L 103 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige love på Undervisningsministeriets
område. (Afskæring af statstilskud og opkrævning
af betaling for visse udenlandske studerende).
Fremsat den 23. februar 2005 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love
på Undervisningsministeriets område
(Afskæring af statstilskud og
opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)
§ 1
I lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28.
november 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 361 af 19.
maj 2004 og lov nr. 479 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændring:
1. I § 14
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 2 og 4, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 6. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 5, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 7-9.
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 954 af 28. november
2003, som ændret ved § 7 i lov nr. 1156 af 19. december
2003, § 3 i lov nr. 98 af 18. februar 2004 og § 2 i lov
nr. 361 af 19. maj 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 15, stk.
1, ændres »stk. 2-6« til: »stk.
2-8«.
2. I § 15
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Udenlandske deltagere i
videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen
efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske deltagere efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 6. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske deltagere end
dem, der er nævnt i stk. 5, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8.
§ 3
I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om
mellemlange videregående uddannelser, som ændret ved
§ 9 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr.
1083 af 17. december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april
2003, foretages følgende ændring:
1. I § 10
indsættes som stk. 3 og 4 :
»Stk. 3. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og 2, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 4. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 3, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
§ 4
I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om
korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser),
som ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002,
§ 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr.
299 af 30. april 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 9
indsættes efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og § 9 a, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 7. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 6, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9.
2. § 9,
stk. 7, der bliver stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. Når en institution har
henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed og i
andre særlige tilfælde, kan ministeren godkende, at
udgifterne uanset bestemmelsen i stk. 1 helt eller delvis afholdes
af andre offentlige eller private midler, herunder ved
deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.«
§ 5
I lov om Danmarks
Journalisthøjskole, jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af
30. marts 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1156 af 19.
december 2003, foretages følgende ændring:
1. I § 9
indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 3, 2. pkt., hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 5. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 4, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.
§ 6
I lov om landbrugsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 23. oktober 2002, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, lov
nr. 1082 af 17. december 2002, § 5 i lov nr. 1083 af 17.
december 2002, § 2 i lov nr. 297 af 30. april 2003 og § 9
i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 16
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Udenlandske elever i
landbrugets overbygningsuddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og § 16 a, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske elever efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 3. Institutionens udbud af
overbygningsuddannelserne, jf. § 1, stk. 3, til andre
udenlandske elever end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.
2. I § 16, stk.
4, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til:
»stk. 5«.
3. I § 22, stk.
1, ændres »§ 16, stk. 5« til:
»§ 16, stk. 7«.
§ 7
I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages
følgende ændring:
1. I § 4
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter § 6, stk. 4 og 6, jf. § 6, stk. 1 og 9,
hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller
3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 3. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 2, sker som
indtægtsdækket virksomhed.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§ 8
Loven træder i kraft den 1. august 2006 og
gælder for udenlandske studerende, deltagere og elever, der
optages med henblik på at påbegynde en uddannelse i
efterårssemestret 2006 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Undervisningsministeren fremsatte den 7. oktober
2004 forslag til Lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Afskæring af
statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske
studerende), nr. L 23, jf. Folketingstidende 2004-05, 1. samling,
Tillæg A, side 662 og 648, Folketingets Forhandlinger, side
397. Lovforslaget nåede ikke at blive færdigbehandlet,
inden der blev udskrevet folketingsvalg.
Nærværende lovforslag er en
genfremsættelse af ovennævnte lovforslag, idet
lovforslagets ikrafttræden dog er udskudt et år til den
1. august 2006. Samtidig er bemærkningerne til lovforslaget
konsekvensrettet på baggrund heraf.
Forslaget er et led i regeringens
målsætning om en styrkelse af internationaliseringen af
uddannelserne. Undervisningsministeren og ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling afgav den 21. april 2004 redegørelse
nr. R 14 til Folketinget om styrket internationalisering af
uddannelserne. Det fremgår heraf, at den internationale
dimension i uddannelserne skal styrkes til gavn for den faglige og
pædagogiske kvalitet. Danske studerende og arbejdstagere skal
være i stand til at agere i internationale miljøer, og
studentermobiliteten skal øges både til og fra
Danmark.
Antallet af studerende uden for deres hjemland
forventes øget i de kommende år, og der vil derfor i
stigende grad blive udbudt uddannelse på det internationale
uddannelsesmarked med øget konkurrence til følge.
Det danske uddannelsessystem skal rustes til
denne udvikling, fordi øget internationalt samkvem styrker
danske uddannelser.
2. Gældende ret
Indtil sommeren 2003 har institutionerne
ubegrænset kunnet optage udenlandske
uddannelsessøgende i korte og mellemlange videregående
uddannelser og samtidig modtage almindeligt statstilskud for
optagelsen. I sommeren 2003 blev der indført en kvoteordning
for optagelse af uddannelsessøgende fra lande uden for
EU/EØS i korte og mellemlange videregående uddannelser
for at forhindre enkelte lande i at sende uddannelsessøgende
til gratis uddannelse i Danmark samt for at undgå, at
institutioner "importerer" uddannelsessøgende for at opveje
manglende national søgning. Ordningen begrænser
antallet af studerende fra lande uden for EU/EØS til
højst 15 pct. af det faktiske optag pr. år i korte og
mellemlange uddannelser og indebærer, at der højst
ydes almindeligt statstilskud til institutionerne op til disse 15
pct.. Kvoteordningen ophører med gennemførelsen af
lovforslaget.
3. Lovforslagets indhold
Med henblik på at kvalificere
efterspørgslen og opnå balance mellem ønsket om
at tiltrække flere udenlandske uddannelsessøgende og
ønsket om styring af merudgifter som følge heraf
indebærer lovforslaget, at taxametertilskuddet for visse
udenlandske studerende på videregående uddannelser
bortfalder, og at institutionernes udbud af uddannelse til disse
uddannelsessøgende skal ske som indtægtsdækket
virksomhed. Med forslaget vil en institution, der er godkendt til
at udbyde en videregående uddannelse med tilskud,
således uden tilskud kunne udbyde denne uddannelse til visse
udenlandske uddannelsessøgende og udstede deltagerbevis og
uddannelsesbevis for deltagelse i eller gennemførelse af
uddannelsen. Det er en forudsætning for udstedelse af
deltagerbevis og uddannelsesbevis til de pågældende
uddannelsessøgende, at uddannelsen fuldt ud er i
overensstemmelse med den uddannelse, der er givet godkendelse til,
og som i øvrigt er tilskudsudløsende for
institutionen. En institution, der i strid med reglerne for den
pågældende uddannelse, som der er givet godkendelse til
at udbyde, ændrer på en uddannelse, vil ikke kunne
udstede deltagerbevis eller uddannelsesbevis til disse
uddannelsessøgende for deltagelse i eller
gennemførelse af den godkendte uddannelse.
Med forslaget ændres følgende
love:
1) Lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.
2) Lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
3) Lov om mellemlange videregående
uddannelser.
4) Lov om korte videregående uddannelser
(erhvervsakademiuddannelser).
5) Lov om Danmarks Journalisthøjskole.
6) Lov om landbrugsuddannelser.
7) Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse).
Baggrunden for, at også uddannelseslovene
foreslås ændret, er, at disse love også
indeholder visse tilskudsbestemmelser.
Forslaget omhandler udenlandske
uddannelsessøgende, der hverken efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller aftaler, som Danmark har indgået,
har krav på ligestilling med danske statsborgere. Aftaler,
der er indgået af Den Europæiske Union, betragtes
også efter forslaget som en del af EU-retten.
Forslaget er møntet på
uddannelsessøgende, der kommer til Danmark for at studere,
og hvor opholdsgrundlaget er uddannelse, og på
uddannelsessøgende, der uddannes på en dansk
uddannelsesinstitution, og hvor undervisningen er tilrettelagt som
fjernundervisning. Der henvises til redegørelse nr. R 14 om
styrket internationalisering af uddannelserne. En institutions
udbud af uddannelse til udenlandske studerende, der ikke har krav
på ligestilling med danske statsborgere, kan ikke
udløse statstilskud til institutionen.
Forslaget vil indebære, at deltagerbetaling
som noget nyt skal opkræves af uddannelsessøgende, der
optages på almindelige adgangsvilkår i ordinære
uddannelser, uanset om de uddannelsessøgende optages
enkeltvis eller efter rekvirering på særlige hold.
Udbuddet af uddannelse til de pågældende
uddannelsessøgende kan ikke udløse statstilskud til
institutionen, uanset om de har ophold her i landet eller ej,
herunder også når de deltager i fjernundervisning.
Betalingsordningen vil dog ikke omfatte de
uddannelsessøgende, som 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, eller 2) er udvekslet med
danske uddannelsessøgende efter aftale mellem en dansk
institution og en institution i udlandet, eller 3) efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, særlige konventioner og
udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling med danske
statsborgere ved optagelse på de pågældende hele
eller dele af hele uddannelser. Familiesammenførte
udlændinge og udlændinge, der har fået asyl i
Danmark, vil således ikke blive omfattet af
betalingsordningen.
Det forudsættes, at hver udenlandsk
studerende, der kommer til Danmark i henhold til en
udvekslingsaftale, modsvares af en dansk studerende, der er rejst
til udlandet for en tilsvarende periode.
Med hensyn til åben uddannelse skal
uddannelsesinstitutionen i henhold til gældende lov og efter
et nærmere fastsat beregningsgrundlag opkræve betaling
for deltagelse i undervisningen inklusive prøver og anden
bedømmelse. Staten yder dog tilskud til delvis dækning
af undervisningsudgifter inklusive prøver og anden
bedømmelse og udgifter til administration, ledelse og
bygningsdrift og ved supplerende uddannelsesaktiviteter for
individuel deltagelse. Med forslaget bortfalder statstilskuddet til
delvis dækning af undervisningsudgifter m.m. for de
pågældende udenlandske uddannelsessøgendes
individuelle deltagelse. Herved sidestilles institutionens udbud af
åben uddannelse til disse uddannelsessøgende med udbud
af uddannelse til virksomheder eller lignende, der efter
gældende lov sker som indtægtsdækket virksomhed,
og hvortil der ikke ydes statstilskud. Ved åben uddannelse
gælder som udgangspunkt de samme vilkår for optagelse
som på den ordinære uddannelse.
Forslaget indebærer, at optagelse af
udenlandske uddannelsessøgende sker på de betingelser,
der for den pågældende uddannelse er fastsat om
mødepligt, deltagerpligt og omfanget af studie- eller
praktikophold i Danmark eller i udlandet.
Ordningen foreslås at træde i kraft
fra og med studieåret 2006/07. Samtidig bortfalder
kvoteordningen på de korte og mellemlange videregående
uddannelser, da den ikke harmonerer med ønsket om
øget mobilitet.
Forslaget indebærer blandt andet:
a) Uddannelsesinstitutionerne får frihed
til at drive kommercielle uddannelsesaktiviteter på det
globale uddannelsesmarked gennem opkrævning af betaling fra
visse udenlandske uddannelsessøgende.
b) Danmark kan få del i den
betalingsdygtige del af udenlandske uddannelsessøgende.
c) Optagelse af udenlandske
uddannelsessøgende omfattet af betalingsordningen
indebærer, at de ikke udløser statstilskud, men at
optagelsen sker som indtægtsdækket virksomhed.
Institutionerne vil med forslaget kunne udbyde deres
hovedaktiviteter til de pågældende udenlandske
uddannelsessøgende. Da der vil blive tale om konkurrence
på det internationale marked, får institutionerne
hermed frihed til at fastsætte en betaling, der ligger over
de langsigtede gennemsnitsomkostninger. Dette kan udgøre et
incitament til at forbedre uddannelsernes kvalitet og dermed
tiltrække flere kvalificerede uddannelsessøgende.
Samtidig hermed foreslår regeringen, at
højt kvalificerede uddannelsessøgende fra
prioriterede lande uden for EU/EØS m.v. får mulighed
for tildeling af friplads. Det indebærer, at institutionerne
ikke kan opkræve betaling af disse uddannelsessøgende.
Desuden foreslås det, at de pågældende
uddannelsessøgende modtager et stipendium til delvis
dækning af leveomkostningerne mindst svarende til den danske
SU. Gennem friplads- og stipendieordningen vil uddannelse kunne
understøtte erhvervspolitikken. Der henvises til det
samtidigt fremsatte lovforslag herom.
Der er ikke lagt op til ændringer i
forholdene for de udenlandske uddannelsessøgende, der kommer
hertil som led i internationale udvekslingsprogrammer og
udvekslingsaftaler mellem uddannelsesinstitutioner.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Indførelsen af betalingsordningen vil
medføre en mindreudgift til taxametertilskud til de
ordinære korte og mellemlange videregående uddannelser
samt åben uddannelse. Statens mindreudgift til ordinære
korte og mellemlange videregående uddannelser vurderes at
udgøre 10 mio. kr. i 2007, 23 mio. kr. i 2008 og 28 mio. kr.
i 2009. Der er ingen økonomiske konsekvenser i 2006, idet
tilskud til korte og mellemlange videregående uddannelser
udløses på baggrund af beståede semestre,
hvilket medfører, at aktivitet gennemført i 2006
først udløser taxametertilskud til
undervisningsudgifter i 2007 med ½ års forsinkelse.
Statens mindreudgift til åben uddannelse vurderes på
nuværende tidspunkt at være begrænset.
Initiativet skal ses i sammenhæng med
den foreslåede friplads- og stipendieordning for udvalgte
studerende fra lande uden for EU/EØS, jf. det samtidigt
hermed fremsatte lovforslag herom, samt forslaget om et
internationaliseringstaxameter på erhvervsuddannelserne og
korte videregående uddannelser i redegørelse nr. R 14
til Folketinget om styrket internationalisering af
uddannelserne.
Lovforslaget indeholder ingen
økonomiske konsekvenser for amtskommuner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Indførelse af ordningen vurderes ikke
at have administrative konsekvenser for staten, amtskommuner og
kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Studerende, der efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, har krav på ligestilling med danske
statsborgere, indgår fortsat ved beregningen af
taxametertilskud og kan ikke optages som betalende
heltidsstuderende. Forslaget indeholder derfor ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt
til høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Amtsrådsforeningen, KL, Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte, Danmarks Evalueringsinstitut,
Rektorkollegiet, CVU-rektorkollegiet, Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved
tekniske skoler, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen
af landbrugsskoler, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri,
Danmarks Erhvervsskoleforening, Handelsskolernes
Lærerforening, Dansk Teknisk Lærerforbund,
Akademikernes Centralorganisation, Lærernes
Centralorganisation, Rådet for Mellemlange Videregående
Uddannelser, Erhvervsakademirådet, Rådet om
Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Rådet for de
grundlæggende erhvervsuddannelser, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
CIRIUS, Rigsrevisionen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Konkurrencestyrelsen, Danske
Studerendes Fællesråd, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danmarks Landboungdom, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes
Landsråd, Landbrugsuddannelsesudvalget, Foreningen af frie
Samarbejdende MVU-Institutioner, Lærerseminariernes
Rektorforsamling, Pædagogernes Rektorforsamling og
Sundhedsstyrelsen.
Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.
10. Vurdering af konsekvenser
for lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | 10 mio. kr. i 2007, 23 mio. kr. i 2008 samt
stigende til 28 mio. kr. i 2009 | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.
Til nr. 1
Det foreslås, at udenlandske studerende kun
kan udløse statstilskud, hvis de 1) er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, eller
2) er udvekslet med danske uddannelsessøgende efter aftale
mellem en dansk institution og en institution i udlandet, eller 3)
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, særlige
konventioner og udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling
med danske statsborgere ved optagelse på de
pågældende hele eller dele af hele uddannelser.
Med forslaget vil en institution, der er godkendt
til at udbyde en uddannelse med tilskud, kunne udbyde den samme
uddannelse uden tilskud til disse udenlandske studerende.
Udlændinge omfattet af
udlændingelovens § 9 c, jf. §§ 28 og 31 i
bekendtgørelse nr. 581 af 10. juli 2002 om udlændinges
adgang her til landet (udlændingebekendtgørelsen),
hvorefter udlændinge kan få midlertidig
opholdstilladelse for højst et år ad gangen til
deltagelse i en hel videregående uddannelse, vil som
følge af forslaget ikke udløse tilskud, medmindre
dette følger af EU-retten, konventioner eller aftaler, jf.
de almindelige bemærkninger under pkt. 3. Udenlandske
studerende, som en uddannelsesinstitution indskriver som led i en
gensidig udvekslingsaftale, vil dog udløse tilskud.
Det foreslås, at institutionernes udbud af
uddannelse til de udenlandske studerende til deltagelse i den
almindelige undervisning og prøver, og som ikke
længere vil være tilskudsberettigede, sker som
indtægtsdækket virksomhed. De studerende vil kunne
optages enten enkeltvis eller på hold, der er særligt
tilrettelagt efter rekvirering af f.eks. de pågældendes
hjemland, en udenlandsk eller dansk virksomhed eller en udenlandsk
eller dansk organisation.
Til § 2
Lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr.
2.
Til nr. 2
Der henvises til bemærkningerne til §
1.
Til § 3
Lov om mellemlange videregående
uddannelser
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til §
1.
Til § 4
Lov om korte videregående
uddannelser (erhvervsakademiuddannelser)
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til §
1.
Til nr. 2
I konsekvens af forslaget i nr. 1 udgår
reglen i den gældende § 9, stk. 7, 1. pkt., om, at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om betaling for
særligt tilrettelagt undervisning med henblik på
udenlandske studerende.
Til § 5
Lov om Danmarks
Journalisthøjskole
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til §
1.
Til § 6
Lov om landbrugsuddannelser
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til §
1.
Til nr. 2 og 3
Forslagene er en konsekvens af forslaget i nr.
1.
Til § 7
Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Til nr. 1
Åben uddannelse er kendetegnet ved allerede
at være omfattet af deltagerbetaling, samtidig med at den er
tilskudsberettigende. Det gælder ubetinget på det
videregående niveau.
Med forslaget vil udenlandske
uddannelsessøgende, der ikke har krav på ligestilling
med danske statsborgere, ikke kunne udløse statstilskud til
videregående uddannelsesaktiviteter under åben
uddannelse. Det foreslås, at optagelse af de
pågældende uddannelsessøgende i forløb
under åben uddannelse sker som indtægtsdækket
virksomhed.
For åben uddannelse gælder allerede,
jf. lovens § 4, stk. 1, at institutionerne kan udbyde
åben uddannelse som indtægtsdækket virksomhed til
hold fra virksomheder eller lignende, som ønsker et
særligt tilrettelagt uddannelsesforløb.
Med forslaget vil adgangen til at udbyde
indtægtsdækket virksomhed ikke længere være
begrænset til hele hold fra virksomheder eller lignende, idet
udbudet som indtægtsdækket virksomhed også kan
ske til enkelte udenlandske uddannelsessøgende, der ikke har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3. Lovforslagets indhold.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2006.
Udenlandske uddannelsessøgende, der er
optaget i en uddannelse under den gældende kvoteordning,
berøres ikke af lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28.
november 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 361 af 19.
maj 2004 og lov nr. 479 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændring: 1. I § 14
indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 2 og 4, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 6. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 5, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 5-7 bliver herefter stk. 7-9. |
| | § 2 I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 954 af 28. november
2003, som ændret ved § 7 i lov nr. 1156 af 19. december
2003, § 3 i lov nr. 98 af 18. februar 2004 og § 2 i lov
nr. 361 af 19. maj 2004, foretages følgende
ændringer: 1. I § 15, stk.
1, ændres »stk. 2-6« til: »stk.
2-8«. 2. I § 15
indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Udenlandske deltagere i
videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen
efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske deltagere efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 6. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske deltagere end
dem, der er nævnt i stk. 5, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8. |
| | § 3 I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om
mellemlange videregående uddannelser, som ændret ved
§ 9 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr.
1083 af 17. december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april
2003, foretages følgende ændring: 1. I § 10
indsættes som stk. 3 og 4 : »Stk. 3. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og 2, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 4. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 3, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« |
| | § 4 I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om
korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser),
som ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002,
§ 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr.
299 af 30. april 2003, foretages følgende
ændringer: 1. I § 9
indsættes efter stk. 5 som nye stykker: »Stk. 6. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og § 9 a, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 7. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 6, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9. |
§ 9. € Stk. 7. Når en institution har
henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed
eller har tilrettelagt undervisning med henblik på
udenlandske studerende og i andre særlige tilfælde, kan
ministeren dog godkende, at udgifterne helt eller delvis afholdes
af andre offentlige eller private midler, herunder ved
deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere
regler herom. | | 2. § 9,
stk. 7, der bliver stk. 9, affattes således: »Stk. 9. Når en institution har
henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed og i
andre særlige tilfælde, kan ministeren godkende, at
udgifterne uanset bestemmelsen i stk. 1 helt eller delvis afholdes
af andre offentlige eller private midler, herunder ved
deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.« |
| | § 5 I lov om Danmarks
Journalisthøjskole, jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af
30. marts 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1156 af 19.
december 2003, foretages følgende ændring: |
| | 1. I § 9
indsættes efter stk. 3 som nye stykker: »Stk. 4. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 3, 2. pkt., hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 5. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 4, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9. |
| | § 6 I lov om landbrugsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 23. oktober 2002, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, lov
nr. 1082 af 17. december 2002, § 5 i lov nr. 1083 af 17.
december 2002, § 2 i lov nr. 297 af 30. april 2003 og § 9
i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende
ændringer: 1. I § 16
indsættes efter stk. 1 som nye stykker: »Stk. 2. Udenlandske elever i
landbrugets overbygningsuddannelser kan kun indgå i
beregningen efter stk. 1 og § 16 a, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske elever efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 3. Institutionens udbud af
overbygningsuddannelserne, jf. § 1, stk. 3, til andre
udenlandske elever end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7. 2. I § 16, stk.
4, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til:
»stk. 5«. 3. I § 22, stk.
1, ændres »§ 16, stk. 5« til:
»§ 16, stk. 7«. |
| | § 7 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages
følgende ændring: 1. I § 4
indsættes efter stk. 1 som nye stykker: »Stk. 2. Udenlandske studerende
på videregående uddannelser kan kun indgå i
beregningen efter § 6, stk. 4 og 6, jf. § 6, stk. 1 og 9,
hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er udvekslet med danske studerende efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere. Stk. 3. Institutionens udbud af
videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end
dem, der er nævnt i stk. 2, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4. |