L 1 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af tronfølgeloven. (Ligestilling mellem kønnene i
arvefølgen - fremsat i henhold til proceduren i grundlovens
§ 88).
Fremsat den 4. oktober 2005 af
statsministeren (Anders Fogh Rasmussen)
Forslag
til
Lov om
ændring af tronfølgeloven
(ligestilling mellem kønnene i
arvefølgen - fremsat i henhold til proceduren i grundlovens
§ 88)
§ 1
I tronfølgeloven, lov nr. 170 af
27. marts 1953, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1,
affattes således:
»Ved en konges eller en regerende dronnings
død overgår tronen til den pågældendes
søn eller datter, således at den ældre går
forud for den yngre.«
2. I § 2, stk. 2, og i
§ 5, stk. 3
, indsættes efter »kongens«: »eller den
regerende dronnings«, og i § 6 indsættes
efter »konge«: »eller en regerende
dronning«.
3.§ 3 affattes
således:
Ȥ 3.
Dør en konge eller en regerende dronning uden at efterlade
sig til tronen arveberettiget afkom, overgår tronen til den
pågældendes broder eller søster. Har kongen
eller den regerende dronning flere søskende, eller er nogen
af den pågældendes søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse.«
4. I § 4 udgår
»mænd fremfor kvinder og for«.
5. § 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Til kongens eller den
regerende dronnings indgåelse af ægteskab kræves
Folketingets samtykke.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I medfør af grundlovens § 2,
2. pkt., nedarves kongemagten til mænd og kvinder efter de i
tronfølgeloven af 27. marts 1953 fastsatte regler. Det
følger af tronfølgelovens bestemmelser, at arveretten
til tronen overgår til kongens søn eller datter,
således at søn går forud for datter, og i
tilfælde af, at der er flere børn af samme køn,
at den ældre går forud for den yngre.
Såfremt en konges
førstefødte er en datter, vil datterens arveret til
tronen således blive fortrængt af en yngre
søns.
Lovforslaget tilsigter at skabe fuld
ligestilling mellem mænd og kvinder i relation til
arvefølgen.
Tronfølgeloven har grundlovsrang, jf.
nærmere afsnit 3.1 nedenfor. En ændring af
tronfølgeloven skal derfor gennemføres i
medfør af proceduren i grundlovens § 88
vedrørende grundlovsændringer.
2. Hovedpunkterne i lovforslaget
På tidspunktet for den første
grundlovs tilblivelse var arveretten til Danmarks trone reguleret
af ganske detaljerede bestemmelser i kongeloven fra 1665.
1849-grundloven fastslog, jf. dennes § 4, at kongelovens
regler fortsat skulle være gældende og kun kunne
forandres efter forslag fra kongen og med den forenede Rigsdags
samtykke (med et krav om flertal på mindst 3/4 af de afgivne
stemmer). Kongelovens arvefølgeregler blev i 1853 erstattet
af en selvstændig tronfølgelov.
Ifølge tronfølgeloven af 31.
juli 1853 var Christian IX og Dronning Louises mandlige afkom "mand
efter mand og mand af mand" under visse nærmere betingelser
arveberettiget til tronen. Ved grundlovsrevisionen i 1866 blev der
i stedet for henvisningen til kongeloven indsat en henvisning til
tronfølgeloven af 1853 i grundlovens § 1.
Bestemmelsen videreførtes uden
ændringer i 1915-grundloven (og i det grundlovsforslag, som
efter vedtagelse i Rigsdagen faldt ved folkeafstemningen i
1939).
Allerede under forhandlingerne om
1939-grundlovsforslaget var der fortalere for en ændring af
tronfølgeloven, som gav kvinder arveret til tronen. Enighed
herom opnåedes imidlertid først i forbindelse med
forhandlingerne om 1953-grundloven, hvor der dog fortsat var
uenighed om, hvorvidt kvinder i arvefølgen burde være
ligestillet med mændene eller efter visse regler burde
stå tilbage for disse. Sidstnævnte opfattelse blev lagt
til grund i forfatningskommissionens forslag til den
nugældende tronfølgelov af 27. marts 1953.
Den fortrinsstilling, tronfølgeloven
giver mandlige arveberettigede, finder regeringen ikke anledning
til at opretholde. Med nærværende lovforslag
foreslås tronfølgeloven derfor ændret,
således at denne fortrinsstilling ophæves. I
forlængelse heraf foreslås tronfølgelovens
formuleringer ændret, således at der fremover henvises
til en konge eller en regerende dronning.
Tronfølgeloven foreslås i
øvrigt videreført i sin nuværende udformning
bortset fra enkelte sproglige justeringer.
3. Forholdet til grundloven
3.1. Forholdet til grundlovens
§ 2, 2. pkt.
Grundlovens § 2, 2. pkt., har
følgende ordlyd: "Kongemagten nedarves til mænd og
kvinder efter de i tronfølgeloven af 27. marts 1953
fastsatte regler". Tronfølgeloven har hermed grundlovsrang
og kan kun ændres efter proceduren i grundlovens
§ 88. Nærværende forslag til ændring af
tronfølgeloven skal derfor behandles efter samme procedure
som et grundlovsforslag, jf. nærmere nedenfor. Det samme vil
gælde eventuelle senere ændringer af
tronfølgeloven. Derimod er det ikke nødvendigt i
samme forbindelse at foretage en ændring af grundlovens
§ 2, 2. pkt. €" f.eks. i form af en
tilføjelse af ordene "med senere ændringer" efter
henvisningen til tronfølgeloven af 27. marts 1953. På
dette punkt er der efter regeringens opfattelse valgfrihed.
Henset til det forhold, at der ikke på
nuværende tidspunkt er grundlag for en mere gennemgribende
grundlovsrevision, under hvilken en ændring af grundlovens
§ 2, 2. pkt., ville kunne medtages, har regeringen
besluttet ikke at foreslå en ændring af selve
grundloven alene med henblik på en sådan teknisk
justering.
3.2. Forholdet til g rundlovens
§ 88
Som det fremgår af det, der er
anført under pkt. 3.1 ovenfor, skal lovforslaget behandles
efter den procedure, der i grundlovens § 88 er fastsat
for grundlovsændringer. Det gælder, selv om der som
nævnt ikke foreslås nogen ændring af grundlovens
§ 2 om tronfølgeordningen.
Det anførte indebærer, at
lovforslaget i første omgang skal vedtages af Folketinget,
og at der herefter skal udskrives nyvalg. I overensstemmelse med
opfattelsen i nyere forfatningsretlig litteratur bygger
lovforslaget på dette punkt på, at en vedtagelse af
forslaget ikke berører statsministerens beføjelse til
inden for den nuværende valgperiode at beslutte det
nærmere tidspunkt for udskrivelsen af det nævnte
nyvalg. I forbindelse med udskrivelsen vil regeringen imidlertid
selvsagt tilkendegive, at valget indgår som led i den
procedure, der gælder for lovforslagets gennemførelse
efter grundlovens § 88.
Efter nyvalg skal lovforslaget vedtages i
uændret skikkelse af det nye folketing. Herefter skal
forslaget €" efter nærmere regler, der fastsættes
ved lov €" inden et halvt år forelægges for
vælgerne til godkendelse eller forkastelse ved en
folkeafstemning. Til vedtagelse af forslaget kræves, at et
flertal af de vælgere, der deltager i afstemningen, stemmer
for forslaget, og at dette flertal udgør mindst 40 % af de
stemmeberettigede.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige. Forslaget vil ikke
have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, og forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5. Hørte myndigheder
Grønlands Hjemmestyre og
Færøernes landsstyre har samtidig med lovforslagets
fremsættelse for Folketinget fået fremsendt
lovforslaget til udtalelse, jf. henholdsvis § 12 i lov
nr. 577 af 29. november 1978 om Grønlands hjemmestyre og
§ 7 i lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes Hjemmestyre.
6. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring af
§ 2, stk. 1, ophæves den
nugældende fortrinsstilling for mandlige arveberettigede i
den lineale arvefølge, således at der alene gives
fortrin til en ældre arveberettiget frem for en yngre.
Samtidig foreslås bestemmelsen sprogligt justeret,
således at der henvises til en konge eller en regerende
dronning. Herefter vil tronen ved en konges eller en regerende
dronnings død overgå til dennes søn eller
datter, og såfremt den pågældende har flere
børn, vil den ældre altid gå forud for den
yngre.
Til nr. 2
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af den foreslåede sproglige justering af
§ 2, stk. 1.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af
§ 3 ophæves den nugældende
fortrinsstilling for mandlige arveberettigede også inden for
den såkaldte 1. sidelinie, dvs. de personer, der nedstammer
fra den afdøde konges eller regerende dronnings far eller
mor, således at der alene gives fortrin til en ældre
arveberettiget frem for en yngre.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring af
§ 4 ophæves den nugældende
fortrinsstilling for mandlige arveberettigede på tilsvarende
vis som i de foregående bestemmelser også inden for de
fjernere sidelinier, således at der alene gives fortrin til
en ældre arveberettiget frem for en yngre.
Til nr. 5
Ændringerne er en konsekvens af den
foreslåede sproglige justering af § 2, stk. 1.
Der er i øvrigt tale om redaktionelle ændringer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I tronfølgeloven, lov nr. 170 af
27. marts 1953, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 2, stk. 1,
affattes således: |
§ 2. Ved en
konges død overgår tronen til hans søn eller
datter, således at søn går forud for datter, og
i tilfælde af, at der er flere børn af samme
køn, den ældre går forud for den yngre. | | »Ved en konges eller en regerende dronnings
død overgår tronen til den pågældendes
søn eller datter, således at den ældre går
forud for den yngre.« |
| | |
Stk. 2. Er et af kongens børn
afgået ved døden, træder vedkommendes afkom i
dets sted efter linealfølgen og de i stk. 1 fastsatte
regler. | | 2. I § 2,
stk. 2, og i § 5, stk. 3,
indsættes efter »kongens«: »eller den
regerende dronnings«, og i § 6
indsættes efter »konge«: »eller en
regerende dronning«. |
| | |
| | 3. § 3 affattes
således: |
§ 3. Dør
en konge uden at efterlade sig til tronen arveberettiget afkom,
overgår tronen til hans broder eller søster med
fortrin for broder. Har kongen flere søskende af samme
køn, eller er nogen af hans søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse. | | Ȥ 3.
Dør en konge eller en regerende dronning uden at efterlade
sig til tronen arveberettiget afkom, overgår tronen til den
pågældendes broder eller søster. Har kongen
eller den regerende dronning flere søskende, eller er nogen
af den pågældendes søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse.« |
| | |
§ 4. Er der
ingen arveberettigede i henhold til bestemmelserne i
§§ 2 og 3, overgår tronen til den derefter
nærmeste sidelinie indenfor kong Christian X og dronning
Alexandrines efterslægt efter linealfølgen og med
tilsvarende fortrin for mænd fremfor kvinder og for
ældre fremfor yngre som fastsat i §§ 2 og
3. | | 4. I
§ 4 udgår »mænd fremfor
kvinder og for«. |
| | |
§ 5. - - - | | 5. § 5, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Til kongens indgåelse af
ægteskab udfordres rigsdagens samtykke. | | »Stk. 2. Til kongens eller den
regerende dronnings indgåelse af ægteskab kræves
Folketingets samtykke.« |
Stk. 3. Indgår en til tronen
arveberettiget person ægteskab uden kongens i
statsrådet givne samtykke, mister den pågældende
arveretten til tronen for sig og de i ægteskabet fødte
børn og disses afkom. | | |
| | |
§ 6. Bestemmelserne i
§§ 2-5 finder tilsvarende anvendelse i
tilfælde af, at en konge frasiger sig tronen. | | |