Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om arbejdstid for mobile
lønmodtagere inden for vejtransportsektoren.
(Lovforslag nr. L 19).
Forslaget gennemfører Rådets
direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstid for
personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter.
Der er tre hovedformål med lovforslaget:
At forbedre de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold for
mobile lønmodtagere, at øge færdselssikkerheden
og at skabe mere ensartede konkurrencevilkår i
vejtransportsektoren.
Disse formål tilgodeses ved, at der med
udgangspunkt i reglerne og anvendelsesområdet for
Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og
AETR-overenskomsten indføres arbejdstidsregler for mobile
lønmodtagere, så det ikke alene er kørsel samt
hviletid mv. i forbindelse med kørslen, men også
mobile lønmodtageres arbejde udover kørslen, der
bliver genstand for regulering. Den mest markante nyskabelse i den
henseende er indførelsen af et absolut loft for, hvor meget
mobile lønmodtagere må arbejde om ugen i gennemsnit,
og et registreringssystem i tilknytning hertil.
Loftet er på 48 timer om ugen i
gennemsnit beregnet over 4 måneder, og samtidig
fastsættes der en øvre grænse, som med en enkelt
mulighed for fravigelse er på 60 timer, for hvor meget der
må arbejdes i en enkelt uge. At loftet er absolut betyder, at
alt arbejde €" dvs. både mobilt og ikke-mobilt samt
arbejde udført for andre arbejdsgivere €" skal medtages
ved beregningen af det ugentlige antal timer.
For at sikre, at det absolutte loft
respekteres, indføres der et registreringssystem, hvor den
mobile lønmodtager forpligtes til at oplyse om arbejde, der
er udført for andre arbejdsgivere, og den mobile
lønmodtagers arbejdsgiver forpligtes til at opbevare
registreringen af den mobile lønmodtagers samlede arbejdstid
i op til 2½ år. Hensigten med at indføre et
sådant absolut loft og et registreringssystem i tilknytning
hertil er, at mobile lønmodtagere ikke skal udføre
vejtransporter, hvis de på grund af fx et deltidsjob ved
siden af er for trætte til, at det er
trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det er ikke blot de af forordningen eller
AETR-overenskomst omfattede lønmodtagere, der er omfattet af
lovforslaget, men alle mobile lønmodtagere, der deltager i
de vejtransportaktiviteter, der reguleres af forordningen eller
overenskomsten, dvs. den tunge trafik. Der inddrages dermed en
yderligere gruppe af lønmodtagere under lovforslagets
anvendelsesområde.
Om anvendelsesområdet kan det i
øvrigt anføres, at lønmodtagere, der er sikret
de i direktivet indeholdte rettigheder enten via en skriftlig
aftale, som henviser til en på virksomheden gældende
overenskomst, eller direkte i medfør af en kollektiv
overenskomst, ikke er omfattede af de bestemmelser af lovforslaget,
der gennemfører de pågældende rettigheder. Det
er alene de bestemmelser i direktivet, der omhandler oplysnings- og
registreringsforpligtelsen i relation til det absolutte loft
på 48 timers arbejde i gennemsnit om ugen, der ikke i henhold
til lovforslaget kan gennemføres via kollektiv
overenskomst.
Registrerings- og oplysningspligten har
først og fremmest et trafiksikkerhedsmæssigt sigte, og
pligterne modsvares ikke af rettigheder, der er egnede til
håndhævelse fagretligt, men lovforslaget giver i videst
muligt omfang arbejdsmarkedets parter adgang til at
gennemføre direktivet ved kollektiv overenskomst. Der er
tale om minimumsimplementering af det tilgrundliggende direktiv,
så lovforslaget ligger også på andre punkter i
forlængelse af gældende arbejdsmarkedslovgivning.
Forslaget forventes at have visse
administrative og dermed også økonomiske konsekvenser
for vejtransportsektoren, hvilket navnlig er en følge af
registreringssystemet, der skal sikre, at det absolutte loft
på 48 timers arbejde om ugen i gennemsnit respekteres.
Forslaget foreslås at træde i
kraft 1. april 2005. Som følge af folketingsvalget og udfra
hensynet til en betryggende behandling af lovforslaget i
Folketinget foreslås en ikrafttrædelsesdato, der ligger
lidt senere end fristen for at implementere direktivet i
medlemsstaterne (den 23. marts 2005).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale
lovforslaget til Tingets velvillige behandling.