Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats
(Lovforslag nr. L 22).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte
forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats med flere love (Konsekvensrettelser som
følge af kommunalreformen) og andre ministeriers lovforslag,
der fremsættes i forbindelse med gennemførelsen af
kommunalreformen.
Det fremtidige beskæftigelsessystem
indrettes med lokale jobcentre, hvor staten og kommunen flytter
sammen og samarbejder om beskæftigelsesindsatsen i forhold
til ledige, virksomheder og arbejds- og uddannelsessøgende.
Staten vil fortsat have ansvaret for indsatsen over for ledige, der
modtager arbejdsløshedsdagpenge, og kommunen vil have
ansvaret for indsatsen over for ledige, der får ydelser fra
kommunen. De ansatte i jobcenteret vil kunne udføre opgaver
på vegne af både kommunen og staten.
Der etableres 3 forskellige typer jobcentre. I
alle tre typer jobcentre vil kommunen varetage indsatsen for de af
kommunens borgere, der får ydelser fra kommunen. I jobcenter
type A vil staten varetage alle sine generelle serviceopgaver
€" herunder opgaver for borgere i kommunen i de første
6 måneder, borgeren modtager arbejdsløshedsdagpenge. I
ca. 40 kommuner etableres jobcenter type B, hvor staten udover de
generelle serviceopgaver også varetager særlige opgaver
over for borgere i kommunen, der i en længere
ledighedsperiode har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, eller
som henvises fra et jobcenter A for at få en særlig
indsats. I størrelsesordenen 10 kommuner etableres der
jobcenter type C, der som udgangspunkt udvælges blandt
B-jobcentrene. I C-jobcentrene delegerer
beskæftigelsesministeren varetagelsen af den statslige
beskæftigelsesindsats til kommunalbestyrelsen.
Der oprettes fire statslige
beskæftigelsesregioner, der følger den generelle
regionsstruktur, idet dog Region Hovedstaden og Region
Sjælland bliver én beskæftigelsesregion.
Beskæftigelsesregionerne får bl.a. til opgave at
overvåge arbejdsmarkedet og følge op på
jobcentrenes beskæftigelsesindsats samt resultater og
effekter heraf og løse tværgående opgaver.
Arbejdsmarkedets parter inddrages i den
beskæftigelsespolitiske indsats for alle målgrupperne
på både lokalt, regionalt og nationalt niveau.
Beskæftigelsesrådet (BER) rådgiver
beskæftigelsesministeren og integrationsministeren om
beskæftigelsesindsatsen. Fire regionale
beskæftigelsesråd (RBR) overvåger og
følger op på resultater og effekter af indsatsen i de
lokale jobcentre og løser tværgående
beskæftigelsespolitiske problemstillinger. Lokale
beskæftigelsesråd (LBR) rådgiver staten og
kommunen om den lokale beskæftigelsesindsats.
Der oprettes fem nye
beskæftigelsesankenævn i de fem regioner til at
behandle klager over jobcenterets afgørelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.