Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov ændring af forskellige
love på Undervisningsministeriets område
(Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling
for visse udenlandske studerende)
(Lovforslag nr. L 103).
Lovforslaget er en genfremsættelse af L nr.
23, som blev fremsat den 7. oktober 2004, men som ikke nåede
at blive færdigbehandlet, inden der blev udskrevet
folketingsvalg. Lovforslagets ikrafttræden er dog udskudt et
år til den 1. august 2006, ligesom bemærkningerne til
lovforslaget er konsekvensrettet på baggrund heraf.
Lovforslaget, der skal ses i sammenhæng
med det samtidigt hermed fremsatte forslag til Lov om stipendier
til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange
videregående uddannelser, fremsættes som et led i
regeringens målsætning om en styrkelse af
internationaliseringen af uddannelserne.
Undervisningsministeren og ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling afgav den 21. april 2004
redegørelse nr. R 14 til Folketinget om styrket
internationalisering af uddannelserne. Det fremgår heraf, at
den internationale dimension i uddannelserne skal styrkes til gavn
for den faglige og pædagogiske kvalitet, og at
studentermobiliteten skal øges både til og fra
Danmark.
Antallet af studerende uden for deres hjemland
forventes øget i de kommende år, og der vil derfor i
stigende grad blive udbudt uddannelse på det internationale
uddannelsesmarked med øget konkurrence til følge. Det
danske uddannelsessystem skal rustes til denne udvikling, fordi
øget internationalt samkvem styrker danske uddannelser. Med
henblik herpå foreslås det, at loven træder i
kraft den 1. august 2006, så den gælder for udenlandske
studerende, deltagere og elever, der optages med henblik på
at begynde en uddannelse i efterårssemestret 2006 eller
senere.
Hovedsigtet med lovforslaget er at kvalificere
efterspørgslen og opnå balance mellem ønsket om
at tiltrække flere udenlandske uddannelsessøgende og
ønsket om styring af merudgifter som følge heraf. Det
indebærer, at en institution, der er godkendt til at udbyde
en videregående uddannelse med tilskud, vil kunne udbyde
samme uddannelse uden tilskud til visse udenlandske
uddannelsessøgende som indtægtsdækket
virksomhed.
Med lovforslaget får
uddannelsesinstitutionerne frihed til at drive kommercielle
uddannelsesaktiviteter på det globale uddannelsesmarked
gennem udbud af deres ordinære uddannelsesaktiviteter
på det globale uddannelsesmarked. Da der vil blive tale om
konkurrence på det internationale marked, kan institutionerne
fastsætte en betaling, der ligger over de langsigtede
gennemsnitsomkostninger. Dette kan udgøre et incitament til
at forbedre uddannelsernes kvalitet og dermed tiltrække flere
kvalificerede uddannelsessøgende.
De uddannelsessøgende, der omfattes af
betalingen, er udenlandske uddannelsessøgende, der hverken
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller aftaler, som
Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere. Familiesammenførte udlændinge og
udlændinge, der har fået asyl i Danmark, vil €" i
lighed med udvekslingsstudenter €" ikke blive omfattet af
betalingsordningen.
Betalingsordningen vil derfor ikke omfatte
udenlandske uddannelsessøgende, som 1) er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, eller
2) er udvekslet med danske uddannelsessøgende efter aftale
mellem en dansk institution og en institution i udlandet, eller 3)
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, særlige
konventioner og udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling
med danske statsborgere ved optagelse på de
pågældende uddannelser.
Idet jeg henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.