J.nr. M 3034-0036
Den 19. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 105 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 6. maj 2005.
Spørgsmål nr. 105:
Selv i det tilfælde hvor Indien ignorerer Beslutning V II/26, og ikke mener, at et
skib både kan være skib og affald, skal Indien respektere, at Danmark har de-
fineret skibet som farligt affald. Det følger af Baselkonventionens artikel 1.1.b,
hvoraf det fremgår, at hvis afsender-, transit- eller modtagerlandet definerer
færgen som farligt affald, er det farligt affald under Baselkonventionen. Denne
dobbeltsikring er lagt ind i konventionen hovedsageligt for at beskytte udvik-
lingslandene mod forsøg fra OECD -eksportørers lemfældige definition af fa r-
ligt affald. Er ministeren enig i, at Danmarks definition af færgen som farligt a f-
fald også gør, at Indien bør respektere definitionen?
Svar:
Som nævnt har Basel Konventionen primært til formål at beskytte u -landene
mod i-landenes eksport af affald til u-landene. Basel Konventionen har her-
udover til formål at sikre, at der sker anmeldelse af eksport af det affald, der
efter Basel Konventionen er anmeldepligtigt.
Farligt affald er altid anmeldepligtigt i henhold til Konventionen. Farligt affald
kan være defineret som fa rligt under konventionen (artikel 1, stk. 1a), og vil i
det tilfælde være opført på konventionens bilag VIII. Desuden kan det være
farligt i henhold til national lovgivning (artikel 1,stk. 1b)
Danmark er af den opfattelse, at skibe, som ejeren agter at skille sig af med,
og som indeholder farlige stoffer, falder ind under artikel 1, stk. 1b. Jeg har i
min henvendelse til den indiske minister gjort opmærksom på, at det er min
opfattelse, at skibet er affald, og at skibet skal betragtes som farligt affald på
grund af tilstedevære lsen af asbest på skibet.
Indien burde således ikke have tilladt skibet at lande på stranden i Indien.
Der er imidlertid ikke, som beskrevet i mit svar på udvalgets spørgsmål 93,
legale midler i konventionen, der kan tvinge inderne til at handle i overens-