L 67 Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfremme.

(Regler om industrisamarbejde ved køb af forsvarsmateriel og betaling for akkrediteringsydelser).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l67_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. oktober 2004)

 

 

Økonomi- og Erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfremme (regler om industrisamarbejde ved køb af forsvarsmateriel og betaling for akkrediteringsydelser)

(Lovforslag nr. L 67).

Lovforslagets første del giver hjemmel til at fastsætte regler for industri­samarbejds­aftaler. Når forsvaret anskaffer forsvarsmateriel fra udlandet, skal den udenlandske leverandør indgå en industrisamarbejdsaftale med Erhvervs- og Byggestyrelsen. I aftalen forpligter leverandøren sig til at etablere samarbejde med eller lægge ordrer hos danske forsvarsrelaterede virksomheder for en værdi, der svarer til kontrakten med forsvaret. Tilsvarende krav stilles i andre lande.

Den 1. juni 2004 trådte de reviderede administrative retningslinier for industrisamarbejde i kraft. De udenlandske leverandører kan nu pålægges økonomiske sanktioner, hvis de ikke overholder visse krav i industrisamarbejdsaftalerne. Det skal sætte skub i kontraktindgåelsen mellem udenlandske leverandører og danske virksomheder.

På den baggrund er det nødvendigt at etablere lovhjemmel til at afkræve danske virksomheder de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, om aftalerne overholdes. Oplysningerne er hidtil tilvejebragt på frivillig basis. Samtidig vil lovfæstelsen styrke reglernes gennemslagskraft over for de udenlandske leverandører.

Der forventes ingen økonomiske, erhvervsmæssige, miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser af denne del af lovforslaget. De regler, som vil blive fastsat, vil have samme indhold som nugældende retningslinier, der er forhandlet på plads med forsvarsindustrien.

Formålet med lovforslagets anden del er at klargøre, at betaling for akkrediteringsydelser ikke er gebyrer med et fiskalt sigte, men betaling for serviceydelser på et kommercielt (markedsbestemt) grundlag, hvor prisen modsvares af ydelsen.

Baggrunden for ændringen er, at Rigsrevisionen har fundet, at erhvervsfremmelovens hjemmel til at lade Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond tage betaling på et kommercielt grundlag for sine akkrediteringsydelser ikke var tilstrækkeligt præcis, særligt fordi der ikke sondredes mellem "driftsopgaver", der er frivillige ydelser, der sælges på markedsvilkår, og "myndighedsopgaver", der er fastlagt i en resultatkontrakt. Lovforslaget klargør denne sondring.

Ændringsforslaget indebærer ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det må dog forventes, at fonden vil tilpasse sine priser til markedsvilkår. Der forventes ikke andre erhvervsmæssige endsige miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser af denne del af lovforslaget.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.