Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. maj 2006
Forslag
til
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
Kapitel 1
Lovens område
§ 1. Denne lov
indeholder regler om
1) udligning af forskelle mellem kommunernes
økonomiske forudsætninger som følge af
forskelle i beskatningsgrundlag og udgiftsbehov,
2) generelle statstilskud til kommuner og
3) særlige tilskuds- og
udligningsordninger.
Kapitel 2
Landsudligning
§ 2. En
kommune, hvis udgiftsbehov efter § 3 er større end
kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6,
modtager et udligningstilskud. En kommunes udligningstilskud
beregnes som 58 pct. af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og
kommunens beregnede skatteindtægter.
Stk. 2. En kommune, hvis udgiftsbehov
efter § 3 er mindre end kommunens beregnede
skatteindtægter efter § 6, betaler et
udligningsbidrag. En kommunes udligningsbidrag beregnes som 58 pct.
af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Stk. 3. Udgifterne til kommunernes
udligningstilskud efter stk. 1 finansieres dels af de
kommunale udligningsbidrag efter stk. 2, dels af staten, jf.
§ 14, stk. 4.
Stk. 4. Udligningsprocenten i
stk. 1 og 2 reguleres efter § 25.
§ 3. En
kommunes samlede udgiftsbehov opgøres som summen af
kommunens aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 4, og
kommunens socioøkonomiske udgiftsbehov, jf.
§ 5.
Stk. 2. Af de samlede kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter henregnes i 2007 70 pct. til
kommunernes aldersbestemte udgiftsbehov og 30 pct. til kommunernes
socioøkonomiske udgiftsbehov. Fra og med 2008
forhøjes vægten af de socioøkonomiske
udgiftsbehov hvert år med ¼ procentpoint, mens
vægten af de aldersbestemte udgiftsbehov nedsættes med
¼ procentpoint.
§ 4. En
kommunes aldersbestemte udgiftsbehov beregnes som summen af
1) kommunens indbyggertal i nærmere
fastsatte aldersgrupper, jf. § 31, ganget med en beregnet
gennemsnitsomkostning og
2) den gennemsnitlige rejsetid til 2.000
indbyggere, dog højst kommunens indbyggertal, ganget med
kommunens indbyggertal og med et enhedsbeløb.
Enhedsbeløbet opgøres som 2 pct. af den del af de
samlede kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter, som
henregnes til de aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 3,
stk. 2, divideret med det samlede indbyggertal i hele
landet.
§ 5. Det
socioøkonomiske udgiftsbehov pr. indbygger efter
§ 3, stk. 1, opgøres som et
landsgennemsnitligt beløb pr. indbygger ganget med et
beregnet socioøkonomisk indeks for den enkelte kommune, jf.
stk. 2. Det landsgennemsnitlige beløb pr. indbygger
beregnes ud fra udgiftsandelen efter § 3, stk. 2,
divideret med indbyggertallet i hele landet.
Stk. 2. En kommunes
socioøkonomiske indeks efter stk. 1 beregnes som
forholdet mellem henholdsvis summen af kommunens vægtede
andele af følgende kriterier i hele landet og kommunens
andel af indbyggertallet i hele landet:
1) Antallet af 20-59-årige uden
beskæftigelse ud over 5 pct. af antallet af 20-59-årige
i kommunen opgjort som det største antal baseret på en
opgørelse i beregningsåret eller baseret på en
opgørelse i året 3 år forud for
beregningsåret med en andel på 18 pct.,
2) antallet af 25-49-årige uden
erhvervsuddannelse med en andel på 17,5 pct.,
3) det sammenvejede antal af udlejede
beboelseslejligheder og kollegielejligheder eksklusive
andelslejligheder med en vægt på 5 pct.,
4) antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter, der i en periode på 10 år har været i
kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen, med en vægt
på 5 pct.,
5) antallet af familier i visse boligtyper med en
vægt på 15 pct.,
6) antallet af børn i familier med lav
uddannelse med en vægt på 15 pct.,
7) antallet af enlige over 65 år med en
vægt på 2,5 pct.,
8) antallet af personer med lav indkomst med en
vægt på 10 pct.,
9) antallet af handicappede uden for
arbejdsstyrken med en vægt på 5 pct.,
10) antallet af indvandrere og efterkommere med
en vægt på 2,5 pct.,
11) beregnet antal tabte leveår opgjort i
forhold til den kommune, hvis indbyggere har den højeste
middellevetid, med en vægt på 2,5 pct. og
12) den årlige nedgang i befolkningstallet
i kommunen opgjort over en 5-årig periode med en vægt
på 2 pct.
§ 6. En
kommunes beregnede skatteindtægter efter § 2
opgøres som kommunens beskatningsgrundlag ganget med det
gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau.
Kapitel 3
Hovedstadsudligning
§ 7. En kommune
i hovedstadsområdet, hvis udgiftsbehov efter § 8 er
større end kommunens beregnede skatteindtægter efter
§ 11, modtager et udligningstilskud. En kommunes
udligningstilskud beregnes som 27 pct. af forskellen mellem
kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Stk. 2. En kommune i
hovedstadsområdet, hvis udgiftsbehov efter § 8 er
mindre end kommunens beregnede skatteindtægter efter
§ 11, betaler et udligningsbidrag. En kommunes
udligningsbidrag beregnes som 27 pct. af forskellen mellem
kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Stk. 3. Udligningsprocenten i
stk. 1 og 2 reguleres efter § 25.
§ 8. En
kommunes samlede udgiftsbehov til brug for hovedstadsudligningen
opgøres som summen af kommunens aldersbestemte udgiftsbehov,
jf. § 9, og kommunens socioøkonomiske
udgiftsbehov, jf. § 10.
Stk. 2. Af de samlede kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter for kommunerne i
hovedstadsområdet henregnes i 2007 70 pct. til kommunernes
aldersbestemte udgiftsbehov og 30 pct. til kommunernes
socioøkonomiske udgiftsbehov. Fra og med 2008
forhøjes vægten af de socioøkonomiske
udgiftsbehov hvert år med ¼ procentpoint, mens
vægten af de aldersbestemte udgiftsbehov nedsættes med
¼ procentpoint.
§ 9. En
kommunes aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 8,
stk. 1, til brug for hovedstadsudligningen beregnes som summen
af
1) kommunens indbyggertal i nærmere
fastsatte aldersgrupper, jf. § 31, ganget med en beregnet
gennemsnitsomkostning og
2) den gennemsnitlige rejsetid til 2.000
indbyggere ganget med kommunens indbyggertal og med et
enhedsbeløb. Enhedsbeløbet opgøres som 2 pct.
af den del af de samlede kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter i hovedstadsområdet, som henregnes til
de aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 8, stk. 2,
divideret med det samlede indbyggertal i
hovedstadsområdet.
§ 10. Det
socioøkonomiske udgiftsbehov pr. indbygger efter
§ 8, stk. 1, opgøres som et gennemsnitligt
beløb pr. indbygger ganget med et beregnet
socioøkonomisk indeks for den enkelte kommune, jf.
stk. 2. Det gennemsnitlige beløb pr. indbygger i
hovedstadsområdet beregnes ud fra udgiftsandelen efter
§ 8, stk. 2, divideret med indbyggertallet i
hovedstadsområdet.
Stk. 2. En kommunes
socioøkonomiske indeks efter stk. 1 beregnes som
forholdet mellem henholdsvis summen af kommunens vægtede
andele af følgende kriterier i hovedstadsområdet og
kommunens andel af indbyggertallet i hovedstadsområdet:
1) Antallet af 20-59-årige uden
beskæftigelse ud over 5 pct. af antallet af 20-59-årige
i kommunen opgjort som det største antal baseret på en
opgørelse i beregningsåret eller baseret på en
opgørelse i året 3 år forud for
beregningsåret, med en andel på 10 pct.,
2) antallet af 25-49-årige uden
erhvervsuddannelse med en andel på 25 pct.,
3) det sammenvejede antal af udlejede
beboelseslejligheder og kollegielejligheder eksklusive
andelslejligheder med en vægt på 7,5 pct.,
4) antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter, der i en periode på 10 år har været i
kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen, med en vægt
på 10 pct.,
5) antallet af familier i visse boligtyper med en
vægt på 7,5 pct.,
6) antallet af børn i familier med lav
uddannelse med en vægt på 25 pct.,
7) antallet af enlige over 65 år med en
vægt på 10 pct. og
8) antallet af indvandrere og efterkommere med en
vægt på 5 pct.
§ 11. En
kommunes beregnede skatteindtægter til brug for
hovedstadsudligningen efter § 7 opgøres som
kommunens beskatningsgrundlag ganget med en skattetryksfaktor for
hovedstadsområdet. Skattetryksfaktoren for
hovedstadsområdet opgøres som forholdet mellem de
samlede nettodrifts- og anlægsudgifter for kommunerne i
hovedstadsområdet og det samlede beskatningsgrundlag for
kommunerne i hovedstadsområdet.
Kapitel 4
Tilskud til ugunstigt stillede
kommuner uden for hovedstadsområdet
§ 12. Der ydes
et årligt tilskud til de kommuner uden for
hovedstadsområdet, hvor forskellen mellem kommunens
udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og kommunens
beregnede skatteindtægter efter § 6 pr. indbygger
overstiger 25 pct. af de gennemsnitlige kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter pr. indbygger.
Stk. 2. Tilskuddet pr. indbygger efter
stk. 1 beregnes som 32 pct. af den del af forskellen mellem
kommunens udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og
kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6 pr.
indbygger, der overstiger 25 pct. af de gennemsnitlige kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter pr. indbygger. Det samlede
tilskud fremkommer ved at gange med kommunens indbyggertal.
Stk. 3. Udgifterne til tilskud efter
stk. 1 finansieres af staten, jf. § 14,
stk. 4.
Stk. 4. Udligningsprocenten i
stk. 2 reguleres efter § 25.
Kapitel 5
Overudligning
§ 13. For
kommunerne uden for hovedstadsområdet gælder det, at
hvis en stigning i en kommunes udskrivningsgrundlag ville
påføre kommunen et samlet tab efter
§§ 2 og 12, som overstiger 92 pct. af gevinsten i
form af øget provenu af indkomstskat, korrigeres tilskud
efter § 12.
Stk. 2. Den samlede korrektion efter
stk. 1 fordeles i forhold til den enkelte kommunes andel af
det samlede indbyggertal i hele landet.
Stk. 3. For kommunerne i
hovedstadsområdet gælder det, at hvis en stigning i en
kommunes udskrivningsgrundlag ville påføre kommunen et
samlet tab efter §§ 2 og 7, som overstiger 92 pct.
af gevinsten i form af øget provenu af indkomstskat,
korrigeres tilskud eller bidrag efter § 7.
Stk. 4. Den samlede korrektion efter
stk. 3 fordeles på kommunerne i hovedstadsområdet
i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede
indbyggertal i hovedstadsområdet.
Stk. 5. Hvis en kommune i
hovedstadsområdet er omfattet af stk. 3, hvis kommunen
yder bidrag efter § 7, og hvis kommunens
beskatningsniveau er højere end udskrivningsprocenten,
beregnes et særligt bidrag for kommunen. Det særlige
bidrag udgør forskellen mellem den beregnede korrektion
efter stk. 3 og en beregnet korrektion efter den samme
bestemmelse, såfremt kommunens udskrivningsprocent havde
svaret til beskatningsniveauet.
Kapitel 6
Statstilskud
§ 14. Staten
yder et årligt tilskud til kommunerne, som fastsættes
af finansministeren med tilslutning fra Folketingets
Finansudvalg.
Stk. 2. Tilskuddet fastsættes
som summen af
1) det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer,
2) regulering for den forventede pris- og
lønudvikling i den kommunale sektor fra det foregående
år til tilskudsåret,
3) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret,
4) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den statslige regulering af
kommunernes virksomhed i tilskudsåret,
5) kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af udviklingen i kommunernes reale udgifter til
kontanthjælp, orlovsydelse til kontanthjælpsmodtagere,
kommunal aktivering, revalidering, udgifter til ledighedsydelse,
kommunale udgifter til danskundervisning af udlændinge samt
introduktionsydelse og aktivering efter kapitel 4 og 5 i lov om
integration af udlændinge i Danmark, førtidspension og
erhvervsgrunduddannelse i tilskudsåret.
Stk. 3. Finansministeren kan med
virkning for tilskudsåret med Finansudvalgets tilslutning
forhøje eller nedsætte tilskuddet opgjort efter
stk. 2, hvis hensynet til en balanceret udvikling i den
kommunale økonomi taler herfor.
Stk. 4. Det årlige tilskud
fastsat efter stk. 1-3 fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren. Ved fordelingen reguleres tilskuddet forlods
for statens andel af udgifterne til udligningstilskud efter
§ 2, stk. 3, udgifterne til statstilskuddet efter
§ 12, den årlige tilskudsramme efter § 17
med fradrag af eventuelt uforbrugt tilskudsbeløb for
beregningsåret og tidligere tilskudsår samt forskellen
mellem tilskud og bidrag efter § 38, stk. 1-4.
Tilskuddet fordeles herefter i forhold til de enkelte kommuners
andel af det samlede indbyggertal. Dog kan indenrigs- og
sundhedsministeren med Finansudvalgets tilslutning helt eller
delvis fordele reguleringer efter stk. 3 i forhold til de
enkelte kommuners andel af det samlede beskatningsgrundlag.
Stk. 5. Finansministeren kan med
Finansudvalgets tilslutning senere forhøje eller
nedsætte tilskuddet for tilskudsåret, hvis der sker
ændringer i de forhold, der er omtalt i stk. 2 og 3,
eller hvis udviklingen i den kommunale økonomi i
øvrigt taler herfor.
Stk. 6. Ændringen af tilskuddet for
tilskudsåret fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren i
forhold til de enkelte kommuners andel af det samlede indbyggertal.
Ændringer af tilskuddet, der ikke er begrundet af
ændringer i de i stk. 2 nævnte forhold, kan dog af
indenrigs- og sundhedsministeren med Finansudvalgets tilslutning
helt eller delvis fordeles i forhold til de enkelte kommuners andel
af det samlede beskatningsgrundlag.
§ 15. De efter
§ 14 opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres
med et beløb svarende til 40 pct. af det af Energitilsynet
meddelte rådighedsbeløb inklusive beregnet
forrentning, jf. § 37, stk. 9, i lov om elforsyning
og § 23 e, stk. 9, i lov om varmeforsyning, hvis
kommunen deponerer et beløb svarende til
rådighedsbeløbet inklusive beregnet forrentning
fratrukket tilskudsreduktionen. Deponeringen sker ved anbringelse
af beløbet i overensstemmelse med reglerne i § 44
i lov om kommunernes styrelse. Frigivelse af depotet sker efter
stk. 3.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte
modregningsprocent ændres til 60 pct., hvis der ikke sker
deponering.
Stk. 3. Det deponerede beløb
frigives med en tiendedel årligt. Endvidere kan der hvert
år i deponeringsperioden frigives de til de deponerede
beløb tilskrevne renter. Det deponerede beløb kan med
Indenrigs- og Sundhedsministeriet s godkendelse reduceres
ekstraordinært, såfremt kommunen ekstraordinært
nedbringer sin gæld. Indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om deponering og
frigivelse.
Stk. 4. Beløb efter stk. 1
og 2 modregnes i udbetalingen af statstilskuddet til den enkelte
kommune fra oktober måned i det år, hvor
rådighedsbeløb inklusive beregnet forrentning er
meddelt af Energitilsynet. Hvis det beløb, som efter
stk. 1 og 2 skal modregnes i statstilskuddet, overstiger
statstilskuddet til den enkelte kommune for månederne
oktober-december i dette år, reduceres statstilskuddet i de
følgende år, indtil det fulde beløb er
modregnet.
Stk. 5. De efter § 14
opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres i
overensstemmelse med den afgørelse om nettoprovenuet, som
Energitilsynet i medfør af § 35, stk. 6, i
lov om naturgasforsyning har givet meddelelse om, samt
rentetilskrivning efter § 35, stk. 7 og 8, i lov om
naturgasforsyning. Hvis disse beløb overstiger
statstilskuddet i et år, reduceres statstilskuddet i de
følgende år.
Kapitel 7
Andre tilskuds- og
udligningsordninger
§ 16.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen
udgør 180 mio. kr. og reguleres fra og med 2008 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
§ 17. Med det
formål at bidrage til erhvervsudvikling og
beskæftigelsesfremme i særlig vanskeligt stillede
kommuner kan indenrigs- og sundhedsministeren inden for en
årlig ramme, jf. stk. 2, give tilsagn om og yde tilskud
til særlig vanskeligt stillede kommuner, som medfinansierer
projekter, der har modtaget eller kan forventes at modtage tilskud
fra de regionale EU-støtteordninger. Ved særlig
vanskeligt stillede kommuner forstås kommuner, som i
tilskudsåret modtager tilskud efter § 12.
Stk. 2. Den årlige tilsagnsramme
udgør 18,1 mio. kr. Tilsagnsrammen reguleres fra og med 2007
én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 3. Tilskud til kommuner efter
stk. 1 og 2 udbetales af Indenrigs- og Sundhedsministeriet til
kommunen umiddelbart efter, at kommunen har modtaget tilsagn om
tilskud fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, dog tidligst,
når projektet har opnået tilsagn om tilskud fra de
regionale EU-støtteordninger.
Stk. 4. I tilfælde af hel eller
delvis tilbagebetaling af midler modtaget fra de regionale
EU-støtteordninger skal der ske en tilsvarende
tilbagebetaling af tilskuddet fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
§ 18.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommunerne til et generelt løft af ældreplejen.
Tilskuddet fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en
demografisk nøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Tilskudsrammen udgør 554,6 mio.
kr. og reguleres fra og med 2007 med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
§ 19. Til
kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige
økonomiske vanskeligheder, ydes et årligt tilskud. Den
samlede tilskudspulje fastsættes til 0,1 pct. af
beskatningsgrundlaget for kommunerne i hovedstadsområdet.
Samtlige hovedstadsområdets kommuner bidrager hertil i
forhold til indbyggertallet. Hvis hele puljen for et
tilskudsår ikke udbetales som tilskud efter 1. pkt.,
tilbagebetales det overskydende beløb til
hovedstadsområdets kommuner i forhold til
indbyggertallet.
§ 20.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommuner med mindre øer. Tilskuddet udgør 71,7 mio.
kr. Tilskuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2007
én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 2. De kommuner, der modtager
tilskud i henhold til stk. 1, omfatter Kalundborg,
Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn,
Ærø, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa,
Esbjerg, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive og
Aalborg Kommuner.
Stk. 3. Tilskuddet efter stk. 1
fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en nøgle
for udgiftsbehovet for kommuner med mindre øer. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler om
fordelingen af tilskuddet.
Stk. 4. Kommuner, der modtager tilskud
i henhold til stk. 1, kan yde støtte til unge, der
under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte
øen.
§ 21.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af én kommune. Der ydes dog ikke tilskud til
Fanø Kommune.
Stk. 2. Til Læsø,
Samsø og Ærø Kommuner ydes et samlet tilskud
på 26,9 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med
tilskudsåret 2007 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere
regler om fordelingen af tilskuddet.
Stk. 3. Til Bornholms Kommune ydes et
tilskud på 32,0 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med
tilskudsåret 2007 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til herudover at
foretage de reguleringer i tilskuddet, som er forudsat i
forbindelse med sammenlægningen af de bornholmske
kommuner.
Stk. 4. Kommuner, der modtager tilskud
i henhold til stk. 2, kan yde støtte til unge, der
under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at fraflytte
de pågældende kommuner.
§ 22. Til
dækning af kommunernes merudgiftsbehov vedrørende
indvandrere, flygtninge og efterkommere ydes et årligt
tilskud. Tilskuddet ydes med 4.563 kr. pr. flygtning, indvandrer og
efterkommer og yderligere henholdsvis 4.463 kr. pr. 0-5-årig
flygtning, indvandrer og efterkommer og 18.331 kr. pr.
6-16-årig flygtning, indvandrer og efterkommer.
Stk. 2. Der ydes desuden årligt
tilskud til dækning af kommunernes merudgiftsbehov
vedrørende sociale udgifter til flygtninge, der er meddelt
opholdstilladelse før den 1. januar 1999, og som den 1.
januar i tilskudsåret har haft opholdstilladelse i Danmark
fra 7½ år til 10½ år. Tilskuddet pr.
flygtning fastlægges til henholdsvis 29.318 kr., 19.543 kr.
og 9.774 kr. pr. flygtning med opholdstilladelse i henholdsvis fra
7½ år til 8½ år, fra 8½ år
til 9½ år og fra 9½ år til 10½
år.
Stk. 3. Samtlige kommuner bidrager til
de årlige tilskud efter stk. 1 og 2 i forhold til den
enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.
Stk. 4. De i stk. 1 og 2
nævnte beløb reguleres fra og med 2007 en gang
årligt med pris- og lønudviklingen for den kommunale
sektor.
§ 23. Kommuner,
hvis provenu pr. indbygger af skat af aktieselskaber m.v., jf.
§ 11 i lov om kommunal indkomstskat, fratrukket
nedslagsbeløb efter stk. 3, er højere end
landsgennemsnittet pr. indbygger, yder et årligt tilskud til
de kommuner, hvis provenu pr. indbygger af skat af aktieselskaber
m.v. er lavere end landsgennemsnittet.
Stk. 2. En kommunes tilskud eller
bidrag pr. indbygger efter stk. 1 beregnes som 50 pct. af
forskellen mellem kommunens provenu pr. indbygger af skat af
aktieselskaber m.v. og det landsgennemsnitlige provenu pr.
indbygger. Det samlede tilskud eller bidrag for kommunen fremkommer
ved at gange tilskuddet eller bidraget pr. indbygger med kommunens
indbyggertal.
Stk. 3. For de kommuner, hvor det
samlede provenu af skat af aktieselskaber m.v. i 2007 udgør
mere end 1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag, kan der ydes et
nedslag i det provenu, der indgår i beregningen af
udligningsordningen efter stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4.
For 2007 udgør nedslaget for en kommune den del af kommunens
provenu af skat af aktieselskaber m.v., der overstiger 1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag for 2007. Fra og med 2008
udgør nedslaget det mindste af følgende
beløb:
1) Det nedslagsbeløb, der blev ydet det
foregående år, eller
2) det beløb, hvormed kommunens provenu af
skat af aktieselskaber m.v. for det pågældende år
overstiger 1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag for det
pågældende år.
Stk. 4. Nedslag efter stk. 3 kan
ydes til de kommuner, der har et samlet beregnet
byrdefordelingsmæssigt tab på kommunalreformen og denne
lov.
Kapitel 8
Afregning af tilskuds- og
udligningsbeløb og ændring af udligningsniveauerne
§ 24. Afregning
af tilskud og bidrag til den enkelte kommune efter denne lov,
bortset fra tilskud fordelt efter ansøgning, jf.
§§ 16, 17 og 19, sker enten efter en af indenrigs-
og sundhedsministerens udmeldt samlet beregning for
tilskudsåret, jf. stk. 2, eller efter en beregning
foretaget på grundlag af bestemmelserne i stk. 3-7.
Stk. 2. For de kommuner, der har valgt
at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, jf.
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat, afregnes tilskud og bidrag
efter denne lov på grundlag af en af indenrigs- og
sundhedsministeren udmeldt samlet beregning for
tilskudsåret. Indenrigs- og sundhedsministeren
giver senest den 1. juli i året forud for tilskudsåret
kommunalbestyrelserne meddelelse om disse beløb.
Stk. 3. For de kommuner, der har valgt at
budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget
(selvbudgettering), jf. § 7 i lov om kommunal indkomstskat,
foretages der i tilskudsåret en foreløbig
afregning af tilskud og bidrag efter denne lov, jf. stk. 4-6. I
året to år efter tilskudsåret
opgøres der en efterregulering af de tilskud og bidrag, der
blev afregnet i tilskudsåret, jf. stk. 7. Efterreguleringen
afregnes med kommunerne i året tre år efter
tilskudsåret.
Stk. 4. De foreløbige tilskud og
bidrag efter stk. 3 beregnes efter bestemmelserne i denne lov
på grundlag af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige
grundværdier, som kommunen har lagt til grund for budgettet,
samt kommunens skøn over indbyggertallet. I beregningen
indgår følgende:
1) Kommunens beskatningsgrundlag beregnet
på grundlag af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige
grundværdier, som kommunen har lagt til grund for
budgettet.
2) Kommunens udgiftsbehov beregnet på
grundlag af et af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldt
foreløbigt udgiftsbehov pr. indbygger for kommunen ganget
med kommunens eget skøn over indbyggertallet.
3) Kommunens andel af de tilskud og bidrag, der
fordeles efter indbyggertal, beregnet ud fra kommunens skøn
over indbyggertallet i kommunen i forhold til indenrigs- og
sundhedsministerens skøn over indbyggertallet i hele
landet.
4) Kommunens andel af tilskudsreguleringer, som
fordeles efter beskatningsgrundlag, beregnet ud fra kommunens
skøn over sit beskatningsgrundlag i forhold til det af
indenrigs- og sundhedsministeren udmeldte foreløbige
beskatningsgrundlag for hele landet.
Stk. 5. Til brug for kommunens egen
beregning af de foreløbige tilskud og bidrag, jf. stk. 3,
giver indenrigs- og sundhedsministeren senest den 1. juli i
året forud for tilskudsåret kommunalbestyrelserne
meddelelse om følgende:
1) Det foreløbige udgiftsbehov pr.
indbygger i den enkelte kommune for henholdsvis landsudligningen og
hovedstadsudligningen.
2) Det skønnede indbyggertal for
hovedstadsområdet og hele landet.
3) Størrelsen af de samlede tilskud og
bidrag, der fordeles efter indbyggertal.
4) Grænsebeløbet for beregning af
tilskud til ugunstigt stillede kommuner efter §12.
5) Det foreløbige skøn over
beskatningsgrundlaget for hovedstadsområdet og hele
landet.
6) Det gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau
for hele landet.
7) En skattetryksfaktor til brug for
hovedstadsudligningen.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler om kommunernes budgettering og indberetning
af tilskud og bidrag efter stk. 3-5.
Stk. 7. I året to år efter
tilskudsåret foretages en opgørelse af
efterreguleringsbeløb efter denne lov for de kommuner, der
har valgt at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3. Efterreguleringsbeløbene
beregnes som forskellen mellem de tilskud eller bidrag efter
§§ 2, 7, 12, 13, 14 og 22, der er afregnet i
tilskudsåret, og de tilsvarende tilskud og bidrag beregnet
på grundlag af de endeligt opgjorte beskatningsgrundlag,
udgiftsbehov og indbyggertal for tilskudsåret.
§ 25.
Udligningsprocenten i landsudligningen efter § 2
forhøjes fra og med 2010, hvis væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i
hovedstadsområdet overstiger væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne uden for
hovedstadsområdet med 1 procentpoint i det enkelte
år.
Stk. 2. Udligningsprocenten efter
stk. 1 kan i det enkelte år forhøjes med 1
procentpoint og højst til 68 pct.
Stk. 3. Basisår for reguleringen
efter stk. 1 og 2 er året 2007.
Stk. 4. Ved reguleringen af
udligningsprocenten i landsudligningen efter stk. 1 og 2
nedsættes udligningsprocenten i hovedstadsudligningen efter
§ 7 og udligningsprocenten for ugunstigt stillede
kommuner uden for hovedstadsområdet efter § 12
tilsvarende med 1 procentpoint.
Stk. 5. Hvis væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i
hovedstadsområdet overstiger væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne uden for
hovedstadsområdet med mere end 1 procentpoint, henstår
forhøjelsen af udligningsprocenten i landsudligningen til
det eller de følgende år. Hvis væksten efter 1.
pkt. udgør mellem 0 og 1 procentpoint, indgår denne
vækst i opgørelsen af væksten for det
følgende år.
Stk. 6. Hvis væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i
hovedstadsområdet er mindre end væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne uden for
hovedstadsområdet, fragår mindrevæksten opgjort i
procentpoint i opgørelsen til reguleringen efter
stk. 1-3.
Stk. 7. Som beskatningsgrundlag pr.
indbygger anvendes det grundlag, der indgår ved beregningen
af tilskud og bidrag efter §§ 6 og 11.
Stk. 8. Væksten i
beskatningsgrundlaget pr. indbygger opgøres med 2
decimaler.
Kapitel 9
Definitioner m.v.
§ 26. I denne
lov forstås ved:
1) Beskatningsgrundlag for en kommune:
Provenuet af kommunens indkomstskat divideret med
udskrivningsprocenten og tillagt en af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsat andel af de afgiftspligtige
grundværdier.
2) Beskatningsniveau for en kommune:
Summen af provenuet af kommunens indkomstskat og
grundskyld divideret med beskatningsgrundlaget.
3) Beregningsåret:
Det regnskabsår, der ligger forud for det
år, tilskuddet vedrører (tilskudsåret).
4) Hovedstadsområdet:
Det område, der omfattes af kommunerne:
København, Frederiksberg, Ballerup, Brøndby,
Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Albertslund,
Hvidovre, Høje Taastrup, Lyngby-Taarbæk,
Rødovre, Rudersdal, Ishøj, Tårnby,
Vallensbæk, Allerød, Furesø, Fredensborg,
Frederikssund, Frederiksværk-Hundested, Gribskov,
Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Egedal, Lejre,
Greve, Køge, Roskilde, Solrød og Stevns.
§ 27. Det
beskatningsgrundlag, der indgår i beregning af tilskud og
bidrag for tilskudsåret efter denne lov, jf.
§§ 6, 11 og 14, opgøres på grundlag af
det udskrivningsgrundlag, kommunerne budgetterer med for
tilskudsåret, jf. § 7 i lov om kommunal
indkomstskat, og Indenrigs- og Sundhedsministeriet s skøn
over de afgiftspligtige grundværdier i kommunen.
Stk. 2. Det endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag for en kommune, jf. § 24,
stk. 2, opgøres på grundlag af det provenu af
indkomstskat for tilskudsåret, som indgår ved beregning
af efterregulering af kommunal indkomstskat, jf. § 24,
stk. 3, divideret med kommunens udskrivningsprocent for
tilskudsåret tillagt en af indenrigs- og sundhedsministeren
fastsat andel af de afgiftspligtige grundværdier, jf.
§ 26.
§ 28. De
nettodrifts- og anlægsudgifter, der indgår i beregning
af tilskud og bidrag for tilskudsåret efter denne lov, jf.
§§ 3, 8 og 11, opgøres på grundlag af
kommunernes samlede budgetterede nettodrifts- og
anlægsudgifter i beregningsåret korrigeret for
skønnede merudgifter henholdsvis mindreudgifter fra
beregningsår til tilskudsår som følge af
ændringer i udgifts- og opgavefordelingen og ændringer
i den statslige regulering af kommunernes virksomhed efter
§ 14, stk. 2. De opgjorte nettodrifts- og
anlægsudgifter reguleres til tilskudsårets
skønnede pris- og lønniveau.
Stk. 2. De nettodrifts- og
anlægsudgifter, der indgår i beregningen af
efterreguleringen af tilskud og bidrag, jf. § 24,
opgøres på grundlag af de faktiske kommunale
nettodrifts- og anlægsudgifter for tilskudsåret.
§ 29. Ved
opgørelse af det folketal, der indgår ved beregning af
tilskud og bidrag efter denne lov, henregnes til folketallet i en
kommune personer, for hvilke kommunen i henhold til lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og
lov om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler herom.
Kapitel 10
Bemyndigelsesbestemmelser m.v.
§ 30.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
opgørelse af kommunernes beskatningsniveauer,
beskatningsgrundlag, udskrivningsgrundlag og nettodrifts- og
anlægsudgifter.
§ 31.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
beregningen og opgørelsen af kommunernes udgiftsbehov, jf.
§§ 3-5 og 8-10, herunder fastsættelsen af
afgrænsningen af de aldersgrupper, der indgår ved
beregning af det aldersbestemte udgiftsbehov efter § 4,
nr. 1, og § 9, nr. 1. Der fastsættes endvidere
regler for, på hvilket tidspunkt datagrundlaget
opgøres.
§ 32.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om tildeling og afregning af tilskud i henhold til
§ 17 samt regler for ansøgningsprocedure og
tilbagebetaling af uforbrugte tilskud.
§ 33.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
opgørelse af antallet af indvandrere, flygtninge og
efterkommere, som indgår i beregningen af tilskud efter
§ 22.
§ 34.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
beregningsgrundlaget for opgørelsen af de kommunale mer-
eller mindreudgifter efter § 14, stk. 2, nr. 5.
§ 35.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tidspunkt for afregning af tilskud og tilsvar efter denne
lov.
Stk. 2. Tilskud og bidrag efter denne
lov bortset fra tilskud efter §§ 16, 17 og 19
afregnes sammen med afregning af indkomstskat til kommunerne efter
lov om kommunal indkomstskat, således at tilskud og bidrag
efter denne lov tillægges henholdsvis fratrækkes
indkomstskattebeløbet til kommunerne.
§ 36. Når
der er givet meddelelse om et endeligt opgjort tilskud eller bidrag
efter denne lov, har en kommunalbestyrelse ikke krav på at
få ændret tilskuddet eller bidraget, hvis der
efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til i ganske særlige
tilfælde at korrigere tilskud eller bidrag efter denne lov,
som der er givet meddelelse om til en kommunalbestyrelse, hvis der
efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Kapitel 11
Overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 37. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning fra og med tilskudsåret 2007.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 11. november
2005. Deponering efter § 10, stk. 6, fortsætter på
uændrede vilkår. Fastsættelse og afregning af
tilskud og tilsvar til og med den 31. december 2006 sker dog efter
de hidtil gældende regler.
Stk. 3. Efterregulering af
boligstøtteudligning for kommunerne i
hovedstadsområdet efter § 20, stk. 2, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner for
tilskudsårene 2004-2006 afregnes dog efter de hidtil
gældende bestemmelser. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler om opgørelse og
afregning af disse efterreguleringer.
§ 38.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fra tilskudsåret 2007
yde et årligt tilskud til de kommuner, som i 2007 har et
samlet beregnet byrdefordelingsmæssigt tab på
kommunalreformen og denne lov, som beregnes at overstige 1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag.
Stk. 2. Det samlede
byrdefordelingsmæssige tab efter stk. 1 fastsættes
efter de på lovgivningstidspunktet beregnede konsekvenser.
Tilskuddet for 2007 fastsættes til den del af kommunens
samlede byrdefordelingsmæssige tab, som overstiger 1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag. Grænsen for tilskud
forhøjes herefter årligt med 0,2 procentpoint.
Stk. 3. De kommuner, som i 2007 har en
samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst på
kommunalreformen og denne lov, som beregnes at overstige 1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag, betaler et bidrag.
Stk. 4. Den samlede
byrdefordelingsmæssige gevinst efter stk. 3
fastsættes efter de på lovgivningstidspunktet beregnede
konsekvenser. Bidraget for 2007 fastsættes til den del af
kommunens samlede byrdefordelingsmæssige gevinst, som
overstiger 1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag. Grænsen
for bidrag forhøjes herefter årligt med 0,2
procentpoint.
Stk. 5. Kommunerne Læsø,
Samsø og Ærø er ikke omfattet af reglerne i
stk. 1-4.
Stk. 6. Tilskuddet efter
§ 21, stk. 1, for tilskudsåret 2007
fordeles til Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner og udgør 6,2 mio. kr. til Læsø
Kommune, 16,1 mio. kr. til Samsø Kommune og 5,2 mio. kr. til
Ærø Kommune.
Stk. 7. Statens tilskud til kommunerne
efter § 14 reguleres med forskellen mellem tilskud og
bidrag efter stk. 1-4.
Stk. 8. For tilskudsåret 2007
forhøjes tilskuddet efter § 16 med 150 mio.
kr.
§ 39. Lov nr.
1094 af 29. december 1997 om trafikstøtte til de mindre
øer ophæves.
§ 40. I lov nr.
537 af 24. juni 2005 om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab, som ændret ved § 11 i lov nr.
382 af 3. maj 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 24, stk. 2,
tilføjes efter »regionsrådet«: »og
kommunalbestyrelserne i regionen«.
2. I § 37, stk. 1, 4.
pkt., ændres »§ 228« til:
»§ 227«.
3. Efter § 88
indsættes:
Ȥ 88 a.
Hovedstadens Sygehusfællesskab foretager inden den 1. juli
2006 på grundlag af Københavns og Frederiksberg
Kommuners faktiske forbrug af sygehusfællesskabets ydelser i
henhold til sygehusfællesskabets regnskab for 2005 en
beregning af den endelige fordeling mellem Københavns og
Frederiksberg Kommuner af kommunernes bidrag til
sygehusfællesskabets drift i 2005. Den af kommunerne, hvis
acontobetalinger overstiger kommunens andel i forhold til
beregningen, modtager et beløb af den anden kommune til
udligning af forskellen.
Stk. 2. Region Hovedstaden foretager
inden den 1. juli 2007 på grundlag af
sygehusfællesskabets regnskab for 2006 en beregning svarende
til stk. 1, 1. pkt. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.«
§ 41. I lov nr.
543 af 24. juni 2005 om regionernes finansiering foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Staten
yder et årligt tilskud til hver region svarende til den del
af en regions udgifter til faktorpræparater til visse
bløderpatienter i året 2 år før
tilskudsåret, som overstiger 1 mio. kr. pr. patient i det
pågældende år. Indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af
tilskuddet.
Stk. 2. Statens tilskud til regionerne til
finansiering af sundhedsområdet, jf. § 3,
nedsættes for tilskudsåret svarende til statens
udgifter til finansiering af tilskuddet efter stk. 1.«
2. I § 13, stk. 1,
ændres »Bopælskommunen« til:
»Kommunen«, og »bopælsregionen«
ændres til: »regionen«.
3. I § 13, stk. 2,
ændres »bopælskommunen« til:
»kommunen«, og efter »størrelse«
indsættes: »og om afgrænsningen af, hvilke
patienter der henregnes til kommunen«.
4. I § 14, stk. 1,
ændres »Bopælskommunen« til:
»Kommunen«, og »bopælsregionen«
ændres til: »regionen«.
5. I § 14, stk. 2, 3 og
4, ændres
»bopælskommunen« til: »kommunen«, og
»bopælsregionen« ændres til:
»regionen«.
6. I § 14, stk. 4,
indsættes efter »størrelse«: »og om
afgrænsningen af, hvilke patienter der henregnes til
kommunen«.
§ 42. I lov om
Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 140
af 3. marts 2004, som ændret senest ved lov nr. 1394 af 21.
december 2005, foretages følgende ændring:
1. I bilag 1, nr. 12, ændres
»(lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
og amtskommuner, § 25, stk. 3)« til:
»(lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
§ 29)«.
§ 43. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.