Skriftlig fremsættelse (30. november
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens uddannelsesstøtte og lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser (Justering af
betingelserne for udenlandske statsborgeres ret til statens
uddannelsesstøtte (SU), SU uden for klippekortet til visse
studieforberedende kurser på gymnasialt niveau efter
fuldført gymnasial uddannelse og forenkling af rabatordning
m.v.)
(Lovforslag nr. L 95).
Formålet med lovforslaget er at foretage en
række forenklinger og moderniseringer i lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven) og i lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser (lov om
befordringsrabat).
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
1) Udenlandske statsborgeres adgang
til SU
Med lovforslaget implementeres dele af
rådsdirektiv 2004/38EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og
deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit
på medlemsstaternes område (opholdsdirektivet) i
SU-loven. Direktivet åbner mulighed for at afskære
adgangen til uddannelsesstøtte for ikke-økonomisk
aktive EU-statsborgere, indtil de opnår en
tidsubegrænset ret til ophold i Danmark, dvs. efter 5
års sammenhængende ophold. Det foreslås derfor at
gøre 5 års sammenhængende ophold til en
betingelse for opnåelse af ret til SU for EU-statsborgere og
EØS-statsborgere, der ikke er arbejdstagere eller
selvstændige erhvervsdrivende, og disses familiemedlemmer.
Hvis denne mulighed ikke udnyttes vil EU-statsborgere og
EØS-statsborgere have fri adgang til SU.
Lovforslaget indeholder desuden en fornyet
bemyndigelse til undervisningsministeren, så ministeren i
udformningen af SU-bekendtgørelsens afsnit om udenlandske
statsborgeres ret til SU kan imødegå udfordringerne
fra den øgede globalisering på det internationale
uddannelsesmarked.
2) SU til gymnasial supplering
(GS)
Efter den gældende SU-lov kan der tildeles
SU til gymnasial supplering (GSK) i det omfang, det drejer sig om
gymnasiale fag, der indgår i adgangskravene til en
videregående uddannelse, når fagene ikke er
gennemført på det krævede niveau.
Som en konsekvens af gymnasiereformen
foreslås det at gøre følgende nye
suppleringsmuligheder SU-berettigende:
€" Fagpakke hf (hf+), der har til formål
at styrke den generelle studiekompetence for ansøgere med
højere forberedelseseksamen gennem supplering i udvalgte fag
på A-niveau.
€" Fagpakke hhx, der har til formål
gennem supplering i enkelte fag at styrke den specifikke
erhvervsrettede studiekompetence for ansøgere med
studentereksamen, højere forberedelseseksamen eller
højere teknisk eksamen som teoretisk forberedelse forud for
hovedforløbet i en erhvervsuddannelse inden for
områderne finansiering, revision og logistik.
€" Gymnasiale indslusningsforløb for
flygtninge og indvandrere (GIF), der har til formål gennem
supplering i fagpakker at sidestille en gymnasial eksamen, der er
aflagt i hjemlandet, med en dansk gymnasial, adgangsgivende
eksamen.
Ifølge lovforslaget vil der ikke kunne
gives det supplerende stipendium som tilskud til dækning af
betaling for undervisning på GSK, hf+ og fagpakke hhx. Den
tilskyndelse, der ligger i reglerne om, at undervisningen på
GSK, hf+ og fagpakke hhx er gratis, hvis den gymnasiale supplering
påbegyndes på et tidligt tidspunkt efter afslutningen
af den gymnasiale uddannelse, vil blive afsvækket, hvis det
supplerende stipendium skal gives. GIF-forløb er gratis,
uanset hvornår uddannelsen påbegyndes.
3) Godkendelse af private
erhvervsrettede uddannelser som SU-berettigende
Det foreslås, at undervisningsministeren kan
bemyndige Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
(styrelsen) til at godkende private erhvervsrettede uddannelser i
Danmark som SU-berettigende og til at træffe den endelige
administrative afgørelse herom. Ministeren vil som hidtil
fastsætte regler for godkendelse af private uddannelser,
så kravene til kvalitet, niveauer m.v. vil følge samme
praksis som nu.
4) Forenkling af
befordringsrabatordningen
Efter den gældende lov sender styrelsen
meddelelse om ret til rabat til alle studerende, der opfylder
betingelserne herfor, herunder berettigelsen til SU.
Rabatmeddelelserne udsendes to gange årligt til ca. 185.000
studerende, hvoraf kun ca. 40.000 benytter sig af retten til at
få rabat på befordring.
Med lovforslaget vil der kun blive sendt
rabatmeddelelse til de studerende, som ansøger om rabat.
Når de studerende har søgt første gang,
opfylder betingelserne for at få rabat og løbende
bruger rabatmeddelelsen, vil de automatisk få udløst
rabatmeddelelser under deres uddannelse. Betingelserne for at kunne
få rabat vil ikke blive ændret.
Det foreslås desuden, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at al
kommunikation eller en del af kommunikationen mellem de
transportansvarlige eller uddannelsesstederne og styrelsen kan
eller skal foregå elektronisk og med brug af digital signatur
eller anden sikker identifikation. Herudover foreslås det, at
der gives mulighed for, at styrelsen kan videregive oplysninger om
de studeredes ret til rabat og stille disse oplysninger elektronisk
til rådighed for de transportansvarlige. De
transportansvarlige vil fortsat yde rabat på grundlag af
disse oplysninger og træffer således ikke
afgørelse om de studerendes ret til rabat.
Endelig foreslås det, at styrelsen kan
bestemme, at uddannelsesstedet kan træffe afgørelse
om, hvilke studerende der har ret til rabat, hvorvidt der kan
tildeles rabat efter, at den studerende har opbrugt mulighederne
for at få SU, og om at rabatten kan udbetales kontant. De
nævnte afgørelser om rabat, som uddannelsesstedet
træffer, vil de studerende kunne klage over til styrelsen,
der træffer den endelige administrative afgørelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje
Ting.