L 107 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.,
lov om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre
for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på
Undervisningsministeriets område. (Udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår sygepleje- og
radiografskolerne og centre for undervisningsmidler samt tekniske
konsekvensændringer).
Fremsat den 24. februar 2005 af Bertel
Haarder
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange
videregående uddannelser, lov om centre for
undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på
Undervisningsministeriets område
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår sygepleje- og radiografskolerne og centre
for undervisningsmidler samt tekniske
konsekvensændringer)
§ 1
I lov om Centre for Videregående Uddannelse
og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1256 af 2.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 3
indsættes:
»
§ 3 a. For selvejende sygepleje- og
radiografskoler, der er godkendt efter § 3, gælder
forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Stk. 2. For CVU€™er, der udbyder
sygeplejerske- og radiografuddannelserne, og for
CVU€™er, der varetager opgaven som centre for
undervisningsmidler, gælder forvaltningsloven og
offentlighedsloven for CVU€™ernes samlede
virksomhed.«
2. I § 6
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
"Stk. 5. Undervisningsministeren kan
godkende, at et CVU ved aftale henlægger
sygeplejerskeuddannelsen til Diakonissestiftelsens
Sygeplejeskole.
Stk. 6. CVU€™er og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser, der er
godkendt til udbud af ungdomsuddannelse, er omfattet af
bestemmelserne om samarbejde og koordination i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for uddannelsen
til studentereksamen og lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen."
3. § 27 f,
stk. 1, affattes således:
»Uanset § 27 e, stk. 4, kan det i
vedtægten for et CVU i stedet bestemmes, at den daglige
ledelse af en partners uddannelsessted varetages af to
studierektorer, hvis partneren er indgået i
CVU€™et ved sammenlægning, og hvis partneren forud
for sammenlægningen med undervisningsministerens godkendelse
udbød to uddannelser med hver sin daglige leder.«
4. § 27 f,
stk. 3, ophæves.
5. § 27 k, stk.
2-4 , ophæves.
6. Efter § 28 a
indsættes:
»
§ 28 b. Ministeren kan efter indstilling
fra bestyrelserne for de enkelte institutioner godkende samarbejde
mellem eller sammenlægning af institutioner for
videregående uddannelser og for ungdoms- og voksenuddannelser
på Bornholm og kan i den forbindelse fravige lovens
bestemmelser.«
§ 2
I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mellemlange
videregående uddannelser, som ændret ved § 9 i lov
nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17.
december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april 2003,
foretages følgende ændringer:
1. I § 5, stk.
4, indsættes som 2. pkt :
»For sygeplejerske-, radiograf- og
pædagoguddannelserne fastsættes optagelsestallene efter
dialog med regionsrådene og kommunalbestyrelserne.«
2. Efter §
6 indsættes i kapitel
1 :
»
§ 6 a. Statens institutioner,
regionsråd, kommunalbestyrelser og private, herunder
selvejende institutioner, der modtager statstilskud, skal stille
egnede praktikpladser til rådighed for praktik i
uddannelserne til sygeplejerske, jordemoder, radiograf,
fysioterapeut, ergoterapeut og pædagog.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om tilvejebringelse og
fordeling af praktikpladser for den enkelte uddannelse. Antallet af
praktikpladser skal modsvare det behov, der følger af
optagelsestallene for uddannelserne, jf. § 5, stk.
4.«
3. I § 8, stk.
1, nr. 2 , ændres »Amtsrådsforeningen i
Danmark« til: »regionsrådene i
forening«.
§ 3
I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om korte
videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), som
ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002,
§ 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr.
299 af 30. april 2003, foretages følgende ændring:
1. § 5,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4) 1 medlem udpeges efter forslag
fra regionsrådene og kommunalbestyrelserne i
forening.«
§ 4
I lov nr. 296 af 26. juni 1975 om
sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske
fag ved det lægevidenskabelige studium m.v., som ændret
ved lov nr. 457 af 1. juni 1994, § 13 i lov nr. 1133 af 21.
december 1994 og § 59 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
foretages følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
» § 1.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren ved hvilke
sygehuse m.v. i regionerne, undervisningen i kliniske fag ved det
lægevidenskabelige studium og tandlægestudiet skal
foregå.«
2. I § 2, stk.
1, ændres »Hovedstadens Sygehusfællesskab,
amtskommuner og kommuner« til: »regionerne«.
3. § 2,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. De nærmere regler om
ydelse af refusion og tilskud efter stk. 1 og 2 fastsættes af
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling efter forhandling
med indenrigs- og sundhedsministeren.«
4. § 2
a ophæves.
§ 5
I lov om uddannelse af pædagoger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 980 af 1. november 2000, som
ændret ved § 67 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og
§ 7 i lov nr. 274 af 8. maj 2002, foretages følgende
ændringer:
1. I § 4
ophæves stk. 1 , og i stk. 2 , som bliver
stk. 1, ændres »Ministeren« til:
»Undervisningsministeren«
2. Kapitel
3 ophæves.
§ 6
I lov nr. 471 af 10. juni 1997 om centre for
undervisningsmidler m.v., som ændret ved § 60 i lov nr.
145 af 25. marts 2002, foretages følgende
ændringer:
1. §§
1-3 affattes således:
» § 1.
Centre for Videregående Uddannelse (CVU), der i henhold til
§ 27 c i lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v. udbyder efter- og videreuddannelse af lærere i
folkeskolen og af pædagoger samt i særlige
tilfælde CVU€™er, der udbyder lærer- og
pædagoguddannelsen, varetager opgaven som centre for
undervisningsmidler. Undervisningsministeren kan dog godkende, at
opgaven som center for undervisningsmidler på Bornholm
varetages af en uddannelsesinstitution på Bornholm
, jf. § 28 b i lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. eller jf. § 35 a i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Stk. 2. Opgaven som center for
undervisningsmidler består i at:
1) Omfatte en samling af undervisningsmidler
beregnet til udlån til undervisningsinstitutioner.
2) Sørge for information og yde
rådgivning og vejledning til lærere m.fl. om
undervisningsmidler og deres anvendelse.
3) Yde bistand til lærere ved fremstilling
af undervisningsmidler til eget brug.
Stk. 3. Opgaven som center for
undervisningsmidler kan bestå i:
1) Kursusvirksomhed over for
undervisningsinstitutioner m.fl.
2) Pædagogisk og teknisk rådgivning
og vejledning til undervisningsinstitutionernes brug af elektronisk
net.
§ 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
CVU€™ernes varetagelse af opgaven som centre for
undervisningsmidler, herunder om inddragelse af brugerne og om
brugerbetaling samt om det geografiske område, som
CVU€™et skal dække.
§ 3.
Undervisningsministeriet yder inden for en tilskudsramme fastsat
på de årlige finanslove tilskud til
CVU€™erne til dækning af udgifter til etablering
og vedligeholdelse af samlingen af undervisningsmidler og
aktiviteter efter § 1, stk. 2.«
2. §§
4 og 5 ophæves.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 7
Stk. 1. For hver af de i § 8, stk. 3,
nævnte institutioner, herunder amtskommunale institutioner,
der sammenlægges med en anden amtskommunal institution eller
med en eller flere selvejende institutioner i statsligt regi, og
for de i § 8, stk. 4, nævnte centre for
undervisningsmidler nedsættes der pr. 1. januar 2006
midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje
(midlertidige bestyrelser).
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte
midlertidige bestyrelser skal i 2006 under ansvar over for
undervisningsministeren forberede de i § 8, stk. 3,
nævnte institutioners overgang til selveje eller inddragelse
i centre for videregående uddannelse pr. 1. januar 2007 og
forberede de i § 8, stk. 4, nævnte centres inddragelse i
Centre for Videregående Uddannelse og skal fungere, indtil
der er udpeget nye bestyrelser efter de i § 8, stk. 3,
nævnte institutioners overgang til selveje i statsligt regi,
eller indtil inddragelserne i CVU€™er den 1. januar 2007
er godkendt af undervisningsministeren. Hvis et amtsråd og et
CVU har indgået aftale om CVU€™ets drift af
sygeplejerske- og radiografuddannelserne, nedsættes der ikke
midlertidige bestyrelser. Bestyrelsen for CVU€™et
varetager i så fald den midlertidige bestyrelses opgaver. I
vedtægten for et sådant CVU fastsættes efter
ministerens nærmere bestemmelse, at der pr. 1. januar 2007
oprettes en studiebestyrelse for den eller de sygeplejerske- og
radiografuddannelser, som CVU€™et udbyder, og at der
tillægges denne studiebestyrelse beføjelser, jf.
§ 27 e, stk. 4, i lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.
Stk. 3. I 2006 varetager de midlertidige
bestyrelser tillige for de i § 8, stk. 4, nævnte centre
under ansvar over for undervisningsministeren de opgaver, som de
hidtidige bestyrelser har varetaget i henhold til § 3 i lov
nr. 471 af 10. juni 1997 om centre for undervisningsmidler m.v. De
midlertidige bestyrelser træffer i 2006 beslutning om
ansættelse og afskedigelse af lederne for de i § 8, stk.
3, nævnte institutioner og de i § 8, stk. 4,
nævnte centre.
Stk. 4. Lederen af den enkelte institution
og det enkelte center for undervisningsmidler udpeger under ansvar
over for undervisningsministeren den midlertidige bestyrelse, jf.
stk. 1, der består af
1) en formand, der har erfaring med stiftelse og
ledelse af selvejende uddannelsesinstitutioner i statsligt regi
eller har tilsvarende relevant erhvervsmæssig og
økonomisk indsigt vedrørende institutionelle
forhold,
2) et medlem efter indstilling af
forberedelsesudvalget for den pågældende region,
3) et medlem efter indstilling af kommunerne i
det pågældende amt i forening,
4) et medlem efter indstilling af de ansatte
på institutionen og
5) en studerende efter indstilling af de
studerendes råd på den pågældende
institution, der tilforordnes bestyrelsen uden stemmeret.
Stk. 5. For institutioner på Bornholm
udpeges de medlemmer, der er nævnt i stk. 4, nr. 2 og 3,
efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. For institutioner i
Københavns og Frederiksberg Kommuner udpeges det medlem, der
er nævnt i stk. 4, nr. 3, efter indstilling fra den
pågældende kommunalbestyrelse.
Stk. 6. Formanden for den midlertidige
bestyrelse udpeges efter indstilling af eller tilslutning fra
Rektorkollegiet og CVU-rektorkollegiet i forening eller fra
CVU-rektorkollegiet eller fra en eller flere landsdækkende
eller lokale foreninger for ledere af selvejende
uddannelsesinstitutioner for kompetencegivende uddannelser. I
særlige tilfælde kan udpegning ske uden indstilling af
eller tilslutning fra de nævnte organer, men efter
undervisningsministerens godkendelse.
Stk. 7. Medlemmer af amtsrådet kan
ikke udpeges som medlemmer af den midlertidige bestyrelse. Dette
gælder dog ikke kommunale repræsentanter for
Københavns og Frederiksberg Kommuner og Bornholms
Regionskommune.
Stk. 8. Institutionens leder er
sekretær for den midlertidige bestyrelse.
Stk. 9. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om de midlertidige
bestyrelsers nedsættelse og virksomhed, om
kompetenceforholdet mellem de midlertidige bestyrelser og
amtsrådene og om inddragelse af studerendes råd samt om
de midlertidige bestyrelsers virke, indtil en ny bestyrelse er
nedsat, eller inddragelse i et CVU er godkendt af
undervisningsministeren, jf. stk. 2. Undervisningsministeren kan
herunder fastsætte regler om, at amtskommunernes beslutninger
om væsentlige økonomiske dispositioner i forhold til
de institutioner og centre, som skal overgå til selveje i
statsligt regi eller inddrages i et CVU, kræver godkendelse
af ministeren og om, at ministeren kan fastsætte vilkår
for godkendelsen.
Stk. 10. Undervisningsministeren kan give
påbud til en midlertidig bestyrelse om
tilrettelæggelsen og varetagelsen af opgaverne
vedrørende forberedelsen af overgangen til selveje i
statsligt regi.
Stk. 11. Der kan ydes formændene for
de midlertidige bestyrelser særskilt vederlag efter
nærmere regler, der fastsættes af
undervisningsministeren efter forhandling med finansministeren.
§ 8
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
januar 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 7 og 9 træder i
kraft den 1. januar 2006. § 2, stk. 2, og § 3 i lov nr.
471 af 10. juni 1997 om centre for undervisningsmidler m.v., som
ændret ved § 60 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
ophæves den 1. januar 2006.
Stk. 3. Sygepleje- og radiografskoler, der
drives af amtskommunerne og af Hovedstadens Sygehusfællesskab
(HS), overgår den 1. januar 2007 til godkendelse efter §
3 i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra den midlertidige
bestyrelse beslutte, at Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole den
1. januar 2007 overgår til godkendelse efter § 3 i lov
om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. og kan i den
forbindelse fravige lovens bestemmelser. Udkast til vedtægt
indsendes af den midlertidige bestyrelse til
Undervisningsministeriet inden den 1. november 2006.
Undervisningsministeren kan fastsætte institutionens
vedtægt, hvis institutionen ikke har en godkendt
vedtægt inden den 1. januar 2007. Undervisningsministeren kan
efter indstilling fra den midlertidige bestyrelse og bestyrelsen
for et CVU beslutte, at en sygepleje- og radiografskole fra den 1.
januar 2007 inddrages i CVU€™et eller beslutte, at den
sammenlægges med en anden sygepleje- og radiografskole.
Driftsansvaret for HS€™ sygeplejerskeuddannelse på
Diakonissestiftelsens Sygeplejeskole kan overgå fra den 1.
januar 2007 til et CVU efter undervisningsministerens bestemmelse,
jf. § 1, nr. 2.
Stk. 4. De i § 6 nævnte centre
for undervisningsmidler, der drives af amtskommunerne og
Københavns og Frederiksberg Kommuner samt Bornholms
Regionskommune, inddrages med virkning fra den 1. januar 2007 i
CVU€™er og omfattes af lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v., jf. dog § 1 i lov om
centre for undervisningsmidler m.v. Undervisningsministeren
træffer efter indstilling fra den midlertidige bestyrelse og
bestyrelsen for et CVU beslutning om, at centret for
undervisningsmidler fra den 1. januar 2007 inddrages i
CVU€™et.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om ydelse af tilskud til de i
stk. 3 og 4 nævnte institutioner og centre for
undervisningsmidler og kan herunder i en overgangsperiode fravige
bestemmelserne i kapitel 5 i lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. og § 10 i lov om mellemlange
videregående uddannelser.
Stk. 6. Undervisningsministeren kan
bestemme, at bestyrelsesmedlemmer udpeget af et eller flere
amtsråd i forening bevarer deres bestyrelseshverv på
institutioner godkendt efter lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., indtil regionsrådene har udpeget nye
bestyrelsesmedlemmer. Undervisningsministeren kan med virkning fra
den 1. januar 2007 fastsætte nærmere regler om
ændring af vedtægter, for så vidt angår
konsekvenser af teknisk karakter afledt af kommunalreformen,
herunder om tidspunktet for hvornår regionsrådene skal
have udpeget bestyrelsesmedlemmer til de pågældende
institutioner.
§ 9
Ved overgang til selveje af de i § 1
nævnte institutioner eller inddragelse i et CVU og ved
inddragelse af centre for undervisningsmidler i CVU€™er,
jf. § 6, overtager undervisningsministeren de faste ejendomme
og dertil knyttede rettigheder og forpligtelser og stiller
ejendommene til disposition for institutionerne på
vilkår, som fastsættes af undervisningsministeren.
Ministeren kan på nærmere bestemte vilkår
overdrage statens faste ejendomme til de af denne paragraf
omfattede selvejende institutioner.
§ 10
Stk. 1. Beslutning om afskedigelse af den
selvejende institutions tjenestemænd samt om suspension,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler
træffes af institutionen.
Stk. 2. I tilfælde af institutionens
ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge eller
rådighedsløn og pension til den selvejende
institutions tjenestemænd af statskassen, hvis den
ophørende institution ikke har midler til at afholde
udgiften.
.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform. Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der gennemføres
en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne
for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service
i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og
Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny
fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor,
mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet
af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.
For at styrke kvaliteten og samspillet mellem de
forskellige sundhedsuddannelser, styrke de efterspurgte
tværfaglige kompetencer i sundhedssektoren samt sikre et
fortsat geografisk spredt tilbud af mellemlange sundhedsfaglige
uddannelser placeres sygeplejerske- og radiografuddannelserne i
staten. En samling af uddannelserne giver bl.a. mulighed for
ensartede styrings- og rammevilkår, som muliggør et
mere vidtgående samarbejde mellem de enkelte institutioner,
når faglige og lokale forhold taler til fordel herfor.
Forankringen af centre for undervisningsmidler
m.v. i Centre for Videregående Uddannelse
(CVU€™er) skal ses som led i forligspartiernes
ønske om at samle en række naturligt
sammenhængende opgaver for derigennem at skabe større
enkelhed, kvalitet og samarbejde i opgaveløsningen.
En placering af disse opgaver i sammenhæng
og samspil først og fremmest med de CVU€™er, der
er tillagt særlige opgaver og koordinerende funktion i
forbindelse med udlægningen af afdelinger fra Danmarks
Pædagogiske Universitet og således har ansvar for
grund-, efter- og videreuddannelse til og med diplomniveau,
forskningstilknytning og videncenterfunktion inden for det
pædagogiske fagområde, vil kunne styrke og udvikle
opgaveløsningen på begge områder og
tilføre det nationale pædagogiske undervisnings- og
videnfelt nye aspekter. Disse CVU€™er betegnes som
kerne-CVU€™er. Samplaceringen vil forkorte afstanden
mellem teori og praksis og skabe muligheder for en øget
brugerbaseret fornyelse og udvikling af praksis og teorier på
det pædagogiske felt.
Lovreguleringen af det nuværende
amtskommunalt ansatte personale i såvel de institutioner, der
er omfattet af lovforslaget, som det relevante personale i de
amtskommunale forvaltninger, vil ske i det samtidig med dette
lovforslag fremsatte forslag til lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen, som fremsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder som følge af
aftalen konsekvensændringer af
lov om Centre for Videregående Uddannelse
og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., idet sygepleje- og radiografskolerne omfattes af
loven enten ved inddragelse i et CVU eller ved dannelse af en ny
selvejende institution,
lov om mellemlange videregående
uddannelser,
lov om korte videregående uddannelser
(erhvervsakademiuddannelser),
lov om sygehusvæsenets deltagelse i
uddannelse inden for kliniske fag ved det lægevidenskabelige
studium m.v.,
lov om uddannelse af pædagoger og
lov om centre for undervisningsmidler m.v.,
idet centrene omfattes af lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. ved inddragelse i CVU€™er.
Sygepleje- og radiografskolerne foreslås
organiseret som selvejende institutioner og omfattet af lov om
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v.
Sygeplejerske- og radiografuddannelserne kan også forankres
direkte i CVU€™er. Forslaget ændrer ikke
gældende uddannelsesregler for sygeplejerske- og
radiografuddannelserne.
Regeringen ønsker, at sygepleje- og
radiografskolernes overgang til selveje i statsligt regi sker
på et velforberedt og ordentligt tilrettelagt grundlag,
således at også forberedelserne af overgangen til
selveje giver tillid og ro i sektoren. Det er derfor også
vigtigt, at arbejdet med at forberede institutionernes overgang til
selveje påbegyndes så hurtigt som muligt og senest pr.
1. januar 2006. Centralt skal Undervisningsministeriet i åben
dialog med især de berørte institutioner og deres
ledere samt de midlertidige bestyrelser til forberedelse af
overgangen til selveje målrettet bistå med
forberedelserne af institutionernes overgang til selveje i
statsligt regi.
Centrene for undervisningsmidler foreslås
overført til staten og forankres først og fremmest i
kerne-CVU€™er. Også her er det vigtigt, at
arbejdet med at forberede centrenes inddragelse i
CVU€™erne sker på et velforberedt og ordentligt
tilrettelagt grundlag. Arbejdet hermed skal derfor også
påbegyndes så hurtigt som muligt.
Det drejer sig om følgende 16 centre, som
drives af amtskommunerne, Københavns og Frederiksberg
Kommuner og Bornholms Regionskommune:
1) Amtscentret for Undervisning, Nordjyllands
Amt
2) Amtscentret for Undervisning, Århus
Amt
3) Amtscentret for Undervisning, Viborg Amt
4) Amtscentret for Undervisning,
Ringkjøbing Amt
5) Amtscentret for Undervisning, Vejle Amt
6) Amtscentret for Undervisning, Ribe Amt
7) Amtscentret for Undervisning,
Sønderjyllands Amt
8) Amtscentret for Undervisning, Fyns Amt
9) Amtscentret for Undervisning,
Storstrøms Amt
10) Amtscentret for Undervisning,
Vestsjællandsamt Amt
11) Amtscentret for Undervisning, Roskilde
Amt
12) Amtscentret for Undervisning, Frederiksborg
Amt
13) Pædagogisk Center, Frederiksberg
Kommune
14) Amtscentret for Undervisning,
Københavns Amt
15) Københavns Kommune, Center for
Undervisningsmidler
16) Pædagogisk Center, Bornholm.
Det forventes, at overdragelsen af de 16 centre
for undervisningsmidler sker primært til de
CVU€™er, som er tillagt særlige opgaver og
koordinerende funktion i forbindelse med udlægningen af
afdelinger fra Danmarks Pædagogiske Universitet, og som
derfor vil kunne opfylde målsætningen om, at
sammenhængende opgaver skal skabe enkelthed, kvalitet og
samarbejde i opgaveløsningen. Særlige regionale hensyn
kan dog medføre, at et center for undervisningsmidler
må forankres i et CVU, der ikke er godkendt som kerne-CVU,
eller for så vidt angår Bornholm i en anden
uddannelsesinstitution.
Centrene for undervisningsmidler omfatter
samlinger af undervisningsmidler beregnet til udlån til
undervisningsinstitutioner beliggende i amtskommunen. Herudover
sørger centrene for information og yder rådgivning og
vejledning til lærere m.fl. om undervisningsmidler og deres
anvendelse og yder bistand til lærere ved fremstilling af
undervisningsmidler til eget brug. Aktiviteterne kan herudover
omfatte kursusvirksomhed over for undervisningsinstitutioner m.fl.
og pædagogisk og teknisk rådgivning og vejledning til
undervisningsinstitutionernes brug af elektronisk net.
Lovforslaget viderefører uændret
formål og opgaveprofil for centre for undervisningsmidler i
et nyt institutionelt regi, idet CVU€™erne får til
opgave at videreføre centrenes opgaver i forhold til
brugerne og samtidig indpasse og udvikle dem i samspil med
CVU€™ernes øvrige opgave- og videnprofil.
Undervisningsmiddelområdet indtænkes
dermed i kerne-CVU€™ernes generelle forpligtelse til
kvalitativ udbygning og udvikling af lærer- og
pædagoguddannelserne. CVU-dannelserne har skabt helt nye
rammer for samspil mellem grund-, efter- og videreuddannelse, for
indbyrdes samspil mellem og tværgående udvikling af
uddannelserne og ikke mindst for samspil mellem den praksisbaserede
og den forskningsbaserede videnudvikling, som skal sikre, at der
inddrages og anvendes ny viden i undervisningen. Inddragelsen af
undervisningsmiddelområdet i den pædagogiske CVU-sektor
rummer udviklingspotentialer for begge parter.
Der lægges afgørende vægt
på fortsat at fastholde og videreføre det tætte
samspil mellem centrene og deres brugere, så nem og hurtig
adgang til materialesamlinger samt introduktion til og undervisning
i nye undervisningsmidler fortsat kan være en dynamo i
udviklingen af undervisningssektoren. Særligt lægges
der vægt på, at den nuværende fleksible
tilrettelæggelse af denne adgang, bl.a. gennem korte
introduktionskurser, kan fortsætte.
Det er hensigten, at CVU€™erne modtager
en særlig bevilling på finansloven til formålet,
og at det af regnskabet fremgår, hvad der er brugt til
formålet.
Placeringen af CVU€™er og centre for
undervisningsmidler i ét institutionelt regi skal styrke
opgavevaretagelsen begge steder. CVU€™ernes professions-
og udviklingsbasering og forskningstilknytning forventes at kunne
bidrage til en fortsat videreudvikling af kvaliteten i
amtscentrenes indsats over for brugerne. Omvendt vil adgang til
materialesamlinger og ekspertise på
undervisningsmiddelområdet kunne inddrages og anvendes i
CVU€™ernes undervisningsaktiviteter og således
bringe lærere og studerende tættere på praksis.
Det kan betyde et yderligere kvalitetsløft i lærer- og
pædagoguddannelserne, hvor læring og
kompetenceopbygning netop er baseret på en vekselvirkning i
selve uddannelsesforløbet mellem teori, målrettet
praktik og praksisorienteret opgaveløsning.
Der påregnes igangsat et udvalgsarbejde med
deltagelse af bl.a. repræsentanter fra Kommunernes
Landsforening og Undervisningsministeriet. Udvalget skal udrede og
give anvisninger på, hvordan centrenes opgaver kan indpasses
i og sammentænkes med CVU€™ets samlede opgaver,
så der skabes en øget synergi og kvalitet for brugerne
i opgavevaretagelsen. Udvalget skal herunder pege på, i
hvilket omfang aktører uden for CVU-regi bør
inddrages i opgaveløsningen. Endelig skal udvalget pege
på, hvordan centrenes tætte samspil med brugerne kan
videreføres efter centrenes inddragelse i CVU-regi.
Der indsættes en hjemmel til, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler for
CVU€™ernes varetagelse af opgaven som center for
undervisningsmidler, bl.a. om brugerinddragelse og brugerbetaling,
samt om det geografiske område, som CVU€™et skal
dække. Hjemmelen vil blive udmøntet på baggrund
af resultatet af udvalgets arbejde.
Tjenestemænd overgår til
ansættelse ved de enkelte selvejende institutioner i
statsligt regi med et ansættelsesområde, der er
begrænset til den pågældende institution, jf.
herved bemærkningerne til bestemmelsen i forslagets §
10.
3. Administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser drøftes i
øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det
Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil
kunne ske ændringer i de anførte skøn for de
økonomiske konsekvenser, efter at lovforslaget er fremsat
for Folketinget.
Forslaget medfører, at drifts- og
institutionsansvaret for sygeplejerske- og radiografuddannelserne
samt centrene for undervisningsmidler placeres i staten, og at
staten overtager de amtskommunale udgifter i forbindelse med
driften m.v. pr. 1. januar 2007. Som det fremgår af aftalen
om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Undervisningsministeriet udsendte på den
baggrund lovforslaget i DUT-høring den 27. oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske
konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for
2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår.
Formålet med drøftelserne har været at
kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser,
herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte
lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og
amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto
6).
Det er Undervisningsministeriets vurdering, at der
i forbindelse med lovforslaget overføres 658 mio. kr. fra
den amtskommunale sektor. Heraf overføres 0 kr. til
primærkommunerne, 0 kr. til regionerne og 658 mio. kr. til
staten. De anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007
opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge af
fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab
2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter
(hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.
Regeringen vil søge tilslutning til den
endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
For sygeplejerske- og radiogramområdet
skønnes det overførte beløb at udgøre
457 mio. kr. (2005 pris- og lønniveau og 2007
opgaveniveau).
Lovændringen vedrørende centrene
for undervisningsmidler skønnes at medføre en
overførsel fra amterne til staten på 201 mio. kr.
(2005 pris- og lønniveau og 2007 opgaveniveau).
De foreslåede ændringer i lov om
sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske
fag ved det lægevidenskabelige studium har ingen
økonomiske konsekvenser.
Ejendomme, jordarealer m.v. overtages
vederlagsfrit af staten, og staten indtræder, jf. også
bemærkningerne til § 9, i samtlige rettigheder og
forpligtigelser, der hidtil har påhvilet eller tilkommet
amtsrådet som ejer og bruger af skolernes bygninger. Staten
overtager endvidere eventuelle lejeaftaler vedrørende fast
ejendom.
Værdien af ejendomme m.v. optages i
statsregnskabet for 2007 og vil dermed fremover indgå i
statens statusposter i statsregnskabet.
For Undervisningsministeriet og amtskommunerne
m.v. medfører forslaget en række opgaver i forbindelse
med overdragelserne til staten, herunder med fremskaffelse af de
nødvendige oplysninger til brug ved fastlæggelse af
overdragelserne samt udfærdigelse af overdragelsesdokumenter.
Det administrative merarbejde forudsættes afholdt inden for
de afgivende kommuners, amtskommuners og Undervisningsministeriets
samlede rammer.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som har vurderet, at forslaget ikke indeholder økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er
derfor ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Bornholms Regionskommune, HS, HUR, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme
(Tidl. Danske Erhvervschefers Fællesråd), Dansk Handel
og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik,
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS),
Håndværksrådet, Landbrugsrådet,
Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA),
Akademikernes Centralorganisation (AC), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Forbundet af Offentligt
Ansatte, Dansk Sygeplejeråd, Sundhedskartellet, Danmarks
Lærerforening, Lærernes Centralorganisation,
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet,
Socialpædagogernes Landsforbund, BUPL, Ankerhus Seminarium,
Suhr€™s Seminarium, Danmarks
Forvaltningshøjskole, CVU Rektorkollegiet,
Rektorforsamlingen for sygeplejerskeuddannelsen,
Lærerseminariernes Rektorforsamling,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Frie Samarbejdende
MVU-institutioner, CVU-Samrådet, Lærerseminariernes
Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening, Rådet for Mellemlange Videregående
Uddannelser, Erhvervsakademirådet, Danske Studerendes
Fællesråd, Moderate Studenter, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Landsforeningen af landsbysamfund, Landdistrikternes
fællesråd, Sammenslutning af Danske
Småøer, Børne- og Kulturchefforeningen,
Rigsrevisionen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, SU-styrelsen, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Danmarks Evalueringsinstitut, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der vil både i amtskommuner, i staten
og på institutionsniveau være et vist administrativt
merarbejde i forbindelse institutionernes overgang til staten.
Udgifterne hertil afholdes inden for amtskommunernes og
Undervisningsministeriets rammer. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
De amtskommunale sygepleje- og radiografskoler og
centre for undervisningsmidler er offentlige institutioner og
derfor omfattet af offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Det forudsættes, at disse institutioner
efter overgangen til statsligt selveje den 1. januar 2007 fortsat
skal være omfattet af forvaltningsloven og
offentlighedsloven. I konsekvens heraf foreslås det, at
selvejende institutioner, der udbyder sygeplejerske- og
radiografuddannelser, bliver omfattet af forvaltningsloven og
offentlighedsloven. For de CVU€™er, der udbyder
sygeplejerske- og radiografuddannelserne samt for de
CVU€™er, der varetager opgaven som centre for
undervisningsmidler, foreslås det, at forvaltningsloven og
offentlighedsloven skal gælde for disse CVU€™ers
samlede virksomhed, d.v.s. også for de nuværende
opgaver.
Til nr. 2
I dag udbyder Diakonissestiftelsens
Sygeplejeskole for HS, der er en selvejende institution,
sygeplejerskeuddannelsen efter overenskomst mellem Den Danske
Diakonissestiftelse og HS.
Med nedlæggelsen af HS overtager staten
ansvaret for sygeplejerske- og radiografuddannelserne i
hovedstadsområdet, og HS€™ sygepleje- og
radiografskoler overgår til en selvejekonstruktion inden for
lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. Det
foreslås, at driftsansvaret for sygeplejerskeuddannelsen
på Diakonissestiftelsens Sygeplejeskole pr. 1. januar 2007
kan overgå til et CVU. Med den foreslåede bemyndigelse
kan undervisningsministeren godkende, at et CVU fra 1. januar 2007
ved aftale henlægger sygeplejerskeuddannelsen til
Diakonissestiftelsens Sygeplejeskole. Hermed skabes der mulighed
for, at Diakonissestiftelsen fortsat kan udbyde uddannelsen som i
dag.
Af det lovforslag om visse proceduremæssige
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, der
samtidig fremsættes, fremgår, at den myndighed, hvortil
en opgave overføres, indtræder i de rettigheder og
pligter, der udelukkende er knyttet til varetagelse af opgaven.
Det følger af forslag til lov om regioner
og nedlæggelse af amtskommunerne, at regionerne bl.a. skal
have visse koordinerende funktioner på
uddannelsesområdet. Det foreslås derfor, at de
CVU€™er og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser, der i dag i henhold til
særlige aftaler er godkendt til udbud af ungdomsuddannelse,
omfattes af bestemmelserne i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for uddannelsen til
studentereksamen og lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen om samarbejde og koordination,
herunder bestemmelserne om regionsrådets funktioner i
relation til den geografiske placering af uddannelsesudbuddet og
uddannelsesinstitutionernes kapacitet med henblik på at sikre
et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle unge.
I dag udbydes hf af CVU Vest, CVU Midt Vest og
CVU Vitus Bering. Den pædagogiske grunduddannelse udbydes af
CVU København og Nordsjælland, CVU
Storkøbenhavn, CVU Vitus Bering, CVU Midt Vest og CVU Vest
samt Kolding Pædagogseminarium i henhold til driftsaftaler
med amtsrådene. Endvidere udbyder CVU Vitus Bering
erhvervsuddannelser samt htx. Disse institutioner vil fortsat kunne
udbyde den pædagogiske grunduddannelse efter 1. januar
2007.
Der henvises til det samtidig fremsatte Forslag
til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen
til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre (VUC) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt
angår det almene gymnasium, hf, social- og
sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt
voksenuddannelsescentre).
Med forslaget vil det enkelte regionsråd
få ret til at afgive indstilling til undervisningsministeren
om den geografiske placering af ungdomsuddannelserne i regionen.
Den endelige geografiske placering af ungdomsuddannelserne
bestemmes af undervisningsministeren.
Til nr. 3
Med forslaget om ændret affattelse af
§ 27 f, stk. 1, ophæves den gældende bestemmelse i
27 f, stk. 1, nr. 2, der giver mulighed for at fastsætte
særlige regler for styrelsen af amtskommunale uddannelser,
der er henlagt til et CVU. Sygepleje- og radiografskolerne
overgår i forbindelse med amtskommunernes nedlæggelse
til staten i en selvejekonstruktion inden for lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. Samtlige sygepleje- og
radiografskoler, der drives af amtskommunerne, Hovedstadens
Sygehusfællesskab samt af Bornholms Regionskommune, er
omfattet af overtagelsen. Der er derfor ikke længere behov
for en særlig bestemmelse om styrelse af de nuværende
amtskommunale uddannelser.
Skolerne kan efter undervisningsministerens
beslutning på baggrund af en indstilling fra den midlertidige
bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje etableres som
selvstændige selvejende institutioner eller efter indstilling
fra den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til
selveje og fra et CVU inddrages i det pågældende
CVU.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 6
Bornholms Regionsråd har udtrykt
ønske om, at de nuværende videregående
uddannelsestilbud samt ungdoms- og voksenuddannelsestilbuddene
fastholdes og videreudvikles, og at det skal understøttes af
den netværks- og udviklingsenhed for de videregående
uddannelser på Bornholm, der benævnes Bornholms
Akademi. Bornholms Akademi fungerer som en paraplyorganisation for
de videregående uddannelser på Bornholm, der skal
bidrage til at styrke samarbejde og nytænkning. Ligeledes
ønskes Bornholms Sundheds- og Sygeplejerskeskole bevaret og
udbygget. Uddannelsernes tilstedeværelse på øen
er en væsentlig forudsætning for, at udkantsproblemer i
form af fraflytning af unge, et lavt uddannelsesniveau og stor
arbejdsløshed ikke forstærkes yderligere.
Med henblik på at skabe særlig
mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner
på tværs af de eksisterende institutioner
foreslås indsat en hjemmel for ministeren til at fravige lov
om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. En
tilsvarende hjemmel er foreslået indsat i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Til § 2
Til nr. 1
Hjemmelen i lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser om amtsrådenes og kommunalbestyrelsernes
medvirken ved fastsættelse af optagelsestallene for
sygeplejerske- og radiografuddannelserne er foreslået
bortfaldet med det samtidig fremsatte forslag til lov om blandt
andet ændring af de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser. Den tilsvarende hjemmel for
pædagoguddannelsen foreslås ophævet med
forslagets § 5, nr. 2.
Med forslaget vil optagelsestallene fremover
blive fastsat af undervisningsministeren efter dialog med
regionsrådene og kommunalbestyrelserne, d.v.s. efter en
gensidig udveksling af synspunkterne parterne imellem. Ministeriet
vil inddrage institutionerne eller deres foreninger i forbindelse
med dialogen med regionsråd og kommunalbestyrelser om
fastsættelse af optagelsestallene på en måde, der
svarer til hidtidig praksis på
læreruddannelsesområdet med de nødvendige
afvigelser bl.a. som følge af, at regionsråd og
kommunalbestyrelser ikke er inddraget i dimensioneringen af
læreruddannelsen.
Til nr. 2
Forpligtelsen til at stille praktikpladser til
rådighed for de nævnte uddannelser foreslås
samlet i denne nye bestemmelse. Tilvejebringelse og fordeling af
praktikpladser foreslås uddannelsesinstitutionerne selv at
stå for ligesom de øvrige institutioner for
mellemlange videregående uddannelser. Det forudsættes,
at institutionerne i nødvendigt omfang samarbejder indbyrdes
og med praktikinstitutioner, ansættelsesmyndigheder og
dimittendorganisationer i deres naturlige opland om
tilvejebringelse og fordeling af praktikpladser svarende til
hidtidig praksis på sosu- og
læreruddannelsesområderne med de nødvendige
afvigelser bl.a. som følge af, at de lærerstuderende
ikke får ansættelse ved praktikstederne. Det naturlige
omdrejningspunkt for det forudsatte samarbejde vil være
interessenterne i institutionernes bestyrelser. Den
foreslåede bemyndigelse til undervisningsministeren til at
kunne fastsætte nærmere regler om tilvejebringelse og
fordeling af praktikpladser skal primært anvendes ved
uddannelser, der har et stort behov for praktikpladser. Forslaget
giver undervisningsministeren mulighed for at pålægge
de nævnte institutionsejere at stille det nødvendige
antal praktikpladser til rådighed.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse og etablering af
regioner.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse og etablering af
regioner samt den ændrede status for Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune. Amtsrådsforeningen i
Danmark, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune har hidtil i forening som
repræsentanter for de offentlige arbejdsgivere haft
sæde i Erhvervsakademirådet. Varetagelsen af de
offentlige arbejdsgiveres interesser på området for de
korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser)
forventes at blive videreført af regionsrådene og
kommunalbestyrelserne i forening.
Til § 4
Til nr. 1
Som følge af ressortdelingen i november
2001 på uddannelsesområdet mellem
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling blev lov om sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse
inden for kliniske fag ved det lægevidenskabelige studium
m.v. delt mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling. Forslagene er
konsekvensændringer som følge af kommunalreformen
på området for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling. Forslagene indebærer ikke materielle
ændringer.
Forslaget er en følge af amtskommunernes
nedlæggelse og af, at de amtskommunale opgaver
vedrørende sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse
inden for kliniske fag ved det lægevidenskabelige studium
m.v. i Hovedstadens Sygehusfællesskab, amtskommuner,
København og Frederiksberg Kommuner samt Bornholms
Regionskommune overgår til regioner.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af
kommunalreformen.
Loven vil herefter i sin helhed høre under
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Til nr. 3
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 4
Bestemmelsen bliver med forslagets § 2, nr.
2, indsat i lov om mellemlange videregående uddannelser i en
ny § 6 a, stk. 1, om at stille egnede praktikpladser til
rådighed i en række mellemlange videregående
uddannelser.
Til § 5
Til nr. 1
§ 4, stk. 1, der drejer sig om
undervisningsministerens fastsættelse af antallet af
praktikpladser efter indstilling fra praktikpladsudvalgene,
foreslås ophævet som følge af, at
praktikpladsudvalgene foreslås nedlagt, jf. nr. 2.
Til nr. 2
De af amtsrådene nedsatte
praktikpladsudvalg foreslås nedlagt.
Til § 6
Til nr. 1
Centrene for undervisningsmidler foreslås
overført til staten og forankret i kerne-CVU€™er.
Af regionale hensyn kan en forankring dog komme på tale i
pædagogiske CVU€™er, selvom de ikke er godkendt
som kerne-CVU€™er. I dag vil det kun være aktuelt
for CVU Jelling.
Der henvises til § 1, nr. 6, om de
særlige forhold for Bornholms Regionskommune. Med forslaget
vil undervisningsministeren kunne godkende, at opgaven som center
for undervisningsmidler på Bornholm varetages af en
uddannelsesinstitution på Bornholm.
Bestemmelsen om de opgaver, der skal varetages i
CVU€™erne, foreslås videreført
uændret. Bestemmelsen i § 1, stk. 4, i lov om centre for
undervisningsmidler, hvorefter amtsrådet kan beslutte, at
centrene formidler lokale kulturtilbud i pædagogisk
sammenhæng, foreslås udgået, idet der intet er
til hinder for, at det enkelte CVU fortsat kan formidle
sådanne tilbud.
Det foreslås, at undervisningsministeren
yder et særligt tilskud til CVU€™er til
dækning af udgifter til varetagelsen af funktionen som center
for undervisningsmidler. Tilskuddet vil blive fastsat på de
årlige finanslove. Tilskuddet indgår i
CVU€™ets samlede bloktilskud. Det vil af regnskabet
fremgå, hvad der er brugt til formålet. Herudover
forudsættes det, at der vil blive stillet krav om en
afrapportering af aktivitetsfelter som en integreret del af
institutionernes årsrapport.
Der foreslås indsat en hjemmel til, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler for
CVU€™ernes varetagelse af opgaven som center for
undervisningsmidler, herunder om brugerinddragelse. Hjemlerne vil
blive udmøntet på baggrund af resultatet af det
udvalgsarbejde, der er omtalt i de almindelige
bemærkninger.
Der foreslås endvidere indsat hjemmel til,
at ministeren kan fastsætte regler om brugerbetaling, bl.a.
for at eksisterende betalingsordninger kan fortsætte, og
aktiviteterne dermed bevares. I dag dækker et center for
undervisningsmidler de undervisningsinstitutioner, der ligger i den
pågældende amtskommune. Med amternes nedlæggelse
vil der skulle træffes beslutning om, hvilket geografisk
område CVU€™et skal dække i relation til
opgaverne som center for undervisningsmidler. Det foreslås
derfor, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
det geografiske område, som det enkelte CVU, der får
disse opgaver, skal dække.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af nr. 1.
Til § 7
Til stk. 1
Det foreslås, at der for hver sygepleje- og
radiografskole samt for hvert center for undervisningsmidler med
virkning fra 1. januar 2006 under ansvar over for
undervisningsministeren nedsættes en midlertidig bestyrelse,
der er uafhængig af amtsrådet, til forberedelse af
overgangen til selveje eller inddragelse i et CVU.
De midlertidige bestyrelser har status af
særlige statslige forvaltningsenheder.
Til stk. 2
For de sygepleje- og radiografskoler, der
overgår til at være selvejende institutioner, fungerer
de midlertidige bestyrelser, indtil der er udpeget nye bestyrelser
for institutionerne.
Der nedsættes dog ikke midlertidige
bestyrelser i de tilfælde, hvor et CVU efter aftale med
amtsrådet varetager driften af en sygeplejerske- og
radiografuddannelse, idet CVU-bestyrelsen varetager de midlertidige
bestyrelsers opgaver. Med bestemmelsen foreslås det, at der
efter ministerens bestemmelse fra 1. januar 2007 oprettes
studiebestyrelser for de amtskommunale sundhedsuddannelser, der i
henhold til aftale med amtsrådet drives af
CVU€™er, og at der skal tillægges disse
studiebestyrelser beføjelser. Ministeren vil med denne
beføjelse sikre en styrelsesmæssig ligestilling mellem
de amtskommunale sundhedsuddannelser og de andre mellemlange
videregående uddannelser, der udbydes af de enkelte
CVU€™er. Det betyder, at der skal oprettes
studiebestyrelser for disse uddannelser, hvis der i forvejen er
oprettet studiebestyrelser for de øvrige mellemlange
videregående uddannelser, og at de tillægges samme
beføjelser, som er tillagt CVU€™ets øvrige
studiebestyrelser. I de tilfælde, hvor det i
driftsoverenskomsten mellem CVU€™et og amtsrådet
er besluttet, at der ikke etableres studiebestyrelser for de
amtskommunale sundhedsuddannelser, oprettes der ikke
studiebestyrelser pr. 1.januar 2007. Den nærmere organisering
fastsættes i vedtægten, der skal godkendes af
undervisningsministeren.
For centrene for undervisningsmidler, der skal
inddrages i kerne-CVU€™er eller i særlige
tilfælde i CVU€™er, der udbyder lærer- og
pædagoguddannelsen, eller for så vidt angår
Bornholm i en anden uddannelsesinstitution, og for de sygepleje- og
radiografskoler, der ønsker at inddrages i
CVU€™er, vil de midlertidige bestyrelser skulle fungere,
indtil inddragelserne er godkendt af undervisningsministeren.
Til stk. 3-10
De midlertidige bestyrelser får til opgave
under ansvar over for undervisningsministeren at varetage ledelsen
af de nødvendige opgaver vedrørende forberedelsen af
sygepleje- og radiografskolernes overgang til selveje. Det
gælder institutionens vedtægt, første budget,
indretningen af institutionens administration samt andre
beslutninger, der er nødvendige med henblik på at
forberede oprettelsen af den selvejende institution. Endvidere skal
den midlertidige bestyrelse varetage den kommende selvejende
institutions interesser, især i forhold til amtsrådet,
når amtsrådets beslutninger og prioriteringer i 2006
vil have væsentlig betydning for den selvejende institutions
situation for 2007. Der er i bestemmelsen givet
undervisningsministeren en bemyndigelse til at fastsætte
regler, efter hvilke amtskommunens beslutninger om væsentlige
økonomiske dispositioner i forhold til de amtskommunale
institutioner, som skal overgå til statsligt selveje,
kræver godkendelse af undervisningsministeren, herunder at
ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen.
Ministerens godkendelsesbeføjelse vil eventuelt helt eller
delvist kunne delegeres til de midlertidige bestyrelser til
forberedelse af overgangen til selveje.
De midlertidige bestyrelser skal forberede
inddragelse i CVU€™er af centrene for
undervisningsmidler. Fra 1. januar 2006 skal de midlertidige
bestyrelser varetage de opgaver, som de hidtidige bestyrelser for
centrene for undervisningsmidler indtil da varetager. Det drejer
sig om fastsættelse af retningslinjer for virksomheden og
godkendelse af budgettet inden for de fastsatte økonomiske
rammer, fastsættelse af bestyrelsernes forretningsorden og
afholdelse mindst en gang om året af et møde med
repræsentanter for brugere af centret.
Den midlertidige bestyrelse overtager ligeledes i
2006 amtsrådets beføjelse til at ansætte og
afskedige sygepleje- og radiografskolernes ledere og lederne af
centre for undervisningsmidler.
Den midlertidige bestyrelse til forberedelse af
overgangen til selveje skal bl.a. bestå af medlemmer, der har
kendskab til etablering og drift af selvejende
uddannelsesinstitutioner eller har tilsvarende relevant
erhvervsmæssig og økonomisk indsigt vedrørende
institutionelle forhold, og det vil være naturligt, at den
midlertidige bestyrelses formand har tilknytning til eller kendskab
til lokalområdet og dets uddannelsesinstitutioner.
Institutionens leder kan henvende sig til en eller flere af de i
§ 7 nævnte landsdækkende organisationer, men det
kan også være nærliggende i den konkrete
situation, at institutionens leder henvender sig til et lokalt
uddannelsesinstitutionsfællesskab, hvis et sådant
findes. Der bør gives den enkelte leder et vidt spillerum
til at finde netop den formand, der findes bedst egnet til at
påtage sig udviklingsopgaven for institutionen i et godt
samarbejde med den pågældende institution.
Lederen kan selv beslutte, hvortil henvendelse
skal ske blandt de i loven nævnte foreninger og organer om
indstilling af formanden i forslagets § 7, stk. 6, jf. stk.
4.
Det foreslås, at de midlertidige
bestyrelser skal udpeges af institutionens leder og bestå af
en formand og tre medlemmer samt tilforordnes en repræsentant
for de studerende. Der er dog ikke studerendes råd på
centrene for undervisningsmidler. Indstillinger af medlemmer til
den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til
selveje skal ske efter reglerne i lov om ligestilling mellem
kvinder og mænd ved besættelse af visse
bestyrelsesposter i den statslige forvaltning.
For at sikre de midlertidige bestyrelsers
uafhængighed i forhold til amtskommunen kan medlemmer af
amtsrådet ikke udpeges som medlemmer af de midlertidige
bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje.
Den pågældende institutions leder
foreslås at varetage sekretariatsopgaverne for den
midlertidige bestyrelse.
Særligt om
vedtægtsforhold
For den midlertidige bestyrelse til forberedelse
af overgangen til selveje vil bestemmelser, der regulerer
bestyrelsens virksomhed, herunder de processuelle forhold vedr.
beslutningstagen, tegningsret m.v., blive fastlagt i en
bekendtgørelse udstedt af undervisningsministeren. Reglerne
vil gælde for forberedelsen af overgangen til selveje og for
opgaver i 2006 med godkendelse af budget, ansættelse og
afskedigelse af skolelederen og øvrige opgaver overtaget fra
den tidligere bestyrelse eller amtsrådet. Der vil derfor ikke
foreligge en egentlig vedtægt for den midlertidige
bestyrelses virke.
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om de
midlertidige bestyrelsers nedsættelse og virksomhed, om
kompetenceforholdet mellem på den ene side
forberedelsesbestyrelserne og på den anden side
amtsrådene, om inddragelse af de studerendes råd i
processen og om de midlertidige bestyrelsers beføjelser fra
den 1. januar 2007, indtil der er nedsat en ny bestyrelse, eller
inddragelse i et CVU er godkendt af ministeren. Bemyndigelsen
tænkes også anvendt til, at ministeren, hvis der
måtte være behov herfor, skal kunne give konkrete
anvisninger på og om nødvendigt påbud om
tilrettelæggelsen og varetagelsen af opgaverne
vedrørende forberedelsen af institutionernes overgang til
selveje i statsligt regi.
Til stk. 11
Det foreslås, at der kan ydes
formændene for de midlertidige bestyrelser til forberedelse
af overgangen til selveje særskilt vederlag for arbejdet med
de amtskommunale institutioners overgang til selveje.
Til § 8
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007, idet dog de midlertidige bestyrelser til
forberedelse af overgangen til selveje nedsættes pr. 1.
januar 2006.
Til stk. 2
Det foreslås, at bestyrelserne for centrene
for undervisningsmidler ophører pr. 1. januar 2006 og
erstattes af de samtidigt hermed nedsatte midlertidige bestyrelser
til forberedelse af overgangen til selveje.
Til stk. 3
Med forslaget vil de amtskommunale sygepleje- og
radiografskoler enten overgå til selveje eller inddrages i et
CVU eller efter ministerens beslutning blive sammenlagt med en
anden sygepleje- og radiografskole. Med forslaget kan
driftsansvaret for sygeplejerskeuddannelsen på
Diakonissestiftelsens Sygeplejeskole for HS den 1. januar 2007 dog
blive placeret i et CVU efter undervisningsministerens
bestemmelse.
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole, der
udbyder både grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser (sosu) og sygeplejerskeuddannelsen får
med forslaget mulighed for at blive omfattet af enten lov om Centre
for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner
for videregående uddannelser m.v. eller lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, hvor der foreslås indsat en
tilsvarende bestemmelse, jf. det samtidigt hermed fremsatte
lovforslag. På grund af den særlige organisation
får ministeren i forbindelse hermed mulighed for at fravige
den pågældende lovs bestemmelser. Ministeren
træffer efter indstilling fra den midlertidige bestyrelse
beslutning om, efter hvilket regelsæt institutionen skal
godkendes. Der nedsættes kun én midlertidig bestyrelse
for Bornholms Sundheds- og Sygeplejerskole.
Om vedtægter henvises til
bemærkningerne til § 7.
Med forslaget om at sygepleje- og radiografskoler
kan inddrages i et CVU, vil undervisningsministeren i henhold til
§ 27 a, stk. 4, i lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., kunne pålægge CVU€™et at
udbyde sygeplejerske- og radiografuddannelserne på
nærmere bestemte uddannelsessteder, som det forudsættes
i aftalen mellem regeringen og Dansk folkeparti om en
strukturreform.
Til stk. 4
Det foreslås, at undervisningsministeren
træffer beslutning om placering af det enkelte center for
undervisningsmidler. Dette sker efter indstilling fra den
midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje
og bestyrelsen for CVU€™et. Ministeren kan ved
udøvelsen af godkendelsesbeføjelsen bl.a. lægge
vægt på regionale hensyn.
Til stk. 5
Det er forudsat som led i kommunalreformen, at
sygepleje- og radiografskolerne, uanset om de overgår til
selveje eller inddrages i et CVU eller sammenlægges med en
anden sygepleje- og radiografskole, overgår til
taxameterstyring pr. 1. januar 2007. Det foreslås, at
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ydelse af tilskud, og at de almindelige tilskudsbestemmelser i lov
om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. og i lov om
mellemlange videregående uddannelser i en overgangsperiode
kan fraviges helt eller delvist med henblik på at etablere en
overgangsordning for de pågældende institutioner.
Tilskuddene vil i overgangsperioden, hvis længde
fastsættes af ministeren, blive reguleret med et tillæg
eller fradrag, som fastsættes med udgangspunkt i forskellen
mellem tilskuddene efter de hidtidige og de nye regler.
Tillæg og fradrag aftrappes gradvist og bortfalder ved
overgangsperiodens udløb. Tilskud vil kunne udbetales
forskudsvis.
Til stk. 6
Fra den 1. januar 2007 vil der skulle foreligge
en ny godkendt vedtægt for den nye selvejende institution,
efter hvilken en ny bestyrelse konstitueres. Vedtægten, der
udarbejdes af den midlertidige bestyrelse, skal være indsendt
til Undervisningsministeriet senest den 31. oktober 2006.
Såfremt der pr. 1. januar 2007 endnu ikke foreligger en
endelig godkendt vedtægt for institutionen, kan
undervisningsministeren fastsætte institutionens
vedtægt, der vil være gældende indtil endelig
godkendelse af den nye vedtægt.
Dels som følge af at centre for
undervisningsmidler placeres i CVU€™er, dels som
følge af eventuel inddragelse af sygepleje- og
radiografskoler skal der i de pågældende
CVU€™ers vedtægter indarbejdes ændringer i
overensstemmelse med inddragelserne.
Som det fremgår af lovforslaget, erstattes
den udpegningsret til bestyrelserne, der måtte være
fastsat i det enkelte CVU€™s eller andre selvejende
institutioners vedtægt for amtsrådene som
aftagerinteressenter, af en udpegningsret for regionsrådene
som aftagerinteressenter. Idet det ikke kan forventes, at alle
regionsråd har udpeget nye medlemmer til at indtræde i
bestyrelserne den 1. januar 2007, gives der undervisningsministeren
hjemmel til at lade amtsrådenes repræsentanter
fortsætte i bestyrelserne ud over denne dato. Bemyndigelsen
påtænkes udnyttet til at fastsætte en kortere
overgangsperiode.
Bemyndigelsen påtænkes endvidere
udnyttet til at fastsætte regler om at fritage
CVU€™er og andre selvejende institutioner godkendt efter
CVU-loven for umiddelbart efter ikrafttrædelse af
kommunalreformen at indsende ændrede vedtægter til
ministerens godkendelse, hvis ændringerne alene har karakter
af tekniske ændringer afledt af kommunalreformen, f.eks.
ændret hjemstedskommune eller bestyrelsens
sammensætning. Hvis regionsrådet får samme antal
medlemmer i bestyrelsen, som amtsrådet hidtil har haft,
betragtes dette som en teknisk ændring. Ved fuld enighed i
den afgående bestyrelse om at ændringerne ikke
forrykker magtbalancen i bestyrelsen, hvis antallet af medlemmer i
bestyrelsen udpeget af regionsrådet er mindre end antallet af
medlemmer udpeget af amtsrådet, kan undervisningsministeren
anse ændringerne for at være af teknisk karakter.
Vedtægtsændringerne forudsættes dog indarbejdet
ved førstkommende vedtægtsrevision.
Til § 9
I § 3 i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
forslag til lov om visse proceduremæssige
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen
foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en
opgave overføres i henhold til kommunalreformen, den 1.
januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende
er knyttet til varetagelsen af opgaven, samt at den
pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder
i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til
varetagelsen af opgaven.
I lovforslagets § 9 foreslås det, at
undervisningsministeren overtager de faste ejendomme, der huser de
af lovforslaget omfattede uddannelser og centre for
undervisningsmidler, og stiller dem til disposition for de
selvejende institutioner i statsligt regi på vilkår,
der fastsættes af undervisningsministeren, samt at ministeren
på nærmere bestemte vilkår kan overtage disse
ejendomme til de selvejende institutioner. Forslaget
indebærer en fravigelse fra reglerne i lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen. Reglerne i procedureloven finder i øvrigt
anvendelse.
Til § 10
Til stk. 1
Efter bestemmelsen foretages afskedigelse af den
selvejende institutions tjenestemænd af den
pågældende institution, der endvidere har kompetencen
til iværksættelse af disciplinære
foranstaltninger.
Reguleringen af tjenestemænds overgang til
ansættelse ved de statsligt selvejende institutioner under
Undervisningsministeriet vil i øvrigt ske i det samtidig med
dette lovforslag fremsatte forslag til lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen, som fremsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren.
Tjenestemændene under den nuværende
ansættelse er omfattet af de (amts)kommunale
tjenestemandsregulativer eller af Finansministeriets
bekendtgørelse nr. 679 af 17. september 1998 af lov om
tjenestemænd i folkeskolen m.v. Tjenestemændene vil
blive omfattet af tjenestemandslovgivningens regler med de
fravigelser, der følger af den foreliggende lovgivning.
Til stk. 2
Forslaget om, at statskassen afholder eventuelle
udgifter til ventepenge eller rådighedsløn og pension
til institutionens tjenestemænd i de tilfælde, der er
beskrevet i stk. 2, er en konsekvens af kommunalreformen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | I lov om Centre for Videregående Uddannelse
og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1256 af 2.
december 2004, foretages følgende ændringer: § 1 |
| | 1. Efter § 3
indsættes: » § 3 a.
For selvejende sygepleje- og radiografskoler, der er godkendt efter
§ 3, gælder forvaltningsloven og offentlighedsloven. Stk. 2. For CVU€™er, der udbyder
sygeplejerske- og radiografuddannelserne, og for
CVU€™er, der varetager opgaven som centre for
undervisningsmidler, gælder forvaltningsloven og
offentlighedsloven for CVU€™ernes samlede
virksomhed.« |
| | 2. I § 6
indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Undervisningsministeren kan
godkende, at et CVU ved aftale henlægger
sygeplejerskeuddannelsen til Diakonissestiftelsens
Sygeplejeskole. Stk. 6. CVU€™er og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser, der er
godkendt til udbud af ungdomsuddannelse, er omfattet af
bestemmelserne om samarbejde og koordination i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for uddannelsen
til studentereksamen og lov om institutioner for uddannelsen til
højere forberedelseseksamen.« |
§ 27 f. Uanset
§ 27 e, stk. 4, kan det i vedtægten for et CVU i stedet
bestemmes, at 1) den daglige ledelse af en partners
uddannelsessted varetages af to studierektorer, hvis partneren er
indgået i CVU€™et ved sammenlægning, og hvis
partneren forud for sammenlægningen med
undervisningsministerens godkendelse udbød to uddannelser
med hver sin daglige leder, og 2) der oprettes en studiebestyrelse og
ansættes en studierektor for én eller flere
amtskommunale videregående sundhedsuddannelser, hvis der er
optaget bestemmelse herom i en overenskomst indgået mellem
CVU€™et og ét eller flere amtsråd eller
Hovedstadens Sygehusfællesskab, hvorefter sådanne
uddannelser udbydes af CVU€™et. Fordelingen af
beføjerlser mellem CVU€™ets organer
fastsættes efter overenskomsten. € | | 3. § 27 f, stk. 1,
affattes således: »Uanset § 27 e, stk. 4, kan det
i vedtægten for et CVU i stedet bestemmes, at den daglige
ledelse af en partners uddannelsessted varetages af to
studierektorer, hvis partneren er indgået i
CVU€™et ved sammenlægning, og hvis partneren forud
for sammenlægningen med undervisningsministerens godkendelse
udbød to uddannelser med hver sin daglige leder.« |
§ 27 f. € Stk. 3. Bestemmelserne i § 8, stk. 3,
nr. 2-4, og stk. 4, finder ikke anvendelse i forbindelse med
udlejningsforhold mellem Hovedstadens Sygehusfællesskab og et
CVU, som har indgået en overenskomst med Hovedstadens
Sygehusfællesskab, jf. stk. 1, nr. 2. € | | 4. § 27 f,
stk. 3, ophæves. |
§ 27 k. € Stk. 2. Amtskommunale tjenestemænd og
tjenestemænd ved Hovedstadens Sygehusfællesskab, der
gør tjeneste ved institutioner for amtskommunale
videregående sundhedsuddannelser, har pligt til at lade sig
udlåne til tjeneste ved CVU€™et, når
uddannelsen ved overenskomst mellet et CVU og ét eller flere
amtsråd eller Hovedstadens Sygehusfællesskab
henlægges til CVU€™et. Tjenestemændene
opretholder deres ansættelsesforhold som amtskommunale
tjenestemænd under udførelse af arbejdet under
CVU€™et. Stk. 3. Tjenestemanden, jf. stk. 2, har
ikke krav på ventepenge, rådighedsløn eller
pension som følge af uddannelsens henlæggelse til
CVU€™et og har pligt til at underkaste sig de
forandringer i sine tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed,
som følger heraf. Stk. 4. I overenskomsten, jf. stk. 2,
optages bestemmelser om fordelingen af forpligtelser og
beføjelser i forhold til tjenestemændene mellem
CVU€™et og den amtskommunale ansættelsesmyndighed
eller Hovedstadens Sygehusfællesskab. | | 5. § 27 k,
stk. 2-4 , ophæves. |
| | 6. Efter § 28
a, indsættes: » § 28 b.
Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelserne for de enkelte
institutioner godkende samarbejde mellem eller sammenlægning
af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms-
og voksenuddannelser på Bornholm og kan i den forbindelse
fravige lovens bestemmelser.« |
| | § 2 I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mellemlange
videregående uddannelser, som ændret ved § 9 i lov
nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17.
december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april 2003,
foretages følgende ændringer: |
§ 5. € Stk. 4. Undervisningsministeren
kan fastsætte optagelsestal for mellemlange
videregående uddannelser. | | 1. I § 5, stk.
4, indsættes som 2. pkt : »For sygeplejerske-, radiograf- og
pædagoguddannelserne fastsættes optagelsestallene efter
dialog med regionsrådene og kommunalbestyrelserne.« |
| | 2. Efter §
6 indsættes i kapitel 1 : » § 6 a.
Statens institutioner, regionsråd, kommunalbestyrelser og
private, herunder selvejende institutioner, der modtager
statstilskud, skal stille egnede praktikpladser til rådighed
for praktik i uddannelserne til sygeplejerske, jordemoder,
radiograf, fysioterapeut, ergoterapeut og pædagog. Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om tilvejebringelse og
fordeling af praktikpladser for den enkelte uddannelse. Antallet af
praktikpladser skal modsvare det behov, der følger af
optagelsestallene for uddannelserne, jf. § 5, stk.
4.« |
§ 8.
Undervisningsministeren nedsætter et råd for de
mellemlange videregående uddannelser. Ministeren udpeger
formanden og mellem 13 og 21 andre medlemmer med tilknytning til
uddannelserne, herunder repræsentation for de studerende
på området, og arbejdsmarkedet. 10 af medlemmerne
udpeges efter indstilling fra følgende organisationer: 1) 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra
Dansk Arbejdsgiverforening. 2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Amtsrådsforeningen i Danmark. € | | 3. I § 8, stk.
1, nr. 2 , ændres »Amtsrådsforeningen i
Danmark« til: »regionsrådene i
forening«. |
| | § 3 I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om korte
videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), som
ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002,
§ 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr.
299 af 30. april 2003, foretages følgende ændring: |
§ 5.
Undervisningsministeren nedsætter et råd for de korte
videregående uddannelser (Erhvervsakademirådet).
Ministeren udpeger formanden og indtil 21 andre medlemmer med
tilknytning til uddannelserne og arbejdsmarkedet. 14 af medlemmerne
udpeges efter forslag fra følgende organisationer: 4 medlemmer udpeges efter forslag fra
Dansk Arbejdsgiverforening. 1 medlem udpeges efter forslag fra
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger. 1 medlem udpeges efter forslag fra
Ledernes Hovedorganisation. 1 medlem udpeges efter forslag fra
Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune i forening. € | | 1. § 5,
stk. 1, nr. 4, affattes således: »4) 1 medlem udpeges efter forslag
fra regionsrådene og kommunalbestyrelserne i
forening.« |
| | § 4 I lov nr. 296 af 26. juni 1975 om
sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske
fag ved det lægevidenskabelige studium m.v., som ændret
ved lov nr. 457 af 1. juni 1994, § 13 i lov nr. 1133 af 21.
december 1994 og § 59 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
foretages følgende ændringer: |
§ 1.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
sundhedsministeren, ved hvilke sygehuse m.v. i amtskommunerne,
Bornholms, Frederiksberg og Københavns kommuner
undervisningen i kliniske fag ved det lægevidenskabelige
studium og tandlægestudiet skal foregå. € | | 1. §
1 affattes således: »§ 1.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren ved hvilke
sygehuse m.v. i regionerne, undervisningen i kliniske fag ved det
lægevidenskabelige studium og tandlægestudiet skal
foregå.« |
§ 2. Staten yder
Hovedstadens Sygehusfællesskab, amtskommuner og kommuner
refusion for merudgifter, der er forbundet med, at den i § 1
nævnte undervisning henlægges til sygehuse under de
pågældende sygehusvæsener. | | 2. I § 2, stk.
1, ændres »Hovedstadens Sygehusfællesskab,
amtskommuner og kommuner« til: »regionerne«. |
| | 3. § 2,
stk. 3, affattes således: |
Stk. 3. De nærmere regler
om ydelse af refusion og tilskud efter stk. 1 og 2 fastsættes
af undervisningsministeren efter forhandling med
sundhedsministeren. | | » Stk. 3. De nærmere
regler om ydelse af refusion og tilskud efter stk. 1 og 2
fastsættes af ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling efter forhandling med indenrigs- og
sundhedsministeren.« |
§ 2 a.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
sundhedsministeren, hvor i Hovedstadens Sygehusfællesskab,
amtskommunerne og kommunerne praktikuddannelsen for
jordemoderelever og fysio- og ergoterapeutelever skal foregå.
Hovedstadens Sygehusfællesskab, Kommunerne og amtskommunerne
er forpligtede til at stille egnede praktikpladser til
rådighed til det fastsatte antal uddannelsespladser. Stk. 2. Staten kan yde Hovedstadens
Sygehusfællesskab, amtskommuner og kommuner refusion for
merudgifter, der er forbundet med praktikundervisningen. Stk. 3. De nærmere regler om ydelse
af refusion efter stk. 2 fastsættes af
undervisningsministeren. | | 4. § 2
a ophæves. |
| | § 5 I lov om uddannelse af pædagoger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 980 af 1. november 2000, som
ændret ved § 67 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og
§ 7 i lov nr. 274 af 8. maj 2002, foretages følgende
ændringer: |
§ 4.
Undervisningsministeren fastsætter efter forslag fra
praktikpladsudvalgene, jf. § 19, antallet af
uddannelsespladser på institutionerne. Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om adgangen til uddannelsen og om optagelsen på
institutionerne. | | 1. I § 4
ophæves stk. 1 , og i stk. 2 , som bliver
stk. 1, ændres »Ministeren« til:
»Undervisningsministeren« |
Kapitel 3 § 15.
Amtsrådet og kommunalbestyrelserne skal i samarbejde stille
egnede praktikpladser til rådighed for uddannelsen i
overensstemmelse med det fastsatte antal uddannelsespladser, jf.
§ 4, stk. 1, og med de regler, der er fastsat i medfør
af § 2, stk. 6. Stk. 2. Statslige institutioner og private
institutioner, der modtager statstilskud, er forpligtet til at
stille egnede praktikpladser til rådighed for
øvelsespraktikken. § 16. Bestemmelserne
om amtskommuner i denne lov gælder tilsvarende for Bornholms,
Frederiksberg og Københavns Kommuner. § 17. Der
nedsættes praktikpladsudvalg for pædagoguddannelsen af
et eller flere amtsråd efter undervisningsministerens
bestemmelse. Ministeren bestemmer, hvilke uddannelsesinstitutioner
der helt eller delvis hører under det enkelte udvalg. Hvis
et udvalg alene nedsættes af ét amtsråd, udpeges
udvalget således: Amtsrådet 1 Kommunalbestyrelserne i amtsrådskredsen 3 De færdiguddannedes organisationer 2 Stk. 2. Hvis udvalget nedsættes af
flere amtsråd i fællesskab, fastsættes antallet
af medlemmer i samme forhold som efter stk. 1. Stk. 3. Rektorerne for de institutioner,
der i henhold til stk. 1 hører under praktikpladsudvalget,
eller den, de bemyndiger hertil, er tilforordnet
praktikpladsudvalget. Stk. 4. Praktikpladsudvalgets formand
vælges af og blandt de kommunale medlemmer. Stk. 5. Praktikpladsudvalget
fastsætter selv sin forretningsorden. Stk. 6. Amtsråd, der er repræsenteret i
udvalget, stiller sekretariatsbistand til rådighed for
praktikpladsudvalget. § 18.
(Ophævet). | | 2. Kapitel
3 ophæves. |
§ 19. Ud fra en
vurdering af det fremtidige behov for færdiguddannede
pædagoger i området og muligheden for at skaffe
praktikpladser på institutionerne afgiver
praktikpladsudvalget forslag til undervisningsministeren om
antallet af uddannelsespladser på institutionerne. Stk. 2. Praktikpladsudvalget koordinerer
arbejdet med at tilvejebringe praktikpladser. Udvalget
træffer beslutning om fordeling af praktikpladserne mellem
institutionerne, der har pligt til at udnytte dem. Stk. 3. Et praktikpladsudvalg kan
indgå aftale med et andet praktikpladsudvalg om at udnytte
praktikpladser, der er tilvejebragt af det andet
praktikpladsudvalg. | | |
§ 20.
Institutionerne fordeler de studerende mellem de anviste
praktiksteder, der har pligt til at modtage dem. | | |
§ 21.
Diakonhøjskolen i Århus har efter nærmere aftale
med praktikpladsudvalg, der fordeler praktikpladser mellem
institutioner, der udbyder pædagoguddannelsen i Århus
Amtskommune, ret til at få stillet praktikpladser til
rådighed for diakonelever. | | |
| | § 6 I lov nr. 471 af 10. juni 1997 om centre for
undervisningsmidler m.v., som ændret ved § 60 i lov nr.
145 af 25. marts 2003, foretages følgende
ændringer: 1. §§
1-3 affattes således: |
§ 1.
Amtskommunerne og Bornholms, Frederiksberg og Københavns
Kommuner driver centre driver centre for undervisningsmidler. I
Bornholms, Frederiksberg og Københavns Kommuner varetager
kommunalbestyrelsen de opgaver og beføjelser, som er henlagt
til amtsrådet. Stk. 2. Centrene for undervisningsmidler
skal omfatte en samling af undervisningsmidler
beregnet til udlån til undervisningsinstitutionerne i
amtet, sørge for information og yde
rådgivning og vejledning til lærere m.fl. i amtet om
undervisningsmidler og deres anvendelse og yde bistand til lærere i amtet ved
fremstilling af undervisningsmidler til eget brug. Stk. 3. Aktiviteterne for centrene for
undervisningsmidler kan omfatte kursusvirksomhed over for
undervisningsinstitutioner m.fl. og pædagogisk og teknisk
rådgivning og vejledning til undervisningsinstitutionernes
brug af elektroniske net. Stk. 4. Amtsrådene kan beslutte, at
centrene for undervisningsmidler formidler lokale kulturtilbud i
pædagogisk sammenhæng. | | » § 1.
Centre for Videregående Uddannelse (CVU), der i henhold til
§ 27 c i lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v. udbyder efter- og videreuddannelse af lærere i
folkeskolen og af pædagoger samt i særlige
tilfælde CVU€™er, der udbyder lærer- og
pædagoguddannelsen, varetager opgaven som centre for
undervisningsmidler. Undervisningsministeren kan dog godkende, at
opgaven som center for undervisningsmidler på Bornholm
varetages af en uddannelsesinstitution på Bornholm, jf.
§ 28 b i lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v. eller jf. § 35 a i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. Stk. 2. Opgaven som center for
undervisningsmidler består i at: 1) Omfatte en samling af undervisningsmidler
beregnet til udlån til undervisningsinstitutioner. 2) Sørge for information og yde
rådgivning og vejledning til lærere m.fl. om
undervisningsmidler og deres anvendelse. 3) Yde bistand til lærere ved fremstilling
af undervisningsmidler til eget brug. Stk. 3. Opgaven som center for
undervisningsmidler kan bestå i: 1) Kursusvirksomhed over for
undervisningsinstitutioner m.fl. 2) Pædagogisk og teknisk rådgivning
og vejledning til undervisningsinstitutionernes brug af elektronisk
net. |
§ 2. Amtsrådet
har det overordnede ansvar for centret for undervisninsmidler. Stk. 2. Til at varetage ledelsen af centret
for undervisningsmidler oprettes en bestyrelse, der består
af 2 repræsentanter for amtskommunen
udpeget af og blandt medlemmerne af amtsrådet, og hvoraf den
ene repræsentant af amtsrådet udpeges som formand for
bestyrelsen, 4 repræsentanter for kommunerne i
amtet udpeget af kommuneforeningen i amtet blandt medlemmerne af
kommunalbestyrelserne, 1 repræsentant for medarbejderne ved
centret for undervisningsmidler udpeget af og blandt centrets
medarbejdere. Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en periode
af 4 år fra den 1. april i det r, der følger efter
nyvalg til amtsråd og kommunalbestyrelser. Genudpegning kan
finde sted. Udpegning af medlemmer og suppleanter til bestyrelsen
finder sted inden udgangen af februar måned samme
år. | | § 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
CVU€™ernes varetagelse af opgaven som centre for
undervisningsmidler, herunder om inddragelse af brugerne og om
brugerbetaling samt om det geografiske område, som
CVU€™et skal dække. |
§ 3. Bestyrelsen
fastsætter retningslinjer for virksomheden for centret for
undervisningsmidler inden for de mål og rammer, som
amtsrådet fastsætter. Stk. 2. Efter indstilling fra lederen af
centret for undervisningsmidler godkender bestyrelsen budgettet
inden for de økonomiske rammer, som amtsrådet har
fastlagt. Stk. 3. Bestyrelsen afgiver indstilling til
amtsrådet om ansættelse og afskedigelse af leder og
øvrige medarbejdere ved centret for undervisningsmidler. Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter sin
egen forretningsorden, jf. dog stk. 5. Stk. 5. Bestyrelsen afholder mindst en gang
om året et møde med repræsentanter for brugere
af centret for undervisningsmidler. Mindst følgende
organisationer indbydes Frie Grundskolers
Fællesråd. Dansk Friskoleforening. Foreningen af Frie Ungdoms- og
Efterskoler. Foreningen af Private Selvejende
Gymnasier, Studenter- og HF-kurser. Handelsskolernes Forstander- og
Inspektørforening. Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske
Skoler. Danmarks Lærerforening. | | § 3.
Undervisningsministeriet yder inden for en tilskudsramme fastsat
på de årlige finanslove tilskud til
CVU€™erne til dækning af udgifter til etablering
og vedligeholdelse af samlingen af undervisningsmidler og
aktiviteter efter § 1, stk. 2.« |
§ 4. Lederen af
centret for undervisningsmidler har den daglige ledelse af centret
og er ansvarlig for centrets virksomhed over for bestyrelsen og
amtsrådet. Lederen afgiver forslag til bestyrelsen om
ansættelse og afskedigelse af centrets øvrige
medarbejdere. Lederen varetager sekretariatsforretningerne for
bestyrelsen og deltager i bestyrelsens møder uden
stemmeret. | | 2. §§
4 og 5 ophæves. |
§ 5. Udgiften til
etablering og vedligeholdelse af samlingen af undervisningsmidler
og aktiviteter efter § 1, stk. 2, afholdes af amtskommunerne.
Aktiviteter efter § 1, stk. 3 og 4, udbydes af centrene for
undervisningsmidler som brugerfinansierede aktiviteter.
Amtskommunerne fastsætter omfanget af brugerfinansieringen
efter § 1, stk. 3, nr. 1. | | |