Miljø- og Planlægningsudvalget (MPU) Alm. del

Samling: 2004-05 (2. samling)

Spørgsmål 105

Selv i det tilfælde hvor Indien ignorerer Beslutning VII/26, og ikke mener, at et skib både kan være skib og affald, skal Indien respektere, at Danmark har defineret skibet som farligt affald. Det følger af Baselkonventionens artikel 1.1.b, hvoraf det fremgår, at hvis afsender-, transit- eller modtagerlandet definerer færgen som farligt affald, er det farligt affald under Baselkonventionen. Denne dobbeltsikring er lagt ind i konventionen hovedsageligt for at beskytte udviklingslandene mod forsøg fra OECD-eksportørers lemfældige definition af farligt affald. Er ministeren enig i, at Danmarks definition af færgen som farligt affald er også gør at Indien bør respektere definitionen?
Dato: 06-05-2005
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 19-05-2005
Modtaget: 20-05-2005
Omdelt: 20-05-2005

MPU alm. del - svar på spm. 105, fra miljøministeren

spm105 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-05-2005
Modtaget: 06-05-2005
Omdelt: 06-05-2005

Spm. om, hvorvidt Indien bør respektere Danmarks definition af færgen som farligt affald, til miljøministeren