L 37 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Bemyndigelse til socialministeren til at
fastsætte regler om garanti for social behandling for
stofmisbrug af unge under 18 år i særlige
tilfælde).
Fremsat den 24. februar 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Bemyndigelse til socialministeren til at
fastsætte regler om garanti for social behandling for
stof-misbrug af unge under 18 år i særlige
tilfælde)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december
2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr.
1423 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22.
december 2004, lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af
22. december 2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december
2004, § 1 i lov nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr.
1448 af 22. december 2004 og § 1 i lov nr. 1450 af 22.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 85
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Socialministeren
fastsætter regler om behandling efter stk. 1 og 2 af
stofmisbrugere under 18 år i særlige
tilfælde.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
2. I § 85, stk.
5 , der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. oktober
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Forslagets indhold og
formål
Lovforslaget er en opfølgning på
aftalen af 2. november 2004 om udmøntning af satspuljen
på det sociale område for 2005. Ifølge aftalen
skal regeringen fremsætte et lovforslag om ændring af
§ 85 i lov om social service til forventet ikrafttræden
den 1. oktober 2005. Ændringen vil medføre, at
socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
behandling efter lovens § 85, stk. 1 og 2 af stofmisbrugere
under 18 år i særlige tilfælde.
Målgruppen er unge, som på grund af
stofmisbruget har alvorlige sociale og adfærdsmæssige
problemer, der medfører, at den unge ikke kan fungere i
forhold til familie, uddannelse, arbejde eller skole. Den sociale
behandlingsgaranti dækker kun i de særlige
tilfælde, hvor stofmisbruget har udviklet sig sådan, at
de unge har svært ved at modtage den almindelige
støtte efter reglerne for børn og unge i
servicelovens kapitel 8, førend der er sat en behandling i
gang i forhold til deres stofmisbrugsproblemer. I disse
tilfælde vil den unge være omfattet af en garanti for,
at der iværksættes social behandling for deres
stofmisbrug inden for 14 dage. Det er amtskommunen, der efter
servicelovens § 85, stk. 1 skal foretage den faglige vurdering
af, om den unges problemer er så alvorlige, at der skal
handles hurtigt. Der er typisk tale om unge, som amtskommunen i
forvejen har en forpligtelse overfor, jf. servicelovens § 51,
hvorefter amtskommunen skal sørge for det nødvendige
antal pladser på institutioner for børn og unge samt
sørge for, at der er det nødvendige antal pladser og
mulighed for ambulant behandling på institutioner for
børn og unge med sociale adfærdsvanskeligheder.
Formålet med lovforslaget er, at
amtskommunen skal fremskynde og handle hurtigt og effektivt for, at
den unge kan komme i behandling for stofmisbruget. Med forslaget
sikres, at amtskommunen iværksætter et
behandlingstilbud til unge med alvorlige stofmisbrugsproblemer
inden for 14 dage fra henvendelsen på samme måde, som
voksne stofmisbrugere er sikret social behandling efter § 85,
stk. 1 og 2.
Selv om unge stofmisbrugere ikke udviser samme
stofmisbrugsadfærd som ældre stofmisbrugere, kan de
alligevel blive så afhængige af stoffer, at de har
behov for professionel og hurtig hjælp til at komme ud af
afhængigheden.
Det er kommunerne, der har ansvaret for at
træffe beslutninger om særlig støtte til
børn og unge efter servicelovens kapitel 8. Det er
amtskommunerne, der efter servicelovens § 51 er ansvarlige for
antallet af pladser og muligheden for ambulant behandling på
institutioner for børn og unge med stofmisbrugsproblemer.
Amtskommunens forpligtelse efter forslaget vedrører alene en
pligt til at iværksætte en social behandling for
stofmisbruget inden for de 14 dage.
Forslaget ændrer ikke ved, at det fortsat
er kommunen, der har ansvaret for, at sagen undersøges og i
øvrigt tager stilling til den samlede sociale støtte,
og at der udarbejdes en handleplan for den samlede indsats. Det vil
sige, at der skal foreligge en undersøgelse efter
servicelovens § 38, og det skal vurderes, hvilke typer af
foranstaltninger efter servicelovens § 40, der skal anvendes.
For unge, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, skal
der i samarbejde med den unge, familien og med inddragelse af
amtets misbrugscenter udarbejdes en handleplan for behandlingen for
stofmisbruget, jf. lov nr. 1378 af 20. december 2004.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Der findes ikke statistiske opgørelser
over antallet af under 18-årige med store
afhængighedsproblemer i forbindelse med narkotiske stoffer.
Det er endvidere vanskeligt at skønne over gruppens
størrelse. Det vurderes dog, at størrelsen af gruppen
af de hårdest belastede unge stofmisbrugere er
begrænset. Det antages, at målgruppen på
landsplan omfatter 75 personer, og at halvdelen er omfattet af
allerede i dag eksisterende tilbud.
Hvis den anden halvdel som følge af
garantien skal have et tilbud om social behandling af stofmisbrug,
skønnes den årlige behandlingsudgift til 4,8 mio. kr.
Der vil endvidere være udgifter til anlæg, som
skønnes til 1,5 mio. kr.
Loven træder i kraft den 1. oktober 2005,
hvilket medfører, at der i 2005 vil være en fjerdedel
af de årlige udgifter til stofmisbrugsbehandlingen samt en
fjerdedel af anlægsudgifterne. I 2006 vil der være den
fulde årlige behandlingsudgift samt de resterende tre
fjerdedele af udgifterne til anlæg. I årene herefter er
der udelukkende tale om udgifter til behandling.
Der er ved satspuljeforhandlingerne for 2005
afsat finansiering til udgifterne ved forslaget i 2005. Der er ikke
afsat finansiering til merudgifterne fra 2006 og frem. En
videreførelse af forslaget (fortsat brug af bemyndigelse
efter 2005) forudsætter satspuljefinansiering ved
satspuljeforhandlingerne for 2006.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Statsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen, Styrelsen for Social
Service, Videns- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte,
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Socialchefforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk
Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening,
Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen af Opholdssteder og
Skolebehandlingstilbud, Forbundet af offentligt ansatte, Center for
Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Rådet for Socialt
udsatte, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Red barnet, Familieplejen i Danmark,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, FBU
ForældreLandsforeningen.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | 1,6 mio. kr. i 2005, 5,9 mio. kr. i
2006 og 4,8 mio. kr. i hvert af årene herefter. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen bemyndiges socialministeren til
at udstede regler om, at unge stofmisbrugere under 18 år i
særlige tilfælde bliver omfattet af § 85, stk. 1
og 2 i lov om social service. Unge under 18 år, der har
så alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer
på grund af stofmisbruget, at den unge ikke kan fungere i
forhold til familie, skole, uddannelse eller arbejde, er omfattet
af amtskommunens pligt til efter servicelovens § 85, stk. 1 og
2 at iværksætte behandling inden for 14 dage fra
henvendelsen med ønske om at komme i behandling. Det er
amtskommunen, der efter bestemmelsen foretager den faglige
vurdering af, om stofmisbruget er så alvorligt, at en hurtig
indsats inden for 14 dage er påkrævet.
Der skal dog herudover ske en indsats fra
kommunens side. Det er således kommunen, der har pligt til at
yde den nødvendige støtte efter servicelovens kapitel
8, herunder udarbejde handleplan for behandlingsindsatsen i
samarbejde med den unge, familien og amtets misbrugscenter. For
denne indsats gælder de almindelige tidsfrister i kapitel 8 i
serviceloven.
Til § 2
Ifølge satspuljeaftalen for 2005 forventes
det, at loven træder i kraft den 1. oktober 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december
2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr. 1423 af
22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22. december 2004,
lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af 22. december
2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december 2004, § 1 i lov
nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr. 1448 af 22. december 2004 og
§ 1 i lov nr. 1450 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 85.
Amtskommunen sørger for tilbud om behandling af
stofmisbrugere. Stk. 2. Tilbud efter stk. 1 skal
iværksættes senest 14 dage efter henvendelsen til
amtskommunen. Stk. 3. En person, der er visiteret
til behandling, kan vælge at blive behandlet i et andet
offentligt behandlingstilbud eller godkendt privat
behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret
til efter stk. 1. Stk. 4. Fristen efter stk. 2 kan
fraviges, hvis personen vælger at blive behandlet i et andet
offentligt eller godkendt privat behandlingstilbud end det,
amtskommunen har visiteret til efter stk. 1. | | 1. I §
85 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Socialministeren
fastsætter regler om behandling efter stk. 1 og 2 af
stofmisbrugere under 18 år i særlige
tilfælde.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. |
Stk. 5. Retten til at vælge efter
stk. 3 kan begrænses, hvis hensynet til vedkommende taler
herfor. | | 2. I § 85,
stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres »stk. 3«
til: »stk. 4«. |