L 151 (som fremsat): Forslag til lov om en offentlig
fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser
og en statslig enhed til administration af fonden.
Fremsat den 27. april 2005 af
transport‑ og energiministeren (Flemming
Hansen)
Forslag
til
Lov om en offentlig fond til varetagelse af
statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed til
administration af fonden
Kapitel 1
Oprettelse af en offentlig
fond
§ 1. Der
etableres en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i
kulbrintetilladelser meddelt i medfør af lov om anvendelse
af Danmarks undergrund.
Stk. 2. Fonden skal afholde udgifter
knyttet direkte til statsdeltagelsen, herunder udgifter til
efterforskning og investeringer i produktionsanlæg svarende
til de i fonden placerede licensandele, og være debitor for
lån ydet til dækning af disse udgifter.
Stk. 3. Fonden kan oppebære
indtægter fra de statslige licensandele.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
fastsætter nærmere bestemmelser om fondens virke.
§ 2. Fondens
indtægter anvendes først til at dække fondens
finansieringsbehov, herunder udgifter forbundet med statsdeltagelse
i kulbrintetilladelser og betaling af renter og ordinære
afdrag på gæld. Overskud herudover anvendes til
ekstraordinære afdrag på gæld. Yderligere
overskud overføres til statskassen.
§ 3.
Finansministeren bemyndiges til at dække den del af fondens
finansieringsbehov, der ikke kan finansieres af fondens
indtægter, gennem statslige genudlån.
Kapitel 2
Oprettelse af en statslig enhed til
administration af fonden m.v.
§ 4. Der
etableres en statslig enhed til administration af den offentlige
fond til varetagelse af statsdeltagelse i kulbrintetilladelser. Den
statslige enhed oprettes under Transport- og Energiministeriet.
§ 5. Enhedens
formål er at administrere den offentlige fond, jf. § 1,
stk. 1.
Stk. 2. Enheden skal administrere statslig
deltagelse i tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter som fastlagt i § 8 i lov om anvendelse af Danmarks
undergrund.
Stk. 3. Enheden kan ikke være
operatør for tilladelser givet i medfør af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund eller være ansøger
til tilladelser.
Stk. 4. Enheden kan i øvrigt
varetage opgaver, der henlægges til den af transport- og
energiministeren.
§ 6. Enheden
ledes af en direktør, der har ansvar for driften af
enheden.
Stk. 2. Direktøren varetager den
daglige administrative og økonomiske ledelse inden for
rammerne af det vedtagne budget og ansætter enhedens
personale.
Stk. 3. Transport- og energiministeren
ansætter direktøren.
§ 7. Enheden
kan vederlagsfrit rekvirere eksisterende oplysninger om Danmarks
undergrund hos Energistyrelsen og Danmarks og Grønlands
Geologiske Undersøgelse, GEUS. Dog kan Energistyrelsen og
GEUS kræve betaling fra enheden, såfremt der er
kopieringsomkostninger forbundet med rekvisitionen af
oplysninger.
§ 8. Staten
afholder omkostningerne til drift af enheden inden for en
bevillingsramme fastsat på finansloven.
Kapitel 3
Ikrafttrædelsesbestemmelse
§ 9. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
§ 10. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets formål og
indhold
Lovforslaget har til formål at skabe
grundlag for etablering af en selvstændig offentlig fond til
afholdelse af udgifter og eventuelle indtægter forbundet med
statens deltagelse i kulbrintetilladelser. Endvidere skal der
oprettes en ny statslig enhed, der får som opgave at
administrere den offentlige fond.
DONG Efterforskning og Produktion A/S har hidtil
varetaget den statslige deltagelse i tilladelser til efterforskning
og indvinding af kulbrinter. I forlængelse af den politiske
aftale om vilkår for salg af aktier i DONG A/S ønsker
regeringen at gennemføre en delvis privatisering af DONG.
DONG Efterforskning og Produktion kan derfor ikke fremover varetage
statsdeltagelsen i nye koncessioner. Der er derfor behov for at
etablere en ny struktur til varetagelse heraf.
Da statsdeltagelse i kulbrintelicenser fortsat
skal være et vigtigt led i at sikre det danske samfund andel
i det økonomiske afkast fra ressourcerne i undergrunden, er
der behov for at sikre, at statsdeltagelsen også fremover kan
blive administreret kvalificeret. På den baggrund
foreslås, at der oprettes en ny statslig enhed, der får
til opgave at administrere fondens statsdeltagelse i kommende
udbudsrunder og i nye tilladelser i åben
dør-proceduren. Åben dør-proceduren omfatter
arealer, hvor der ikke tidligere er gjort kommercielle fund af olie
eller gas. På hele landområdet samt
offshore-området med undtagelse af den vestlige del af
Nordsøen kan olieselskaberne løbende inden for en
årlig åbningsperiode fra 2. januar til 30. september
søge om koncessioner. Fonden og enheden til administration
af fonden bør senest være operationsdygtig fra
slutningen af 2005, hvor staten forventes at modtage et antal
licensandele i forlængelse af 6. udbudsrunde.
Opdelingen i en offentlig fond og en enhed til
administration af fonden afspejler forskellen på de udgifter,
der er specifikt knyttet til licensandelene, og de udgifter, der
vedrører administrationen. De licensspecifikke udgifter, der
afholdes af fonden, vil således blive bestemt eksternt i de
enkelte licenser, hvor staten som automatisk deltager med 20 pct.
vil være i mindretal. Modsat vil de administrative udgifter i
enheden kunne fastsættes mere diskretionært ud fra en
politisk prioritering, hvorfor de med fordel kan indgå
direkte på finansloven. Opdelingen i en fond og en enhed er
dermed med til at skabe gennemsigtighed om de to typer af
udgifter.
Fonden
Formålet med fonden er at eje de modtagne
licensandele. Fondens aktiviteter forventes indledningsvis at
bestå af andele i et antal efterforskningslicenser erhvervet
i forbindelse med 6. udbudsrunde. Deltagelsen i disse licenser
giver fonden et løbende finansieringsbehov, da licenserne i
en årrække må forventes alene at indebære
udgifter til efterforskningsaktiviteter og eventuelle investeringer
i produktionsanlæg.
Fonden vil hverken kunne eje andele i udenlandske
licenser eller i danske licenser, som den ikke har modtaget andele
i gennem statsdeltagelse. Fonden vil således ikke på
egen hånd kunne forøge sin ejerandel i en licens
medmindre dette sker som et led i en forkøbsprocedure eller
en "sole risk-procedure" i licenser, hvor fonden allerede er
deltager. I så fald vil forøgelsen skulle godkendes af
transport- og energiministeren. Fonden kan kun øge andelene
hvis der er tale om projekter, hvor der er grund til at forvente en
positiv projektøkonomi, ud fra de i branchen
sædvanligt benyttede beregningsmodeller. Ydermere
forudsættes det, at et flertal af de deltagende private
selskaber, målt ud fra den procentvise deltagelse, også
fortsat deltager i investeringen/arbejdet i licensen. Fondens andel
kan dog ikke overskride et loft på 40 pct. af licensen.
Fonden vil endvidere kunne varetage
statsdeltagelsen på 20 pct. i Dansk Undergrunds
Consortium-licensen (DUC-licensen) efter 2012, der er en
følge af aftalen af 29. september 2003 mellem A. P.
Møller-Mærsk og økonomi- og
erhvervsministeren.
Finansieringsbehovet i de enkelte år kan
ikke opgøres på forhånd, da det er
afhængigt af en række fremtidige
investeringsbeslutninger blandt partnerne i licenserne og omfanget
af eventuelle kommercielle fund. Det er derfor ikke muligt at
kapitalisere fonden præcist fra begyndelsen. Finansieringen
bør derfor foretages løbende og fleksibelt i takt med
det konkrete finansieringsbehov.
På grund af fondens statslige ejerskab og
behovet for fleksibel finansiering er det hensigtsmæssigt at
lade finansieringen ske ved statslige genudlån. Med en
genudlånsmodel har fonden ikke behov for egen finansafdeling
med kompetencer inden for låneoptagelse m.v. Samtidig vil
finansieringen kunne udnytte statens likviditetspræmie, der
følger af store låneudstedelser. Det
forudsættes, at enheden på baggrund af budgetterne
inden for de enkelte tilladelser udarbejder årlige
investeringsplaner for at kunne fastsætte fondens låne-
og finansieringsbehov for det kommende år.
I en årrække vil fonden have et
nettofinansieringsbehov til nye licenser samt renter og afdrag
på eksisterende lån. Senere vil eventuelle
indtægter fra kommercielle fund og fra 2012 indtægter
fra statsdeltagelsen på 20 pct. i DUC kunne medvirke til fuld
eller delvis dækning af fondens finansieringsbehov. Alene den
del af finansieringsbehovet, der ikke kan dækkes af fondens
indtægter, kan dækkes gennem statslige genudlån.
Vilkårene for genudlånsfinansiering fastsættes af
finansministeren.
Hvis der i det enkelte år er
indtægter udover fondens årlige finansieringsbehov,
skal disse indtægter anvendes til nedbringelse af fondens
gæld i form af ekstraordinære afdrag. Hvis der i det
enkelte år er indtægter udover fondens årlige
finansieringsbehov og fondens samlede gæld er afviklet, skal
indtægterne overføres til statskassen.
Fonden og enheden er omfattet af de
gældende lovregler for forvaltning, regnskabsaflæggelse
og revision.
Enheden
Med henblik på administration af fonden vil
der blive oprettet en ny enhed under Transport- og
Energiministeriet. Enheden foreslås oprettet ved lov med
henblik på at skabe klare rammer for dens arbejde.
Den statslige Enheds formål skal være
at administrere statens ejerskab til de gennem statsdeltagelse
erhvervede andele i kulbrintelicenser, jf. undergrundslovens §
8 (lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 526 af 11. juni 2002, med de
ændringer, der følger af lov nr. 1230 af 27. december
2003 og lov nr. 442 af 9. juni 2004), hvoraf det fremgår, at
det kan fastsættes som et vilkår i en tilladelse, at
staten eller et af staten ejet selskab indtræder i den af
tilladelsen omfattede virksomhed. Fonden vil således få
som opgave at varetage statsdeltagelsen i nye koncessioner efter
undergrundsloven samt eventuelt et mindre antal licensandele
modtaget fra DONG, dersom det i forbindelse med den delvise
privatisering viser sig at være formålstjenligt.
Herudover vil enheden kunne varetage eventuelle andre opgaver som
pålægges af transport- og energiministeren.
Oprettelsen af enheden på nuværende
tidspunkt betyder, at staten i god tid inden 2012, hvor der
modtages en andel i den forlængede eneretsbevilling, vil
kunne opbygge en organisation, der på kvalificeret vis kan
varetage statsdeltagelsen i eneretsbevillingen.
I modsætning til DONG Efterforskning og
Produktion A/S vil den nye enhed ikke kunne påtage sig
operatøropgaver og ikke lade fonden erhverve licensandele
på kommercielle vilkår. Enheden vil således ikke
kunne optræde som en konkurrent til olieselskaberne.
§ 8 i undergrundsloven implementerer dele af
koncessionsdirektivets (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/22/EF af 30. maj 1994) bestemmelser. Det fremgår
af undergrundslovens § 8, at det kan fastsættes som et
vilkår i en tilladelse, at staten eller et af staten ejet
selskab indtræder i den af tilladelsen omfattede virksomhed.
Statsdeltageren har de samme rettigheder og forpligtelser som de
øvrige deltagere i tilladelsen, på nær enkelte
kommercielle beslutninger f.eks. om valg af rettighedshaverens
leverandører. Det er generelt et krav for statsdeltagerens
udøvelse af stemmeret, at statsdeltageren alene må
varetage de hensyn, som tilgodeses efter undergrundsloven.
Stemmeafgivelsen skal endvidere udøves således, at den
ikke er til hinder for, at rettighedshaverens virksomhed baseres
på forretningsmæssige principper.
Enheden vil skulle sikre statens interesser ved
licensgruppernes beslutninger om en lang række forhold af
betydning for fremtidige indtægter og udgifter.
Det er hensigten, at enheden skal have en
nær tilknytning til Energistyrelsen, så den i videst
muligt omfang kan trække på eksisterende statslig
ekspertise €" først og fremmest i Energistyrelsen, men
også Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelse, GEUS, vil kunne bidrage med kompetencer. Dette
skal ses i lyset af, at den nye enhed i de første år
forventes at skulle forvalte et mindre antal licenser, hvorfor det
formentligt ikke vil være muligt at holde medarbejdere med de
relevante kompetencer fuldt beskæftiget.
Administrative og økonomiske
konsekvenser for staten, amtskommuner og kommuner
Lovforslaget har ikke administrative eller
økonomiske konsekvenser for amter og kommuner.
Den nye statslige enhed skal administrere fonden.
Fonden skal varetage statsdeltagelsen i nye licenser., herunder
afholde 20 pct. af omkostningerne forbundet med licenserne, ligesom
20 pct. af eventuelle indtægter fra licenserne vil skulle
tilgå fonden. Statens andel af overskud og tab svarer
således til statens andel i konsortiet.
Da enheden og fonden etableres med henblik
på varetagelse af statsdeltagelse i nye kulbrintelicenser,
vil der i de første år alene være udgifter.
Eventuelle indtægter vil i givet fald først komme
efter en årrække.
Det skønnes, at de samlede
efterforskningsudgifter for tilladelser meddelt i 6. udbudsrunde
vil udgøre mellem 1 og 2 mia. kr. (2004-priser). Udgifterne
for en 20 procentsandel i 6. runde tilladelser vil under denne
forudsætning beløbe sig til ca. 200-400 mio. kr.
(2004-priser). Udgifterne forudsættes at fordele sig over
perioden 2005 til 2011.
Hertil kommer udgifter i forbindelse med
fremtidige tilladelser, der meddeles i åben
dør-proceduren. For perioden 1997 til 2004 skønnes
efterforskningsudgifterne i åben dør at have
beløbet sig til 200 mio. kr. (2004-priser), heraf tegner en
statsandel sig for ca. 40 mio. kr. (2004-priser). For perioden 2005
til 2011 vurderes aktiviteterne i åben dør
området at blive lavere end hidtil, hvorfor statens udgifter
må forventes at ligge under 40 mio. kr.
Samlet skønnes fondens udgifter til
efterforskning at blive i størrelsesordenen 250-450 mio.kr.
i perioden 2005 til 2011, som forventes finansieret af statslige
genudlån.
I tilfælde af kommercielle fund vil fonden
skulle afholde udgifter i forbindelse med indvinding, hvilket vil
øge finansieringsbehovet. Eksempelvis har der på Syd
Arne-tilladelsen været tale om samlede investeringer i
størrelsesordenen 7 mia. kr. over perioden 1997 til og med
2003. En 20 pct. andel heraf vil svare til 1, 4 mia. kr., der i
givet fald må forventes at skulle
genudlånsfinansieres.
Modtager staten et antal licensandele fra DONG,
fordi det i forbindelse med privatiseringen viser sig at være
hensigtsmæssigt, vil der blive tale om tilsvarende
større udgifter ved eventuel efterforskning og udvinding,
der i givet fald må forventes også at skulle
genudlånes.
Det er hensigten, at den andel på 20 pct. i
DUC-licensen, som staten modtager i 2012, placeres i fonden.
Overskuddet fra denne andel vil til den tid skulle anvendes til at
dække fondens finansieringsbehov eller ekstraordinær
nedbringelse af gæld. Overskud udover fondens
finansieringsbehov skal €" hvis al gæld er indfriet -
udloddes til statskassen.
Hvorvidt fonden kan forrente og afdrage
lånene vil afhænge af, om efterforskningsudgifterne vil
blive efterfulgt af indtægter, herunder af, om der
gøres tilstrækkelige store kommercielle fund. Hvis
fonden ikke på sigt modtager indtægter til
forrentningen og afdrag på de statslige genudlån, vil
staten skulle afholde omkostningerne og lide et tilsvarende tab.
Samlet set vurderes den finansielle risiko ved genudlån til
fonden væsentlig større, end det normalt er
tilfældet ved statslige genudlån.
De statslige genudlån vil forøge
statsgælden og ØMU-gælden svarende til
långivningsomfanget. Det modsvares af, at
efterfølgende afdrag på lån vil reducere
statsgælden og ØMU-gælden.
Der vil være udgifter forbundet med
etablering og drift af den nye statslige styrelse til varetagelse
af statsdeltagelse m.v. I den statslige administration regnes
normalt med ca. 1 mio. kr. pr. medarbejder pr. år til
dækning af lønudgift, lokaler, IT m.v. Udgiften pr.
medarbejder i den nye enhed må dog i perioder forventes at
blive betydelig større end dette, da der kan vise sig at
være behov for at købe ekstern bistand.
Det er hensigten, at styrelsen skal bygges
langsomt op i takt med aktivitetsniveauet. Det er vurderingen, at
medarbejderstabens størrelse i selve enheden vil være
i størrelsesordenen 4-8 personer i den periode, hvor der
alene er tale om efterforskning. Antallet af medarbejdere vil bl.a.
afhænge af, hvor mange tilladelser der vil blive givet i 6.
udbudsrunde. Behovet for medarbejdere kan blive større i
perioden op til og efter 2012, hvor enheden også skal
forvalte statsdeltagelsen i den forlængede eneretsbevilling.
Det forventes, at der skal ansættes i
størrelsesordenen 6 medarbejdere. Udgiften hertil andrager
9,5 mio. kr. årligt, heraf udgør 3,7 mio. kr.
lønsum. Enhedens opstart i 2005 betyder, at der i 2005 alene
er behov for 3,8 mio. kr., heraf 1,5 mio. kr. lønsum.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Formålet med lovforslaget er at oprette en
fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser
og en ny enhed, der gennem administration af fonden kan varetage
den fremtidige statsdeltagelse i kulbrintelicenser, eftersom det
ikke længere skal være DONG Efterforskning og
Produktion A/S, der skal administrere statsdeltagelsen. Der er
således alene tale om, at statsdeltagelsen fremover skal
varetages af en anden institution. På den baggrund har
lovforslaget ikke nye administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sent til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget er
erhvervsrelevant og det bør derfor ikke forelægges et
af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Miljømæssige
konsekvenser
Gennemførelse af lovforslaget forventes
ikke at have miljømæssige konsekvenser, da forslaget
omhandler finansiering og administration af statsdeltagelse.
Statsdeltagelse er allerede et fast element i forbindelse med
meddelelse af koncessioner i dag. Det bemærkes i
øvrigt, at det er fast praksis forud for meddelelse af nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter at
høre bl.a. de statslige miljømyndigheder herom.
Forholdet til EU-retten
Ifølge artikel 6 i koncessionsdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj
1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser til
prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter) kan der
fastsættes krav om statslig deltagelse i koncessioner.
De udgifter, fonden afholder i medfør af
§ 1, stk. 2, vil blive afholdt på en sådan
måde, at der ikke er tale om statsstøtte. Lovforslaget
indeholder derfor ikke EU-retlige aspekter.
Koncessionsdirektivets regler er implementeret i
§ 8 i undergrundsloven.
Der opereres allerede i dag med statsdeltagelse i
kulbrintetilladelser i Danmark. Lovforslaget skal alene gøre
det muligt at oprette en ny offentlig institution til varetagelse
af statsdeltagelse og skabe mulighed for finansiering af
statsdeltagelsen.
Hørte organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring til nedennævnte myndigheder og
organisationer:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
CO-industri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Denerco Oil,
Finansministeriet, Fælles Faglig Forbund, Greenpeace Danmark,
Landsorganisationen i Danmark, Miljøministeriet,
Nationalbanken, North Sea Operators Committee €" Denmark,
Organisationen for vedvarende Energi, Rigsrevisionen,
Skatteministeriet, Statsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Merudgifter til oprettelse og drift af den
nye statslige enhed. Genudlånsfinansieringen indebærer
væsentlig større risiko for tab end det normalt er
tilfældet ved statslige genudlån. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Oprettelse af en ny statslig enhed |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at der oprettes en offentlig
fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser.
Her er tale om en selvstændig offentlig fond uden bestyrelse
eller ansatte. Fonden skal varetage ejerskabet til statens
licensandele i kulbrintetilladelser meddelt i medfør af
undergrundsloven og være debitor for lån ydet til
dækning af udgifterne forbundet med deltagelsen i licenserne.
Endvidere kan fonden oppebære indtægter fra de
statslige licensandele.
Det fremgår af bemyndigelsen i stk. 4, at
transport- og energiministeren fastsætter nærmere
bestemmelser om fondens virke. Der vil i den forbindelse blive
fastsat vedtægter for fonden, som bl.a. vil omfatte
regnskabsaflæggelse og fondens ophør.
Til § 2
Fondens licensandele vil i de første
år alene være forbundet med udgifter til efterforskning
m.v.
Fonden vil kun kunne oppebære
indtægter, hvis der bliver gjort kommercielle fund og
efterfølgende igangsættes indvinding fra de licenser,
fonden deltager i eller fonden overtager statsdeltagelsen på
20 pct. i DUC. Når fonden kommer til at få
indtægter, er der i bestemmelsen fastsat, hvordan
indtægterne skal anvendes, med henblik på at sikre, at
fonden finansielt i videst muligt omfang kan hvile i sig selv.
Placering af licensandelene i en offentlig fond
indebærer, at staten kan overføre et eventuelt
overskud til statskassen. Overskuddet fra fondens indtægter
skal i prioriteret rækkefælge først anvendes til
at dække fondens finansieringsbehov, herunder udgifter
forbundet med statsdeltagelse i kulbrintetilladelser og betaling af
renter og ordinære afdrag på gæld, dernæst
anvendes til ekstraordinære afdrag på eksisterende
gæld. Indtægter herudover overføres til
statskassen.
Til § 3
På grund af fondens statslige ejerskab og
behovet for en fleksibel finansiering af fondens udgifter vil det
være hensigtsmæssigt at lade finansieringen ske ved
statslige genudlån. Med en genudlånsmodel har fonden
ikke behov for egen finansafdeling med kompetencer inden for
låneoptagelse m.v., idet den praktiske håndtering
vedrørende låneoptagelsen foretages af Danmarks
Nationalbank som statens agent på
statsgældsområdet. Samtidig vil finansieringen kunne
drage fordel af den likviditetspræmie, der følger af,
at statens låntagning finansieres ved store
obligationsudstedelser med deraf følgende høj
likviditet.
Vilkårene for genudlånsfinansiering
fastsættes af finansministeren.
Til § 4
Det foreslås, at enheden organiseres som en
selvstændig statslig styrelse, der har til opgave at
administrere fonden.
Opdelingen i en offentlig fond og en enhed
afspejler forskellen på de udgifter, der er specifikt knyttet
til licensandelene, og de udgifter, der vedrører
administrationen. Opsplitningen giver således en høj
grad af gennemsigtighed.
Den nye enhed agtes etableret i tilknytning til
Energistyrelsen. Det er hensigten, at den nye enhed skal være
en mindre organisation, der i størst mulig udstrækning
baserer sig på eksisterende statslig ekspertise -
først og fremmest i Energistyrelsen, men også i
Danmark og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS) -
for hermed at begrænse statens omkostninger til yderligere
personale. Enheden vil skulle refundere de udgifter, herunder
lønudgifter, Energistyrelsen og GEUS vil få i den
forbindelse. Det vil sige, at dersom enheden rekvirerer vurderinger
m.v. fra Energistyrelsen eller GEUS, der ikke allerede eksisterer
eller alligevel ville blive tilvejebragt, vil der skulle ske en
refusion af udgifterne efter de gældende timetakster. Enheden
ikke skal betale for vurderinger m.v., Energistyrelsen eller GEUS
har udarbejdet til egen brug. Enheden vil da også skulle
benytte de administrative kompetencer i forbindelse med
personaleadministration, IT m.v., som Energistyrelsen råder
over, således at det primært er petroleumsfaglig,
økonomisk og juridisk ekspertise, enheden selv skal besidde.
Det forudsættes, at den nye enhed afholder Energistyrelsens
yderligere omkostninger forbundet med enhedens brug af
personaleadministration m.v.
Enheden skal dog have mulighed for at rekvirere
ikke statslig ekspertise, dersom ekspertisen eller kapaciteten ikke
findes i staten.
Til § 5
Den statslige enhed forudsættes etableret
som en mindre organisation. Enheden har ikke mulighed for at udvide
fondens aktiviteter uden for de tildelte licensandele. En
undtagelse kan dog være det særlige tilfælde,
hvor deltagerne i en konkret licens har aftalt, at der er
forkøbsrettigheder for de øvrige deltagere i
licensen, hvis eksempelvis en af deltagerne i licensen
ønsker at udtræde. I sådanne tilfælde kan
staten have en fordel ved ikke på forhånd at have
afskåret fonden fra at udnytte sådanne rettigheder.
Udnyttelsen af en forkøbsrettighed forudsætter dog
tilslutning fra transport- og energiministeren. Udnyttes en
sådan forkøbsrettighed, indebærer det, at
statens andel af tilladelsen bliver højere end 20 pct.
Generelt vil enheden skulle have de samme
rettigheder og forpligtelser som de øvrige deltagere i
tilladelsen, på nær enkelte kommercielle beslutninger,
f.eks. om valg af leverandører, jf. undergrundslovens §
8. Det er generelt et krav til udøvelsen af
statsdeltagelsens stemmeret i licenserne, at statsdeltageren alene
må varetage de hensyn, som tilgodeses efter undergrundsloven.
Stemmeafgivelsen skal endvidere udøves således, at den
ikke er til hinder for, at licenskonsortiets virksomhed baseres
på forretningsmæssige principper.
Specifikt vil enheden få som opgave at
sikre statens interesser ved licensgruppernes beslutninger om en
lang række forhold af betydning for fremtidige
indtægter og udgifter. De vigtigste beslutninger vil som
udgangspunkt være at skulle forholde sig til de oplæg
m.v., som operatøren for tilladelsen kommer med
vedrørende efterforskning, udbygning og indvinding.
Endvidere nævnes i stk. 3, at enheden ikke
vil få mulighed for at varetage operatørskaber i
tilladelserne, ligesom enheden ikke kan være ansøger
til tilladelser. Tilladelser uden for dansk område vil
også være omfattet heraf. Årsagen hertil er, at
enheden ikke skal optræde som en konkurrent til
olieselskaberne.
For at oppebære en vis form for
fleksibilitet foreslås endvidere i stk. 4, at enheden kan
varetage øvrige opgaver, der måtte blive henlagt til
den.
Til § 6
Det foreslås, at enheden €" i lighed
med, hvad der gælder for andre statslige styrelser €"
ledes af en direktør. Direktøren skal have ansvar for
den daglige drift af enheden. Transport- og energiministeren har,
ligesom i forhold til andre styrelser, det overordnede ansvar for
enheden. Den af transport- og energiministeren ansatte
direktør skal varetage den administrative og
økonomiske ledelse inden for rammerne af det vedtagne
budget, og enhedens direktør skal referere direkte til
Transport- og Energiministeriets departement på samme
måde som direktører i andre styrelser.
Til § 7
Det foreslås, at enheden, i
modsætning til private virksomheder, vederlagsfrit kan
rekvirere oplysninger om Danmarks undergrund hos Energistyrelsen og
GEUS til brug for varetagelsen af statsdeltagelse. Begrundelsen for
den vederlagsfri rekvirering er, at staten i forvejen er i
besiddelse af sådanne oplysninger. Rettighedshavere til
tilladelser efter undergrundsloven indsender således i
forvejen prøver og andre oplysninger, der tilvejebringes
under udøvelse af virksomhed omfattet af loven, til
Energistyrelsen og GEUS uden vederlag. Den nye enhed kan rekvirere
disse oplysninger om undergrunden både i forbindelse med
licensområder, den selv administrerer statsdeltagelsen i, som
øvrige områder. Enheden skal ikke, bortset fra
egentlige kopieringsomkostninger, betale for at få adgang til
oplysningerne.
Til § 8
Det foreslås, at den nye statslige enhed i
lighed med andre styrelser får sin egen konto på
finansloven til dækning af udgifter til husleje, inventar,
løn til medarbejderne, konsulentbistand m.v.
Til § 9
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Til § 10
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.