L 135 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service og lov om tilbageholdelse af
stofmisbrugere i behandling. (Forbedret indsats for udsatte
børn og unge samt tilbageholdelse af gravide stofmisbrugere
i behandling m.v.).
Fremsat den 31. januar 2007 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
og lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling
(Forbedret indsats for udsatte børn og
unge samt tilbageholdelse af gravide stofmisbrugere i behandling
m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som senest
ændret ved lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 11,
stk. 1, indsættes som 3. pkt.:
»Tilbuddet om rådgivning skal
også omfatte vordende forældre.«
2. Efter § 48
indsættes:
»Bisidder til børn og
unge
§ 48 a. Et barn
eller en ung, hvis sag behandles efter dette kapitel, har på
ethvert tidspunkt af sagens behandling ret til at lade sig
bistå af andre.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis
myndigheden træffer afgørelse om, at barnets eller den
unges interesse i at kunne lade sig bistå bør vige for
væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser,
eller hvor andet er fastsat ved lov. Myndigheden kan endvidere
træffe afgørelse om at tilsidesætte barnets
eller den unges valg af bisidder, hvis der er bestemte grunde til
at antage, at bisidderen vil varetage andre interesser end barnets
eller den unges.
Stk. 3. Indehaveren af
forældremyndigheden kan gøre indsigelse mod barnets
eller den unges valg af bisidder. Myndigheden træffer
herefter afgørelse om, hvorvidt barnets eller den unges
interesse i at kunne lade sig bistå af den
pågældende bør vige for
forældremyndighedsindehaverens interesse i, at den
pågældende ikke medvirker.
Stk. 4. Myndigheden kan træffe
afgørelse om at udelukke en bisidder helt eller delvist fra
et møde, hvis det skønnes af betydning for at
få barnets eller den unges uforbeholdne mening belyst.
Stk. 5. En bisidder for et barn eller en
ung skal være fyldt 15 år, og er omfattet af
straffelovens § 152 om tavshedspligt.«
3. I
§ 50 indsættes som stk.10:
» Stk. 10. Hvis det må antages,
at der kan opstå et behov for særlig støtte til
et barn umiddelbart efter fødslen, skal kommunen
undersøge de vordende forældres forhold nærmere.
Afgørelse herom træffes med samtykke fra
forældrene. Stk. 3-9 finder anvendelse ved
afgørelsen.«
4. I
§ 52 indsættes som stk. 6:
» Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal
under en graviditet træffe afgørelse om
foranstaltninger efter stk. 3, nr. 2, 3, 4, 7 eller 10, og stk. 4
og 5, når det må anses for at være af
væsentlig betydning af hensyn til barnets særlige behov
for støtte efter fødslen. Afgørelsen
træffes med samtykke fra forældrene. Stk. 2 finder
anvendelse ved afgørelsen.«
5. § 55, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Under et døgnophold efter
§ 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 8, og efter § 76,
stk. 3, nr. 1 og 4, modtager barnet, den unge eller de vordende
forældre omsorg, personlig støtte,
socialpædagogisk rådgivning og behandling.«
6. § 55, stk. 3, affattes
således:
» Stk. 3. Hjælp efter stk. 1
kan ydes af det sted, hvor barnet, den unge eller de vordende
forældre har døgnophold, eller på anden
måde.«
7. I § 68,
stk. 3, ændres »landsretten« til:
»retten«.
8. § 70, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal senest 3
måneder efter, at der er iværksat en foranstaltning
over for barnet, den unge eller de vordende forældre,
vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.
§ 140, skal revideres.«
9. § 146 affattes
således:
» § 146.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold,
hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende
forældre i kommunen lever.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører
sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan måde, at
kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til
tilfælde, hvor der må antages at være behov for
særlig støtte til et barn eller en ung under 18
år, eller hvor det må antages, at der kan opstå
et behov for særlig støtte til et barn umiddelbart
efter fødslen.«
10. § 152 affattes
således:
» § 152. Hvis en
familie med et eller flere børn under 18 år eller
vordende forældre flytter fra én kommune til en anden
kommune, og fraflytningskommunen finder, at et eller flere
børn eller de vordende forældre har behov for
særlig støtte af hensyn til barnets eventuelle
særlige behov for støtte efter fødslen, skal
fraflytningskommunen underrette tilflytningskommunen
herom.«
11. § 153, stk. 3, 1.
pkt., affattes således:
»Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte regler, hvorefter personer,
der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal
underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af deres
tjeneste eller hverv får kendskab til vordende forældre
med problemer, der giver formodning om, at barnet vil få
behov for særlig støtte umiddelbart efter
fødslen.«
12. I
§ 155 indsættes som 2. pkt. :
»Det gælder også underretninger om
vordende forældre, hvor der kan opstå et behov for
særlig støtte umiddelbart efter
fødslen.«
13. I
§ 167 indsættes som stk. 3 :
» Stk. 3. Afgørelser i sager
om bisidder til børn og unge efter § 48 a kan af
barnet eller den unge og af forældremyndighedsindehaveren
indbringes for det sociale nævn efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
§ 2
I lov om tilbageholdelse af
stofmisbrugere i behandling, jf. lovbekendtgørelse nr. 88 af
10. februar 2004, som ændret ved § 6 i lov nr. 574
af 24. juni 2005 og § 5 i lov nr. 1584 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer:
1. § 1 affattes
således:
» § 1. I
forbindelse med tilbud om støtte til gravide stofmisbrugere
i form af døgnophold i henhold til § 107, stk. 2,
nr. 2, i lov om social service skal kommunalbestyrelsen tilbyde den
gravide stofmisbruger at indgå en kontrakt om behandling for
stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse.
Stk. 2. For andre stofmisbrugere beslutter
kommunalbestyrelsen, om kommunen vil benytte sig af denne lovs
bestemmelser.
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke giver
tilbud efter stk. 1, kan der klages til det sociale nævn, jf.
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område kapitel 10.«
2. § 2 affattes
således:
» § 2.
Hvis der er truffet beslutning efter § 1, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen i forbindelse med tilbud om støtte til
andre stofmisbrugere end gravide stofmisbrugere i behandling i
henhold til § 107, stk. 2, nr. 2, i lov om social
service, træffe beslutning om at tilbyde at indgå en
kontrakt om behandling med mulighed for tilbageholdelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afslag
på tilbud efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
3. I
§ 3 ændres »§ 2«
til: »§ 1, stk. 1, eller § 2, stk.
1«.
4. I § 6,
stk. 2, § 7 og § 8 ændres
»§ 2, stk. 1« til: »§ 1, stk.
1, eller § 2, stk. 1«.
5. I
§ 8 ændres: »§ 3, stk.
1« til: »§ 3«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Indholdet af
lovforslaget
Lovforslaget om ændring af lov om social
service og lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling
består af tre dele. For det første en udvidelse af
anvendelsesområdet af de såkaldte børneregler.
For det andet en forbedring af mulighederne for at fastholde
gravide stofmisbrugere i behandling under graviditeten. Og endelig
indførelse af en klar ret for børn og unge til selv
at medbringe en bisidder til møder med kommunen. Helt
overordnet har lovforslaget til formål at forbedre indsatsen
over for de mest udsatte børn, unge og familier. Dels ved at
styrke den meget tidlige indsats €" indsatsen under
graviditeten. Dels ved at styrke børn og unges retssikkerhed
ved at give dem ret til selv at medbringe en bisidder.
1.2. Ændring af
anvendelsesområdet for reglerne om særlig støtte
til børn og unge
Som nævnt foreslås det som det
første at ændre anvendelsesområdet for de
såkaldte børneregler, så de kan bruges, allerede
når kommende forældre venter barn. Som det bl.a.
fremgår af Socialforskningsinstituttets undersøgelse
»Børnesager« fra 2002 af Else Christensen og
Tine Egelund peger forskningen på, at en tidlig indsats er
afgørende, hvis man skal sikre en effektiv hjælp til
udsatte familier. Formålet med denne lovændring er i
tråd hermed: at sikre den tidligst mulige indsats for
børn og deres forældre, hvor der på grund af de
vordende forældres situation er en overvejende sandsynlighed
for, at der vil være behov for hjælpeforanstaltninger
til familien umiddelbart efter, at barnet er født.
Det foreslås, at det bliver muligt at
anvende en række af de handlemuligheder, der eksisterer for
børn og unge i reglerne om særlig støtte, over
for vordende forældre, der har problemer af en karakter, der
er af betydning for det ufødte barns sundhed og trivsel
både før fødslen og efter fødslen.
Ændringerne omfatter blandt andet tilsyn,
underretningsforpligtelse, undersøgelse af forholdene i
hjemmet samt iværksættelse af visse
foranstaltningstyper.
Den hidtidige retstilstand efter reglerne om
særlig støtte til børn og unge i lov om social
service har været, at kommunen ikke kan
iværksætte en undersøgelse eller
foranstaltninger efter de såkaldte børneregler,
før barnet var født. Det har dog været muligt
at yde visse former for støtte efter voksenreglerne i lov om
social service og efter sundhedsloven, men her har mulighederne
primært været samtaler og misbrugsbehandling. Der er
dog flere situationer, hvor anvendelsen af de såkaldte
børneregler vurderes at kunne være
hensigtsmæssig.
Der er dels de situationer, hvor der er behov
for, at der tilbydes støtte til en familie umiddelbart
efter, at et barn er blevet født. Det kan f.eks. være
nødvendigt at anbringe et barn direkte fra
fødegangen. I de tilfælde vil det være
formålstjenstligt, hvis man allerede inden fødslen kan
foretage en undersøgelse af forholdene i hjemmet og
familien, så der fra starten er et kvalificeret grundlag for
at vælge hvilken foranstaltning, der skal sættes i
værk. Det foreslås derfor at gøre det muligt at
gennemføre en undersøgelse efter servicelovens
§ 50, allerede før barnet er født.
Derudover kan det i visse situationer være
relevant at iværksætte foranstaltninger over for
familien, før barnet er født. Fødslen af et
barn indebærer en stor omvæltning for alle familier.
Hvis forældrene befinder sig i en udsat situation på
grund af depression, misbrugsproblemer eller andet, kan det
være svært at overskue at tage imod hjælp,
når først barnet er kommet til verden og kræver
ens opmærksomhed. Derfor er det væsentligt, at man kan
tilbyde målrettede foranstaltninger på et tidligt
tidspunkt. Eksempelvis kan det for nogle udsatte familier
være en fordel, at der sættes ind med rådgivning,
forældrekurser og lignende, så der allerede før
fødslen kan arbejdes på at forbedre
forældreevnen. Det foreslås derfor, at kommunen
får adgang til at hjælpe de vordende forældre med
at forberede sig på forældrerollen ved at tilbyde
forskellige behandlingstilbud, som f.eks. pædagogisk eller
praktisk støtte i hjemmet efter servicelovens
§ 50, stk. 3, nr. 2 eller familiebehandling efter
servicelovens § 50, stk. 3, nr. 3.
Iværksættelsen af både
undersøgelse og hjælpeforanstaltninger
forudsætter, at kommunen får kendskab til problemerne i
familien, og det foreslås derfor, at underretningspligten
udvides til at gælde vordende forældre med problemer,
der giver formodning om, at barnet vil få et behov for
særlig støtte umiddelbart efter fødslen.
1.3. Tilbageholdelse af
stofmisbrugere i behandling
Den anden del af dette lovforslag ændrer i
lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling. Forslaget
til ændring af lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i
behandling har til formål, at gravide stofmisbrugere, der er
visiteret til døgnbehandling, får tilbudt en kontrakt
og dermed mulighed for tilbageholdelse for at undgå, at deres
børn fødes med stofabstinenser eller skader som
følge af stofmisbruget.
1.4. Bisidder til børn
og unge
Endelig foreslås det at give børn en
klar ret til en bisidder. Betænkning nr. 1463 fra 2005 om
retssikkerhed i anbringelsessager gjorde rede for en tvivl om,
hvorvidt børn og unge har ret til en bisidder i sager om
særlig støtte. Formålet med forslaget om at
indskrive retten til en bisidder for børn og unge i
forbindelse med sager om særlig støtte er derfor at
tydeliggøre og fastslå, at disse børn og unge
har en ret til en bisidder, der er uafhængig af
forældrenes ret til en partsrepræsentant, som den er
fastslået i forvaltningslovens § 8.
2. Undersøgelse af de
vordende forældres forhold
Der er behov for at udvide mulighederne for at
undersøge, hvad der skal til for at hjælpe en familie,
inden barnet er blevet født. Forslaget er affødt af
behovet for en så tidlig indsats som mulig samt behovet for
en grundig og målrettet indsats over for de problemer og
udfordringer, der måtte være i en familie.
Undersøgelsen skal danne grundlaget både for et
eventuelt valg af forebyggende foranstaltning og for en anbringelse
fra fødslen, hvis det skulle vise sig nødvendigt af
hensyn til barnets fortsatte mulighed for trivsel og udvikling. Ved
at gøre det muligt at gennemføre en
undersøgelse efter servicelovens § 50 før
fødslen bliver det muligt at gennemføre en grundig og
nuanceret afdækning af de konkrete udfordringer og
problemstillinger i familien på et tidligt tidspunkt,
så den rigtige og tilstrækkelige foranstaltning kan
vælges fra starten. En grundig undersøgelse af
forholdene i hjemmet og familien, så man kan få et
grundigt indblik i, hvori problemerne består, er
forudsætningen for at iværksætte den rigtige
indsats, uanset om det er efter reglerne i lov om social service
eller efter et andet regelsæt, som f.eks. sundhedsloven.
Undersøgelsen skal afdække både ressourcerne og
problemerne i familien, og den skal komme rundt om familiens
samlede situation, så det bliver muligt at tilbyde den rette
hjælp til familien. Kommunen skal i forbindelse med
undersøgelsen indhente oplysninger fra de fagfolk, der er i
kontakt med familien, både i forhold til eventuelt
ældre søskende og i forhold til forældrenes egne
forhold.
3. Foranstaltningerne
Den første tid efter fødslen er
meget central for et barns sundhed og videre udvikling. Derfor er
det vigtigt, at der sættes rettidigt ind overfor eventuelle
problemer. Ved at sætte ind allerede under graviditeten kan
man i nogle tilfælde undgå, at barnet bliver anbragt
umiddelbart efter fødslen. Andre gange er en anbringelse den
bedste løsning, men der vil også i sådanne
tilfælde være behov for en tidlig indsats for at
støtte forældrene og forberede anbringelsen. Gennem de
senere år har der været sat fokus på den
forebyggende indsats, hvilket har medført udvikling af nye
metoder og en række succeser på området. En
række af de forebyggende foranstaltningstyper, der er
nævnt i servicelovens § 52, vil med fordel kunne
anvendes, allerede inden barnet er født for at
afhjælpe problemer, som barnets forældre af forskellige
årsager står over for. Der vil eksempelvis kunne
være tale om at tilbyde familiebehandling med det
formål at øge forældreevnen, så
forældrene er bedre rustede til at tage imod barnet.
Foranstaltningstyperne vil desuden kunne bidrage til at
hjælpe forældrene til at forstå deres
begrænsninger og muligheder i forhold til det at blive
forældre. Formålet med forslaget om at tilbyde nogle af
foranstaltningstyperne til vordende forældre i en udsat
situation er at sætte ind med en forebyggende indsats, der
ikke er til rådighed i svangreomsorgen. I svangreomsorgen er
der f.eks. ikke mulighed for døgnophold og intensiv bistand
i hjemmet. Det forudsættes, at der under graviditeten er et
tæt samarbejde mellem de sociale myndigheder og
svangreomsorgen, hvilket blandt andet med fordel vil kunne ske
gennem de tværfaglige grupper, som skal oprettes efter
både sundhedsloven og lov om social service. De kommende
forældre er forskellige, og der er derfor forskel på
hvilke behov for hjælp, som undersøgelsen efter
§ 50 vil afdække. Det er derfor nødvendigt,
at kommunen får mulighed for at gøre brug af en bred
vifte af tilbud. Foranstaltningerne kan tilbydes til den ene eller
begge forældre. Foranstaltningsmulighederne i § 52,
stk. 3, nr. 2, 3, 4, 7 og 10 samt stk. 4 og 5 finder anvendelse.
Inden der iværksættes foranstaltninger til de vordende
forældre efter § 52, skal der ligesom i sager om
særlig støtte til børn og unge udarbejdes en
handleplan efter servicelovens § 140, der skal opstille
mål og delmål for indsatsen baseret på
resultaterne af undersøgelsen efter § 50.
Handleplanen skal ikke indeholde de samme 6 punkter, som er
beskrevet i § 140, stk. 5, da der endnu ikke er et barn
at forholde sig til, men handleplanen skal opstille mål for
alle relevante indsatser i forhold til familiens samlede
situation.
4. Bisidder til børn og
unge
Forslaget om at indføre en ret for
børn og unge til at medtage en bisidder til møder
vedr. sager om særlig støtte er fremsat på
baggrund af anbefalingerne vedrørende bisidder i
betænkning nr. 1463 fra 2005 om retssikkerhed i
anbringelsessager. Det er meget vigtigt for alle børn og
unge, at der er voksne omkring dem, som de kan stole på og
har tillid til. Når det gælder udsatte børn og
unge, har de ikke altid forældre, som de kan støtte
sig til. Nogle af disse børn og unge har i stedet andre
voksne i deres netværk, som de føler sig trygge ved og
er fortrolige med. Disse voksne kan det være gavnligt for
barnet eller den unge at kunne tage med til møder i
kommunen. Der vil være børn og unge, som ingen voksne
har i deres netværk, som de har tillid til. I de situationer
kan kommunen allerede nu udpege en fast kontaktperson eller en
personlig rådgiver efter servicelovens § 52, stk. 3
nr. 6 og 7. Forslaget til lovændring berører derfor
ikke adgangen til professionel hjælp, men alene retten til
selv at medbringe en bisidder til møder i kommunen eller
Ankestyrelsen.
Efter forvaltningslovens § 8, stk. 1
kan den, der er part i en sag, på ethvert tidspunkt af sagens
behandling lade sig bistå af andre, hvilket betyder, at der
er en ret til at tage en bisidder med til møder og lignende.
Børn og unge er parter i en sag om særlig
støtte til børn og unge, men deres partsstatus og
dermed retten til at lade sig repræsentere udøves af
forældremyndighedsindehaveren efter
forældremyndighedslovens § 2. Det er
hensigtsmæssigt i de fleste tilfælde, men da der i
sager om særlig støtte kan rejses tvivl om
forældrenes evne til at tage vare på deres børn,
er der i denne type sager behov for at fravige udgangspunktet af
hensyn til barnets eller den unges tarv. Udgangspunktet er desuden
allerede fraveget i en række tilfælde i lov om social
service, hvor der er givet selvstændige rettigheder til
børn og unge i forbindelse med sager om særlig
støtte. De har blandt andet ret til at blive hørt,
give møde for børn og unge-udvalget, og de har en
selvstændig klageret, når de når til 12 eller 15
år. Da bisidderen, der bliver medtaget af barnet eller den
unge, er en privat person, vil der efter de gældende regler
ikke være tavshedspligt. Der er derfor fundet behov for at
indføre tavshedspligt for bisidderen i denne type sager. Det
betyder også, at bisidderen skal være over 15 år,
da vedkommende ellers ikke er over den kriminelle lavalder og
dermed strafansvarlig, hvis tavshedspligten brydes. Det
foreslås, at myndigheden i helt særlige tilfælde
kan nægte barnet eller den unge at medtage den valgte
bisidder. Det foreslås, at kommunens afgørelser i
sager om valg af bisidder kan påklages til det sociale
nævn af barnet, den unge eller
forældremyndighedsindehaveren.
5. Tilbageholdelse af gravide
stofmisbrugere i behandling
Et af de områder, hvor det er af stor
betydning for barnet, at der tilbydes en tidlig indsats, er i
forbindelse med tilbud om behandling af gravide stofmisbrugere. Et
stofmisbrug kan medføre alvorlige skader på fostret og
påvirker dermed barnets fremtidsmuligheder. På den
baggrund blev det som led i udmøntningen af satspuljen for
2007 aftalt, at indsatsen over for gravide stofmisbrugere skal
styrkes dels ved en ændring af lov om tilbageholdelse af
stofmisbrugere i behandling dels ved afsættelse af en pulje
til støtte til, at et antal kommuner kan etablere projekter
til udvikling af metoder til opsporing af gravide stofmisbrugere og
til indrullering samt fastholdelse af gruppen i behandling.
Formålet med forslaget er at forbedre mulighederne for at
fastholde gravide stofmisbrugere, som er visiteret til
døgnbehandling, i behandling under graviditeten og
begrænse, at deres børn fødes med
stofabstinenser eller misbrugsrelaterede skader.
Ved et fortsat misbrug under graviditeten
risikerer gravide stofmisbrugere at skade ikke blot sig selv, men
også deres fostre. Børnene risikerer at blive
født med stofabstinenser og/eller stofrelaterede lidelser
til følge.
Med forslaget får kommunalbestyrelsen en
forpligtelse til at tilbyde gravide stofmisbrugere i
døgnbehandling i henhold til servicelovens § 101,
jf. § 107, stk. 2, nr. 2, en kontrakt om tilbageholdelse.
Dermed får den gravide stofmisbruger en ret til at få
tilbudt en kontrakt om tilbageholdelse.
Samtidig afsættes en pulje til
støtte til, at et antal kommuner kan etablere projekter til
udvikling af metoder dels til opsporing af gravide stofmisbrugere
dels til indrullering og fastholdelse af gruppen i behandling.
Disse projekter vil blive evalueret
løbende og ved afslutning med henblik på at vurdere
behovet for nye initiativer på området. Effekterne af
lovændringen medtages i disse overvejelser.
Resultaterne af ændringen af lovgivningen
følges via allerede eksisterende registre, herunder DanRIS
(Dansk Registrerings- og Informationssystem). Klagereglerne
ændres samtidig for denne gruppe, således at sagen kan
indbringes for det sociale nævn, såfremt
kommunalbestyrelsen ikke giver tilbud om en kontrakt. Forslaget
vedrører alene gravide stofmisbrugere, mens det fortsat er
op til kommunalbestyrelsen at træffe beslutning, om loven
også skal omfatte andre grupper af stofmisbrugere.
Behandling i botilbud efter serviceloven
foregår i princippet i et åbent behandlingsmiljø
og de foranstaltninger, der kan anvendes i forbindelse med
iværksættelse og opretholdelse af en tilbageholdelse,
må forsøges afpasset efter forholdene. I det omfang
det er nødvendigt for at sikre, at stofmisbrugeren
€"typisk i en akut opstået krisesituation €"
forhindres i at forlade botilbuddet under et aftalt
behandlingsforløb, kan botilbuddet foretage aflåsning
af yderdøre i kortere perioder af dagen. Botilbuddet kan
desuden aflåses om natten. Aflåsning af yderdøre
i kortere perioder af dagen kan sammen med muligheden for
lempeligere indgreb f.eks. i form af
»mandsopdækning« være et af de midler, der
kan afværge en akut opstået krisesituation.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
6.1. Ændring af
anvendelsesområdet for reglerne om særlig støtte
til børn og unge til at omfatte gravide og vordende
forældrepar med sociale problemer
Det skønnes, at en udvidelse af
målgruppen for den opsøgende familierådgivning
efter § 11 til også at omfatte vordende
forældre medfører en merudgift for kommunerne på
0,1 mio. kr. årligt.
Merudgifterne i forbindelse med, at kommunerne
fremover kan iværksætte forskellige
støtteforanstaltninger overfor vordende forældre med
sociale problemer for at forberede dem på
forældrerollen, skønnes at udgøre 9,5 mio. kr.
årligt.
Merudgifterne i forbindelse med udarbejdelse af
handleplaner for vordende forældre skønnes til 0,8
mio. kr. årligt.
Det vurderes, at den udvidede underretningspligt
medfører 40 nye sager, hvor der skal gennemføres en
§ 50-undersøgelse m.v. og iværksættes
foranstaltninger for barnet. Det skønnes, at udgifterne
hertil udgør 2,3 mio. kr. årligt.
I alt skønnes udgifterne til denne del af
lovforslaget, der omhandler ændring af
anvendelsesområdet for reglerne om særlig støtte
til børn og unge til at omfatte vordende forældrepar,
at udgøre 12,7 mio. kr. årligt
6.2. Indførelse af en
ret for børn og unge til at medtage en bisidder til
møder i forvaltningen
Modellen for en bisidderordning, som den er
beskrevet i lovforslaget, medfører kun meget
begrænsede merudgifter. Merudgifterne følger dels af,
at forvaltningen vil skulle træffe en afgørelse, hvis
forældremyndighedens indehaver rejser indsigelse mod barnets
eller den unges valg af bisidder og dels af, at forvaltningen af
egen drift kan tilsidesætte barnets eller den unges valg af
bisidder, hvis der er bestemte grunde til at antage, at bisidderen
varetager andre interesser end barnets eller den unges.
Merudgifterne for kommunerne som følge af
ekstra sagsbehandling i forbindelse med et øgede antal
afgørelser og forberedelse af klagesager til de sociale
nævn skønnes at udgøre 0,4 mio. kr.
årligt.
Derudover er der merudgifter for staten i form af
behandling af flere klager i de sociale nævn og
Ankestyrelsen. Merudgifterne hertil skønnes at udgøre
1,4 mio. kr. årligt.
I alt skønnes udgifterne til
bisidderordningen at udgøre 1,8 mio. kr. årligt.
6.3. Tilbageholdelse af gravide
stofmisbrugere i behandling
Målgruppen for initiativet er gravide
stofmisbrugere. En undersøgelse udarbejdet af
Embedslægeinstitutionen for København og Frederiksberg
kommuner, »Graviditeter og fødsler blandt
stofmisbrugere i Danmark 1990-2001«, viser, at der i denne
periode var 4.698 gravide kvinder registreret i
behandlingssystemet, eller som fødte børn med
stofabstinenser. I perioden 1996 til 2001 var der således
årligt i gennemsnit ca. 392 gravide kvinder med stofmisbrug.
Undersøgelsen viser endvidere, at graviditeterne i perioden
resulterede i 2.424 levende fødte børn, eller at der
i gennemsnit fødtes 202 børn årligt. Af de 202
børn, der fødes om året af kvinder med
stofmisbrug, skønnes ca. 20 pct. (ca. 40 børn) at
blive født af en mor, som ikke er i kontakt med
behandlingssystemet under graviditeten.
Langt hovedparten af de gravide stofmisbrugere i
behandling er i ambulant behandling under graviditeten.
Ifølge DanRIS (Dansk Registrerings- og InformationsSystem)
er der ca. 10 gravide kvinder i døgnbehandling for
stofmisbrug om året. På baggrund af oplysninger fra
Norge skønnes det, at der vil blive indgået en
kontrakt om eventuel tilbageholdelse i imellem 5 og 10
behandlingsforløb årligt. Den enkelte tilbageholdelse
kan maksimalt vare i sammenhængende 14 dage, mens den samlede
tilbageholdelsesperiode inden for 6 måneders behandling ikke
kan overstige 2 måneder. Det forudsættes i beregningen,
at der i hvert af behandlingsforløbene vil være
tilfælde af tilbageholdelse.
Den årlige kommunale udgift som
følge af lovændringen skønnes at være ca.
1,9 mio. kr. inkl. ændring af klageadgangen for gruppen.
Målsætningen er, at de kvinder, der
indgår kontrakt, i højere grad end kvinder, som ikke
indgår kontrakt, føder børn uden
stofabstinenser eller misbrugsrelaterede skader.
6.4. Samlede økonomiske
og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
De samlede økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige som følge af lovforslaget er
8,2 mio. kr. i 2007, og 16,4 mio. kr. i 2008 og de
efterfølgende år. Da lovforslaget først
træder i kraft 1. juli, regnes der med halvårseffekt i
2007. De beregnede merudgifter finansieres af satspuljen.
Lovforslaget vil alene have økonomiske konsekvenser for
kommunerne. Det forventes ikke at medføre administrative
konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
BrugerForeningen, BUPL €" forbundet for pædagoger og
klubfolk, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for
Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Civilstyrelsen, Dansk
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for Addiktiv
Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Regioner, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Lægeforening,
Den Danske Dommerforening, Den Sociale Sikringsstyrelse, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet DUKH, Det
Centrale Handicapråd, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Familieplejen i Danmark, FBU ForældreLANDSforeningen,
Finansministeriet, FOA €" Forbundet af Offentligt Ansatte,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af
Statsamtmænd, Foreningen af Statsamtsjurister, HK- Kommunal,
HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, KL, Landsforeningen af
Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Pårørende til Stofmisbrugere,
Landsforeningen af VæreSteder, Landsforeningen for Human
Narkobehandling, LFS €" Landsforeningen af
Socialpædagoger, LOS €" Landsforeningen af Opholdssteder
og Skole- og Behandlingstilbud, Ministeriet for Familie- og
Forbrugsanliggender, PLF €" Plejefamiliernes Landsforening,
PMF €" Pædagogisk Medhjælper Forbund, Red Barnet,
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af boformer efter
servicelovens § 94, SL €" Socialpædagogernes
Landsforbund, Socialchefforeningen, Statsministeriet,
Sundhedsstyrelsen, TABUKA, Udviklings- og Formidlingscentret for
Børn og Unge, Videns- og Formidlingscenter for Socialt
Udsatte.
12. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der forventes en kommunal merudgift på
8,2 mio. kr. i 2007 og 16,4 mio. kr. i hvert år i de
efterfølgende år. De økonomiske konsekvenser
skal forhandles med de kommunale parter. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen efter
servicelovens § 11 forpligtes til ved opsøgende
arbejde at sørge for, at vordende forældre kan
få gratis familieorienteret rådgivning til
løsning af vanskeligheder i familien.
Kommunalbestyrelsens nuværende forpligtelse
til at tilbyde rådgivning efter servicelovens § 11
omfatter ikke vordende forældre, men derimod forældre
med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for
et barn eller en ung.
Det er vigtigt, at også vordende
forældre får mulighed for at få en kvalificeret
rådgivning, særligt når det drejer sig om de
vordende forældres kommende forældrerolle.
Derfor foreslås det, at
kommunalbestyrelsens rådgivningsforpligtelse i servicelovens
§ 11 udvides til også at omfatte de vordende
forældre, så der bliver sat fokus på de vordende
forældres kommende forældrerolle og de udfordringer,
det vil kunne give.
Udvidelsen af kommunalbestyrelsens
rådgivningsforpligtelse efter servicelovens § 11
til også at gælde de vordende forældre vil
udgøre et målrettet supplement til den
rådgivningsmulighed, der allerede foreligger i servicelovens
§ 10. § 10 kan i dag anvendes af vordende
forældre, men der vil ofte være tale om en
rådgivning, der er orienteret mod forældrenes sociale
situation, og mindre mod deres kommende forældrerolle.
Kommunalbestyrelsens rådgivning af de
vordende forældre skal kunne tilbydes anonymt, ligesom det er
tilfældet, når der er tale om rådgivning efter
§ 10 og § 11 i øvrigt.
Til nr. 2
Det foreslås, at servicelovens
§ 48 a får en selvstændig overskrift, der
vedrører indholdet i § 48 a om bisidder til
børn og unge, idet den foreslåede bisidderfunktion i
§ 48 a ikke umiddelbart falder ind under nogle af de
eksisterende overskrifter.
Det foreslås således, at den nye
overskrift får følgende ordlyd: »Bisidder til
børn og unge«.
Om § 48 a, stk. 1
Det foreslås, at børn og unge med
servicelovens § 48 a får en lovfæstet ret til
at medtage en bisidder til møder i kommunen eller
Ankestyrelsen i forbindelse med en sag om særlig
støtte efter servicelovens kapitel 11. En sådan ret
for barnet eller den unge kræver ikke samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren.
Forslaget berører ikke retten til at lade
sig repræsentere af andre i tilfælde, hvor barnet eller
den unge efter lovgivningen selv udøver
partsbeføjelser. Det foreslås, at retten til en
bisidder skal gælde alle børn eller unge, der er
involveret i en sag, der behandles efter kapitel 11 i lov om social
service uanset alder. Når der ikke fastsættes en
aldersgrænse, er det primært, fordi der ikke er fastsat
en nedre aldersgrænse for, hvornår børn skal
høres. En vurdering af om et barn skal høres, vil
alene basere sig på en modenhedsvurdering. Det foreslås
ligeledes, at retten gælder både i sager om
anbringelser og sager om såkaldte forebyggende
foranstaltninger.
Barnet eller den unges ret til en bisidder er
ikke en foranstaltning i forhold til barnet eller den unge, men
alene en ret som barnet eller den unge kan gøre brug af
efter egen lyst og behov. Barnet eller den unge har ikke brug for
flere voksne, der kan blande sig i sagens detaljer og beslutninger,
men har derimod brug for en tillidsperson, der kan deltage i
møder i kommunen, der oftest er en for barnet eller den unge
ukendt situation at være i.
Vurderer kommunen imidlertid, at det er af
væsentligt betydning for barnets eller den unges
særlige behov for støtte, at der er en voksen, der kan
støtte barnet eller den unge og følge sagen, findes
hjemlen i de eksisterende regler. Der er ikke noget til hinder for,
at en personlig rådgiver eller en fast kontaktperson, som
barnet eller den unge måtte have fået udpeget efter
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6 eller nr. 7, kan
deltage i barnet/ den unges møder på forvaltningen,
hvis barnet eller den unge ønsker det, og det ligger inden
for det, som kommunen har bestemt, at vedkommende skal bistå
barnet eller den unge med.
Kommunen vil dog også på anden
måde kunne støtte et barn eller en ung i at finde en
bisidder. En sådan støtte kunne bestå i, at
sagsbehandleren tager initiativ til at tale med barnet eller den
unge om den støtte, som en bisidder kan give, og mere aktivt
hjælper barnet eller den unge med at finde den rette og
kontakte vedkommende.
Der er ikke fundet behov for at foreslå en
selvstændig pligt for kommunen til at oplyse om retten til en
bisidder, da kommunen allerede i dag har en generel pligt til at
rådgive borgerne om deres rettigheder. Både barn, ung
og bisidder har mulighed for at frasige sig relationen, så
den pågældende ikke længere fungerer som bisidder
for barnet eller den unge.
Det foreslås, at informationen til
bisidderen skal foregå gennem barnet eller den unge, da det
fortsat er vigtigt, at det er barnets eller den unges
selvstændige ret til at blive hørt, der kommer i
centrum.
Hvis bisidderen modtager mere information end
barnet eller den unge, vil der være en risiko for, at
bisidderen overtager sagen på bekostning af barnets eller den
unges interesse. Beføjelserne for bisidderen skal
således alene bestå i at være til stede under
møderne og ikke til at kommunikere med forvaltningen uden om
barnet eller den unge selv.
Det er op til barnet eller den unge selv, hvor
meget bisidderen i øvrigt skal informeres om sagen.
Barnet eller den unge har dog mulighed for at
aftale med kommunen, at de skal udsende mødeindkaldelser med
videre til bisidderen, men der indføres ikke en pligt
hertil, da det er vigtigt, at det hele tiden er barnet eller den
unge selv, der har styringen.
Om § 48 a, stk. 2
Det foreslås for det første i
§ 48 a, stk. 2, at barnets eller den unges ret til selv
at vælge bisidder bør være begrænset
på samme måde som voksnes valg af
partsrepræsentant, jf. forvaltningslovens § 8, stk.
2.
Et barns eller en ungs adgang til at lade sig
bistå af andre, kan således i helt særlige
tilfælde fraviges, hvis barnets eller den unges interesse i
at kunne lade sig bistå findes at burde vige for
væsentlige hensyn til offentlige eller private
interesser.
For det andet foreslås det, at myndigheden
endvidere kan træffe afgørelse om at
tilsidesætte barnets eller den unges valg af bisidder, hvis
der er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage
andre interesser end barnets eller den unges. Bestemmelsen
indebærer, at forvaltningen må foretage en konkret
afvejning af på den ene side barnets eller den unges
interesse i at lade sig bistå af den pågældende
bisidder og på den anden side de hensyn, der taler for at
afskære barnets eller den unges adgang til at lade sig
bistå af den pågældende bisidder.
Udgangspunktet for at nægte barnet eller
den unge at medtage en bestemt bisidder skal dog altid være
barnets eller den unges tarv og skal samtidig være baseret
på en saglig vurdering af de omstændigheder, der
gør, at den pågældende ikke kan fungere som
bisidder for barnet eller den unge.
Et barns eller en ungs valg af bisidder vil kunne
tilsidesættes, hvis der er bestemte grunde til at antage, at
bisidderen varetager andre interesser end barnets eller den unges.
Det vil typisk kunne forekomme, hvis bisidderen reelt er valgt af
forældrene i strid med barnets eller den unges interesser.
Forældrene eller for eksempel personale fra et
anbringelsessted vil ligeledes kunne udelukkes som bisiddere, hvis
det ud fra en konkret vurdering vurderes, at de lægger pres
på barnet eller den unge. Bestemmelsen udelukker dog ikke
bestemte grupper af personer fra at fungere som bisidder.
Der er ikke fastsat generelle regler om, at en
bisidder skal være myndig, at vedkommende ikke må
være i familie med barnet eller den unge eller, at personer,
der er udpeget eller ansat af kommunen til at hjælpe og
støtte barnet efter lov om social service § 52,
skal udelukkes som bisiddere. Det vil ofte være sådan,
at personale på anbringelsessteder og plejeforældre er
de nærmeste til at fungere som en støtte for barnet
eller den unge. Det må derfor bero på en konkret
vurdering, om de påvirker barnet eller den unge på en
måde, der ikke er i barnets eller den unges interesse,
så deltagelsen må afskæres. At der skal
være bestemte grunde til at tilsidesætte barnets eller
den unges valg, vil sige, at den blotte mistanke ikke er
tilstrækkelig til at tilsidesætte valget af bisidder,
men at der på den anden side heller ikke skal foreligge
konkrete beviser.
Om § 48 a, st k . 3
Det foreslås, at
forældremyndighedsindehaveren kan gøre indsigelse mod
barnets eller den unges valg af bisidder.
Baggrunden herfor er, at der kan være
situationer, hvor barnets eller den unges valg af bisidder kan give
anledning til alvorlige konflikter med
forældremyndighedsindehaveren. For at undgå dette
bør der så vidt muligt gives
forældremyndighedsindehaveren adgang til at rejse indsigelse
mod barnets eller den unges valg, hvorefter den myndighed, der
behandler sagen, vil skulle tage stilling til, om barnets eller den
unges interesse i at vælge den pågældende
bør vige for forældrenes modvilje over for den
pågældende som bisidder, f.eks. fordi der er tale om et
nærtstående familiemedlem.
En afgørelse vil være omfattet af de
almindelige regler om klageadgang.
Om § 48 a, stk. 4
Det foreslås, at myndigheden kan
træffe afgørelse om, at en bisidder skal udelukkes
helt eller delvist fra et møde. Dvs. at myndigheden kan
træffe afgørelse om, at samtaler med barnet eller den
unge helt eller delvist skal ske i enrum.
Muligheden vil kunne anvendes i en konkret
situation, men hvis der er tale om en vurdering af, at den
pågældende bisidder generelt ikke varetager barnets
eller den unges interesser, vil der skulle træffes
afgørelse efter § 48 a, stk. 2 eller 3
En afgørelse efter § 48 a, stk.
4 vil kun kunne træffes, hvis det skønnes, at
bisidderens tilstedeværelse vil bevirke, at barnets eller den
unges meninger eller udsagn ikke kommer rigtigt frem.
Baggrunden for forslaget er, at der kan
være konkrete situationer, hvor der ikke er tale om, at
barnets eller den unges ønske om bisidder helt skal
tilsidesættes, men hvor det er nødvendigt at udelukke
bisidderen fra fx en del af et møde. Uden en sådan
mulighed vil der være en risiko for, at barnets eller den
unges holdning ikke tillægges den fornødne betydning,
idet det vurderes, at holdningen kan være påvirket af
bisidderens tilstedeværelse.
Om § 48 a, stk. 5
Det foreslås, at en bisidder efter
servicelovens § 48 a for et barn eller ung skal
være fyldt 15 år, og at bisidderen skal være
omfattet af straffelovens § 152 om tavshedspligt.
Barnets eller den unges ret til at have en
bisidder med til møder i forvaltningen indebærer, at
bisidderen herved kan blive bekendt med en række oplysninger
om barnets eller den unges familie, herunder navnlig barnets eller
den unges forældre og barnet eller den unge selv. I det
omfang, forvaltningen berettiget videregiver fortrolige oplysninger
til barnet eller den unge, f.eks. i forbindelse med høring
af barnet eller den unge, vil den bisidder, der følger
barnet eller den unge til møde med det offentlige,
berettiget blive gjort bekendt med disse oplysninger. Forvaltningen
har ikke ret til at videregive oplysninger til bisidderen ud over
de oplysninger, bisidderen modtager under møder sammen med
barnet eller den unge. Bisiddere, der er medtaget efter
forvaltningslovens § 8, er ikke omfattet af
tavshedspligt.
Barnets eller den unges ret til at vælge en
bisidder uafhængigt af
forældremyndighedsindehaverens samtykke, er et indgreb i
den ret, som forældremyndighedsindehaveren normalt har til at
udøve barnets eller den unges partsbeføjelser
på barnets eller den unges vegne. En sådan ret for
barnet eller den unge indebærer endvidere, at en tredjemand,
en privatperson, f.eks. kan få oplysninger om
forældremyndighedsindehaveren, som meget ofte vil være
af særdeles følsom karakter. Der er derfor fundet
behov for at indføre en lovbestemmelse om tavshedspligt for
bisidderen. På den måde sker der en passende afvejning
mellem barnets eller den unges behov for en bisidder og
forældremyndighedsindehaverens behov for, at oplysninger om
dennes personlige forhold ikke kommer til uvedkommendes
kendskab.
Til nr. 3
Ligesom i sager om særlig støtte til
børn og unge er der behov for, at der træffes
afgørelse om foranstaltninger i forhold til vordende
forældre på et velunderbygget grundlag. Det
foreslås derfor, at kommunen, hvis det må antages, at
der kan opstå et behov for særlig støtte til et
barn umiddelbart efter fødslen, kan undersøge de
vordende forældres forhold nærmere. Der kan derfor
være behov for at indhente oplysninger i sager, hvor de
vordende forældre ikke ønsker at give samtykke til en
undersøgelse efter § 50, stk. 10. Udgangspunktet
er, at der skal foreligge samtykke til undersøgelsen efter
§ 50 fra de vordende forældre. Der skal derfor
altid forsøges indhentet samtykke, inden der træffes
afgørelse om at indhente eksisterende oplysninger efter
§ 50, stk. 9, jf. § 11 c i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område. Hvis det ikke
er muligt at opnå samtykke, kan eksisterende oplysninger
indhentes efter § 50, stk. 9, jf. § 11 c i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Eksisterende oplysninger skal forstås som
oplysninger i både nedskrevet og ikke nedskrevet form. Det
betyder, at der f.eks. kan indhentes udtalelser fra både
offentligt og privat ansatte. De vordende forældre skal
forstås som enlige gravide kvinder, gifte og samlevende par,
uanset om der er tale om den biologiske far.
Til nr. 4
Anvendelsesområdet for § 52
foreslås udvidet, så en række foranstaltninger
ligeledes kan anvendes over for vordende forældre. Det kan
ske, hvis det er fundet nødvendigt for at sikre barnets
udviklingsmuligheder og sundhed på baggrund af den
undersøgelse efter § 50, som kommunen er
forpligtet til at udarbejde, inden der træffes
afgørelse efter § 52. Bestemmelsen omfatter enlige
gravide kvinder, gifte og samlevende par, uanset om der er tale om
den biologiske far.
Det er dog f.eks. ikke muligt at træffe
afgørelse om anbringelse af barnet, udpege en personlig
rådgiver til barnet, inden barnet er født, da der er
tale om foranstaltninger, der er rettet direkte mod barnet
selv.
Kommunen kan træffe afgørelse om
støtte i hjemmet efter § 52, stk. 3, nr. 2,
familiebehandling efter § 52, stk. 3, nr. 3,
døgnophold for de vordende forældre efter
§ 52, stk. 3, nr. 4, udpegning af kontaktperson til
forældrene efter § 52, stk. 3, nr. 7, ligesom
opsamlingsbestemmelsen i § 52, stk. 3, nr. 10 finder
anvendelse. Kommunen kan derudover træffe afgørelse om
at yde økonomisk støtte til familien efter
§ 52, stk. 4 og 5. Det forventes, at kommunerne
især vil anvende familiebehandling efter § 52, stk.
3, nr. 3, således at de vordende forældre gennem f.eks.
terapi, øvelser m.v. kan øge deres
forældreevne. Kommunen skal dog i det enkelte tilfælde
vurdere hvilken hjælp, der er relevant. Rent
indholdsmæssigt skal disse foranstaltninger i praksis
udmøntes, så de retter sig mod at forberede de
vordende forældre på den kommende
familieforøgelse.
Til nr. 5 og 6
Bestemmelsen svarer til den gældende
§ 55, idet der alene er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at målgruppen for døgnophold efter
§ 52 udvides.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af domstolsreformen, der trådte i kraft den 1.
januar 2007. Domstolsreformen har som konsekvens, at klager over
afgørelser truffet af Ankestyrelsen fremover starter i
byretten frem for i landsretten.
Til nr. 8
Da den nugældende § 70, stk. 1
specifikt henviser til foranstaltninger over for børn eller
unge, foreslås bestemmelsen udvidet til også at omfatte
vordende forældre, så der indføres en pligt til
for kommunen til at tage stilling til om handleplanen, der er
udarbejdet efter § 140, skal revideres. Kommunen vil
under alle omstændigheder skulle revidere handleplanen,
når barnet er født, hvis det vurderes, at der er behov
for nye foranstaltninger, som f.eks. en anbringelse.
Til nr. 9
Kommunerne har på nuværende tidspunkt
en tilsynsforpligtelse i forhold til alle de børn og unge,
der opholder sig i kommunen. Tilsynsforpligtelsen hænger
sammen med underretningspligten i § 153, idet tilsynet
ofte udføres gennem de institutioner og lignende, hvor
børnene færdes i dagligdagen, og hvor personalet i
kraft af deres særlige fagkundskab har en særlig
underretningspligt. Da underretningspligten udvides til at omfatte
vordende forældre med problemer, der giver formodning om, at
barnet vil få behov for særlig støtte
umiddelbart efter fødslen, er det derfor en naturlig
konsekvens, at tilsynsforpligtelsen ligeledes udvides, men at
tilsynsforpligtelsen i øvrigt skal forstås på
samme måde, som i de gældende regler, når det
gælder tilsyn med forholdene for børn og unge i
kommunen.
Til nr. 10
Vordende forældre kan på samme
måde som børnefamilier have behov for særlig
støtte, men det er ikke altid, de magter at bede om
hjælpen eller er klar over, at de kan få hjælp
fra kommunen. Hvis de vordende forældre vælger at
flytte fra deres hidtidige opholdskommune til en anden kommune, og
fraflytningskommunen har grund til at tro, at der kan blive behov
for særlig støtte til barnet umiddelbart efter
fødslen, er fraflytningskommunen forpligtet til at
underrette tilflytningskommunen om deres formodning. Der er tale om
en udvidelse af den tværkommunale underretningspligt, der
på nuværende tidspunkt kun finder anvendelse, når
barnet er født.
Det må afhænge af en konkret
vurdering, om der er grundlag for at underrette
tilflytningskommunen. Der skal således være tale om
forhold, der begrunder en foranstaltning efter § 52,
herunder foranstaltninger uden samtykke, der kan træffes
efter, at barnet er født. Underretningspligten skal
gøre det muligt for kommunen at tilbyde hjælp til
familien så tidligt som muligt.
Underretningspligten omfatter kun oplysninger om
forhold, der giver en formodning om, at der er behov for
særlig støtte. Hvis der ikke foreligger samtykke fra
de vordende forældre, kan fraflytningskommunen ikke
videregive fortrolige oplysninger om forældrene, der ikke
relaterer sig til de forhold i familien, der giver anledning til en
formodning om, at der kan blive tale om særlige
støtteforanstaltninger til barnet umiddelbart efter
fødslen. I tilfælde af, at tilflytningskommunen har
behov for yderligere oplysninger for at behandle sagen, kan
kommunen indhente de nødvendige oplysninger med henvisning
til retssikkerhedslovens § 11 c.
Til nr. 11
Med forslaget udvides socialministerens hjemmel
til at fastsætte regler om underretningspligt
vedrørende gravide kvinder, så den kommer til at
omfatte alle vordende forældre, hvor der er anledning til
alvorlig bekymring for familiens situation og den indvirkning, det
vil kunne få på barnets fremtidige livsvilkår.
Den nugældende bestemmelse gælder alene gravide med et
alkohol- eller stofmisbrug. De nuværende regler fremgår
af bekendtgørelse nr. 1240 af 5. december 2006, der er
udstedt med hjemmel i servicelovens § 153. Bestemmelsen
kommer til at omfatte enlige gravide kvinder, gifte og samlevende
par, uanset om der er tale om den biologiske far.
Formålet med at udvide
underretningspligten, så den kommer til at omfatte alle
vordende forældre, hvor der er en formodning om, at
forældrenes forhold kan føre til, at der skal
iværksættes særlig støtte til barnet
umiddelbart efter fødslen, er at sikre, at kommunen er
opmærksom på, at der er tale om en familie, der kan
have behov for støtte og hjælp i tilfælde, hvor
det må antages, at situationen vil få indvirkning
på barnets situation, når det er kommet til verden. Der
kan f.eks. være tale om, at lokalpsykiatrien bliver
opmærksom på, at en klient med psykiske problemer er
blevet gravid, eller at en kvinde med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne bliver gravid.
Det er ikke en betingelse, at vurderingen af
familiens situation alene kan føre til foranstaltninger
efter lov om social service, men der skal være tale om
problemstillinger i familien, der er af en sådan karakter, at
det vurderes nødvendigt at handle i forhold til det, og hvor
man ikke ved egen indsats er i stand til at afhjælpe
problemerne. Det må afhænge af en konkret vurdering, om
situationen i familien må anses for så alvorlig, at der
er grundlag for at underrette kommunen og dermed videregive
oplysninger om rent private forhold. Der bør altid
forsøges indhentet samtykke, inden underretningen foretages,
så underretningen så vidt muligt ikke skader et
opbygget tillidsforhold mellem de vordende forældre og den
fagperson, der vil underrette, eksempelvis en jordemoder eller
læge. Hvis der ikke kan opnås et samtykke fra de
vordende forældre, skal der foretages en afvejning mellem
på den ene side hensynet til de vordende forældre og
deres ret til privatliv, og på den anden side
afgørende modstående hensyn til de vordende
forældre selv og til barnet. Det skal indgå i
overvejelserne, at fostre og spædbørn er særligt
sårbare over for forældrenes forhold, og at den tidlige
indsats er af afgørende betydning for barnets mulighed for
en sund udvikling.
Til nr. 12
Det foreslås, at kommunen ligesom ved
børnesager får pligt til at sende en
kvitteringsskrivelse, inden der er gået 6 dage, når de
har modtaget en underretning. Bestemmelsen svarer i øvrigt
til den gældende § 155, der på
nuværende tidspunkt ikke omfatter en pligt til at sende en
kvitteringsskrivelse ved en underretning om en gravid kvinde med
misbrugsproblemer.
Til nr. 13
Det foreslås, at børn og unge
får adgang til at klage over en afgørelse, der
fratager dem retten til at tage en bestemt person med som bisidder.
Da lovændringen sker som led i en styrkelse af børn og
unges retssikkerhed, er det et naturligt element heri, at de
får mulighed for at klage til de sociale nævn. Hvis en
sagsbehandler, en pædagog eller andre omkring barnet bliver
klar over, at barnet eller den unge ønsker at klage over
afslaget på at medtage den pågældende person som
bisidder, skal vedkommende hjælpe barnet eller den unge med
at viderebringe klagen til den rette myndighed.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Forslaget indebærer en pligt for
kommunalbestyrelsen til at tilbyde gravide stofmisbrugere, der
visiteres til døgnbehandling for deres stofmisbrug, at
indgå en kontrakt om tilbageholdelse i behandling.
Såfremt kommunalbestyrelsen undlader at give et sådant
tilbud, kan der klages over dette til det sociale nævn.
Tilbageholdelse kan kun ske på botilbud til behandling af
stofmisbrugere i henhold til servicelovens § 107, stk. 2
nr. 2. Såvel kommunale, regionale som private godkendte
botilbud kan anvendes. Det er frivilligt for den gravide
stofmisbruger, om hun ønsker at indgå en kontrakt om
behandling med mulighed for tilbageholdelse på
behandlingsstedet. Ønsker hun ikke at indgå en
sådan kontrakt, må det ikke afskære hendes adgang
til øvrige eksisterende behandlingstilbud, jf. lovens
§ 3 sidste pkt. De nærmere regler om
tilbageholdelse, indgåelse af behandlingskontrakt m.m.
følger lovens bestemmelser.
Kommunalbestyrelsen kan fortsat selv tage
stilling til, om man ønsker at anvende lovens bestemmelser
over for alle andre grupper af stofmisbrugere end de gravide. Dette
betyder, at det for det første er den enkelte
kommunalbestyrelse, der tager stilling til, om man vil anvende
loven. For det andet kræves der konkret beslutning om at
tilbyde en stofmisbruger at indgå kontrakt om behandling for
stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse. For det tredje
kræves der tilslutning fra den stofmisbrugers side, som har
fået tilbud om kontrakt af den omhandlede type.
Til nr. 3 og 4
Ændringerne er en konsekvens af nr. 1 og
2.
Til nr. 5
Der er tale om en redaktionel ændring.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som senest
ændret ved lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 11.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at forældre med
børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et
barn eller en ung, kan få en gratis familieorienteret
rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien.
Kommunalbestyrelsen er forpligtet til ved opsøgende arbejde
at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af
særlige forhold må antages at have behov for det. Stk. 2. Såvel forældre som
børn og unge, der alene søger rådgivning efter
stk. 1, skal kunne modtage denne anonymt og som et åbent
tilbud. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
tilbyde gratis rådgivning, undersøgelse og behandling
af børn og unge med adfærdsvanskeligheder eller nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne samt deres familier. Opgaverne
kan varetages i samarbejde med andre kommuner. | | 1. I § 11,
stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Tilbuddet om rådgivning skal
også omfatte vordende forældre.« |
| | |
| | 2. Efter § 48
indsættes: » Bisidder til børn og
unge § 48 a. Et barn eller
en ung, hvis sag behandles efter dette kapitel, har på
ethvert tidspunkt af sagens behandling ret til at lade sig
bistå af andre. Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse,
hvis myndigheden træffer afgørelse om, at barnets
eller den unges interesse i at kunne lade sig bistå
bør vige for væsentlige hensyn til offentlige eller
private interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov.
Myndigheden kan endvidere træffe afgørelse om at
tilsidesætte barnets eller den unges valg af bisidder, hvis
der er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage
andre interesser end barnets eller den unges. Stk. 3. Indehaveren af
forældremyndigheden kan gøre indsigelse mod barnets
eller den unges valg af bisidder. Myndigheden træffer
herefter afgørelse om, hvorvidt barnets eller den unges
interesse i at kunne lade sig bistå af den
pågældende bør vige for
forældremyndighedsindehaverens interesse i, at den
pågældende ikke medvirker. Stk.
4. Myndigheden kan
træffe afgørelse om at udelukke en bisidder helt eller
delvist fra et møde, hvis det skønnes af betydning
for at få barnets eller den unges uforbeholdne mening
belyst . Stk. 5. En bisidder for et barn
eller en ung skal være fyldt 15 år, og er omfattet af
straffelovens § 152 om tavshedspligt.« |
| | |
§ 50. Hvis
det må antages, at et barn eller en ung trænger til
særlig støtte, herunder på grund af nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen
undersøge barnets eller den unges forhold. Afgørelsen
træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren
og den unge, der er fyldt 15 år, jf. dog stk. 9 og
§ 51. Stk. 2. Kommunalbestyrelsens
undersøgelse, jf. stk. 1, skal anlægge en
helhedsbetragtning, der skal omfatte barnets eller den unges 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritidsforhold og venskaber og 6) andre relevante forhold. Stk. 3. I sin undersøgelse skal
kommunalbestyrelsen afdække ressourcer og problemer hos
barnet, familien og netværket. For unge, der er fyldt 15
år, skal undersøgelsen afdække de særlige
forhold, der skal indgå ved valg af indsats for denne
aldersgruppe, jf. § 52 og § 76. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal som
led i undersøgelsen inddrage de fagfolk, som allerede har
viden om barnets eller den unges og familiens forhold. Dette kan
ske ved at inddrage sundhedsplejersker, pædagoger,
psykologer, lærere eller andre, jf. § 49. Hvis det
er nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge
undersøge af en læge eller en autoriseret
psykolog. | | 3. I § 50
indsættes som stk.10 : » Stk. 10. Hvis det må
antages, at der kan opstå et behov for særlig
støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal
kommunen undersøge de vordende forældres forhold
nærmere. Afgørelse herom træffes med samtykke
fra forældrene. Stk. 3-9 finder anvendelse ved
afgørelsen.« |
Stk. 5. Undersøgelsen må
ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger, og
skal i øvrigt gennemføres så skånsomt,
som forholdene tillader. Stk. 6. Undersøgelsen skal
resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for
at iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende
fald af hvilken art disse bør være. Der skal
være oplysninger om, hvordan
forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge
stiller sig til foranstaltningerne, og om de forhold i familien
eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at klare
vanskelighederne. Stk. 7. Undersøgelsen skal
afsluttes senest 4 måneder efter, at kommunalbestyrelsen
bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan have
behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsen
undtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og
snarest herefter afslutte undersøgelsen. Stk. 8. I forbindelse med
undersøgelsen skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal
foretages en undersøgelse af eventuelle andre børn i
familien. Stk. 9. Hvis forældremyndighedens
indehaver eller den unge, der er fyldt 15 år, ikke giver
samtykke, jf. stk. 1, kan undersøgelsen gennemføres
uden samtykke ved at indhente de nødvendige eksisterende
oplysninger, jf. § 11 c, stk. 1, nr. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. | | |
| | |
§ 52.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
foranstaltninger efter stk. 3, når det må anses for at
være af væsentlig betydning af hensyn til et barns
eller en ungs særlige behov for støtte.
Afgørelsen træffes med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, jf. dog § 56. En
afgørelse efter stk. 3, nr. 8, kræver tillige samtykke
fra den unge, der er fyldt 15 år. Stk. 2. Medmindre særlige forhold
gør sig gældende, kan støtte kun
iværksættes efter gennemførelse af en
undersøgelse, jf. § 50 eller § 51.
Kommunalbestyrelsen skal altid vælge den eller de mindst
indgribende formålstjenlige foranstaltninger, som kan
løse de problemer, der er afdækket gennem
undersøgelsen. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
iværksætte hjælp inden for følgende typer
af tilbud: 1) Konsulentbistand med hensyn til barnets
eller den unges forhold. Kommunalbestyrelsen kan herunder bestemme,
at barnet eller den unge skal søge dagtilbud, ungdomsklub,
uddannelsessted eller lignende. 2) Praktisk, pædagogisk eller anden
støtte i hjemmet. 3) Familiebehandling eller behandling af
barnets eller den unges problemer. 4) Døgnophold, jf. § 55, for
både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den
unge og andre medlemmer af familien i en plejefamilie, på et
godkendt opholdssted eller på en døgninstitution, jf.
§ 66, nr. 1, 4 og 5, eller i et botilbud, jf.
§ 107 eller § 144. 5) Aflastningsordning, jf. § 55, i
en netværksplejefamilie, i en plejefamilie, på et
godkendt opholdssted eller på en døgninstitution, jf.
§ 66, nr. 1, 2, 4 og 5. 6) Udpegning af en personlig rådgiver
for barnet eller den unge. 7) Udpegning af en fast kontaktperson for
barnet eller den unge og for hele familien. | | 4. I
§ 52 indsættes som stk.6 : » Stk. 6. Kommunalbestyrelsen
skal under en graviditet træffe afgørelse om
foranstaltninger efter stk. 3, nr. 2, 3, 4, 7 eller 10, og stk. 4
og 5, når det må anses for at være a f væsentlig betydning af hensyn til
barnets særlige behov for støtte efter fødslen.
Afgørelsen træffes med samtykke fra forældrene.
Stk. 2 finder anvendelse ved afgørelsen.« |
8) Anbringelse af barnet eller den unge uden
for hjemmet på et anbringelsessted, jf. § 66. 9) Formidling af praktiktilbud hos en
offentlig eller privat arbejdsgiver for den unge og i den
forbindelse udbetaling af godtgørelse til den unge. 10) Anden hjælp, der har til
formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og
pædagogisk støtte. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan yde
økonomisk støtte til udgifter i forbindelse med
foranstaltninger efter stk. 3 og yde økonomisk
støtte, hvis støtten erstatter en ellers mere
indgribende og omfattende foranstaltning efter stk. 3.
Støtten kan ydes, når forældremyndighedens
indehaver ikke selv har midler dertil. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan yde
økonomisk støtte til udgifter, der bevirker, at en
anbringelse uden for hjemmet kan undgås, at en hjemgivelse
kan fremskyndes, eller at støtten i væsentlig grad kan
bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og børn
under et eller flere børns anbringelse uden for hjemmet. | | |
| | |
§ 55. Under
et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 8,
og efter § 76, stk. 3, nr. 1 og 4, modtager barnet eller
den unge omsorg, personlig støtte, socialpædagogisk
rådgivning og behandling. Ved særlige behov kan der
endvidere foretages undersøgelser og observation samt ydes
terapi eller anden behandling. Stk. 2. Et aflastningsophold, som ydes
under et døgnophold, indgår som en ydelse efter stk.
1. | | 5. § 55, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Under et døgnophold efter
§ 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 8, og efter § 76,
stk. 3, nr. 1 og 4, modtager barnet, den unge eller de vordende
forældre omsorg, personlig støtte,
socialpædagogisk rådgivning og behandling.« |
| | |
Stk. 3. Hjælp efter stk. 1 vil
kunne ydes af det sted, hvor barnet eller den unge har
døgnophold, eller på anden måde. | | 6. § 55, stk. 3, affattes
således: » Stk. 3. Hjælp efter stk.1
kan ydes af det sted, hvor barnet, den unge eller de vordende
forældre har døgnophold, eller på anden
måde.« |
| | |
§ 68.
Foranstaltninger efter §§ 52, 56, 58 og 60 skal
ophøre, når formålet er nået, når de
ikke længere opfylder deres formål under hensyn til
barnets eller den unges særlige behov, eller når den
unge fylder 18 år. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om hjemgivelse, uanset om barnet
eller den unge er anbragt uden for hjemmet efter § 52,
stk. 3, nr. 8, § 58 eller § 60, jf. dog stk. 3.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter
§ 58, skal kommunalbestyrelsen umiddelbart orientere
børn og unge-udvalget herom. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
kan imødekomme en begæring om hjemgivelse,
forelægges sagen til afgørelse i børn og
unge-udvalget, jf. § 58. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ikke
pligt til at behandle en begæring om hjemgivelse efter stk. 2
i den periode, hvor en sag er under behandling i Ankestyrelsen
eller ved landsretten. Stk. 4. Forud for hjemgivelse skal
kommunalbestyrelsen revidere handleplanen, jf. § 140, og
angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i den unges
opholdskommune skal senest 6 måneder forud for ophør
af en anbringelse ved det fyldte 18. år træffe
afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for
foranstaltninger efter § 76. Kommunalbestyrelsen skal
samtidig i samarbejde med den unge revidere handleplanen og
herunder tage stilling til den unges videre forløb med
hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt øvrige
relevante forhold. | | 7. I
§ 68, stk. 3, ændres
»landsretten« til: »retten«. |
| | |
§ 70.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at der er
iværksat en foranstaltning over for barnet eller den unge,
vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.
§ 140, skal revideres. Kommunalbestyrelsen skal herefter
med højst 12 måneders mellemrum foretage en
sådan vurdering. Ved anbringelse uden for hjemmet skal
vurderingen ske på baggrund af det løbende tilsyn med
barnet eller den unge på anbringelsesstedet, jf.
§ 148, stk. 1, og efter kontakt med
forældremyndighedsindehaveren. Vurderingen skal omfatte
såvel de dele af handleplanen og indsatsen, som retter sig
mod barnet eller den unge, som de dele, der omhandler indsatsen
over for familien. Afgørelse om revision af handleplanen
træffes så vidt muligt med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Stk. 2. Er der udarbejdet en
særskilt plan for støtten til forældrene efter
§ 140, stk. 7, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at
revidere denne plan, når der er behov for det.
Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at barnet
eller den unge har fået ophold uden for hjemmet, tilbyde en
revision af planen. Kommunalbestyrelsen skal herefter med
højst 12 måneders mellemrum foretage en vurdering af,
om der er behov for at tilbyde en revision af planen. | | 8. § 70, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Kommunalbestyrelsen skal senest 3
måneder efter, at der er iværksat en foranstaltning
over for barnet, den unge eller de vordende forældre,
vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.
§ 140, skal revideres.« |
| | |
§ 146.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold,
hvorunder børn og unge under 18 år i kommunen
lever. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan
måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få
kendskab til tilfælde, hvor der må antages at
være behov for særlig støtte til et barn eller
en ung under 18 år. | | 9. § 146 affattes
således: » § 146.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold,
hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende
forældre i kommunen lever. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan
måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få
kendskab til tilfælde, hvor der må antages at
være behov for særlig støtte til et barn eller
en ung under 18 år, eller hvor det må antages, at der
kan opstå et behov for særlig støtte til et barn
umiddelbart efter fødslen.« |
| | |
§ 152. Hvis
en familie med et eller flere børn under 18 år flytter
fra én kommune til en anden kommune og fraflytningskommunen
finder, at et eller flere børn har behov for særlig
støtte, skal fraflytningskommunen underrette
tilflytningskommunen herom. | | 10. § 152 affattes
således: » § 152. Hvis
en familie med et eller flere børn under 18 år eller
vordende forældre flytter fra én kommune til en anden
kommune, og fraflytningskommunen finder, at et eller flere
børn eller de vordende forældre har behov for
særlig støtte af hensyn til barnets eventuelle
særlige behov for støtte efter fødslen, skal
fraflytningskommunen underrette tilflytningskommunen
herom.« |
| | |
§ 153.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
regler, hvorefter personer, der udøver offentlig tjeneste
eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under
udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til
forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung under 18
år har behov for særlig støtte. Stk. 2. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte regler om underretningspligt
for andre grupper af personer, der under udøvelse af deres
erhverv får kendskab til forhold, som bevirker, at der kan
være anledning til foranstaltninger efter denne lov. | | 11. § 153, stk. 3, 1.
pkt., affattes således: »Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte regler, hvorefter personer,
der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal
underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af deres
tjeneste eller hverv får kendskab til vordende forældre
med problemer, der giver formodning om, at der kan opstå et
behov for særlig støtte umiddelbart efter
fødslen.« |
Stk. 3. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte regler, hvorefter personer,
der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal
underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af deres
tjeneste eller hverv får kendskab til en gravid kvinde med
alvorlige misbrugsproblemer, der giver formodning om, at der er
behov for støtte. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte tilsvarende regler for andre
grupper, der under udøvelsen af deres erhverv får
kendskab til sådanne forhold. Stk. 4. Socialministeren kan i en
bekendtgørelse fastsætte regler, hvorefter 1) praktiserende læger,
speciallæger og andre, der virker inden for social- og
sundhedsvæsenet, kan videregive oplysninger om børn og
unge under 18 år med nedsat synsfunktion til John F. Kennedy
Instituttet €" Statens Øjenklinik, for at klinikken kan
varetage sine behandlingsmæssige og administrative
aktiviteter, og 2) John F. Kennedy Instituttet €"
Statens Øjenklinik kan videregive de oplysninger, der er
nævnt i nr. 1, til social-, sundheds- og
undervisningsmyndigheder for at sikre, at nødvendige
foranstaltninger til afhjælpning af nedsat synsfunktion kan
iværksættes. | | |
| | |
§ 155. Hvis kommunen
modtager underretning om, at et barn eller en ung kan have behov
for særlig støtte, skal kommunalbestyrelsen senest 6
hverdage efter modtagelsen af underretningen sende en
bekræftelse af modtagelsen | | 12. I
§ 155 indsættes som 2. pkt.: » § 155. Det
gælder også, underretninger om vordende forældre,
hvor der kan opstå et behov for særlig støtte
umiddelbart efter fødslen.« |
| | |
§ 167.
Afgørelser om valg af anbringelsessted og ændret
anbringelsessted efter § 69, stk. 1 og 2, kan af barnet
eller den unge, der er fyldt 12 år, og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Stk. 2. Afgørelser om
behandling, uddannelse, samvær med personer fra
netværket m.v., jf. § 69, stk. 2, og
afgørelser om samvær og kontakt efter § 71,
stk. 2, kan af den unge, der er fyldt 15 år, og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. I det omfang afgørelsen
angår den af forældrene, der ikke har del i
forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på
samme måde indbringes for det sociale nævn. | | 13. I
§ 167 indsættes som stk. 3 : » Stk. 3. Afgørelser i
sager om bisidder til børn og unge efter § 48 a
kan af barnet eller den unge og af
forældremyndighedsindehaveren indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.« |
| | |
| | § 2 I lov om tilbageholdelse af
stofmisbrugere i behandling, jf. lovbekendtgørelse nr. 88 af
10. februar 2004, som ændret ved § 6 i lov nr. 574
af 24. juni 2005 og § 5 i lov nr. 1584 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Kommunalbestyrelsen beslutter om kommunen vil benytte sig af denne
lovs bestemmelser. | | 1. § 1 affattes
således: » § 1. I
forbindelse med tilbud om støtte til gravide stofmisbrugere
i form af døgnophold i henhold til § 107, stk. 2,
nr. 2, i lov om social service skal kommunalbestyrelsen tilbyde den
gravide stofmisbruger at indgå en kontrakt om behandling for
stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse. Stk. 2. For andre stofmisbrugere
beslutter kommunalbestyrelsen, om kommunen vil benytte sig af denne
lovs bestemmelser. Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
giver tilbud efter stk. 1, kan der klages til det sociale
nævn, jf. lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område kapitel 10.« |
| | |
§ 2. I
forbindelse med tilbud om støtte til stofmisbrugere i form
af døgnophold i henhold til § 107 i lov om social
service, kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at en
stofmisbruger skal have tilbud om at indgå en kontrakt om
behandling for stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse. Stk. 2. Afslag på tilbud efter
stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed | | 2. § 2 affattes
således: » § 2. Hvis der
er truffet beslutning efter § 1, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen i forbindelse med tilbud om støtte til
andre stofmisbrugere end gravide stofmisbrugere i behandling i
henhold til § 107, stk. 2, nr. 2, i lov om social
service, træffe beslutning om at tilbyde at indgå en
kontrakt om behandling med mulighed for tilbageholdelse. Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afslag
på tilbud efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.« |
| | |
§ 3. Når
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om behandling efter
§ 2, kan stofmisbrugeren og botilbuddet indgå en
kontrakt om behandlingen. Kontrakten skal indgås, før
behandlingen påbegyndes. Hvis stofmisbrugeren ikke
ønsker at indgå en kontrakt om behandling for
stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse, har stofmisbrugeren
fortsat adgang til de øvrige eksisterende
behandlingstilbud. | | 3. I
§ 3 ændres »§ 2«
til: »§ 1, stk. 1, eller § 2, stk.
1«. |
| | |
§ 6€ Stk. 2. Den foreløbige
beslutning efter stk. 1 skal straks forelægges den myndighed,
der har truffet beslutning efter § 2, stk. 1. Senest 3
dage efter, at den foreløbige beslutning er truffet,
træffer nævnte myndighed den endelige beslutning.
Stofmisbrugeren skal straks have meddelelse om beslutningen, som
skal være skriftligt begrundet. § 7. Tilbageholdelsen
skal ophøre, når betingelserne i § 5 ikke
længere er til stede. Den enkelte tilbageholdelse kan ikke
vare over 14 dage fra beslutningen i henhold til § 6,
stk. 2, og den samlede tilbageholdelsesperiode kan ikke overstige 2
måneder inden for 6 måneder. Beslutningen om
ophøret af tilbageholdelsen træffes af botilbuddets
leder og skal efterfølgende meddeles den myndighed, som har
truffet beslutning efter § 2, stk. 1. Stofmisbrugeren
skal straks have meddelelse om ophøret af
tilbageholdelsen. § 8. Den myndighed,
som har truffet beslutning efter § 2, stk. 1, skal efter
anmodning fra stofmisbrugeren indbringe beslutningen om
tilbageholdelsen for retten efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 43 a. Stofmisbrugeren skal både i forbindelse med
indgåelse af kontrakten, jf. § 3, stk. 1, og
samtidig med at pågældende får meddelelse om
beslutning efter § 6, stk. 2, orienteres om muligheden
for at få beslutningen indbragt for retten. | | 4. I
§ 6, stk. 2, § 7 og
§ 8 ændres »§ 2, stk.
1« til: »1, stk. 1, eller § 2, stk.
1«. 5. I
§ 8 ændres: »§ 3, stk.
1« til: »§ 3«. |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. juli
2007. |
| | |