L 159 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forsvarets personel og lov om hjemmeværnet.
(Omlægning af værnepligten m.v.).
Fremsat den 9. februar 2006 af
forsvarsministeren (Søren Gade)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
personel og lov
om hjemmeværnet
(Omlægning af værnepligten
mv.)
§ 1
I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 12. februar 2004, som
ændret ved § 39 i lov nr. 530 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1,
ændres », jf. dog stk. 2 og 3.« til:
», jf. dog stk. 2-4.«
2. I § 1, stk. 3,
indsættes efter »hjemmeværnet«: »,
jf. dog stk. 4«.
3. I § 1 indsættes som
stk. 4:
» Stk. 4 . Bestemmelsen i
§ 13 a gælder for enhver, som er
klageberettiget.«
4. § 2, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2 . Befalingsmænd
omfatter personel af officersgruppen og sergentgruppen af linjen og
reserven. Menige omfatter personel af konstabelgruppen af linjen og
reserven, konstabelelever, værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår.«
5. I § 2 indsættes som
stk. 3:
» Stk. 3 . Ingen kan
ansættes eller indkaldes som militært personel,
før de er fyldt 18 år.«
6. I § 4, stk. 1, 2.
pkt., ændres »27 måneder« til:
»12 måneder«.
7. I § 4, stk. 5,
udgår: », og kan under tjenesten anvendes i
overensstemmelse med deres uddannelse«.
8.§ 5 ophæves.
9. I § 6 udgår:
»i staten, folkeskolen og folkekirken«.
10.§ 7 affattes
således:
» § 7. Hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret, jf. § 9, stk. 1. Pligten
ophører, når der er forløbet 3 år fra
datoen for hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste,
medmindre den pågældende er aktiveret i totalforsvaret
ved udløbet af 3-års perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pligten til at forrette tjeneste i
totalforsvaret.«
11.§ 8 og § 8 a
ophæves.
12.§ 9 affattes
således:
» § 9.
Forsvarsministeren kan indkalde hjemsendte værnepligtige og
hjemsendte kvinder på værnepligtslignende vilkår,
jf. § 7,
1) under krig eller andre ekstraordinære
forhold og
2) i katastrofetilfælde.
Stk. 2. Under de forhold, der er
nævnt i stk. 1, har ansatte i forsvaret pligt til at
forrette tjeneste og kan ikke forlange ansættelsesforholdet
eller rådighedskontrakten bragt til ophør.
Stk. 3. Ansatte, der er meddelt
tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt ophævet,
har pligt til at forrette tjeneste under de forhold, der er
nævnt i stk. 1.
Stk. 4. Ansatte, der forretter
tjeneste under de forhold, der er nævnt i stk. 1, nr. 1,
ydes løn mv. efter regler, der fastsættes af
forsvarsministeren.«
13. I § 9 a udgår:
»afskediget eller«.
14.§ 10 ophæves.
15. Efter § 13
indsættes i kapitel 4:
» § 13 a.
Forsvarets Personeltjenestes afgørelser i sager om afsked,
sager om erstatning og godtgørelse i forbindelse med
personskade, sager om erstatning for manglende opfyldelse af
tjenestepligt og sager om aktindsigt i ansættelses- og
personalesager kan påklages til forsvarsministeren. Andre
afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste i
ansættelses- og personalesager kan ikke påklages til
forsvarsministeren, med mindre andet er fastsat ved lov.«
§ 2
I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 12. februar 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 6, stk. 1, nr.
1, udgår: »eller indkaldt«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2006.
Stk. 2. § 1, nr. 15,
gælder for afgørelser, der træffes af Forsvarets
Personeltjeneste på ikrafttrædelsesdagen eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets formål og
baggrund |
2. | Lovforslagets udformning |
| 2.1. | Lovens område |
| 2.2. | Tjenestetid for og uddannelse af
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår |
| 2.3. | Værnepligtiges mødepligt
ved forsvaret efter hjemsendelse fra den første samlede
tjeneste |
| 2.4. | Udstrækningen af
værnepligtiges pligt til at forrette tjeneste i forsvaret
efter hjemsendelse fra den første samlede tjeneste |
| 2.5. | Personel af reserven |
| 2.6. | Indkaldelse af personel under krig eller
andre ekstraordinære forhold mv. |
| 2.7. | Minimumsalder for ansættelse og
indkaldelse af militært personel |
| 2.8. | Klager over Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser som ansættelses- og
personelmyndighed |
3. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
4. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser |
6. | Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget |
9. | Hørte myndigheder og
organisationer mv. |
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Lovforslaget er en konsekvens af regeringens
aftale af 10. juni 2004 med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om forsvarets ordning
2005 - 2009.
Som led i aftalen om forsvarets ordning 2005
- 2009 nedlægges mobiliseringsstyrken. Den aktuelle
sikkerhedspolitiske situation betyder, at mobiliseringsforsvaret
kan nedlægges. Samtidig er der erkendt et behov for at styrke
totalforsvaret, herunder evnen til at imødegå
terrorhandlinger og deres virkninger.
I konsekvens heraf omlægges og
målrettes værnepligten mod totalforsvaret.
Værnepligtsuddannelsen planlægges som hovedregel
gennemført over 4 måneder for den overvejende del af
de værnepligtige, hvor den værnepligtige modtager
totalforsvarsuddannelse og herefter overføres til forsvarets
totalforsvarsstyrke.
Der etableres en totalforsvarsstyrke på
ca. 12.000 personer. Værnepligtige, der er overført
til forsvarets totalforsvarsstyrke, er forpligtet til inden for de
første 3 år efter hjemsendelsen fra den første
samlede tjeneste i forsvaret at stille sig til rådighed i
forbindelse med løsning af totalforsvarsopgaver for det
danske samfund. Totalforsvarsstyrken bidrager således til, at
samfundet råder over tilstrækkelig kapacitet til at
imødegå trusler mod Danmark og større
katastrofer.
Forsvarsministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at lov om forsvarets personel tilpasses,
så den afspejler den nye værnepligtsordning og de
øvrige ændringer, der er en følge af aftalen om
forsvarets ordning 2005-2009.
Herudover foreslås der enkelte
ændringer i lov om forsvarets personel, der ikke er direkte
afledt af aftalen om forsvarets ordning 2005 - 2009, jf.
nærmere afsnit 2.
Endelig foreslås der en enkelt
ændring i lov om hjemmeværnet som konsekvens af enkelte
af de foreslåede ændringer i lov om forsvarets
personel.
Lovforslaget er udformet således, at
forsvarsministeren inden for de i loven fastsatte rammer
administrativt kan foretage de eventuelle justeringer i
værnepligten, herunder længden af tjenestetiden, der
måtte følge af erfaringerne med den nye
værnepligtsordning.
2. Lovforslagets udformning
2.1. Lovens område
Gældende lov
Ifølge § 1, stk. 1, i
lov om forsvarets personel omfatter loven personel, der er ansat
eller indkaldt til tjeneste i det militære forsvar, samt
militært personel, der er afskediget eller hjemsendt.
Ifølge § 1, stk. 2, gælder
bestemmelserne i lovens § 3, § 11, stk. 2,
og §§ 11 a - 11 d for alt personel inden for
Forsvarsministeriets område, bortset fra frivillige i
hjemmeværnet, jf. § 1, stk. 3.
Lovforslaget
Som følge af forslaget i
§ 1, nr. 15, om afskæring af klageadgang for en
lang række afgørelser truffet af Forsvarets
Personeltjeneste som ansættelses- og personelmyndighed er der
behov for i lov om forsvarets personel at præcisere
anvendelsesområdet for den foreslåede bestemmelse. Det
foreslås, at bestemmelsen om afskæring af klageadgang
gælder for enhver, der er klageberettiget. Der henvises til
bemærkningerne i punkt 2.8 og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 15.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1-3.
2.2. Tjenestetid for og uddannelse af
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår
Gældende lov
I henhold til § 4, stk. 1, i
lov om forsvarets personel fastsætter forsvarsministeren
tjenestetidens længde for værnepligtige. Tjenestetiden
kan ifølge § 4, stk. 1, 2. pkt. ikke
overstige i alt 27 måneder.
Tjenestetiden for den første samlede
tjeneste for værnepligtige er fastsat af forsvarsministeren.
Før aftalen om forsvarets ordning 2005 - 2009 varierede
længden af den første samlede tjeneste for
værnepligtige mellem 4 og 25 måneder afhængig af,
ved hvilken enhed i forsvaret de værnepligtige gjorde
tjeneste, og af om de værnepligtige var menige, eller om de
skulle gennemgå en befalingsmandsuddannelse (til sergent
eller løjtnant). Efter afslutningen af den første
samlede tjeneste blev de værnepligtige hjemsendt, og de
indgik herefter i mobiliseringsstyrken. Efter hjemsendelsen var de
værnepligtige forpligtet til at deltage i mønstringer
og efteruddannelser med henblik på at vedligeholde den
modtagne værnepligtsuddannelse. Varigheden af den
første samlede tjeneste samt mønstringer og
efteruddannelser kunne ikke overstige i alt 27 måneder.
I henhold til gældende lovs
§ 4, stk. 2, fastsætter forsvarsministeren
regler om uddannelse af værnepligtige under tjenesten og om
tjenestens tilrettelæggelse.
Uddannelsen af værnepligtige var
tilrettelagt med henblik på at uddanne den
værnepligtige til en placering og funktion i
mobiliseringsstyrken, hvor den værnepligtige efter
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste kunne
indkaldes til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold, og - for værnepligtige der var
uddannet til befalingsmænd - når det i øvrigt
skønnedes nødvendigt af hensyn til landets
sikkerhed.
I henhold til gældende lovs
§ 4, stk. 5, 2. led, kan værnepligtige under
tjenesten anvendes i overensstemmelse med deres uddannelse. Som
følge af mobiliseringsstyrkens behov for personel til at
bestride en lang række funktioner, var der på en
række områder behov for at anvende og uddanne
værnepligtige til funktioner i overensstemmelse med deres
civile uddannelse eller livsstilling. Dette kunne for eksempel
være auto-, elektronik- og elektromekanikere,
handelsfunktionærer inden for visse brancher, kokke,
læger og medicinstuderende, maskinmestre og maskinister,
skibsførere og styrmænd.
Ved lov nr. 127 af 25. februar 1998 om
ændring af lov om forsvarets personel og flere andre love,
der trådte i kraft den 1. april 1998, blev det muligt at
etablere en ordning, hvorefter kvinder generelt kan antages til
tjeneste i forsvaret på værnepligtslignende
vilkår. Kvinder på værnepligtslignende
vilkår er ikke værnepligtige, men ansat militært
personel, og de underskriver i forbindelse med antagelsen en
kontrakt. Kvinder på værnepligtslignede vilkår
uddannes i det almindelige uddannelsessystem for
værnepligtige og sammen med de værnepligtige
mænd. Kvinder på værnepligtslignende vilkår
blev uddannet til at indgå i mobiliseringsstyrken, hvor de
erstattede et tilsvarende antal værnepligtige mænd. I
henhold til kontrakten havde kvinder på
værnepligtslignende vilkår pligt til at deltage i
mønstringer og efteruddannelser med henblik på at
vedligeholde den modtagne værnepligtsuddannelse. Varigheden
af den første samlede tjeneste samt mønstringer og
efteruddannelser kunne ikke overstige i alt 27 måneder.
Lovforslaget
På baggrund af aftalen om forsvarets
ordning 2005 - 2009 er værnepligten omlagt og målrettet
mod totalforsvaret.
Værnepligtsuddannelsen (den
første samlede tjeneste) skal sætte de
værnepligtige i stand til at løse samfundsrelaterede
opgaver i totalforsvarsregi. Værnepligtsuddannelsen
gennemføres nu for hovedparten af de værnepligtige
over 4 måneder, hvor den værnepligtige modtager en
totalforsvarsuddannelse. Uddannelsen rettes mod såvel en
militær uddannelse, der omfatter enkeltmandsuddannelse rettet
mod soldatens evne til at løse opgaver i et usikkert
miljø, samt uddannelse med henblik på, at soldaten
under føring kan virke i mindre enheder i forbindelse med
løsning af opgaver i totalforsvarsregi (blandt andet
brandbekæmpelse, katastrofeindsats, medvirken til
opretholdelse af lov og orden mv.) I søværnet omfatter
værnepligtsuddannelsen tillige et antal sejldage.
Herudover indkaldes fortsat
værnepligtige til varetagelse af opgaver i relation til
forsvarets forpligtelser over for kongehuset, herunder til Den
Kongelige Livgarde og Gardehusarregimentets Hesteskadron.
Værnepligtige til sådan tjeneste indkaldes for tiden i
henholdsvis 8 og 12 måneder. Endvidere indkaldes et antal
værnepligtige - for tiden i 9 måneder - med henblik
på at indgå i besætningen på Kongeskibet
Dannebrog.
Der uddannes ikke længere
værnepligtige befalingsmænd (sergenter og
løjtnanter).
På denne baggrund foreslås det,
at lov om forsvarets personel ændres således, at
tjenestetiden for værnepligtige ikke kan overstige 12
måneder. Forsvarsministeren fastsætter tjenestetidens
længde inden for dette maksimum.
Der er ikke længere behov for at
indkalde værnepligtige på grundlag af deres uddannelse
eller livsstilling, hvorfor bestemmelsen § 4,
stk. 5, 2. led, i gældende lov kan udgå.
Ordningen, hvorefter kvinder generelt kan
antages til tjeneste i forsvaret på værnepligtslignende
vilkår, opretholdes og tilpasses, således at
tjenestetiden og tjenestens indhold svarer til tjenesten for de
værnepligtige mænd efter omlægningen af
værnepligten. Kvinder på værnepligtslignende
vilkår uddannes i det almindelige uddannelsessystem for
værnepligtige og sammen med de værnepligtige
mænd. Kvinder på værnepligtslignende vilkår
erstatter et tilsvarende antal værnepligtige mænd.
Antallet af kvinder, der antages, afhænger af antallet af
egnede ansøgere og forsvarets behov for personel. Der er
ikke noget retskrav på at blive antaget på
værnepligtslignende vilkår.
Uddannelsen af værnepligtige mænd
og kvinder på værnepligtslignende vilkår er
således nu primært rettet mod totalforsvaret i Danmark.
Uddannelse af soldater til egentlige kampenheder kræver
derimod en betydelig længere uddannelse i form af
reaktionsstyrkeuddannelse af ca. 8 måneders varighed, som de,
der måtte ønske dette med henblik på
fastansættelse i forsvaret eller udsendelse i internationale
operationer, kan ansøge om optagelse på. Der er ikke
noget retskrav på ansættelse i forlængelse af
værnepligtstjeneste eller tjeneste på
værnepligtslignende vilkår.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6 og
7.
2.3. Værnepligtiges
mødepligt ved forsvaret efter hjemsendelse fra den
første samlede tjeneste
Gældende lov
Efter hjemsendelsen fra den første
samlede tjeneste indgik de værnepligtige mænd og
kvinder på værnepligtslignende vilkår i
mobiliseringsstyrken.
Mobiliseringsstyrken består af
hjemsendte værnepligtige menige og hjemsendte kvindelige
menige på værnepligtslignende vilkår.
Mobiliseringsstyrken består endvidere af hjemsendte og
afskedigede befalingsmænd (sergentgruppen og officersgruppen)
og konstabler. Hjemsendte og afskedigede befalingsmænd
(sergentgruppen og officersgruppen) og konstabler betegnes personel
af reserven. Værnepligtige mænd, der er uddannet til
befalingsmænd, og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der er uddannet til befalingsmænd, er
således personel af reserven.
Hjemsendte værnepligtige mænd har
som følge af placeringen i mobiliseringsstyrken pligt til at
møde ved mønstringer og efteruddannelser ved
forsvaret med henblik på at vedligeholde den modtagne
værnepligtsuddannelse. Denne pligt er en følge af
værnepligten.
Hjemsendte værnepligtige mænd har
endvidere som følge af placeringen i mobiliseringsstyrken
pligt til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold. Denne pligt er også en
følge af værnepligten. For hjemsendte
værnepligtige mænd, der er uddannet til
befalingsmænd og således er personel af reserven,
følger pligten tillige af gældende lovs § 8,
hvorefter personel af reserven samt personel, der er meddelt
tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt ophævet,
har pligt til at forrette tjeneste, når det skønnes
nødvendigt af hensyn til landets sikkerhed. Udtrykket
»når det skønnes nødvendigt af hensyn til
landets sikkerhed« indbefatter udtrykket »under krig
eller andre ekstraordinære forhold«, men har
ifølge bemærkningerne til § 8 et bredere
anvendelsesområde end dette udtryk, jf. Folketingstidende
1981/1982, tillæg A, sp. 1373.
Hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har som følge af
placeringen i mobiliseringsstyrken pligt til at møde ved
mønstringer og efteruddannelser ved forsvaret med henblik
på at vedligeholde den modtagne værnepligtsuddannelse.
Denne pligt følger af den af kvinderne underskrevne kontrakt
om tjeneste på værnepligtslignende vilkår.
Hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har endvidere som
følge af placeringen i mobiliseringsstyrken pligt til at
forrette tjeneste under krig eller andre ekstraordinære
forhold. For kvindelige menige på værnepligtslignende
vilkår følger denne pligt af gældende lovs
§ 8 a, hvori det er fastsat, at kvindelige menige
på værnepligtslignende vilkår, der er hjemsendt,
har pligt til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold efter nærmere regler fastsat af
forsvarsministeren. For hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der er uddannet til
befalingsmænd og således er personel af reserven,
følger pligten af gældende lovs § 8, jf.
nærmere ovenfor.
Lovforslaget
Mobiliseringsstyrken nedlægges som
følge af aftalen om forsvarets ordning 2005-2009.
Forsvarets totalforsvarsstyrke oprettes.
Styrken skal udgøre ca. 12.000 personer og består af
hjemsendte værnepligtige mænd og hjemsendte kvinder
på værnepligtslignende vilkår, som har
gennemgået en totalforsvarsuddannelse.
Totalforsvarsuddannelsen er for tiden af 4 måneders varighed.
Hjemmeværnet opstiller en regionalt baseret
føringsstruktur, hvortil det øvrige forsvar bidrager
med ca. 900 officerer og befalingsmænd af reserven.
Totalforsvarsstyrken eller dele heraf
forudsættes indsat i forbindelse med løsning af
totalforsvarsopgaver for det danske samfund, eksempelvis
bevogtning, førstehjælp, brandbekæmpelse,
katastrofeindsats, forsvar mod atomare, biologiske og kemiske
kampstoffer, medvirken til opretholdelse af lov og orden mv.,
såfremt forsvarets stående styrker, det statslige
redningsberedskab og hjemmeværnet ikke er
tilstrækkeligt. Totalforsvarsstyrken sikrer således, at
samfundet råder over tilstrækkelig kapacitet til at
imødegå trusler mod Danmark og større
katastrofer.
Efter gennemgangen af den første
samlede tjeneste i forsvaret hjemsendes de værnepligtige
mænd og kvinder på værnepligtslignende
vilkår og overføres til forsvarets
totalforsvarsstyrke. De værnepligtige mænd og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der har forrettet
den i punkt 2.2 omtalte længerevarende
værnepligtstjeneste ved Den Kongelige Livgarde,
Gardehusarregimentets Hesteskadron og Kongeskibet Dannebrog i
forbindelse med varetagelse af opgaver i relation til forsvarets
forpligtelser over for kongehuset, forudses dog ikke
overført til forsvarets totalforsvarsstyrke.
Det foreslås, at værnepligtige
mænd og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der er overført til forsvarets
totalforsvarsstyrke, har pligt til at forrette tjeneste under krig
eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde.
Udtrykket »krig eller andre
ekstraordinære forhold« i lovforslaget skal
forstås som omfattende både begrebet »krig eller
andre ekstraordinære forhold« og begrebet
»når det skønnes nødvendigt af hensyn til
landets sikkerhed« i gældende lov, og skal i
øvrigt fortolkes i lyset af den sikkerhedspolitiske
udvikling.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10 og
12.
2.4. Udstrækningen af
værnepligtiges pligt til at forrette tjeneste i forsvaret
efter hjemsendelse fra den første samlede tjeneste
Gældende lov
I henhold til gældende lovs
§ 7 ophører hjemsendte værnepligtiges pligt
til at forrette tjeneste i forsvaret ved udgangen af det år,
hvori de fylder 50 år, hvis de er menige, og ved udgangen af
det år, hvori de fylder 60 år, hvis de er
befalingsmænd. Aldersgrænserne i lovens § 7
gælder tilsvarende for hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår.
Lovforslaget
Det foreslås, at hjemsendte
værnepligtige mænd og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der er overført til
totalforsvarsstyrken, har pligt til at forrette tjeneste i
totalforsvaret (efterfølgende tjeneste). Det foreslås,
at pligten ophører, når der er forløbet 3
år fra datoen for hjemsendelsen fra den første samlede
tjeneste, medmindre den pågældende er aktiveret i
totalforsvaret ved udløbet af 3-års perioden. I
sidstnævnte tilfælde foreslås det, at pligten
ophører ved udløbet af aktiveringsperioden.
Forsvarsministeren fastsætter længden af den
efterfølgende tjeneste. På nuværende tidspunkt
forudses, at den efterfølgende tjeneste i totalforsvaret
højst kan udgøre sammenlagt 3 måneder, som kan
afvikles over flere perioder eller samlet afhængigt af det
konkrete behov for personel til løsning af
totalforsvarsopgaver.
Forslaget medfører således i
forhold til gældende lov en væsentlig forkortelse af
den periode, i hvilken de hjemsendte værnepligtige har pligt
til at stå til rådighed for indkaldelse til tjeneste i
forsvaret.
Tilsvarende gælder for hjemsendte
kvinder på værnepligtslignende vilkår.
Forpligtelsen til at forrette tjeneste i totalforsvaret kan ikke
bringes til ophør ved afsked, opsigelse eller
ophævelse af kontrakten om antagelse på
værnepligtslignende vilkår.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10.
2.5. Personel af reserven
Gældende lov
Ifølge § 2, stk. 2, i
lov om forsvarets personel omfatter befalingsmænd personel af
officersgruppen og sergentgruppen af linjen og reserven. Menige
omfatter personel af konstabelgruppen af linjen og reserven,
konstabelelever, værnepligtige menige og kvindelige menige
på værnepligtslignende vilkår.
Personel af reserven består,
således som det også fremgår af punkt 2.3, af
hjemsendte og afskedigede befalingsmænd (sergentgruppen og
officersgruppen) og konstabler. Såvel mandligt som kvindeligt
personel af de nævnte personelgrupper er omfattet. Som det
ligeledes fremgår af punkt 2.3, er også
værnepligtige mænd, der er uddannet til
befalingsmænd, og kvinder på værnepligtslignende
vilkår, der er uddannet til befalingsmænd, personel af
reserven. Personel, der har tegnet kontrakt med forsvaret om
rådighedspligt med pligt til inden for en bestemt periode at
forrette tjeneste i overensstemmelse med kontrakten og andre
bestemmelser herom, er ligeledes personel af reserven.
Ifølge § 8 i lov om
forsvarets personel har personel af reserven samt personel, der er
meddelt tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt
ophævet, pligt til at forrette tjeneste, når det
skønnes nødvendigt af hensyn til landets sikkerhed.
Det skal bemærkes, at personel, der har tegnet kontrakt med
forsvaret om rådighedspligt, herudover er forpligtet til at
forrette tjeneste i overensstemmelse med kontrakten eller andre
bestemmelser herom.
I henhold til gældende lovs
§ 7 ophører pligten til at forrette tjeneste i
forsvaret for ikke-tjenstgørende menige ved udgangen af det
år, hvori de pågældende fylder 50 år, og
for ikke tjenstgørende befalingsmænd ved udgangen af
det år, hvori de pågældende fylder 60 år.
Dog er det i gældende lovs § 9, stk. 3,
fastsat, at befalingsmænd, der er afskediget med pension,
under krig eller andre ekstraordinære forhold har pligt til
at forrette tjeneste i forsvaret indtil det fyldte 65. år.
Det skal bemærkes, at personel, der har tegnet kontrakt med
forsvaret om rådighedspligt, herudover er forpligtet til at
forrette tjeneste i overensstemmelse med kontrakten eller andre
bestemmelser herom.
Lovforslaget
Som følge af nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken, hvoraf personel af reserven udgør en
del, er der behov for, at begrebet »personel af
reserven« tydeliggøres.
Ved personel af officersgruppen og
sergentgruppen samt konstabelgruppen »af reserven«
forstås efter lovforslaget personel af de
pågældende personelgrupper, der ikke har et egentligt
ansættelsesforhold som tjenestemand, overenskomstansat eller
kontraktansat, men som har indgået rådighedskontrakt
med forsvaret med pligt til at forrette tjeneste, når de
indkaldes i overensstemmelse med kontrakten eller andre
bestemmelser herom.
Med nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken vil begrebet »personel af
reserven« herefter alene omfatte personel, der har
indgået en rådighedskontrakt med forsvaret som
beskrevet i afsnittet ovenfor. Værnepligtigt personel og
kvinder på værnepligtslignende vilkår vil
således ikke være omfattet af begrebet personel af
reserven. Militært personel, der er afskediget, vil heller
ikke være personel af reserven.
Forslaget medfører således i
forhold til gældende lov en væsentlig begrænsning
af antallet af personer, der er omfattet af begrebet
»personel af reserven«, og hermed i forsvarsministerens
mulighed for at indkalde personel.
Totalforsvarsstyrken forudses ledet af
personel af reserven, nærmere bestemt tidligere
befalingsmænd (sergentgruppen eller officersgruppen), der er
afskediget eller hjemsendt, og som har tegnet kontrakt med
forsvaret om rådighedspligt med pligt til inden for en
bestemt periode at forrette tjeneste i overensstemmelse med
kontrakten eller andre bestemmelser herom.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, nr. 8,
nr. 11 og nr. 12.
2.6. Indkaldelse af personel under
krig eller andre ekstraordinære forhold mv.
Gældende lov
I henhold til § 9, stk. 1, i
lov om forsvarets personel kan forsvarsministeren under krig eller
andre ekstraordinære forhold foretage de nødvendige
indkaldelser af personel. Bestemmelsen giver forsvarsministeren
hjemmel til under krig eller andre ekstraordinære forhold at
forøge forsvarets styrker ved indkaldelse af afskediget
eller hjemsendt personel, der har mødepligt ved forsvaret
efter de regler, der er beskrevet ovenfor i punkt 2.3, 2.4 og 2.5.
Forsvarsministeren har fastsat nærmere regler herom ved
bekendtgørelse, senest bekendtgørelse nr. 359 af 6.
juni 1986 om forøgelse af forsvarets styrker mv.
I henhold til gældende lovs
§ 9, stk. 2, kan ansatte i forsvaret ikke forlange
ansættelsesforholdet bragt til ophør under krig eller
andre ekstraordinære forhold. Ved ansatte forstås
både personel, der har et egentligt ansættelsesforhold
som tjenestemand, overenskomstansat eller kontraktansat, og
personel, der har indgået rådighedskontrakt om tjeneste
i forsvaret.
Lovforslaget
Som følge af mobiliseringsstyrkens
nedlæggelse begrænses forsvarsministerens mulighed for
at forøge forsvarets styrker ved indkaldelse af personel
under krig eller andre ekstraordinære forhold, idet antallet
af afskediget og hjemsendt personel, der har mødepligt ved
forsvaret i de pågældende situationer, begrænses
i væsentligt omfang.
Efter nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken vil det personel, der vil være til
rådighed for tjeneste i forsvaret under krig eller andre
ekstraordinære forhold, være personel, der har et
egentligt ansættelsesforhold som tjenestemand,
overenskomstansat eller kontraktansat, personel der har tegnet
kontrakt med forsvaret om rådighedspligt, indkaldte
værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende
vilkår samt hjemsendte værnepligtige og kvinder
på værnepligtslignende vilkår med
rådighedspligt i totalforsvarsstyrken i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 10.
Som følge af oprettelsen af
totalforsvarsstyrken vil forsvarsministeren få udvidet
mulighed for at indkalde personel til varetagelse af opgaver i
katastrofetilfælde.
På denne baggrund foreslås det,
at § 9, stk. 1, i lov om forsvarets personel
ophæves i sin nuværende form, og at der i stedet
indsættes en bestemmelse, ifølge hvilken
forsvarsministeren kan indkalde hjemsendte værnepligtige og
kvinder på værnepligtslignende vilkår i
totalforsvarsstyrken, jf. lovforslagets § 1, nr. 10,
under krig eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde.
Det foreslås endvidere, at den
gældende lovs § 9, stk. 2, justeres,
således at det fremgår, at ansatte i forsvaret har
pligt til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde, og at
de ansatte ikke kan forlange ansættelsesforholdet eller
rådighedskontrakten bragt til ophør under de
pågældende forhold.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
10-12.
2.7. Minimumsalder for
ansættelse og indkaldelse af militært personel
Gældende ret
Danmark har den 27. august 2002 ratificeret
valgfri protokol af 25. maj 2000 til FN-konventionen om barnets
rettigheder vedrørende inddragelse af børn i
væbnede konflikter. I forbindelse med ratifikationen afgav
Danmark erklæring om, at rekruttering af personer under 18
år til de væbnede styrker ikke er tilladt i Danmark.
Den valgfri protokol trådte i kraft for Danmark den 27.
september 2002. Protokollen er bekendtgjort i Udenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 30 af 28. november 2002.
Forsvarsministeriet traf allerede i 1998
beslutning om, at aldersgrænsen for militær tjeneste i
forsvaret skulle forhøjes til 18 år. De områder,
hvor der på det pågældende tidspunkt var mulighed
for, at 17-årige kunne gøre tjeneste, var som
konstabelelever/konstabler, værnepligtige og frivillige i
hjemmeværnet.
Aldersgrænsen blev forhøjet
på baggrund af en beslutning om, at Danmark i forbindelse med
forhandlingerne om den valgfri protokol til FN-konventionen om
barnets rettigheder vedrørende inddragelse af børn i
væbnede konflikter skulle arbejde mere aktivt for en generel
minimumsaldersgrænse på 18 år for tvungen og
frivillig rekruttering til det militære forsvar.
For så vidt angår konstabelelever
og konstabler trådte beslutningen om at hæve
aldersgrænsen til 18 år i kraft i slutningen af maj
1998.
For så vidt angår
værnepligtige trådte beslutningen om at forhøje
aldersgrænsen til 18 år i kraft den 1. januar 1999.
For så vidt angår optagelse af
frivillige i hjemmeværnet krævede beslutningens
gennemførelse en ændring af hjemmeværnsloven. I
lov nr. 123 af 27. februar 2001 om hjemmeværnet, der
trådte i kraft den 1. marts 2001, blev det i § 7,
stk. 1, fastsat, at minimumsalderen for optagelse som
frivillig i hjemmeværnet er 18 år.
Hjemmeværnsloven er nu bekendtgjort i
lovbekendtgørelse nr. 80 af 12. februar 2004.
Lovforslaget.
Under hensyn til at Danmark over for FN har
afgivet erklæring om, at aldersgrænsen for
militær tjeneste i Danmark er 18 år, findes det
hensigtsmæssigt, at denne aldersgrænse, der er
administrativt fastsat for konstabler/konstabelelever og
værnepligtige, nu lovfæstes, således at det
fremgår af lov om forsvarets personel, at ingen kan
ansættes eller indkaldes som militært personel,
før de er fyldt 18 år.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.8. Klager over Forsvarets
Personeltjenestes afgørelser som ansættelses- og
personelmyndighed
Gældende ret
Som led i aftalen om forsvarets ordning
2005-2009 er den administrative opgaveportefølje ved
Forsvarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen, de operative
kommandoer og underliggende myndigheder, herunder regimenter,
flyvestationer og flådestationer, skoler mv. reduceret ved en
centralisering af forvaltningen af personel.
Til varetagelse af personellets forhold er
Forsvarets Personeltjeneste oprettet som overordnet central
personeladministrerende myndighed i forsvaret, der er forankret i
forsvarets øverste ledelse. Forsvarets Personeltjeneste er
etableret på grundlag af personeltjenesten i
Forsvarskommandoen og tilsvarende funktioner ved
Hjemmeværnskommandoen samt de personelforvaltende funktioner
ved underliggende myndigheder. Det forventes, at Forsvarets
Personeltjeneste på længere sigt også vil skulle
varetage forvaltningen af personel ved andre myndigheder under
Forsvarsministeriet end de nævnte.
Forsvarsministeren er den øverste
foresatte for forsvarets personel, og ministeren udøver sin
beføjelse gennem bl.a. Forsvarets Personeltjeneste. Der
består således et almindeligt forvaltningsretligt
over-/underordnelsesforhold mellem Forsvarsministeriet og
Forsvarets Personeltjeneste. Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser i konkrete sager kan i kraft heraf påklages
til forsvarsministeren, medmindre klagemuligheden i det enkelte
tilfælde er afskåret ved lov.
En af Forsvarets Personeltjenestes centrale
opgaver er at fungere som central overordnet ansættelses- og
personelforvaltende myndighed for personel i forsvaret. I denne
forbindelse varetager Forsvarets Personeltjeneste bl.a.
ansvarsområderne ansættelse, optagelse på
forsvarets uddannelser, udnævnelse, beordring,
personaleadministrative sager, herunder sager vedrørende
løn, ydelser og arbejdstid, disciplinærsager, sager
vedrørende sygdom, internationale udsendelser,
personalepolitik, suspension og afsked af ikke-tjenestemandsansat
personale samt aktindsigtssager. Forsvarets Personeltjeneste er
endvidere efter det almindelige forvaltningsretlige
over-/underordnelsesprincip klageinstans for de afgørelser i
ansættelses- og personalesager, der træffes af
forsvarets underordnede myndigheder. Det gælder for eksempel
klager over personelbedømmelser og forholdsattester,
arbejdstidsadministration, klager over afslag på uddannelse,
klager over krænkende adfærd, klager over chefers
afgørelse og klager over tjenesteforhold.
Forsvarets Personeltjeneste forestår
endvidere en lang række opgaver vedrørende indkaldelse
af værnepligtige til værnepligtstjeneste.
Forsvarsministeren fungerer efter det
almindelige forvaltningsretlige over-/underordnelsesforhold som
klageinstans for Forsvarets Personeltjenestes konkrete
afgørelser, herunder inden for ansættelses- og
personaleområdet. Dette gælder både
afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste som 1.
instans og afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste
som klageinstans. En stor del af Forsvarsministeriets klagesager
på dette område vedrører bl.a. afslag på
ansøgning om ansættelse i stillinger i forsvaret,
afslag på ansøgning om optagelse på forsvarets
uddannelser, klager over løn- og ydelsesforhold, klager over
afslag på oprykning til højere løntrin, klager
over beordringer til andet tjenestested og klager i forbindelse med
personelbedømmelser. Herudover modtager Forsvarsministeriet
klager over en lang række andre meget forskelligartede
forhold med relation til personellets tjeneste.
Det skal bemærkes, at for så vidt
angår personel i de højeste lønrammer er det
Forsvarsministeriet, der varetager ansættelse,
udnævnelse og beordring.
Forsvarsministeriet behandler endvidere i
første instans de sager, der skønnes at burde
medføre afskedigelse (uansøgt afsked), jf.
tjenestemandslovens § 26, mens sager om afskedigelse af
personale, der ikke er tjenestemandsansat, behandles af Forsvarets
Personeltjeneste i første instans. I sager om
disciplinære forhold, samarbejdsvanskeligheder,
utilstrækkelige evner, uegnethed eller sygdom er det
således Forsvarets Personeltjeneste, der træffer
afgørelse om afsked af overenskomstansat og kontraktansat
personel.
Lovforslaget
Det foreslås, at klageadgangen til
Forsvarsministeriet afskæres for afgørelser truffet af
Forsvarets Personeltjeneste i ansættelses- og personalesager.
For en række sagstyper, som har meget afgørende og
indgribende betydning for den person, som sagen vedrører, og
hvor Forsvarsministeriet har mulighed for at foretage en egentlig
materiel prøvelse af afgørelsens grundlag,
foreslås det imidlertid, at klageadgangen opretholdes.
Forslaget om afskæring af klageadgang
skal ses i lyset af oprettelsen af Forsvarets Personeltjeneste som
en overordnet central personeladministrerende myndighed under
Forsvarsministeriet, samt i lyset af at Forsvarsministeriets
mulighed for at foretage en egentlig materiel prøvelse af
afgørelserne i en lang række sager er yderst
begrænset.
Forslaget skal endvidere ses i lyset af, at
organiseringen af Forsvarsministeriets departement blev
ændret i efteråret 2004 med henblik på at
opnå rationaliseringer og effektiviseringer, således at
departementets virksomhed fokuseres mod strategisk udvikling og
overordnet styring og kontrol. Som følge heraf er en
række opgaver på personelområdet flyttet fra
Forsvarsministeriets departement til Forsvarets Personeltjeneste.
Forslaget skal derfor medvirke til, at ressourceanvendelsen i
Forsvarsministeriet optimeres og fokuseres på ministeriets
kerneopgaver, uden at der samtidig hermed sker en svækkelse
af personellets retssikkerhed, idet der i Forsvarets
Personeltjeneste er den nødvendige faglige, herunder
juridiske ekspertise til rådighed for behandlingen af
ansættelses- og personalesager.
Sagerne inden for ansættelses- og
personaleområdet har det fællestræk, at de i
høj grad baserer sig på skøn. Til illustration
kan nævnes sager om optagelse på forsvarets
uddannelser, hvor afgørelsen særligt bygger på
ansøgerens opnåede resultater i forbindelse med
optagelsesprøverne, vedkommendes egnethed, som den er kommet
til udtryk ved den afsluttende samtale i
ansættelsesproceduren, de øvrige i sagen foreliggende
oplysninger herunder om den pågældendes eventuelle
tidligere tjeneste i forsvaret samt antallet af ledige pladser
på uddannelserne. Lignende (skønsmæssige)
forhold gør sig på tilsvarende vis gældende for
de øvrige konkrete afgørelser på dette
område.
Det er på denne baggrund
Forsvarsministeriets opfattelse, at den eksisterende klagemulighed
til Forsvarsministeriet forekommer uhensigtsmæssig.
Forsvarsministeriet lægger herved vægt på, at
afgørelserne i disse sager beror på
skønsmæssige overvejelser af en sådan karakter,
at ministeriets grundlag for at foretage en materiel
prøvelse i sagerne er yderst begrænset. Hertil kommer,
at Forsvarets Personeltjeneste fungerer som den centrale
ansættelses- og personalemyndighed for personel i forsvaret,
hvilket bl.a. udmønter sig i udformning af
personalepolitikker og en lang række øvrige generelle
retningslinier for personellet, hvorfor den eksisterende
klageadgang til forsvarsministeren er mindre velbegrundet.
Endelig vil Forsvarets Personeltjenestes
(endelige) afgørelse kunne indbringes for Folketingets
Ombudsmand af den pågældende, ligesom denne efter de
almindelige regler om domstolsprøvelse af forvaltningsakter,
jf. grundlovens § 63, vil kunne indbringe
afgørelsen for domstolene.
Forsvarsministeriet finder dog ikke, at den
nævnte klagebegrænsning bør gælde konkrete
afgørelser i sager om afsked, sager om erstatning og
godtgørelse i forbindelse med personskade, sager om
erstatning for manglende opfyldelse af tjenestepligt og sager om
aktindsigt i ansættelses- og personalesager.
Forsvarsministeriet finder, at sager, hvor
der er truffet afgørelse om afsked, har så indgribende
betydning, at der fortsat bør være adgang til at
påklage Forsvarets Personeltjenestes afgørelser herom
til Forsvarsministeriet. En afskedigelse på grund af for
eksempel manglende egnethed eller samarbejdsvanskeligheder vil
således for den ansatte være af en så indgribende
betydning, at klageadgangen i disse sager bør
opretholdes.
Sager om erstatning og godtgørelse i
forbindelse med personskade har efter Forsvarsministeriets
opfattelse ligeledes så indgribende betydning, at der fortsat
bør være klageadgang til Forsvarsministeriet. Dette
gælder både for afgørelser truffet i henhold til
§ 11 a i lov om forsvarets personel og § 16 i
lov om hjemmeværnet og de administrative bestemmelser, der er
udstedt i medfør heraf, for tiden Forsvarsministeriets
bekendtgørelse nr. 129 af 28. februar 2005 om forsvarets
særlige erstatnings- og godtgørelsesordning og
tilhørende vejledning, samt afgørelser truffet i
henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler og
erstatningsansvarsloven mv. For så vidt angår
arbejdsskadesager bemærkes, at disse behandles og
afgøres i henhold til lov, for tiden lov nr. 422 af 10. juni
2003 om arbejdsskadesikring med flere senere ændringer, og
lov nr. 423 af 10. juni 2003 om erstatning til tilskadekomne
værnepligtige m.fl. Sagerne afgøres af andre
myndigheder end myndigheder i forsvaret, hvorfor den
foreslåede bestemmelse om afskæring af klageadgang ikke
har betydning for disse sager.
I forbindelse med optagelse på en lang
række uddannelser i forsvaret skriver personellet i
tilknytning til uddannelsens påbegyndelse under på en
tjenestepligtserklæring, i henhold til hvilken de bl.a.
forpligter sig til efter endt uddannelse at forrette tjeneste i
forsvaret i en bestemt periode, hvis længde bl.a.
afhænger af den pågældende uddannelse.
Såfremt personellet afgår fra tjenesten inden
udløbet af tjenestepligtsperioden af årsager, der
skyldes dem selv, er de forpligtede til helt eller delvis at
tilbagebetale løn i uddannelsesperioden og andre
uddannelsesomkostninger (erstatning) i overensstemmelse med de af
Forsvarsministeriet nærmere fastsatte regler mv.
Erstatningsbeløbene kan være af en betragteligt
størrelse, og sagerne vil derfor være af
væsentlig og indgribende betydning for det personel, de
vedrører. Forsvarsministeriet finder derfor, at
klageadgangen for denne type sager bør opretholdes.
Sager om afsked, sager om erstatning og
godtgørelse i forbindelse med personskade og sager om
erstatning for manglende opfyldelse af tjenestepligt har efter
Forsvarsministeriets opfattelse en så indgribende betydning
for det personel, de vedrører, at sagerne klart adskiller
sig fra de øvrige ansættelses- og personalesager, der
behandles af Forsvarets Personeltjeneste, således at der
fortsat bør være adgang til at påklage
Forsvarets Personeltjenestes afgørelser herom til
Forsvarsministeriet. Forsvarsministeriet lægger herved
også vægt på, at disse sager ikke i samme omfang
som øvrige ansættelses- og personalesager beror
på skønsmæssige afvejninger af en sådan
karakter, at ministeriets grundlag for at foretage en materiel
prøvelse i sagen er yderst begrænset.
Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser om aktindsigt i ansættelses- og
personalesager bør efter Forsvarsministeriets opfattelse
ligeledes fortsat kunne påklages til forsvarsministeren.
Forsvarsministeriet lægger herved vægt på, at
afgørelser om aktindsigt træffes på baggrund af
de i henholdsvis forvaltningsloven og offentlighedsloven fastlagte
betingelser, og at afgørelserne derfor ikke har den
skønsmæssige karakter, der kendetegner de
ansættelses- og personalesager, hvor klageadgangen
afskæres.
Den foreslåede begrænsning i
adgangen til at klage over Forsvarets Personeltjenestes
afgørelser i ansættelses- og personalesager
afskærer ikke Forsvarsministeriet fra - som tilsynsmyndighed
- at gribe ind i konkrete sager, hvis Forsvarets Personeltjeneste
har truffet en forkert afgørelse eller begået grovere
sagsbehandlingsfejl.
Det skal endvidere bemærkes, at hvor
der i øvrig lovgivning er fastsat en klageadgang til
forsvarsministeren, opretholdes denne klageadgang uanset den
foreslåede bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15.
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er primært udarbejdet som
følge af aftalen om forsvarets ordning 2005 - 2009. De
personelmæssige ændringer, der følger af
forsvarsaftalen, er indarbejdet i det økonomiske grundlag
for aftalen. De i dette lovforslag forslåede ændringer
har dermed ingen økonomiske konsekvenser ud over de, der er
forudsat i aftalen om forsvarets ordning. De økonomiske
konsekvenser holdes derfor inden for forsvarets samlede
bevillinger. Nedlæggelsen af mobiliseringsstyrken vil
medføre administrative besparelser med hensyn til
vedligeholdelse af personelregistre. Dette vil imidlertid i et vist
omfang blive opvejet af, at der skal afsættes administrative
ressourcer til oprettelse og administration af
totalforsvarsregisteret. Afskæringen af klageadgangen til
Forsvarsministeriet i en række afgørelser truffet af
Forsvarets Personeltjeneste i ansættelses- og personalesager
må forudses at medføre administrative besparelser i
Forsvarsministeriet, der vil blive anvendt på varetagelse af
Forsvarsministeriets departements primære opgaver
vedrørende strategisk udvikling og overordnet styring og
kontrol af forsvaret.
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner
eller amtskommuner.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører en administrativ
lettelse for de værnepligtige, som ikke længere skal
være bundet i mobiliseringsstyrken til de er henholdsvis 50
og 60 år.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
Staten | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for kommuner
og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for Staten | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for kommuner og
amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Lovforslaget medfører en
administrativ lettelse for de værnepligtige, som ikke
længere skal være bundet i mobiliseringsstyrken til de
er henholdsvis 50 og 60 år. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Statsministeriet, Finansministeriet,
Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Hovedorganisationen af
Officerer i Danmark, Centralforeningen for Stampersonel,
Hærens Konstabel- og Korporalforening, Statsansattes Kartel,
StK Forsvar, Tjenestemænds- og Overenskomstansattes Kartel,
Overenskomstansattes Centralorganisation, Reserveofficersforeningen
i Danmark, Foreningen for Personel af Reserven i Danmark,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Forsvarets
Civil-Etat, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Værnepligtsrådet, Dansk Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark og Ledernes Hovedorganisation.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Ifølge § 1, stk. 1, i
den gældende lov om forsvarets personel omfatter loven
personel, der er ansat eller indkaldt til tjeneste i det
militære forsvar, samt militært personel, der er
afskediget eller hjemsendt. Ifølge § 1,
stk. 2, gælder bestemmelserne i lovens § 3,
§ 11, stk. 2, og §§ 11 a - 11 d for
alt personel inden for Forsvarsministeriets område, bortset
fra frivillige i hjemmeværnet, jf. § 1,
stk. 3.
Ved »ansat« personel
forstås i loven dels personel med et egentligt
ansættelsesforhold som tjenestemand, overenskomstansat eller
kontraktansat, dels personel, der har indgået
rådighedskontrakt med forsvaret med pligt til at forrette
tjeneste, når de indkaldes i overensstemmelse med kontrakten
eller andre bestemmelser herom. Ansat personel omfatter både
militært og civilt personel.
Ved »indkaldt« personel
forstås indkaldte værnepligtige mænd og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der er indkaldt
til den første samlede tjeneste eller efterfølgende
tjeneste i forsvaret.
Ved »afskediget« militært
personel forstås militært personel, der tidligere har
været ansat.
Ved »hjemsendt« militært
personel forstås værnepligtige mænd og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der er hjemsendt
efter den første samlede tjeneste i forsvaret.
Som følge af forslaget om at
afskære klageadgangen for en lang række
afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste i
ansættelses- og personalesager, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15, foreslås der indsat en ny bestemmelse
som lovens § 1, stk. 4, ifølge hvilken
bestemmelsen om afskæring af klageadgang gælder for
enhver, der er klageberettiget. Dette medfører enkelte
redaktionelle konsekvensændringer i lovens § 1,
stk. 1 og 3.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger punkt 2.1 og 2.8 og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 4
§ 2 i den gældende lov om
forsvarets personel afgrænser begrebet militært
personel.
Forslaget til formuleringen af § 2,
stk. 2, 1. pkt., svarer til formuleringen i gældende
lov.
Den foreslåede ændring af lovens
§ 2, stk. 2, 2. pkt., er en konsekvens af
omlægningen af værnepligtsuddannelsen. Da der ikke
længere uddannes værnepligtige befalingsmænd
eller kvindelige befalingsmænd på
værnepligtslignende vilkår, vil værnepligtige
mænd og kvinder på værnepligtslignende
vilkår altid være menigt personel og dermed omfattet af
lovens § 2, stk. 2, 2. pkt., om menige.
Som følge af nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken, hvoraf personel af reserven udgør en
del, er der behov for at tydeliggøre begrebet
»personel af reserven«.
Ved personel af officersgruppen og
sergentgruppen samt konstabelgruppen »af reserven«
forstås efter lovforslaget personel af de
pågældende personelgrupper, der ikke har et egentligt
ansættelsesforhold som tjenestemand, overenskomstansat eller
kontraktansat, men som har indgået rådighedskontrakt
med forsvaret med pligt til at forrette tjeneste, når de
indkaldes i overensstemmelse med kontrakten eller andre
bestemmelser herom. Personel af reserven er således for
eksempel personel, der har tegnet reaktionsstyrkekontrakt med
forsvaret med henblik på bl.a. at forrette tjeneste uden for
landets grænser, herunder tjeneste i forbindelse med opgaver,
der udføres efter anmodning fra internationale
organisationer mv.
Med nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken, vil begrebet »personel af
reserven« herefter alene omfatte personel, der har
indgået en rådighedskontrakt med forsvaret med pligt
til at forrette tjeneste, når de indkaldes i overensstemmelse
med kontrakten eller andre bestemmelser herom. Værnepligtigt
personel og kvinder på værnepligtslignende vilkår
vil således ikke være omfattet af begrebet personel af
reserven. Militært personel, der er afskediget, vil heller
ikke være personel af reserven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt. 2.5.
Til nr. 5
Bestemmelsen lovfæster, at ingen kan
ansættes eller indkaldes som militært personel,
før de er fyldt 18 år.
Forslaget er en følge af, at Danmark
den 27. august 2002 har ratificeret valgfri protokol af 25. maj
2000 til FN-konventionen om barnets rettigheder vedrørende
inddragelse af børn i væbnede konflikter. I
forbindelse med ratifikationen afgav Danmark erklæring om, at
rekruttering af personer under 18 år til de væbnede
styrker ikke er tilladt i Danmark. Den valgfri protokol
trådte i kraft for Danmark den 27. september 2002.
Under hensyn til at Danmark over for FN har
afgivet erklæring om, at aldersgrænsen for
militær tjeneste i Danmark er 18 år, findes det
hensigtsmæssigt, at denne aldersgrænse, der er
administrativt fastsat for konstabler/konstabelelever og
værnepligtige, nu lovfæstes.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.7.
Til nr. 6
Ifølge § 4, stk. 1, 2.
pkt., i gældende lov om forsvarets personel kan tjenestetiden
for værnepligtige ikke overstige i alt 27 måneder.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, således at tjenestetiden for
værnepligtige ikke kan overstige i alt 12 måneder.
Værnepligtsuddannelsen (den
første samlede tjeneste) skal sætte de
værnepligtige i stand til at løse samfundsrelaterede
opgaver i totalforsvarsregi. Værnepligtsuddannelsen
gennemføres nu for hovedparten af de værnepligtige
over 4 måneder, hvor den værnepligtige modtager en
totalforsvarsuddannelse. I søværnet omfatter
værnepligtsuddannelsen tillige et antal sejldage. Herudover
indkaldes værnepligtige til varetagelse af opgaver i relation
til forsvarets forpligtelser over for kongehuset, herunder til Den
Kongelige Livgarde og Gardehusarregimentets Hesteskadron.
Værnepligtige til sådan tjeneste indkaldes for tiden i
henholdsvis 8 og 12 måneder. Endvidere indkaldes et antal
værnepligtige - for tiden i 9 måneder - med henblik
på at indgå i besætningen på Kongeskibet
Dannebrog. Der uddannes ikke længere værnepligtige
befalingsmænd (sergenter og løjtnanter).
Efter gennemgangen af den første
samlede tjeneste i forsvaret hjemsendes de værnepligtige og
overføres til forsvarets totalforsvarsstyrke, hvor de har
pligt til i en periode på 3 år fra datoen for
hjemsendelsen at forrette tjeneste i totalforsvaret
(efterfølgende tjeneste), jf. nærmere lovforslagets
§ 1, nr. 10 og nr. 12. De værnepligtige mænd,
der har forrettet den ovenfor omtalte længerevarende
første samlede tjeneste ved Den Kongelige Livgarde,
Gardehusarregimentets Hesteskadron og Kongeskibet Dannebrog i
forbindelse med varetagelse af opgaver i relation til forsvarets
forpligtelser over for kongehuset, forudses dog ikke
overført til forsvarets totalforsvarsstyrke.
Forsvarsministeren fastsætter
tjenestetidens længde, jf. lovens § 4, stk. 1,
1. pkt.. Længden af den første samlede tjeneste og den
efterfølgende tjeneste kan for den enkelte
værnepligtige ifølge lovforslaget ikke overstige i alt
12 måneder.
Det forudses, at tjenestetiden for kvinder
på værnepligtslignende vilkår vil være den
samme som for de værnepligtige mænd.
Forsvarets behov for værnepligtige er
styrende for antallet af unge mænd, der indkaldes til
aftjening af værnepligt, og kvinder, der antages på
værnepligtslignende vilkår.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.4.
Til nr. 7
Ifølge § 4, stk. 5, 2.
led, i gældende lov om forsvarets personel kan
værnepligtige under tjenesten i forsvaret anvendes i
overensstemmelse med deres uddannelse.
Med nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken er der ikke længere behov for
bestemmelsen. Alle værnepligtige, bortset fra
værnepligtige der indkaldes til Den Kongelige Livgarde,
Gardehusarregimentets Hesteskadron og Kongeskibet Dannebrog,
modtager en grunduddannelse uafhængig af deres civile
uddannelse og placeres herefter i forsvarets totalforsvarsstyrke
uafhængigt af deres civile uddannelse.
Det foreslås derfor, at § 4,
stk. 5, 2. led, ophæves.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.2.
Til nr. 8
Ifølge § 5 i gældende
lov om forsvarets personel kan militære tjenestemænd,
såfremt tjenstlige grunde gør det ønskeligt,
efter ansøgning afskediges med egenpension i henhold til lov
om tjenestemandspension, når de samtidig ansættes i
reserven.
Nedlæggelsen af mobiliseringsstyrken
har gjort bestemmelsen overflødig. Det foreslås
derfor, at bestemmelsen ophæves.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.5.
Til nr. 9
Ifølge § 6 i gældende
lov om forsvarets personel kan bestemmelsen i § 27 i lov
om tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken
fraviges, når forholdene taler for det.
Ved lov nr. 208 af 28. april 1993 blev
tjenestemandslovens titel ændret til »lov om
tjenestemænd«.
Det foreslås på den baggrund, at
der i lov om forsvarets personel § 6 fortages en
redaktionel ændring i overensstemmelse med den foretagne
ændring af tjenestemandslovens titel.
Til nr. 10
Det foreslås i bestemmelsen, at
hjemsendte værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret (efterfølgende tjeneste). Pligten
ophører, når der er forløbet 3 år fra
datoen for hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste,
medmindre den pågældende er aktiveret i totalforsvaret
ved udløbet af 3-års perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Det foreslås, at forsvarsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om pligten
til at forrette tjeneste i totalforsvaret. Hjemmelen kan bl.a.
anvendes til at fastsætte regler om omfanget af forpligtelsen
og proceduren for indkaldelse til denne tjeneste mv.
Bestemmelsen forudses at skulle gælde
for værnepligtige mænd og kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der er hjemsendt efter at
have gennemgået den første samlede tjeneste i
forsvaret, hvor de har modtaget en totalforsvarsuddannelse. De
værnepligtige mænd og kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der har forrettet den
ovenfor i bemærkningerne til § 1, nr. 6, omtalte
længerevarende første samlede tjeneste ved Den
Kongelige Livgarde, Gardehusarregimentets Hesteskadron og
Kongeskibet Dannebrog i forbindelse med varetagelse af opgaver i
relation til forsvarets forpligtelser over for kongehuset, forudses
ikke overført til forsvarets totalforsvarsstyrke, og derfor
heller ikke omfattet af pligten til at forrette tjeneste i
totalforsvaret efter hjemsendelsen.
Forsvarsministeren fastsætter
længden af den efterfølgende tjeneste, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6. På nuværende
tidspunkt forudses, at den efterfølgende tjeneste i
totalforsvaret højst kan udgøre sammenlagt 3
måneder, som kan afvikles over flere perioder eller samlet
afhængigt af det konkrete behov for personel til
løsning af totalforsvarsopgaver.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.4.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6 og
12.
Til nr. 11
Efter § 8 i gældende lov om
forsvarets personel har personel af reserven samt personel, der er
meddelt tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt
ophævet, pligt til at forrette tjeneste, når det
skønnes nødvendigt af hensyn til landets
sikkerhed.
Det foreslås, at § 8
ophæves i sin nuværende form.
Indholdet af gældende lovs
§ 8 for så vidt angår personel af reserven
foreslås indføjet i § 9, stk. 2, i lov
om forsvarets personel, mens indholdet af § 8 for
så vidt angår personel, der er meddelt tjenestefrihed,
eller hvis kontrakt er midlertidigt ophævet, foreslås
indskrevet som § 9, stk. 3, i lov om forsvarets
personel, jf. lovforslagets § 10, nr. 12.
Efter § 8 a i gældende lov om
forsvarets personel har kvindelige menige på
værnepligtslignende vilkår, der er hjemsendt, pligt til
at forrette tjeneste under krig eller andre ekstraordinære
forhold efter nærmere regler fastsat af forsvarsministeren.
Denne bestemmelse fastlægger kvindernes forpligtelse efter
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste som
følge af placeringen i mobiliseringsstyrken. Da
mobiliseringsstyrken nedlægges, er der ikke længere
behov for bestemmelsen, hvorfor den foreslås
ophævet.
Med mobiliseringsstyrkens nedlæggelse
og kvindernes placering i totalforsvarsstyrken er der behov for en
redefinition af kvindernes forpligtelser efter hjemsendelsen.
De pligter, der påhviler kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der er hjemsendt
efter gennemgang af den første samlede tjeneste i forsvaret,
fremgår af forslaget til § 7 og § 9,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10 og nr. 12. Forpligtelserne svarer til
forpligtelserne for værnepligtige mænd.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10 og
12.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.3 - 2.6.
Til nr. 12
Med nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken, herunder reserven i dens nuværende
form, er der behov for at foretage ændringer i § 9
i lov om forsvarets personel.
Som § 9, stk. 1,
foreslås en bestemmelse, hvorefter forsvarsministeren under
krig eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde kan indkalde hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der har pligt til at
forrette tjeneste i totalforsvaret, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10.
Udtrykket »under krig eller andre
ekstraordinære forhold« i den foreslåede
bestemmelse skal forstås som omfattende både begrebet
»under krig eller andre ekstraordinære forhold«
og begrebet »når det skønnes nødvendigt
af hensyn til landets sikkerhed« i gældende lov. Det
kan udledes af bemærkningerne til gældende lovs
§ 8, jf. Folketingstidende 1981/1982, tillæg A, sp.
1373, at udtrykket »når det skønnes
nødvendigt af hensyn til landets sikkerhed« er bredere
end udtrykket »under krig eller andre ekstraordinære
forhold«. Det har ikke været muligt nærmere at
fastlægge forskellen mellem begreberne »under krig
eller andre ekstraordinære forhold« og »når
det skønnes nødvendigt af hensyn til landets
sikkerhed« i gældende lov. Efter Forsvarsministeriets
opfattelse vil det heller ikke være nødvendigt at
bevare en sådan opdeling, hvorfor begrebet »når
det skønnes nødvendigt af hensyn til landets
sikkerhed« fremover vil være indeholdt i udtrykket
»under krig eller andre ekstraordinære forhold« i
loven.
Ved udtrykket »krig«
forstås i den foreslåede bestemmelse, at danske styrker
i eller uden for riget er i væbnet konflikt.
Udtrykket »andre ekstraordinære
forhold« i den foreslåede bestemmelse omfatter en
truende situation, hvor statens handlefrihed og sikkerhed er under
en åbenbar militær trussel. Udtrykket »andre
ekstraordinære forhold« omfatter endvidere situationer,
hvor statens sikkerhed og den offentlige sikkerhed eller statens
interesser eller offentlige interesser direkte eller indirekte er
truet, for eksempel som følge af et terrorangreb eller
risiko herfor. Der kan tænkes andre situationer.
Udtrykket »under krig eller andre
ekstraordinære forhold« vil i øvrigt skulle
fortolkes i takt med udviklingen i den sikkerhedspolitiske
situation.
Ved udtrykket
»katastrofetilfælde« forstås i den
foreslåede bestemmelse større katastrofer og ulykker,
herunder også følger af krigs- eller
terrorhandlinger.
Der vil således kunne forekomme
situationer, der kan være omfattet både af udtrykket
»under krig eller andre ekstraordinære forhold«
og af udtrykket »i katastrofetilfælde«.
Ved den foreslåede bestemmelse er der i
forhold til gældende lov tale om en udvidelse af de
situationer, hvor mødepligten for hjemsendte
værnepligtige mænd og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår kan aktiveres. Dette er en
naturlig følge af, at forsvaret omlægges fra at
være et mobiliseringsforsvar til bl.a. at være
målrettet mod totalforsvarsopgaver.
Som § 9, stk. 2,
foreslås en bestemmelse, ifølge hvilken ansatte i
forsvaret har pligt til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde, og
ifølge hvilken de ansatte ikke kan forlange
ansættelsesforholdet eller rådighedskontrakten bragt
til ophør under de nævnte forhold. Udtrykkene
»under krig eller andre ekstraordinære forhold«
og »katastrofetilfælde« skal forstås
på samme måde som i forslaget til § 9,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, jf. ovenfor.
Den foreslåede bestemmelse svarer i
vidt omfang til § 9, stk. 2, i den gældende
lov om forsvarets personel, dog således at de situationer,
hvor ansatte i forsvaret ikke kan forlange
ansættelsesforholdet eller rådighedskontrakten bragt
til ophør, er udvidet, dels som følge af den
ændrede fortolkning af begrebet »under krig eller andre
ekstraordinære forhold«, jf. ovenfor, dels som
følge af, at katastrofetilfælde nu også er
omfattet. Samtidig præciseres det i bestemmelsen, at ansatte
i forsvaret har pligt til at forrette tjeneste under krig eller
andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde.
Udvidelsen af de situationer, hvor ansatte i
forsvaret ikke kan forlange ansættelsesforholdet eller
rådighedskontrakten bragt til ophør, skal ses i
sammenhæng med, at forsvaret omlægges fra at være
et mobiliseringsforsvar til at være at målrettet mod
internationale opgaver og mod totalforsvarsopgaver.
Præciseringen i bestemmelsen af, at
ansatte i forsvaret har pligt til at forrette tjeneste under krig
eller andre ekstraordinære forhold og i
katastrofetilfælde svarer i vidt omfang til det, der
gælder efter den nuværende lovgivning, dog
således at der er sket en udvidelse, bl.a. som følge
af den ændrede fortolkning af begrebet »under krig
eller andre ekstraordinære forhold« og som følge
af, at katastrofetilfælde nu er omfattet, jf. ovenfor.
For mandligt militært personel
gælder efter de nuværende regler som følge af
værnepligten en pligt til at forrette tjeneste under krig
eller andre ekstraordinære forhold. For kvindelige menige
på værnepligtslignende vilkår følger en
tilsvarende pligt af gældende lovs § 8 a. Personel
af reserven har ifølge gældende lovs § 8
pligt til at forrette tjeneste, når det skønnes
nødvendigt af hensyn til landets sikkerhed, hvorunder bl.a.
forstås krig eller andre ekstraordinære forhold.
På baggrund af at den tidsmæssige udstrækning af
værnepligten foreslås begrænset i forhold til
gældende lov, jf. lovforslagets § 1, nr. 6 og nr.
10, finder Forsvarsministeriet det hensigtsmæssigt, at det nu
fremgår udtrykkeligt af lov om forsvarets personel
§ 9, stk. 2, at ansatte i forsvaret har pligt til at
forrette tjeneste under krig eller andre ekstraordinære
forhold og i katastrofetilfælde.
Det skal i øvrigt bemærkes, at
forpligtelsen til at forrette tjeneste under krig eller andre
ekstraordinære forhold og i katastrofetilfælde vil
være en naturlig følge af den pågældendes
ansættelsesforhold eller kontraktforhold i forsvaret lige som
en lang række andre forpligtelser, der ikke fremgår af
lov om forsvarets personel. Disse andre forpligtelser, herunder for
eksempel forpligtelser til at forrette tjeneste i andre
tilfælde end nævnt i loven og bestemmelser om
uopsigelighed i en periode eller i visse situationer, gælder
ved siden af den foreslåede lovbestemmelse, og der kan
således ikke sluttes modsætningsvis fra
lovbestemmelsen, men der må tages udgangspunkt i det enkelte
ansættelses- eller kontraktforhold.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 9, stk. 2, gælder både militært
og civilt personel.
Forslaget til lov om forsvarets personel
§ 9, stk. 3, svarer i væsentligt omfang til
gældende lovs § 8 bortset fra, at personel af
reserven ikke nævnes i bestemmelsen, og at bestemmelsen er
udvidet til også at gælde katastrofetilfælde.
Personel af reserven er omfattet af forslaget til lovens
§ 9, stk. 2, jf. ovenfor.
Forslaget til lov om forsvarets personel,
§ 9, stk. 4, svarer med en sproglig ændring og
den ændrede fortolkning af udtrykket »krig eller andre
ekstraordinære forhold«, jf. ovenfor, til
gældende lovs § 9, stk. 4. Den
foreslåede bestemmelse gælder for ansatte. Den
foreslåede bestemmelse forudses alene anvendt i situationer,
hvor de nationaløkonomiske forhold på grund af krig
eller andre ekstraordinære forhold gør det
påkrævet, at de ansatte ikke ydes løn mv. i
henhold til de aftalte overenskomster mv.
For så vidt angår
værnepligtige har forsvarsministeren i gældende lovs
§ 4, stk. 3, hjemmel til at fastsætte de
pågældendes aflønning mv., herunder også
ved indkaldelser under krig eller andre ekstraordinære
forhold og i katastrofetilfælde.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.3 - 2.6.
Til nr. 13
Ifølge § 9 a i den
gældende lov om forsvarets personel, kan kvindeligt
militært personel, der er afskediget eller hjemsendt, og for
hvem militær tjeneste af enhver art efter foreliggende
oplysninger må anses for at være uforenelig med deres
samvittighed, af forsvarsministeren fritages for militær
tjeneste. Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler
herom.
Forsvarsministerens
afgørelseskompetence er blevet delegeret. Ved vurderingen
af, om en anmodning om fritagelse efter § 9 a kan anses
for fyldestgørende samvittighedsmæssigt begrundet,
anlægges kriterier svarende til dem, som anvendes ved
afgørelser efter lov om værnepligtens opfyldelse ved
civilt arbejde for så vidt angår værnepligtige
mænd.
Som følge af mobiliseringsstyrkens
nedlæggelse har kvindeligt militært personel, der er
afskediget, ikke nogen mødepligt ved det militære
forsvar som følge af det tidligere ansættelsesforhold.
Der er derfor ikke behov for en bestemmelse, hvorefter kvindeligt
militært personel, der er afskediget, kan fritages for
militær tjeneste. Det foreslås derfor, at lov om
forsvarets personel § 9 a justeres, således at
afskediget kvindeligt militært personel ikke længere
omfattes af bestemmelsen.
§ 9 a i lov om forsvarets personel
vil herefter gælde for kvindeligt militært personel,
der er hjemsendt, det vil sige hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår, der i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 10, har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret. Kvindernes forpligtelse til at forrette
tjeneste i totalforsvaret kan ikke bringes til ophør ved
afsked, opsigelse eller ophævelse af kontrakten om antagelse
på værnepligtslignende vilkår.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.4 og 2.5.
Til nr. 14
Efter § 10 i den gældende lov
om forsvarets personel kan værnepligtige overføres til
tjeneste i hjemmeværnet.
Som følge af nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken og af, at de værnepligtige efter
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste placeres i
forsvarets totalforsvarsstyrke, og af at de hjemsendte
værnepligtiges rådighedsforpligtelse foreslås
begrænset til som hovedregel at vare 3 år fra
hjemsendelsesdatoen, jf. lovforslagets § 1, nr. 10,
skønnes der ikke længere behov for bestemmelsen. Det
skal endvidere bemærkes, at der i en årrække ikke
har været værnepligtige i hjemmeværnet eller
værnepligtige med en mobiliseringsfunktion i
hjemmeværnet som en følge af selve
værnepligtsforholdet.
På denne baggrund foreslås det,
at § 10 i lov om forsvarets personel ophæves.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.3 og 2.4.
Der henvises endvidere til lovforslagets
§ 2, nr. 1.
Til nr. 15
Forslaget til lov om forsvarets personel
§ 13 a regulerer den administrative klageadgang med
hensyn til konkrete afgørelser truffet af Forsvarets
Personeltjeneste som ansættelses- og personaleadministrativ
myndighed i sager vedrørende personel ved myndigheder under
Forsvarsministeriet.
Klagebegrænsningen gælder
såvel afgørelser, der er truffet af Forsvarets
Personeltjeneste som første instans, som afgørelser,
der er truffet af Forsvarets Personeltjeneste som rekursinstans.
Afgørelser i sager om afsked, sager om erstatning og
godtgørelse i forbindelse med personskade, sager om
erstatning for manglende opfyldelse af tjenestepligt og sager om
aktindsigt i ansættelses- og personalesager omfattes ikke af
klagebegrænsningsreglerne.
Det skal endvidere bemærkes, at der for
visse typer af sager ved lov kan være fastsat klageadgang til
forsvarsministeren. Dette gælder for eksempel visse
afgørelser, der træffes i henhold til
værnepligtslovgivningen. Såfremt der er fastsat
klageadgang ved lov, afskæres klageadgangen ikke i henhold
til den foreslåede bestemmelse.
Bestemmelsens 1. pkt. fastsætter, at
Forsvarets Personeltjenestes afgørelser i sager om afsked,
sager om erstatning og godtgørelse i forbindelse med
personskade, sager om erstatning for manglende opfyldelse af
tjenestepligt og sager om aktindsigt i ansættelses- og
personalesager fortsat skal kunne påklages til
forsvarsministeren i samme omfang som hidtil. Det gælder
såvel afgørelser truffet af Forsvarets
Personeltjeneste som første instans, som afgørelser,
hvor Forsvarets Personeltjeneste træffer afgørelse som
rekursinstans for afgørelser truffet af andre myndigheder
under Forsvarsministeriet.
Efter bestemmelsens 2. pkt. afskæres
den almindelige klageadgang til forsvarsministeren for så
vidt angår Forsvarets Personeltjenestes øvrige
konkrete afgørelser i ansættelses- og personalesager.
Med bestemmelsen afskæres adgangen til at påklage
såvel afgørelsens materielle indhold som
spørgsmål om sagsbehandlingsfejl, der måtte
knytte sig til afgørelsen, som f.eks. manglende begrundelse
og inhabilitet mv. Bestemmelsen indebærer, at Forsvarets
Personeltjenestes afgørelser i disse sager er endelige. Ved
afgørelser forstås i denne forbindelse både
afgørelser i forvaltningslovens forstand og andre
afgørelser mv.
Såfremt der er fastsat klageadgang ved
lov, afskæres klageadgangen ikke.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.8.
Til § 2
Til nr. 1
I henhold til § 6, stk. 1, i
gældende lov om hjemmeværnet omfatter loven:
1) Personel, der er ansat eller indkaldt til
tjeneste i hjemmeværnet.
2) Frivillige i hjemmeværnet.
Ved personel, der er »indkaldt til
tjeneste i hjemmeværnet«, forstås
værnepligtigt personel. I henhold til § 10 i den
gældende lov om forsvarets personel kan værnepligtige
overføres til tjeneste i hjemmeværnet.
Som følge af nedlæggelsen af
mobiliseringsstyrken og af, at de værnepligtige efter
hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste placeres i
forsvarets totalforsvarsstyrke, og af at de hjemsendte
værnepligtiges rådighedsforpligtelse foreslås
begrænset til som hovedregel at vare 3 år fra
hjemsendelsesdatoen, jf. lovforslagets § 1, nr. 10,
skønnes der ikke længere behov for muligheden for at
overføre værnepligtige til tjeneste i
hjemmeværnet. Det skal endvidere bemærkes, at der i en
årrække ikke har været værnepligtige i
hjemmeværnet eller værnepligtige med en
mobiliseringsfunktion i hjemmeværnet som en følge af
selve værnepligtsforholdet.
På denne baggrund foreslås det,
at § 6, stk. 1, nr. 1, i lov om hjemmeværnet
ændres, således at hjemmeværnets personel ikke
længere omfatter værnepligtige.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.3 og 2.4.
Der henvises endvidere til lovforslagets
§ 1, nr. 14.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2006.
§ 1, nr. 5, er en lovfæstelse
af ordninger, der allerede er gennemført ved administrative
bestemmelser og således allerede trådt i kraft.
§ 1, nr. 15, gælder for
afgørelser, der træffes af Forsvarets Personeltjeneste
på ikrafttrædelsesdagen eller senere.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om forsvarets personel |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 12. februar 2004, som
ændret ved § 39 i lov nr. 530 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Loven
omfatter personel, der er ansat eller indkaldt til tjeneste i det
militære forsvar, samt militært personel, der er
afskediget eller hjemsendt, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2
. € | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres », jf. dog stk. 2 og
3.« til: », jf. dog stk. 2-4.« |
| | |
§ 1. € Stk. 3. Loven omfatter ikke frivillige
i hjemmeværnet. | | 2. I § 1,
stk. 3 , indsættes efter
»hjemmeværnet«: », jf. dog
stk. 4«. |
| | |
| | 3. I
§ 1 indsættes som stk. 4: » Stk. 4. Bestemmelsen i
§ 13 a gælder for enhver, som er
klageberettiget.« |
| | |
§ 2. € Stk. 2. Befalingsmænd omfatter
personel af officersgruppen og sergentgruppen af linien og
reserven. Menige omfatter personel af konstabelgruppen af linien og
reserven, konstabelelever, værnepligtige menige og kvindelige
menige på værnepligtslignende vilkår. | | 4. § 2, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Befalingsmænd
omfatter personel af officersgruppen og sergentgruppen af linjen og
reserven. Menige omfatter personel af konstabelgruppen af linjen og
reserven, konstabelelever, værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår.« |
| | |
| | 5. I
§ 2 indsættes som stk. 3: » Stk. 3. Ingen kan
ansættes eller indkaldes som militært personel,
før de er fyldt 18 år.« |
| | |
§ 4.
Forsvarsministeren fastsætter antallet af
værnepligtige, der årligt indkaldes til forsvaret, og
fastsætter tjenestetidens længde. Denne kan ikke
overstige i alt 27 måneder. Stk. 2
. € | | 6. I § 4,
stk. 1, 2. pkt., ændres »27
måneder« til: »12 måneder«. |
| | |
§ 4. € Stk. 5. Værnepligtige skal give
vedkommende militære myndigheder de oplysninger om deres
uddannelsesforhold, der har betydning for
værnepligtstjenesten, og kan under tjenesten anvendes i
overensstemmelse med deres uddannelse. | | 7. I § 4,
stk. 5, udgår: », og kan under tjenesten
anvendes i overensstemmelse med deres uddannelse«. |
| | |
§ 5.
Militære tjenestemænd kan, såfremt tjenstlige
grunde gør det ønskeligt, efter ansøgning
afskediges med egenpension i henhold til lov om
tjenestemandspension, når de samtidig ansættes i
reserven. | | 8. § 5 ophæves. |
| | |
§ 6.
Bestemmelsen i § 27 i lov om tjenestemænd i staten,
folkeskolen og folkekirken kan fraviges, når forholdene taler
for det. | | 9. I
§ 6 udgår: »i staten, folkeskolen og
folkekirken«. |
| | |
§ 7. Pligten
til at forrette tjeneste i forsvaret ophører for
ikke-tjenstgørende befalingsmænd og menige ved
udgangen af det år, hvori de pågældende fylder
henholdsvis 60 og 50 år, jf. dog § 9,
stk. 3. | | 10. § 7 affattes
således: » § 7. Hjemsendte
værnepligtige og hjemsendte kvinder på
værnepligtslignende vilkår har pligt til at forrette
tjeneste i totalforsvaret, jf. § 9, stk. 1. Pligten
ophører, når der er forløbet 3 år fra
datoen for hjemsendelsen fra den første samlede tjeneste,
medmindre den pågældende er aktiveret i totalforsvaret
ved udløbet af 3-års perioden. I sidstnævnte
tilfælde ophører pligten ved udløbet af
aktiveringsperioden. Forsvarsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pligten til at forrette tjeneste i
totalforsvaret.« |
| | |
§ 8. Personel
af reserven samt personel, der er meddelt tjenestefrihed, eller
hvis kontrakt er midlertidigt ophævet, har pligt til at
forrette tjeneste, når det skønnes nødvendigt
af hensyn til landets sikkerhed. | | 11. § 8 og §
8 a ophæves. |
| | |
§ 8 a.
Kvindelige menige på værnepligtslignende vilkår,
der er hjemsendt, har pligt til at forrette tjeneste under krig
eller andre ekstraordinære forhold efter nærmere regler
fastsat af forsvarsministeren. | | |
| | |
§ 9.
Forsvarsministeren kan under krig eller andre ekstraordinære
forhold foretage de nødvendige indkaldelser af personel. Stk. 2. Under de forhold, der er
nævnt i stk. 1, kan ansatte i forsvaret ikke forlange
ansættelsesforholdet bragt til ophør. Stk. 3. Befalingsmænd, der
er afskediget med pension, har under de forhold, der er nævnt
i stk. 1, pligt til at forrette tjeneste i forsvaret indtil
det fyldte 65. år. Stk. 4. Personel, der forretter
tjeneste under de forhold, der er nævnt i stk. 1, ydes
løn mv. efter regler, der fastsættes af
forsvarsministeren. | | 12
. § 9 affattes
således: » § 9.
Forsvarsministeren kan indkalde hjemsendte værnepligtige og
hjemsendte kvinder på værnepligtslignende vilkår,
jf. § 7, 1) under krig eller andre ekstraordinære
forhold og 2) i katastrofetilfælde. Stk. 2. Under de forhold, der er
nævnt i stk. 1, har ansatte i forsvaret pligt til at
forrette tjeneste og kan ikke forlange ansættelsesforholdet
eller rådighedskontrakten bragt til ophør. Stk. 3. Ansatte, der er meddelt
tjenestefrihed, eller hvis kontrakt er midlertidigt ophævet,
har pligt til at forrette tjeneste under de forhold, der er
nævnt i stk. 1. |
| | Stk. 4. Ansatte, der forretter
tjeneste under de forhold, der er nævnt i stk. 1, nr. 1,
ydes løn mv. efter regler, der fastsættes af
forsvarsministeren.« |
| | |
§ 9 a.
Kvindeligt militært personel, der er afskediget eller
hjemsendt, og for hvem militær tjeneste af enhver art efter
foreliggende oplysninger må anses for at være
uforenelig med deres samvittighed, kan af forsvarsministeren
fritages for militær tjeneste. Forsvarsministeren
fastsætter nærmere regler herom. | | 13. I § 9
a udgår: »afskediget eller«. |
| | |
§ 10.
Værnepligtige kan overføres til tjeneste i
hjemmeværnet. | | 14. § 10
ophæves. |
| | |
| | 15. Efter § 13
indsættes i kapitel 4: » § 13 a.
Forsvarets Personeltjenestes afgørelser i sager om afsked,
sager om erstatning og godtgørelse i forbindelse med
personskade, sager om erstatning for manglende opfyldelse af
tjenestepligt og sager om aktindsigt i ansættelses- og
personalesager kan påklages til forsvarsministeren. Andre
afgørelser truffet af Forsvarets Personeltjeneste i
ansættelses- og personalesager kan ikke påklages til
forsvarsministeren, med mindre andet er fastsat ved lov.« |
| | |
Lov om hjemmeværnet |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 12. februar 2004, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 6.
Hjemmeværnets personel omfatter: 1) Personel, der er ansat eller indkaldt til
tjeneste i hjemmeværnet. 2) Frivillige i hjemmeværnet. Stk. 2.
€ | | 1. I § 6,
stk. 1, nr. 1, udgår: »eller
indkaldt«. |