Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2004)
Økonomi- og
Erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsfremme (regler om industrisamarbejde ved køb af
forsvarsmateriel og betaling for akkrediteringsydelser)
(Lovforslag nr. L 67).
Lovforslagets første del giver hjemmel til
at fastsætte regler for industrisamarbejdsaftaler.
Når forsvaret anskaffer forsvarsmateriel fra udlandet, skal
den udenlandske leverandør indgå en
industrisamarbejdsaftale med Erhvervs- og Byggestyrelsen. I aftalen
forpligter leverandøren sig til at etablere samarbejde med
eller lægge ordrer hos danske forsvarsrelaterede virksomheder
for en værdi, der svarer til kontrakten med forsvaret.
Tilsvarende krav stilles i andre lande.
Den 1. juni 2004 trådte de reviderede
administrative retningslinier for industrisamarbejde i kraft. De
udenlandske leverandører kan nu pålægges
økonomiske sanktioner, hvis de ikke overholder visse krav i
industrisamarbejdsaftalerne. Det skal sætte skub i
kontraktindgåelsen mellem udenlandske leverandører og
danske virksomheder.
På den baggrund er det nødvendigt at
etablere lovhjemmel til at afkræve danske virksomheder de
oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, om
aftalerne overholdes. Oplysningerne er hidtil tilvejebragt på
frivillig basis. Samtidig vil lovfæstelsen styrke reglernes
gennemslagskraft over for de udenlandske leverandører.
Der forventes ingen økonomiske,
erhvervsmæssige, miljømæssige eller EU-retlige
konsekvenser af denne del af lovforslaget. De regler, som vil blive
fastsat, vil have samme indhold som nugældende
retningslinier, der er forhandlet på plads med
forsvarsindustrien.
Formålet med lovforslagets anden del er at
klargøre, at betaling for akkrediteringsydelser ikke er
gebyrer med et fiskalt sigte, men betaling for serviceydelser
på et kommercielt (markedsbestemt) grundlag, hvor prisen
modsvares af ydelsen.
Baggrunden for ændringen er, at
Rigsrevisionen har fundet, at erhvervsfremmelovens hjemmel til at
lade Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond tage betaling
på et kommercielt grundlag for sine akkrediteringsydelser
ikke var tilstrækkeligt præcis, særligt fordi der
ikke sondredes mellem "driftsopgaver", der er frivillige ydelser,
der sælges på markedsvilkår, og
"myndighedsopgaver", der er fastlagt i en resultatkontrakt.
Lovforslaget klargør denne sondring.
Ændringsforslaget indebærer ikke i
sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det må dog
forventes, at fonden vil tilpasse sine priser til
markedsvilkår. Der forventes ikke andre erhvervsmæssige
endsige miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser af
denne del af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.