Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner
(Lovforslag nr. L 194).
Det foreliggende lovforslag indgår i
udmøntningen af aftalen af 27. februar 2006 mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om en kommunal
finansieringsreform.
Med aftalen indføres et nyt
finansieringssystem for kommunerne, som er tilpasset kommunernes
situation efter kommunalreformen.
Et væsentligt led i det nye
finansieringssystem er indførelsen af et nyt tilskuds- og
udligningssystem med virkning fra 2007.
Det nuværende tilskuds- og
udligningssystem har længe været under kritik. En meget
væsentlig del af kritikken har gået på det
forhold, at kompensationen for nye opgaver og stigende udgifter
på de budgetgaranterede områder er blevet fordelt i
forhold til kommunernes skattegrundlag. Uanset at der
efterfølgende er sket en udligning, som til en vis grad
kompenserer herfor, har systemet medført, at kommuner med
svagt skattegrundlag i gennemsnit har fået en mindre grad af
kompensation end rigere kommuner.
Regeringen har i de seneste år via en
række særlige tiltag søgt at ændre
på disse virkninger af systemet. Dette er bl.a. sket i form
af den første fase af udligningsreformen, der blev
gennemført med virkning fra 2004. Med ændringerne heri
blev der tilstræbt en mere jævn byrdefordeling, navnlig
gennem særlige udligningstilskud. Også ændringer
gennemført som led i kommuneaftalerne har medvirket til at
skabe en bedre balance mellem kommunerne.
Sammenlægningen af kommuner
afhjælper i sig selv nogle af forskellene mellem landets
kommuner, men langtfra dem alle. Der er derfor enighed mellem
partierne om, at en bedre balance mellem kommunerne bør
indbygges i selve udligningssystemet, så alle kommuner via
dette system sikres gode og rimelige vilkår for at
tilvejebringe et serviceniveau, der imødekommer borgernes
behov. De vanskeligt stillede kommuners forhold bør
således så vidt muligt sikres gennem selve systemet og
ikke gennem særordninger.
På den baggrund er partierne enige om et
nyt tilskuds- og udligningssystem med nedenstående
hovedindhold:
€" Fordeling af bloktilskud efter
indbyggertal
€" Indførelse af en ny
udligningsmetode: nettoudligning
€" Staten tager hovedansvaret for
udligningen
€" Der indføres et højere
udligningsniveau
€" Der indføres en automatisk
yderligere forhøjelse af udligningsniveauet, hvis
væksten i hovedstadsområdet er kraftigere end i resten
af landet
€" Udligningsniveauet i hovedstadsudligningen
nedsættes
€" Ekstra udligningstilskud til ugunstigt
stillede kommuner
€" Der indføres en ny udligning af
forskelle i udgiftsbehov
€" Der indføres en automatisk
tilpasning af udligningen til stigende sociale udgifter
€" Der indføres udligning af
selskabsskat
€" Reguleringsmekanismen for bloktilskuddet
lovfæstes
€" Særtilskudspuljerne til vanskeligt
stillede kommuner opretholdes
€" Der indføres en overgangsordning
Jeg skal endelig gøre opmærksom
på, at lovforslaget €" bortset fra mindre lovtekniske
justeringer €" fremsættes uændret i forhold til
det forslag, der har været udsendt i høring. Partierne
bag aftalen om finansieringsreformen vil drøfte, hvorvidt de
høringssvar, der er indkommet, giver anledning til
initiativer, herunder evt. at fremsætte
ændringsforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til hurtig og velvillig behandling i Det Høje
Ting.