L 45 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs
hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylter.
(Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.).
Fremsat den 25. oktober 2006 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin, lov om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt
lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte 1)
(Gennemførelse af Europarådets
reviderede rekommandation om svin m.v.)
§ 1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin foretages følgende
ændringer:
1.§ 12 affattes
således:
» § 12. Alle svin,
bortset fra pattegrise under 14 dage, skal altid have fri adgang
til rent drikkevand.«
2.§ 18 affattes
således:
» § 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.«
§ 2
I lov nr. 104 af 14. februar 2000 om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, som
ændret senest ved lov nr. 295 af 30. april 2003, foretages
følgende ændring:
1. I § 3 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Stk. 1 og 2
gælder ikke for udleveringsrum, hvori svin opstaldes i
højst 12 timer.«
§ 3
I lov nr. 404 af 26. juni 1998 om
indendørs hold af drægtige søer og gylte, som
ændret senest ved lov nr. 295 af 30. april 2003, foretages
følgende ændring:
1. I § 10, stk. 1,
ændres »§§ 5-9« til:
»§§ 5-9 a«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har for det første til
formål at gennemføre en del af Europarådets
reviderede rekommandation om svin. Gennemførelsen
indebærer en ændring af lov om udendørs hold af
svin, som medfører, at alle svin, bortset fra pattegrise
under 14 dage, altid skal have fri adgang til rent drikkevand. Ud
over den foreslåede lovændring forudsætter
gennemførelsen af rekommandationen, at der administrativt
foretages en række ændringer i bekendtgørelse
nr. 323 af 6. maj 2003 om beskyttelse af svin, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1120 af 19. november 2004.
Lovforslaget tager desuden sigte på at
gennemføre Dyreværnsrådets udtalelse af 15.
december 2005 om anvendelsen af udleveringsrum og -vogne,
således at udleveringsrum undtages fra forbuddet mod
fuldspaltegulve i § 3 i lov om indendørs hold af
smågrise, avls- og slagtesvin.
Endelig har lovforslaget til formål at
ændre straffebestemmelsen i § 10, stk. 1, i
lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte
for at sikre, at også overtrædelser af lovens
§ 9 a kan straffes. § 9 a indeholder krav om,
at drægtige søer og gylte skal have adgang til en
tilstrækkelig mængde halm, fyldigt foder eller foder
med højt fiberindhold, der kan give
mæthedsfølelse og tilfredsstille deres behov for at
tygge.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af lov om
udendørs hold af svin
Danmark, Det Europæiske
Fællesskab og de fleste af de øvrige EU-lande er
kontraherende parter til Den Europæiske Konvention af 10.
marts 1976 om beskyttelse af dyr, der holdes til
landbrugsformål (herefter konventionen). Konventionen er
udarbejdet i Europarådets regi.
Konventionen finder anvendelse på
dyrehold samt på pasning og husning af dyr især i
moderne intensivt husdyrbrug. Konventionen gælder for alle
dyr, som opdrættes eller holdes med henblik på
produktion af fødevarer, uld, skind eller pels eller med
henblik på andre landbrugsformål. Selve konventionen
indeholder de overordnede principper for behandlingen af dyrene,
bl.a. i relation til husning, fodring, vanding, pasning,
bevægelsesfrihed, belysning, temperatur m.v. og tilsyn.
I medfør af konventionen er der nedsat
en stående komité med repræsentanter fra de
kontraherende parter, som er ansvarlig for udarbejdelse og
vedtagelse af anbefalinger (rekommandationer) til de kontraherende
parter om gennemførelsen af principperne i konventionen. En
rekommandation træder som udgangspunkt i kraft 6
måneder efter datoen for dens vedtagelse, og fra dette
tidspunkt skal hver kontraherende part enten gennemføre
rekommandationen eller underrette det stående udvalg om
grundene til, at den har besluttet, at den ikke kan
gennemføre rekommandationen. Det er Justitsministeriets
opfattelse, at denne bestemmelse må forstås
således, at rekommandationerne - uanset disses betegnelse som
rekommandationer (»anbefalinger«) - udløser en
folkeretlig forpligtelse for de kontraherende stater til at
gennemføre vedtagelserne i overensstemmelse med deres
indhold, medmindre den enkelte part meddeler, at den ikke - eller
ikke længere - kan gennemføre rekommandationen.
Gennemførelsen af en rekommandation
vil kunne ske ved lovgivning eller ved en ændring af
administrativ praksis, ligesom det er op til det enkelte land at
bestemme, om overtrædelser skal strafsanktioneres.
Den stående komité vedtog den 2.
december 2004 en revideret rekommandation om svin, som
afløser den oprindelige rekommandation om svin, som
komitéen vedtog den 21. november 1986.
Den reviderede rekommandation om svin
indeholder i et generelt afsnit nærmere regler om pasning og
tilsyn, regler om indretning af bygninger og udformning af udstyr
og regler om behandling af svin i øvrigt. I et bilag til
rekommandationen findes en yderligere udbygning af reglerne for
forskellige kategorier af svin.
De fleste af bestemmelserne i den reviderede
rekommandation svarer til gældende dansk ret.
De enkelte ændringer i dansk ret, som
rekommandationen medfører, kan hovedsageligt
gennemføres administrativt ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003 om beskyttelse af
svin, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1120 af 19.
november 2004. De administrative ændringer vil blive
gennemført efter vedtagelsen af lovforslaget. Kun en enkelt
af ændringerne kan ikke gennemføres administrativt,
men kræver ændring af lov om udendørs hold af
svin.
Det fremgår således af artikel 11
i den reviderede rekommandation om svin, at udstyr, der forsyner
svin med vand, skal kunne fungere under alle vejrforhold. Det
fremgår endvidere af artikel 14 i den reviderede
rekommandation, at svin skal have permanent adgang til en
tilstrækkelig mængde vand.
Det følger af § 12 i den
gældende lov om udendørs hold af svin, at alle svin,
bortset fra pattegrise under 14 dage, skal have fri adgang til rent
drikkevand, undtagen i perioder med frostvejr. I disse perioder
skal svinene mindst én gang om dagen have adgang til vand i
forbindelse med fodring. Dansk ret indeholder således i
modsætning til rekommandationen ikke et krav om, at svin, der
holdes udendørs, skal have permanent adgang til vand uanset
vejrforholdene.
På den baggrund foreslås det i
lovforslagets § 1 at ændre § 12 i lov om
udendørs hold af svin, så bestemmelsen bringes i
overensstemmelse med den reviderede rekommandation om svin.
2.2. Ændring af lov om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin
Justitsministeriet anmodede i december 2004
Dyreværnsrådet om en udtalelse om brug af
udleveringsrum- og vogne ved udlevering af svin fra bedrifter,
herunder om der efter Dyreværnsrådets opfattelse var
behov for særlige regler på dette område.
Baggrunden for denne anmodning var, at
Justitsministeriet i sin besvarelse af 14. december 2004 på
spørgsmål nr. 75 fra Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde tilkendegivet, at de
krav, der stilles til hold af svin på
besætningsområdet, eksempelvis arealkrav og krav om
adgang til vand og foder, også skulle opfyldes under svins
ophold i såvel udleveringsrum som udleveringsvogne.
Justitsministeriet henviste i besvarelsen endvidere til, at det
Veterinære Sundhedsråd den 25. marts 2004 havde afgivet
en udtalelse om brugen af udleveringsrum og -vogne til svin, hvoraf
det fremgår, at der efter rådets opfattelse er
betydelige vanskeligheder med indretningen og håndteringen af
disse udleveringsfaciliteter, hvilket gør det problematisk
at overholde de gældende krav til hold og opstaldning af svin
på en måde, så de dyreværnsmæssige
forhold tilgodeses.
På den baggrund fandt
Justitsministeriet, at der var behov for at anmode
Dyreværnsrådet om en udtalelse om brugen af
udleveringsrum og -vogne.
Den 30. marts 2005 anmodede
Justitsministeriet Dyreværnsrådet om, at udtalelsen om
udleveringsrum og -vogne afventede afklaringen af en række
EU-retlige spørgsmål, idet der var rejst tvivl om,
hvorvidt svins ophold i udleveringsrum og -vogne mindst skal
opfylde de krav, der fremgår af svinedirektivet (Rådets
direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin med senere ændringer) eller de mindre restriktive krav,
der følger af transportdirektivet (Rådets direktiv
91/628/EØF af 19. november 1991 om beskyttelse af dyr under
transport m.v. med senere ændringer).
Den 2. maj 2005 oplyste Justitsministeriet
over for Dyreværnsrådet, at det er Justitsministeriets
opfattelse, at såvel udleveringsrum som -vogne mindst skal
opfylde de krav, der fremgår af svinedirektivet.
Den 15. december 2005 afgav
Dyreværnsrådet herefter sin udtalelse om, hvorvidt de
rent nationalt fastsatte regler om indretning af stalde til svin
også bør omfatte svin, der opholder sig i
udleveringsrum- og vogne.
For så vidt angår forbuddet mod
fuldspaltegulve, som findes i § 7 a i lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte og i
§ 3 i lov om indendørs hold af smågrise,
avls- og slagtesvin, anfører Dyreværnsrådet, at
det er rådets opfattelse, at behovet for disse forbud er
ganske begrænset for de faciliteter, hvor svin alene opholder
sig i kort tid frem til udlevering, når der sammenholdes med
den tid, svinene i øvrigt tilbringer i stalden. Rådet
finder derfor ikke, at dyrevelfærdsmæssige hensyn
gør et forbud mod fuldspaltegulve i udleveringsfaciliteter
påkrævet, såfremt dyrene alene opholder sig i
rummet i op til 12 timer.
Det fremgår af § 3 i lov om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, at
mindst 1/3 af minimumsarealet i stier med smågrise, avls- og
slagtesvin skal være fast eller drænet gulv, mens det i
stier alene med smågrise skal være mindst 1/2.
Justitsministeriet foreslår på den baggrund
Dyreværnsrådets udtalelse indarbejdet således, at
der i § 3 indsættes et nyt stykke, hvoraf det
fremgår, at stk. 1 og 2, ikke gælder for
udleveringsrum, hvori svin opstaldes i højst 12 timer.
I § 7 a i lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte stilles der på
tilsvarende måde krav om frit tilgængeligt stiareal
eller sammenhængende arealer med fast eller drænet
gulv. Denne bestemmelse er imidlertid en gennemførelse af
kravet i svinedirektivets artikel 3, stk. 2, litra a. Det er
derfor ikke muligt at følge rådets udtalelse for
så vidt angår forbuddet i denne lov, og ændringen
omfatter således alene bestemmelserne i lov om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin. Det
vurderes dog, at udleveringsrum- og vogne sjældent anvendes
til anbringelse af drægtige søer og gylte, hvorfor
forbuddet mod fuldspaltegulv for disse typer af svin har
begrænset praktisk betydning.
2.3. Ændring af lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte
Lovforslagets § 3 indebærer,
at straffebestemmelsen i § 10, stk. 1, i lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte
ændres, så den også omfatter overtrædelse
af lovens § 9 a. § 9 a indeholder krav om, at
drægtige søer og gylte skal have adgang til en
tilstrækkelig mængde halm, fyldigt foder eller foder
med højt fiberindhold, der kan give
mæthedsfølelse og tilfredsstille deres behov for at
tygge. Lovens § 10, stk. 1, giver mulighed for at
straffe overtrædelser med bøde eller fængsel op
til 4 måneder.
Kravet om, at
drægtigesøer og gylte skal have adgang til fyldigt
foder, der kan give demmæthedsfølelse og
tilfredsstille deres behov for at tygge, følger af
Rådetsdirektiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001, som
ændrede svinedirektivets art. 3,stk. 2, nr. 7.
Direktivets krav om fyldigt foder er
gennemført i dansk ret ved lov nr. 295 af 30. april 2003 om
ændring af lov om indendørs hold af drægtige
søer og gylte, hvor kravet om fyldigt foder blev indsat som
§ 9 a.
Før lovændringen i 2003
indeholdt § 9 i loven et krav om halm eller andet, der
kunne give mæthedsfølelse, samt et krav om
rodemateriale. På grund af forskellige muligheder for
overgangsordninger blev kravene opdelt i to bestemmelser (lovens
§ 9 og § 9 a), og der skete samtidig en
sproglig tilpasning til svinedirektivets ordlyd. I forbindelse med
lovændringen blev straffebestemmelsen i lovens § 10
imidlertid ved en fejl ikke ændret til også at omfatte
overtrædelser af § 9 a.
Overtrædelser af bestemmelsen om
tildeling af tilstrækkelig fyldigt foder har dog i perioden
fra lovens ikrafttrædelse kunnet straffes, hvis de samtidig
udgjorde en overtrædelse af de generelle bestemmelser om
behandlingen af dyr i dyreværnslovens §§ 1 og
2.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer ikke
ændringer i det offentliges tilsyn eller kontrol med
svineproducenterne, og forslaget skønnes således ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Lovforslagets konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
erhvervsøkonomiske konsekvenser for landbruget af betydning.
Det vurderes således, at lovforslagets krav om permanent
adgang til vand til svin i udendørs brug kun medfører
en begrænset byrde for svineproducenterne i forhold til de
krav, der følger af gældende ret.
Lovforslaget indebærer ikke
administrative konsekvenser for borgerne eller
miljømæssige konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets § 3 sikrer
sanktionering af § 9 a i lov om drægtige
søer og gylte, som gennemfører artikel 3,
stk. 2, nr. 7, i Rådets direktiv 2001/88/EF af 23.
oktober 2001, som ændrer Rådets direktiv
91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin
(svinedirektivet).
6. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Miljøministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Fødevarestyrelsen, Skov- og
Naturstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Danmarks
JordbrugsForskning (Forskningscenter Foulum),
Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, Den Kgl. Veterinær- og
Landbohøjskole (KVL), Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Danske Regioner, Politimesterforeningen,
Landbrugsraadet, Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Dansk
Svineproduktion, Danske Slagterier, De Danske Landboforeninger,
Dansk Familielandbrug, Slagteriernes Forskningsinstitut,
Kødbranchens Fællesråd, Den Danske
Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, Gruppen for
Dyrevelfærd, Dyreværnsforeningernes Samarbejdsudvalg
(DoSu), Dyrefondet, Alle Dyrs Ret, Dyreværnsforeningen Freja,
WSPA, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Landsorganisationen i
Danmark (LO) og 3F €" Fagligt Fælles Forbund.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslagets § 3 sikrer, at
overtrædelse af lovens § 9 a om fyldigt foder kan
sanktioneres. § 9 a gennemfører artikel 3,
stk. 2, nr. 7, i direktiv 91/630/EF med senere
ændringer. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse skal
alle svin, der holdes udendørs, altid have fri adgang til
rent drikkevand.
Ved udendørs hold af svin
forstås, at svinene holdes i hytter, hvorfra de har adgang
til udearealer i form af marker, folde eller arealer med
miljøgodkendt bund, jf. den gældende lovs
§ 1, stk. 2.
Efter den gældende lovs § 12,
skal alle svin, bortset fra pattegrise under 14 dage, altid have
fri adgang til rent drikkevand undtagen i perioder med frostvejr,
hvor svinene mindst én gang om dagen skal have adgang til
rent vand i forbindelse med fodring. Ændringen af
bestemmelsen i § 12 indebærer således, at
svin, der holdes udendørs, skal have permanent adgang
til vand , dvs. også i perioder med frostvejr og selv om
det er uden for fodringstid.
Ændringen har til formål at
bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med
Europarådets reviderede rekommandation om svin, som
indeholder krav om, at svin, der holdes udendørs, skal have
permanent adgang til vand under alle vejrforhold. Den nye
bestemmelse i § 12 opretholder i øvrigt kravet i
gældende ret om, at svin skal have adgang til en
tilstrækkelig mængde vand, jf. også
rekommandationens artikel 14.
Ud over lovændringen forudsætter
gennemførelsen af rekommandationen i dansk ret, at der
administrativt gennemføres en række ændringer af
bekendtgørelse nr. 323 af 6. maj 2003 om beskyttelse af
svin, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1120 af 19.
november 2004.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Ifølge § 18 i lov om
udendørs hold af svin gælder loven ikke for
Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes
i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Dyreværnsområdet er imidlertid i
1948 overgået til Færøerne som
færøsk særanliggende, jf. herved lov nr. 137 af
23. marts 1948 om Færøernes Hjemmestyre. Tilsvarende
er dyreværnsområdet overgået til Grønland
som grønlandsk særanliggende, jf. herved lov nr. 906
af 16. december 1998 for Grønland om hunde og
dyreværn.
Lovens § 18 bør derfor
ændres, så det fremgår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse
indebærer en undtagelse fra forbuddet mod fuldspaltegulve i
stier til smågrise, avls- og slagtesvin, således at
dette forbud ikke gælder for udleveringsrum, hvori svin
opstaldes i højst 12 timer.
Ved udleveringsrum forstås de rum, som
svinene midlertidigt opstaldes i, når de skal udleveres fra
en besætning til en transportør, der skal transportere
svinene til slagteri eller til anden bedrift, herunder også
udleveringsvogne, når de anvendes som udleveringsrum. Svinene
anbringes i udleveringsrum for at begrænse risikoen for
overførsel af smitte fra transporten og til
besætningen i forbindelse med ladning og for at sikre en mere
skånsom og effektiv udlevering af svinene til
transportøren.
Udleveringsrum er i dag omfattet af den
gældende bestemmelse om forbud mod fuldspaltegulv i lovens
§ 3, som stiller krav om, at mindst en 1/3 af det til
enhver tid gældende minimumsarealkrav skal være fast
eller drænet gulv eller en kombination heraf i stier til
smågrise, avls- og slagtesvin. Hvis stierne alene anvendes
til smågrise, er kravet mindst halvdelen af
minimumsarealkravet, jf. stk. 2. Forbuddet mod
fuldspaltegulv er generelt begrundet i hensynet til svinenes
velfærd, som tilsiger, at en del af stiarealet bør
bestå af fast gulv, bl.a. fordi fast gulv i modsætning
til fuldspaltegulv giver bedre mulighed for
strøelse.
Forbuddet findes også i lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte
§ 7 a, der ligeledes indeholder krav til arealet af det
faste gulv ved opstaldning af drægtige søer og gylte.
Da kravet om forbud mod fuldspaltegulv i denne lov følger af
svinedirektivet, er det imidlertid ikke muligt at fravige kravet i
denne lov.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse
indebærer en ændring af straffebestemmelsen i
§ 10, stk. 1, i lov om indendørs hold af
drægtige søer og gylte, således at bestemmelsen
tillige omfatter overtrædelse af lovens § 9 a om
krav til fyldigt foder.
Kravet om fyldigt foder indebærer, at
drægtige søer og gylte skal have adgang til fyldigt
foder, der kan give dem mæthedsfølelse og
tilfredsstille deres behov for at tygge. Bestemmelsen er i dag ikke
strafbelagt, og overtrædelser af kravet om fyldigt foder vil
således ikke kunne straffes, medmindre de samtidig
udgør en overtrædelse af dyreværnslovens
§§ 1 og 2.
Som følge af den foreslåede
ændring af straffebestemmelsen vil alle overtrædelser
af kravet om, at drægtige søer og gylte skal have
adgang til fyldigt foder, der kan give dem
mæthedsfølelse og tilfredsstille deres behov for at
tygge, herefter kunne strafsanktioneres efter lov om
indendørs hold af drægtige søer og gylte.
Straffebestemmelsen i lovens § 10, stk. 1, giver
mulighed for at straffe overtrædelser med bøde eller
fængsel op til 4 måneder.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse indeholder
lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås
således, at loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger lovens territoriale gyldighedsområde og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det skyldes, at
dyreværn er et hjemmestyreanliggende for begge disse dele af
riget.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 91/630/EØF
af 19. november 1991 (EF-Tidende 1991 L 340, side 33) med de
ændringer, som følger af Rådets direktiv
2001/88/EF af 23. oktober 2001 (EF-Tidende 2001 L 316, side 1) og
Kommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001 (EF-Tidende
2001 L 316, side 36).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om
udendørs hold af svin foretages følgende
ændring: |
| | 1.
§ 12 affattes således: |
§ 12. Alle
svin, bortset fra pattegrise under 14 dage, skal altid have fri
adgang til rent drikkevand undtagen i perioder med frostvejr, hvor
svinene mindst en gang om dagen skal have adgang til rent vand i
forbindelse med fodring. | | » § 12.
Alle svin, bortset fra pattegrise under 14 dage, skal altid have
fri adgang til rent drikkevand.« |
| | |
| | 2.
§ 18 affattes således: |
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. | | » § 18.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 104 af 14. februar 2000 om
indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin, som
ændret senest ved lov nr. 295 af 30. april 2003, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 3. I stier
til smågrise, avls- og slagtesvin skal mindst 1/3 af det til
enhver tid gældende minimumsarealkrav være fast eller
drænet gulv eller en kombination heraf. | | |
Stk. 2. I stier, der alene anvendes
til smågrise, skal dog mindst ½ af det til enhver tid
gældende minimumsarealkrav være fast eller drænet
gulv eller en kombination heraf. | | |
| | 1. I § 3 indsættes som
stk. 3: |
| | » Stk. 3. Stk. 1 og
stk. 2 gælder ikke for udleveringsrum, hvori svin
opstaldes i højst 12 timer.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 404 af 26. juni 1998 om
indendørs hold af drægtige søer og gylte, som
ændret senest ved lov nr. 295 af 30. april 2003, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 10. Med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder straffes
den, der overtræder §§ 5-9. | | 1. I § 10, stk. 1,
ændres »§§ 5-9« til:
»§§ 5-9 a«. |