L 37 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for stofmisbrug af unge under 18 år i særlige tilfælde).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l37_som_fremsat (html)

L 37 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for stofmisbrug af unge under 18 år i særlige tilfælde).

Fremsat den 24. februar 2005 af socialministeren (Eva Kjer Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for stof-misbrug af unge under 18 år i særlige tilfælde)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december 2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr. 1423 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22. december 2004, lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr. 1448 af 22. december 2004 og § 1 i lov nr. 1450 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 85 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Socialministeren fastsætter regler om behandling efter stk. 1 og 2 af stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde.«

Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.

2. I § 85, stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. oktober 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Forslagets indhold og formål

Lovforslaget er en opfølgning på aftalen af 2. november 2004 om udmøntning af satspuljen på det sociale område for 2005. Ifølge aftalen skal regeringen fremsætte et lovforslag om ændring af § 85 i lov om social service til forventet ikrafttræden den 1. oktober 2005. Ændringen vil medføre, at socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om behandling efter lovens § 85, stk. 1 og 2 af stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde.

Målgruppen er unge, som på grund af stofmisbruget har alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer, der medfører, at den unge ikke kan fungere i forhold til familie, uddannelse, arbejde eller skole. Den sociale behandlingsgaranti dækker kun i de særlige tilfælde, hvor stofmisbruget har udviklet sig sådan, at de unge har svært ved at modtage den almindelige støtte efter reglerne for børn og unge i servicelovens kapitel 8, førend der er sat en behandling i gang i forhold til deres stofmisbrugsproblemer. I disse tilfælde vil den unge være omfattet af en garanti for, at der iværksættes social behandling for deres stofmisbrug inden for 14 dage. Det er amtskommunen, der efter servicelovens § 85, stk. 1 skal foretage den faglige vurdering af, om den unges problemer er så alvorlige, at der skal handles hurtigt. Der er typisk tale om unge, som amtskommunen i forvejen har en forpligtelse overfor, jf. servicelovens § 51, hvorefter amtskommunen skal sørge for det nødvendige antal pladser på institutioner for børn og unge samt sørge for, at der er det nødvendige antal pladser og mulighed for ambulant behandling på institutioner for børn og unge med sociale adfærdsvanskeligheder.

Formålet med lovforslaget er, at amtskommunen skal fremskynde og handle hurtigt og effektivt for, at den unge kan komme i behandling for stofmisbruget. Med forslaget sikres, at amtskommunen iværksætter et behandlingstilbud til unge med alvorlige stofmisbrugsproblemer inden for 14 dage fra henvendelsen på samme måde, som voksne stofmisbrugere er sikret social behandling efter § 85, stk. 1 og 2.

Selv om unge stofmisbrugere ikke udviser samme stofmisbrugsadfærd som ældre stofmisbrugere, kan de alligevel blive så afhængige af stoffer, at de har behov for professionel og hurtig hjælp til at komme ud af afhængigheden.

Det er kommunerne, der har ansvaret for at træffe beslutninger om særlig støtte til børn og unge efter servicelovens kapitel 8. Det er amtskommunerne, der efter servicelovens § 51 er ansvarlige for antallet af pladser og muligheden for ambulant behandling på institutioner for børn og unge med stofmisbrugsproblemer. Amtskommunens forpligtelse efter forslaget vedrører alene en pligt til at iværksætte en social behandling for stofmisbruget inden for de 14 dage.

Forslaget ændrer ikke ved, at det fortsat er kommunen, der har ansvaret for, at sagen undersøges og i øvrigt tager stilling til den samlede sociale støtte, og at der udarbejdes en handleplan for den samlede indsats. Det vil sige, at der skal foreligge en undersøgelse efter servicelovens § 38, og det skal vurderes, hvilke typer af foranstaltninger efter servicelovens § 40, der skal anvendes. For unge, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, skal der i samarbejde med den unge, familien og med inddragelse af amtets misbrugscenter udarbejdes en handleplan for behandlingen for stofmisbruget, jf. lov nr. 1378 af 20. december 2004.

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Der findes ikke statistiske opgørelser over antallet af under 18-årige med store afhængighedsproblemer i forbindelse med narkotiske stoffer. Det er endvidere vanskeligt at skønne over gruppens størrelse. Det vurderes dog, at størrelsen af gruppen af de hårdest belastede unge stofmisbrugere er begrænset. Det antages, at målgruppen på landsplan omfatter 75 personer, og at halvdelen er omfattet af allerede i dag eksisterende tilbud.

Hvis den anden halvdel som følge af garantien skal have et tilbud om social behandling af stofmisbrug, skønnes den årlige behandlingsudgift til 4,8 mio. kr. Der vil endvidere være udgifter til anlæg, som skønnes til 1,5 mio. kr.

Loven træder i kraft den 1. oktober 2005, hvilket medfører, at der i 2005 vil være en fjerdedel af de årlige udgifter til stofmisbrugsbehandlingen samt en fjerdedel af anlægsudgifterne. I 2006 vil der være den fulde årlige behandlingsudgift samt de resterende tre fjerdedele af udgifterne til anlæg. I årene herefter er der udelukkende tale om udgifter til behandling.

Der er ved satspuljeforhandlingerne for 2005 afsat finansiering til udgifterne ved forslaget i 2005. Der er ikke afsat finansiering til merudgifterne fra 2006 og frem. En videreførelse af forslaget (fortsat brug af bemyndigelse efter 2005) forudsætter satspuljefinansiering ved satspuljeforhandlingerne for 2006.

De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Hørte myndigheder og organisationer

Statsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen, Styrelsen for Social Service, Videns- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Socialchefforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen af Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud, Forbundet af offentligt ansatte, Center for Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Rådet for Socialt udsatte, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Red barnet, Familieplejen i Danmark, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, FBU ForældreLandsforeningen.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/
Mindreudgifter

Negative konsekvenser/
Merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

1,6 mio. kr. i 2005, 5,9 mio. kr. i 2006 og 4,8 mio. kr. i hvert af årene herefter.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Med bestemmelsen bemyndiges socialministeren til at udstede regler om, at unge stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde bliver omfattet af § 85, stk. 1 og 2 i lov om social service. Unge under 18 år, der har så alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer på grund af stofmisbruget, at den unge ikke kan fungere i forhold til familie, skole, uddannelse eller arbejde, er omfattet af amtskommunens pligt til efter servicelovens § 85, stk. 1 og 2 at iværksætte behandling inden for 14 dage fra henvendelsen med ønske om at komme i behandling. Det er amtskommunen, der efter bestemmelsen foretager den faglige vurdering af, om stofmisbruget er så alvorligt, at en hurtig indsats inden for 14 dage er påkrævet.

Der skal dog herudover ske en indsats fra kommunens side. Det er således kommunen, der har pligt til at yde den nødvendige støtte efter servicelovens kapitel 8, herunder udarbejde handleplan for behandlingsindsatsen i samarbejde med den unge, familien og amtets misbrugscenter. For denne indsats gælder de almindelige tidsfrister i kapitel 8 i serviceloven.

Til § 2

Ifølge satspuljeaftalen for 2005 forventes det, at loven træder i kraft den 1. oktober 2005.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december 2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr. 1423 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22. december 2004, lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af 22. december 2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr. 1448 af 22. december 2004 og § 1 i lov nr. 1450 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 85. Amtskommunen sørger for tilbud om behandling af stofmisbrugere.

Stk. 2. Tilbud efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendelsen til amtskommunen.

Stk. 3. En person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt behandlingstilbud eller godkendt privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret til efter stk. 1.

Stk. 4. Fristen efter stk. 2 kan fraviges, hvis personen vælger at blive behandlet i et andet offentligt eller godkendt privat behandlingstilbud end det, amtskommunen har visiteret til efter stk. 1.

 

1. I § 85 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Socialministeren fastsætter regler om behandling efter stk. 1 og 2 af stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde.«

Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.

Stk. 5. Retten til at vælge efter stk. 3 kan begrænses, hvis hensynet til vedkommende taler herfor.

 

2. I § 85, stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.