B 70 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om narkotikatest af bilister.
Fremsat den 15. december 2006 af
Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om narkotikatest af bilister
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag og fastsætte administrative
regler, der pålægger politiet at foretage obligatorisk
narkotikatest af førere af motorkøretøjer.
Lovforslaget skal indeholde bestemmelser, der sikrer, at politiet
får de fornødne redskaber til at afsløre, om
bilister er påvirkede af narkotika eller andre euforiserende
stoffer. Der kan f.eks. være tale om spyt-, sved- eller
urintest.
Lovforslaget skal endvidere indeholde bestemmelser
om, at der indføres en 0-grænse for kørsel
under påvirkning af ulovlige stoffer samt
narkotikaklassificeret medicin, der ikke er lægeordineret.
Lovforslaget bør endvidere indeholde bestemmelser om, at der
også skal gælde en 0-grænse for de typer
lægeordinerede stoffer, som ikke er tilladte ved
bilkørsel.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at
sikre, at politiet fremover pålægges at foretage
obligatorisk narkotest af bilister. Forslaget skal endvidere sikre,
at der indføres en 0-grænse for kørsel under
påvirkning af illegale stoffer samt narkotikaklassificeret
medicin, medmindre medicinen er ordineret af en læge.
Forslaget, som regeringen pålægges at fremsætte,
bør ligeledes indeholde bestemmelser om, at der også
skal gælde en 0-grænse for de typer
lægeordinerede stoffer, som ikke er tilladte ved
bilkørsel.
Enhver ved, at det er farligt og ulovligt at
føre et motorkøretøj i spirituspåvirket
tilstand. Det er dog lige så farligt og ulovligt at
føre et motorkøretøj, hvis man er
påvirket af medicin eller euforiserende stoffer. Det
fremgår således af færdselsloven § 54, stk.
1: »Et motordrevet køretøj må ikke
føres eller forsøges ført af nogen, som
på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel
på søvn, påvirkning af opstemmende eller
bedøvende midler eller af lignende årsager befinder
sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
føre køretøjet på fuldt betryggende
måde.« Politiet kan, jf. færdselslovens §
55, stk. 1, »til enhver tid kræve, at føreren at
et køretøj eller en rytter foretager
udåndingsprøve«. Hvis politiet har mistanke om,
at føreren af et motorkøretøj er
påvirket, kan denne underkastes undersøgelse hos en
læge, jf. færdselslovens § 55 stk. 2:
»Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og
urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har
overtrådt § 53 eller § 54, stk. 1
eller 2, eller han nægter eller ikke er i stand til at
medvirke til en udåndingsprøve. Angår mistanken
andre forhold end spirituspåvirkning, kan politiet tillige
fremstille den pågældende til undersøgelse af en
læge. Det samme gælder ved mistanke om
spirituspåvirkning, når særlige
omstændigheder taler derfor«.
Politiet kan således allerede teste, om
bilister er påvirkede af euforiserende stoffer. Den
nuværende lovgivning besværliggør dog dette. Det
er både meget dyrt og meget besværligt at foretage
sådanne undersøgelser. Det koster mellem 15.000 og
20.000 kr. at teste en blodprøve for medicin og narkotiske
stoffer, og det er ikke usædvanligt, at det tager et halvt
år eller mere at få sådanne sager igennem
systemet. Det er langt enklere at foretage en test for
spirituspåvirkning. Ifølge Rådet for
Større Færdselssikkerhed kan en sag om
narkopåvirket kørsel ofte forløbe som
følger: »Politiet mistænker en fører for
at være påvirket af ulovlige stoffer. Politiet
rekvirerer lægebistand og blodprøve. Lægerne
undersøger den mistænkte. Sagen kommer for retten til
en lang diskussion. Var mistænkte så påvirket
på kørselstidspunktet, at han/hun ikke var i stand til
at køre bil? Sagen ender sjældent med en
domfældelse. Politiet står tilbage med en anselig
regning for de lægelige undersøgelser,
blodprøver og vurderinger.« ( www.sikkertrafik.dk ).
Metoden med alkometertest er hurtig at foretage,
blodprøven er billig, og sagsbehandlingstiden er kort.
Derfor testes der også langt oftere for kørsel under
påvirkning af alkohol, end det er tilfældet for
narkopåvirket kørsel. Ifølge Rådet for
Større Færdselssikkerhed testes omkring 100.000
personer for alkoholkørsel hvert år. 13.000 til 14.000
af disse fører til dom for promille- eller
spirituskørsel. Til sammenligning testes og dømmes
omkring 200 for at have ført et motorkøretøj
under påvirkning af narko eller trafikfarlig medicin.
(»Ny metode skal stoppe bilister på stoffer«,
Rådets for Større Færdselssikkerhed, februar
2005).
Der er ingen fast grænse for, hvor
påvirket man skal være, før det er ulovligt at
køre. Som det fremgår af færdselsloven, kan man
dog blive dømt, hvis man er så påvirket, at det
har indflydelse på kørslen. Flere EU-lande har dog
løst dette problem ved at indføre en 0-grænse
for, hvor store mængder euforiserende stoffer man må
have indtaget. I Tyskland indførtes en 0-grænse i 1998
for en række ulovlige stoffer (amfetamin, hash, morfin og
kokain). Sverige indførte en 0-grænse for ulovlige
narkotika og narkotikaklassificeret medicin, der ikke er
lægeordineret. I 1999 indførte Belgien en
0-grænse for følgende narkotiske stoffer: Amfetamin,
kokain, ecstasy, hash og opiat. Finland indførte i 2003 en
0-grænse for narkotika og
»narkotikaklassificeret« medicin, som ikke er
lægeordineret. (se www.sikkertrafik.dk ).
Problemets omfang
Da der foretages relativt få
undersøgelser vedrørende kørsel under
narkopåvirkning, er det vanskeligt at danne sig et klart
billede af problemets omfang. Stikprøveundersøgelser
og erfaringer fra udlandet viser dog, at der er tale om et
alvorligt problem.
I 2000 viste en
stikprøveundersøgelse foretaget i Holstebro
Politikreds, at »1,3 % var positive for ét af de
narkotiske stoffer amfetamin/metamfetamin, hash, kokain eller
opiat, og 0,7 % var positive for nerve-/sovemedicin. Det
skønnes, at ca. halvdelen af disse bilister på
standsningstidspunktet var påvirkede i en grad, der kunne
have haft trafiksikkerhedsmæssig betydning«
(»Medicin og narkotika blandt bilister«, Danmarks
Transportforskning, 2001). I undersøgelsen deltog omkring
1.000 tilfældigt udvalgte bilister. Politiet havde ikke
mistanke om påvirkning. Bilisterne blev bedt om at afgive en
spytprøve og besvare et spøgeskema. Til
spørgeskemaundersøgelsen svarede 4 pct., at de
kører bil få timer efter at have indtaget både
narkotika og alkohol.
I en anden undersøgelse omfattende 333
trafikkanter, der har været udsat for et færdselsuheld,
blev 26 testet positive for at have indtaget en række
narkotiske stoffer som amfetamin, cannabis m.v. (Danmarks
Transportforskning, april 2005). Flere andre undersøgelser
€" både danske og udenlandske €" viser, at der er
tale om et betydeligt problem, og en hel del tyder på, at
flere end tidligere fører motorkøretøj under
påvirkning af narkotiske stoffer. Andre undersøgelser
har ligeledes vist, at sandsynligheden for at blive involveret i en
færdselsulykke stiger kraftigt, når føreren er
påvirket af euforiserende stoffer. Således har en
undersøgelse i Holland vist, at sandsynligheden for at blive
involveret i et uheld er tredive gange større for bilister,
der indtager flere slags stoffer eller blander stoffer med alkohol
(se www.sikkertrafik.dk
).
I 2005 blev omkring 7.000 narkotikapåvirkede
bilister taget i Sverige. Årsagerne til, at svensk politi er
i stand til at pågribe langt flere end det danske politi, er
dels, at svensk politi er uddannet til at spotte bilister, der er
narkopåvirkede, dels at lovgivningen i Sverige er nemmere at
arbejde med. Konsekvensen af 0-grænsen er, at det er
strafbart at føre bil med narkotika i blodet.
Afsluttende
bemærkninger
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
politiet har brug for bedre redskaber, hvis antallet af
narkopåvirkede bilister skal reduceres. Det er uklart, hvor
mange der kører i narkopåvirket tilstand. Men der er
en del, der tyder på, at der er tale om et omfattende
problem, og at problemet er stigende. Bilister, der er
påvirket af narkotika, udgør en lige så stor
fare i trafikken, som bilister, der er påvirket af alkohol.
En væsentlig del af problemet kan løses med nogle
simple tiltag, der vil lette politiets arbejde. Således
udtaler politiinspektør, Jan Schmidt, fra Ribe Politikreds:
»Hvis vi fik en nul-grænse for ulovlige stoffer og
trafikfarlig misbrugsmedicin her i Danmark, ville meget af
problemet være løst. Det ville simpelthen blive
lettere at arbejde med loven i praksis. Samtidig burde vi vedtage
at bruge en nem testmetode, som kan bruges i vejkanten i lighed med
alkometre. I dag findes der f.eks. spyt- eller svedtests, som
hurtigt giver politimanden en indikation af, om der er stoffer i
blodet. De bruges i flere andre lande. Det ville gøre det
langt mere motiverende for politiet at teste bilisterne for narko,
og vi vil få stoppet langt flere farlige bilister«
(Rådet for Større Færdsselssikkerhed,
»Færdselssikkernyt«, nr. 8, 2005).
Forslagsstillerne mener, at det vil føre
til en sikrere afvikling af trafikken og dermed også
færre færdselsulykker, hvis politiet fik mulighed for
at foretage spyt-, sved- eller urintest af bilister. På
baggrund heraf kan politiet således vurdere, hvorvidt der
skal tilkaldes en læge med henblik på at få
foretaget blodprøve, der endeligt skal afsløre, om
der er ulovlige stoffer i blodet. Forslagsstillerne mener i
øvrigt, at der bør indføres en 0-grænse
for, kørsel under påvirkning af illegale stoffer og
narkotikaklassificeret medicin, medmindre medicinen er ordineret af
en læge.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
narkotikatest af bilister.
(Beslutningsforslag nr. B 70).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.