L 105 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed,
mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer,
lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber,
samt tilsyn m.v.)
Fremsat den 23. februar 2005 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og
tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn
m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 5. juli 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 1
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
» Friskoler og
private grundskoler (frie grundskoler) kan inden for rammerne af
denne lov og lovgivningen i øvrigt give undervisning, der
stemmer med skolernes egen overbevisning og tilrettelægge
undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning. Skolerne
afgør inden for de samme rammer frit, hvilke elever de vil
have på skolerne.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
2. I § 1, stk.
1, 1. pkt., der bliver § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Friskoler og private grundskoler (frie grundskoler)«
til: »Frie grundskoler«.
3. § 1,
stk. 1, 4. pkt., der bliver § 1, stk. 2, 4. pkt.,
affattes således:
»Skolerne skal efter deres formål og i
hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til
og respekt for menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.«
4. Efter § 1
indsættes:
Ȥ 1 a.
Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, samt folkeskolens
obligatoriske emner.
Stk. 2. Skolen udarbejder
undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er
nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen
hen mod slutmålene, beskrive på hvilke klasse- eller
alderstrin, der arbejdes med de forskellige fagområder og
emner, fastsætte mål for undervisningen på
bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb
(delmål) samt beskrive, hvorledes det samlede
undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig
udvikling.
Stk. 3. I det omfang skolen ikke har
fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 2, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis
trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for
undervisning i folkeskolen.
§ 1 b. Skolen
skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene,
jf. § 38, om sit syn på elevernes udbytte af
skolegangen.
Stk. 2. Som led i undervisningen skal
skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte.
Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen
tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs
behov og forudsætninger med det formål, at eleven
så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og
færdigheder, der følger af de fastsatte
slutmål.
Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt
foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde
en plan for opfølgning på evalueringen.
§ 1 c. Skolen
skal offentliggøre sine slutmål, delmål og
undervisningsplaner, jf. § 1 a, og resultatet af evaluering og
opfølgningsplan, jf. § 1 b, stk. 3, på skolens
hjemmeside på internettet.«
5. I § 5, stk.
5, indsættes som 2. pkt. :
»Bestyrelsesmedlemmer skal beherske dansk i
skrift og tale.«
6. § 5,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. Bestemmelserne i
forvaltningsloven kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om
tavshedspligt m.v. gælder for bestyrelsen, lederen og andre
ansatte ved skolen samt de tilsynsførende, der er
nævnt i § 9, stk. 2.«
7. Efter § 6
indsættes:
Ȥ 6 a.
Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale. Dette
gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler
eller ved skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3, 2. og 3.
pkt.«
8. § 9,
stk. 1, og 2, affattes således:
Ȥ 9. Det
påhviler forældrene til børn i en fri grundskole
(forældrekredsen) at føre tilsyn med skolens
almindelige virksomhed, herunder med at skolen giver undervisning
og sprogstimulering efter § 1, stk. 2, 2. pkt., som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på
hvilken måde tilsynet skal udøves.
Stk. 2. Forældrekredsen vælger
for højst 4 år en eller flere personer til at
føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den eller
de tilsynsførende skal endvidere påse, at skolen
opfylder kravet i § 1, stk. 2, 4. pkt., og at
undervisningssproget er dansk. Forældrekredsen kan i stedet
anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at varetage disse
tilsynsopgaver. Skolen skal orientere Undervisningsministeriet om,
hvem der er valgt til at føre tilsyn. Opfylder den eller de
tilsynsførende ikke på tilfredsstillende måde
kravene til tilsynet i henhold til denne lov, eller regler fastsat
i medfør heraf, kan undervisningsministeren
pålægge forældrekredsen inden for en
nærmere angiven frist at vælge en eller flere nye
tilsynsførende.«
9. I § 9
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Den eller de
tilsynsførende
1) skal til stadighed have sådanne faglige
og pædagogiske forudsætninger, at de er i stand til at
varetage et tilsyn med undervisningen på
grundskoleniveau,
2) skal beherske dansk i skrift og tale,
medmindre tilsynet føres ved de tyske mindretalsskoler eller
ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog
end dansk,
3) må ikke tilhøre
forældrekredsen,
4) må ikke være medlem af
bestyrelsen,
5) må ikke være ansat på
skolen,
6) må ikke være ansat eller
bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis skolens
ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne
anden frie grundskole,
7) må ikke være gift eller nært
beslægtet med personer, der er nævnt i nr. 3-6.
Stk. 4. Skolen skal betale den eller de
personer, der er valgt som tilsynsførende, en
godtgørelse efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren.«
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 5-12.
10. I § 9, stk.
5, der bliver stk. 7, udgår », hvis skolen har en
hjemmeside«.
11. I § 9, stk.
6, 1. pkt., der bliver stk. 8, 1. pkt., § 9, stk. 8,
1. pkt., der bliver stk. 10, 1. pkt., § 9 b, stk. 2,
§ 15 a, stk. 1, 1. pkt., og § 37, stk. 1, 1.
pkt. , ændres »§ 1, stk. 1,« til:
»§ 1, stk. 2,«.
12. I § 9, stk.
6, 4. pkt., der bliver stk. 8, 4. pkt., ændres
»stk. 7« til: »stk. 9«, i stk. 9 ,
som bliver stk. 11, ændres »stk. 6 eller 8« til:
»stk. 8 eller 10«, og i stk. 10, der bliver
stk. 12, ændres »stk. 2, 3 og 7« til: »stk.
2, 5 og 9«.
13. I § 9, stk.
7, 3. pkt., der bliver stk. 9, 3. pkt., indsættes efter
»udføres« : », herunder at der skal
anvendes test«.
14. § 17,
stk. 1, affattes således:
»Staten yder tilskud til nedbringelse af
skolepenge, til nedbringelse af forældrebetalingen for
skolefritidsordninger, til nedbringelse af betaling for ophold
på en kostafdeling og til befordringsudgifter inden for
bevillinger, der fastsættes på de årlige
finanslove. Tilskud til nedbringelse af skolepenge og
forældrebetaling for skolefritidsordning samt nedbringelse af
betaling for ophold på en kostafdeling fastsættes under
hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold
og til, hvorvidt bopælskommunen yder tilskud til
skolepengene, forældrebetalingen eller opholdet.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2005, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 1, nr. 14,
træder i kraft dagen efter offentliggørelse i
Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2005.
Stk. 3. Kravene til en skoles
bestyrelsesmedlemmer i § 5, stk. 5, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 5, kravene til en skoles lærere i § 6
a, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, og kravene til en
skoles tilsynsførende i § 9, stk. 3, nr. 1 og 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 9, skal senest være
opfyldt den 1. august 2006, hvis de pågældende er
bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende ved
skolen den 31. juli 2005.
Stk. 4. Kravene om slutmål,
delmål og undervisningsplaner i § 1 a, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, skal senest være opfyldt den 1.
august 2006. Kravene i bestemmelserne i § 1 b og § 1 c om
evaluering og opfølgningsplan, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 4, skal senest være opfyldt den 1. august
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.Baggrunden for
lovforslaget
1.1. Generelt
Undervisningsministeren fremsatte den 15.
december 2004 forslag til Lov om ændring af lov om friskoler
og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og
tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn,
nr. 154, jf. Folketingstidende 2004-05, 1. samling, Tillæg A
side 4601 og 4578. Lovforslaget nåede ikke at blive
behandlet, inden der blev udskrevet folketingsvalg.
Nærværende lovforslag er en
genfremsættelse af ovennævnte lovforslag. Der er dog
foretaget et par mindre justeringer i bemærkningerne til
lovforslaget.
Lovforslaget er et led i regeringens
bestræbelser på at sikre et højt fagligt niveau
i grundskolen og dermed give alle børn et fagligt fundament
for fortsat uddannelse og beskæftigelse. Regeringen er meget
opmærksom på behovet for styrkelse af fagligheden i
grundskolen, jf. den netop offentliggjorte
PISA-undersøgelse, og vil i forlængelse af
undersøgelsens resultater foreslå en række
ændringer på folkeskoleområdet.
PISA-undersøgelsen viser, at de frie grundskoler i matematik
og læsekompetence ikke klarer sig bedre end folkeskolen, men
måske nærmere i underkanten, og behovet for en
styrkelse af fagligheden på frie grundskoler vil derfor
også indgå i regeringens overvejelser som led i den
samlede opfølgning på PISA-undersøgelsen.
Lovforslaget er en opfølgning på
regeringens strategi for bedre integration, idet regeringen
lægger vægt på, at også de frie grundskoler
forstærker deres indsats for at forberede eleverne til at
leve i et samfund med frihed og folkestyre. Der er efter
regeringens opfattelse behov for, at de frie grundskoler også
udvikler og styrker elevernes kendskab til og respekt for
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene. Endelig finder
regeringen, at der bør ske en lovfæstelse af skolernes
grundlæggende frihed til €" inden for de rammer, som
lovgivningen giver herfor - at give en undervisning, der stemmer
med skolens egen overbevisning, at tilrettelægge
undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning samt til
at afgøre, hvilke børn den vil have som elever
på skolen. Hermed sikres bl.a. en større grad af
klarhed i selve lovens tekst om, at hensynet til skolernes ret til
udøve deres frihed skal indgå med stor vægt i
tilsynet, når der skal træffes afgørelse om,
hvorvidt en skole overholder en eller flere af lovens øvrige
bestemmelser, herunder de bestemmelser med øgede krav til
skolernes undervisning, som er indeholdt i lovforslaget. Dette
må anses for væsentligt, når der samtidig i
lovforslaget stilles forslag om øgede krav fra samfundets
side, som de frie grundskoler skal leve op til som betingelse for
at kunne have den betydelige frihed, som de fortsat skal have.
Lovforslaget indeholder i bemærkningerne
nedenfor samtidig en status over observationer i forbindelse med
resultater af den målrettede tilsynsindsats, der i perioden
2000-2004 har været ført med de frie grundskoler.
Hermed har regeringen afgivet den redegørelse om tilsynet
med undervisningen ved de frie grundskoler, som i Supplerende
Regeringsgrundlag €" Vækst, Velfærd, Fornyelse II
blev bebudet til afgivelse i efteråret 2004.
1.2 Undervisningsministeriets
målrettede tilsynsindsats
1.2.1. Tilsynsbesøg
I perioden 2000 €" 2004 har
Undervisningsministeriet gennemført en række
tilsynsbesøg på de frie grundskoler.
Første besøgsrunde
gennemførtes i efteråret 2000 og omfattede
besøg på 20 frie grundskoler med hovedsageligt
tosprogede elever. 5 skoler blev herefter sat under yderligere
tilsyn, og 3 skoler blev anbefalet at benytte
Undervisningsministeriets særlige konsulentfunktion om
råd og vejledning.
Af de 5 skoler, der blev sat under yderligere
tilsyn, blev 3 skoler frataget retten til at være en fri
grundskole, hvor elever kan opfylde deres undervisningspligt, og
retten til tilskud. 2 skoler blev vurderet til at leve op til
lovgivningens krav.
Anden besøgsrunde foregik i foråret
2003. Her besøgte Undervisningsministeriet 17 skoler med
hovedsagelig tosprogede elever. Ingen skoler blev på baggrund
heraf sat under yderligere tilsyn.
Tredje besøgsrunde foregik som
opfølgning på initiativ 25 i "Regeringens vision og
strategier for bedre integration". Besøgenes
hovedformål var at vurdere, om skolerne efterlever
lovgivningens krav om, at skolerne skal forberede eleverne til at
leve i et samfund med frihed og folkestyre, samt at skolelederne
behersker dansk i skrift og tale. Besøgene foregik i
efteråret 2003 og foråret 2004.
I efteråret 2003 besøgte ministeriet
18 frie grundskoler med hovedsagligt tosprogede elever, og i
foråret 2004 aflagde ministeriet besøg på 14
skoler med et andet undervisningssprog end dansk og/eller en
særlig international profil, (i det følgende kaldet
internationale skoler) 4 kristne friskoler samt 4 skoler, der
bygger deres undervisning på L. Ron Hubbards studiemetode.
Blandt andet besøgsrunden har ført til, at yderligere
4 frie grundskoler er sat under yderligere tilsyn, mens yderligere
et antal skoler fortsat vil være genstand for ministeriets
målrettede tilsynsindsats med henblik på
opfølgning på tidligere besøg,
tilsynserklæringer m.v.
1.2.2. Undersøgelsen af
prøvekarakterer og beskikket censur
Som opfølgning på initiativ 25 i
"Regeringens vision og strategi for en bedre integration" har
ministeriet undersøgt karakterdata på alle de frie
grundskoler, der blev besøgt i efteråret 2003 og
foråret 2004.
Nedenstående skema viser
gennemsnitskarakterer fra folkeskolens afgangsprøve i
årene 2002, 2003 og 2004 for fagene dansk skriftlig, dansk
mundtlig, matematik skriftlig og matematik mundtlig for de
besøgte internationale skoler, frie grundskoler med
hovedsaglig tosprogede elever, kristne friskoler og frie
grundskoler, der underviser efter L. Ron Hubbards studiemetode.
Frie grundskoler, der underviser efter L Ron Hubbards studiemetode,
er dog medtaget i kategorien internationale skoler, hvis
undervisningssproget er et andet end dansk. Tabellen indeholder
endvidere gennemsnit for alle folkeskoler og alle frie grundskoler.
I gennemsnitsberegningerne er alene medtaget de skoler, hvor mindst
3 elever har aflagt folkeskolens afgangsprøve. Dette svarer
til principperne for offentliggørelse af karaktergennemsnit
på skolernes og ministeriets hjemmeside. Antallet af skoler,
der indgår i beregningen af karaktergennemsnit inden for den
enkelte gruppe, kan variere fra år til år
afhængig af, om og hvor mange elever der går til
prøve.
| 02 | 03 | 04 | 02 | 03 | 04 | 02 | 03 | 04 | 02 | 03 | 04 |
Gennemsnit | Da Sk | Da sk | Da Sk | Da mu | Da mu | Da mu | M sk | M Sk | M sk | M mu | M mu | M Mu |
Internationale | 8,0 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,9 | 8,8 | 8,2 | 8,4 | 8,5 | 8,7 | 8,9 | 8,6 |
Tosprogede | 7,4 | 7,0 | 7,4 | 8,0 | 8,0 | 8,3 | 7,0 | 7,2 | 7,3 | 8,4 | 8,5 | 8,1 |
Kristne | 9,0 | 7,8 | 8,4 | 8,0 | 8,5 | 7,6 | --- | 7,8 | 7,4 | --- | 8,3 | 7,9 |
L.R.Hobbard | 7,1 | 7,0 | 6,9 | 7,1 | 8,9 | 8,1 | 7,1 | 7,9 | 7,7 | 7,2 | 7,7 | 8,5 |
Folkeskoler | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,5 | 8,5 | 8,4 | 7,8 | 7,9 | 7,8 | 8,3 | 8,2 | 8,2 |
Frie grundsk. | 8,1 | 8,2 | 8,2 | 8,6 | 8,7 | 8.7 | 8,0 | 8,2 | 8,2 | 8,5 | 8,5 | 8,4 |
De frie grundskoler, der har været
omfattet af Undervisningsministeriets besøgsrunde i 2003 og
2004, har alle haft beskikket censur ved folkeskolens
afgangsprøver i 2004.
1.2.3. Evaluering af dansk som
andetsprog på frie grundskoler
Ministeriet har i 2004 gennemført en
evaluering i dansk som andetsprog på de frie grundskoler.
Evalueringen viser bl.a., at der sjældent
er bevidsthed om faget dansk som andetsprog på skolerne.
F.eks. underviser knap halvdelen af de frie grundskoler med
tosprogede elever ikke de tosprogede elever i dansk som andetsprog.
Evalueringen viser desuden, at der ikke sker en systematisk
vurdering af tosprogede elevers behov for undervisning i dansk som
andetsprog.
Evalueringen viser også, at de
lærere, der underviser i dansk som andetsprog, ofte ikke har
en formel uddannelse, som er målrettet undervisningen af
tosprogede elever.
Skolerne tillægger
forældresamarbejdet stor værdi, men vurderer, at
samarbejdet er vanskeligt og ressourcekrævende på grund
af sproglige og kulturelle barrierer.
Inddragelse af karakterdata for de tosprogede
elever på de frie grundskoler viser, at de klarer sig
dårligere end de danske elever ved folkeskolens
afgangsprøve. De tosprogede elever klarer sig ikke markant
dårligere, men der er dog et spring på cirka en halv
karakter mellem etsprogede og tosprogede ved folkeskolens
afgangsprøve i skriftlig og mundtlig dansk og skriftlig
matematik på de frie grundskoler.
1.2.4. Undersøgelse af
det eksterne, forældrevalgte tilsyn
Ved ændringen af loven i 2002 (lov nr. 413
af 6. juni 2002) blev det eksterne, forældrevalgte tilsyn
styrket. Dette skete bl.a. på baggrund af en
undersøgelse af det eksterne forældrevalgte tilsyn,
foretaget omkring årsskiftet 2001/2002. I denne
undersøgelse kom det bl.a. frem, at en del af de
tilsynsførende førte deres tilsyn uden, eller ved kun
i meget begrænset omfang, at overvære undervisningen.
Undersøgelsen såede således tvivl om kvaliteten
af det førte tilsyn, og ved lovændringen i 2002 blev
der derfor bl.a. vedtaget en bestemmelse om omfanget af
tilstedeværelsen på skolen i forbindelse med tilsynet,
samt en bestemmelse om, at den tilsynsførendes
tilsynserklæring skal være tilgængelig på
skolens hjemmeside.
Siden lovændringen har der efter
Undervisningsministeriets opfattelse i flere tilfælde
været grundlag for tvivl om kvaliteten af det eksterne
tilsyn. Dette kommer bl.a. til udtryk ved en
stikprøvekontrol af de tilsynserklæringer, der er at
finde på skolernes hjemmesider. Her fremgår det, at
både det førte tilsyn og erklæringerne herom er
meget varierende i omfang og indhold. Derfor vil der blive
udarbejdet en standard for tilsynserklæringernes indhold og
udformning.
Herudover har ministeriet i flere tilfælde
måttet sætte skoler under yderligere tilsyn på
trods af, at den eksterne tilsynsførende intet har haft at
bemærke i sin seneste tilsynserklæring. Dette giver
ministeriet anledning til at sikre, at den tilsynsførende
har de fornødne kvalifikationer til at løse
opgaven.
1.2.5. Resultater af
Undervisningsministeriets målrettede tilsynsindsats
Blandt andet på baggrund af
tilsynsbesøgene i 2000-2004 er i alt 10 skoler blevet sat
under yderligere tilsyn, fordi ministeriet har været i tvivl
om, hvorvidt skolerne giver en undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Indtil videre har 3 skoler fået frataget deres tilskud, 5
tilsynssager er verserende og 2 skoler er vurderet til at opfylde
lovens krav. Et antal skoler vil fortsat være genstand for
ministeriets målrettede tilsynsindsats med henblik på
opfølgning på tidligere besøg,
tilsynserklæringer m.v.
I forbindelse med tilsynsbesøgene har
ministeriet ved flere lejligheder erfaret vanskeligheder i forhold
til at vurdere, hvornår en skoles undervisning står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
og dermed oplevet et behov for en præcisering af, hvad det
vil sige at give en sådan undervisning. Samtidig har
udviklingen i folkeskolen med fokus på en større
faglighed en afsmittende effekt på, hvad der kan kræves
på en fri grundskole. Disse forhold tilsammen begrunder
ønsket om at præcisere kravet om at stå
mål med.
Den målrettede tilsynsindsats har
ført til, at det forældrevalgte, eksterne tilsyn blev
styrket ved lovændringen i 2002, og en fortsat tvivl om
kvaliteten af dette tilsyn har medført forslag til en
yderligere styrkelse og præcisering af tilsynet.
Resultaterne af evalueringen af dansk som
andetsprog på de frie grundskoler viser, at kun knap
halvdelen af de skoler, som har tosprogede elever, underviser
eleverne i dansk som andetsprog. Evalueringen viser desuden, at der
ikke sker en systematisk vurdering af de tosprogede elevers behov
for dansk som andetsprog. Disse forhold sat overfor det faktum, at
tosprogede elever klarer sig dårligere end danske elever ved
folkeskolens afgangsprøve, giver ministeriet anledning til
at formode, at der er behov for at øge opmærksomheden
på undervisningen af tosprogede elever i de frie
grundskoler.
1.3 Tidligere behandlinger af
relevante bestemmelser
Med hensyn til tidligere behandlinger af
relevante bestemmelser i lov om friskoler og private grundskoler
henvises til: Folketingstidende 1990-91, 2. samling (L 192),
Folketingets Forhandlinger spalte 5835, 5923, 7100, 7493,
Tillæg A spalte 6101, Tillæg B spalte 1673, 1763.
Folketingstidende 1997-98, 2. samling (L25), Folketingets
Forhandlinger spalte 372, 1741, 2092, Tillæg A spalte 619,
Tillæg B spalte 190. Folketingstidende 2001-02, 2. samling
(L163), Folketingets Forhandlinger spalte 4330, 6707, 7040,
Tillæg A spalte 4301, 4287, Tillæg B spalte 1118,
Tillæg C spalte 483.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Lovforslagets fem
hovedelementer
Lovforslaget indeholder fem hovedelementer:
1) Krav til skolerne om at udarbejde
slutmål, delmål og undervisningsplaner, at tilpasse
undervisningen til den enkelte elev, at evaluere løbende og
at kontakte elevernes hjem
2) Udvidelse af de frie grundskolers
forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre
3) Krav til tilsynet med de frie grundskoler,
herunder at tilsynet med skolerne varetages af både
forældrene, de forældrevalgte tilsynsførende og
undervisningsministeren
4) Krav til danskkundskaber hos skolens
lærere, bestyrelsesmedlemmer og tilsynsførende
5) Lovfæstelse af skolernes
grundlæggende frihed til at give en undervisning, der stemmer
med skolens egen overbevisning, at tilrettelægge
undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning samt at
afgøre, hvilke børn den vil have som elever på
skolen
Ad 1. Krav til de frie grundskolers
undervisningsmål
Af den gældende lov fremgår alene, at
skolernes undervisning generelt skal stå mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Forslaget indebærer, at skolen udarbejder
slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds
naturligt kan opdeles i, samt for folkeskolens obligatoriske emner.
Herudover udarbejder skolen undervisningsplaner, der som minimum
skal angive, på hvilket klassetrin der arbejdes med de
forskellige fag og fagområder samt fastsætter mål
for undervisningen på bestemte tidspunkter i det samlede
undervisningsforløb (delmål), herunder angivelse af
progressionen hen imod slutmålene, samt hvorledes det samlede
undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Det fastsættes samtidig som et krav, at ikke alene
undervisningen, jf. § 1, stk. 1, men også de
slutmål og delmål, som skolen fastsætter for sin
undervisning, skal stå mål med de slutmål og
trinmål, der gælder for folkeskolens undervisning.
Alternativt kan skolen benytte folkeskolens slutmål og
trinmål (Fælles Mål).
I respekt for de frie grundskolers
grundlæggende frihed til inden for rammerne af loven at give
en undervisning, der stemmer med skolens overbevisning og at
tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne
overbevisning, er det med forslaget overladt til den enkelte skole
at fastsætte egne slut- og delmål for undervisningen.
Dette indebærer, at slut- og delmål kan udformes,
så de stemmer med skolens overbevisning og
tilrettelæggelse af undervisningen, som den er beskrevet i
skolens undervisningsplan. Der vil være de
indholdsmæssige krav til de af skolen udarbejdede
undervisningsplaner og slut- og delmål, at de i deres
beskrivelse er konkrete og har en sådan detaljeringsgrad, at
det er muligt at vurdere dem sammenholdt med de slut- og
trinmål, der gælder for folkeskolens undervisning i de
obligatoriske fag og emner. Det skal herunder være muligt at
vurdere, om undervisningsplan og delmål er beskrevet på
en sådan måde og med et sådant indhold, at det
dokumenteres, at skolen med sin undervisning både agter at
lede og vil kunne lede frem mod de af skolen fastsatte
slutmål. Det skal endvidere være muligt at vurdere, om
slutmålene hver for sig og samlet set står mål
med de slutmål, der er fastsat for folkeskolens
undervisning.
Undervisningsministeriet vil udarbejde en
vejledning til skolerne om udarbejdelse af slutmål,
delmål og undervisningsplaner.
Forslaget indeholder endvidere krav om, at skolen
regelmæssigt underretter elever og forældre om elevens
udbytte af skolegangen, at skolen foretager en løbende
evaluering af den enkelte elevs udbytte af undervisningen, og at
skolen regelmæssigt evaluerer den samlede undervisning samt
udarbejder en plan for opfølgning af evalueringen..
Endelig indeholder forslaget krav om, at
slutmål, delmål, undervisningsplaner, resultater af
evalueringer og opfølgningsplaner skal være
tilgængelige på skolens hjemmeside.
For skolen vil de nye krav betyde, at ledelse og
lærere i højere grad får mulighed for at
reflektere over praksis. Det vil gælde både i
tilrettelæggelsen af undervisningen, i evalueringen af den
samlede undervisning og i evalueringen af undervisningen af den
enkelte elev.
Det vil samlet set give en øget bevidsthed
om undervisningens faglige, pædagogiske og organisatoriske
indhold.
Kravene betyder samtidig en præcisering af,
hvad det vil sige, at undervisningen skal stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Således
vil skolen selv i sin interne evaluering kunne vurdere, i hvilken
udstrækning den lever op til de mål, som den selv har
sat €" og som skal stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Dette vil have betydning
for og indflydelse på den videre planlægning af
undervisningen, herunder valg af undervisningsformer- og metoder,
undervisningsmaterialer og for samarbejdet om undervisningens
tilrettelæggelse.
Forslaget berører ikke skolernes frihed
til selv at vælge form eller metode, når det drejer sig
om den løbende evaluering. Flere metoder er allerede i brug,
fx iagttagelse, samtale, spørgeskema, test, logbog og
portfolio. Som supplement og inspiration vil
Undervisningsministeriet i denne forbindelse stille centralt
udarbejdede vurderingsmaterialer til rådighed for skolerne.
Der vil bl.a. blive tale om en læsetest i 2. klasse, en test
i dansk i 4. klasse samt en matematiktest i 6. klasse.
For elever og forældre vil de nye krav til
undervisningsplaner, slut- og delmål betyde mulighed for en
større indsigt i indholdet og kvaliteten af den
undervisning, der finder sted på skolen. Det vil gælde
både ved tilgængeligheden af skolens overvejelser om og
planer for undervisningen og den løbende kontakt mellem
skole, elev og forældre om elevens udbytte af
skolegangen.
Resultaterne af den løbende interne
evaluering skal dels tjene som grundlag for skolens tilpasning af
undervisningen til den enkelte elev, dels bruges til at underrette
elever og forældre om elevens udbytte af undervisningen.
Dialogen med forældrene vil således kunne indeholde en
mere præcis angivelse af elevens standpunkt samt en
afdækning af behovet for en eventuel støtte fra
skolens og/eller hjemmets side inden for nærmere definerede
fagområder. Herunder vil dette kvalificere forældrenes
løbende tilsyn med undervisningen.
Undervisningsministeriet har i 2004
gennemført en evaluering i dansk som andetsprog i de frie
grundskoler. Evalueringen viser bl.a., at der ikke sker en
systematisk vurdering af tosprogede elevers behov for undervisning
i dansk som andetsprog. Disse behov vil være lettere at
identificere vha. løbende evalueringer. Rapporten kan ses
på Undervisningsministeriets hjemmeside på internettet,
www.uvm.dk.
I forhold til formidlingen af evalueringen ligger
der her en mulighed for skolerne til at styrke både den
interne dialog omkring eleverne og dialogen mellem
elever/forældre og skole. Det vil være
hensigtsmæssigt i videst mulig omfang at lade eleven medvirke
aktivt i denne proces og i formidlingen af evalueringen. Dialogen
vil kunne medvirke til, at der kan ske en mere præcis
afdækning af et evt. behov for støtte fra skolens
og/eller hjemmets side inden for nærmere definerede
fagområder.
For offentligheden €" inkl. det
forældrevalgte eksterne tilsyn og ministeriets tilsyn €"
vil de nye krav give bedre grundlag for at vurdere, om skolens
undervisning står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Skolens slutmål, delmål og
undervisningsplaner er konkrete materialer, der sammen med en
vurdering af praksis i undervisningen vil indgå i den samlede
vurdering af, hvorvidt undervisningen lever op til lovens krav.
F.eks. vil den tilsynserklæring, som den
tilsynsførende skal udarbejde én gang årligt,
skulle indeholde vurderinger om skolens undervisning sat op i mod
skolens egne formulerede mål og planer eller alternativt
folkeskolens Fælles Mål.
Det er Undervisningsministeriets erfaring, at
elever med særlige behov ikke altid får tilbudt den
støtte, som de har behov for. Det drejer sig både om
elever med generelle eller specifikke
indlæringsvanskeligheder og om elever, som på grund af
utilstrækkelige danskfærdigheder ikke får det
fulde udbytte af undervisningen.
Efter regeringens opfattelse vil de
ovennævnte præciseringer samlet set medføre en
større sikkerhed for, at skolens undervisning lever op til
lovens krav. Samtidig vil det øge skolens retssikkerhed i
tilfælde af, at der opstår tvivl om, hvorvidt
undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
Forslaget ændrer ikke ved skolernes frihed
til selv at tilrettelægge og organisere undervisningen ud fra
eget idégrundlag og pædagogiske principper. Forslaget
stiller imidlertid krav om, at den enkelte skole systematisk
arbejder med og reflekterer over sin måde at
tilrettelægge undervisningen på, baggrunden herfor,
samt om indsatsen fører hen imod de krav, som loven
stiller.
Der vil i forbindelse med en kommende
ændring af lov om frie kostskoler blive søgt
indført tilsvarende bestemmelser for så vidt
angår de kurser på efterskoler, hvor eleverne opfylder
deres undervisningspligt.
Ad 2. Udvidelse af de frie grundskolers
forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre
Der blev ved lov nr. 413 af 6. juni 2002 indsat
et krav i loven om, at de frie grundskoler €" ud over at give
en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen €" også skal
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre. I forbindelse med Folketingets behandling af det
lovforslag, som lå til grund for denne lovændring
(Lovforslag nr. L 163, fremsat den 13. marts 2002), fik den
forslåede bestemmelse, som indeholdt en direkte henvisning
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), den
gældende enklere affattelse, idet henvisningen til EMRK
udgik. Dette skete ifølge bemærkningerne til det
tilgrundliggende ændringsforslag for at koncentrere
bestemmelsen om det centrale i kravet til undervisningen om at
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre. Det fremgår af bemærkningerne til det
nævnte ændringsforslag bl.a., at den ændrede
formulering indeholder de samme overordnede krav til undervisningen
som de i lovforslag nr. L 163 foreslåede. Dette er i de
nævnte bemærkninger begrundet med, at forberedelsen af
eleverne vil skulle ske på grundlag af de grundlæggende
frihedsrettigheder og menneskerettigheder, da disse rettigheder er
en væsentlig del af det danske samfunds karakter.
Selv om der derfor på baggrund af
bemærkningerne til det forslag, som ligger til grund for den
gældende bestemmelse, juridisk ikke kan være tvivl om,
at bestemmelsen allerede indebærer et krav til skolerne om
"at udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene", vil det efter
regeringens opfattelse, ikke mindst af integrationspolitiske
grunde, være mest hensigtsmæssigt at indføje
dette krav i bestemmelse, således at kravet fremgår
eksplicit heraf.
For at sikre at fundamentalistiske eller
ekstremistiske handlinger, der begrundes i religiøse hensyn
m.v., men som alvorligt strider mod menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder, herunder ligestillingen
mellem kønnene, ikke kan finde sted på eller fra en
fri grundskole, selvom en sådan adfærd ikke har direkte
forbindelse med undervisningen af eleverne, finder regeringen, at
kravet endvidere bør udvides til at omfatte skolernes hele
virke.
Det foreslåede udvidede krav til skolernes
forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre, vil som afledt konsekvens kunne
indebære, at en skoles bestyrelse til skolens lærere og
andre ansatte ligeledes må skulle skærpe skolens krav,
herunder det til enhver tid på skolen gældende
dekorumkrav, for at sikre, at skolen også altid vil kunne
leve op til lovens krav på dette punkt.
Den Europæiske Menneskerettigheds Domstol
har i en række sager fastslået, at EMRK ikke beskytter
ytringer, tanker, ideer og handlinger m.v., der er i modstrid med
konventionen. Konventionen beskytter således kun foreninger,
ytringer, forsamlinger m.v., som respekterer demokratiet samt
lighed mellem kønnene. Den foreslåede ændring er
i overensstemmelse med konventionen.
Ad 3. Krav til tilsynet med de frie
grundskoler
Med forslaget om, at skolerne skal
udfærdige skriftlige undervisningsplaner til
offentliggørelse på skolens hjemmeside, og at skolerne
skal foretage løbende evaluering af bl.a. elevernes udbytte
af undervisningen, sættes der €" både for ledere,
lærere, elever, forældre og de tilsynsførende -
øget fokus på muligheden for at reflektere mere over
det arbejde, der til dagligt udføres på skolerne.
Blandt andet på baggrund heraf stilles der
forslag om, at den eller de tilsynsførende til stadighed har
sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at
de i stand til at kunne varetage tilsynet. Der stilles ikke krav
til de tilsynsførendes uddannelsesmæssige
baggrund.
Der er mange måder at udføre
tilsynet på, og der er mange forskellige elementer, der kan
inddrages i tilsynet. Skriftlige undervisningsplaner og
gennemførelse af evalueringer giver den eller de
tilsynsførende nyt materiale at forholde sig til i
forbindelse med tilsynsarbejdet. Inddragelse af materialet
kræver imidlertid, at den tilsynsførende er i stand
til at forholde sig til, om planerne sandsynliggør, at
undervisningen vil stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen, og hvorledes den faktisk
gennemførte undervisning er i forhold til den planlagte
undervisning. Dette er i sig selv en væsentlig
pædagogisk og faglig udfordring for den enkelte
tilsynsførende.
Den tilsynsførende skal ifølge
gældende lovs § 9, stk. 6, indsende en begrundet
indberetning til Undervisningsministeriet, hvis ikke skolen, efter
at have fået tid til at bringe forholdene i orden, overholder
kravene i den gældende lovs § 1, stk. 1.
Undervisningsministeriet har kun i enkelte tilfælde modtaget
en sådan begrundet indberetning til trods for, at ministeriet
inden for de sidste 4 år har sat 10 skoler under yderligere
tilsyn. I mange af disse tilfælde har den eksterne
tilsynsførende endog intet haft at bemærke i sin
seneste tilsynserklæring.
Desuden har en
stikprøveundersøgelse af tilsynserklæringer
vist, at udformning og kvalitet er meget svingende. Dette kan
skyldes, at de tilsynsførende er i tvivl om, hvilken form en
tilsynserklæring skal have. Der vil derfor blive udsendt
retningslinjer for formen for udarbejdelsen af
tilsynserklæringerne. Der er også grund til bekymring
om, hvorvidt kvaliteten af det udførte tilsyn er på
højde med det forventede. Forslaget om, at den
tilsynsførende skal have faglige og pædagogiske
forudsætninger skal også ses på baggrund
heraf.
Alle tilsynsførende vil blive tilbudt
kurser om tilsynsarbejdet, som Undervisningsministeriet vil
planlægge og afholde i samarbejde med de frie grundskolers
skoleforeninger.
Efter forslaget stilles der krav om, at den eller
de tilsynsførende ikke må være ansat eller
bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis skolens
ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne
anden frie grundskole. Ved forbud mod en sådan udveksling kan
det undgås, at der opstår tvivl om, hvorvidt den
tilsynsførende forholder sig objektivt og uafhængigt
til tilsynsopgaven.
Se endvidere pkt. 2.2. om
undervisningsministerens tilsyn.
Ad 4. Krav til danskkundskaber hos skolens
lærere, bestyrelsesmedlemmer og
tilsynsførende
Efter forslaget skal skolernes lærere,
bestyrelsesmedlemmer og tilsynsførende beherske dansk i
skrift og tale. Det gælder dog ikke for bestyrelsesmedlemmer
og tilsynsførende ved de tyske mindretalsskoler eller ved
skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end
dansk.
Samme krav blev ved lovændringen i 2002
(Lov nr. 413 af 6. juni 2002) indført for skolelederen.
Disse forslag skal sikre, at de personer, der har
undervisningsmæssige, styrelsesmæssige eller
tilsynsmæssige forpligtelser, ikke forhindres i
udførelsen af deres opgaver af sproglige barrierer.
Ad 5. Lovfæstelse af skolernes
grundlæggende friheder
De frie grundskoler er historisk helt
grundlæggende karakteriseret ved, at de inden for lovens
rammer har frihed til at give og tilrettelægge en
undervisning, der stemmer med skolens egen overbevisning, uanset om
denne overbevisning er af kulturel, religiøs, politisk eller
anden karakter. Det samme gælder skolernes ret til selv at
afgøre, hvilke elever de vil have. Herved har dansk
grundskolekultur sikret et væsentligt frirum til
forældrene til at have eller selv skabe sig et alternativ til
den offentlige folkeskole. Dette princip om skolefrihed, som blev
grundlovsfæstet i 1915, har fundet udtryk i Grundlovens
§ 76. Skolefriheden modsvares af den grundlæggende pligt
for skolerne til at sikre, at undervisningen skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Regeringen finder derfor, at der bør ske en
lovfæstelse af skolernes grundlæggende friheder for
derved at sikre, at den væsentlige balance mellem på
den ene side skolernes grundlæggende friheder og på den
anden side skolernes pligter fremgår af loven. En
lovfæstelse af skolernes grundlæggende frihed vil
naturligvis ikke kunne begrunde, at skolerne kan unddrage sig
opfyldelsen af deres forpligtelser efter lovgivningen, herunder
særligt pligten til at sikre, at skolernes undervisning
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, og pligten til at forberede eleverne til at leve i et
samfund med frihed og folkestyre.
2.2. Tilsynet med
undervisningen
Lovforslaget indeholder tillige forslag om
præcisering af bestemmelserne i loven om tilsynet med
undervisningen, særligt med henblik på at sikre, at det
klart fremgår af loven, at tilsynet med undervisningen
varetages af både forældrene, herunder af den eller de
tilsynsførende, som forældrene skal vælge, og af
Undervisningsministeriet.
Ministeriets tilsyn med undervisningen vil
almindeligvis have en overordnet, overvågende karakter
på grundlag af en række objektive indikatorer, f.eks.
elevernes karakterer ved de afsluttende prøver. Tilsynet vil
i tilfælde, hvor der konkret kan være tvivl om,
hvorvidt en eller flere skoler opfylder lovens krav til
undervisningen, kunne antage en mere målrettet karakter med
henblik på at tage stilling til, om et yderligere tilsyn skal
iværksættes. Intensiteten af ministeriets tilsyn
afstemmes således konkret efter tilsynsbehovet i forhold til
de enkelte skoler ud fra udgangspunktet med det overordnede,
overvågende tilsyn.
Af lovens gældende bestemmelse i § 9
fremgår, at tilsynet med undervisningen i de frie grundskoler
omfatter følgende tre tilsynsformer:
1) Tilsynet med en fri grundskoles almindelige
virksomhed, herunder med, at skolen giver en undervisning, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, påhviler forældrene til børn i
skolen (forældrekredsen).
2) Forældrekredsen enten vælger for
højst 4 år en person til at føre tilsyn med
elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk eller
anmoder kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at varetage dette
tilsyn (det eksterne tilsyn).
3) Undervisningsministeren kan i særlige
tilfælde træffe beslutning om yderligere tilsyn med en
skole.
Herudover kan Undervisningsministeriet som
nævnt føre et såkaldt målrettet
tilsyn.
Det målrettede tilsyn er en del af
udmøntningen af ministeriets overordnede sektortilsyn.
Beslutningen om et målrettet tilsyn træffes på
baggrund af et ønske om at sikre sig, at en eller flere
skoler lever op til kravene i lovens § 1, stk. 1, eller
på grund af et ønske om at sikre sig, at en eller
flere skoler opfylder lovens øvrige bestemmelser.
Et målrettet tilsyn kan udmøntes
på forskellig vis. Ministeriet kan udbede sig forklaringer
eller redegørelser fra skolen, udbede sig forskelligt
materiale fra skolen, indhente oplysninger eller erklæringer
fra ministeriets eller skolens samarbejdsparter, beskikke censur
ved de mundtlige prøver og iværksætte andre
foranstaltninger.
Det indgår i den målrettede
tilsynsindsats, at ministeriet besøger en eller flere
skoler. Et sådant tilsynsbesøg kan foregå
både anmeldt og uanmeldt og kan strække sig over en hel
eller flere dage. Tilsynsbesøgene kan indeholde
observationer i klasserne i en hel lektions længde, og
ministeriet kan, hvis skolen giver sit samtykke gennemføre
test i udvalgte fag og på udvalgte klassetrin. Ved brug af
test ved skoler med egne delmål, som står mål med
folkeskolens trinmål, vil der blive taget udgangspunkt i
skolens delmål.
Hvis en skole ikke ønsker at give sit
samtykke til gennemførelse af test, vil dette forhold blandt
flere indgå i en samlet vurdering af, om et yderligere tilsyn
skal iværksættes.
2.3. Fripladstilskud til
skolefritidsordning
Efter lovforslaget yder staten tilskud til
nedbringelse af forældrebetalingen for skolefritidsordninger
inden for bevillinger, der fastsættes på de
årlige finanslove. Tilskuddet fastsættes under hensyn
til elevernes og forældrenes økonomiske forhold og
til, hvorvidt bopælskommunen yder tilskud til
forældrebetalingen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner. Der
afsættes 5,0 mio. kr. til tilskud til nedbringelse af
forældrebetalingen for skolefritidsordninger i 2005.
Finansieringen sker inden for Undervisningsministeriets egen
ramme.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslagene om at bestyrelsesmedlemmer,
lærere og forældrevalgte tilsynsførende skal
beherske dansk i skrift og tale er i overensstemmelse med
EU-retten, jf. art. 3 i Rådets forordning af 15. oktober 1968
om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for
Fællesskabet (1612/68), som senest ændret ved Rfo
2434/92, hvorefter en medlemsstat kan stille krav om
nødvendige sprogkundskaber, der kræves af hensyn til
den tilbudte stillings særlige karakter. Lovforslagets
sprogkrav er nødvendigt, idet det må anses for
usandsynligt, at de pågældende vil kunne udøve
deres opgaver uden at kunne forstå, hvad de går ud
på, herunder at kunne kommunikere ubesværet med skolens
dansktalende leder og lærere. For så vidt angår
lærerne er kravet væsentligt af hensyn til deres
mulighed for at kunne stimulere eleverne sprogligt. Lærerne
skal ligeledes være i stand til at kunne skrive et
forståeligt dansk i elevernes kontaktbøger af hensyn
til kommunikationen mellem hjem og skole.
7. Høring
Et lovudkast har inden fremsættelsen
været sendt til høring hos følgende: Frie
Grundskolers Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie
Grundskolers Lærerforening, Foreningen af Frie Ungdoms- og
Efterskoler, Foreningen af Husholdningsskoler og
Håndarbejdsskoler, Efterskolernes Lærerforening,
Rigsrevisionen, KL, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune.
Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
8. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
EU-retten, se ovenfor om forholdet til EU-retten. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovforslaget præciseres, at en fri
grundskole indenfor rammerne af loven og lovgivningen i
øvrigt kan give undervisning, der stemmer med skolens egen
overbevisning og frit kan afgøre, hvilke elever den vil have
på skolen. Bestemmelsen, hvormed det tilsigtes at
lovfæste den grundlæggende frihed, som skoler efter den
gældende lov er forudsat at have, skal sikre, at hensynet til
skolernes grundlæggende frihed fortsat indgår med stor
vægt i tilsynet med lovens overholdelse.
Med formuleringen om, at skolernes
grundlæggende frihed afgrænses af "rammerne af denne
lov", fastslås det samtidigt, at skolerne i udøvelsen
af deres frihedsrettigheder ikke kan unddrage sig opfyldelsen af de
forpligtelser, som påhviler skolerne efter friskoleloven
Dette gælder, uanset at en skole måtte begrunde en
handling eller undladelse, som anses for at være i strid med
en eller flere bestemmelser i friskoleloven med, at det vil
være uforeneligt med skolens egen overbevisning at overholde
den pågældende lovbestemmelse. En skole vil
således for eksempel ikke kunne undlade at opfylde
forpligtelsen efter lovens § 1, stk. 1, der efter forslaget
bliver § 1, stk. 2, til at undervise om fx
udviklingslæren og den humane biologi, eller at give eleverne
seksualundervisning, eller undlade at give en undervisning herom,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskole, med den begrundelse, at dette vil være i strid
med skolens egen religiøse overbevisning. Tilsvarende vil
det være en forudsætning, at en skole, der er funderet
på et ateistisk livssyn, underviser om forskellige
religiøse skabelsesberetninger.
De frie grundskoler er omfattet af lov om etnisk
ligebehandling og lov om inkorporering af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Skolerne må således ikke
forskelsbehandle på grund af race eller etnisk oprindelse,
herunder i forbindelse med beslutninger om, hvem de vil have som
elever. I øvrigt henvises til bemærkningerne til
forslag nr. 3 nedenfor.
Til nr. 2
Forslaget er en sproglig konsekvens af forslaget
under nr. 1.
Til nr. 3
Bestemmelsen præciserer med
tilføjelsen "efter deres formål og i hele deres virke"
den gældende bestemmelse, herunder at kravet om at forberede
eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre omfatter
hele skolens virksomhed, herunder eventuel
modersmålsundervisning og sprogstimulering. Kravet vil
således også omfatte skolens praksis med hensyn til
optagelse af elever og skolens ansættelse og afskedigelse af
personale, herunder personalepolitik, hvis denne praksis kommer til
udtryk over for eleverne på en sådan måde, at
skolen herved ikke vil kunne leve op til kravet i bestemmelsen. Det
vil som følge heraf være i strid med bestemmelsen,
hvis skolen i sin optagelsespraksis udøver diskrimination
på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Bestemmelsen vil derimod ikke afskære skoler, der bygger
på en bestemt religiøs overbevisning, fra kun at have
elever med den samme religiøse overbevisning som skolen
eller kun at have elever, hvis forældre har den samme
overbevisning som skolen.
Det vil efter forslaget endvidere blive
udtrykkeligt fastslået i bestemmelsen, at de frie grundskoler
er forpligtede til at undervise eleverne på en sådan
måde, at eleverne vil kunne lære og bl.a. derigennem
kunne komme til at respektere, at det danske samfund bygger
på en række grundlæggende menneske- og
frihedsrettigheder, herunder forbud mod diskrimination, hvad enten
det drejer sig om køn, race eller religion m.v. Dette er i
bestemmelsen særligt fremhævet for så vidt
angår ligestillingen mellem kønnene. Skolerne må
derfor ikke foretage handlinger eller undladelser, som
krænker kravet om, at skolerne skal udvikle og styrke
elevernes kendskab til og respekt for f.eks. ligestillingen mellem
kønnene. Det vil derfor være uforeneligt med den
præciserede bestemmelse for en skole at bygge på en
grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det gælder
uanset, om skolen i sin undervisning samtidigt sikrer, at eleverne
får kendskab til de principper for ligestilling mellem
kønnene, som samfundet i øvrigt bygger på med
henblik på, at eleverne vil kunne komme til at respektere
dette. Tilsvarende gælder, hvis en skole bygger på en
holdning om, at et eller flere af principperne for det danske
folkestyre er forkerte, eller at der ikke skal være
religionsfrihed i Danmark eller andre lande. Forslaget
indebærer, at en skole, der bygger på en grundholdning
eller overbevisning, som efter sit indhold er uforeneligt med
kravet om at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed
og folkestyre og med respekt af de grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestillingen mellem kønnene,
reelt ikke vil kunne opfylde dette helt grundlæggende krav.
Forældre, der uanset dette måtte ønske at give
deres børn en undervisning, som bygger på en
sådan grundholdning eller overbevisning, vil herefter
være henvist til for egen regning at sørge herfor
efter reglerne om hjemmeundervisning. Det vil dog også for
sådan undervisning være et krav, at undervisningen skal
stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Til nr. 4
Til § 1 a, stk. 1
Efter forslaget skal skolerne selv
fastsætte slutmål for de fagområder, som
folkeskolens obligatoriske fag og emner naturligt kan opdeles
i.
Der er i loven ikke noget krav om, at
folkeskolens obligatoriske fag og emner direkte skal kunne
identificeres på skolens skema ved navns nævnelse.
Fagene og emnerne kan f.eks. indgå i tværfaglige
undervisningsforløb, projektorienteret undervisning mv.
Derfor er der med forslaget ikke fastsat krav om, at skolerne skal
udarbejde særskilte slutmål for hvert enkelt fag eller
emne, der er obligatorisk i folkeskolen.
Slutmålene er skolens
undervisningsmæssige pejlemærker. Uanset hvordan skolen
tilrettelægger sin undervisning, skal den formulere, hvilke
kundskaber og færdigheder skolens undervisning leder eleverne
frem mod inden for det enkelte fag/fagområde eller emne.
Som minimum skal skolen fastsætte
slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds
naturligt kan opdeles i. Det drejer sig om de humanistiske fag,
naturfag og de praktiske/musiske fag. Skolen kan også
vælge at fastsætte slutmål for de enkelte fag,
som den underviser i, eller for flere fag under ét, hvis
skolen har tilrettelagt tværfaglig undervisning. For at
skolens undervisning står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, vil det være en
forudsætning, at de slutmål, skolen fastsætter
for sin undervisning, som minimum står mål med de
slutmål, der gælder for folkeskolens obligatoriske fag
og emner. Det skal herunder være muligt i tilsynet at
vurdere, om slutmålene er beskrevet på en sådan
måde og med et sådant indhold, at det
sandsynliggøres, at de står mål med de
slutmål, der er fastsat for folkeskolens undervisning. Hvis
de slutmål og delmål, skolen har udarbejdet for sin
undervisning, ikke lader sig vurdere eller vurderes ikke at
stå mål med de slutmål og trinmål, der
gælder for folkeskolen, er det folkeskolens Fælles
Mål, der gælder for skolens undervisning. Der henvises
nærmere herom til bemærkningerne til §1 a, stk.
3.
Til § 1 a, stk. 2
Ifølge forslaget skal skolerne udarbejde
undervisningsplaner. Hvor et slutmål er skolens
undervisningsmæssige pejlemærke, er en
undervisningsplan skolens beskrivelse af, hvordan slutmålene
nås €" herunder angivelse af undervisningens progression
hen imod slutmålene. Herudover skal undervisningsplanerne
indeholde en beskrivelse af bl.a., hvad der arbejdes med på
de enkelte klasse- eller alderstrin, samt hvilke arbejdsmetoder,
der anvendes, hvilke undervisningsmaterialer, der benyttes.
Skolen skal som minimum udarbejde en
undervisningsplan for hvert fag/fagområde eller emne, som
skolen har fastsat slutmål for. Men skolen kan også
udarbejde undervisningsplaner for flere fag/fagområder eller
emner hver for sig, uanset at slutmålene eksempelvis
måtte være fastsat for et af de fagområder, som
folkeskolens fag naturligt kan opdeles i.
Undervisningsplanen skal angive, på hvilket
klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige
fag/fagområder og emner.
I undervisningsplanen fastsættes ligeledes
mål for undervisningen på bestemte tidspunkter i
undervisningsforløbet (delmål) for de enkelte
fag/fagområder og emner. Fastsættelsen af tidspunkterne
for delmålene kan variere fra fag til fag, men for alle
fag/fagområder og obligatoriske emner vil gælde, at der
flere gange i undervisningsforløbet skal være
formuleret delmål. Delmålene skal indeholde en
beskrivelse af, hvilke kundskaber og færdigheder skolens
undervisning leder eleverne frem mod inden for det enkelte
fag/fagområde eller emne på det tidspunkt, som
delmålet er fastsat for.
Det skal herunder være muligt at vurdere,
om undervisningsplan og delmål er beskrevet på en
sådan måde og med et sådant indhold, at det
dokumenteres, at skolen med sin undervisning både agter at
lede og vil kunne lede frem mod de af skolen fastsatte
slutmål. Det skal endvidere være muligt at vurdere, om
slutmålene hver for sig og samlet set står mål
med de slutmål, der er fastsat for folkeskolens
undervisning.
Kravene til, hvilke af folkeskolens fag og emner
en fri grundskoles undervisning skal omfatte, er uændret.
Som et led i udarbejdelsen af undervisningsplanen
skal skolen beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud
giver mulighed for elevens alsidige personlige udvikling. Det
indebærer, at skolen skal tilgodese alle sider af elevens
udvikling, herunder den åndelige, intellektuelle, musiske,
fysiske og sociale.
Undervisningsministeriet vil udarbejde en
vejledning til skolerne om udarbejdelse af slutmål,
delmål og undervisningsplaner.
Til § 1 a, stk. 3
De af skolen udarbejdede slutmål og
delmål skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. For ved tilsynet at kunne vurdere, om
det er tilfældet, kræver det, at slutmål og
delmål skal være beskrevet så konkret som muligt
og have en sådan detaljeringsgrad, at det er muligt at
vurdere dem sammenholdt med de slutmål og trinmål, der
gælder for folkeskolens undervisning i de obligatoriske fag
og emner.
Hvis skolens beskrivelse af slut- og delmål
ikke kan danne grundlag for en vurdering, eller hvis det vurderes,
at skolens slutmål og delmål ikke står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
gælder de slutmål og trinmål (Fælles
Mål), der er fastsat for undervisningen i folkeskolen. Dette
gælder selvom skolen ikke har tilrettelagt sin undervisning
efter Fælles Mål og med opdeling i de fag og emner, der
er obligatoriske for folkeskolen, og skolens undervisning vil
ligeledes blive bedømt med udgangspunkt i folkeskolens
Fælles Mål.
Vælger skolen, at den ikke selv vil
fastsætte slutmål og delmål, gælder
ligeledes de slutmål og trinmål (Fælles
Mål), der er fastsat for undervisningen i folkeskolen.
Ministeriet vil i sit tilsyn kunne træffe
afgørelse om, at folkeskolens slut-og trinmål
gælder for en fri grundskole. En sådan afgørelse
vil herefter gælde for skolen, indtil skolen måtte have
fastsat slut- og delmål, som står mål med
folkeskolens slut- og trinmål, og ministeriet har truffet
afgørelse om, at dette er tilfældet.
Til § 1 b, stk. 1 og 2
Forslaget om, at skolerne regelmæssigt skal
underrette eleverne og forældrene om sit syn på
elevernes udbytte af skolegangen, indebærer, at der
løbende og som en integreret del af undervisningen skal
foretages en alsidig evaluering af den enkelte elevs udbytte af
undervisningen på alle klassetrin.
Denne evaluering ligger ud over den evaluering,
som kommer til udtryk i standpunktskarakterer og eventuelle
prøvekarakterer i de ældste klasser.
Formålet med en sådan evaluering er
at informere elever, forældre og lærere om, i hvilket
omfang undervisningen har givet det forventede resultat. Der vil
herved blive sat fokus på, om undervisningen har haft en
tilstrækkelig differentieringsgrad, således at den
opfylder den enkelte elevs behov og på vejledning af den
enkelte elev.
Skolerne bestemmer selv, hvilke evalueringsformer
der vil være hensigtsmæssige i forhold til fag,
undervisningens tilrettelæggelse, klassetrin mv. Evaluering
kan gennemføres på forskellige måder. Mange
skoler har allerede lang tids erfaring med flere former og metoder,
f.eks. test/prøver, iagttagelse, samtale spørgeskema,
logbog og portfolio.
Som supplement og inspiration vil
Undervisningsministeriet i denne forbindelse stille centralt
udarbejdede vurderingsmaterialer til rådighed for skolerne.
Der vil umiddelbart blive tale om en læsetest i 2. klasse, en
test i dansk i 4. klasse og en matematiktest i 6. klasse. Disse
test kan evt. suppleres med test i andre fag.
Til § 1 b, stk. 3
Forslaget indebærer, at skolerne
regelmæssigt skal foretage en evaluering af skolens samlede
undervisning og udarbejde en plan for opfølgningen på
evalueringen. Forslaget skal ses i sammenhæng både med
bestemmelsen om den løbende evaluering af elevernes udbytte
af undervisningen, og med bestemmelsen om, at skolens undervisning
skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. En sådan evaluering af skolens samlede
undervisning vil skulle være med til at tydeliggøre og
sikre, at undervisningen i de enkelte fag og fagområder
på de forskellige klasse- eller alderstrin udgør den
ønskede sammenhæng for eleverne på det enkelte
klasse- eller alderstrin og for udviklingen i fagenes indhold op
igennem skoleforløbet.
Skolen fastsætter selv evalueringsform og
-metode. Formen og metoden kan skifte fra gang til gang. Herudover
skal skolen udarbejde en plan for opfølgning på
evalueringen. Skolen fastsætter selv formen på
opfølgningsplanen.
Evalueringen bør, hver gang den afholdes,
mindst forholde sig til, hvorvidt skolens undervisning lever op til
indholdet i de undervisningsplaner, som skolen selv har udarbejdet,
samt inddrage opfølgningen af den foregående
evaluering.
Evalueringen skal efter forslaget foretages
regelmæssigt. Deri ligger dels en vis frihed for den enkelte
skole til selv at afgøre, hvor lang tid der skal være
mellem de enkelte evalueringer, dels et krav om, at evalueringerne
skal foretages med sådanne passende tidsintervaller, at
evalueringerne er relevante i forhold til hinanden, samt at skolen
til enhver tid har fastsat tidspunkter for den kommende evaluering.
Skolen bør på hjemmesiden oplyse, hvornår
næste evaluering foretages.
Til § 1 c
Forslaget om, at undervisningsplaner,
slutmål og delmål samt resultatet af evaluering og
opfølgningsplan skal offentliggøres på skolens
hjemmeside på internettet, giver en generel åbenhed
over for offentligheden, herunder forældrene, der herved
får indsigt i skolens virksomhed, og som også vil
fremme forældrenes mulighed for at føre tilsyn med
skolens undervisning og virksomhed i øvrigt. Bestemmelsen
vil endvidere bestyrke ministeriets grundlag for at varetage sin
tilsynsopgave.
Til nr. 5
Efter forslaget skal bestyrelsesmedlemmer
beherske dansk i skrift og tale. Bestyrelsen har den overordnede
ledelse af skolen og er ansvarlig over for skolens drift over for
undervisningsministeren. Bestyrelsesmedlemmerne skal sammen med
skolelederen fastlægge skolens overordnede retningslinier for
undervisning, mål m.v., og hvor et væsentligt krav til
undervisningen er, at den skal forberede eleverne til at leve i et
samfund med frihed og folkestyre som det danske. Det må
derfor anses for sagligt at lægge vægt på, at
ethvert bestyrelsesmedlem kan beherske dansk i skrift og tale.
Efter gældende regler skal bestyrelsesmedlemmerne bl.a.
underskrive skolens årsregnskab. Det må derfor
ligeledes kunne kræves, at de enkelte medlemmer kan
forstå, hvad de skriver under på.
Til nr. 6
Efter forslaget skal forvaltningslovens kapitel 2
om inhabilitet og kapitels 8 om tavshedspligt m.v. gælde for
de forældrevalgte tilsynsførende ved de frie
grundskoler. Dette er allerede gældende for
bestyrelsesmedlemmer, ledere og andre ansatte ved skolen.
De tilsynsførende kan i forbindelse med
deres tilsynsarbejde få oplysninger om elever, som leder og
andre ansatte ikke må videregive på grund af
tavshedspligten. Det er derfor konsekvent, at tavshedspligten
også skal gælde for de tilsynsførende. Der
henvises i øvrigt til bemærkninger til nr. 9.
Til nr. 7
Efter forslaget skal lærerne beherske dansk
i skrift og tale. Dette svarer til det eksisterende krav til
skolelederen. Det er afgørende for samarbejdet om
tilrettelæggelsen og planlægningen af undervisningen,
at alle skolens lærere, herunder deltidsansatte og vikarer,
kan dansk i en sådan grad, at de kan kommunikere med
hinanden, skolelederen og elever/forældre, der kun taler
dansk. Sprogkravet til lærerne skal også ses på
baggrund af, at de skal være i stand til at undervise
tosprogede elever i og på dansk, således at eleverne
vil være i stand til at kunne integreres i det danske
samfund. Sprogkravet til lærerne er også
væsentligt af hensyn til deres mulighed for at kunne
stimulere eleverne sprogligt. Lærere, der underviser i
sprogfagene, skal være i stand til at forklare på
dansk, hvis der er noget, eleverne ikke forstår.
Lærerne skal ligeledes være i stand til at kunne skrive
et forståeligt dansk i elevernes kontaktbøger af
hensyn til kommunikationen mellem hjem og skole.
Undervisningssproget på de frie grundskoler er dansk, bortset
fra de tyske mindretalsskoler og de skoler, hvor
undervisningsministeren har godkendt et andet undervisningssprog
end dansk, og langt de fleste lærere opfylder derfor helt
naturligt kravet. Der må dog undervises på et andet
sprog end dansk i sprogfagene, i modersmålsundervisning og i
religion. Forslaget vil derfor reelt kun få betydning for
lærere, der underviser i disse fag. Sprogkravet om dansk vil
ikke gælde for personer, der ikke er ansatte f. eks.
gæstelærere.
For de tyske mindretalsskoler og skoler, der har
opnået godkendelse af et andet undervisningssprog end dansk
efter lovens § 2, stk. 3, anses det €" i lighed med, hvad
der gælder for skolelederen - for unødvendigt at
stille kravet om at beherske dansk i skrift og tale til
lærerne.
Til nr. 8
Med forslaget præciseres det, at
forældrene til børn i en fri grundskole fører
tilsyn med skolens almindelige virksomhed, herunder at skolen giver
en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
Forældrenes tilsyn er en del af
det samlede tilsyn med frie grundskoler, der endvidere omfatter
følgende tilsynsformer:
Det forældrevalgte, eksterne
tilsyn , der vælges af forældrekredsen for
højst 4 år til at føre tilsyn med elevernes
standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk. Med forslaget
suppleres de eksterne tilsynsførendes tilsyn med elevernes
standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk, og med om skolens
samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
med tilsyn med at skolen lever op til den foreslåede
bestemmelse om frihed og folkestyre.
Det yderligere tilsyn , der føres
af Undervisningsministeriet, iværksættes, når der
i ministeriet, hos de forældrevalgte eksterne
tilsynsførende eller offentligt opstår tvivl om,
hvorvidt skolens undervisning lever op til kravene, som
fremgår af forslaget til lovens § 1, stk. 2. Tvivlen kan
blandt andet opstå på baggrund af den viden,
ministeriet opnår på grund af en målrettet
tilsynsindsats med en eller flere skoler.
Undervisningsministeriets målrettede
tilsynsindsats er en del af ministeriets overordnede
sektortilsyn. Sektortilsynet indebærer, at ministeriets
tilsyn er målrettet enkelte indsatsområder og/eller
få, udvalgte skoler med det formål for øje at
sikre kvaliteten m.v. af skolernes tilbud m.v. Den målrettede
tilsynsindsats er bl.a. baseret på, at forældrenes
tilsyn og det forældrevalgte, eksterne tilsyn løfter
sin opgave og, hvis der er tvivl om kvaliteten af skolens
undervisningstilbud m.v., videregiver sine overvejelser og
observationer til relevante parter i og omkring skolen. Den
målrettede tilsynsindsats vil derfor ikke omfatte gennemgang
af indholdet på f.eks. alle frie grundskolers hjemmeside, men
eventuelt en screening af skolernes opnåede
karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve.
Beslutning om at iværksætte et
målrettet tilsyn træffes på baggrund af et
ønske om at sikre sig, at en eller flere skoler lever op til
lovens krav, navnlig vedrørende kravene, som fremgår
af forslaget til lovens § 1. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvor opnåede karakterer ved folkeskolens
afgangsprøver giver anledning til opmærksomhed, hvor
elevudskiftningen er påfaldende høj i forhold til
gennemsnittet eller hvor andre særlige forhold er til
stede.
Brug af test vil kunne indgå i den
målrettede tilsynsindsats, når det drejer sig om at
vurdere elevernes faglige færdigheder, hvis skolen
indvilliger i dette. Hvis test inddrages i tilsynet, vil der blive
taget udgangspunkt i skolens undervisningsplaner, slutmål og
delmål, jf. § 1 a, stk. 1 og 2.
Efter forslaget kan undervisningsministeren
pålægge forældrekredsen at vælge en eller
flere nye eksterne tilsynsførende, hvis de valgte ikke
på tilfredsstillende måde opfylder kravene til
tilsynsførende i loven eller regler fastsat i henhold til
loven.
Forslaget indebærer, at skolerne ikke
længere skal meddele kommunalbestyrelsen i skolekommunen,
hvem der er valgt som tilsynsførende, idet denne meddelelse
anses for overflødig.
Til nr. 9
Til § 9, stk. 3
Forslaget indebærer, at lovens krav til de
forældrevalgte eksterne tilsynsførende suppleres med
krav om 1) at de til stadighed skal have sådanne faglige og
pædagogiske forudsætninger, at de er i stand til at
varetage et tilsyn med undervisning på grundskoleniveau, 2)
at de skal beherske dansk i skrift og tale, og 3) at de ikke
må være ansat eller bestyrelsesmedlemmer på en
anden fri grundskole, hvis skolens ansatte eller
bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne anden frie
grundskole.
Forslaget indebærer, at lovens krav til de
forældrevalgte tilsynsførende suppleres med krav om,
at de til stadighed holder sig á jour med folkeskolens
faglige niveau og med den almene og alsidige personlige dannelse,
der foregår i den danske folkeskole, således at
forudsætningerne for at vurdere, om den frie grundskoles
undervisning opfylder lovens krav, løbende er til stede. Der
stilles ikke krav til de tilsynsførendes
uddannelsesmæssige baggrund.
Det er forældrekredsens ansvar at vurdere,
om den eller de valgte tilsynsførende har de krævede
forudsætninger, og det er forældrekredsen, der til
enhver tid må kunne sandsynliggøre over for
Undervisningsministeriet, at den eller de valgte
tilsynsførende har disse forudsætninger.
Med forslaget sikres, at de tilsynsførende
har sproglige kompetencer, til at udføre deres
tilsynsforpligtelser med f.eks. observationer i klasserne, dialog
med lærere og ledelse samt forståelse af
undervisningsmateriale og årsplaner m.v. De
tilsynsførende skal ifølge loven hvert år
afgive en skriftlig tilsynserklæring til
forældrekredsen og skolens bestyrelse.
Tilsynserklæringen skal lægges på skolens
hjemmeside. Af hensyn til at alle interesserede skal kunne
forstå tilsynserklæringen, skal den være skrevet
på dansk.
Undervisningsministeriet vil i medfør af
gældende lov, § 9, stk. 5, fastsætte krav til
tilsynserklæringens udformning m.v., herunder at den skal
være skrevet på dansk.
For tilsynsførende ved de tyske
mindretalsskoler og skoler, der har opnået godkendelse af et
andet undervisningssprog end dansk efter lovens § 2, stk. 3,
stilles ikke krav om at beherske dansk i skrift og tale, idet de
naturligvis skal være i stand til at bedømme
undervisning, der foregår på det sprog, som skolen har
fået godkendt som undervisningssprog.
Med forslaget om, at de tilsynsførende
ikke må være ansat eller bestyrelsesmedlemmer på
en anden fri grundskole, hvis skolens ansatte eller
bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne anden skole,
tilsigtes, at de tilsynsførende afgiver en objektiv og
uafhængig tilsynserklæring.
Til § 9, stk. 4
Med de foreslåede ændringer af det
forældrevalgte tilsyns opgaver, øges den
arbejdsindsats, der er forbundet med en kvalificeret varetagelse af
tilsynsopgaven. Derfor foreslås det, at det
forældrevalgte tilsyn skal ydes en godtgørelse efter
regler fastsat af undervisningsministeren. Reglerne vil
indebære, at godtgørelse ydes med et fast beløb
og for et mindste timetal. Bestemmelsen vil endvidere
indebære, at godtgørelse ikke ydes
tilsynsførende, der varetager tilsynet som led i deres
ansættelsesforhold, f.eks. kommunale
tilsynsførende.
Til nr. 10
Forslaget indebærer, at det ikke
længere er frivilligt, om en fri grundskole har en hjemmeside
på internettet. Dette skal ses i sammenhæng med 1)
lovens § 20 b, hvorefter undervisningsministeren kan indhente
alle oplysninger fra skolerne om bl.a. eleverne til brug for
gennemførelse af tilsyn, og bestemme at oplysningerne skal
leveres i elektronisk form, og 2) lovens § 20 c, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation
mellem skolen og bl.a. brugerne af skolen.
Til nr. 11 og 12
Forslagene er konsekvenser af forslagene i
henholdsvis nr. 1 og nr. 9.
Til nr. 13
Udgangspunktet er, at test alene kan anvendes med
skolens samtykke. Forslaget indebærer, at ministeren kan
beslutte, at test skal indgå i det yderligere tilsyn. Det vil
normalt blive anvendt således, at meddelelse herom vil blive
givet til skolen samtidig med meddelelsen om, at skolen er sat
under yderligere tilsyn. Test vil kun blive anvendt i de
tilfælde, hvor det yderligere tilsyn er begrundet i
usikkerhed om, hvorvidt skolens undervisning står mål
med den undervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen,
når det drejer sig om faglige færdigheder. Ved brug af
test vil der blive lagt vægt på skolens
undervisningsplaner, slutmål og delmål, jf. forslaget
til ny § 1 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 14
Efter den gældende lov om friskoler og
private grundskoler yder staten tilskud til de frie grundskolers
skolefritidsordning (SFO) ud fra antal årselever, der er
indskrevet i SFO fra skolens børnehaveklasse og 1.-3.
klasse. Tilskuddet ydes kun til SFO, hvor der opkræves
forældrebetaling. Der ydes ikke statsligt fripladstilskud til
SFO.
Det foreslås, at staten yder tilskud til
nedbringelse af forældrebetalingen for SFO inden for
bevillinger, der fastsættes på de årlige
finanslove. Tilskuddet fastsættes under hensyn til elevernes
og forældrenes økonomiske forhold og til, hvorvidt
bopælskommunen yder tilskud til forældrebetalingen.
I henhold til friskolelovens § 11, stk. 3,
fordeler Fordelingssekretariatet for friskoler og private
grundskoler tilskuddene efter § 17, stk. 1, mellem
skolerne.
Da bestemmelsen om tilskud til
forældrebetaling for SFO efter forslaget indsættes i
§ 17, stk. 1, indebærer det, at fordelingssekretariatet
fordeler tilskuddet til skolerne, og at fordelingssekretariatet kan
indhente de oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen
af dets opgaver med at fordele tilskuddet. Desuden fremgår
det af friskoleloven, at undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om administrationen af
fordelingssekretariatets opgaver.
I bekendtgørelse om tilskud til fri skoler
og private grundskoler m.v. er fastsat regler om beregning af
indkomstgrundlag m.v. til brug for beregningen af størrelsen
af tilskud til nedbringelse af skolepenge. De samme regler vil
kunne anvendes for tilskud til forældrebetalingen. Skolerne
fordeler pengene mellem forældrene efter retningslinier, der
fastsættes af fordelingssekretariatet.
Fordelingssekretariatet skal have tilskuddet til
forældrebetalingen udbetalt ved finansårets begyndelse,
hvilket også gælder for de øvrige tilskud, som
fordelingssekretariatet fordeler mellem skolerne.
Til § 2
Til stk. 1
Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås
til den 1. august 2005, dog foreslås
ikrafttrædelsestidspunktet for bestemmelsen om tilskud til
nedbringelse af forældrebetalingen for skolefritidsordninger
fastsat til dagen efter lovens offentliggørelse i
Lovtidende.
Til stk. 2
Efter forslaget træder bestemmelsen om
tilskud til nedbringelse af forældrebetaling for
skolefritidsordninger i kraft dagen efter lovens
ikrafttrædelse i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar
2005.
Til stk. 3
For så vidt angår de nye krav til en
skoles tilsynsførende, bestyrelsesmedlemmer og lærere
om at de skal beherske dansk i skrift og tale, fastsættes, at
kravene skal være opfyldt senest den 1. august 2006 for de
bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, der er
tilknyttet skolen den 31. juli 2005.
Hvis kravene ikke er opfyldt, vil
Undervisningsministeriet kunne tilbageholde tilskud, jf. lovens
§ 21, stk. 2.
Til stk. 4
For så vidt angår kravet om at
skolerne skal udarbejde undervisningsplaner, slutmål og
delmål fastsættes, at kravet skal være opfyldt
senest den 1. august 2006.
For så vidt angår de krav, der er
fastsat i bestemmelserne om evaluering og opfølgning
herpå fastsættes, at kravene skal være opfyldt
senest den 1. august 2007.
Hvis kravene ikke er opfyldt på disse
tidspunkter, vil Undervisningsministeriet kunne tilbageholde
tilskud, jf. lovens § 21, stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 5. juli 2004,
foretages følgende ændringer: 1. I § 1
indsættes før stk. 1 som nyt stykke: » Friskoler og
private grundskoler (frie grundskoler) kan inden for rammerne af
denne lov og lovgivningen i øvrigt give undervisning, der
stemmer med skolernes egen overbevisning og tilrettelægge
undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning. Skolerne
afgør inden for de samme rammer frit, hvilke elever de vil
have på skolerne.« Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4. |
§ 1. Friskoler
og private grundskoler (frie grundskoler) giver undervisning inden
for 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Frie grundskoler giver
tillige sprogstimulering, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Dette gælder dog
kun sprogstimulering af tosprogede børn, som
forældrene efter bestemmelserne i lov om folkeskolen har
pligt til at lade børnene deltage i. Skolerne skal forberede
eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
Skolerne kan tillige omfatte 1-årig undervisning på 10.
klassetrin og 1-årige børnehaveklasser. | | 2. I § 1, stk.
1, 1. pkt., der bliver § 1, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Friskoler og private grundskoler (frie grundskoler)«
til: »Frie grundskoler«. 3. § 1,
stk. 1, 4. pkt., der bliver § 1, stk. 2, 4. pkt.,
affattes således: »Skolerne skal efter deres formål og i
hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til
og respekt for menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.« |
| | 4. Efter § 1
indsættes: »§ 1 a.
Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, samt folkeskolens
obligatoriske emner. Stk. 2. Skolen udarbejder
undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er
nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen
hen mod slutmålene, beskrive på hvilke klasse- eller
alderstrin, der arbejdes med de forskellige fagområder og
emner, fastsætte mål for undervisningen på
bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb
(delmål) samt beskrive, hvorledes det samlede
undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig
udvikling. Stk. 3. I det omfang skolen ikke har
fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 2, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis
trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for
undervisning i folkeskolen. § 1 b. Skolen
skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene,
jf. § 38, om sit syn på elevernes udbytte af
skolegangen. Stk. 2. Som led i undervisningen skal
skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte.
Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen
tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs
behov og forudsætninger med det formål, at eleven
så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og
færdigheder, der følger af de fastsatte
slutmål. Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt
foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde
en plan for opfølgning på evalueringen. § 1 c. Skolen
skal offentliggøre sine slutmål, delmål og
undervisningsplaner, jf. § 1 a, og resultatet af evaluering og
opfølgningsplan, jf. § 1 b, stk. 3, på skolens
hjemmeside på internettet.« |
§ 5. € Stk. 5. Den overordnede ledelse af
skolen varetages af en bestyrelse, som er ansvarlig for skolens
drift over for undervisningsministeren. | | 5. I § 5, stk.
5, indsættes som 2. pkt. : »Bestyrelsesmedlemmer skal beherske dansk i
skrift og tale.« |
§ 6€ Stk. 8. For bestyrelsen, lederen og andre
ansatte ved institutionen gælder i øvrigt
bestemmelserne i forvaltningsloven kapitel 2 om inhabilitet og
kapitel 8 om tavshedspligt m.v. | | 6. § 5,
stk. 8, affattes således: »Stk. 8. Bestemmelserne i
forvaltningsloven kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om
tavshedspligt m.v. gælder for bestyrelsen, lederen og andre
ansatte ved skolen samt de tilsynsførende, der er
nævnt i § 9, stk. 2.« |
| | 7. Efter § 6
indsættes: »§ 6 a.
Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale. Dette
gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler
eller ved skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3, 2. og 3.
pkt.« |
§ 9. Tilsynet
med en fri grundskoles almindelige virksomhed, herunder med, at
skolen giver en undervisning inklusive sprogstimulering efter
§ 1, stk. 1, 2. pkt., som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, påhviler
forældrene til børn i skolen (forældrekredsen).
Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på
hvilken måde tilsynet skal udøves. Stk. 2. Forældrekredsen
vælger for højst 4 år en eller flere personer
til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den eller
de tilsynsførende skal endvidere påse, at
undervisningssproget er dansk. Forældrekredsen kan i stedet
anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at varetage disse
tilsynsopgaver. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om valget af den eller de
tilsynsførende. Den eller de tilsynsførende må
ikke tilhøre forældrekredsen, være medlem af
bestyrelsen, være ansat på skolen eller være gift
eller nært beslægtet med disse personer. Skolen skal
orientere kommunalbestyrelsen og Undervisningsministeriet om, hvem
der er valgt til at føre tilsyn. | | 8. § 9,
stk. 1, og 2, affattes således: »§ 9. Det
påhviler forældrene til børn i en fri grundskole
(forældrekredsen) at føre tilsyn med skolens
almindelige virksomhed, herunder med at skolen giver undervisning
og sprogstimulering efter § 1, stk. 2, 2. pkt., som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på
hvilken måde tilsynet skal udøves. Stk. 2. Forældrekredsen vælger
for højst 4 år en eller flere personer til at
føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den eller
de tilsynsførende skal endvidere påse, at skolen
opfylder kravet i § 1, stk. 2, 4. pkt., og at
undervisningssproget er dansk. Forældrekredsen kan i stedet
anmode kommunalbestyrelsen i skolekommunen om at varetage disse
tilsynsopgaver. Skolen skal orientere Undervisningsministeriet om,
hvem der er valgt til at føre tilsyn. Opfylder den eller de
tilsynsførende ikke på tilfredsstillende måde
kravene til tilsynet i henhold til denne lov, eller regler fastsat
i medfør heraf, kan undervisningsministeren
pålægge forældrekredsen inden for en
nærmere angiven frist at vælge en eller flere nye
tilsynsførende.« |
| | 9. I § 9
indsættes efter stk. 2 som nye stykker: »Stk. 3. Den eller de
tilsynsførende 1) skal til stadighed have sådanne faglige
og pædagogiske forudsætninger, at de er i stand til at
varetage et tilsyn med undervisningen på
grundskoleniveau, 2) skal beherske dansk i skrift og tale,
medmindre tilsynet føres ved de tyske mindretalsskoler eller
ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog
end dansk, 3) må ikke tilhøre
forældrekredsen, 4) må ikke være medlem af
bestyrelsen, 5) må ikke være ansat på
skolen, 6) må ikke være ansat eller
bestyrelsesmedlem på en anden fri grundskole, hvis skolens
ansatte eller bestyrelsesmedlemmer fører tilsyn med denne
anden frie grundskole, 7) må ikke være gift eller nært
beslægtet med personer, der er nævnt i nr. 3-6. Stk. 4. Skolen skal betale den eller de
personer, der er valgt som tilsynsførende, en
godtgørelse efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren.« Stk. 3-10 bliver herefter stk. 5-12. |
Stk. 5. Den eller de
tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig
tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens
bestyrelse om tilsynet efter stk. 2, herunder om elevernes
standpunkt i de fag, der er nævnt i stk. 2. I
tilfælde, hvor forældrekredsen har valgt flere
tilsynsførende, og hvor disse ikke er enige om affattelsen
af den skriftlige tilsynserklæring, skal dette fremgå
af erklæringen. Enhver tilsynsførende har ret til at
afgive sit særstandpunkt til forældrekredsen. Skolen
udleverer den skriftlige tilsynserklæring til
forældrekredsen og offentliggør den på skolens
hjemmeside på internettet, hvis skolen har en hjemmeside.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
formen for afgivelse af tilsynserklæringen. | | 10. I § 9, stk.
5, der bliver stk. 7, udgår », hvis skolen har en
hjemmeside«. |
Stk. 6. Skønner den eller de
tilsynsførende, at elevernes standpunkt, jf. stk. 2,
ikke står mål med, hvad der almindeligvis opnås i
folkeskolen, eller at skolens undervisning ikke opfylder kravene i
§ 1, stk. 1, 1. og 2. pkt., fastsættes en
frist på mindst 3 måneder til forbedring af forholdene.
Hvis den eller de tilsynsførende stadig finder
undervisningen mangelfuld, udfærdiger den eller de
tilsynsførende en erklæring herom, som sendes til
høring i forældrekredsen og i skolens bestyrelse. Hvis
den eller de tilsynsførende efter høringen fortsat
finder undervisningen mangelfuld, indsendes en begrundet
indberetning med de eventuelt afgivne høringssvar til
Undervisningsministeriet. Undervisningsministeren kan herefter
træffe beslutning om, at skolen ikke længere er en fri
grundskole efter denne lov, og at skolen ikke kan modtage tilskud
efter denne lov, medmindre ministeren skønner, at der er
behov for at iværksætte et yderligere tilsyn efter
stk. 7. | | 11. I § 9, stk.
6, 1. pkt., der bliver stk. 8, 1. pkt., § 9, stk. 8,
1. pkt., der bliver stk. 10, 1. pkt., § 9 b, stk. 2,
§ 15 a, stk. 1, 1. pkt., og § 37, stk. 1, 1.
pkt. , ændres »§ 1, stk. 1,« til:
»§ 1, stk. 2,«. 12. I § 9 stk.
6, 4. pkt., der bliver stk. 8, 4. pkt., ændres
»stk. 7« til: »stk. 9«, i stk. 9 ,
som bliver stk. 11, ændres »stk. 6 eller 8« til:
»stk. 8 eller 10«, og i stk. 10, der bliver
stk. 12, ændres »stk. 2, 3 og 7« til: »stk.
2, 5 og 9«. |
Stk. 7. Undervisningsministeren kan i
særlige tilfælde træffe beslutning om yderligere
tilsyn med en skole. Undervisningsministeren kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen i skolekommunen skal føre dette tilsyn.
Undervisningsministeren kan beslutte, hvorledes det yderligere
tilsyn i de enkelte konkrete tilfælde skal
udføres. | | 13. I § 9, stk.
7, 3. pkt., der bliver stk. 9, 3. pkt., indsættes efter
»udføres« : », herunder at der skal
anvendes test«. |
§ 17. Staten yder
tilskud til nedbringelse af skolepenge, til nedbringelse af
betaling for ophold på en kostafdeling og til
befordringsudgifter inden for bevillinger, der fastsættes
på de årlige finanslove. Tilskud til nedbringelse af
skolepenge og nedbringelse af betaling for ophold på en
kostafdeling fastsættes under hensyn til elevens og
forældrenes økonomiske forhold og til, hvorvidt
bopælskommunen yder tilskud til skolepengene eller
opholdet. | | 14. § 17,
stk. 1, affattes således: »Staten yder tilskud til nedbringelse af
skolepenge, til nedbringelse af forældrebetalingen for
skolefritidsordninger, til nedbringelse af betaling for ophold
på en kostafdeling og til befordringsudgifter inden for
bevillinger, der fastsættes på de årlige
finanslove. Tilskud til nedbringelse af skolepenge og
forældrebetaling for skolefritidsordning samt nedbringelse af
betaling for ophold på en kostafdeling fastsættes under
hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold
og til, hvorvidt bopælskommunen yder tilskud til
skolepengene, forældrebetalingen eller opholdet.« |