L 144 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer og
forskellige andre love. (Automatisk modregning m.v.).
Fremsat den 31. januar 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om opkrævning
og inddrivelse af visse fordringer og forskellige andre love
(Automatisk modregning mv.)
§ 1
I lov nr. 429 af 6. juni 2005 om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer, som
ændret ved § 2 i lov nr. 307 af 19. april 2006,
§ 13 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 1 i lov
nr. 516 af 7. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 5, 2.
pkt., indsættes efter
»opkrævningen«: », jf. dog
stk. 6«.
2. I § 2 indsættes
efter stk. 5 som nyt stykke:
» Stk. 6. Fordringshaveren eller
den, der på vegne af fordringshaveren opkræver
fordringen, kan helt eller delvist kalde en fordring tilbage, der
er oversendt til inddrivelse, med henblik på at foretage
modregning for kravet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
3. § 2, stk. 6, der
bliver stk. 7, affattes således:
» Stk. 7. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 1-6, herunder om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
tilbagekaldelse af fordringer til opkrævningsmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer kan ske
elektronisk.«
4. I § 3, stk. 5,
indsættes efter »hvorefter fordringshavere«:
»og andre offentlige myndigheder«.
5. Efter § 3 c
indsættes:
»Modregning mv.
§ 3 d.
Dækker en udbetaling fra det offentlige, der anvendes til
modregning, kun delvist skyldners gæld til det offentlige,
dækkes fordringerne i denne rækkefølge:
1) Fordringer under opkrævning for hvilke
den udbetalende myndighed er fordringshaver, i det omfang den
udbetalende myndighed træffer afgørelse om
modregning.
2) Fordringer modtaget hos
restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse.
3) Andre fordringer under opkrævning.
Stk. 2. Dækker en udbetaling kun
delvist fordringer omfattet af kategori 2, jf. stk. 1,
dækkes fordringerne efter
dækningsrækkefølgen i § 3 a.
Dækker en udbetaling kun delvist fordringer omfattet af
kategori 3, jf. stk. 1, dækkes fordringerne i den
rækkefølge, de er registreret i Det Centrale
Fordringsregister, således at den fordring, der først
registreres, dækkes først.
Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 1 og 2, herunder om indberetning fra
fordringshaverne til Det Centrale Fordringsregister.
§ 3 e. Er en
fordring omfattet af denne lov, for hvilken en kommune eller region
er fordringshaver, ikke betalt rettidigt, indtræder kommunen
henholdsvis regionen i retten til udbetalinger fra staten for et
beløb, der svarer til den skyldige betaling.
Stk. 2. Er et privat krav på
underholdsbidrag med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger omfattet af denne lov, ikke betalt rettidigt,
indtræder det offentlige på vegne af den
bidragsberettigede i retten til udbetalinger fra det offentlige for
et beløb, der svarer til den skyldige betaling.
§ 3 f.
Tilladelse til afdragsvis betaling eller henstand med betalingen
afskærer ikke det offentliges adgang til at foretage
modregning i udbetalinger fra det offentlige.
Stk. 2. En betalingsaftale fastsat af
kommunen afskærer ikke kommunen fra at indtræde i
udbetalinger fra staten, jf. § 3 e.«
§ 2
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 1577 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1. I § 72 indsættes
som stk. 3 :
» Stk. 3. Skattebeløb,
for hvilke der efter stk. 2 kan foretages udlæg i
ægtefællens ejendele, kan modregnes i udbetaling til
ægtefællen af overskydende skat med godtgørelse
og renter samt tilbagebetaling efter § 55.«
§ 3
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 405 af 8. maj 2006 og
§ 1 i lov nr. 1581 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring:
1.§ 51, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
Beskæftigelsesministeriet
§ 4
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 1545 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1.§ 95, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
Finansministeriet
§ 5
I lov nr. 1203 af 27. december 2003 om
offentlige betalinger mv., som ændret ved § 1 i lov
nr. 527 af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 449 af 22. maj
2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 4
indsættes:
» § 4 a. Med
henblik på modregning i gæld til det offentlige kan
oplysninger i det register, der er nævnt i § 4,
stk. 1, om udbetalinger fra offentlige myndigheder videregives
til et inddrivelsessystem administreret af told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 2. Udbetaling til
betalingsmodtagerens Nemkonto eller til en anden konto finder ikke
sted, hvis told- og skatteforvaltningen har anmodet om
overførsel af udbetalingen med henblik på hel eller
delvis modregning i udbetalingsbeløbet.
Stk. 3. Ved overførsel af en
udbetaling til told- og skatteforvaltningen efter stk. 2,
anses betaling at være foretaget med frigørende
virkning for den udbetalende myndighed.
Stk. 4. Ved told- og
skatteforvaltningens udbetaling af overskydende beløb efter
gennemført modregning, anses told- og skatteforvaltningen
som udbetalende myndighed.«
Justitsministeriet
§ 6
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 8. november 2006, som senest
ændret ved lov nr. 1565 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1.§ 122 b, stk. 1,
affattes således:
» Stk. 1. Ubetalt
parkeringsafgift med tillæg af omkostninger kan inddrives ved
indeholdelse i løn m.v. hos den pågældende efter
reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven
samt ved modregning.«
Kulturministeriet
§ 7
I lov nr. 340 af 17. maj 2000 om
biblioteksvirksomhed, som senest ændret ved § 2 i
lov nr. 563 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændring:
1.§ 33, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender
§ 8
I lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. september 2004, som
ændret ved § 27 i lov nr. 431 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændring:
1.§ 18, stk. 3,
ophæves.
Socialministeriet
§ 9
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som senest
ændret ved § 15 i lov nr. 1587 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 158, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
2.§ 165, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
3. I § 165 stk. 4, der
bliver stk. 3, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1 eller 2«.
§ 10
I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 552 af 2. juni 2006 som bl.a.
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 24. juni 2005 og
senest ved § 2 i lov nr. 1588 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1.§ 49, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
§ 11
Skatteministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog
§ 12.
§ 12
Kildeskattelovens § 72,
stk. 3, som indsat ved denne lovs § 2, nr. 1,
træder i kraft den 1. juli 2007, og har virkning for
overskydende skat, der vedrører indkomståret 2007 og
senere indkomstår.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning
...................................................................................................... | |
2. | Baggrunden for lovforslaget
............................................................................ | |
3. | ‰t fælles inddrivelsessystem
(EFI) og Nemkonto €" automatisk modregning ........ | |
4. | Videregivelse af oplysninger fra Det
Centrale Fordringsregister i EFI til Nemkonto
............................................................................................................. | |
5. | Lovforslagets hovedindhold
............................................................................. | |
| 5.1 | Ændring af lov om offentlige
betalinger €" Nemkonto ............................... | |
| | 5.1.1 | Gældende ret
............................................................................... | |
| | 5.1.2 | Lovforslagets udformning
............................................................. | |
| 5.2 | Objektiverede og harmoniserede kriterier
for, i hvilken rækkefølge offentlige fordringer
dækkes ved modregning
(dækningsrækkefølgen) .......... | |
| | 5.2.1 | Gældende ret
............................................................................... | |
| | 5.2.2 | Lovforslagets udformning
............................................................. | |
| 5.3 | Harmonisering og forenkling af reglerne
om kommunal indtrædelsesret og det offentliges
indtrædelse i forhold til underholdsbidrag
........................... | |
| | 5.3.1 | Gældende ret
............................................................................... | |
| | 5.3.2 | Lovforslagets udformning
............................................................. | |
| 5.4 | Adgangen for
opkrævningsmyndigheden til at trække krav tilbage fra
inddrivelse med henblik på modregning
................................................... | |
| | 5.4.1 | Gældende ret
............................................................................... | |
| | 5.4.2 | Lovforslagets udformning
............................................................. | |
| 5.5 | Indførelse af adgang til at
modregne skattekrav i udbetaling af overskydende skat til
ægtefællen
........................................................................ | |
| | 5.5.1 | Gældende ret
............................................................................... | |
| | 5.5.2 | Lovforslagets udformning
............................................................. | |
6. | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner ............................... | |
7. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner ............................ | |
8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet ........................... | |
9. | Administrative konsekvenser for borgerne
....................................................... | |
10. | Miljømæssige konsekvenser
............................................................................ | |
11. | Forholdet til EU-retten
.................................................................................... | |
12. | Høring
........................................................................................................... | |
1. Indledning
Procedurerne i forbindelse med modregning til
dækning af gæld til det offentlige er i dag
administrativt meget tunge. Skatteministeriet har derfor i
forlængelse af de allerede gennemførte forenklinger
på inddrivelsesområdet analyseret mulighederne for at
systemunderstøtte procedurerne for modregning, således
at der i ét fælles inddrivelsessystem (EFI) kan
udvikles et modregningsmodul.
Lovforslaget indeholder forslag om en
række harmoniseringer og forenklinger af reglerne på
inddrivelsesområdet, der er nødvendige for at forenkle
og systemunderstøtte procedurerne i forbindelse med
modregning for gæld til det offentlige.
Lovforslaget består af følgende
hovedelementer: Der stilles forslag om ændring af
lovgivningen om Nemkonto med henblik på at skabe hjemmel til
etablering af forbindelse mellem Nemkonto og ét fælles
inddrivelsesssystem. Endvidere foreslås objektiverede og
harmoniserede kriterier for, i hvilken rækkefølge
fordringer under opkrævning og inddrivelse dækkes ved
modregning (dækningsrækkefølgen), og at reglerne
om kommunernes ret til indtrædelse i udbetalinger fra staten
og det offentliges indtrædelse i forhold til private
underholdsbidrag harmoniseres og forenkles.
Herudover stilles forslag om adgang til
modregning vedrørende skattekrav, der er omfattet af den
subsidiære ægtefællehæftelse. Dette forslag
har ikke sammenhæng til den automatiske
modregningsløsning.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Med henblik på en mere effektiv
offentlig restanceinddrivelse blev al inddrivelse af offentlige
restancer som en del af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om
en kommunalreform samlet under Skatteministeriet pr. 1. november
2005.
Opfyldelse af målsætningen om
effektivisering af restanceinddrivelsen forudsætter, at de
organisatoriske ændringer følges op af yderligere
forenklinger, herunder etablering af ét fælles
inddrivelsessystem og ét fælles regelgrundlag for
inddrivelsen af offentlige restancer.
Formålet med ét fælles
inddrivelsessystem, der er et led i SKATs systemmodernisering, er
at samle alle fordringer, der overdrages til inddrivelse i
restanceinddrivelsesmyndigheden, på en konto for den enkelte
skyldner, samt at de inddrivelsesskridt, der
iværksættes, foretages med udgangspunkt i den samlede
saldo på kontoen (saldoprincippet).
Samtidig skal inddrivelsessystemet medvirke
til at effektivisere og forenkle administrationen af inddrivelsen
af gæld til det offentlige og sikre, at en række af de
procedurer, der i dag foretages manuelt, kan
systemunderstøttes.
Af hensyn til udviklingen af ét
fælles inddrivelsessystem (EFI) og hensynet til en
sammenhængende inddrivelse er der allerede gennemført
en række forenklinger og harmoniseringer af de materielle
regler på inddrivelsesområdet, herunder harmonisering
af rente, gebyrer og dækningsrækkefølge for krav
under inddrivelse, der træder i kraft i forbindelse med, at
ét fælles inddrivelsessystem sættes i drift. De
foreslåede forenklinger af reglerne om modregning ligger i
forlængelse af de forenklinger, der allerede er
gennemført.
3. ‰t fælles
inddrivelsessystem (EFI) og Nemkonto €" automatisk
modregning
Alle offentlige udbetalinger sker i dag via
Nemkonto. Et beløb til udbetaling overføres til
nemkontosystemet, der videreformidler beløbet til den
pågældende borger eller virksomheds nemkonto.
Grundpillen i modellen for automatisk
modregning er etablering af en forbindelse mellem Nemkonto
(udbetalinger fra det offentlige) og ét fælles
inddrivelsessystem (registrering af gæld til det offentlige),
med henblik på systemmæssigt at understøtte, at
der ikke foretages udbetalinger fra det offentlige, hvis der
samtidig er adgang til modregning.
Det samlede register over gæld til det
offentlige, der skal implementeres i inddrivelsessystemet, vil
svare til det eksisterende centrale fordringsregister (CFR).
Modregningssystemet vil alene kunne tage højde for krav, der
er registreret i CFR. Opkrævningsmyndighederne skal derfor
registrere og løbende opdatere krav, der ønskes
anvendt til modregning, i CFR. Registreringen skal endvidere (i
modsætning til i dag) indeholde oplysning om gældens
størrelse, der skal opdateres løbende. Herved
opnås, at fordelingen af beløb, der kan anvendes til
modregning, kan ske direkte på grundlag af oplysningerne i
CFR. Der skal altså ikke sendes forespørgsler til alle
de myndigheder, der ønsker at modregne, hvilket vil
være en betydelig administrativ lettelse for den udbetalende
myndighed, inddrivelsesmyndigheden og den opkrævende
myndighed.
Private transporter (det vil sige
tilfælde, hvor skyldner har overdraget krav på
udbetaling fra det offentlige til tredjemand) registreres ligeledes
i CFR. Registreringen i CFR foretages af den udbetalende myndighed.
Afgørelsen af, hvorvidt eventuelle transporter skal
respekteres forud for offentlige krav, indgår derimod som en
integreret del af afgørelsen om modregning hos
opkrævningsmyndigheden henholdsvis
inddrivelsesmyndigheden.
Den automatiske modregningsløsning er
baseret på en forudsætning om, at modregning for krav
under opkrævning internt i den udbetalende myndighed fortsat
kan gennemføres forud for modregning for andre krav. Intern
modregning €" fx modregning i én skattekonto €"
går således forud for anden modregning, og vil derfor
ikke berøres af det modregningssystem, der skal udvikles i
tilknytning til ét fælles inddrivelsessystem.
Systemet kan herefter skitseres som
følger: Efter eventuel gennemførelse af intern
modregning oversender den udbetalende myndighed en restudbetaling
til Nemkonto. Der foretages i Nemkonto en sortering af, hvorvidt
udbetalingen kan anvendes til modregning.
I det omfang det generelt kan angives,
hvorvidt udbetalingen kan anvendes til modregning, kan sorteringen
foretages maskinelt. I tilfælde, hvor udbetalingens karakter
forudsætter en konkret vurdering af, om denne kan anvendes
til modregning, »markerer« den udbetalende myndighed
manuelt, hvorvidt udbetalingen kan anvendes til modregning.
Systemet kan ikke umiddelbart
understøtte modregning i udbetalinger, der kun delvist kan
anvendes til modregning. I disse tilfælde €" eksempelvis
hvor der i lovgivningen er fastsat regler om, at modregning kun kan
ske i op til 20 pct. af en given udbetaling €" kan modregning
dog gennemføres automatisk, forudsat at al modregning
systemunderstøttes i modregningssystemet, herunder den
modregning, der eventuelt kan foretages for krav under
opkrævning. Der lægges derfor op til, at
opkrævningsmyndighederne kan indgå aftale med SKAT om,
at modregning også for krav under opkrævning i disse
tilfælde systemunderstøttes i inddrivelsessystemet.
Der lægges derimod ikke op til, at
afgørelseskompetencen ændres, og afgørelsen om
modregning skal derfor €" uanset en aftale om
systemunderstøttelse af sådanne krav €" fortsat
træffes af opkrævningsmyndigheden.
For udbetalinger, der er markeret som
»kan anvendes til modregning«, foretages herefter i
Nemkonto på grundlag af oplysningerne i CFR en
undersøgelse af, om den udbetalingsberettigede har
gæld til det offentlige. Er det tilfældet, sendes
udbetalingen videre til inddrivelsessystemet.
Modregning gennemføres herefter i
inddrivelsessystemet for krav under inddrivelse. Dernæst
fordeles et eventuelt restbeløb til
opkrævningsmyndighederne i henhold til registreringerne i Det
Centrale Fordringsregister.
Modregningssystemet er med de i lovforslaget
angivne undtagelser baseret på de almindelige
modregningsbetingelser i dansk ret, herunder retspraksis, og de
øvrige materielle regler i lovgivningen og administrative
forskrifter om modregning for gæld til det offentlige.
Princippet om, at staten ikke foretager
modregning for krav af ikke-formueretlig karakter, f.eks. skat og
moms, i krav af formueretlig karakter, f.eks. betaling for byggeri
af en bygning i henhold til en kontrakt, jf. cirkulære nr.
186 af 22. november 1983, berøres ikke af forslaget, og
udbetalinger af denne karakter vil blive dirigeret uden om
modregningssystemet ved angivelse af, at udbetalingerne ikke kan
anvendes til modregning.
Ligeledes forudsættes den
nuværende håndtering af private transporter
implementeret i modregningssystemet, herunder
gældsbrevslovens regler om i hvilket omfang modregning kan
gennemføres, selvom kravet på udbetaling fra det
offentlige er transporteret til tredjemand.
Endelig lægges der ikke med den
automatiske modregningsløsning op til ændring af,
hvilken myndighed der tillægges kompetence til at
træffe afgørelsen om modregning. Det vil herefter
fortsat være opkrævningsmyndigheden, der træffer
afgørelse om modregning for krav under opkrævning, og
inddrivelsesmyndigheden der træffer afgørelse for krav
under inddrivelse.
4. Videregivelse af oplysninger
fra Det Centrale Fordringsregister i EFI til Nemkonto
Undersøgelsen i Nemkonto af, om den
udbetalingsberettigede har gæld til det offentlige, vil ske
på grundlag af oplysninger fra Det Centrale Fordringsregister
(CFR), der indeholder oplysninger om gæld til det offentlige
såvel under opkrævning som under inddrivelse.
Registreringerne foretages på foranledning af henholdsvis
opkrævnings- eller inddrivelsesmyndigheden. Der er ikke en
entydig praksis for, hvornår krav registreres i CFR. I
relation til eksempelvis skattekrav sker registreringen i CFR i
forbindelse med udsendelsen af den 1. rykker, og skyldner oplyses i
rykkeren om, at kravet er registreret i CFR.
De oplysninger, der skal videregives fra Det
Centrale Fordringsregister til Nemkonto, vil alene være
oplysning om, hvorvidt den udbetalingsberettigede har gæld
til det offentlige. Derimod vil der ikke ske videregivelse af mere
detaljerede gældsoplysninger om gældens
størrelse og karakter. Videregivelsen af oplysninger fra CFR
i inddrivelsessystemet til Nemkonto vil ske indenfor rammerne af
persondataloven og forvaltningsloven.
Myndighederne undersøger også i
dag inden udbetaling til borgere og virksomheder, om der er
gæld til det offentlige, men undersøgelsen er i dag i
vidt omfang baseret på manuelle procedurer. Det er
således op til den udbetalende myndighed €" via CFR
€" at undersøge, om den pågældende person
eller virksomhed har gæld til det offentlige, samt at tage
kontakt til den eller de myndigheder, som har fordringer
registreret i fordringsregisteret.
Hensigten med den automatiske
undersøgelse for restancer i Nemkonto er dermed den samme
som den, der er baggrund for de nuværende manuelle
procedurer: At kontrollere, at der sker modregning i udbetalinger
fra det offentlige, hvis der samtidig er gæld til det
offentlige, der kan anvendes til modregning.
Med gennemførelsen af de
foreslåede regler om automatisk modregning etableres et
system, hvor der foretages digital samkøring af oplysninger
om henholdsvis udbetalinger fra det offentlige og oplysninger om,
hvorvidt den udbetalingsberettigede har gæld til det
offentlige. Samkøring af oplysninger i kontroløjemed
kan erfaringsmæssigt give anledning til diskussion om de
retssikkerhedsmæssige aspekter heraf.
Hertil bemærkes, at oplysninger af den
karakter, der skal udveksles mellem EFI og Nemkonto, allerede i dag
udveksles mellem de udbetalende myndigheder og de myndigheder, der
har fordringer, der kan anvendes til modregning. Forslaget
indebærer imidlertid, at denne udveksling af oplysninger, der
i dag i vidt omfang sker efter manuelle procedurer, kan
systemunderstøttes. Det forudsættes endvidere, at
skyldnerne, når der sker registrering i det centrale
fordringsregister, informeres om, at oplysningen om, at der er
registreret gæld til det offentlige, videregives til
Nemkonto, samt at oplysningerne vil blive anvendt i
modregningsøjemed.
Da der etableres en digital samkøring
af oplysninger vil reglerne herom i persondataloven skulle
iagttages, herunder persondatalovens § 45, stk. 1,
nr. 4, hvorefter der er krav om en forudgående udtalelse fra
Datatilsynet.
Forud for, at den automatiske modregning
igangsættes, vil SKAT og Nemkonto sikre, at der sker den
fornødne anmeldelse af behandlingen af oplysninger til
Datatilsynet. SKAT vil herudover sikre, at enhver behandling og
videregivelse af oplysninger som led i den automatiske modregning
sker indenfor rammerne af persondataloven og forvaltningsloven.
5. Lovforslagets
hovedindhold
5.1 Ændring af lov om
offentlige betalinger €" Nemkonto
5.1.1 Gældende ret
Med vedtagelsen af lov om offentlige
betalinger fik finansministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om etablering af et nemkontoregister med det formål at
effektivisere udbetalinger fra det offentlige til borgere og
virksomheder.
Nemkonto fungerer således, at en
offentlig myndighed kan sende en udbetaling via nemkontoregisteret
til en modtager uden at kende modtagers kontonummer, idet
kontonummeret påføres i nemkontoregisteret. Nemkonto
blev sat i drift 7. november 2005 og håndterer ca. 60 mio.
offentlige udbetalinger årligt til borgere og
virksomheder.
5.1.2 Lovforslagets
udformning
Det foreslås, at der i lov om
offentlige betalinger, der regulerer Nemkonto, indføres
hjemmel til videregivelse af oplysninger om udbetalinger fra
offentlige myndigheder til ét fælles
inddrivelsessystem, der administreres af SKAT. Der kan ske
videregivelse af oplysninger om blandt andet betalingsmodtagers
identitet, størrelsen af de beløb, der skal
udbetales, udbetalende myndighed samt arten af udbetaling mv.
Forslaget indebærer, at
overførsel til SKATs inddrivelsessystem sker med
frigørende virkning for den udbetalende myndighed. Det er
endvidere SKAT, der forestår fordelingen af beløb til
de myndigheder, der har fordringer, der kan anvendes til
modregning. Ved udbetaling af overskydende beløb anses SKAT
som udbetalende myndighed.
Forslaget indebærer, at de oplysninger,
der indgår i Nemkonto, kan anvendes i forbindelse med
modregning af gæld til det offentlige. Forslaget
indebærer herved en udvidelse af adgangen til anvendelsen af
oplysninger i Nemkonto. Det forudsættes, at borgere og
virksomheder, der er berettiget til udbetaling fra det offentlige
via Nemkonto informeres om, at oplysninger om udbetalingen
samkøres med oplysninger i CFR om gæld til det
offentlige, og at der kan ske modregning for eventuel gæld i
udbetalingen.
Der henvises til lovforslagets § 5
(forslaget til § 4 a i lov om offentlige betalinger
mv.).
5.2 Objektiverede og
harmoniserede kriterier for, i hvilken rækkefølge
offentlige fordringer dækkes ved modregning
(dækningsrækkefølgen)
5.2.1 Gældende ret
Adgangen til modregning indtræder som
hovedregel på det tidspunkt, hvor det krav, der skyldes til
det offentlige, senest skal betales. Det betyder, at der kan
være adgang til modregning, allerede mens kravet er under
opkrævning. Restanceinddrivelsesmyndigheden foretager
modregning vedrørende krav, der er modtaget til inddrivelse.
Derimod er det den enkelte opkrævningsmyndighed, der fortager
modregning, for så vidt angår krav, der endnu er under
opkrævning.
Praksis vedrørende
dækningsrækkefølgen ved modregning for krav
under inddrivelse er beskrevet i SKATs Inddrivelsesvejledning,
2006-3, afsnit P.2. Udgangspunktet ved tvungen modregning er, at
modregneren kan vælge, på hvilken af flere krav et
modregnet beløb skal afskrives. Dette anses for modificeret
således, at restanceinddrivelsesmyndigheden har pligt til
forlods at afskrive modregnede beløb på administrativt
vedtagne bøder, A-skatterestancer og arbejdsmarkedsbidrag,
da disse krav er særlig byrdefulde for debitor.
Videre anføres det i
Inddrivelsesvejledningen, at der ikke umiddelbart findes
støtte for, at kreditor ved tvungen modregning har pligt til
at afskrive på sikret gæld frem for på usikret
gæld. Hensynet til den enkelte borger kan imidlertid tale
for, at der afskrives på usikret gæld frem for på
sikret gæld, da debitor i så fald vil opnå
besparelser svarende til udgifter ved fx en udlægsforretning
vedrørende den endnu ikke sikrede gæld. Det er derfor
SKATs opfattelse, at der ved modregning kan afskrives på
usikret gæld frem for på sikret gæld.
Den nuværende praksis for på
hvilke af flere krav mod den samme skyldner beløb, der kan
anvendes til modregning, skal afskrives, afløses med
virkning fra tidspunktet, hvor ét fælles
inddrivelsessystem sættes i drift, af den generelle
dækningsrækkefølge for krav under inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. § 3 a i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.
Ifølge § 3 a i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer dækkes
fortrinsvis bøder, dernæst underholdsbidrag og til
sidst andre krav. Inden for den enkelte kategori dækkes
kravene i den rækkefølge, de er modtaget hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, således at den fordring, der
modtages først, dækkes først. Dog dækkes
krav på renter forud for hovedkravet.
Dækningsrækkefølgen
omfatter alene krav under inddrivelse, og anvendelsesområdet
herfor kan ikke umiddelbart udvides til også at omfatte krav
under opkrævning vedrørende den pågældende
skyldner, da rækkefølgen beror på, hvornår
kravene modtages hos restanceinddrivelsesmyndigheden, jf.
§ 3 a, stk. 2, i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer.
Herudover er det et fast princip indenfor
staten, at den institution som er kreditor for hovedkravet, har
fortrin til at modregne i forhold til statens øvrige
krav.
På en række ministeriers
områder er der i dag systemer, der håndterer modregning
internt hos den enkelte myndighed. Et eksempel på
»intern« modregning er én skattekonto, der fra
2008 skal håndtere alle ind- og udbetalinger på
skatteområdet i relation til virksomheder.
I praksis vil modregning for andre end den
udbetalende myndigheds egne krav i dag bero på, om kravet er
registreret i Det Centrale Fordringsregister. Den udbetalende
myndighed tjekker i fordringsregisteret, om der for den berettigede
i forhold til udbetalingen er registreret gæld til det
offentlige. Har en anden myndighed end den udbetalende fordringer
registreret i Det Centrale Fordringsregister, fremsender den
udbetalende myndighed en restanceforespørgsel til
kreditormyndigheden, der oplyser den udbetalende myndighed om
modregningskravet. Fordelingen af beløb til modregning
foretages af den udbetalende myndighed, mens afgørelsen om
modregning træffes af de respektive
opkrævningsmyndigheder for krav under opkrævning og af
restanceinddrivelsesmyndigheden for krav oversendt til
inddrivelse.
5.2.2 Lovforslagets
udformning
Det foreslås, at der fastsættes
objektive kriterier for rækkefølgen for dækning
af krav ved modregning af hensyn til muligheden for at
systemunderstøtte procedurerne for modregning.
Forslaget indebærer, at fordringer, for
hvilke den udbetalende myndighed er fordringshaver, dækkes
forud for andre krav. Hermed sikres, at den modregning, der i dag
sker internt i den udbetalende myndighed, fortsat kan
gennemføres.
Herefter dækkes krav modtaget hos
restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse.
Den indbyrdes dækning ved modregning
for krav under inddrivelse følger den generelle
dækningsrækkefølge, der er lovfæstet i
§ 3 a i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer. Bøder og dernæst underholdsbidrag
dækkes forud andre krav. Inden for de 3 kategorier
dækkes kravene i den rækkefølge, de modtages hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Beløb, der inddrives ved modregning,
dækker hermed kravene på inddrivelseskontoen i samme
rækkefølge, som hvis beløbet var indbetalt i
henhold til en afdragsordning for skyldner eller inddrevet ved
lønindeholdelse.
Resterende beløb, der kan anvendes til
modregning, dækker eventuelle krav under opkrævning.
Dækker udbetalingen kun delvist fordringer inden for denne
kategori, dækkes fordringer i den rækkefølge, de
er registreret i Det Centrale Fordringsregister. Den fordring, der
er registreret først, dækkes først.
Den foreslåede
dækningsrækkefølge indebærer
således, at krav under inddrivelse dækkes forud for
krav under opkrævning €" medmindre der er tale om
modregning hos den udbetalende myndighed for denne myndigheds egne
krav. Der kan vanskeligt gives et entydigt svar på, om et
krav under opkrævning eller et krav under inddrivelse er mest
byrdefuldt for skyldner, bl.a. fordi renten i visse tilfælde
er højere og i andre tilfælde lavere under
opkrævningen end under inddrivelsen.
Retsvirkningen af, at et krav overdrages til
inddrivelse, er imidlertid, at myndigheden kan anvende de
tvangsinddrivelsesmidler, der er hjemlet i lovgivningen,
eksempelvis udlæg og lønindeholdelse. Der kan derfor
argumenteres for, at krav under inddrivelse alt andet lige må
anses for mere byrdefulde for skyldner end krav under
opkrævning. Dækning af krav under inddrivelse forud for
krav under opkrævning harmonerer derfor med det hovedhensyn,
der også ligger bag dækningsrækkefølgen i
lov om opkrævning og inddrivelse for krav oversendt til
inddrivelse, dvs., at de krav, der må anses for mest
byrdefulde for skyldner, dækkes først.
Den foreslåede
dækningsrækkefølge vil endvidere som hovedregel
betyde, at ældre krav dækkes forud for yngre krav, og
vil dermed normalt følge den rækkefølge, i
hvilken kravene er registreret i Det Centrale Fordringsregister.
Dog vil krav under opkrævning, afhængig af
hvornår opkrævningsmyndigheden anmelder kravene til Det
Centrale Fordringsregister, og hvornår kravene oversendes til
restanceinddrivelsesmyndigheden, kunne være ældre end
krav oversendt til inddrivelse. Det vil særligt kunne
forekomme, hvis opkrævningsmyndigheden har givet tilladelse
til henstand eller afdragsvis betaling.
Objektive regler for
dækningsrækkefølgen ved modregning kan anses for
en forringelse af skyldners retssikkerhed i det omfang, skyldner
herved afskæres fra at »øremærke«
beløb, der anvendes til modregning, til nedbringelse af
bestemte fordringer.
Den objektiverede
dækningsrækkefølge for modregning afskærer
imidlertid ikke skyldners mulighed for at anmode
restanceinddrivelsesmyndigheden om tilladelse til, at
dækningsrækkefølgen fraviges for at sikre, at
skyldner kan afvikle krav, der er særligt byrdefulde, jf.
§ 3 a, stk. 3, i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5 (forslaget til § 3 d i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer).
5.3 Harmonisering og forenkling
af reglerne om kommunal indtrædelsesret og det offentliges
indtrædelse i forhold til underholdsbidrag
5.3.1 Gældende ret
Ifølge de almindelige betingelser i
dansk ret for tvungen modregning er modregning betinget af
gensidighed. Det vil sige, at kreditor til det ene krav skal
være debitor til det andet krav.
Staten anses i relation til modregning som en
enhed. Der foreligger derimod ikke gensidighed mellem kommunerne og
staten. Et kommunalt krav kan således som udgangspunkt ikke
dækkes ved modregning i eksempelvis overskydende skat.
Tilsvarende kan et statsligt krav ikke modregnes i udbetalinger fra
kommunerne.
Der er imidlertid i lovgivningen på en
række områder fastsat særlige regler, hvorefter
kommunerne indtræder i statens ret til nærmere angivne
udbetalinger. Reglerne indebærer typisk, at kommunerne
indtræder i retten til udbetaling af overskydende skat og
arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55, og udvider
herved muligheden for modregning i tilfælde, hvor
gensidighedsbetingelsen ikke er opfyldt.
Statens krav på modregning viger som
udgangspunkt for kommunens krav på indtrædelse fra det
tidspunkt, hvor kommunen har givet underretning til staten om at
ville indtræde for det pågældende krav. Kommunen
må derimod respektere krav, som er stiftet, før
underretning om indtrædelse er afgivet. Retten til
indtrædelse vil dog vige for modregning efter
kildeskattelovens § 62, stk. 3.
I visse tilfælde er det dog
udtrykkeligt bestemt, at kommunalbestyrelsens ret til
indtrædelse har fortrin for anden modregning, jf. fx
bekendtgørelse nr. 1058 af 7. november 2005 om
kommunalbestyrelsens opkrævning af tilbagebetalingskrav efter
lov om social service, lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension samt bekendtgørelse nr. 1056 af 7.
november 2005 om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingspligtige krav efter lov om aktiv socialpolitik.
Regler om indtrædelse findes blandt
andet i lov om aktiv socialpolitik § 95, stk. 3,
biblioteksvirksomhedslovens § 33, stk. 1, lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
§ 18, stk. 3 (forskudsvis udlagte bidrag), lov om
social service §§ 158, stk. 3, og 165,
stk. 3, og lov om individuel boligstøtte
§§ 49 og 50.
Restanceinddrivelsesmyndigheden inddriver
udover offentlige fordringer privatretlige krav på
børne- og ægtefællebidrag. Da der ikke
foreligger gensidighed, kan bidragsrestancer som udgangspunkt ikke
modregnes i udbetalinger fra det offentlige. Det fremgår
imidlertid af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag § 18, stk. 1, at det
offentlige indtræder i retten til at indkræve
børnebidrag, der udbetales forskudsvis.
5.3.2 Lovforslagets
udformning
Etablering af forbindelse mellem Nemkonto og
ét fælles inddrivelsessystem betyder, at der forud for
alle udbetalinger fra det offentlige, der kan anvendes til
modregning, foretages en systemmæssig undersøgelse af,
om den, der er berettiget til udbetalingen, har gæld til det
offentlige.
De gældende regler om indtrædelse
for kommunerne omhandler derimod kun udbetalinger af overskydende
skat og arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55. Denne
afgrænsning må antages at bero på, at disse
udbetalingstyper er de hyppigst forekommende i forhold til
skyldnere for de krav, der er tillagt indtrædelsesret for
kommunerne.
Den automatiske modregning vil imidlertid
omfatte alle udbetalinger fra det offentlige. Det foreslås
derfor, at kommunernes ret til indtrædelse udvides til at
omfatte alle udbetalinger, i hvilke staten kan foretage
modregning.
Det foreslås endvidere, at kommunernes
ret til indtrædelse i statslige udbetalinger udvides til alle
kommunale krav, således at modregning for kommunale krav kan
ske på lige fod med statslige krav. Tilsvarende
foreslås det, at krav, der tilkommer de nye regioner,
omfattes af retten til indtrædelse.
Herudover foreslås adgangen til
modregning for underholdsbidrag i offentlige udbetalinger udvidet
til også at omfatte private krav på bidrag.
De foreslåede harmoniseringer betyder
samlet set, at kommunale og regionale krav og private krav på
underholdsbidrag sidestilles med statslige krav i
modregningsmæssig henseende. Herved sikres, at krav under
inddrivelse, der dækkes ved modregning, følger den
generelle dækningsrækkefølge for krav under
inddrivelse, jf. lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer § 3 a.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5 (forslaget til § 3 e i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer).
5.4 Adgangen for
opkrævningsmyndigheden til at trække krav tilbage fra
inddrivelse med henblik på modregning
5.4.1 Gældende ret
På flere områder er der fastsat
særlige regler om modregning i en række udbetalinger
fra det offentlige, hvorefter der kun kan modregnes for
nærmere bestemte typer af krav. Eksempelvis kan krav på
tilbagebetaling af boligstøtte modregnes i fremtidig
boligsikring og boligydelse, jf. lov om individuel
boligstøtte § 49, stk. 1, og efter
§ 50, stk. 1, i samme lov kan for meget udbetalt
pension modregnes i boligstøtten. Efter § 32 i lov
om social pension kan for meget udbetalt pension og
boligstøtte endvidere fratrækkes i pensionen.
Modregning sker i disse tilfælde som altovervejende
hovedregel under opkrævningen, og kravene bliver i givet fald
slet ikke oversendt til inddrivelse.
Det kan imidlertid forekomme, at muligheden
for modregning først bliver aktuel efter oversendelsen af et
krav til inddrivelse. Tilsvarende kan det forekomme, at
opkrævningsmyndigheden først efter oversendelsen
bliver opmærksom på muligheden for at modregne i
løbende udbetalinger af eksempelvis boligstøtte eller
pension. I sådanne tilfælde tilkommer kompetencen til
at modregne i dag restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der er ikke efter de gældende regler
mulighed for, at opkrævningsmyndigheden i sådanne
tilfælde kan trække fordringen tilbage, når den
er oversendt til inddrivelse. Adgangen for
opkrævningsmyndigheden til at trække krav tilbage, der
allerede er oversendt til inddrivelse, er fastlagt i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer, jf.
§ 2, stk. 5. Opkrævningsmyndigheden kan
ifølge bestemmelsen anmode restanceinddrivelsesmyndigheden
om at sende sagen tilbage til opkrævningsmyndigheden med
henblik på, at fordringshaveren kan tillade afdragsvis
betaling eller henstand. Fordringer, der er omfattet af
refusionsret fra statskassen, sendes ikke tilbage.
5.4.2 Lovforslagets
udformning
Af hensyn til, at modregning i henhold til
ovennævnte særregler, jf. afsnit 5.4.1, hvorefter
modregning kun kan ske for bestemte typer af krav, som hovedregel i
dag foretages af opkrævningsmyndigheden, og at omkostningerne
forbundet med systemunderstøttelse af disse særregler
ikke vil stå mål med de administrative fordele, der
kunne opnås ved at systemunderstøtte modregning i
disse særlige tilfælde, lægges der op til, at
modregningssystemet ikke skal håndtere modregning i forhold
til disse udbetalinger.
Tilsvarende vil den systemløsning, der
skal varetage den automatiske modregning for krav under
inddrivelse, ikke kunne håndtere tilfælde, hvor
modregning sker på grundlag af konneksitet (modregning mellem
krav, der udspringer af samme retsforhold), da vurderingen af, om
der foreligger konneksitet, oftest forudsætter en konkret
vurdering af de krav, der skal indgå i modregningen.
Der lægges derfor op til, at modregning
i ovennævnte tilfælde skal varetages af
opkrævningsmyndigheden også i tilfælde, hvor
kravet er oversendt til inddrivelse. Det foreslås på
denne baggrund, at opkrævningsmyndighedens adgang til at
trække en fordring tilbage fra
restanceinddrivelsesmyndigheden udvides, således at det
sikres, at tilbagetrækning kan ske med henblik på, at
opkrævningsmyndigheden forestår modregningen.
Det foreslås endvidere, at
skatteministeren fastsætter nærmere regler for
tilbagekaldelsen af krav. Bemyndigelsen skal anvendes til at
fastsætte nærmere regler for den praktiske
gennemførelse af opkrævningsmyndighedens
tilbagekaldelse af krav.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3 (forslaget til § 2, stk. 6 og 7, i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer).
5.5 Indførelse af adgang
til at modregne skattekrav i udbetaling af overskydende skat til
ægtefællen
5.5.1 Gældende ret
Ifølge kildeskattelovens
§ 72, stk. 2, kan der for personskatterestancer
foretages udlæg i ejendele, der tilhører
ægtefællen, hvis der er foretaget forgæves
forsøg på udlæg hos skyldneren selv.
Udlæg forudsætter, at
ægtefællerne er samlevende på
udlægstidspunktet. Endvidere er det en betingelse, at
restancer, for hvilke der foretages udlæg, vedrører
indkomstår, hvori samlivet har bestået.
Subsidiært udlæg kan foretages overfor
ægtefællen for personlig skat, der er pålignet
for hele det indkomstår, hvori ægteskabet er
indgået, uanset at ægteskabet f.eks. først er
indgået i december måned, jf. UfR 1982.350 H.
Som alternativ til udlæg indgås i
dag ofte aftale med ægtefællen om frivillig transport
til SKAT i ægtefællens overskydende skat.
5.5.2 Lovforslagets
udformning
I de tilfælde, hvor
inddrivelsesmyndigheden ikke opnår aftale med
ægtefællen om transport i ægtefællens
overskydende skat, er inddrivelsesmyndigheden henvist til at
foretage udlæg overfor ægtefællen i den
overskydende skat.
Fremgangmåden i forbindelse med
udlæg er meget ressourcekrævende. Hvis
ægtefællen ikke møder til
udlægsforretningen, skal restanceinddrivelsesmyndigheden
fremstille ægtefællen ved politiets foranstaltning,
eller udlægsforretningen skal foretages som en
udkørende fogedforretning. Det er uanset, at aktivet (den
overskydende skat) befinder sig hos myndigheden.
Dette skal ses i sammenhæng med, at
nedbringelse af gælden med udbetaling af overskydende skat i
forhold til skyldner selv i praksis gennemføres ved
modregning, der er et langt billigere inddrivelsesmiddel
såvel for skyldner som for inddrivelsesmyndigheden.
Det foreslås derfor, at
restanceinddrivelsesmyndigheden også kan inddrive krav
omfattet af adgangen til subsidiært udlæg ved
modregning i udbetaling af overskydende skat til
ægtefællen. Adgangen til modregning betinges af, at
udlæg kunne være foretaget overfor den, modregningen
gennemføres i forhold til.
Den subsidiære hæftelse
indebærer, at inddrivelse af skattekrav kan ske ikke alene
hos skyldner selv, men også hos skyldners
ægtefælle. Herved fraviges det almindelige princip om
særråden og særhæften for
ægtefæller. Inddrivelse i forhold til
ægtefællen bør derfor nøje afvejes i
forhold til hensynet til ægtefællen.
Det bemærkes hertil, at den
foreslåede adgang til modregning i ægtefællens
overskydende skat alene finder anvendelse, hvor der i dag kan
foretages udlæg overfor ægtefællen i den
overskydende skat. Modregning i udbetaling af overskydende skat
m.v. til ægtefællen er således betinget af, at
betingelserne for at foretage udlæg, jf. kildeskattelovens
§ 72, stk. 2, er opfyldt. Modregning overfor
ægtefællen er endvidere betinget af, at der
forgæves er forsøgt foretaget udlæg hos
skyldner. Modregning i forhold til ægtefællen er
altså subsidiær i forhold til inddrivelse hos skyldner
selv.
Der henvises til lovforslagets § 2
(forslaget til § 72, stk. 3, i
kildeskatteloven).
6. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Koblingen mellem Nemkonto og EFI sikrer, at
det systemmæssigt kan understøttes, at der ikke
foretages udbetalinger fra det offentlige, hvis der samtidig er
gæld til det offentlige, der kan ske modregning for.
Forslaget indebærer en betydelig effektivisering af
modregningen for gæld til det offentlige, der forventes at
øge omfanget af det offentliges modregning. Et eventuelt
merprovenu som følge af denne effektivisering kan dog ikke
opgøres på nuværende tidspunkt.
Modregningssystemet er endvidere baseret
på de eksisterende regler om modregning. Det offentliges
adgang til modregning udvides dermed ikke med forslaget. Ud over de
nævnte effektiviseringer indebærer forslaget
således ikke et merprovenu.
Forslaget om
dækningsrækkefølgen for modregning forventes
ikke at medføre provenumæssige konsekvenser, men
medfører mindre forskydninger mellem fordringshaverne i
forhold til i dag.
Udvidelsen af adgangen til indtrædelse
i statslige udbetalinger for kommunale og regionale krav og private
underholdsbidrag medfører som udgangspunkt en udvidelse af
adgangen til modregning i relation til disse krav. I det omfang
skyldner har andre statslige krav eller krav, der allerede i dag er
tillagt indtrædelsesret, der kan udtømme
modregningsadgangen, vil der dog ikke være tale om et
øget provenu fra modregning. Krav, der hidtil ikke har
kunnet dækkes ved modregning, kan endvidere inddrives ved
anvendelse af andre inddrivelsesskridt, fx lønindeholdelse
eller udlæg. Forslaget vurderes således samlet set at
have begrænsede provenumæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Automatisk modregning forudsætter, at
fordringshaverne som i dag indberetter fordringer, der
ønskes anvendt til modregning. Registreringen skal endvidere
(i modsætning til i dag) indeholde oplysning om gældens
størrelse, der skal opdateres løbende. SKAT stiller
en automatisk løsning til rådighed for
fordringshaverne til registrering og opdatering af kravene.
Fordelingen af beløb, der kan anvendes
til modregning, kan herefter ske automatisk på grundlag af
oplysningerne i Det Centrale Fordringsregister. Det betyder, at der
ikke som i dag skal sendes forespørgsler til alle
myndigheder, der har fordringer registreret i Det Centrale
Fordringsregister, hvilket vil være en betydelig
administrativ lettelse for den udbetalende myndighed,
restanceinddrivelsesmyndigheden og de opkrævende
myndigheder.
Lovforslaget medfører behov for
tilretninger af nemkonto-systemet. Udgifterne hertil anslås
til ca. 10 mio. kr. Endvidere skønnes en implementering af
forslaget at medføre engangsudgifter på ca. 2. mio.
kr. til tilretning af en række af SKATs systemer (SLUT, KRL
samt KOBRA). De samlede engangsudgifter på ca. 12 mio. kr.
afholdes indenfor Skatteministeriets nuværende
bevillingsmæssige rammer.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Høring
Et udkast til lovforslag er den 20. december
2006 med høringsfrist den 10. januar 2007 sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk
Iværksætter Forening, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Told & Skatteforbund,
Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, Finansrådet,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af pantefogeder i
Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring
& Pension, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Nationalbanken, Realkreditrådet og
Skatterevisorforeningen.
Lovforslaget er desuden sendt på
høring i Beskæftigelsesministeriet, Familie- og
Forbrugerministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Socialministeriet, Statsministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og i SKAT.
13. Sammenfattende skema
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer en betydelig
effektivisering af modregningen for gæld til det offentlige,
der forventes at øge omfanget af det offentliges modregning.
Et eventuelt merprovenu som følge af denne effektivisering
kan dog ikke opgøres på nuværende tidspunkt.
Modregningssystemet er endvidere baseret på de eksisterende
regler om modregning. Det offentliges adgang til modregning udvides
dermed ikke med forslaget. Ud over de nævnte
effektiviseringer indebærer forslaget således ikke et
merprovenu. Udvidelsen af adgangen til indtrædelse
i statslige udbetalinger for kommunale og regionale krav og krav
på private underholdsbidrag vurderes samlet set at have
begrænsede provenumæssige konsekvenser. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den automatiske modregning betyder, at der
ikke som i dag skal sendes forespørgsler til alle
myndigheder, der ønsker at modregne. Det vil medføre
betydelige administrative lettelser for den udbetalende myndighed,
restanceinddrivelsesmyndigheden og de opkrævende myndigheder.
Fordringshaverne skal indberette fordringer, der ønskes
anvendt til modregning, herunder oplysning om gældens
størrelse, der skal opdateres løbende. Lovforslaget medfører behov for
tilretninger af nemkonto-systemet. Udgifterne hertil anslås
til ca. 10 mio. kr. Endvidere skønnes en implementering af
forslaget at medføre engangsudgifter på ca. 2. mio.
kr. til tilretning af en række af SKATs systemer (SLUT, KRL
samt KOBRA). De samlede engangsudgifter på ca. 12 mio. kr.
afholdes indenfor Skatteministeriets nuværende
bevillingsmæssige rammer. | Ingen. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Det foreslås, at adgangen for
opkrævningsmyndigheden til at tilbagekalde en fordring, der
allerede er oversendt til inddrivelse, udvides, således at
opkrævningsmyndigheden kan tilbagekalde en fordring med
henblik på, at opkrævningsmyndigheden kan foretage
modregning for kravet.
Adgangen til at kalde krav tilbage fra
restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på modregning
skal sikre, at opkrævningsmyndigheden kan foretage modregning
for en række krav, for hvilke der er fastsat særlige
regler om, at modregning kan ske i nærmere angivne
udbetalinger fra det offentlige.
Eksempler på sådanne bestemmelser
er lov om individuel boligstøtte § 49,
stk. 1, hvorefter krav på tilbagebetaling af
boligstøtte kan modregnes i fremtidig boligsikring og
boligydelse, § 50, stk. 1, i samme lov, hvorefter
for meget udbetalt pension kan modregnes i boligstøtten og
§ 32 i lov om social pension, hvorefter for meget
udbetalt pension og boligstøtte kan fratrækkes i
pensionen.
Modregning sker i disse tilfælde som
altovervejende hovedregel under opkrævningen, og kravene
bliver i givet fald slet ikke oversendt til inddrivelse. Det kan
imidlertid forekomme, at muligheden for modregning først
bliver aktuel efter oversendelsen af et krav til inddrivelse.
Tilsvarende kan det forekomme, at opkrævningsmyndigheden
først efter oversendelsen bliver opmærksom på
muligheden for at modregne i løbende udbetalinger af
eksempelvis boligstøtte eller pension. Med forslaget sikres,
at opkrævningsmyndigheden i disse tilfælde kan kalde
kravet tilbage fra inddrivelse med henblik på at
gennemføre modregning for kravet.
Tilbagekaldelse er betinget af, at der
består en aktuel adgang til at foretage modregning for det
krav, der kaldes tilbage. Tilbagekaldelse er derimod ikke betinget
af, at kravet kan dækkes fuldt ud ved den forestående
modregning. Er der alene mulighed for modregning for en del af
kravet, kan tilbagekaldelsen begrænses hertil. Hvilke
fordringer henholdsvis hvilken del af fordringen der kaldes
tilbage, følger dækningsrækkefølgen
fastsat i § 3 a i lov om opkrævning og inddrivelse
af visse fordringer. Det betyder, at krav på rente
dækkes forud for hovedkravet. Er der ikke hjemmel til
modregning for renter mv., kan hovedkravet dog kaldes tilbage uden
de tilknyttede renter.
Adgangen til at tilbagekalde krav fra
inddrivelse kan være begrænset i visse tilfælde.
Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor der er givet
eftergivelse, er meddelt gældssanering, eller hvor
restanceinddrivelsesmyndigheden har tiltrådt en akkord med
skyldner. Tilbagekaldelse med henblik på modregning i
tilfælde af konkurs, tvangsakkord eller betalingsstandsning
skal endvidere ske under respekt af konkurslovens regler.
Det foreslås med nyaffattelsen af
§ 2, stk. 7, at skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler for tilbagekaldelsen af krav.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte
nærmere regler for den praktiske gennemførelse af
opkrævningsmyndighedens tilbagekaldelse af krav.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.4.
Til nr. 4
Det foreslås, at skatteministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om fordringshavernes
elektroniske adgang til oplysninger registreret af
restanceinddrivelsesmyndigheden udvides til også at omfatte
de udbetalende myndigheders elektroniske adgang til oplysninger
registreret af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der kan ifølge bemyndigelsen
fastsættes regler om, at myndigheder, der foretager
udbetalinger til virksomheder og borgere, og Nemkonto, kan gives
elektronisk adgang til oplysninger om, hvorvidt den, der er
berettiget til udbetaling fra det offentlige, har gæld til
det offentlige.
Med forslaget sikres det, at der fra
ét fælles inddrivelsessystem og det heri indeholdte
fordringsregister kan videregives oplysninger til Nemkonto med
henblik på, at der i Nemkonto kan foretages en
undersøgelse af, om den udbetalingsberettigede har
gæld til det offentlige. Er der ikke registreret gæld
til det offentlige, foretages udbetalingen herefter til den
pågældende. Er der derimod registreret gæld til
det offentlige, oversendes sagen til inddrivelsessystemet med
henblik på modregning.
De oplysninger, der kan videregives fra Det
Centrale Fordringsregister til Nemkonto, vil alene være
oplysning om, om den udbetalingsberettigede har gæld til det
offentlige. Derimod vil mere detaljerede gældsoplysninger om
gældens størrelse og karakter ikke kunne
videregives.
Det forudsættes, at der i forbindelse
med meddelelsen fra fordringshaverne eller inddrivelsesmyndigheden
til skyldnere om, at der sker registrering i Det Centrale
Fordringsregister, informeres om, at oplysningen om, at der er
registreret gæld til det offentlige, videregives til
Nemkonto, samt at oplysningerne vil blive anvendt i
modregningsøjemed.
Videregivelsen af oplysninger fra Det
Centrale Fordringsregister i ét fælles
inddrivelsessystem til Nemkonto vil i øvrigt ske indenfor
rammerne af persondataloven og forvaltningsloven. Forskrifter, der
udstedes i medfør af bemyndigelsen, vil blive sendt i
høring hos Datatilsynet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3 og 4.
Til nr. 5 (§§ 3 d-f)
Til § 3 d
Forslaget til § 3 d angiver
dækningsrækkefølgen i tilfælde, hvor det
offentlige foretager modregning i en udbetaling fra det
offentlige.
Den foreslåede
dækningsrækkefølge, jf. stk. 1,
indebærer, at fordringer under opkrævning, for hvilke
den udbetalende myndighed er fordringshaver, dækkes forud for
andre krav, i det omfang den udbetalende myndighed træffer
afgørelse om modregning (intern modregning). Herefter
dækkes fordringer modtaget til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Endelig dækker resterende
beløb andre fordringer under opkrævning.
Dækker en udbetaling kun delvist
fordringer inden for den anden kategori, der omfatter alle krav
modtaget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden,
dækkes fordringerne efter den
dækningsrækkefølge, der er fastlagt i
§ 3 a i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan
ifølge § 3 a, stk. 3, tillade, at
dækningsrækkefølgen fraviges for at sikre, at
skyldner kan afvikle krav, der er særligt byrdefulde.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor krav under
inddrivelse dækkes ved modregning.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan herunder efter
omstændighederne afstå fra modregning for krav under
inddrivelse med henblik på, at krav under opkrævning
dækkes forud for krav under inddrivelse.
Restanceinddrivelsesmyndigheden skal
imidlertid ved vurderingen af, om en tilladelse skal gives, afveje
hensynet til på den ene side skyldners interesse i, at
dækningsrækkefølgen fraviges, og på den
anden side hensynet til, at fordringshavernes mulighed for at
få dækket udestående fordringer ikke
tilsidesættes.
Tilladelse bør derimod normalt ikke
gives, hvis f.eks. forældelsesfrister vil betyde, at andre
krav, der efter dækningsrækkefølgen
ifølge stk. 1 ville have fortrinsret, fortabes. Dette
er i overensstemmelse med de kriterier, der generelt gælder
for vurderingen af, om tilladelse til fravigelse af
dækningsrækkefølgen skal gives.
Dækker en udbetaling kun delvist
fordringer inden for den tredje kategori, der omfatter krav under
opkrævning, der ikke er dækket ved modregning hos den
udbetalende myndighed, dækkes fordringerne efter
FIFO-princippet, dvs., at den fordring, der først er
registreret i Det Centrale Fordringsregister, dækkes
først, jf. stk. 2, 2. pkt. Krav på
renter behandles i relation til
dækningsrækkefølgen på samme måde
som hovedkravet, dvs., at renterne falder inden for den samme
kategori som hovedkravet.
Dækningsrækkefølgen
gælder som udgangspunkt i alle tilfælde af modregning.
Reglerne i anden lovgivning finder dog anvendelse forud for de
foreslåede regler om dækningsrækkefølge,
jf. § 1, stk. 3, i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer.
Udgangspunktet er herefter, at reglerne
finder anvendelse for almindelig tvungen modregning.
Den nuværende håndtering af
private transporter forudsættes implementeret i
modregningssystemet. Gældsbrevslovens regler om, i hvilket
omfang modregning kan gennemføres, selvom kravet på
udbetaling fra det offentlige er transporteret til tredjemand,
finder således fortsat anvendelse og kan betyde, at den
foreslåede dækningsrækkefølge brydes. De
krav, der kan dækkes forud for en eventuel transport,
dækkes i henhold til den almindelige
dækningsrækkefølge.
Den foreslåede
dækningsrækkefølge skal endvidere respektere
konkurslovens særlige regler om modregning i konkurs.
I stk. 3 foreslås det, at
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om de forhold, der er nævnt i stk. 1 og 2.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte
nærmere regler for dækningsrækkefølgen,
herunder tidspunktet for registrering af fordringer i Det Centrale
Fordringsregister og dækningsrækkefølgen i
tilfælde, hvor de foreslåede regler fører til,
at to eller flere krav sidestilles.
Skatteministeren kan herunder fastsætte
nærmere regler om indberetning fra fordringshaverne til Det
Centrale Fordringsregister.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.2.
Til § 3 e
Det foreslås, at reglerne om
kommunernes ret til indtrædelse i udbetalinger fra staten
harmoniseres. Forslaget indebærer, at der i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse dels om indtrædelse for
kommunale krav, dels om det offentliges ret til
indtrædelse for private underholdsbidrag. Tilsvarende
foreslås det, at krav, der tilkommer de nye regioner,
omfattes af indtrædelsesretten.
Det foreslås i stk. 1, at
kommunen henholdsvis regionen, for alle kommunale og regionale
krav, der ikke betales rettidigt, indtræder i retten til alle
udbetalinger fra staten.
Forslaget indebærer, at den
indtrædelsesret, der allerede gælder i dag for en
række kommunale krav, udbredes til alle kommunale og
regionale krav, der inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Samtidig udbredes indtrædelsesretten, der i dag normalt alene
omfatter udbetaling af overskydende skat m.v., til alle statslige
udbetalinger.
Herved kan kommunale og regionale krav
modregnes i udbetalinger fra staten på lige fod med statslige
krav, idet indtrædelse for kommunale og regionale krav er
underlagt de samme begrænsninger i relation til, i hvilke
udbetalinger der kan foretages modregning.
I dag er der eksempelvis ikke
indtrædelsesret for kommunale gebyrer og renter, uanset at
hovedkravet er omfattet af regler om kommunal
indtrædelsesret. Med forslaget sikres, at alle krav kan
behandles efter de samme regler. Samtidig sikres det med forslaget,
at kommunale og regionale krav under inddrivelse, der dækkes
ved modregning, følger den generelle
dækningsrækkefølge for krav under inddrivelse,
jf. § 3 a i lov om opkrævning og inddrivelse af
visse fordringer.
I stk. 2 foreslås det, at
det offentlige for private krav på underholdsbidrag med
tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger på den
bidragsberettigedes vegne indtræder i retten til udbetalinger
fra det offentlige.
Kommunernes krav på underholdsbidrag,
især krav på betaling af forskudsvis udbetalte
børnebidrag, er omfattet af den generelle modregningsadgang
i stk. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 3 f
Det foreslås, at der i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en bestemmelse om, at der kan foretages modregning for gæld
til det offentlige, selvom der er givet tilladelse til henstand
eller afdragsvis betaling.
Er der i forhold til en skyldner givet
tilladelse til henstand eller afdragsvis betaling,
forudsætter modregning i dag, at der i forbindelse med den
meddelte tilladelse er taget forbehold om, at modregning fortsat
kan ske. Der er dog eksempelvis i lov om social service, jf.
§ 165, stk. 3, og lov om aktiv socialpolitik
§ 95, stk. 3, sidste pkt., indsat bestemmelse om, at
kommunen indtræder i udbetaling af overskydende skat mv.,
selvom der af kommunen er fastsat en tilbagebetalingsordning.
Automatisering af procedurerne for modregning
tilsiger imidlertid, at modregning ikke forudsætter en
konkret undersøgelse af, hvorvidt der er givet tilladelse
til henstand eller afdragsvis betaling, og om der i den forbindelse
er taget modregningsforbehold.
Forslaget sikrer, at der forud for modregning
ikke skal foretages en konkret undersøgelse af, om der er
taget forbehold for modregning, og at en gennemført
modregning kan opretholdes, uanset at der undtagelsesvis ikke er
taget et konkret modregningsforbehold overfor skyldner. Det
forudsættes imidlertid samtidig, at myndighederne fortsat i
forbindelse med, at der gives tilladelse til henstand eller
afdragsvis betaling, som i dag oplyser, at modregning desuagtet kan
ske.
Ifølge stk. 1, 2. pkt.,
vil en betalingsaftale fastsat af kommunen tilsvarende ikke
afskære kommunens ret til indtrædelse i udbetalinger
fra staten. Der er tale om en videreførelse af lov om social
service, jf. § 165, stk. 3, sidste pkt., og lov om
aktiv socialpolitik § 95, stk. 3, sidste pkt.
Til § 2
Det foreslås, at skattebeløb,
for hvilke der efter kildeskattelovens § 72, stk. 2,
kan foretages udlæg i ægtefællens ejendele, kan
ske modregning i udbetaling til ægtefællen af
overskydende skat med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55.
Modregning i udbetaling af overskydende skat
m.v. er betinget af, at betingelserne for at foretage udlæg,
jf. kildeskattelovens § 72, stk. 2, er opfyldt. Det
er således en forudsætning for modregning, at
ægtefællerne er samlevende på
modregningstidspunktet. Endvidere er det en betingelse, at
restancer, for hvilke der sker modregning, vedrører
indkomstår, hvori samlivet har bestået.
Subsidiært udlæg kan foretages overfor
ægtefællen for personlig skat, der er pålignet
for hele det indkomstår, hvori ægteskabet er
indgået, jf. UfR 1982.350 H.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.5.
Til § 3
Det foreslås, at bestemmelsen om, at
der i bevillingen om henstand meddelt i henhold til
skatteforvaltningslovens § 51 kan tages forbehold for
modregning i henstandsbeløbet for krav, som klageren
måtte få mod det offentlige, ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 f i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at henstand med betalingen ikke
afskærer, at der kan foretages modregning i udbetalinger fra
det offentlige.
Til § 4
Det foreslås, at reglerne om kommunens
ret til indtrædelse i overskydende skat m.v. for hjælp
ydet med tilbagebetalingspligt, jf. § 95, stk. 3, i
lov om aktiv socialpolitik, ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 e i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at kommunen for kommunale krav, der ikke
betales rettidigt, indtræder for et beløb, der svarer
til den skyldige betaling, i retten til modregning i udbetalinger
fra staten.
Kommunale krav, der dækkes ved
indtrædelse i statens ret til modregning, dækkes
herefter efter rækkefølgen angivet i forslaget til
§ 3 d i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 5
Med bestemmelsen indføres hjemmel til
videregivelse af oplysninger om udbetalinger fra offentlige
myndigheder til et af SKAT administreret inddrivelsessystem. De
oplysninger der kan videregives, drejer sig blandt andet om
betalingsmodtagers identitet, beløbsstørrelse,
udbetalende myndighed samt arten af udbetaling mv.
Hvis modregningsbetingelserne er opfyldt, vil
et udbetalingsbeløb ikke blive udbetalt til modtagers
Nemkonto eller en evt. specifik konto, som er indberettet til den
udbetalende myndighed, men bliver i stedet overført til
SKAT.
Overførsel til SKAT sker med
frigørende virkning for den udbetalende myndighed.
Modregningsmodulet i det fælles inddrivelsessystem i SKAT
forestår herefter automatisk fordelingen af beløb til
de myndigheder, der har fordringer registreret i Det Centrale
Fordringsregister med henblik på modregning. Det er som
hidtil opkrævningsmyndigheden, der varetager
modregningsopgaven for krav under opkrævning og
inddrivelsesmyndigheden, for så vidt angår krav under
inddrivelse, herunder underretning til beløbsmodtager om
foretagen modregning og udbetaling af eventuelle overskydende
beløb.
Ved udbetaling af overskydende beløb
anses SKAT som udbetalende myndighed. Udbetaling sker til
betalingsmodtagers Nemkonto eller til en til SKAT indberettet
specifik konto.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3, 4 og 5.1.
Til § 6
Afgift for ulovlig parkering kan
pålægges af politiet i henhold til færdselslovens
§ 121, stk. 1, og af kommuner i henhold til
justitsministerens bestemmelse herom, jf. § 122 a,
stk. 1 og 2. Parkeringsafgift pålagt af en kommune
fordeles efter justitsministerens nærmere bestemmelse mellem
staten og den kommune, på hvis område
parkeringskontrollen er udført. I henhold til
§ 122 b, stk. 1, kan ubetalte parkeringsafgifter
bl.a. inddrives ved modregning i overskydende skat og i krav
på tilbagebetaling af henholdsvis vægtafgift og afgift
af bilens brændstofforbrug.
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 122 b, stk. 1, om modregning ændres,
så det alene bestemmes, at ubetalte parkeringsafgifter kan
inddrives ved modregning.
Ændringen sikrer, at adgangen til at
foretage modregning for ubetalt parkeringsafgift følger de
almindelige modregningsregler, og at kommunen ydermere for
kommunale krav på parkeringsafgift indtræder i retten
til modregning i udbetalinger fra staten i overensstemmelse med
lovforslagets § 1, nr. 5, som indebærer, at der som
§ 3 e i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer indsættes en generel bestemmelse om, at kommunen
for kommunale krav, der ikke betales rettidigt, indtræder for
et beløb, der svarer til den skyldige betaling, i retten til
modregning i udbetalinger fra staten.
Til § 7
Det foreslås, at reglerne om
kommunernes ret til indtrædelse i udbetaling af overskydende
skat m.v. for ubetalte gebyrer med tillæg af omkostninger
ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 e i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at kommunen for kommunale krav, der ikke
betales rettidigt, indtræder for et beløb, der svarer
til den skyldige betaling, i retten til modregning i udbetalinger
fra staten.
Kommunale krav, der dækkes ved
indtrædelse i statens ret til modregning, dækkes
herefter efter rækkefølgen angivet i forslaget til
§ 3 d i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 8
Det foreslås, at reglerne i
§ 18, stk. 3, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag om kommunernes ret til
indtrædelse i udbetaling af overskydende skat m.v. for
forskudsvis udlagte børnebidrag ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 e i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at kommunen for kommunale krav, der ikke
betales rettidigt, indtræder for et beløb, der svarer
til den skyldige betaling, i retten til modregning i udbetalinger
fra staten.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 9
Det foreslås, at reglerne i
§§ 158, stk. 3, og 165, stk. 3, i lov om
social service om kommunens ret til indtrædelse i
overskydende skat m.v. for hjælp ydet med
tilbagebetalingspligt, ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 e i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at kommunen for kommunale krav, der ikke
betales rettidigt, indtræder for et beløb, der svarer
til den skyldige betaling, i retten til modregning i udbetalinger
fra staten.
Kommunale krav, der dækkes ved
indtrædelse i statens ret til modregning, dækkes
herefter efter rækkefølgen angivet i forslaget til
§ 3 d i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 10
Det foreslås, at reglerne i
§ 49, stk. 1, 2. pkt., i lov om individuel
boligstøtte om adgang til modregning i retten til udbetaling
af overskydende skat m.v. ophæves.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 5, der indebærer, at der som § 3 e i lov om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer indsættes
en generel bestemmelse om, at kommunen for kommunale krav, der ikke
betales rettidigt, indtræder for et beløb, der svarer
til den skyldige betaling, i retten til modregning i udbetalinger
fra staten.
Kommunale krav, der dækkes ved
indtrædelse i statens ret til modregning, dækkes
herefter efter rækkefølgen angivet i forslaget til
§ 3 d i lov om opkrævning og inddrivelse af visse
fordringer, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 5.3.
Til § 11
Det foreslås, at tidspunktet for lovens
ikrafttræden fastsættes af skatteministeren. Herved
sikres, at reglerne kan sættes i kraft samtidig med, at det
nye inddrivelsessystem sættes i drift, hvilket forventes at
kunne ske senest i 2009.
Ifølge stk. 1 har
reglerne om opkrævningsmyndighedens adgang til at
trække fordringer tilbage fra inddrivelse med henblik
på at foretage modregning for fordringen virkning for
fordringer, der trækkes tilbage med henblik på
modregning fra tidspunktet for lovens ikrafttræden.
De nye regler om
dækningsrækkefølgen ved modregning, jf.
forslaget til § 3 d i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer, har virkning for fordringer under
opkrævning eller inddrivelse, der dækkes ved modregning
fra tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Reglerne om indtrædelse og om adgangen
til at foretage modregning, uanset at der er givet tilladelse til
afdragsvis betaling eller henstand, jf. forslaget til
§§ 3 e og 3 f i lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer, har virkning for fordringer under
opkrævning eller inddrivelse, der dækkes ved modregning
fra tidspunktet for lovens ikrafttræden. Ligeledes
ophæves de eksisterende særregler om indtrædelse
med virkning fra tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf.
lovforslagets §§ 4 og 6-10.
Til § 12
Det foreslås, at reglerne om adgang til
modregning i udbetaling af overskydende skat til
ægtefællen, jf. forslaget til § 72,
stk. 3, i kildeskatteloven, træder i kraft den 1. juli
2007. Reglerne tillægges virkning for overskydende skat, der
vedrører indkomståret 2007 og senere
indkomstår.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 429 af 6. juni 2005 om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer, som
ændret ved § 2 i lov nr. 307 af 19. april 2006,
§ 13 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 1 i lov
nr. 516 af 7. juni 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2. --- | | |
Stk. 1-4 | | |
Stk. 5. Fordringshaveren eller den,
der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen,
skal, såfremt denne bliver bekendt med væsentlige
ændringer i skyldnerens forhold efter overdragelsen af
fordringen til restanceinddrivelsesmyndigheden, underrette
restanceinddrivelsesmyndigheden herom og kan i den forbindelse
anmode restanceinddrivelsesmyndigheden om at intensivere
inddrivelsen eller at sende sagen tilbage til fordringshaveren med
henblik på, at fordringshaveren kan tillade afdragsvis
betaling eller henstand med betalingen. Fordringer, der er omfattet
af refusionsret fra statskassen, sendes ikke tilbage til
fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
har forestået opkrævningen. | | 1. I § 2, stk. 5, 2.
pkt., indsættes efter
»opkrævningen«: », jf. dog
stk. 6«. |
| | 2. I § 2 indsættes
efter stk. 5 som nyt stykke: |
| | »Stk. 6. Fordringshaveren eller
den, der på vegne af fordringshaveren opkræver
fordringen, kan helt eller delvist kalde en fordring tilbage, der
er oversendt til inddrivelse, med henblik på at foretage
modregning for kravet.« |
| | Stk. 6 bliver herefter stk. 7. |
| | |
| | 3.§ 2, stk. 6, der
bliver stk. 7, affattes således: |
Stk. 6. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
reglerne i stk. 1-5, herunder om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer skal ske
elektronisk. | | » Stk. 7. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 1-6, herunder om fremgangsmåden ved
overdragelse af fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden,
tilbagekaldelse af fordringer til opkrævningsmyndigheden,
størrelsen af fordringer m.v., som der kan tillades
afdragsvis betaling eller henstand med, og om tidsfrister for
afdragsvis betaling og henstand. Skatteministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at overdragelse af fordringer kan ske
elektronisk.« |
| | |
§ 3. --- | | |
Stk. 1-4 | | |
Stk. 5. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
reglerne i stk. 1-4. Skatteministeren kan endvidere fastsætte
regler, hvorefter fordringshavere får elektronisk adgang til
oplysninger registreret af restanceinddrivelsesmyndigheden om
restancens størrelse i forhold til vedkommende
fordringshaver, og om der foreligger restante fordringer i forhold
til andre fordringshavere. | | 4. I § 3, stk. 5,
indsættes efter »hvorefter fordringshavere«:
»og andre offentlige myndigheder«. |
| | |
| | 5. Efter § 3 c
indsættes: |
| | »Modregning mv. |
| | § 3 d.
Dækker en udbetaling fra det offentlige, der anvendes til
modregning, kun delvist skyldners gæld til det offentlige,
dækkes fordringerne i denne rækkefølge: |
| | 1) Fordringer under opkrævning for hvilke
den udbetalende myndighed er fordringshaver, i det omfang den
udbetalende myndighed træffer afgørelse om
modregning. |
| | 2) Fordringer modtaget hos
restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse. |
| | 3) Andre fordringer under opkrævning. |
| | Stk. 2. Dækker en udbetaling kun
delvist fordringer omfattet af kategori 2, jf. stk. 1,
dækkes fordringerne efter
dækningsrækkefølgen i § 3 a.
Dækker en udbetaling kun delvist fordringer omfattet af
kategori 3, jf. stk. 1, dækkes fordringerne i den
rækkefølge, de er registreret i Det Centrale
Fordringsregister, således at den fordring, der først
registreres, dækkes først. |
| | Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i stk. 1 og 2, herunder om indberetning fra
fordringshaverne til Det Centrale Fordringsregister. |
| | |
| | § 3 e. Er en
fordring omfattet af denne lov, for hvilken en kommune eller region
er fordringshaver, ikke betalt rettidigt, indtræder kommunen
henholdsvis regionen i retten til udbetalinger fra staten for et
beløb, der svarer til den skyldige betaling. |
| | Stk. 2. Er et privat krav på
underholdsbidrag med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger omfattet af denne lov, ikke betalt rettidigt,
indtræder det offentlige på vegne af den
bidragsberettigede i retten til udbetalinger fra det offentlige for
et beløb, der svarer til den skyldige betaling. |
| | |
| | § 3 f.
Tilladelse til afdragsvis betaling eller henstand med betalingen
afskærer ikke det offentliges adgang til at foretage
modregning i udbetalinger fra det offentlige. |
| | Stk. 2. En betalingsaftale fastsat af
kommunen afskærer ikke kommunen fra at indtræde i
udbetalinger fra staten, jf. § 3 e.« |
| | |
| | § 2 |
| | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 1577 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 72. --- | | |
Stk. 1 | | |
Stk. 2. Er udlæg forgæves
forsøgt hos den skattepligtige selv, kan udlæg ske i
ejendele, der tilhører den med ham samlevende
ægtefælle, eller om nødvendigt i ejendele, der
tilhører børn, og som er medregnet ved hans
skatteansættelse. Dette gælder ikke ved udlæg hos
en indeholdelsespligtig for skattebeløb, som denne har
været pligtig at indeholde. | | |
| | 1. I § 72 indsættes
som stk. 3: |
| | » Stk. 3. Skattebeløb,
for hvilke der efter stk. 2 kan foretages udlæg i
ægtefællens ejendele, kan modregnes i udbetaling til
ægtefællen af overskydende skat med godtgørelse
og renter samt tilbagebetaling efter § 55.« |
| | |
| | § 3 |
| | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 405 af 8. maj 2006 og
§ 1 i lov nr. 1581 af 20. december 2006, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 51. --- | | |
Stk. 1-4. | | |
Stk. 5. Der kan i henstandsbevillingen
tages forbehold for modregning i henstandsbeløbet for krav,
som klageren måtte få mod det offentlige. | | 1.§ 51, stk. 5,
ophæves. |
--- Stk. 6. | | Stk. 6 bliver herefter stk. 5. |
| | |
| | Beskæftigelsesministeriet |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 1545 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 95. --- | | |
Stk. 1 og 2. | | |
Stk. 3. Når der er ydet
hjælp med tilbagebetalingspligt, indtræder kommunen for
et beløb, der svarer til den tilbagebetalingspligtige
hjælp, i retten til udbetaling af overskydende skat og
arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55. Dette
gælder, selv om der er fastsat en tilbagebetalingsordning
efter stk. 1. | | 1.§ 95, stk. 3,
ophæves. |
--- Stk. 4 og 5. | | Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4. |
| | |
| | Finansministeriet |
| | |
| | § 5 |
| | I lov nr. 1203 af 27. december 2003 om
offentlige betalinger mv., som ændret ved § 1 i lov
nr. 527 af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 449 af 22. maj
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 4 i
ndsættes: |
| | » § 4 a.
Med henblik på modregning i gæld til det offentlige kan
oplysninger i det register, der er nævnt i § 4,
stk. 1, om udbetalinger fra offentlige myndigheder videregives
til et inddrivelsessystem administreret af told- og
skatteforvaltningen. |
| | Stk. 2. Udbetaling til
betalingsmodtagerens Nemkonto eller til en anden konto finder ikke
sted, hvis told- og skatteforvaltningen har anmodet om
overførsel af udbetalingen med henblik på hel eller
delvis modregning i udbetalingsbeløbet. |
| | Stk. 3. Ved overførsel af en
udbetaling til told- og skatteforvaltningen efter stk. 2, anses
betaling at være foretaget med frigørende virkning for
den udbetalende myndighed. |
| | Stk. 4. Ved told- og
skatteforvaltningens udbetaling af overskydende beløb efter
gennemført modregning, anses told- og skatteforvaltningen
som udbetalende myndighed.« |
| | |
| | Justitsministeriet |
| | |
| | § 6 |
| | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 8. november 2006, som senest
ændret ved lov nr. 1565 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 122 b, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 122 b.
Ubetalt parkeringsafgift kan med tillæg af omkostninger
inddrives af inddrivelsesmyndigheden, jf. stk. 2, ved
indeholdelse i løn m.v. hos den pågældende efter
reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven
samt ved modregning i overskydende skat, i krav på
tilbagebetaling af vægtafgift, jf. § 6,
stk. 5, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., og i krav på
tilbagebetaling af afgift af bilens brændstofforbrug, jf.
§ 4, stk. 5, i lov om afgift efter
brændstof-forbrug for visse personbiler. | | » Stk. 1. Ubetalt
parkeringsafgift med tillæg af omkostninger kan inddrives ved
indeholdelse i løn m.v. hos den pågældende efter
reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven
samt ved modregning.« |
| | |
| | Kulturministeriet |
| | |
| | § 7 |
| | I lov nr. 340 af 17. maj 2000 om
biblioteksvirksomhed, som senest ændret ved § 2 i
lov nr. 563 af 24.juni 2005, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 33. Ubetalte
gebyrer efter § 21 og § 28, stk. 1, kan af
indrivelsesmyndigheden med tillæg af omkostninger inddrives
ved udpantning og ved indeholdelse i løn mv. hos den
pågældende efter reglerne om inddrivelse af personlige
skatter i kildeskatteloven. Endvidere indtræder en kommune
for et beløb, der svarer til de ubetalte gebyrer med
tillæg af omkostninger, i retten til udbetaling af
overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og
renter samt fremskyndet skattetilbagebetaling efter
kildeskatteloven. | | 1.§ 33, stk. 1, 2.
pkt., ophæves. |
--- Stk. 2. | | |
| | Ministeriet for familie- og
forbrugeranliggender |
| | |
| | § 8 |
| | I lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. september 2004, som
ændret ved § 27 i lov nr. 431 af 6. juni 2005,
foretages følgende ændring: |
§ 18. --- | | |
Stk. 1 og 2. | | |
Stk. 3. Når bidrag er udbetalt
forskudsvis, indtræder kommunalbestyrelsen for et
beløb, der svarer til det skyldige bidrag, i den
bidragsforpligtedes ret til udbetaling af overskydende skat med
godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter
kildeskattelovens § 55. | | 1.§ 18, stk. 3,
ophæves. |
| | |
| | Socialministeriet |
| | |
| | § 9 |
| | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som senest
ændret ved § 15 i lov nr. 1587 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 158. --- | | |
Stk. 1 og 2. | | |
Stk. 3. Er der ikke betalt rettidigt,
indtræder kommunen for et beløb, der svarer til den
skyldige betaling, i retten til udbetaling af overskydende skat og
arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55. --- | | 1.§ 158, stk. 3,
ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3 |
Stk. 4. | | . |
| | |
§ 165. --- | | |
Stk. 1 og 2. | | |
Stk. 3. Kommunen indtræder for
et beløb, der svarer til den tilbagebetalingspligtige
hjælp, i retten til udbetaling af overskydende skat og
arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt
tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55. Dette
gælder, selv om der er en tilbagebetalingsordning efter
stk. 1. | | 2.§ 165, stk. 3,
ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. |
| | |
Stk. 4. Tilbagebetalingskravet
bortfalder, når der er gået 5 år efter
hjælpens ophør, uden at der efter reglerne i
stk. 1-3 har været økonomisk mulighed for at
gennemføre kravet. | | 3. I § 165 stk. 4, der
bliver stk. 3, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1 eller 2«. |
| | |
| | § 10 |
| | I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 552 af 2. juni 2006 som bl.a.
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 24. juni 2005 og
senest ved § 2 i lov nr. 1588 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 49. Krav
på tilbagebetaling af boligstøtte kan modregnes i
fremtidig boligsikring eller boligydelse. Der kan ligeledes ske
modregning i retten til udbetaling af overskydende skat med
godtgørelse og renter, samt i tilbagebetaling efter
kildeskattelovens § 55. | | 1.§ 49, stk. 1, 2.
pkt., ophæves. |
--- | | |
Stk. 2 og 3. | | |
| | |
| | § 11 |
| | Skatteministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog
§ 11. |
| | |
| | § 12 |
| | Kildeskattelovens § 72,
stk. 3, som indsat ved denne lovs § 2, nr. 1,
træder i kraft den 1. juli 2007, og har virkning for
overskydende skat, der vedrører indkomståret 2007 og
senere indkomstår. |