L 81 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden
for hovedstadsområdet samt lov om hovedstadsområdets
kollektive persontrafik. (Individuel handicapkørsel,
rejsekort og rejseplan).
Fremsat den 23. februar 2005 af trafik- og
energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om den lokale og
regionale kollektive
personbefordring uden for hovedstadsområdet samt lov
om
hovedstadsområdets kollektive persontrafik
(Individuel handicapkørsel, rejsekort
og rejseplan)
§ 1
I lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1452 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Hvert amtsråd
uden for hovedstadsområdet skal for svært
bevægelseshæmmede over 18 år etablere individuel
handicapkørsel, som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lignende.«
2. I § 1 indsættes som
stk. 4-7:
»Stk. 4. Individuel
handicapkørsel skal:
1) som minimum pr. år omfatte 104
enkeltture så tæt til gadedøren som muligt,
2) foregå i et egnet køretøj
og
3) indeholde mulighed for kørsel til et
tilstødende amt.
Stk. 5. Individuel
handicapkørsel skal bestilles i rimelig tid inden
kørslen.
Stk. 6. Taksterne for individuel
handicapkørsel må ikke være væsentligt
højere end taksten for øvrig kollektiv
persontransport i amtet.
Stk. 7. Amtsrådet skal inddrage
handicaporganisationerne i forbindelse med tilrettelæggelsen
af ordningen for individuel handicapkørsel.«
3. I § 2, stk. 5,
udgår: »stk. 2«.
4. I § 4, stk. 2,
udgår: »stk. 2«.
5. Efter § 7 indsættes i
kapitel 5:
Ȥ 7 a.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for billettering, kan indgå aftaler i tilknytning hertil,
herunder om kommerciel anvendelse af adgangen til
billetteringssystemet. Overskud kan udbetales som udbytte til
parterne i samarbejdet.
§ 7 b.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for oplysning om rejsetider og rejseplanlægning, kan
indgå aftaler i tilknytning hertil, herunder om kommerciel
anvendelse af adgangen til systemet. Overskud kan udbetales som
udbytte til parterne i samarbejdet.«
§ 2
I lov om hovedstadsområdets
kollektive persontrafik, jf. lovbekendtgørelse nr. 492 af
16. juni 1995, som senest ændret ved § 4 i lov nr.
1317 af 20. december 2000, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Hovedstadens
Udviklingsråd skal for svært
bevægelseshæmmede over 18 år etablere individuel
handicapkørsel, som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lignende.«
2. I § 1 indsættes som
stk. 4-7:
»Stk. 4. Individuel
handicapkørsel skal:
1) som minimum pr. år omfatte 104
enkeltture så tæt til gadedøren som muligt,
2) foregå i et egnet køretøj
og
3) indeholde mulighed for kørsel til et
tilstødende amt.
Stk. 5. Individuel
handicapkørsel skal bestilles i rimelig tid inden
kørslen.
Stk. 6. Taksterne for individuel
handicapkørsel må ikke være væsentligt
højere end taksten for øvrig kollektiv
persontransport i hovedstadsområdet.
Stk. 7. Hovedstadens
Udviklingsråd skal inddrage handicaporganisationer i
forbindelse med tilrettelæggelsen af ordningen for individuel
handicapkørsel.«
3. I § 5, stk. 3,
udgår: »stk. 3«.
4. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 8.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for billettering, kan indgå aftaler i tilknytning hertil,
herunder om kommerciel anvendelse af adgangen til
billetteringssystemet. Overskud kan udbetales som udbytte til
parterne i samarbejdet.
§ 9.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for oplysning om rejsetider og rejseplanlægning, kan
indgå aftaler i tilknytning hertil, herunder om kommerciel
anvendelse af adgangen til systemet. Overskud kan udbetales som
udbytte til parterne i samarbejdet.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er €" med enkelte
lovtekniske og sproglige ændringer €" en
genfremsættelse af L 105, som blev fremsat for Folketinget
den 17. november 2004 (Folketingstidende 2004-2005 tillæg A,
side 2991), 1. behandlet i Folketinget den 2. december 2004
(Folketingets forhandlinger for nævnte dato side 2318),
betænkning afgivet af Trafikudvalget den 11. januar 2005 og
2. behandlet i Folketinget den 13. januar 2005.
Lovforslaget indeholder 2 hovedpunkter. For
det første indebærer lovforslaget en præcisering
af, hvilke minimumskrav der kan stilles til individuel
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede. For det andet indeholder
lovforslaget bestemmelser om kommerciel anvendelse af det
elektroniske rejsekort og rejseplanen.
1. Individuel handicapkørsel
for svært bevægelseshæmmede
1.1 Baggrund
Bestemmelserne om individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede
blev indført i 1992 ved ændringer af lov om den lokale
og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet og lov om hovedstadsområdets
kollektive persontrafik. Lovforslaget var en opfølgning
på en folketingsbeslutning af 7. maj 1991 om
kørselsordninger for svært
bevægelseshæmmede (Folketingstidende 1991-1992
tillæg C 413).
Formålet med folketingsbeslutningen var
at ligestille svært bevægelseshæmmede brugere i
samfundet med borgere uden fysiske handicap for så vidt
angår transportmuligheder. Der blev fastsat en
lovmæssig pligt for amtskommunerne og
Hovedstadsområdets Trafikselskab til at etablere individuel
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, som rækker ud over transport
til behandling, terapi og lignende. Ordningen omfatter
kørsel med sociale formål og til fritidsaktiviteter
€" i modsætning til den kørsel, der sker til
behandling, terapi og lignende, og som ydes i henhold til anden
lovgivning.
Det var hensigten at etablere en
kørselsordning, der så vidt muligt svarede til
principperne bag de kollektive trafikordninger i modsætning
til private individuelle ordninger, som fx taxikørsel.
Ordningen skulle afhjælpe, at de kollektive transportmidler
kun i en vis udstrækning er indrettet handicapegnet, og at
den almindelige kollektive trafik €" selv om denne
efterhånden er blevet mere handicapegnet €" kun i en vis
udstrækning er og kan blive egnet til befordring af
svært bevægelseshæmmede. Ordningen omfatter
således de svært bevægelseshæmmede, mens
andre grupper af handicappede ikke er omfattet, f.eks. blinde eller
psykisk handicappede, der ikke tillige er svært
bevægelseshæmmede.
I 1993 vedtog Folketinget beslutningsforslag
nr. B. 43 af 2. april 1993 om ligestilling og ligebehandling af
handicappede med andre borgere. Folketinget bad ved
beslutningsforslaget Folketingets Ombudsmand om at følge
udviklingen i ligebehandlingen og eventuelt meddele påtale,
hvor dette var muligt inden for ombudsmandens kompetence.
Efterfølgende har Folketingets
Ombudsmand påtalt, at ligebehandlingsprincippet ikke i alle
tilfælde blev tilfredsstillende tilgodeset. Folketingets
Ombudsmand har henstillet, at lovgivningen præciseres.
1.2. Indhold
Lovforslaget præciserer, hvilke
minimumskrav der kan stilles til selve handicapkørslen.
Derudover foretages enkelte justeringer ud fra de erfaringer, der
er indhøstet i forbindelse med de enkelte amtskommuner,
trafikselskaber og Hovedstadens Udviklingsråds (HUR)
administration af handicapkørslen.
Hverken det oprindelige lovgrundlag eller
indeværende lovforslag fastlægger et præcist
serviceniveau for handicapkørslen, men fastlægger
alene minimumskrav. Det er de enkelte amtskommuner og
trafikselskaber, der i gennemførslen af
handicapkørslen skal fastlægge det præcise
serviceniveau på basis af minimumskravene.
Forslaget skal således
tydeliggøre, hvilken kørselsydelse amtskommunerne,
trafikselskaberne og HUR skal stille til rådighed for de
svært bevægelseshæmmede.
Denne præcisering af lovgrundlaget er
fundet nødvendig, fordi de gældende bestemmelser ikke
i tilstrækkelig grad har sikret de svært
bevægelseshæmmedes mulighed for at stille krav til den
individuelle handicapkørsel. Med lovforslaget sikres
minimumskravene.
Formålet med den individuelle
handicapkørsel ændres således ikke med
lovforslaget, idet formålet fortsat er at ligestille de
svært bevægelseshæmmede brugere i samfundet med
borgere uden fysiske handicap for så vidt angår
transportmuligheder med kollektiv trafik.
2. Rejsekortet
2.1. Baggrund
Rejsekortet skal udgøre en
landsdækkende, elektronisk rejsehjemmel, der planlægges
over en årrække at erstatte de nuværende
billetteringssystemer i den kollektive trafik. Herved øges
tilgængeligheden til den kollektive trafik, idet rejsekortet,
når det er fuldt implementeret, vil kunne anvendes til al
kollektiv trafik i Danmark.
Kortet bliver et såkaldt kontaktfrit
chip-kort (Smart Card), der aflæses elektronisk uden direkte
kontakt med en kortlæser. Kortet vil blot skulle holdes
nær kortlæseren for at kunne aflæses.
Til rejsekortet er knyttet en konto, der
bruges til at betale rejser med. Der kan indsættes penge
på kortet i automater, betjente kortsalg samt gennem
automatiske betalingsordninger.
Der planlægges mulighed for, at
kunderne fortsat kan købe kontantbilletter til den
kollektive trafik som alternativ til rejsekortet.
Rejsekortet planlægges indført
som elektronisk rejsehjemmel til kollektiv trafik med busser, metro
og tog fra 2008, i første omgang i hovedstadsområdet,
hvorefter rejsekortsystemet gradvist forventes indført i
resten af landet frem til udgangen af 2009.
Rejsekort A/S blev stiftet i august 2003.
Parterne i Rejsekort A/S er på nuværende tidspunkt DSB,
HUR, Ørestadsselskabet, Vestsjællands Trafikselskab,
Storstrøms Trafikselskab, Vejle Amts Trafikselskab og
Nordjyllands Trafikselskab. De øvrige fælleskommunale
trafikselskaber, amtskommuner og kommuner kan når som helst
blive aktionærer i Rejsekort A/S. Privatejede
trafikvirksomheder vil senere kunne blive aktionære r.
2.2. Indhold
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at
amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
HUR, Ørestadsselskabet samt DSB, som indgår i et
indbyrdes samarbejde om at udvikle og drive elektroniske systemer
for billettering (rejsekortet), kan indgå aftale om
kommerciel anvendelse af adgangen til systemet og desuden udbetale
udbytte til parterne i samarbejdet.
DSB har allerede denne mulighed i
medfør af lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, hvorefter DSB kan drive anden
virksomhed, som ligger i naturlig forlængelse af at drive
jernbanevirksomhed. Driften skal ske på
forretningsmæssigt grundlag.
DSB nævnes i lovforslaget for at skabe
et fuldstændigt overblik over de parter, der planlægger
at deltage i rejsekortet.
Lovforslaget giver Rejsekort A/S hjemmel til
at kunne indgå aftaler med private om udnyttelse af
rejsekortet til andet end rejsehjemmel, således at selskabet
vil kunne oppebære en indtjening €" fx i form af en
omsætningsafgift for en sådan benyttelse. Der er ikke
mulighed for at indgå sådanne aftaler efter de
almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners
opgavevaretagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler), og
det er derfor nødvendigt med en særlig lovhjemmel.
Endvidere hjemler lovforslaget adgang til, at Rejsekort A/S
får adgang til at udbetale udbytte til sine aktionærer,
som heller ikke er muligt efter kommunalfuldmagtsreglerne og derfor
ligeledes kræver en særlig lovhjemmel.
3. Rejseplanen
3.1. Baggrund
Rejseplanen er en landsdækkende
elektronisk køreplan, hvor det er muligt ved elektronisk
opslag at tilrettelægge en rejse fra en bestemt destination
til en anden på et givent tidspunkt eventuelt ved brug af
flere forskellige rejseformer. Rejseplanen bidrager således
til at gøre den kollektive trafik mere tilgængelig,
idet rejseplanen stiller en opdateret køreplansinformation
til rådighed for passagererne på en overskuelig og
lettilgængelig måde.
Rejseplanen blev officielt lanceret den 1.
oktober 1998 og er i dag med 2,8 mio. søgninger på
rejser om måneden et af de mest benyttede websteder i
Danmark.
Rejseplanen A/S blev stiftet pr 1. januar
2003. Selskabets aktionærer er de parter, der indtil
stiftelsen har finansieret Rejseplanens udviklingsomkostninger. Det
drejer sig om DSB, samtlige trafikselskaber og de amtskommuner og
kommuner, hvor der ikke er oprettet trafikselskab. Der er givet
mulighed for, at øvrige parter, herunder private, på
et senere tidspunkt kan blive aktionærer.
Stort set samtlige udbydere af kollektiv
trafik leverer i dag information om køreplaner mv. til
Rejseplanen. Rejseplanen er åben for alle udbydere af
kollektiv trafik.
Rejseplanen A/S finansieres pt. af de
tilsluttede parter ud fra en fordelingsnøgle efter
passagerindtægter.
3.2. Indhold
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at
amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
HUR, Ørestadsselskabet samt DSB, som samarbejder om at
udvikle og drive elektroniske systemer for oplysning om rejsetider
og rejseplanlægning, kan indgå aftaler i tilknytning
hertil, herunder om kommerciel anvendelse af adgangen til systemet.
Overskud kan udbetales som udbytte til parterne i samarbejdet.
Lovforslaget giver Rejseplanen hjemmel til at
kunne indgå samarbejdsaftaler med private om fx integration
med andre elektroniske systemer, således at selskabet vil
kunne oppebære en indtjening €" fx i form af en
omsætningsafgift for en sådan benyttelse. Der er ikke
mulighed for at indgå sådanne aftaler efter
kommunalfuldmagtsreglerne, og det er derfor nødvendigt med
en særlig lovhjemmel. Endvidere hjemler lovforslaget adgang
til, at Rejseplanen får adgang til at udbetale udbytte til
sine aktionærer, hvilket heller ikke er muligt efter
kommunalfuldmagtsreglerne og derfor ligeledes kræver en
særlig lovhjemmel.
DSB nævnes i lovforslaget for
fuldstændighedens skyld, jf. bemærkningerne ovenfor i
pkt. 2.2. til § 7 a.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det
er derfor ikke blevet testet i et virksomhedspanel eller
lignende.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget (L 105) var været sendt
til høring hos de myndigheder og organisationer, der
fremgår af bilag 1 til lovforslaget.
Høringssvarene blev fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg den 26. november 2004 ledsaget af de
kommentarer, som udtalelserne gav anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter . |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ordningen er en transportordning for
personer, der som følge af deres bevægelseshandicap
har behov for hjælpemidler, og som følge deraf ikke
kan benytte den almindelige offentlige transport - selv om
transportmidlet måtte være handicapvenligt indrettet.
Ved svært bevægelseshæmmede forstås
kørestolsbrugere og personer, der bruger
ganghjælpemidler som krykkestokke og gangbukke og lignende.
Svært bevægelseshæmmede, der har behov for, men
€" fx på grund af et synshandicap €" ikke anvender
et ganghjælpemiddel, er også omfattet af ordningen.
Personer, der har invalidebil, er ikke udelukket fra
transportordningen. Det samme gælder plejehjemsbeboere.
Andre grupper af handicappede end svært
bevægelseshæmmede er ikke omfattet af ordningen, jf.
afsnit 1.1, men bestemmelsen udelukker ikke, at amtskommuner og
trafikselskaber kan tilbyde andre grupper af handicappede at
deltage i ordningen.
Målgruppen foreslås
præciseret til at omfatte gruppen af svært
bevægelseshæmmede på 18 år og derover. Det
er blevet overvejet at fastsætte en lavere
aldersgrænse, men det er fundet uhensigtsmæssigt at
åbne ordningen for denne gruppe, idet gruppen dermed ville
risikere at blive stillet ringere i forhold til de mere fleksible
kørselstilbud, som de er berettiget til efter anden
lovgivning. Aldersgrænsen udelukker ikke, at amtskommuner og
trafikselskaber kan bestemme, at unge under 18 år kan deltage
i ordningen.
Bestemmelsen omfatter kørsel til
sociale aktiviteter og fritidsformål (spontankørsel),
idet kørsel til behandling, terapi og lignende er omfattet
af anden lovgivning. Spontankørsel skal ses i
modsætning til, at kørsel til behandling, terapi og
lignende, typisk er en tilbagevendende kørsel. Der er
således ikke tale om krav på »her og nu
kørsel«, jf. bemærkningerne nedenfor til nr. 2
om, at kørslen skal bestilles i rimelig tid, inden den skal
finde sted.
Til nr. 2
Der fastlægges visse minimumskrav til
kørslen. Der er tale om en præcisering af det
gældende lovgrundlag, således at det fremgår mere
entydigt, hvilke minimumskrav der fra brugernes side kan stilles
til den individuelle handicapkørsel.
Handicapkørselsordningen indgår
som en del af amtskommunernes almindelige forpligtelse til at
udføre kollektiv persontrafik. Principperne for den
individuelle handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede skal således i tilpasset form
svare til principperne bag de offentlige kollektive ordninger i
modsætning til private individuelle ordninger, som fx
taxikørsel. Den tidsmæssige placering af
kørslen skal derfor være inden for normal
køreplantid.
104 enkeltture årligt
Der skal som minimum tilbydes 104 enkeltture
årligt til den enkelte svært
bevægelseshæmmede. Bestemmelsen er ikke til hinder for,
at de enkelte amtskommuner eller trafikselskaber tilbyder flere
ture eller giver mulighed for tilkøb af flere ture.
En opdeling af de 104 ture i kortere
intervaller hen over året (fx. en opdeling, hvor der tilbydes
26 enkeltture pr. kvartal, hvor ikke-benyttede ture bortfalder ved
kvartalets slutning), har i visse tilfælde givet en negativ
virkning for brugerne, som på den måde er blevet
frataget muligheden for selv at tilrettelægge kørslen.
Som et eksempel kan nævnes kørsel til
fritidsaktiviteter, som kun kan dyrkes om sommeren. Der vil derfor
ikke kunne stilles krav om, at den enkelte bruger fordeler sine
ture jævnt hen over året. Brug af ordningen sker alene
efter ønske fra brugeren, som kan bestille kørsel
på de tidspunkter, der passer brugeren.
Kørsel til
gadedøren
Kørslen skal foregå så
tæt til gadedøren som muligt. Hermed menes, at da der
er tale om en individuel kørselsordning, vil transporten ske
til og fra en bestemt adresse i modsætning til almindelig
kollektiv transport, som sker til og fra stoppesteder, stationer
mv.
Kørslen omfatter hjælp til ind-
og udstigning af køretøjet og hjælp til, at
ganghjælpemidlet og eventuel bagage løftes ind og ud
af køretøjet. Derudover er der ikke bestemte krav til
den hjælp, som brugeren kan forvente i forbindelse med
kørslen.
Ordningen har således ikke til
formål at sikre, at enhver uanset førlighed kan
benytte ordningen. Bl.a. har det ikke været intentionen, at
der i forbindelse med den individuelle handicapkørsel skulle
tilbydes bistand i samme udstrækning som den, der ydes af
ambulanceførere, dvs. bistand inde i boligen,
nedbæring eller liggende befordring.
Egnede køretøjer
Kørslen skal foregå i biler
eller busser, der er egnede til transport af svært
bevægelseshæmmede, som er brugere af kørestol
eller et ganghjælpemiddel. Kørslen vil dog typisk
foregå i specialindrettede handicapbusser.
Kørsel over
amtsgrænser
Kørslen skal kunne foregå over
amtsgrænser. Amtskommuner og trafikselskaber har allerede i
dag en forpligtelse til at indgå aftaler med de
tilstødende amtskommuner om tilrettelæggelsen af den
amtsoverskridende kørsel. Denne forpligtelse foreslås
opretholdt, således at brugerne også har krav på
kørsel til et tilstødende amt. Dog kan der stilles
krav om, at denne kørsel skal bestilles i særlig god
tid forinden. Ved tilstødende amtskommuner forstås de
amtskommuner, der grænser op til det pågældende
amt enten ved land eller ved en broforbindelse. Dette svarer til
amtskommuners ansvar for den øvrige kollektive trafik, hvor
de også har en forpligtelse til at tilbyde kollektiv trafik
på tværs af amtsgrænserne.
Kørsel skal bestilles i
rimelig tid
Brugerne skal bestille kørsel i
rimelig tid, således at amtskommunerne eller
trafikselskaberne har mulighed for at tilrettelægge og
planlægge kørslen. Der vil typisk være tale om
flere timer før kørslen, men der kan også i
visse særlige situationer være tale om flere dage
før kørslen. Fx i forbindelse med højtider og
kørsel over længere afstande kan det være
nødvendigt af hensyn til amtskommunernes og
trafikselskabernes tilrettelæggelse og planlægning af
kørslen, at kørslen bestilles længere tid i
forvejen.
Takster
Det var forudsat i forbindelse med det
oprindelige lovforslag, at taksterne for individuel
handicapkørsel ikke må ligge væsentligt
højere end prisen for øvrig kollektiv persontransport
i amtet.
Inddragelse af
handicaporganisationerne
Handicaporganisationerne skal inddrages i
forbindelse med udarbejdelsen af en plan efter § 2,
stk. 5, i loven om den lokale og regionale kollektive
personbefordring uden for hovedstadsområdet. Forslaget i
§ 1, nr. 2, indebærer, at handicaporganisationerne
løbende skal inddrages i forbindelse med amtskommunernes
eller trafikselskabernes praktiske tilrettelæggelse af
ordningerne. På den måde sikres, at de svært
bevægelseshæmmedes erfaringer med
tilrettelæggelse af ordningerne indgår i forbindelse
med løbende tilpasninger af ordningerne.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af forslaget i § 1, nr. 2.
Til nr. 5
Bestemmelsen giver mulighed for kommerciel
anvendelse af rejsekortet og rejseplanen i tillæg til
rejsekortets og rejseplanens primære anvendelse som
henholdsvis elektronisk rejsehjemmel og elektronisk
køreplan.
Som eksempel kan nævnes, at rejsekortet
kan anvendes som »småpengekort« til kiosker m.v.,
og rejseplanen kan anvendes i integration med andre elektroniske
systemer, fx mobiltelefoni.
Endvidere giver bestemmelsen mulighed for, at
Rejsekort A/S og Rejseplanen A/S kan udbetale udbytte til sine
aktionærer. Udbyttebetaling forventes især at blive
aktuel i det tilfælde, at rejsekortets funktioner udvides til
at omfatte andet end rejsehjemmel. På den måde vil de
offentligt ejede virksomheder få mulighed for at få en
del af den indskudte kapital forrentet.
Til § 2
Der er tale om indførelse af
tilsvarende bestemmelser og bemærkninger i lov om
hovedstadsområdets kollektive trafik, som foreslås i
lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet, jf. lovforslagets § 1. Der
henvises derfor i det hele til bemærkningerne til
§ 1.
Til nr. 1-2
Der henvises til bemærkningerne ovenfor
til § 1, nr. 1 og 2, vedrørende de tilsvarende
regler uden for hovedstadsområdet.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af forslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 4
Der henvises til bemærkningerne ovenfor
til forslagets § 1, nr. 5, vedrørende tilsvarende
bestemmelser uden for hovedstadsområdet.
Til § 3
Det foreslås af hensyn til koordinering
med lovforslagene om udmøntning af kommunalreformen, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Oversigt over myndigheder og
organisationer, der er anmodet om en udtalelse i anledning af
lovforslaget
Dansk Handicap Forbund
De Samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Amtsrådsforeningen
Kommunernes Landsforening
Ældre Sagen
DSB
Ørestadsselskabet I/S
Rejsekort A/S
Rejseplanen A/S
Hovedstadens Udviklingsråd
Danske Busvognmænd
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om den lokale og regionale kollektive
personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1452 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
Kapitel 1 | | |
Formål | | |
§ 1. Denne lov
har til formål at fremme en samordning af den lokale og
regionale kollektive personbefordring ad vej og bane uden for
hovedstadsområdet i sammenhæng med den fysiske
planlægning i øvrigt inden for de enkelte
områder og under hensyntagen til den øvrige kollektive
personbefordring (fjerntrafikken). | | |
Stk. 2. De opgaver og kompetencer, som
loven henlægger til amtsråd eller til amtsråd og
kommunalbestyrelser i forening, udøves for Bornholms
Kommunes vedkommende af Bornholms Kommunalbestyrelse. | | |
Stk. 3. Det påhviler hvert
amtsråd uden for hovedstadsområdet at etablere
individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, som rækker ud over transport
til behandling, terapi og lignende. | | 1. § 1, stk. 3 ,
affattes således: » Stk. 3. Hvert
amtsråd uden for hovedstadsområdet skal for svært
bevægelseshæmmede over 18 år etablere individuel
handicapkørsel, som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lignende.« |
| | |
| | 2. I
§ 1 indsættes som stk. 4-7
: |
| | » Stk. 4. Individuel
handicapkørsel skal: |
| | 1) som minimum pr. år omfatte 104
enkeltture så tæt til gadedøren som muligt, |
| | 2) foregå i et egnet køretøj
og |
| | 3) indeholde mulighed for kørsel til et
tilstødende amt. |
| | Stk. 5. Individuel
handicapkørsel skal bestilles i rimelig tid inden
kørslen. |
| | Stk. 6. Taksterne for individuel
handicapkørsel må ikke være væsentligt
højere end taksten for øvrig kollektiv
persontransport i amtet. |
| | Stk. 7. Amtsrådet skal inddrage
handicaporganisationerne i forbindelse med tilrettelæggelsen
af ordningen for individuel handicapkørsel.« |
| | |
§ 1. a. De
berørte amtsråd kan for at fremme samordningen af den
lokale og regionale kollektive personbefordring i
grænseregionerne lade udføre rutekørsel over
landets grænse. | | |
| | |
Kapitel 2 | | |
Planlægning | | |
§ 2.
Trafikministeren udarbejder en beskrivelse af det overordnede,
landsdækkende trafiksystem, der skal tjene til afviklingen af
den kollektive personbefordring mellem landsdelene
(fjerntrafikken). | | |
Stk. 2. Hvert amtsråd uden for
hovedstadsområdet udarbejder på grundlag af dels den i
stk. 1 nævnte beskrivelse, dels forslag fra
kommunalbestyrelserne inden for amtskommunen, en plan for den
lokale og regionale kollektive persontrafik i amtskommunen.
Forinden planen vedtages, forhandles der om indholdet med
amtsrådene i de tilstødende amtskommuner eller, hvis
disse er beliggende inden for hovedstadsområdet, Hovedstadens
Udviklingsråd, Banestyrelsen samt de jernbanevirksomheder,
der driver trafik i amtskommunen, Danske Busvognmænd og de
virksomheder, der udfører fly- eller færgetrafik til
amtskommunen. | | |
Stk. 3. Planen skal angive
linjeføring og kørselsomfang for den trafik, der
udføres | | |
1) som almindelig rutekørsel, jf.
§ 2, stk. 2, i lov om buskørsel, og som
forløber inden for højst to amtskommuner eller en
amtskommune og hovedstadsområdet, | | |
2) med tog, der alene forløber inden for
én amtskommune, samt | | |
3) med tog, der alene forløber inden for 2
amtskommuner, når der foreligger konkret aftale mellem
jernbanevirksomheden og de pågældende
amtsråd. | | |
Stk. 4. Samtidig med planen skal
udarbejdes en redegørelse for dens forudsætninger og
den forudsatte tidsfølge for dens gennemførelse.
Redegørelsen skal tillige belyse, hvorledes planen forholder
sig til planerne i de tilgrænsende amtskommuner, eller
hovedstadsområdet, samt til den i stk. 1 nævnte
beskrivelse. | | |
Stk. 5. Hvert amtsråd uden for
hovedstadsområdet udarbejder i samarbejde med
handicaporganisationerne en plan for den individuelle
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, jf. § 1, stk. 2. | | 3. I § 2,
stk. 5 , udgår: »stk. 2«. |
| | |
§ 3. Ministeren
for offentlige arbejder fastsætter nærmere
retningslinjer for planlægningen, herunder om planernes
indhold, fremgangsmåden ved deres udarbejdelse og ved
planændringer. | | |
Stk. 2. Myndigheder,
trafikvirksomheder og offentlige institutioner skal efter anmodning
fra amtsrådet eller en kommunalbestyrelse give de
oplysninger, der findes nødvendige for
trafikplanlægningen. | | |
| | |
Kapitel 3 | | |
Busdrift | | |
§ 4.
Amtsrådet og kommunalbestyrelserne i mindst 1/3 af kommunerne
i en amtskommune kan under forudsætning af, at de
pågældende kommuner tillige efter de senest
offentliggjorte registerfolketal omfatter et flertal af indbyggere
i amtskommunen, træffe beslutning om, at amtsrådet og
kommunalbestyrelsen i amtskommunen i fællesskab opretter en
trafikvirksomhed, der udfører almindelig rutekørsel i
amtskommunen. | | |
Stk. 2. Virksomheden udfører
individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede i amtskommunen, jf. § 1,
stk. 2. | | 4. I § 4,
stk. 2, udgår: »stk. 2«. |
Stk. 3. Virksomheden ledes af et
udvalg, hvortil amtsrådet vælger flertallet af
medlemmerne. Medmindre andet aftales mellem amtsrådet og
samtlige kommunalbestyrelser i amtskommunen, består udvalget
af 11 medlemmer, hvoraf 6 vælges af amtsrådet og resten
af kommunalbestyrelserne for de i amtskommunen værende
kommuner i fællesskab. I Bornholms Kommune består
udvalget af 11 medlemmer, der alle vælges af Bornholms
Kommunalbestyrelse. De nærmere bestemmelser om virksomhedens
organisation mv. fastsættes i en vedtægt, der godkendes
af trafikministeren og indenrigsministeren. | | |
| | |
§ 5.
Trafikvirksomheden har ret til at overtage virksomheder, der
udfører almindelig rutekørsel inden for amtskommunen,
og som staten, amtskommunen eller kommunerne enkeltvis eller i
forening har en sådan rådighed over, at de kan
overdrage dem. | | |
Stk. 2. Vilkårene for
overtagelsen fastsættes ved aftale mellem parterne. Det i
§ 4, stk. 3, nævnte udvalg har pligt til at
overtage faste anlæg med tilbehør samt materiel, der
af de pågældende virksomheder anvendes til
udførelse af almindelig rutekørsel. Ved vurderingen
af materiellets værdi skal tages hensyn til dettes
anskaffelsespris, levetid, alder og vedligeholdelsesstand. | | |
Stk. 3. Udvalget har ved overtagelsen
pligt til at tilbyde de statstjenestemænd, kommunale
tjenestemænd og tjenestemænd i privatbanerne, der er
beskæftiget i de pågældende virksomheder,
ansættelse som tjenestemænd under den
fælleskommunale trafikvirksomhed fra overtagelsen at regne
med løn- og pensionsvilkår, der svarer til de for de
pågældende tjenestemænd under ansættelsen i
staten, kommunen eller privatbanen gældende. Såfremt en
tjenestemand ikke ønsker at overgå til
ansættelse, under den fælleskommunale trafikvirksomhed,
opretholdes ansættelsesforholdet til staten, kommunen eller
privatbanen under udførelse af tjeneste under den
fælleskommunale trafikvirksomhed. Den pågældende
har ikke krav på ventepenge, rådighedsløn eller
pension som følge af opgaveomlægningen. Han er pligtig
at underkaste sig de af opgaveomlægningen følgende
forandringer i hans tjenesteforretningers omfang og
beskaffenhed. | | |
Stk. 4. Udvalget overtager
pensioneringen af de tjenestemænd, der overgår til
ansættelse under den fælleskommunale trafikvirksomhed.
Medmindre andet aftales, fordeles udgifterne ved udbetaling af
pensionen mellem henholdsvis staten, kommunen og privatbanen og
udvalget i forhold til den del af pensionsalderen, som er optjent
henholdsvis før og efter udvalgets overtagelse af
virksomheden. | | |
Stk. 5. Staten, en kommune eller en
privatbane udbetaler lønning og pension mv. til de under
stk. 3, 2. pkt., nævnte tjenestemænd. Udvalget
refunderer fra overtagelsen af virksomheden at regne staten,
kommunen eller privatbanen den udbetalte løn. Ved udbetaling
af pension til disse tjenestemænd fordeles udgifterne hertil
mellem henholdsvis staten, kommunen og privatbanen og udvalget i
det stk. 4, 2. pkt., angivne forhold. | | |
Stk. 6. Endvidere har udvalget pligt
til at overtage det ikketjenestemandsansatte personale i de
pågældende virksomheder. | | |
Stk. 7. Tvister om overtagelsen eller
vilkårene for denne - bortset fra tvister om de i
stk. 3-6 omhandlede forhold - kan af hver af parterne
indbringes for den i § 8, stk. 2, i lov om
buskørsel omhandlede voldgiftsret. Udgifterne ved
voldgiftsrettens arbejde afholdes af udvalget. Tvister, der kan
indbringes for voldgiftsretten, kan ikke indbringes for domstolene,
inden voldgiftsrettens afgørelse foreligger. | | |
| | |
Kapitel 4 | | |
Banedrift | | |
§ 6.
Anlæg og drift af banerne i en amtskommune udføres af
jernbanevirksomhederne i området under hensyntagen til
bestemmelserne i kapitel 2. | | |
Stk. 2. I det omfang, det er
foreneligt med hensynene til en banevirksomheds øvrige
trafik, anlæggets og driftsmateriellets kapacitet og de
sikkerhedskrav, der stilles til jernbanedrift, skal en
banevirksomhed imødekomme forslag fra et amtsråd eller
det i § 4, stk. 3, nævnte udvalg om
køreplan eller takst- og billetteringssystem for den i
§ 2, stk. 3, nævnte togtrafik mod at få
godtgjort de med forslagets gennemførelse forbundne
merudgifter eller indtægtstab. | | |
Stk. 3. Reglen i stk. 2 finder
tilsvarende anvendelse på forslag fra et amtsråd eller
det i § 4, stk. 3, nævnte udvalg om takst- og
billetteringssystem for personbefordring mellem steder i
amtskommunen udført med anden togtrafik end den i
§ 2, stk. 3, nævnte. | | |
Stk. 4. De nærmere bestemmelser
for det i stk. 2 og 3 nævnte samarbejde fastlægges
i en overenskomst mellem amtsrådet eller det i § 4,
stk. 3, nævnte udvalg og banevirksomheden.
Overenskomsten skal godkendes af trafikministeren. | | |
| | |
§ 6. a.
Amtsrådet kan | | |
1) indgå kontrakter med
jernbanevirksomheder om mod betaling at udføre
passagertrafik som offentlig service, | | |
2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om
jernbanevirksomhed mv. og | | |
3) deltage uden bestemmende indflydelse i
selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver
jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift, jf. dog § 6 b,
stk. 2. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte nærmere regler om udøvelsen af
amtsrådets beføjelser efter stk. 1.
Amtsrådet kan beslutte helt eller delvis at overlade sine
beføjelser efter stk. 1 til det i § 4,
stk. 3, nævnte udvalg. | | |
| | |
§ 6 b.
Aktieselskaber, der udfører jernbanedrift i henhold til
koncession udstedt i medfør af anlægsloven for den
pågældende jernbane (privatbane), står under
amtsrådets økonomiske og administrative tilsyn og er
forpligtet til at meddele amtsrådet enhver oplysning om
selskabets forhold, som amtsrådet måtte forlange.
Aktieselskabernes vedtægter og ændringer i disse skal
godkendes af amtsrådet. Såfremt flere myndigheder
måtte være kompetente efter 1. og 2. pkt., afgør
trafikministeren efter anmodning, hvordan tilsynet skal
udøves. | | |
Stk. 2. I selskaber, der alene
udøver virksomhed som nævnt i stk. 1 eller anden
jernbanetrafik udført som offentlig service, kan et
amtsråd udøve bestemmende indflydelse. Et
amtsråd kan ligeledes udøve bestemmende indflydelse i
et selskab, der inden for amtet udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift. Såfremt et amtsråd
opnår bestemmende indflydelse i et selskab, der ikke
udelukkende udfører den i 1. og 2. pkt. nævnte
virksomhed, skal aktiviteterne i selskabet og i andre selskaber,
som det pågældende selskab kontrollerer, eller
amtsrådets deltagelse heri inden for rimelig tid efter den
erhvervelse, der giver bestemmende indflydelse, tilpasses
således, at amtsrådets fremtidige deltagelse er i
overensstemmelse med 1. og 2. pkt. | | |
Stk. 3. Amtsrådet kan yde
selskaber som nævnt i stk. 1 støtte til
anlæg og drift omfattet af koncessionen. Amtsrådet kan
beslutte at overlade det i § 4, stk. 3, nævnte
udvalg sine beføjelser til at yde støtte, og i
så fald udøves tilsynet efter stk. 1 af udvalget.
Amtsrådet betaler udgifter til pension i de i stk. 1
nævnte selskaber. | | |
Stk. 4. Et selskab som nævnt i
stk. 1 kan beslutte at overdrage den selskabet
tilhørende jernbaneinfrastruktur til vedkommende
amtsråd eller til tredjemand. | | |
Stk. 5. Trafikministeren kan tillade,
at et selskab som nævnt i stk. 1 driver
jernbanevirksomhed uden for de strækninger, hvortil selskabet
har koncession. | | |
| | |
§ 6 c.
§ 6 b finder tilsvarende anvendelse for
banestrækningen Høng-Slagelse. | | |
| | |
Kapitel 5 | | |
Fælles bestemmelser | | |
§ 7.
Uoverensstemmelser om planlægningen i henhold til
§ 2 og den indbyrdes fordeling af udgifterne i
forbindelse med den fælleskommunale busvirksomheds drift i
henhold til § 4, stk. 1, kan af hver af parterne
indbringes for Færdselsstyrelsen til endelig administrativ
afgørelse. | | |
Stk. 2. Uoverensstemmelser om
planlægningen efter § 2, stk. 5, kan
indbringes for trafikministeren til afgørelse. | | |
Stk. 3. Uoverensstemmelserne om
fordelingen af kommunalbestyrelsernes 5 medlemsposter i det udvalg,
der er nævnt i § 4, stk. 3, kan indbringes for
Færdselsstyrelsen til endelig administrativ
afgørelse. | | |
Stk. 4. Uoverensstemmelserne om,
hvorvidt tog, der alene forløber inden for 2 amtskommuner,
skal optages på en plan i henhold til § 2,
stk. 3, nr. 4, og forslag til køreplan i henhold til
§ 6, stk. 2, samt til takst- og billetteringssystem
i henhold til § 6, stk. 2 eller 3, kan af hver af
parterne indbringes for trafikministeren, der efter indhentet
udtalelse fra Færdselsstyrelsen træffer endelig
administrativ afgørelse i sagen. | | |
| | |
| | 5. Efter § 7 indsættes i
kapitel 5 : » § 7 a.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for billettering, kan indgå aftaler i tilknytning hertil,
herunder om kommerciel anvendelse af adgangen til
billetteringssystemet. Overskud kan udbetales som udbytte til
parterne i samarbejdet.« |
| | |
| | » § 7 b.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for oplysning om rejsetider og rejseplanlægning, kan
indgå aftaler i tilknytning hertil, herunder om kommerciel
anvendelse af adgangen til systemet. Overskud kan udbetales som
udbytte til parterne i samarbejdet.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om hovedstadsområdets kollektive
persontrafik, jf. lovbekendtgørelse nr. 492 af 16. juni
1995, som ændret ved bl.a. lov nr. 399 af 2. juni 1999 og
senest ændret ved lov nr. 1317 af 20. december 2000,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Hovedstadens Udviklingsråd varetager den almindelige
rutekørsel med bus inden for hovedstadsområdet
omfattende Københavns og Frederiksberg Kommuner samt
Københavns, Frederiksborg og Roskilde Amtskommuner.
Endvidere kan Hovedstadens Udviklingsråd udføre
vandbusdrift som led i sin kollektive trafikvirksomhed. | | |
Stk. 2. Hovedstadens
Udviklingsråd kan for at fremme samordningen af den lokale og
regionale kollektive personbefordring i Øresundsregionen
lade udføre rutekørsel over landets grænse. | | |
Stk. 3. Hovedstadens
Udviklingsråd varetager individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede, der rækker ud over
transport til behandling, terapi og lignende. | | 1. § 1, stk. 3 ,
affattes således: » Stk. 3. Hovedstadens
Udviklingsråd skal for svært
bevægelseshæmmede over 18 år etablere individuel
handicapkørsel, som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lignende.« |
| | |
| | 2. I
§ 1 indsættes som stk. 4-7 : |
| | » Stk. 4. Individuel
handicapkørsel skal: |
| | 1) som minimum pr. år omfatte 104
enkeltture så tæt til gadedøren som muligt, |
| | 2) foregå i et egnet køretøj
og |
| | 3) indeholde mulighed for kørsel til et
tilstødende amt. |
| | Stk. 5. Individuel
handicapkørsel skal bestilles i rimelig tid inden
kørslen. |
| | Stk. 6. Taksterne for individuel
handicapkørsel må ikke være væsentligt
højere end taksten for øvrig kollektiv
persontransport i hovedstaden. |
| | Stk. 7. Hovedstadens
Udviklingsråd skal inddrage handicaporganisationer i
forbindelse med tilrettelæggelsen af ordningen for individuel
handicapkørsel.« |
| | |
§ 3.
Hovedstadens Udviklingsråd foretager løbende udbud af
den i § 1 nævnte buskørsel. Senest den 1.
juli 2002 skal hele kørslen udføres på grundlag
af udbud. Den i § 1, stk. 1, nævnte
vandbusdrift skal udføres på grundlag af udbud. | | |
Stk. 2. Hovedstadens
Udviklingsråd kan fortsat som led i Hovedstadens
Udviklingsråds udviklings- og forsøgsprojekter mv. eje
et begrænset antal busser. | | |
Stk. 3. Kontrakter om kørsel
indgås for et tidsrum af højst 8 år. Kontrakter
om drift af vandbusser indgås for et tidsrum af højst
5 år. | | |
| | |
§ 4. Banetrafik
i hovedstadsområdet udføres af jernbanevirksomheder og
de i medfør af lov om Ørestaden mv. dannede
letbaneselskaber i overensstemmelse med de herom gældende
love og bestemmelser med de begrænsninger, der følger
af denne lov. | | |
| | |
§ 4 a.
Hovedstadens Udviklingsråd kan | | |
1) indgå kontrakter med
jernbanevirksomheder om mod betaling at udføre
passagertrafik som offentlig service, | | |
2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om
jernbanevirksomhed mv. og | | |
3) deltage med bestemmende indflydelse i
selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver
jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte nærmere regler om udøvelsen af
Hovedstadens Udviklingsråds beføjelser efter
stk. 1. | | |
| | |
§ 4 b.
Aktieselskaber, der udfører jernbanedrift i henhold til
koncession udstedt i medfør af anlægsloven for den
pågældende jernbane (privatbane), står under
Hovedstadens Udviklingsråds økonomiske og
administrative tilsyn og er forpligtet til at meddele Hovedstadens
Udviklingsråd enhver oplysning om selskabets forhold, som
rådet måtte forlange. Aktieselskabernes vedtægter
og ændringer i disse skal godkendes af Hovedstadens
Udviklingsråd. | | |
Stk. 2. Hovedstadens
Udviklingsråd kan yde selskaber som nævnt i stk. 1
støtte til anlæg og drift omfattet af koncessionen.
Hovedstadens Udviklingsråd betaler udgifter til pension i de
i stk. 1 nævnte selskaber. | | |
Stk. 3. Et selskab som nævnt i
stk. 1 kan beslutte at overdrage den selskabet
tilhørende jernbaneinfrastruktur til Hovedstadens
Udviklingsråd eller til tredjemand. | | |
Stk. 4. Trafikministeren kan tillade,
at et selskab som nævnt i stk. 1 driver
jernbanevirksomhed uden for de strækninger, hvortil selskabet
har koncession. | | |
| | |
§ 5.
Hovedstadens Udviklingsråd udarbejder i samarbejde med
Banestyrelsen og jernbanevirksomhederne og med inddragelse af de i
medfør af lov om Ørestaden mv. dannede
letbaneselskaber en samlet plan for den kollektive
persontrafik. | | |
Stk. 2. Planen skal angive
retningslinjer for anlæg, linieføring,
kørselsomfang og køreplanlægning for den
trafik, der udføres som almindelig rutekørsel med
bus, og af jernbanevirksomheder med tog, der alene betjener
hovedstadsområdet, samt af de i stk. 1 nævnte
letbaneselskaber med tog. Endvidere skal planen angive principperne
for eventuel vandbusdrift. | | |
Stk. 3. Hovedstadens
Udviklingsråd udarbejder i samarbejde med
handicaporganisationerne en plan for den individuelle
handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, jf. § 1, stk. 3. | | 3. I § 5,
stk. 3, udgår: »stk. 3«. |
Stk. 4. Uoverensstemmelser om
planlægningen efter stk. 1-3 kan indbringes for
trafikministeren til afgørelse. | | |
| | |
§ 6.
Hovedstadens Udviklingsråd fastsætter takster og
billetteringssystem for rejser med bus og tog, der alene foretages
inden for hovedstadsområdet, samt med letbanerne og med
vandbus. | | |
Stk. 2. Hovedstadens
Udviklingsråd kan fastsætte kontrolafgift og
ekspeditionsgebyr for passagerer, der ikke foreviser gyldig billet
eller kort. Afgift og gebyr kan inddrives ved udpantning. | | |
Stk. 3. Hovedstadens
Udviklingsråd kan fastsætte regler om pligt for
rejsende, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, til
på forlangende at forevise legitimation med henblik på
at fastslå passagerens identitet. | | |
| | |
§ 6 a. Ubetalt
kontrolafgift og ekspeditionsgebyr efter § 6,
stk. 2, for rejser med S-tog i hovedstadsområdet kan med
tillæg af renter og omkostninger inddrives af Kongeriget
Danmarks Hypotekbank og Finansforvaltning (Hypotekbanken).
Hypotekbanken kan inddrive skyldige beløb ved indeholdelse i
løn mv. hos den pågældende efter reglerne om
inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven. Hypotekbanken
kan endvidere inddrive skyldige beløb ved modregning i
overskydende skat. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden i
forbindelse med lønindeholdelsen. | | |
Stk. 3. Hypotekbanken kan indhente de
oplysninger hos skattemyndighederne og andre offentlige
myndigheder, som er nødvendige for at varetage inddrivelsen
af de i stk. 1 nævnte beløb, herunder oplysninger
om indkomst- og formueforhold. | | |
Stk. 4. Hypotekbankens
afgørelser efter stk. 1-3 kan indbringes for
finansministeren. | | |
Stk. 5. Fogedretten træffer
efter begæring afgørelse om indsigelser, som
skyldneren fremsætter over for Hypotekbanken om kravets
berettigelse, berettigelsen af et meddelt pålæg om
lønindeholdelse og om berettigelsen af en gennemført
modregning i overskydende skat. Begæringen fremsættes
over for Hypotekbanken, som indbringer indsigelsen for fogedretten.
Afgørelsen træffes efter reglerne i retsplejelovens
§§ 499-503. | | |
Stk. 6. Afgørelse efter
stk. 5 træffes af fogedretten i den retskreds, hvor
skyldnerens bopæl er beliggende. | | |
Stk. 7. Fristen for begæring om
indbringelse af indsigelser efter stk. 5 er 4 uger, fra
skyldneren har modtaget meddelelse om lønindeholdelse eller
modregning. | | |
Stk. 8. Overskrides den i stk. 7
nævnte frist, afviser fogedretten sagen. Justitsministeren
kan dog undtagelsesvis indtil 1 år efter meddelelsen om
lønindeholdelse eller modregning tillade, at en indsigelse
behandles. Begæring herom skal i så fald indleveres til
fogedretten inden 4 uger efter tilladelsens meddelelse.
Fogedrettens afgørelse om indsigelser kan kæres til
landsretten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 53. | | |
| | |
§ 6 b. DSB kan
videregive oplysninger om gæld i form af ubetalt
kontrolafgift og ekspeditionsgebyr for rejser med S-tog i
hovedstadsområdet efter § 6, stk. 2, til
kreditoplysningsbureauer, når gældsforpligtelsen
fremgår af en kendelse, eller der er sket en tilførsel
til fogedbogen eller lignende om gældsforpligtelsen,
eventuelt i forbindelse med afgivelse af
insolvenserklæring. | | |
| | |
§ 7.
Indtægterne fra salg af kort og billetter fordeles mellem
Hovedstadens Udviklingsråd, jernbanevirksomhederne og de i
medfør af lov om Ørestaden mv. dannede
letbaneselskaber på grundlag af takststrukturen og det
udførte persontransportarbejde. | | |
Stk. 2. De nærmere regler
fastsættes i aftaler mellem Hovedstadens Udviklingsråd
og banevirksomhederne. Uoverensstemmelser i forbindelse med
aftalernes indgåelse afgøres af trafikministeren. | | |
Stk. 3. Uoverensstemmelser om
aftalernes forståelse og om forudsætningerne for disse
kan af hver af parterne indbringes for en voldgiftsret, der
består af tre medlemmer. Formanden udpeges af
præsidenten for Højesteret, medens hver af parterne
udpeger et medlem. Voldgiftsrettens afgørelse er
endelig. | | |
| | |
| | 4. Efter § 7
indsættes: |
| | » § 8.
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for billettering, kan indgå aftaler i tilknytning hertil,
herunder om kommerciel anvendelse af adgangen til
billetteringssystemet. Overskud kan udbetales som udbytte til
parterne i samarbejdet.« |
| | |
| | » § 9
Amtskommuner og kommuner, de fælleskommunale trafikselskaber,
Hovedstadens Udviklingsråd, Ørestadsselskabet samt
DSB, som samarbejder om at udvikle og drive elektroniske systemer
for oplysning om rejsetider og rejseplanlægning, kan
indgå aftaler i tilknytning hertil, herunder om kommerciel
anvendelse af adgangen til systemet. Overskud kan udbetales som
udbytte til parterne i samarbejdet.« |