L 63 Forslag til lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet i Grønland.

(Foranstaltninger ved overtrædelse af lovgivningen på sundhedsområdet).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 23-02-2005

Fremsat: 23-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l63_som_fremsat (html)

L 63 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om sundhedsvæsenet i Grønland. (Foranstaltninger ved overtrædelse af lovgivningen på sundhedsområdet).

Fremsat den 23. februar 2005 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af
lov om sundhedsvæsenet i Grønland

(Foranstaltninger ved overtrædelse af lovgivningen på sundhedsområdet)

 

§ 1

I lov om sundhedsvæsenet i Grønland, jf. lov nr. 369 af 6. juni 1991, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 1, ændres »bøde og konfiskation« til: »foranstaltninger eller andre retsfølger efter kriminallov for Grønland«.

2. I § 3, stk. 3, ændres »bøde eller konfiskation« til: »foranstaltninger eller andre retsfølger«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Formål og indhold

Med dette lovforslag efterkommes et ønske fra Grønlands Hjemmestyre om at få bemyndigelse til at fastsætte regler om idømmelse af foranstaltninger efter kriminallov for Grønland for overtrædelse af landstingsforordninger på sundhedsområdet.

Det drejer sig om foranstaltninger i form af betinget dom, dom til forsorg, anbringelse i anstalt i Grønland eller i Danmark, særlige foranstaltninger over unge lovovertrædere, særlige foranstaltninger over for psykisk abnorme lovovertrædere og fortabelse af rettigheder.

Bemyndigelsen tænkes anvendt til at fastsætte idømmelse af foranstaltningerne ved overtrædelse af landstingsforordning om forbud mod visse dopingmidler. Overtrædelse af denne lovgivning kan i dag kun medføre bøde eller konfiskation, mens der for overtrædelse af den tilsvarende danske dopinglovgivning kan idømmes fængsel indtil 2 år.

Bemyndigelsen tænkes endvidere anvendt på epidemiområdet, hvor overtrædelse af den gældende landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, kun kan medføre idømmelse af bøde, medmindre strengere foranstaltninger er forskyldt efter anden lovgivning. I den danske lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme kan overtrædelse af loven mv. straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Hjemmestyret overvejer endvidere en reform af lægemiddellovgivningen i Grønland, og i den forbindelse om overtrædelse af denne lovgivning - ligesom i Danmark - bør kunne sanktioneres med strengere foranstaltninger end bøde og konfiskation.

Nugældende lovgivning

Med lov om sundhedsvæsenet i Grønland har Grønlands hjemmestyre overtaget den regelfastsættende myndighed for samt administrationen af sundhedsvæsenet, jf. lov nr. 369 af 6. juni 1991.

Landstinget har efter lovens § 3 alene adgang til at fastsætte bestemmelser der, kan medføre idømmelse af bøde og konfiskation for overtrædelse af landstingsforordninger vedrørende sundhedsvæsenet og forskrifter udstedt i medfør heraf.

Med lovforslaget får Grønlands Hjemmestyre også bemyndigelse til at fastsætte foranstaltninger efter kriminallov for Grønland.

Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser

Lovforslaget medfører ingen nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for Danmark.

Lovforslagets miljømæssige og erhvervsmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige eller erhvervsmæssige konsekvenser.

Lovforslagets EU-retlige aspekter

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Høring

Landstinget er hørt over lovforslaget og har anmodet om, at det bliver sat i kraft.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

 

Positive
konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner.
Ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser for staten.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 

Efter lovforslagets § 1, nr. 1, kan der i landstingsforordninger, der udstedes i henhold til lovens § 1, fastsættes regler om, at overtrædelse af bestemmelser i sådanne landstingsforordninger eller i forskrifter udstedt i henhold hertil, kan medføre idømmelse af foranstaltninger eller andre retsfølger efter kriminallov for Grønland, jf. § 85.

Med retsfølge forstås her konfiskation, som er omfattet af den gældende lovgivning.

Der vil således kunne idømmes bøde og konfiskation, som det er tilfældet i dag samt herudover betinget dom, dom til forsorg, anbringelse i anstalt i Grønland eller i Danmark, særlige foranstaltninger over unge lovovertrædere, særlige foranstaltninger over for psykisk abnorme lovovertrædere og fortabelse af rettigheder.

Lovforslagets § 1, nr. 2, er en konsekvensændring af forslagets § 1, nr. 1.

Til § 2

Lovforslaget træder i kraft den 1. august 2005.