Fremsat 23-02-2005
1. behandlet / henvist til udvalg 02-03-2005
Betænkning afgivet 21-04-2005
Betænkning afgivet 26-04-2005
2. behandlet/henvist til udvalg 26-04-2005
Tillægsbetænkning afgivet 26-04-2005
3. behandlet, vedtaget 03-05-2005
Ministerområde:
Undervisningsministeriet
Loven gør det til et krav for skolerne at udarbejde slutmål, delmål og undervisningsplaner, at tilpasse undervisningen til den enkelte elev, at foretage løbende evaluering og at kontakte elevens hjem. Loven udvider endvidere skolens forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Loven skærper kravet om tilsynet med skolen, herunder at tilsynet skal foretages af både forældrene, de forældrevalgte tilsynsførende og undervisningsministeren. Loven stiller krav til danskkundskaber hos skolens lærere, bestyrelsesmedlemmer og tilsynsførende.
Endelig stadfæster loven skolens grundlæggende frihed til at give en undervisning, der er i overensstemmelse med skolens egen overbevisning, at tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning samt afgøre, hvilke elever der skal gå på skolen.
Baggrund:
Lovforslaget var med mindre ændringer en genfremsættelse af lovforslag nr. L 154 fra folketingsåret 2004-05 (1. samling).
Lovforslaget var et led i regeringens bestræbelser på at sikre et højt fagligt niveau i grundskolen og dermed give alle børn et fagligt fundament for fortsat uddannelse og beskæftigelse. Samtidig var lovforslaget en opfølgning på regeringens strategi for bedre integration.
Lovforslaget vedtaget med 90 stemmer (V, S, DF og KF) imod 21 (RV, SF og EL).