L 67 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om erhvervsfremme. (Regler om industrisamarbejde ved
køb af forsvarsmateriel og betaling for
akkrediteringsydelser)
Fremsat den 27. oktober 2004 af
økonomi‑ og erhvervsministeren Bendt Bendtsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsfremme
(regler om industrisamarbejde ved køb
af forsvarsmateriel og betaling for akkrediteringsydelser)
§ 1
I lov om erhvervsfremme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 992 af 8. december 2003, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 6
indsættes:
» § 6 a.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
industrisamarbejde mellem udenlandske leverandører og danske
virksomheder i forbindelse med Danmarks indkøb af
forsvarsmateriel.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan pålægge berørte danske
virksomheder at afgive de oplysninger om
industrisamarbejdsaftalernes gennemførelse og opfyldelse,
der er nødvendige for at føre kontrol med
overholdelse af reglerne om industrisamarbejde. «
2. §
13 affattes således:
» § 13.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrer til dækning af udgifterne ved
administration af loven.
Stk. 2. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
administrationen af de i § 10, stk. 1, 1. og 2. punktum,
nævnte opgaver til en privat organisation, jf. § 10,
stk. 4, kan denne for driftsopgaverne i forbindelse med levering af
akkrediteringsydelser beregne sig en kommercielt baseret betaling.
Rammerne for fastsættelsen af den kommercielle betaling skal
dog aftales mellem styrelsen og den private organisation.
Stk. 3. Ved driftsopgaver som nævnt i
stk. 2 forstås akkreditering af laboratorier til
prøvning og kalibrering samt akkreditering af virksomheder
til certificering, inspektion, attestering og
miljøverifikation, både i Danmark og i udlandet, jf.
§ 10, stk. 1, 1. og 2. punktum.«
3. I § 14
indsættes efter stk. 1 som nyt stk.:
» Stk. 2. Den,
der undlader at efterkomme pålæg efter § 6 a, stk.
2, kan straffes med bøde.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland
og Færøerne. Dog kan § 13 i lov om
erhvervsfremme, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
sættes i kraft for Grønland og Færøerne
ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
grønlandske og færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund,
formål og indhold.
Lovforslaget indeholder to selvstændige
ændringer af erhvervsfremmeloven.
a. Lovforslaget giver ministeren hjemmel til at
fastsætte regler for det industrisamarbejde mellem
udenlandske og danske virksomheder, der er udløber af
forsvarets indkøb af forsvarsmateriel.
b. Forslaget ændrer ordlyden af § 13,
stk. 2, og tilføjer et nyt stk. 3, så der skabes
hjemmel til, at Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, der
efter aftale med Sikkerhedsstyrelsen tilbyder dansk erhvervsliv
akkreditering, kan tage en markedsbestemt betaling for sine
akkrediteringsydelser.
Ad a. Baggrund og formål
med bemyndigelsesbestemmelsen om industrisamarbejde samt
udmøntningen heraf.
Siden indkøbet af Draken-fly i
1960´erne har det været fast dansk praksis at
kræve, at udenlandske leverandører af forsvarsmateriel
til forsvaret skal indgå en industrisamarbejdsaftale med
Erhvervs- og Byggestyrelsen inden kontraktunderskrivelsen med
forsvaret. I industrisamarbejdsaftalen forpligter den udenlandske
leverandør sig til at lægge ordrer hos danske
forsvarsrelaterede virksomheder for et beløb svarende til
100 procent af forsvarets indkøb af forsvarsmateriel under
den konkrete kontrakt. Ved kontraktens indgåelse opstår
der således en "udestående forpligtelse" for den
udenlandske leverandør til at lægge ordrer hos danske
virksomheder. Industrisamarbejdsaftalen fastlægger en
afviklingsplan og et sluttidspunkt for opfyldelse af aftalen. Der
skal én gang årligt sendes en rapport til Erhvervs- og
Byggestyrelsen, hvor der redegøres for afviklingen.
Industrisamarbejdsaftaler er kendt i alle
vestlige lande. Danmark har i sin praksis været på
linje med andre mindre europæiske lande, som f.eks. Norge,
Belgien og Holland. Baggrunden for industrisamarbejdskravene er, at
forsvarsmarkedet har været præget af national
beskyttelse, hvor en national våbenindustri til enhver tid
har kunnet regne med ordrer om udvikling og produktion til det
nationale forsvar. Med kravet om industrisamarbejde og dermed
adgang til forsvarsmaterielmarkedet har de mindre lande søgt
at opretholde en national forsvarsmaterielproduktion og at
ligestille den nationale forsvarsindustri med forsvarsindustrien i
de større europæiske lande og USA, hvor forsvaret har
været stort nok til i sig selv at oppebære en national
forsvarsindustri.
Den udbredte anvendelse af "køb
nationalt-princippet" hos alle større
våbenproducerende vestlige lande har været mulig, fordi
våbenindkøb er undtaget fra WTO-reglerne om udbud af
offentlige indkøb. For EU-landenes vedkommende er der
tillige undtagelser fra de tilsvarende EU-regler om udbud.
Undtagelsen fremgår af traktatens art. 296.
Kravet om industrisamarbejdsaftaler fremgår
som en fast standard i forsvarets aktstykker vedr.
materielanskaffelser i udlandet. Derudover er
industrisamarbejdsaftalerne baseret på administrativt
fastlagte retningslinjer, som er godkendt af økonomi- og
erhvervsministeren og forsvarsministeren og fastsat efter
forhandling med forsvarsindustrien, repræsenteret ved Dansk
Industri og Dansk Metal.
Det har siden midten af 1960´erne med
få undtagelser været muligt at få
leverandørerne til at opfylde deres forpligtelser til at
placere ordrer hos danske virksomheder på basis af de
administrativt fastlagte retningslinjer, om end det ofte har
været forbundet med store forsinkelser. Eneste
sanktionsmiddel har været truslen om at udelukke den
udenlandske leverandør fra nye kontrakter med forsvaret,
hvis forpligtelsen til industrisamarbejde ikke blev opfyldt.
I de senere år har store anskaffelser som
f.eks. transportfly og helikoptere under det forrige forsvarsforlig
fået leverandørernes udestående forpligtelser
til at stige. Udeståendet steg i begyndelsen af
forsvarsforligsperioden hurtigt til over 7 mia. kr., og det er for
tiden ca. 6 mia. kr. mod et niveau sidst i 1990´erne på
omkring 3 mia. kr. De udestående forpligtelser skal
typisk afvikles over en periode på 5 €" 8 år. Der
har gennem årene været en relativt stabil afvikling
på godt 1 mia. kr. pr. år. Det udestående
beløb skal ses i forhold til den danske forsvarsrelaterede
industris årlige omsætning på ca. 1,5 mia.
kr.
Det forventes, at danske myndigheders
indkøb af forsvarsmateriel i de kommende år under det
nye forsvarsforlig vil være af et betydeligt omfang og vil
kunne generere en endnu større udestående
forpligtelse. Regeringen har derfor taget initiativ til at styrke
de udenlandske leverandørers incitamenter til at indgå
kontrakter med danske forsvarsrelaterede virksomheder så
hurtigt som muligt.
Den 1. juni 2004 blev de administrativt fastlagte
retningslinier revideret. De nye retningslinier gør det
hensigtsmæssigt at tilvejebringe en udtrykkelig lovhjemmel,
der bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om
industrisamarbejde. De regler, der vil blive udstedt, vil
være de gældende administrativt fastsatte
retningslinjer. Reglerne vil dog kunne justeres, hvis der viser sig
behov herfor.
Med de nye retningslinier blev der bl.a.
indført nye krav, sanktioner og belønninger. Kravet
er, at den udenlandske leverandør skal indgå
kontrakter med danske forsvarsrelaterede virksomheder for 30
procent af den samlede forpligtelse inden 2 år efter
indgåelsen af kontrakten med forsvaret. Sanktionen er, at
hvis kravet ikke er opfyldt, skal leverandøren betale det
beløb, der på dette tidspunkt mangler i opfyldelse af
pligten til at lægge ordrer på op til 30 procent, til
Erhvervs- og Byggestyrelsen. Inden da skal der stilles en
bankgaranti som sikkerhed for betalingen. Hvis leverandøren
indgår kontrakter for mere end 30 procent inden 2 år,
opnår leverandøren til gengæld en rabat, der
svarer til overopfyldelsen. Har leverandøren f.eks.
indgået kontrakter med danske virksomheder for 40 procent
inden 2 år, reduceres den samlede forpligtelse fra 100 til 90
procent.
Det forventes ikke, at sanktionen vil finde
anvendelse i praksis. To år vurderes at være rimelig
tid til at indgå kontrakter for 30 procent, og de fleste
leverandører forventes at stræbe efter den attraktive
rabat, som følger af at indgå flere kontrakter end
krævet.
Indførelsen af en bankgaranti som
sanktionsmiddel har været nøje drøftet mellem
Dansk Industri, Forsvarsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet for at opnå en balance mellem at presse
udenlandske leverandører til at lægge ordrer i Danmark
og at undgå ekstra omkostninger for Forsvaret i forbindelse
med nye anskaffelser.
Med indførelsen af et nyt sanktionsmiddel
kan der imidlertid opstå et direkte økonomisk
mellemværende mellem Erhvervs- og Byggestyrelsen og de
udenlandske leverandører. Der vil i princippet kunne komme
betydelige økonomiske interesser i spil vedrørende
bankgarantien.
Hvis en bankgaranti mod forventning indfries, er
hensigten at anvende midlerne til først at dække
Erhvervs- og Byggestyrelsens udgifter til administration af
industrisamarbejdsaftalerne og dernæst i henhold til lovens
§ 3 til at etablere forsknings- og udviklingsaktiviteter, som
har til formål at fremme opfyldelsen af fremtidige
forsvarsmaterielbehov for forsvaret .
Fornøden finansiel hjemmel til anvendelse
af eventuelle indtægter fra bankgarantierne i
overensstemmelse med ovennævnte vil blive søgt ved
optagelse på Finansloven.
For at sikre, at der indgås
industrisamarbejdsaftaler, vil Forsvarsministeriet i kontrakterne
med udenlandske leverandører gøre opmærksom
på, at det er en forudsætning for
kontraktindgåelsen, at der forinden skal være
indgået en industrisamarbejdsaftale med Erhvervs- og
Byggestyrelsen, og at denne kan indeholde krav om en
bankgaranti.
Gennemførelsen af
industrisamarbejdsaftalerne, herunder træk på stillede
bankgarantier, forudsætter tillige, at der føres
kontrol med, hvilke kontrakter, der indgås, og hvordan de
opfyldes. De danske forsvarsrelaterede virksomheder, der vil komme
til at nyde godt af industrisamarbejdsaftalerne, vil derfor blive
pålagt at afgive de for kontrollen fornødne
oplysninger. Den foreslåede formulering giver ministeren
hjemmel hertil.
Industrisamarbejdet er erhvervsfremme. Hensigten
er at sikre den danske forsvarsrelaterede industri ordrer på
et marked, som det kan være særdeles vanskeligt for de
i en international sammenhæng mindre danske virksomheder at
trænge ind på. En understregning af det
erhvervsfremmende i industrisamarbejdet ses af, at den politiske
aftale mellem økonomi- og erhvervsministeren,
forsvarsministeren og Dansk Industri indebærer muligheden for
etablering af forsknings- og udviklingsaktiviteter, som har til
formål at fremme opfyldelsen af fremtidige
forsvarsmaterielbehov for forsvaret .
Gennemførelsen af industrisamarbejdet
involverer både Erhvervs- og Byggestyrelsen og
Forsvarsministeriet, samt danske virksomheder. De krav, der ved
kontraktindgåelse om forsvarsmateriel skal stilles til de
udenlandske leverandører og til de danske virksomheders
afgivelse af oplysninger om opfyldelse af aftaler om
industrisamarbejde, vil blive nærmere fastlagt i en
bekendtgørelse for så vidt angår de danske
virksomheders pligter, og i et cirkulære for så vidt
angår myndighedernes pligter.
Da den gældende erhvervsfremmelov ikke i
sine forarbejder har taget højde for industrisamarbejdet, er
det hensigtsmæssigt, at der tilvejebringes en udtrykkelig
lovhjemmel for ministeren til at fastsætte regler for danske
myndigheders medvirken i industrisamarbejdet med udenlandske
leverandører og til at pålægge berørte
danske virksomheder at afgive de oplysninger, der skal til for at
føre kontrol med overholdelsen af reglerne. Lovforslaget
indeholder disse hjemler i den foreslåede § 6 a, stk. 1,
for så vidt angår hjemlen til at fastsætte regler
for danske myndigheders medvirken, og i stk. 2 for så vidt
angår regler for virksomhedernes oplysningspligter.
Den seneste større ændring af
erhvervsfremmeloven blev foretaget i 2002, hvor formålet med
loven blev omformuleret, bl.a. i lyset af den
ressortomlægning, som regeringen gennemførte i
forbindelse med sin tiltræden, og i lyset af etableringen af
Danmarks Erhvervsråd.
Ad b. Betaling for
akkrediteringsydelser.
Lovforslaget rummer tillige en justering af den
gældende lovs bestemmelse om fastsættelse af betaling
for ydelser i medfør af loven. Justeringen har sin baggrund
i de ændringer af erhvervsfremmeloven, der blev foretaget i
2002. Her blev muligheden for udlægning af opgaverne
vedrørende akkreditering og metrologi til en privat
organisation indskrevet i loven.
Denne mulighed er blevet udnyttet ved at
lægge disse opgaver ud til den private erhvervsdrivende fond,
Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (fonden).
Formålet hermed var at få et dansk akkrediteringsorgan,
som skulle virke på markedsvilkår, hvilket bl.a.
forudsatte en markedsbaseret prisfastsættelse af fondens
akkrediteringsydelser, hvor der blev taget hensyn til
omkostningsudviklingen samt prisfastsættelsen ved
konkurrerende akkrediteringsorganer.
Rigsrevisionen har i Beretning til
statsrevisorerne om revisionen af statsregnskabet for 2002
(november 2003) kritiseret, at det foreliggende hjemmelsgrundlag
til at fastsætte gebyrer med enten under- eller
overdækning i forhold til udgifterne med at løse
myndighedsopgaven ikke er tilstrækkelig klart, særligt
fordi der ikke sondredes mellem "driftsopgaver", der er frivillige
ydelser, der sælges på markedsvilkår, og
"myndighedsopgaver", der er fastlagt i en resultatkontrakt.
På det grundlag foreslås § 13 ændret,
så det gøres klart, at betaling for
akkrediteringsydelser ikke er gebyrer med et fiskalt sigte
(myndighedsopgaver), men betaling for serviceydelser på et
kommercielt (markedsbestemt) grundlag (driftsopgaver), hvor prisen
modsvares af ydelsen.
Formålet er således at skabe en klar
og utvetydig hjemmel for fonden til at tage betaling for sine
akkrediteringsydelser på et kommercielt grundlag.
Akkrediteringsydelser kan f.eks. være
akkreditering af laboratorier til at udføre teknisk
prøvning eller det kan være akkreditering af
certificeringsorganer til at certificere virksomhedernes
kvalitetsstyringssystemer. Generelt er akkreditering med til at
skabe tillid i den europæiske og globale handel og er dermed
med til at sikre fri handel over landegrænserne.
I modsætning til driftsopgaverne i
forbindelse med levering af akkrediteringsydelser står
myndighedsopgaverne, som udgør de ydelser, fonden leverer
til Sikkerhedsstyrelsen, f.eks. i forbindelse med deltagelse i det
internationale samarbejde på akkrediteringsområdet,
hvor fonden repræsenterer Sikkerhedsstyrelsen. En anden
myndighedsopgave kan være, at Sikkerhedsstyrelsen varetager
et myndighedsområde efter aftale med andre myndigheder, hvor
aftalen indebærer, at Sikkerhedsstyrelsen kan fastsætte
betaling for disse ydelser. Som eksempler herpå kan
nævnes aftalerne med Miljøministeriet henholdsvis
Fødevareministeriet om varetagelse af den såkaldte
GLP-inspektion, dvs. registrering og inspicering af laboratorier,
der er tilmeldt ordningen for god laboratoriepraksis på de
respektive områder, jf. den gældende lovs § 10,
stk. 1, sidste punktum. Lægges sådanne opgaver ud til
fonden, vil betaling for disse ydelser skulle følge statens
regler for prisfastsættelse, det vil sige, baseres på
de langsigtede gennemsnitsomkostninger over en given periode.
Desuden foreslås det præciseret, at
Sikkerhedsstyrelsen skal aftale rammerne for den kommercielt
baserede betaling med fonden. Dette sker med henblik på at
sikre, at der tages rimelige priser for fondens
akkrediteringsydelser. Hertil kommer et generelt
konkurrencehensyn, og at fondens prissætning også
vil blive påvirket af, at det står købere af
akkrediteringsydelser frit for at købe disse hos
udenlandske akkrediteringsorganer.
Den henvisning, der i den gældende lovs
§ 13, stk. 2, findes til § 11, der vedrører
metrologi, er ikke medtaget i den foreslåede reformulering af
§ 13, stk. 2, fordi der her er tale om almindelige
myndighedsopgaver, som til forskel fra akkrediteringsydelserne ikke
kan til- eller fravælges af virksomhederne. Her er
opkrævning af betaling under alle omstændigheder
omfattet af de almindeligt gældende regler for
opkrævning af gebyrer, det vil sige, at de skal følge
statens regler for prisfastsættelse.
Som tilfældet er for den gældende
erhvervsfremmelov skal den foreslåede ændring ikke
umiddelbart gælde for Færøerne og
Grønland, men i loven er indsat en bestemmelse, der
muliggør ikraftsættelse for de to landsdele i det
omfang, det efter aftale med de færøske og
grønlandske hjemmestyrer skønnes
hensigtsmæssigt. Det kan navnlig tænkes for
bestemmelsen vedrørende kommerciel betaling for
akkrediteringsydelser. De fleste af de ministerielle
bekendtgørelser, som er udstedt med hjemmel i
erhvervsfremmeloven med henblik på gennemførelse af
akkreditering og metrologi, er sat i kraft for
Færøerne og Grønland.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat og kommuner.
I forbindelse med industrisamarbejde
indføres bankgarantien som sanktionsmiddel, men
vilkårene udformes således, at der for en seriøs
leverandør er tid til at opfylde industrisamarbejdsaftalen,
inden bankgarantien skal trækkes. Der er i alt to år
til at indgå kontrakter med danske virksomheder for 30 %
af den samlede forpligtelse, og det forventes ikke, at der vil
komme indtægter fra bankgarantiinstrumentet.
Selv om der ikke forventes træk på de
stillede bankgarantier, må der ikke desto mindre
påregnes udgifter til bistand i forbindelse med eventuelle
tvister om at stille og i sidste ende trække bankgarantierne,
herunder f.eks. ekstern juridisk bistand mv. Beløbet
forventes at udgøre ca. 200.000 kr. årligt og afholdes
i første omgang inden for den bestående ramme.
Hvis der mod forventning kommer indtægter
fra bankgarantiinstrumentet, vil disse reducere eller eliminere
Erhvervs- og Byggestyrelsens udgifter til administration af
industrisamarbejdsaftalerne og øvrig drift heraf. Tidligere
afholdte udgifter til bistand mv. dækkes også af
eventuelle indtægter fra bankgarantiinstrumentet. Eventuelle
trækninger af bankgarantier vil tidligst kunne ske
første gang i 2006.
Til administration af industrisamarbejdsaftalerne
anvendes for tiden 3,5 årsværk. Den løbende
administration af de stillede bankgarantier forventes at
nødvendiggøre 0,1 ekstra årsværk, der vil
blive afholdt inden for den bestående ramme.
Såfremt der opstår tvister om at
stille og trække bankgarantierne, skønnes det at ville
nødvendiggøre op til 1 ekstra årsværk.
Eventuel støtte til forskning og udvikling som følge
af trukne garantier skønnes maksimalt at ville
nødvendiggøre 1 ekstra årsværk.
Omkostningerne som følge heraf forventes at kunne
finansieres af bankgarantiindtægterne.
Forslaget vedr. kommerciel betaling for
akkrediteringsydelser får ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, amter eller kommuner.
3. Erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det må forventes, at de lovfæstede
regler med skærpede sanktionsmuligheder vil forbedre
branchens muligheder for at få gennemført
industrisamarbejdet hurtigere end hidtil og inden for de i
industrisamarbejdsaftalerne fastsatte frister. Hvis der mod
forventning trækkes en bankgaranti, vil etablering af
forsknings- og udviklingsaktiviteter, der kan fremme opfyldelse af
fremtidige materielbehov i forsvaret, styrke branchens
konkurrenceevne.
Ændringsforslaget vedr. betaling for
akkrediteringsydelser forventes ikke i sig selv at indebære
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det må dog forventes,
at fonden vil tilpasse sine priser til markedsvilkår efter
kommercielle principper. Der er alene tale om betaling for
akkrediteringsydelser, som virksomhederne indkøber på
et frivilligt grundlag efter eget valg.
4. Miljømæssige
konsekvenser.
Lovændringen forventes ikke at få
miljømæssige konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovændringen vil ikke få
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Forholdet til EU-retten.
Industrisamarbejde er omfattet af art. 296, der
giver landene hjemmel til at træffe foranstaltninger, der
ellers ville være uberettiget i medfør af andre
bestemmelser i EF-traktaten, herunder regler om udbud og
statsstøtte.
Hvis der mod forventning ser ud til at komme
indtægter fra bankgarantiinstrumentet og en eventuel
støtte til forskning og udvikling som følge af
indfrielser af bankgarantier rettet mod forsvarsrelaterede
virksomheder bliver relevant, vil der forinden være blevet
udarbejdet bestemmelser i form af en bekendtgørelse med
hjemmel i den gældende erhvervsfremmelovs § 6 for en
sådan ordning. Denne ordning vil inden dens
ikrafttræden blive anmeldt til Europa-Kommissionen efter
reglerne om statsstøtte, uanset at ordningen vil blive
administreret inden for de til en hver tid af Europa-Kommissionen
fastsatte rammebestemmelser for støtte til forskning og
udvikling.
Lovændringen for så vidt angår
muligheden for, at Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond kan
tage en forretningsmæssig betaling for sine ydelser
vedrørende akkreditering, har ingen EU-retlige aspekter.
7. Høring.
Forslaget har været i høring hos:
Akademikernes Centralorganisation (AC), Advokatsamfundet, Akademiet
for de Tekniske Videnskaber (ATV), Arbejdsgiverforeningen for
Handel, Transport og Service (AHTS), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Byg, Certificerende Organers Forum (COF),
Civiløkonomerne, CO-industri, Erhvervsankenævnet,
Danmarks Eksportråd, Danmarks Erhvervsråd, Danmarks
Forskningsråd, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Forening til Fremme af Opfindelser
(DAFFO), Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Managementråd, Danske Entreprenører, Daniamet, Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond, Erhvervsankenævnet,
Eurolab, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Danske Forskerparker, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forsikring & Pension, HTS,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, IFV,
Landbrugsrådet, LO, PAR-F.R.I, VækstFonden,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Rigsrevisionen,
Skatteministeriet og Udenrigsministeriet.
Vurdering af konsekvenser for
lovforslaget |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative Konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og
amtskommuner | Umiddelbart forventes ingen konsekvenser for
staten. Ingen positive konsekvenser for amter og
kommuner. | 200.000 kr. årligt i forbindelse med
eventuelle tvister om bankgarantier finansieres af
eventuelle bankgarantiindtægter. Ingen merudgifter for amter og kommuner. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | 0,1 årsværk afholdes indenfor
den bestående ramme. Evt. 2 ekstra årsværk til
håndtering af tvister om bankgarantier og midler herfra
forventes finansieret af bankgarantiindtægter. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Styrket konkurrenceevne for
forsvarsrelaterede virksomheder. | Ændringsforslaget om betaling for
akkrediteringsydelser indebærer ikke i sig selv
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det må dog forventes,
at fonden vil tilpasse sine priser til markedsvilkår. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | En eventuel støtteordning til
forskning og udviklingsaktiviteter vil blive anmeldt efter reglerne
om statsstøtte. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den foreslåede § 6 a bemyndiges
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte regler
om indgåelse og indhold i industrisamarbejdsaftaler, der skal
indgås mellem en udenlandsk leverandør af
forsvarsmateriel til forsvaret og den danske stat (Erhvervs- og
Byggestyrelsen) i forbindelse med forsvarets indkøb af
forsvarsmateriel. Når en udenlandsk leverandør af
forsvarsmateriel har opnået en ordre hos forsvaret, skal den
udenlandske leverandør forinden have forpligtet sig til at
placere ordrer hos danske forsvarsrelaterede virksomheder for et
beløb, der svarer til ordresummen på
leverandørens kontrakt med forsvaret vedrørende
forsvarsmateriel.
Bemyndigelsesbestemmelsen, som foreslås i
§ 6 a, stk. 1, giver ministeren hjemmel til at fastsætte
regler, der vil blive udstedt i form af et cirkulære.
Cirkulæret angiver hvilke krav, der skal stilles til
indholdet af industrisamarbejdsaftalerne i forhold til danske
myndigheder. Reglerne vil svare til indholdet i de nuværende
administrativt fastsatte retningsliner, hvor der i visse
sammenhænge stilles krav om bankgarantier fra de udenlandske
leverandører til sikkerhed for opfyldelse af deres
forpligtelser efter industrisamarbejdsaftalen.
Den foreslåede bestemmelse i § 6 a,
stk. 2, der bemyndiger ministeren til at kræve oplysninger,
skal sikre, at de indgåede industrisamarbejdsaftaler
overholdes. En forudsætning for gennemførelsen af
denne kontrol vil være, at de virksomheder, der kommer til at
nyde godt af industrisamarbejdsaftalerne gennem modtagelse af
ordrer fra de udenlandske leverandører af forsvarsmateriel,
pålægges pligt til at afgive oplysninger om modtagelse
af ordrer og afviklingen heraf. Disse regler vil blive udstedt i en
bekendtgørelse.
Til nr. 2
I forbindelse med udlægning af bl.a.
varetagelsen af akkreditering til Den danske Akkrediterings- og
Metrologifond (fonden) i 2002 blev det forudsat, at fonden kunne
opkræve kommerciel betaling for de akkrediteringsydelser, der
efterspørges af erhvervslivet. Rigsrevisionen har imidlertid
vurderet, at det foreliggende hjemmelsgrundlag til at
fastsætte gebyrer med enten under- eller overdækning i
forhold til udgifterne forbundet med at løse opgaven ikke er
tilstrækkelig klart. Det er således nødvendigt
mere præcist at klargøre, at betaling for
akkrediteringsydelser ikke er gebyrer med et fiskalt sigte, men
betaling for serviceydelser på et kommercielt
(markedsbestemt) grundlag, hvor prisen modsvares af ydelsen.
Ændringen af ordlyden i § 13, stk. 2,
og tilføjelsen af et nyt stk. 3, skal derfor sikre en klar
lovhjemmel til, at fonden kan tage en markedsbaseret betaling for
driftsopgaverne i forbindelse med levering af
akkrediteringsydelser, hvor prisfastsættelsen kan
følge kommercielle principper i stedet for de statslige
regler om gebyrfastsættelse. Der er således alene tale
om betaling for akkrediteringsydelser, som erhvervslivet
efterspørger på et frivilligt grundlag, når det
er en fordel for virksomhederne, men som ikke er obligatoriske for
virksomhedsudøvelsen. Akkreditering bidrager således
til at øge virksomhedernes markedsværdi ved at
gøre dem mere konkurrencedygtige.
Henvisningen til § 11 om metrologiydelser er
udtaget af § 13, stk. 2. Dette skyldes, at
prisfastsættelsen for metrologiydelser, som er traditionel
myndighedsudøvelse, skal følge de statslige
kalkulationsregler. Der er ingen kommercielle hensyn at tage her,
eftersom metrologiydelser ikke kan til- eller fravælges af
virksomhederne.
Rammerne for fastsættelse af den
kommercielle betaling for akkrediteringsydelserne skal i
øvrigt aftales mellem Sikkerhedsstyrelsen og fonden,
således at det sikres, at der tages en rimelig betaling for
disse ydelser. Denne bestemmelse er indsat under hensyntagen til,
at akkrediteringsydelserne udbydes af forholdsvis få
virksomheder. I Danmark er det af danske virksomheder kun fonden,
som sælger akkrediteringsydelser på et kommercielt
grundlag, mens der i nogle af de større EU-lande findes mere
end én udbyder af akkrediteringsydelser. Selv om det
står danske virksomheder frit for at købe de
ønskede akkrediteringsydelser hos fondens udenlandske
konkurrenter, er der dog tale om et så begrænset
marked, at rammerne for prisfastsættelsen bør aftales
mellem fonden og Sikkerhedsstyrelsen.
Til nr. 3
Den gældende formulering af
straffebestemmelsen omfatter ikke efter sin ordlyd de
berørte virksomheders undladelse af at efterleve pligten til
at afgive de oplysninger, der er nødvendige for at
gennemføre kontrollen med opfyldelse af
industrisamarbejdsaftalerne mellem de udenlandske
leverandører og Erhvervs- og Byggestyrelsen. Den
foreslåede formulering af det nye stk. 2 i § 14
(straffebestemmelsen) fastsætter, at undladelse af at
overholde oplysningspligten kan straffes med bøde. Det
svarer til de allerede gældende bestemmelser, hvorefter
afgivelse af urigtige oplysninger eller fortielse af oplysninger af
betydning for en sags afgørelse også kan straffes med
bøde.
Den gældende lovs § 14, stk. 2 til 3,
bliver herefter til stk. 3 til 4. Det indebærer, at
muligheden, som findes i det nugældende stk. 2 for at
pålægge selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter kap. 5 i straffeloven, også omfatter de selskaber, der
nyder godt af industrisamarbejdsaftalerne i form af modtagelse af
ordrer fra de udenlandske leverandører af
forsvarsmateriel.
Ligeledes vil det nugældende stk. 3, der
bliver stk. 4, hvorefter der i regler, der udstedes i medfør
af loven, kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelse, også omfatte de selskaber, der nyder godt
af industrisamarbejdsaftalerne i form af modtagelse af ordrer fra
de udenlandske leverandører af forsvarsmateriel.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. januar 2005.
Til § 3
Industrisamarbejdet har ingen relevans for
Grønland og Færøerne, hvorimod bestemmelsen
vedr. kommerciel betaling for akkrediteringsydelser har det,
eftersom de gældende bekendtgørelser om
akkrediteringsydelser allerede er i kraft i Grønland og
på Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 1.
Formålet med denne lov er at styrke udviklingen af dansk
erhvervsliv gennem fremme af konkurrenceevne og globalisering ved
anvendelse af foranstaltninger, der sigter mod 1) at forbedre og udbygge rammerne for
virksomhedernes vækst, internationale samarbejde og
samhandel, 2) at fremme tilpasningen i erhvervsstrukturen
til konkurrenceforhold, miljøforhold og den
samfundsmæssige udvikling i øvrigt, og 3) at fremme den regionale erhvervsudvikling. | | |
§ 2. Inden for
de bevillinger, der afsættes på de årlige
finanslove, kan økonomi- og erhvervsministeren til
opfyldelse af lovens formål gennemføre aktiviteter,
der bl.a. omfatter 1) analyser og evalueringer af erhvervspolitisk
relevans, herunder vedrørende potentielle
indsatsområder og eksisterende initiativer, samt regionale,
nationale og internationale rammevilkår, 2) rådgivning om erhvervsfremmende tiltag,
herunder om udvikling af såvel den nationale som den
regionale og lokale erhvervsstruktur, 3) rådgivning om danske erhvervspolitiske
interesser i forbindelse med forhandlinger om og implementering af
internationale vilkår for erhvervslivet og om dansk
erhvervslivs udfordringer i forbindelse med globaliseringen, 4) initiativer til fremme af udviklingen af nye
samarbejdsformer, herunder offentligt-privat samarbejde og
samarbejde mellem virksomheder, organisationsudvikling samt
udnyttelse af ledelsesmæssig og markedsmæssig
viden, 5) initiativer til fremme af etablering af nye
virksomheder, 6) initiativer til fremme af virksomhedernes
opbygning af kompetence til design, markedsføring og
eksport, 7) initiativer til fremme af regional
erhvervsudvikling, og 8) initiativer til fremme af akkreditering og
metrologi. | | |
Stk. 2. Denne lov finder dog ikke
anvendelse, for så vidt angår medfinansiering af
Regionalfondens aktiviteter, jf. lov om administration af tilskud
fra den Europæisk regionalfond og tilhørende statslig
medfinansiering. | | |
§ 3. Med
henblik på opfyldelse af lovens formål kan
økonomi- og erhvervsministeren iværksætte
erhvervsfremmende initiativer, herunder inden for rammerne af de i
§ 2 opregnede aktiviteter. | | |
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan yde hel eller delvis finansiering og tilbyde
andre økonomiske incitamenter til aktiviteter, som omfattes
af lovens formål. | | |
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler for tilbagebetaling
af ydet finansiering. | | |
§ 3 a.
Ophævet. | | |
§ 4. Til
bistand ved gennemførelsen af lovens formål
nedsætter økonomi- og erhvervsministeren Danmarks
Erhvervsråd. Stk. 2. Danmarks Erhvervsråd har til
opgave inden for rammerne af § 2, stk. 1, at rådgive om
tilrettelæggelsen og udviklingen af indsatsen for 1) at forbedre og udbygge rammevilkårene
for virksomhedernes vækst, internationale samarbejde og
samhandel, 2) at fremme tilpasningen i erhvervsstrukturen
til konkurrenceforhold, miljøforhold og den
samfundsmæssige udvikling i øvrigt, 3) at fremme den regionale erhvervsudvikling. | | |
Stk. 3. Danmarks Erhvervsråd kan
anbefale økonomi- og erhvervsministeren og selv foranstalte
gennemførelse af analyser af potentielle
indsatsområder og evalueringer af eksisterende initiativer
inden for sit arbejdsområde. Med udgangspunkt heri kan
Danmarks Erhvervsråd rådgive regeringen om
forbedringsmuligheder inden for de erhvervsmæssige
rammevilkår og stille forslag herom. | | |
Stk. 4. Danmarks Erhvervsråd
træffer afgørelse i sager vedrørende de
erhvervsfremmeaktiviteter, som af økonomi- og
erhvervsministeren er henlagt til Danmarks Erhvervsråd, og
hvortil der ydes hel eller delvis finansiering. Danmarks
Erhvervsråds afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | |
Stk. 5. Danmarks Erhvervsråd kan
delegere sin beslutningskompetence i bevillingssager til sit
sekretariat. Danmarks Erhvervsråd fastsætter i så
tilfælde en sekretariatsbemyndigelse. Stk. 6. Danmarks Erhvervsråd kan
nedsætte et forretningsudvalg og ad hoc-udvalg til bistand
ved gennemførelse af sine arbejdsopgaver. | | |
§ 5. Danmarks
Erhvervsråd består af en formand og 14 medlemmer.
Danmarks Erhvervsråds formand og medlemmer, heriblandt en
næstformand, udpeges af økonomi- og
erhvervsministeren. Danmarks Erhvervsråd sammensættes
således, at der er repræsenteret bred
erhvervsmæssig indsigt vedrørende forbedring og
udbygning af rammevilkårene for virksomhedernes vækst,
internationale samarbejde og samhandel, for fremme af tilpasningen
af erhvervsstrukturen til konkurrenceforhold, miljøforhold,
nye perspektivrige teknologier, industrielt design og den
samfundsmæssige udvikling i øvrigt og for fremme af
den regionale erhvervsudvikling. | | |
Stk. 2. 11 af Danmarks Erhvervsråds
medlemmer udpeges efter indstilling fra organisationer med indsigt
i de i stk. 1 nævnte forhold. Stk. 3. Formanden og medlemmerne udpeges
for indtil 3 år ad gangen og kan genudnævnes 1
gang. Stk. 4. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter en forretningsorden for
Danmarks Erhvervsråd. | | |
§ 6. Økonomi- og
erhvervsministeren udsteder i nødvendigt omfang
nærmere regler om gennemførelse af de af ministeren
iværksatte erhvervsfremmende aktiviteter. Økonomi- og
erhvervsministeren kan tillige fremsætte nærmere
bestemmelser om Danmarks Erhvervsråds virke. | | |
Stk. 2. For initiativer, der
iværksættes efter denne lov, kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte regler for administration,
herunder for behandlingen af ansøgninger om medfinansiering
til organisationer, institutter, virksomheder, enkeltpersoner m.v.,
regler for godkendelse, regnskabsaflæggelse, revision,
kontrol og tilsyn samt regler om afgivelse af oplysninger og
regnskaber. Stk. 3. For erhvervsfremmende initiativer,
iværksat i henhold til denne lov, og som af økonomi-
og erhvervsministeren er henlagt til administration i Erhvervs- og
Boligstyrelsen, kan økonomi- og erhvervsministeren bestemme,
at Erhvervs- og Boligstyrelsen i nærmere bestemt omfang,
når styrelsens erfaringer eller særlige faglige forhold
taler herfor, kan henlægge styrelsens sagsforberedende
opgaver ved administrationen af konkrete initiativer til anden
offentlig myndighed eller privat institution. | | |
Stk. 4. Økonomi- og
erhvervsministeren kan henlægge administrationen af
initiativer iværksat efter § 3, stk. 1, til Erhvervs- og
Boligstyrelsen, jf. dog stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om klageadgang for
afgørelser truffet af Erhvervs- og Boligstyrelsen efter
denne bestemmelse, herunder at afgørelser kan indbringes for
Erhvervsankenævnet. Stk. 5. Sikkerhedsstyrelsen
administrerer initiativer iværksat efter § 2, stk. 1,
nr. 8, jf. § 3, stk. 1, herunder regler udstedt i
medfør af § 10, stk. 1, og § 11, stk. 1. Stk. 6. Det Tekniske Sikkerhedsråd,
som nedsættes i henhold til kapitel 2 i lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel,
rådgiver økonomi- og erhvervsministeren om
fastsættelse af regler vedrørende metrologi og
akkreditering. Det Tekniske Sikkerhedsråd rådgiver
endvidere Sikkerhedsstyrelsens direktør i forbindelse med
styrelsens virksomhed på metrologi- og
akkrediteringsområdet. | | |
| | § 6 a.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
industrisamarbejde mellem udenlandske leverandører og danske
virksomheder i forbindelse med Danmarks indkøb af
forsvarsmateriel. Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan pålægge berørte danske
virksomheder at afgive de oplysninger om
industrisamarbejdsaftalernes gennemførelse og opfyldelse,
der er nødvendige for at føre kontrol med
overholdelse af reglerne om industrisamarbejde. |
§ 7.
Ophævet. | | |
§ 8.
Ophævet. | | |
§ 9.
Ophævet. | | |
§ 9 a.
Ophævet. | | |
§ 9 b.
Ophævet. | | |
§ 9 c.
Ophævet. | | |
§ 10.
Økonomi- og erhvervsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, fastsætter inden for rammerne af § 2,
stk. 1, nr. 8, regler om akkreditering af laboratorier til
prøvning og kalibrering, samt af virksomheder til
certificering, inspektion, attestering og miljøverifikation.
Det kan herunder bestemmes, at laboratorier og virksomheder i
udlandet kan akkrediteres ved særskilt kontrakt. Endvidere
kan det bestemmes, at akkrediteringsorganet, jf. stk. 4, kan
påtage sig godkendelsesopgaver m.v. for andre myndigheder,
institutioner og virksomheder. | | |
Stk. 2. Såfremt en akkreditering
tilbagekaldes, kan afgørelsen af den, den vedrører,
forlanges indbragt for domstolene. Begæring herom skal
fremsættes inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt den pågældende. Begæringen har ikke
opsættende virkning, medmindre retten træffer anden
afgørelse. Stk. 3. Begæring efter stk. 2 skal
fremsættes over for Sikkerhedsstyrelsen eller den private
organisation, som efter bemyndigelse, jf. stk. 4, har truffet
afgørelse i den pågældende sag. Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, kan henlægge administrationen af
de i stk. 1 og stk. 2 nævnte opgaver helt eller delvist til
anden offentlig myndighed eller privat organisation.
Sikkerhedsstyrelsen eller den, styrelsen bemyndiger hertil,
indgår i så tilfælde nødvendige aftaler
herom. Stk. 5. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, opgaver som nævnt i
stk. 4 til en privat organisation, finder forvaltningsloven
anvendelse for organisationens virksomhed. Stk. 6. Henlæggelse efter stk. 4 skal
fremgå af de regler, økonomi- og erhvervsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, udsteder i medfør
af stk. 1. | | |
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, fastsætter inden for rammerne af § 2,
stk. 1, nr. 8, regler om metrologi, dvs. hvilke måleenheder,
der finder anvendelse, regler om etablering og vedligeholdelse af
primær- og referencenormaler, regler om måleteknik,
måleinstrumenter og deres anvendelse samt om
måleteknisk kontrol. Der kan herunder foreskrives
anmeldelsespligt for ibrugværende måleinstrumenter.
Endvidere fastsætter økonomi- og erhvervsministeren
regler om, hvilke varer der skal sælges i bestemte enheder i
henseende til mål eller vægt, herunder regler om
klassificering, sortering og lignende. | | |
Stk. 2. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, udpeger primærlaboratorier og
nationale referencelaboratorier til at etablere og vedligeholde
primær- og referencenormaler inden for afgrænsede
metrologiske felter. Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, har, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme og
lokaliteter for at varetage hvervet med måleteknisk
kontrol. Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, kan henlægge administrationen af
de i stk. 1 og stk. 2 nævnte opgaver helt eller delvist til
anden offentlig myndighed eller privat organisation.
Sikkerhedsstyrelsen eller den, styrelsen bemyndiger hertil,
indgår i så tilfælde nødvendige aftaler
herom. | | |
Stk. 5. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, opgaver som nævnt i
stk. 4 til en privat organisation, finder forvaltningsloven og lov
om offentlighed i forvaltningen anvendelse for organisationens
virksomhed. Stk. 6. Henlæggelse efter stk. 4 skal
fremgå af de regler, økonomi- og erhvervsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, udsteder i medfør
af stk. 1. | | |
§ 12.
Ophævet. | | |
§ 13.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrer til dækning af udgifterne ved
administration af loven. | | § 13.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrer til dækning af udgifterne ved
administration af loven. |
Stk. 2. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
administrationen af de i § 10, stk. 1 og 2, nævnte
opgaver, jf. § 10 stk. 4, eller de i § 11, stk. 1 og 2,
nævnte opgaver, jf. § 11, stk. 4, til en privat
organisation, skal rammerne for prisudviklingen for organisationens
ydelser aftales mellem styrelsen og den private organisation. | | Stk. 2. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
administrationen af de i § 10, stk. 1, 1. og 2. punktum,
nævnte opgaver til en privat organisation, jf. § 10,
stk. 4, kan denne for driftsopgaverne i forbindelse med levering af
akkrediteringsydelser beregne sig en kommercielt baseret betaling.
Rammerne for fastsættelsen af den kommercielle betaling skal
dog aftales mellem styrelsen og den private organisation. |
| | Stk. 3. Ved driftsopgaver som nævnt i
stk. 2 forstås akkreditering af laboratorier til
prøvning og kalibrering samt akkreditering af virksomheder
til certificering, inspektion, attestering og
miljøverifikation, både i Danmark og i udlandet, jf.
§ 10, stk. 1, 1. og 2. punktum. |
§ 13 a.
Ophævet. | | |
§ 13 b.
Ophævet. | | |
§ 13 c.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fra personer og
virksomheder, der ydes midler til efter denne lov, kræve alle
oplysninger og regnskaber, som skønnes nødvendige for
administrationen m.v. Regnskaber omfatter årsregnskaber med
eventuelle koncernregnskaber og årsberetninger, periode- og
delregnskaber samt relevant regnskabsmateriale, herunder
bogføringsmateriale, ledelsens protokoller og lignende
materiale, revisors protokoller og beretninger m.v., samt andet
materiale og oplysninger, som skønnes af betydning for
udførelsen af kontrol og tilsyn. | | |
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan efter aftale med finansministeren bemyndige
finansstyrelsen til at træffe afgørelser efter
nærmere fastsatte regler i forbindelse med administrationen
af midler, bevilget efter denne lov. Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan mod behørig legitimation uden
retskendelse til brug for den i stk. 1 nævnte administration
m.v. 1) få adgang til en virksomheds eller
sammenslutnings lokaler og transportmidler og 2) på stedet gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, herunder regnskaber,
regnskabsmateriale, bøger, andre forretningspapirer og
elektronisk lagrede data. | | |
§ 13 d.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs
bestemmelser om informationsprocedurer. | | |
§ 13 e. Den
inddrivende myndighed kan med tillæg af renter og
omkostninger efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i
kildeskatteloven inddrive tilgodehavender, herunder ved
lønindeholdelse, som staten i forbindelse med finansiering
af de i § 2, stk. 1, nævnte aktiviteter måtte
få hos individuelle personer her i landet. | | |
Stk. 2. Reglerne i stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse for inddrivelse af statskassens
tilgodehavender, der hidrører fra indfriede statsgarantier
og misligholdte statslån i henhold til denne lov, i henhold
til lov nr. 221 af 13. april 1988 om egnsudvikling og den tidligere
egnsudviklingslovgivning samt i henhold til lov nr. 211 af 28. maj
1975 om lån til håndværk og mindre industri med
senere ændringer. Stk. 3. Den inddrivende myndighed kan
indhente de oplysninger hos skattemyndighederne og andre offentlige
myndigheder om skyldneren, som er nødvendige for at varetage
inddrivelsen af skyldige beløb efter stk. 1 og 2, herunder
oplysninger om indkomst- og formueforhold. | | |
§ 13 f. Op til
20 pct. af ydet finansiering til aktiviteter efter § 2 eller
§ 3 kan tilbageholdes og anvendes til modregning med
virksomhedens eventuelle restancer til det offentlige. | | |
§ 14. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der i forbindelse med en ansøgning og
bevilling heraf, herunder om medfinansiering, tilskud m.v. 1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger
eller 2) fortier oplysninger af betydning for en sags
afgørelse. | | |
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. Stk. 3. I regler, der udstedes i
medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af reglerne. | | Stk. 2. Den, der undlader at efterkomme
pålæg efter § 6 a, stk. 2, kan straffes med
bøde. Stk.3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. Stk. 4. I regler, der udstedes i
medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af reglerne. |
§ 15.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. | | |
§ 16. De i
henhold til tidligere lovgivning om mål og vægt
(metrologi) udstedte forskrifter og typegodkendelser, meddelte
tilladelser og bemyndigelser vedbliver at have gyldighed, indtil de
udløber, ændres eller tilbagekaldes i medfør af
bestemmelser i denne lov. | | |
Stk. 2. Sikkerhedsstyrelsens
afgørelser truffet efter denne lov eller efter regler
udstedt i henhold til denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Økonomi- og erhvervsministeren kan
dog beslutte, at styrelsens afgørelser kan indbringes for
Klagenævnet for Udbud, når der er tale om afslag
på eller begrænsning af ansøgt akkreditering,
suspendering eller begrænsning af givet akkreditering samt
afgørelser om sletning i register over laboratorier, der
udfører laboratoriearbejde i henhold til principperne om god
laboratoriepraksis (GLP). | | |
Stk. 3. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
sine beføjelser efter § 10, stk. 1, jf. § 10, stk.
4, eller efter § 11, stk. 1 og 2, jf. § 11, stk. 4, til
en privat organisation, kan afgørelser truffet af den
private organisation indbringes for styrelsen. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog bestemme, at afgørelser om
akkreditering efter § 10, stk. 1, truffet af en privat
organisation kan indbringes for Klagenævnet for Udbud,
når der er tale om afslag på eller begrænsning af
ansøgt akkreditering, suspendering eller begrænsning
af givet akkreditering samt afgørelser om sletning i
register over laboratorier, der udfører laboratoriearbejde i
henhold til principperne om god laboratoriepraksis (GLP). | | |
§ 17. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, men
kan ved kgl. anordning sættes i kraft for disse landsdele med
de afvigelser, som de særlige grønlandske og
færøske forhold tilsiger. | | |