Skriftlig fremsættelse (27. april
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven (Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab og
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel).
(Lovforslag nr. L 161).
Formålet med lovforslaget er at
opnå en skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab og
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse, der sker i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel.
I retspraksis er der et forskelligt
udgangspunkt for strafudmålingen afhængigt af, om der
er tale om uagtsomt manddrab i forbindelse med
spirituskørsel eller uagtsomt manddrab i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel. Som udgangspunkt
bliver spiritusbilisterne straffet hårdest.
Justitsministeriet finder, at udgangspunktet
for strafudmålingen ved uagtsomt manddrab forårsaget af
henholdsvis spirituskørsel og særligt
hensynsløs kørsel fremover bør være ens.
Det samme gælder med hensyn til straffen for uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse.
Det foreslås på denne baggrund at
ændre straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab
(straffelovens § 241) og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
(straffelovens § 249), således at det fremhæves,
at det ved strafudmålingen skal anses som en særligt
skærpende omstændighed, at forholdet er begået i
forbindelse med spirituskørsel eller særligt
hensynsløs kørsel. Det forudsættes herved, at
uagtsomt manddrab eller betydelig legemsbeskadigelse, der sker i
forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
fremover straffes lige så strengt som uagtsomt manddrab eller
betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med
spirituskørsel.
Med lovforslaget forudsættes det
således, at der i retspraksis sker en forhøjelse af
strafudmålingsniveauet i sager om uagtsomt manddrab i
forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
således at straffen for uagtsomt manddrab ved særligt
hensynsløs kørsel, der i normaltilfældene i dag
som udgangspunkt straffes med 6-8 måneders fængsel,
forhøjes til som udgangspunkt fængsel i 10-12
måneder. Det svarer til retspraksis ved uagtsomt manddrab,
der sker i forbindelse med spirituskørsel.
Det bør understreges, at
fastsættelse af straffen fortsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige sagens omstændigheder, og det angivne strafniveau
kan således fraviges i op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller
formildende omstændigheder.
En skærpende omstændighed, som
medfører, at forholdet skal bedømmes strengere end i
normaltilfældene, kan f.eks. være, at gerningsmanden
tidligere er straffet for spirituskørsel eller særligt
hensynsløs kørsel.
Det vil også kunne være en
skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden tidligere
er straffet for anden risikobetonet kørsel, som har
medført betinget eller ubetinget frakendelse af
førerretten, og som har været udtryk for betydelig
uansvarlighed som fører af et
motorkøretøj.
Det forudsættes, at tilfælde, hvor
der i forbindelse med den særligt hensynsløse
kørsel har foreligget en kombination af flere grove
overtrædelser af færdselsloven, bedømmes
strengt. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der er tale
om betydelig uansvarlig kørsel over en længere
strækning med både betydelige hastighedsoverskridelser
og kørsel over for rødt lys eller kørsel
venstre om helleanlæg i områder med mange trafikanter.
I sådanne tilfælde bør straffene ligge
væsentligt over normalniveauet på de ovenfor angivne
10-12 måneders fængsel.
Det forudsættes, at forhøjelsen
af strafudmålingsniveauet i sager om uagtsomt manddrab i
forbindelse med særligt hensynsløs kørsel
slår igennem i de tilfælde, der er omfattet af
færdselslovens bestemmelse om særligt hensynsløs
kørsel. Det kan f.eks. være ved betydelige
hastighedsovertrædelser, kørsel venstre om
helleanlæg eller over for rødt lys i områder med
mange fodgængere og andre trafikanter eller ved
væddeløbskørsel.
Lovforslaget tilsigter endvidere en
tilsvarende forholdsmæssig forhøjelse i sager om
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse, der sker i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel. Det
forudsættes således, at uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse ved særligt hensynsløs
kørsel efter lovændringen i normaltilfældene
straffes på samme måde som uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse, der sker i forbindelse med
spirituskørsel.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.