Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 9. juni 2005
Forslag
til
Lov om ansvaret for og styringen af den
aktive
beskæftigelsesindsats
Afsnit I
Lovens formål og
område
Kapitel 1
Formål og ansvar
§ 1. Loven
fastlægger ansvaret for og styringen af
beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.
Stk. 2. Loven fastlægger
endvidere ansvaret for og styringen af
beskæftigelsesindsatsen efter lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven).
§ 2. Ansvaret
for beskæftigelsesindsatsen påhviler staten og
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Sikring af resultater og
effekter af beskæftigelsesindsatsen sker i et samspil med
Beskæftigelsesrådet, de regionale
beskæftigelsesråd og de lokale
beskæftigelsesråd efter denne lovs bestemmelser.
§ 3. Staten og
kommunalbestyrelsen varetager beskæftigelsesindsatsen i
jobcentre, jf. kapitel 3.
§ 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af forsøgs- og udviklingsinitiativer
inden for beskæftigelsesindsatsen efter § 1,
stk. 1, der fraviger bestemmelserne i denne lov.
Afsnit II
Ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen
Kapitel 2
Staten
§ 5.
Beskæftigelsesministeren opretter fire statslige
beskæftigelsesregioner, som omfatter
1) Region Nordjylland,
2) Region Midtjylland,
3) Region Syddanmark og
4) Region Hovedstaden og Region
Sjælland.
Stk. 2. I hver
beskæftigelsesregion oprettes et regionskontor, der ledes af
en regionsdirektør. Beskæftigelsesministeren
ansætter regionsdirektøren.
Stk. 3. Arbejdsmarkedsstyrelsen
ansætter efter indstilling fra regionsdirektøren det
øvrige personale i regionskontoret.
§ 6. Staten
overvåger og analyserer i beskæftigelsesregionerne
udviklingen på arbejdsmarkedet samt overvåger og
følger op på statens og kommunernes
beskæftigelsesindsats i jobcentrene med henblik på at
sikre resultater og effekter af indsatsen.
Stk. 2. Staten har ansvaret for og
beslutter, hvordan staten skal planlægge og udføre den
statslige beskæftigelsesindsats i jobcentre, jf.
§ 15. Beskæftigelsesindsatsen omfatter indsatsen
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for arbejds- og
uddannelsessøgende, private og offentlige arbejdsgivere samt
personer, der modtager dagpenge eller aktiveringsydelse efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., samt indsatsen efter lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
§ 7.
Beskæftigelsesministeren er øverste administrative
myndighed for beskæftigelsesregionerne og for den statslige
beskæftigelsesindsats i jobcentre. Arbejdsmarkedsstyrelsen
varetager den daglige ledelse på landsplan.
Stk. 2. Arbejdsmarkedsstyrelsen kan
oprette særlige enheder til at varetage den statslige
beskæftigelsesindsats i jobcentrene.
Beskæftigelsesregionerne
§ 8.
Beskæftigelsesregionen overvåger og analyserer
udviklingen på det regionale arbejdsmarked og stiller sin
viden til rådighed for de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen og andre relevante interessenter
på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Beskæftigelsesregionen
overvåger og tilvejebringer dokumentation for resultater og
effekter af den statslige og kommunale beskæftigelsesindsats
i jobcentre, herunder dokumentation for resultatproblemer i enkelte
jobcentre.
Stk. 3. Regionsdirektøren
varetager sekretariatsbistanden for det regionale
beskæftigelsesråd, jf. kapitel 6, og sikrer, at
rådets beslutninger er lovlige.
§ 9.
Regionsdirektøren gennemfører efter inddragelse af
det regionale beskæftigelsesråd og med
beskæftigelsesministerens godkendelse statslige rammeudbud
for beskæftigelsesindsatsen over for målgrupper, som
har særlige problemer i forhold til arbejdsmarkedet, og som
er spredt på tværs af jobcentre og kræver en
specialiseret indsats.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
godkender efter aftale med ministeren for flygtninge, indvandrere
og integration rammeudbud, jf. stk. 1, der vedrører
beskæftigelsesindsatsen over for udlændinge omfattet af
integrationsloven.
Stk. 3. De ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret har pligt til at
anvende de andre aktører, der er omfattet af statslige
rammeudbud.
Stk. 4. Regionsdirektøren kan
efter ansøgning fra de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i et jobcenter og efter en konkret
vurdering af jobcenterets indsats og resultater over for
målgruppen, der er omfattet af et rammeudbud efter
stk. 1 eller 2, fritage de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen for pligten til at anvende de andre
aktører efter stk. 3. Regionsdirektøren
inddrager i denne forbindelse det regionale
beskæftigelsesråd.
§ 10.
Regionsdirektøren kan efter inddragelse af det regionale
beskæftigelsesråd og med ministerens godkendelse
indgå aftaler med institutioner, andre aktører eller
de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i et jobcenter om
at stille specialistviden om særlige indsatsområder til
rådighed for jobcentrene.
§ 11. Hvis
regionsdirektøren konstaterer, jf. § 8,
stk. 2, at den statslige eller kommunale
beskæftigelsesindsats i et jobcenter ikke opfylder
lovgivningens krav til beskæftigelsesindsatsen, eller at
resultater af indsatsen afviger væsentligt fra resultater i
sammenlignelige jobcentre, kan regionsdirektøren indgå
en skriftlig aftale med de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret om at forbedre
indsatsen.
Stk. 2. Hvis der ikke kan opnås
enighed om en aftale, eller beskæftigelsesindsatsen ikke
forbedres som aftalt, jf. stk. 1, kan
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
regionsdirektøren pålægge de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret at benytte andre
aktører i beskæftigelsesindsatsen. Pålæg
om at benytte andre aktører i beskæftigelsesindsatsen
over for udlændinge omfattet af integrationsloven gives efter
aftale med ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration.
Stk. 3. Regionsdirektøren skal
inddrage det regionale beskæftigelsesråd i de
situationer, der er nævnt i stk. 1 og 2.
Stk. 4. De ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret har pligt til at
følge et pålæg efter stk. 2 og afholder
udgifterne som følge heraf.
§ 12.
Regionsdirektøren kan som led i aftalen med de ansvarlige
for beskæftigelsesindsatsen, jf. § 11, stk. 1,
finansiere konsulentbistand, der kan medvirke til at forbedre
indsatsen i jobcenteret.
Kommunerne
§ 13.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og beslutter, hvordan kommunen
skal planlægge og udføre den kommunale
beskæftigelsesindsats i jobcentre, jf. § 15.
Stk. 2. Den kommunale
beskæftigelsesindsats omfatter
1) kommunens opgaver efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
2) beskæftigelsesrettede opgaver over for
borgere og virksomheder i henhold til lov om aktiv socialpolitik,
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og integrationsloven
og
3) opgaverne efter stk. 3.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger formidlingen af virksomhedsrettede sociale
tilbud m.v. Kommunalbestyrelsen udvikler og styrker endvidere
indsatsen for at inddrage virksomhederne i indsatsen efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder revalidering og
andre virksomhedsrettede tilbud. Indsatsen tilrettelægges med
udgangspunkt i lokale forhold, herunder lokale ressourcer og
behov.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om, hvilke beskæftigelsesrettede
opgaver i lov om aktiv socialpolitik og lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel der er omfattet af den kommunale
beskæftigelsesindsats.
Stk. 5. Ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren regler om, hvilke
beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven der er
omfattet af den kommunale beskæftigelsesindsats.
§ 14.
Kommunalbestyrelsen skal drage omsorg for, at en særskilt del
af kommunens forvaltning alene udfører den kommunale
beskæftigelsesindsats. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte,
at denne del af forvaltningen også varetager kommunens
opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. samt opgaver i relation til Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter kapitel 2 i lov om vejledning om valg
af uddannelse og erhverv, jf. dog bestemmelserne i nævnte
lovs § 8.
Stk. 2. Økonomiudvalget i kommunen
skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik, dog ikke kapitel 10 og 10 a, lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede
opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke
§§ 35-39.
Stk. 3. Ønsker kommunalbestyrelsen
ikke at lade økonomiudvalget varetage de i stk. 2
nævnte opgaver, kan den i stedet nedsætte et
stående udvalg, der varetager disse opgaver. Udvalget kan
endvidere varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens
overordnede integrationspolitik, kommunens opgaver i relation til
lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., den
kommunale erhvervspolitik samt de i stk. 1 nævnte
vejledningsopgaver, medmindre disse opgaver skal varetages i et
kommunalt fællesskab el.lign., jf. § 8 i lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv. Udvalget kan ikke
varetage andre opgaver. I kommuner med mellemformsstyre, jf.
§ 65 i lov om kommunernes styrelse, kan et
kommunalbestyrelsesmedlem, der udpeges som formand for det
stående udvalg, tillige udpeges som formand for et andet
stående udvalg.
Stk. 4. I kommuner med magistratsordning
nedsætter kommunalbestyrelsen et udvalg til at rådgive
det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af
de opgaver, der er nævnt i stk. 2. Udvalget
rådgiver om forvaltningen af de opgaver, der er nævnt i
stk. 2. Udvalget kan herudover alene rådgive om
forvaltningen af de opgaver, der er nævnt i stk. 3,
2. pkt.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan
behandle sager om hjælp til enkeltpersoner efter de regler,
der er nævnt i stk. 2.
Afsnit III
Jobcentre
Kapitel 3
Etablering og opgaver
§ 15. For at
sikre en sammenhængende indsats over for borgere og
virksomheder samarbejder staten og kommunen om
beskæftigelsesindsatsen på et bestemt tjenestested (et
jobcenter), som kommunalbestyrelsen opretter i kommunen.
Stk. 2. I jobcenteret skal der i
beskæftigelsesindsatsen over for borgere være fokus
på beskæftigelse, selvforsørgelse og
rådighed.
§ 16. Kommunalt
og statsligt ansatte i jobcenteret kan efter anvisning fra de
ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen udføre
myndighedsopgaver på vegne af såvel staten som kommunen
i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
§ 17.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL
(Kommunernes Landsforening) fastsætte regler om samarbejdet
mellem staten og kommunen i jobcenteret.
Delegation til kommunen og
overførsel af statsligt ansatte
§ 18.
Beskæftigelsesministeren kan bemyndige en kommunalbestyrelse
til at varetage udøvelsen af statens
beskæftigelsesindsats i et jobcenter, jf. § 6,
stk. 2.
Stk. 2. Når
beskæftigelsesministeren bemyndiger en kommunalbestyrelse til
at varetage udøvelsen af statens
beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, bemyndiges
kommunalbestyrelsen samtidig til at varetage udøvelsen af
statens opgaver i jobcenteret efter anden lovgivning.
Stk. 3. Når arbejdsdokumenter,
der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven er interne, videregives i medfør af
stk. 1 eller stk. 2, mister dokumenterne ikke som
følge af videregivelsen deres interne karakter.
Stk. 4. Kapitel 2, §§ 9
og 10-11 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område finder anvendelse, når kommunen
behandler sager inden for områder, som kommunen har
fået bemyndigelse til at varetage efter stk. 1 og 2.
Bestemmelsen i § 11 a, stk. 1, finder dog ikke
anvendelse ved udveksling af oplysninger med
arbejdsløshedskasser som led i kommunens varetagelse af
beskæftigelsesindsatsen efter stk. 1 og 2.
Stk. 5. Klager over afgørelser,
der er truffet efter bemyndigelse i medfør af stk. 1 og
2, kan indbringes for den myndighed, der efter den
pågældende lovgivning er klageinstans for
afgørelser truffet af staten i jobcenteret.
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren
kan tilbagekalde bemyndigelsen efter stk. 1, hvis der i de i
§ 11 nævnte situationer ikke kan opnås
enighed om en aftale eller beskæftigelsesindsatsen ikke
forbedres som aftalt. Samtidig tilbagekaldes bemyndigelsen til at
varetage udøvelsen af statens opgaver i jobcenteret efter
anden lovgivning, jf. stk. 2.
§ 19. Kommunen
overtager statsligt ansatte, der udelukkende eller helt overvejende
er beskæftiget med varetagelsen af opgaver, der efter
§ 18 overføres til kommunen, jf. dog
§ 21.
Stk. 2. Kommunen overtager herudover
en forholdsmæssig del af de statsligt ansatte, der ikke er
omfattet af stk. 1, og som ikke udelukkende eller helt
overvejende er beskæftiget med varetagelsen af opgaver, der
efter § 18 overføres til kommunen, jf. dog
§ 21.
§ 20. De
pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
finder tilsvarende anvendelse for ansatte, der er ansat i henhold
til overenskomst eller individuel aftale, og som i forbindelse med
overførslen efter § 19 ikke er omfattet af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
§ 21. Statslige
tjenestemænd, som på tidspunktet for bemyndigelsen
efter § 18 er beskæftiget med varetagelsen af
opgaver, der efter § 18 overføres til kommunen,
udlånes fra dette tidspunkt til kommunen med henblik på
varetagelse af opgaverne i den pågældende kommunes
jobcenter.
Stk. 2. Den statslige tjenestemand
opretholder den statslige ansættelse og de herfor
gældende vilkår under tjenestemandens udførelse
af de opgaver, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Tjenestemanden har ikke krav
på rådighedsløn, ventepenge eller pension som
følge af udlånet til en kommune og har pligt til at
underkaste sig de forandringer i sine tjenesteforretningers omfang
og beskaffenhed, som følger af dette udlån.
Stk. 4. Staten udbetaler løn
m.v., herunder pensionsindbetalinger, til statstjenestemænd,
der i henhold til stk. 1 udlånes til den
pågældende kommune. Den pågældende kommune
refunderer statens udgifter hertil. Finansministeren
fastsætter nærmere bestemmelser herom.
Stk. 5. Hvis den
pågældende kommune ikke længere har behov for at
beskæftige en tjenestemand, som er udlånt efter
stk. 1, kan kommunen efter forudgående varsling af
staten bringe tjenestemandens udlånsforhold til kommunen til
ophør med det for tjenestemanden gældende
opsigelsesvarsel.
Stk. 6. Den endelige administrative
afgørelse af tvivlsspørgsmål efter
stk. 1-5 træffes af finansministeren efter forhandling
med de involverede parter.
§ 22. Hvis
beskæftigelsesministeren tilbagekalder bemyndigelsen, jf.
§ 18, stk. 6, finder principperne i
§§ 19-21 tilsvarende anvendelse.
Beskæftigelsesplan og
resultatrevision
§ 23. De
ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret skal
udarbejde en plan for det kommende års
beskæftigelsesindsats. Planen skal omhandle den samlede
indsats og indsatsen fordelt på stat og kommune. Det lokale
beskæftigelsesråd inddrages i forbindelse med
udarbejdelse af beskæftigelsesplanen.
Beskæftigelsesplanen skal med rådets bemærkninger
indgå i statens og kommunalbestyrelsens budgetarbejde for
beskæftigelsesindsatsen i det kommende år.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger
beskæftigelsesplanen skal indeholde og om form og frister for
udarbejdelsen af beskæftigelsesplanen.
§ 24. De
ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret skal
årligt udarbejde en resultatrevision.
Resultatrevisionen skal vise resultater og effekter af den samlede
beskæftigelsesindsats i jobcenteret og resultater og effekter
fordelt på stat og kommune.
Stk. 2. Resultatrevisionen
forelægges kommunalbestyrelsen med det lokale
beskæftigelsesråds bemærkninger forud for
vedtagelsen af budgettet for det kommende år.
Resultatrevisionen indgår i den statslige planlægning
og budgettering af beskæftigelsesindsatsen for det kommende
år med det lokale beskæftigelsesråds
bemærkninger.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger
resultatrevisionen skal indeholde, og om form og frister for
udarbejdelsen af resultatrevisionen.
§ 25. De
ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret sender
beskæftigelsesplanen og resultatrevisionen til det regionale
beskæftigelsesråd med det lokale
beskæftigelsesråds bemærkninger.
Afsnit IV
Andre aktører
Kapitel 4
Inddragelse af andre
aktører
§ 26. Staten og
kommunalbestyrelsen kan overlade det til andre at udføre
opgaverne efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ansvaret for indsatsen påhviler fortsat staten og
kommunalbestyrelsen.
§ 27.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvordan beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kan varetages af andre aktører,
herunder hvordan personer, der er omfattet af loven, skal have
mulighed for at vælge mellem flere aktører.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om krav til sagsbehandlingen i
forbindelse med den opgave, der udføres, når staten
overlader opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
til andre aktører.
§ 28.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte fælles
landsdækkende krav til udbud og kontrakter med andre
aktører om beskæftigelsesindsatsen efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Stk. 2. Ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration kan fastsætte, at de fælles
landsdækkende krav til udbud og kontrakter med andre
aktører, som beskæftigelsesministeren
fastsætter, jf. stk. 1, helt eller delvis skal finde
anvendelse i forbindelse med udbud og kontrakter med andre
aktører vedrørende beskæftigelsesindsatsen, som
jobcenteret varetager efter integrationsloven.
§ 29.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte måltal for, hvor
stor en del af beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats der skal varetages af andre
aktører.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler for kommunens opstilling af
måltal.
§ 30.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre kommunens egne
enhedsomkostninger i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med henblik
på at konkurrencevilkår og omkostningsforhold bliver
gennemskuelige.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler for kommunens pligter efter
stk. 1.
§ 31.
Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra
direktørerne for Arbejdsdirektoratet og
Arbejdsmarkedsstyrelsen fastsætte regler om
arbejdsløshedskassernes mulighed for at udføre
opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
§ 32. Staten og
kommunen overlader oplysninger til en anden aktør om en
persons beskæftigelsesprofil og forløb, den hidtidige
indsats samt øvrige forhold, som er nødvendige for
den anden aktørs gennemførelse af den aftalte
beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Stk. 2. Den anden aktør
må ikke benytte eller udveksle de modtagne oplysninger til
formål ud over det aftalte eller tilføje nye
oplysninger, der er begrundet i andre formål.
Afsnit V
Kollegiale organer og samspillet med
myndighederne om den aktive beskæftigelsesindsats
Kapitel 5
Beskæftigelsesrådet
Formål
§ 33. Til at
rådgive beskæftigelsesministeren i
spørgsmål om beskæftigelsespolitikken, jf.
§§ 35 og 36, nedsætter
beskæftigelsesministeren Beskæftigelsesrådet.
Sammensætning
§ 34.
Beskæftigelsesrådet består af en formand og 25
andre medlemmer.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger, bortset fra formanden, medlemmerne af
Beskæftigelsesrådet efter indstilling fra de i
rådet repræsenterede organisationer og myndigheder
således:
1) 8 fra Dansk Arbejdsgiverforening,
2) 8 fra Landsorganisationen i Danmark,
3) 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger,
4) 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
5) 1 fra Akademikernes Centralorganisation,
6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation,
7 ) 4 fra KL (Kommunernes Landsforening) og
8) 1 fra De Samvirkende
Invalideorganisationer.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
udpeger på samme måde en suppleant for hver af de i
rådet repræsenterede organisationer og myndigheder, dog
således, at der udpeges to suppleanter for organisationer med
flere end tre pladser. Under et medlems midlertidige forfald
indtræder en suppleant i medlemmets sted. I perioder, hvor en
suppleant ikke er indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten
deltage i rådets møder uden stemmeret.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
udpeger rådets formand og en suppleant for denne efter
indstilling fra rådets medlemmer.
Stk. 5. Der tilforordnes rådet
tre repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet, to
repræsentanter for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, en repræsentant for Finansministeriet, en
repræsentant for Socialministeriet og en repræsentant
for Undervisningsministeriet.
Stk. 6. Medlemmerne, herunder
formanden, suppleanterne samt de tilforordnede udpeges for 4
år ad gangen. Beskæftigelsesrådets
funktionsperiode regnes fra den 1. juni året efter det
kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Stk. 7. Rådet fastsætter
selv sin forretningsorden.
Stk. 8. Beskæftigelsesministeren
drager omsorg for at varetage rådets
sekretariatsforretninger.
Opgaver
Samspillet på centralt plan
§ 35.
Beskæftigelsesrådet medvirker i styringen af
beskæftigelsesindsatsen gennem rådgivning af
beskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration og afgiver indstilling om
1) større beskæftigelsespolitiske
udspil, herunder tilrettelæggelse og offentliggørelse
af analyser,
2) forsøgsaktiviteter, projekter og
udviklingsprogrammer,
3) beskæftigelsesministerens kontrakt med
de regionale beskæftigelsesråd, jf. § 39,
stk. 2, herunder om ministerens udmelding af mål for
beskæftigelsesindsatsen,
4) opfølgning på
beskæftigelsesindsatsen og
5) forslag til love og anden
regelfastsættelse på det beskæftigelsespolitiske
område.
Stk. 2.
Beskæftigelsesrådet afgiver hvert år en
beskæftigelsespolitisk redegørelse om udviklingen
på arbejdsmarkedet med fokus på resultater og effekter
af beskæftigelsesindsatsen.
§ 36. Med
henblik på en særlig indsats kan der afsættes en
mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen til en
central pulje. Beskæftigelsesministeren forestår
anvendelsen af den centrale pulje efter indstilling fra
Beskæftigelsesrådet.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler for den centrale puljes
anvendelse.
Kapitel 6
De regionale
beskæftigelsesråd
Formål
§ 37.
Beskæftigelsesministeren nedsætter et regionalt
beskæftigelsesråd i hver beskæftigelsesregion,
jf. § 5, til at overvåge og analysere udviklingen
på arbejdsmarkedet og medvirke til at sikre resultater og
effekter af beskæftigelsesindsatsen.
Sammensætning
§ 38. Det
regionale beskæftigelsesråd består af en formand
og 21 andre medlemmer, dog 42 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger, bortset fra formanden, medlemmerne af rådet efter
indstilling fra de i rådet repræsenterede
organisationer og myndigheder således:
1) 5 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog 10 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,
2) 5 fra Landsorganisationen i Danmark, dog 10 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,
3) 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland,
4) 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, dog 2 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,
5) 1 fra Akademikernes Centralorganisation, dog 2
i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland,
6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,
7) 5 fra kommunerne beliggende i
beskæftigelsesregionen i forening, dog 10 fra kommunerne
beliggende i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland i forening,
8) 1 fra De Samvirkende Invalideorganisationer,
dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, og
9) 1 fra regionsrådet, dog 1 fra hver af de
to regionsråd i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden
og Sjælland.
Stk. 3. Samtidig udpeger
beskæftigelsesministeren på samme måde en
suppleant for hvert medlem.
Stk. 4. Medlemmerne og suppleanterne
udpeges for 4 år ad gangen bortset fra formanden og dennes
suppleant. Det regionale beskæftigelsesråds
funktionsperiode regnes fra den 1. juni året efter det
kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Stk. 5. Rådets formand og
suppleanten for denne udpeges for en 2-årig periode af
rådets medlemmer.
Stk. 6. Rådet fastsætter
selv sin forretningsorden.
Stk. 7. Regionsdirektøren
varetager sekretariatsbistanden for det regionale
beskæftigelsesråd, jf. § 8, stk. 3.
Opgaver
Samspillet på regionalt plan
§ 39. Det
regionale beskæftigelsesråd overvåger
arbejdsmarkedet og kan iværksætte undersøgelser
af beskæftigelsespolitiske problemstillinger. Rådet
overvåger endvidere den statslige og den kommunale
beskæftigelsesindsats i jobcentrene og udarbejder
årligt en analyserapport om resultater og effekter af
indsatsen i jobcentrene.
Stk. 2. Det regionale
beskæftigelsesråd indgår årligt en kontrakt
med beskæftigelsesministeren, der indeholder mål for
beskæftigelsesindsatsen samt mål og resultatkrav for
beskæftigelsesregionerne og de regionale
beskæftigelsesråd. Hvis kontrakten indeholder
mål, der vedrører indsatsen for udlændinge, der
er omfattet af integrationsloven, indgår
beskæftigelsesministeren kontrakten efter aftale med
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration.
Stk. 3. Det regionale
beskæftigelsesråd drøfter på baggrund af
analyserapporten, jf. stk. 1, den regionale
beskæftigelsesindsats med de relevante interessenter på
beskæftigelsesområdet i regionen, f.eks. på en
årlig konference.
Stk. 4. Det regionale
beskæftigelsesråd koordinerer uddannelses- og
erhvervsvejledningen.
§ 40. Det
regionale beskæftigelsesråd kan indstille til
regionsdirektøren, at denne indgår en aftale efter
§ 11, stk. 1, hvis beskæftigelsesindsatsen i
et jobcenter ikke opfylder lovgivningens krav, eller hvis
resultater af indsatsen afviger væsentligt fra resultater i
sammenlignelige jobcentre. Rådet kan endvidere indstille til
regionsdirektøren, at der gives de ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i et jobcenter pålæg om
at benytte andre aktører i indsatsen, hvis der ikke kan
opnås enighed om en aftale eller indsatsen ikke forbedres som
aftalt, jf. § 11, stk. 2.
§ 41. Det
regionale beskæftigelsesråd kan indstille til
regionsdirektøren, at denne gennemfører statslige
rammeudbud for beskæftigelsesindsatsen over for særlige
grupper, jf. § 9.
§ 42. Det
regionale beskæftigelsesråd kan inden for rammerne af
en særlig statslig bevilling iværksætte
initiativer, der skal forebygge og afhjælpe mangel på
arbejdskraft. Regionsdirektøren udfører rådets
beslutning om anvendelsen af bevillingen og varetager
administration og regnskab m.v.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om anvendelsen af midler til
at forebygge og afhjælpe mangel på arbejdskraft.
§ 43. Det
regionale beskæftigelsesråd kan inden for rammerne af
en særlig statslig bevilling iværksætte
initiativer til at sikre en hurtig og aktiv indsats i forbindelse
med større virksomhedslukninger eller
større afskedigelser af stor betydning for et
lokalområde. Regionsdirektøren udfører
rådets beslutning om anvendelsen af bevillingen og varetager
administration og regnskab m.v.
Kapitel 7
De lokale
beskæftigelsesråd
Formål
§ 44.
Kommunalbestyrelsen nedsætter et lokalt
beskæftigelsesråd til at rådgive de ansvarlige
for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret og til at samordne
og udvikle den lokale forebyggende indsats for personer, der har
svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet.
Sammensætning
§ 45. Det
lokale beskæftigelsesråd består af
følgende medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelsen:
1) 1 fra kommunalbestyrelsen,
2) op til 3 efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
3) op til 3 efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark,
4) 1 efter indstilling fra Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd,
5) 1 efter indstilling fra Akademikernes
Centralorganisation,
6) op til 2 efter indstilling fra De Samvirkende
Invalideorganisationer,
7) 1 efter indstilling fra Praktiserende
Lægers Organisation i egenskab af repræsentant for
erhvervet praktiserende læger,
8) 1 efter indstilling fra det lokale
integrationsråd i de kommuner, hvor et sådant er
nedsat, og
9) op til 2 fra relevante lokale foreninger efter
indstilling fra de øvrige medlemmer af rådet i
forening.
Stk. 2. Samtidig udpeger
kommunalbestyrelsen på samme måde en suppleant for
hvert medlem.
Stk. 3. Medlemmerne og suppleanterne
udpeges for 4 år ad gangen, bortset fra formanden og dennes
suppleant. Det lokale beskæftigelsesråds
funktionsperiode regnes fra den 1. juni året efter det
kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Stk. 4. Rådets formand og
suppleanten for denne udpeges for en 2-årig periode af
rådets medlemmer.
Stk. 5. Rådet fastsætter
selv sin forretningsorden.
Stk. 6. De ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret varetager i
fællesskab sekretariatsbistanden for det lokale
beskæftigelsesråd.
Opgaver
§ 46. Det
lokale beskæftigelsesråd overvåger resultater og
effekter af beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret og
rådgiver de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen om
tiltag til forbedring af indsatsen.
Stk. 2. Det lokale
beskæftigelsesråd inddrages i udarbejdelsen af
beskæftigelsesplanen, jf. § 23, og kan indstille
til de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret,
at der sker ændringer i planen.
Stk. 3. Det lokale
beskæftigelsesråd kan på baggrund af
resultatrevisionen, jf. § 24, indstille til de ansvarlige
for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret, at der sker
ændringer i indsatsen.
Stk. 4. Det lokale
beskæftigelsesråd kan indstille til det regionale
beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesregionen
tager beskæftigelsesrettede initiativer, jf.
§§ 8-12.
§ 47. Staten
afsætter årligt en bevilling til de lokale
beskæftigelsesråd til fremme af særlige
virksomhedsrettede lokale initiativer, herunder tværkommunale
aktiviteter og initiativer, der sker i samarbejde med
organisationer, der har relation og kendskab til lokale
forhold.
Stk. 2. De lokale
beskæftigelsesråd udarbejder inden for de overordnede
rammer i beskæftigelsesplanen, jf. § 23, en plan
for, hvilke initiativer der påtænkes gennemført
i det kommende år med henblik på at styrke den
virksomhedsrettede indsats. Planen sendes til høring hos de
ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret.
Stk. 3. Er der uenighed mellem
rådet og de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i
jobcenteret om, hvorvidt anvendelsen af midlerne ligger inden for
de overordnede rammer i beskæftigelsesplanen, kan midlerne
ikke anvendes.
Stk. 4. De ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret udfører
rådets beslutning om anvendelse af midlerne. Administration,
regnskab m.v. varetages af kommunen.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om fordeling, udbetaling, administration,
regnskabsaflæggelse, revision, tilsyn m.v., herunder
fordeling af uforbrugte midler til de lokale
beskæftigelsesråd.
§ 48. Midlerne
efter § 47 anvendes til
1) efter lokale forhold at udvikle og underbygge
virksomhedernes medvirken i virksomhedsrettede tilbud,
2) efter lokale forhold at udvikle nye tilbud og
nye jobtyper til personer med begrænsninger i arbejdsevnen,
eller som i øvrigt har svært ved at få
fodfæste på arbejdsmarkedet,
3) opkvalificering og efteruddannelse af
medarbejdere som led i aktiviteter eller initiativer efter
§ 47 eller
4) evaluering og formidling som led i aktiviteter
eller initiativer efter § 47.
Finansiering
§ 49. Kommunen
betaler udgifterne ved de lokale beskæftigelsesråds
virksomhed, jf. dog § 45, stk. 6.
§ 50.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at medlemmerne af de lokale
beskæftigelsesråd får diæter, erstatning
for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og
udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov
om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. En beslutning efter
stk. 1 skal omfatte alle medlemmer af rådet.
Stk. 3. Repræsentanten for
Praktiserende Lægers Organisation, jf. § 45,
stk. 1, nr. 7, honoreres efter taksten for socialmedicinsk
samarbejde efter landsoverenskomsten mellem Sygesikringens
Forhandlingsudvalg og Praktiserende Lægers Organisation.
Afsnit VI
Beskæftigelsesankenævn
Kapitel 8
Beskæftigelsesankenævn
§ 51.
Beskæftigelsesankenævnet behandler klager over
afgørelser truffet af kommunen og staten, i det omfang det
er fastsat ved lov.
§ 52. I hver
region nedsættes et beskæftigelsesankenævn.
Direktøren for statsforvaltningen er formand for
nævnet. Regionsdirektøren eller dennes
stedfortræder er fast medlem af nævnet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesankenævnet består i øvrigt
af 6 medlemmer. Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne
og stedfortrædere for hvert medlem således:
1) 1 efter indstilling fra kommunerne i regionen
i forening,
2) 2 efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
3) 1 efter indstilling fra Landsorganisationen i
Danmark,
4) 1 efter indstilling fra Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd og Akademikernes
Centralorganisation i forening og
5) 1 efter indstilling fra De Samvirkende
Invalideorganisationer.
Stk. 3.
Beskæftigelsesankenævnets funktionsperiode regnes fra
den 1. juni året efter det kommunale og regionale
valgår. Beskæftigelsesankenævnets medlemmer
udpeges for 4 år ad gangen.
Stk. 4. Medlemmer af Ankestyrelsen kan
ikke være medlemmer af
beskæftigelsesankenævnet.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter aftale med indenrigs- og sundhedsministeren
antallet af medlemmer, der er nødvendige med henblik
på at oprette flere nævn inden for samme region.
Stk. 6. Statsforvaltningen yder
sekretariatsbistand til nævnet. Formanden kan overlade sine
beføjelser efter denne lov til medarbejdere i
sekretariatet.
§ 53.
Afgørelse i de enkelte sager træffes ved almindeligt
flertal. Hvis stemmerne står lige, er formandens stemme
afgørende. Sagerne behandles efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte en forretningsorden for
beskæftigelsesankenævnet.
§ 54.
Beskæftigelsesankenævnets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Ankestyrelsen kan dog
på baggrund af en klage optage en sag til behandling,
når Ankestyrelsen skønner, at sagen har principiel
eller generel betydning, jf. § 50 a og § 63,
stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
§ 55. Kapitel
11 om koordinering af praksis i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område finder anvendelse
for beskæftigelsesankenævnet.
Afsnit VII
Generelle bestemmelser
Kapitel 9
Kvote for ansættelse med
løntilskud efter kapitel
12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 56. Inden for
eget forvaltningsområde eller i anden offentlig eller
offentligt støttet institution har kommunerne, regionerne og
staten pligt til at fremskaffe en given kvote for ansættelse
med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til ledige dagpengemodtagere. Kvoten
fastsættes én gang årligt af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
Beskæftigelsesrådet.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om kommunernes, regionernes og statens
tilvejebringelse af offentlige arbejdspladser med løntilskud
til ledige dagpengemodtagere.
Kapitel 10
Jobnet
§ 57.
Offentlige arbejdsgivere skal indlægge alle ledige stillinger
i Jobnet, jf. § 60.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte retningslinjer for, hvordan ledige stillinger
lægges ind i Jobnet.
Stk. 3. De ansvarlige for
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret skal sikre, at alle
stillingsopslag, der tilgår jobcenteret, indlægges i
Jobnet.
Kapitel 11
Fælles datagrundlag, it-systemer
og registre
§ 58.
Beskæftigelsesministeren etablerer et fælles it-baseret
datagrundlag til brug for forvaltningen af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om aktiv
socialpolitik og den øvrige arbejdsmarkedsrettede
lovgivning.
Stk. 2
. Oplysninger i det fælles datagrundlag kan bruges i
forbindelse med fastlæggelse og opgørelse af borgernes
rettigheder og pligter efter lovgivningen samt til
tilrettelæggelse af en effektiv indsats over for de
forskellige målgrupper, understøttelse af
sagsbehandling, herunder af arbejdsevnevurderinger, visitation,
tilsyn samt til opgørelse af indsatsen, herunder af
resultater og effekter.
§ 59.
Beskæftigelsesministeren etablerer et landsdækkende
it-baseret målesystem, Jobindsats.dk, til måling af
resultater og effekter, samt til opgørelse af opfyldelse af
lovgivningens krav til beskæftigelsesindsatsen.
§ 60.
Beskæftigelsesministeren etablerer og driver et
landsdækkende selvbetjeningssystem, Jobnet, som en
fælles indgang til selvbetjeningsfaciliteter for borgere og
virksomheder.
§ 61.
Beskæftigelsesministeren kan oprette og drive andre
it-systemer, herunder fælles it-systemer, til behandling af
oplysninger om personer og virksomheder vedrørende
beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler for indhentning og behandling af
oplysninger til brug for it-systemerne.
Kapitel 12
Indberetning, udveksling,
videregivelse og samkøring
§ 62.
Offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser og andre
aktører, der medvirker i forvaltningen af
arbejdsmarkedsrettede ordninger, har pligt til at indberette
oplysninger til det fælles it-baserede datagrundlag, jf.
§ 58, om virksomheder og om en persons
beskæftigelsesprofil, forløb og modtagne ydelser samt
andre data om beskæftigelsesindsatsen.
§ 63. Til brug
for varetagelse af beskæftigelsesindsatsen efter
lovgivningen, jf. § 1, den koordinerede indsats over for
borgeren, opdateringen af it-systemer, som anvendes i
beskæftigelsesindsatsen, herunder systemer til den
landsdækkende formidling, samt opgørelsen af forbrug
af offentlige forsørgelsesydelser kan der udveksles
relevante oplysninger mellem følgende ministerier med
tilhørende styrelser m.fl.: Beskæftigelsesministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender, Socialministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og
Undervisningsministeriet samt uddannelsesinstitutioner, kommuner,
arbejdsløshedskasser, told- og skatteforvaltningen, Det
Centrale Personregister, Det Centrale Virksomhedsregister og andre
myndigheder, der medvirker i forvaltningen af arbejdsmarkedsrettede
ordninger.
§ 64. Som led i
formidlingssamarbejdet mellem EU/EØS-medlemslande kan staten
videregive oplysninger om danske arbejdsgiveres ønsker om
arbejdskraft (jobordrer) med angivelse af arbejdsgiverens navn og
adresse samt arbejdets karakter m.v. via edb til disse landes
arbejdsmarkedsmyndigheder.
§ 65. For at
sikre, at de it-systemer, der anvendes i
beskæftigelsesindsatsen, udgør et sammenhængende
system, kan beskæftigelsesministeren pålægge
offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser og andre
aktører i beskæftigelsesindsatsen at bruge
fælles offentlige it-standarder, at etablere elektronisk
kommunikation mellem systemerne eller at anvende fælles
it-servicer.
§ 66.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om den i §§ 62-64 nævnte indberetning
og udveksling af data og den i § 65 nævnte
anvendelse af fælles standarder og it-servicer, herunder om,
hvordan offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser og
andre aktører skal levere oplysninger til
Beskæftigelsesministeriets it-systemer om virksomheder og
personer, som er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om aktiv
socialpolitik og den øvrige arbejdsmarkedsrettede
lovgivning.
§ 67. Kommunen,
regionen, beskæftigelsesankenævnene og de sociale
nævn har pligt til at
1) tilvejebringe og indsende statistiske
oplysninger m.v., som beskæftigelsesministeren anmoder
om,
2) give Beskæftigelsesministeriet
oplysninger om kommunens beslutninger og forventninger
vedrørende udviklingen på det
beskæftigelsesmæssige område, som kommunen har
ansvaret for, herunder om de mål, den har sat for
udviklingen, og
3) medvirke til temaplanlægning i
kommunepaneler samt til at skaffe uddybende oplysninger om
udviklingen på særlige områder.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om omfanget af oplysningerne, jf.
stk. 1, og om, hvordan de skal ajourføres og
indsendes.
Samkøring i
kontroløjemed
§ 68. Data i
Beskæftigelsesministeriets it-systemer kan samkøres
med data i kommunernes, andre myndigheders og
arbejdsløshedskassernes it-systemer, hvor dette er
nødvendigt for at kontrollere, om der sker fejl eller
misbrug i forbindelse med udbetaling af ydelser.
Kapitel 13
Finansiering af opgaver
§ 69. Staten
afholder de løbende udgifter til opgaverne efter
§§ 5-12.
§ 70. De
statslige bevillinger fordeles på følgende
måde:
1) En bevilling til driften af statens opgaver
efter §§ 5-12.
2) En bevilling til den statslige
beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
3) En særskilt bevilling til indsatsen i
forbindelse med større virksomhedslukninger.
4) En særskilt bevilling til at forebygge
og afhjælpe mangelen på arbejdskraft.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere retningslinjer for fordeling og
anvendelse af bevillingerne. En mindre del af bevillingstildelingen
kan gøres resultatafhængig.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler for regnskab, revision,
tilsyn m.v. for statslige tilskud, der ydes til kommunerne fra de i
stk. 1 nævnte bevillinger.
Kapitel 14
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 71. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007, dog træder
§ 5 i kraft den 1. juni 2006.
Stk. 2. Lov nr. 416 af 10. juni 2003
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats ophæves.
§ 72.
Beskæftigelsesministeren kan i perioden fra den 1. juli 2005
til den 1. januar 2007 fravige reglerne i §§ 7-9 i
lov nr. 416 af 10. juni 2003 om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats med senere ændringer og
overlade ansvaret for ledelse, organisering og drift af
arbejdsformidlingen på regionalt plan til
Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fra den 1. juli 2005 ansætte regionsdirektører,
jf. § 5, stk. 2, 2. pkt.
Stk. 3. For indsatsåret 2007
udarbejder Arbejdsmarkedsstyrelsen forslag til budget for
beskæftigelsesindsatsen og træffer bestemmelse om
anvendelse af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen samt
dimensionerer og prioriterer de arbejdsmarkedspolitiske redskaber
og ordinære aktiviteter.
§ 73.
Funktionsperioden for Beskæftigelsesrådets formand,
medlemmer, suppleanter samt tilforordnede, jf. § 30 i lov
nr. 416 af 10. juni 2003 om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats med senere ændringer,
forlænges til den 1. januar 2007.
Stk. 2.
Beskæftigelsesrådet skal i 2006 varetage de opgaver,
der vedrører beskæftigelsesindsatsen i 2006, jf. den
gældende lov. For indsatsåret 2007 skal
Beskæftigelsesrådet i 2006 rådgive ministeren om
de beskæftigelsespolitiske mål for den samlede
indsats.
Stk. 3. Medlemmer af det nye
Beskæftigelsesråd, jf. § 34, suppleanter og
tilforordnede udpeges første gang med virkning fra den 1.
januar 2007, og udpegningen gælder indtil periodens
udløb.
§ 74.
Funktionsperioden for de regionale arbejdsmarkedsråds
formænd, medlemmer, suppleanter samt tilforordnede, jf.
§ 34 i lov nr. 416 af 10. juni 2003 om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats med senere
ændringer, forlænges til den 1. januar 2007.
Stk. 2. I 2006 varetager de regionale
arbejdsmarkedsråd alene opgaver, der vedrører perioden
indtil den 1. januar 2007.
§ 75.
Beskæftigelsesministeren kan fra den 1. juni 2006
nedsætte regionale beskæftigelsesråd, jf.
§ 38, med henblik på at planlægge og
forberede opgaverne efter kapitel 6 i denne lov.
Regionsdirektøren varetager sekretariatsbistanden for
rådet.
Stk. 2. For så vidt angår
de medlemmer af beskæftigelsesrådene, der skal udpeges
af kommunerne beliggende i beskæftigelsesregionen i
fællesskab, jf. § 38, stk. 2, nr. 7, er det i
kommuner, der sammenlægges, sammenlægningsudvalget for
de nye kommuner, jf. lov om revision af den kommunale inddeling,
der deltager i indstillingen.
Stk. 3. De medlemmer, der skal udpeges
af regionsrådet, jf. § 38, stk. 2, nr. 9,
indstilles af forberedelsesudvalget for den pågældende
region, i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland indstilles dog 1 medlem af forberedelsesudvalget for
Region Hovedstaden og 1 medlem af forberedelsesudvalget for Region
Sjælland, jf. lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
§ 76.
Kommunalbestyrelsen eller sammenlægningsudvalget for
kommuner, der indgår i en sammenlægning, jf. lov om
revision af den kommunale inddeling, kan fra den 1. januar 2006
nedsætte et lokalt beskæftigelsesråd, jf.
§ 45, der træder i stedet for koordinationsudvalget
oprettet efter § 37 i lov nr. 416 af 10. juni 2003 om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
med senere ændringer.
Stk. 2. Det lokale
beskæftigelsesråd overtager koordinationsudvalgets
opgaver og midler.
§ 77.
Medlemmerne af beskæftigelsesankenævnene udpeges
første gang pr. 1. januar 2007, og udpegningen gælder
indtil periodens udløb, jf. § 52, stk. 3.
§ 78.
Beskæftigelsesindsatsen for personer, der ved lovens
ikrafttræden modtager kontanthjælp eller
starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene
på grund af ledighed, jf. lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 2, nr. 3, overgår i
perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2008
til en særskilt del af kommunens forvaltning, jf.
§ 14, stk. 1, når kommunen vurderer, at de
pågældende ikke længere er omfattet af den
nævnte målgruppe. Kommunalbestyrelsen beslutter,
hvornår i 2008 beskæftigelsesindsatsen for de i 1. pkt.
nævnte personer, der fortsat er omfattet af den nævnte
målgruppe, overgår til den særskilte del af
kommunens forvaltning.
Stk. 2. Staten og kommunalbestyrelsen
kan aftale, at beskæftigelsesindsatsen for de i stk. 1
nævnte personer kan overgå til en særskilt del af
kommunens forvaltning i 2007.
§ 79.
Kommunalbestyrelserne overtager med virkning fra den 1. januar 2007
de amtskommunale revalideringstilbud, forløb og projekter,
jf. § 22, stk. 2 og 3, og § 23, 2. pkt., i
lov nr. 416 af 10. juni 2003 om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats med senere ændringer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen udarbejder
i 2006 og de efterfølgende 3 år en årlig
redegørelse til beskæftigelsesregionen om kommunens
behov for og forventede brug af de revalideringstilbud, som
amtskommunen hidtil har drevet. For kommuner, der indgår i en
sammenlægning, jf. lov om revision af den kommunale
inddeling, udarbejder sammenlægningsudvalget
redegørelsen i 2006. Det lokale
beskæftigelsesråd inddrages i forbindelse med
udarbejdelsen af redegørelsen.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om den årlige
redegørelse.
§ 80. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.