B 58 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en mindste standard for forbrug til brug for det lovforberedende
arbejde m.v. (en officiel dansk fattigdomsdefinition).
Fremsat den 10. januar 2006 af
Villy Søvndal (SF), Thomas
Krog (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en mindste standard for forbrug til brug
for det lovforberedende
arbejde m.v. (en officiel dansk fattigdomsdefinition)
Folketinget konstaterer, at der i Danmark, modsat
mange andre lande, ikke findes nogen form for officiel definition
af fattigdom. Det er med til sløre billedet af, hvor mange
fattige der er i Danmark, og af konsekvenserne af lovgivning,
der påvirker antallet af fattige. Derfor opfordrer
Folketinget regeringen til at udarbejde en beskrivelse af det
mindste acceptable leveniveau for forskellige familietyper og
regelmæssigt offentliggøre statistik for, hvem der
lever under, lige over og klart over dette niveau. Når
beskrivelsen er udarbejdet, skal der ved ny lovgivning
redegøres for, hvilke økonomiske konsekvenser
denne har for personer, der lever under eller omkring det
mindste acceptable leveniveau.
Bemærkninger til
forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 129 fra folketingsåret 2004-2005,
1. samling (se Folketingstidende 2004-05, 2. samling
forhandlingerne tillæg A side 469). Det moderne
fattigdomsbegreb har mange dimensioner, men der ingen tvivl om, at
snævre økonomiske mål for fattigdom fortsat har
meget stor betydning både i sig selv, og fordi
økonomisk fattigdom meget ofte fører til en trist og
ensom tilværelse, altså til en oplevelse af både
økonomisk og social fattigdom.
I kraft af bl.a. et progressivt skattesystem, en
række gratis velfærdsydelser og
overførselsindkomst til mennesker, der ellers utvivlsomt
ville være fattige, har Danmark relativt få fattige.
Men der er absolut ingen grund til at hvile på
laurbærrene. Når SFI kommer frem til, at 90.000 børn i Danmark lever i
fattige familier samtidig med, at regeringen har delt 20 mia. kr.
ud i skattelettelser til overvejende de velstillede, er der noget
helt galt.
Ofte ender debatten i en strid om tal og om
definitionen af fattigdom. Det skal medgives, at der ikke er noget
endegyldigt svar på, hvornår man er fattig. Globalt set
opererer man med grænser på 1 dollar og 2 dollars om
dagen, men de er åbenlyst irrelevante i en dansk
sammenhæng. Det skulle dog være muligt at nå frem
til en definition af fattigdom i Danmark, som de fleste vil
anerkende som relevant. Det kan i hvert fald lade sig gøre i
lande som USA og Sverige, og man er også gået i gang i
Norge.
Forslagsstillerne foreslår, at man tager
udgangspunkt i den såkaldte budgetmetode, hvor man udarbejder
et budget for et lavest acceptabelt leveniveau. Forbrugerstyrelsen
har udviklet et standardbudget, som ligger klart over, hvad man kan
betegne som fattigdom. Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
har på grundlag heraf udviklet et mindstebudget , hvor man kommer frem til følgende
rådighedsbeløb efter, at udgiften til bolig, varme, el
og vand er betalt (2004-prisniveau):
Enlig uden børn: 3.876 kr. om
måneden.
Enlig med et barn: 5.220 kr. om måneden.
Par uden børn: 7.144 kr. om
måneden.
Par med to børn: 10.080 kr. om
måneden.
Det virker som et rimeligt om end skrabet bud, men
forslagsstillerne er åbne over for argumenter om, at
beløbene skal være noget anderledes end de
nævnte.
Budgetmetoden har den fordel, at man umiddelbart
kan forholde sig til beløbene. Det fremgår nemlig,
hvor meget der vil være til rådighed til de enkelte
budgetposter som mad, beklædning, transport og fritid.
Så kan enhver sætte sig ind i, hvilke muligheder der er
for at leve ordentligt for de penge. F.eks. indebærer
CASA€™s tal, at en enlig med et barn har 205 kr. til
rådighed om måneden til
»fritidsaktiviteter«. Det kommer man ikke langt for i
dagens Danmark.
Budgettallet €" herefter kaldet
fattigdomsgrænsen €" skal bruges til to ting:
For det første til at belyse udviklingen i
fattigdommen ved, at der årligt laves statistisk materiale
herom til brug for samfundsdebatten, hvor man så
forhåbentlig undgår mudderkastning om, præcis
hvad man skal forstå ved fattigdom, men i stedet får en
debat om, hvorvidt udviklingen er rimelig. Forslagstillerne
lægger ikke skjul på, at den øgede
gennemskuelighed vil give mere politisk fokus på
fattigdomsproblemet og øge den folkelige solidaritet med de
fattige.
For det andet skal der, når regeringen
fremsætter lovforslag, ske en vurdering af konsekvenserne for
antallet af fattige, ligesom der i dag sker en vurdering af de
statsfinansielle, erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser, men naturligvis kun i de
tilfælde, hvor det kan tænkes at være relevant.
Det vil typisk sige i forbindelse med love om skatter og afgifter,
overførselsindkomster og finanslove.
Formålet er igen det samme: at skabe klarhed
i debatten og øge fokus på lovgivningens effekt
på fattigdommen. Måske var den skammelige lov om den
såkaldte starthjælp ikke blevet vedtaget, hvis den var
blevet vurderet på denne måde.
Skriftlig fremsættelse
Villy Sønvdal (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning .
(Beslutningsforslag nr. B 58).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.