L 45 (som fremsat):
Fremsat den 20. oktober 2004 af
trafikministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om den lokale og
regionale
kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet,
lov om amtskommunernes overtagelse af de
statslige ejerandele i privatbanerne, lov om Anlæg af
Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig og
lov om jernbanedrift på Lolland-Falster
(Privatbanernes godskørsel og statens
garantiforpligtelse)
§ 1
I lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 407 af 6. juni 2002,
foretages følgende ændringer:
1. I § 6 a indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Vedkommende
kommunalbestyrelse kan deltage uden bestemmende indflydelse i
selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver
jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2. I § 6 b, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »inden for amtet«:
»eller mellem et forretningssted i amtet og nærmeste
afleverings- eller afhentningssted«.
§ 2
I lov nr. 1317 af 20. december 2000 om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne foretages følgende ændring:
1. I § 10 indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. Fra den 1. januar 2005
til den 31. december 2005 kan et amtsråds deltagelse med
bestemmende indflydelse i et selskab i medfør af § 6 b,
stk. 2, 1. pkt., i lov om den lokale og regionale kollektive
personbefordring uden for hovedstadsområdet tillige omfatte
udførelse af godskørsel på jernbane.«
§ 3
I lov nr. 44 af 4. maj 1875 om
Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og
Rødvig foretages følgende ændring:
1. § 7
ophæves.
§ 4
I lov nr. 151 af 11. maj 1954 om
jernbanedrift på Lolland-Falster foretages følgende
ændring:
1. § 5
ophæves.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder for det
første ændringer i loven om den lokale og
regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet og loven om amtskommunernes overtagelse af
de statslige ejerandele i privatbanerne vedrørende
privatbanernes mulighed for fremover at udføre godstransport
på jernbane.
For det andet foreslås, at
bestemmelsen om statens bemyndigelse til at give 4 pct.
rentegaranti i forbindelse med anlæg af jernbaner til Tuborg
Havn samt til Faxe og Rødvig (Østbanen)
ophæves.
For det tredje foreslås, at
statens garantiforpligtelse vedrørende A/S Det
lolland-falsterske Jernbaneselskab ophæves.
2. Privatbanernes
godskørsel
Med loven om amtskommunernes overtagelse af
de statslige ejerandele i privatbanerne, der trådte i kraft
den 1. januar 2001, blev privatbanerne overdraget til amterne.
Loven og de dertil hørende juridiske aftaler indebærer
bl.a., at godstrafikken inden udgangen af 2004 søges
videreudviklet i separate godsselskaber, hvor amtskommunerne ikke
må have bestemmende indflydelse. Det er dog ikke lykkedes for
amterne eller privatbanerne at finde en egentlig løsning
på godsproblemet, og i dag vil privatbanerne reelt stå
over for en lukning af deres godsaktiviteter. Problemet for
privatbanerne har været at finde en interesseret partner
eller investor. De amter, der har en privatbane, som udfører
godstransport, er nået frem til den erkendelse, at godsdrift
i et fælles amtslig-privat selskab ikke har vist sig
interessant for de private godsoperatører, der er på
markedet i dag. Selv om godsmængden mange steder er stor
efter lokal målestok, har større
godstransportører ikke vist interesse for et samarbejde med
privatbaner, der udfører godstransport.
Der har derfor igennem længere tid
været et ønske om at finde en løsning, hvor
privatbanerne får mulighed for at fortsætte den lokale
godstransport på jernbane. Det er hensigten, at lovforslaget
skal give mulighed herfor. Privatbanernes godstransport vil dog
fortsat være underlagt de generelle markedsvilkår, som
jernbanegodsbranchen lever under i dag.
Der har været drøftelser mellem
Trafikministeriet, amterne og privatbaneselskaberne med henblik
på at finde nye muligheder for privatbaneselskaberne til at
udføre godsvirksomhed. Der har i den forbindelse været
peget på en løsningsmodel, hvor privatbaneselskaberne
udlejer materiel og mandskab til godstransport i privat regi.
Denne udlejning af materiel og mandskab til
godstransport skal foregå således, at prisen for
udlejning mindst svarer til de kostægte/reelle omkostninger
ved disse aktiviteter for at undgå subsidiering af
godstransporten på privatbanernes net og for at dermed sikre,
at der ikke forekommer ulovlig statsstøtte med
konkurrenceforvridning til følge.
Trafikministeriet vil derfor inden udgangen
af overgangsordningen udarbejde et regnskabsreglement for
privatbanerne i medfør af § 7 i lov om
jernbane.
En række primærkommuner ejer
aktier i privatbaneselskaber. Disse aktiebesiddelser vil også
fremover kunne opretholdes, hvis de pågældende kommuner
ønsker det. I de tilfælde, hvor kommunerne er
interesserede i at fortsætte og bevare deres deltagelse i en
privatbanevirksomhed, der tillige udlejer materiel og mandskab, vil
dette være en ny aktivitet i forhold til den koncessionerede
drift. Denne nye kommercielle godsaktivitet har en anden karakter
end den koncessionerede jernbanedrift.
Med lovforslaget lægges der op til, at
kommunalbestyrelsen udover at kunne deltage uden bestemmende
indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur
og/eller driver jernbanevirksomhed, får mulighed for at
deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber, der
udfører anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift. De
amtslige baneselskaber med kommunal deltagelse kan således
på kommercielle vilkår som en ny aktivitet udleje
materiel og mandskab til godstransport.
Det foreslås herudover, at amtsbanernes
lokomotiver tillige får adgang til at køre mellem
amtet og nærmeste afleverings- eller afhentningssted. Disse
afleverings- og afhentningssteder kunne f.eks. være
godsterminaler beliggende bl.a. i Taulov, Høje Taastrup og
Ringsted m.v.
Der foreslås derfor en ændring af
loven om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden
for hovedstadsområdet § 6 b, stk. 2,
således at formuleringen »inden for amtet«
ændres til en formulering, der giver virksomhederne mulighed,
for at udføre godstransport fra forretningsstedet i amtet og
til et bestemt afleverings- eller afhentningssted, som kan ligge
uden for amtet.
Af bemærkningerne til lovforslaget om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne (L 67, Folketingstidende (2000-2001) Tillæg A
side 1796)) fremgår bl.a., at »der foreslås
videre med bestemmelsens 2. pkt., at der gives amtskommunen
mulighed for med bestemmende indflydelse at deltage i et eventuelt
materielselskab, hvad enten dette udskilles fra et
privatbaneselskab eller etableres særskilt, men det
forudsættes dog, at materielselskabet alene virker inden for
det pågældende amt«. Denne begrænsning
foreslås nu ophævet for så vidt angår
udlejning af materiel og personel til godstransport på
jernbane.
Amter, der har privatbaner, som
udfører godstransport, har peget på, at overgangen til
den model, som er indeholdt i lovforslaget, tidligst kan være
på plads ved lovforslagets forventede vedtagelse ultimo 2004,
dvs. kort tid før den nuværende overgangsperiodes
udløb. Dette tidsrum vurderes at være for kort til at
implementere den nye ordning.
Det foreslås derfor, at den i loven om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne angivne overgangsordning, der udløber den 31.
december 2004, forlænges med et år indtil 31. december
2005.
3. A/S Det
Østsjællandske Jernbaneselskab €"
Østbanens obligationsgæld
Lovforslaget indebærer, at statens
garantiforpligtelse i henhold til § 7 i lov nr. 44 af 4.
maj 1875 om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe
og Rødvig (Østbanen) ophæves.
De fleste love om anlæg af private
jernbaner, som blev vedtaget fra 1850€™erne til
1870€™erne, indeholdt en bestemmelse om, at statskassen
skulle yde en 4 % rentegaranti for banernes anlægskapital. I
henhold til § 19 i Det Østsjællandske
Jernbaneselskabs koncession af 24. maj 1875 påtog statskassen
sig en garanti for en 4 % årlig forrentning af selskabets
anlægskapital, der dels består af en aktiekapital
på 1 mio. kr., dels en obligationsgæld på 2,1
mio. kr.
A/S Det Østsjællandske
Jernbaneselskab fremskaffede en del af sin anlægskapital ved
udstedelse af 4 % statsgaranterede obligationer på i alt
2.098.800 kr. I henhold til § 7 i anlægsloven
bemyndiges staten til at give den nævnte rentegaranti
på 4 % for obligationer. Staten har som nævnt
løbende gennem årene udbetalt beløb til
obligationsejerne til dækning af statens garanti for rente af
Østbanens obligationsgæld. Dette beløb
udgør kr. 84.000 årligt.
A/S Det Østsjællandske
Jernbaneselskab har skiftet navn til Østbanen A/S, der i
2002 sammen med en række andre lokalbaner fusionerede med
Hovedstadens Lokalbaner. Det er i dag Hovedstadens Lokalbaner A/S,
dvs. HUR€™s infrastrukturvirksomhed, som er modtager af
rentegarantien.
Den daværende trafikminister oplyste i
brev af 1. maj 2001 til Folketingets Finansudvalg (spm. 19
(§ 28-bilag 64) ad akt. nr. 111 af 13. december 2000 om
privatbanernes gældseftergivelse), at han forventede at
drøfte mulighederne for en afvikling af Det
Østsjællandske Jernbaneselskab A/S€™s
obligationsgæld med Hovedstadens Udviklingsråd og
Storstrøms Amt.
Det er i forlængelse heraf aftalt med
Hovedstadens Udviklingsråd, at obligationsgælden
afvikles ved, at staten udbetaler et ekstraordinært tilskud
til Hovedstadens Udviklingsråd til indfrielse af nævnte
obligationsgæld. Dette ekstraordinære tilskud på
op til 2,2 mio. kr. er finansieret på finansloven for 2004,
der indeholder den fornødne bevillingsmæssige hjemmel
hertil. Tilskuddets størrelse afhænger af den endelige
opgørelse af værdien af obligationsgælden.
Østbanen A/S€™s
obligationslån er opsagt til indfrielse pr. 31. december 2004
af Hovedstadens Lokalbaner A/S, idet det fremgår af
hovedobligationen, at selve kapitalen af debitor (skyldner) kan
opsiges med seks måneders forudgående varsel til
udbetaling den 1. januar eller 1. juli. Obligationslånet er
opsagt med det foreskrevne varsel. Herefter vil statens
rentegaranti i henhold til § 7 i anlægsloven af
1875 kunne ophæves.
4. Garantiforpligtelse €" A/S
Det lolland-falsterske Jernbaneselskab
Lovforslaget indebærer, at
§ 5 i lov nr. 151 af 11. maj 1954 om jernbanedrift
på Lolland-Falster ophæves. Hermed ophører
statens garantiforpligtelse i forbindelse med opløsningen af
Det A/S lolland-falsterske Jernbaneselskab og etableringen af
Lollandsbanen A/S. Ophævelsen er en konsekvens af
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne. Ved overdragelsen overtog amterne statens
pensionsforpligtelse, og den statslige garantiforpligtelse
vedrørende A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab er
derfor overgået til Storstrøms Amt.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der kan inden for rammerne til driftstilskud
vedrørende privatbaner jf. § 28.65.17 på
finansloven for 2004, finansieres op til 2,2 mio. kr. til afvikling
af A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskabs
obligationsgæld, som staten i henhold til lov nr. 44 af 4.
maj 1875 er forpligtet til at give rentegaranti.
Ophævelsen af rentegarantien
indebærer, at statens udgift på 0,1 mio. kr.
årligt bortfalder. Ophævelsen medfører desuden
en administrativ forenkling, idet den løbende forvaltning af
obligationsgælden bortfalder ved indfrielsen.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering, som har vurderet, at forslaget ikke indeholder
nye administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har
derfor ikke været forelagt et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Som det fremgår af afsnit 3, indeholder
lovforslaget en opfølgning på indfrielsen af A/S
Østbanens obligationsgæld. Indfrielsen af
obligationsgælden foretages af Hovedstadens Lokalbaner A/S. I
den anledning er det fundet hensigtsmæssigt at ophæve
bestemmelsen om statens garantiforpligtelse i anlægsloven fra
1875.
A/S Østbanen har hidtil ikke givet
overskud, og der er ikke udsigt til, at A/S Østbanen vil
komme til at give overskud inden for en overskuelig
årrække. Dette medfører, at staten må
forvente at skulle betale rentegaranti til obligationsejerne med i
alt 84.000 kr. årligt i en fortsat lang årrække.
På denne baggrund og under hensyn til de hermed forbundne
administrative omkostninger vurderes det, at en indfrielse af
obligationsgælden med 2,2 mio. kr. er en kommercielt
begrundet disposition og derfor ikke har karakter af
statsstøtte.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos de
myndigheder og organisationer, der fremgår af bilag 1 til
lovfor-
slaget. Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets
Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ophævelsen af rentegarantien
indebærer, at statens udgift på 0,1 mio. kr.
årligt bortfalder. | 2,2 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ophævelse af statens rentegaranti
indebærer en administrativ forenkling. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Indfrielsen af A/S Østbanens
obligationsgæld vurderes ikke at udgøre
statsstøtte. Der henvises til afsnit 8. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen indebærer, at vedkommende
kommunalbestyrelse får mulighed for at deltage uden
bestemmende indflydelse i selskaber, der forvalter
jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller
udfører anden virksomhed i tilknytning til
jernbanedrift.
Det fremgår af bemærkningerne til
loven om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne, at med anden virksomhed i tilknytning til
jernbanedrift haves særligt den mulighed for øje, at
amtsrådet - for at medvirke til den fornødne
finansiering - ønsker at deltage i et materielselskab, der
udlejer jernbanemateriel til jernbanevirksomheder. Bestemmelsen
omfatter ikke selskaber, hvis virksomhed ikke er specifikt knyttet
til jernbanedrift. Rengøring, catering o. lign. falder
således udenfor.
Ved vedkommende kommunalbestyrelse
forstås en kommunalbestyrelse, der allerede i dag deltager i
et privatbaneselskab, f.eks. som aktieejer. Bestemmelsen
indebærer således, at disse kommunalbestyrelser
fremover tillige vil kunne deltage i privatbaneselskaber,
som udfører anden virksomhed i tilknytning til
jernbanedrift. Her tænkes specielt på udlejning af
materiel med lokomotivførere til godskørsel.
Til nr. 2
Det foreslås, at privatbanerne fremover
med udgangspunkt i amtsbanens forretningssted kan udleje materiel
og personel til godstransport ud over amtsgrænsen og til
nærmeste afleverings- eller afhentningssted for større
godsoperatører. De større
jernbanegodsoperatører udfører ikke godstransport i
lokalområderne, hvor amtsbanerne har forretningssted. For at
opnå forbindelse til de større nationale og
internationale godslinjer skal godsvognene derfor fragtes til og
fra godsterminaler. I den sammenhæng fungerer privatbanerne
som fødelinier for de større godsvirksomheder, hvor
privatbanerne sørger for at bringe godsvogne frem og tilbage
mellem godsterminalerne og slutkunderne. Den nuværende
formulering i loven "inden for amtet" har udgjort en hindring for
amtsbanerne for at udføre denne tilbringertrafik,
såfremt godsterminalen ikke ligger i det amt, hvor amtsbanen
har sit forretningssted. Med den foreslåede ændring
opnås en større fleksibilitet.
Til § 2
Amter, der har privatbaner, som
udfører godstransport, har peget på, at overgangen til
den model, som er indeholdt i lovforslaget, bør ske ved
overgang til nyt kalenderår. Baggrunden herfor er hensynet
til regnskaber, forsikring, kontrakter m.v.
Den løsningsmodel, som lovforslaget
indeholder - hvor privatbaneselskaberne kan udleje materiel og
personel til en anden privat godsoperatør €" kan
tidligst være på plads ved lovforslagets forventede
vedtagelse ultimo 2004, dvs. kort tid før den
nuværende overgangsperiodes udløb. Dette tidsrum
vurderes at være for kort til at implementere den nye
ordning.
Det foreslås derfor, at
overgangsordningen forlænges med et år indtil 31.
december 2005.
Forlængelsen af overgangsordningen vil
kun gælde for udførelse af godstrafik på
jernbane.
Til § 3
Østbanen A/S€™s
obligationsgæld er opsagt til indfrielse pr. 31. december
2004. Herefter vil statens rentegaranti i henhold til § 7
i lov nr. 44 af 4. maj 1875 om Anlæg af Jernbaner til Tuborg
Havn samt til Faxe og Rødvig kunne ophæves. Der
henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
§ 5 i lov nr. 151 af 11. maj 1954
om jernbanedrift på Lolland-Falster ophæves. Hermed
ophører statens garantiforpligtelse i forbindelse med
opløsningen af A/S Det Lolland-falsterske Jernbaneselskab og
etableringen af Lollandsbanen A/S. Ophævelsen er en
konsekvens af amtskommunernes overtagelse af de statslige
ejerandele i privatbanerne. Der henvises i øvrigt til afsnit
4 i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Bilag 1
Oversigt over myndigheder og
organisationer,
der er anmodet om en udtalelse i anledning af lovforslaget
Hovedstadens Udviklingsråd
Hovedstadens Lokalbaner A/S
A/S Lollandsbanen
Nordjyllands Jernbaner A/S
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane A/S
(Lemvigbanen)
Amtsrådsforeningen
Storstrøms Amt
Nordjyllands Amt
Ringkøbing Amt
Kommunernes Landsforening
Railion Denmark A/S
SID
Dansk Jernbaneforbund
Brancheafdelingen for trafik og jernbane
under HK
Statsansattes Kartel
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med
gældende love
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om den lokale og regionale
kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 407 af 6. juni 2002
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 6 a.
Amtsrådet kan | | 1. I § 6
a indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: |
1) indgå kontrakter med
jernbanevirksomheder om mod betaling at udføre
passagertrafik som offentlig service, 2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om
jernbanevirksomhed m.v. og 3) deltage uden bestemmende indflydelse i
selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver
jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift, jf. dog § 6 b,
stk. 2. | | |
Stk. 2. Trafikministeren kan
fastsætte nærmere regler om udøvelsen af
amtsrådets beføjelser efter stk. 1.
Amtsrådet kan beslutte helt eller delvis at overlade sine
beføjelser efter stk. 1 til det i § 4,
stk. 3, nævnte udvalg. | | »Stk. 2. Vedkommende
kommunalbestyrelse kan deltage uden bestemmende indflydelse i
selskaber der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver
jernbanevirksomhed eller udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift.« |
| | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 6 b.
€ Stk. 2. I selskaber, der alene
udøver virksomhed som nævnt i stk. 1 eller anden
jernbanetrafik udført som offentlig service, kan et
amtsråd udøve bestemmende indflydelse. Et
amtsråd kan ligeledes udøve bestemmende indflydelse i
et selskab, der inden for amtet udfører anden virksomhed i
tilknytning til jernbanedrift. Såfremt et amtsråd
opnår bestemmende indflydelse i et selskab, der ikke
udelukkende udfører den i 1. og 2. pkt. nævnte
virksomhed, skal aktiviteterne i selskabet og i andre selskaber,
som det pågældende selskab kontrollerer, eller
amtsrådets deltagelse heri inden for rimelig tid efter den
erhvervelse, der giver bestemmende indflydelse, tilpasses
således, at amtsrådets fremtidige deltagelse er i
overensstemmelse med 1. og 2. pkt. | | 2. I § 6
b, stk. 2 , 1.
pkt., indsættes efter »inden for amtet«:
»eller mellem et forretningssted i amtet og nærmeste
afleverings- eller afhentningssted«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 1317 af 20. december 2000 om
amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i
privatbanerne foretages følgende ændring: |
| | |
§ 10. Indtil
den 31. december 2004 kan et amtsråds deltagelse med
bestemmende indflydelse i et selskab i medfør af
§ 6 b, stk. 2, 1. pkt., i lov om den lokale og
regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet som affattet ved denne lovs § 3,
nr. 1, tillige omfatte udførelse af godstrafik på
jernbane samt buskørsel. | | 1. I § 10 indsættes
som stk. 2: »Stk. 2. Fra den 1. januar 2005
til den 31. december 2005 kan et amtsråds deltagelse med
bestemmende indflydelse i et selskab i medfør af § 6 b,
stk. 2, 1. pkt., i lov om den lokale og regionale kollektive
personbefordring uden for hovedstadsområdet tillige omfatte
udførelse af godskørsel på jernbane.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 44 af 4. maj 1875 om
Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og
Rødvig foretages følgende ændring: |
| | |
§ 7 | | 1. § 7 ophæves. |
Regjeringen bemyndiges til at give 4 pCt.
Rentegaranti for de Aktier og Obligationer, som det bevislig har
været nødvendigt at udstede for at tilveiebringe de
nødvendige Midler til Anlæget af den under
§ 1 Nr. 2 ommeldte Jernbane samt til Dækning af den
løbende Rente af Anlægskapitalen indtil Banens
Aabning, saafremt der stilles en Forstærkningsfond af ikke
over 25 og ikke under 20 pCt. af den Kapital, hvorfor der skal
garanteres, Garantien kan dog ikke omfatte et større
Beløb end 500,000 Kr. pr. Mil af Banens Længde. | | |
Gives en saadan Rentegaranti, træder denne i
Kraft fra den Dag, da Jernbanen i sin hele Længde er aabnet
for Person- og Godsbefordring, og Tilskud til Dækning af den
garanterede 4 pCt. Rente finder Sted, naar Nettoudbyttet af Driften
- efter Fradrag af det Beløb, der henlægges til
Reservefonden - i noget Aar ikke kan dække 4 pCt. af den
garanterede Anlægssum. Dersom Nettoudbyttet af Driften i et
eller flere Aar overstiger 4 pCt. aarlig af hin Kapital, anvendes
det Overskydende forlods til at dække Statskassen for mulige
tidligere Tilskud i Anledning af Rentegarantien, der ikke have
kunnet afholdes af Forstærkningsfonden. | | |
Forstærkningsfonden deponeres i
Finansministeriet med den Bestemmelse, at Renter og Kapital,
saavidt fornødent gjøres, skulle anvendes til
Dækning af Statskassens Tilskud i Anledning af
Rentegarantien. Den forbliver deponeret, indtil det aarlige
Nettoudbytte af Banen - efter Fradrag af det Beløb, som skal
henlægges til Reservefonden - i 5 paa hinanden
følgende Aar har udgjort mindst 4 pCt af den garanterede
Kapital. Regnskabet over Anlæget approberes af
Indenrigsministeren, som derefter bestemmer saavel Garantisummens
Størrelse som det Beløb i Aktier, der ved Banens
Erhvervelse af Staten vil være Gjenstand for
Indløsning. | | |
| | |
| | § 4 |
| | I lov nr. 151 af 11. maj 1954 om
jernbanedrift på Lolland-Falster foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 5 | | 1. § 5 ophæves. |
Såfremt det i § 2 omhandlede
selskab, der forudsættes af ville søge at
afkøbe A/S Det lolland-falsterske Jernbaneselskab de til
udnyttelse af de i § 3 nævnte eneretsbevillinger
fornødne faste anlæg, rullende materiel m.v., i
forbindelse med en sådan overdragelsesaftale helt eller
delvist overtager pensionsforpligtelser, påhviler A/S Det
lolland-falsterske Jernbaneselskab, bemyndiges ministeren for
offentlige arbejder til på statskassens vegne og i forening
med de i det nye selskab aktiehavende kommuner at garantere for
selskabets opfyldelse af sådanne overtagne forpligtelser. | | |
Ydelserne i henhold til de i stk. 1 ommeldte
pensionsforpligtelser afholdes på selskabets årlige
driftsregnskab og dækkes i givet fald med støtte som i
§ 4 anført. | | |
Skulle på et senere tidspunkt det nye selskab
træde i likvidation, dækkes den på
likvidationstidspunktet eventuelt endnu resterende del af de i
nærværende paragraf omhandlede pensionsforpligtelser
således, at staten deraf overtager så stor en
procentandel, som svarer til den, hvormed staten har deltaget i
dækningen af selskabets underskud for det senest forud for
likvidationen forløbne driftsår, dog mindst 65 pct.,
medens den resterende del overtages af de aktiehavende
kommuner. | | |