Skriftlig fremsættelse (20. oktober
2004)
Trafikministeren (Flemming
Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for
hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de
statslige ejerandele i privatbanerne, lov om Anlæg af
Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig og lov om
jernbanedrift på Lolland-Falster (Privatbanernes
godskørsel og statens garantiforpligtelse)
(Lovforslag nr. L 45).
Med loven om amtskommunernes overtagelse af de
statslige ejerandele i privatbanerne, der trådte i kraft den
1. januar 2001, blev privatbanerne overdraget til amterne. Loven og
de dertil hørende juridiske aftaler indebærer bl.a.,
at godstrafikken på privatbanerne inden udgangen af 2004
søges videreudviklet i separate godsselskaber, hvor
amtskommunerne ikke må have bestemmende indflydelse. Det er
dog ikke lykkedes for amterne eller privatbanerne at finde en
egentlig løsning på godstrafikken, og i dag vil
privatbanerne reelt stå over for en lukning af deres
godsaktiviteter.
Der har derfor igennem længere tid
været et ønske om at finde en løsning, hvor
privatbanerne får mulighed for at fortsætte den lokale
godstransport på jernbane. Det er hensigten, at lovforslaget
skal give nye muligheder for at videreføre privatbanernes
godstransport på jernbane. Privatbanernes godstransport vil
dog fortsat være underlagt de generelle markedsvilkår,
som jernbanegodsbranchen lever under i dag.
Lovforslaget indebærer således, at
privatbaneselskaber, hvor primærkommuner er medejere uden
bestemmende indflydelse, får mulighed for udlejning af
materiel med lokomotivførere til godskørsel i privat
regi. Desuden udvides muligheden for, at privatbaner, hvor
amtskommuner er medejere med bestemmende indflydelse, kan
udføre anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift uden
for amtet. Privatbanerne vil derfor fremover kunne udleje materiel
og personel til godstransport mellem destinationer i amtet og
nærmeste afleverings- afhentningssted for godsvogne, der
eventuelt er beliggende uden for amtet.
Det foreslås endvidere, at den i loven
angivne overgangsordning, der udløber den 31. december 2004,
forlænges med et år indtil 31. december 2005.
Baggrunden er hensynet til implementeringen af den nye
ordningen.
Endvidere indebærer lovforslaget, at
bestemmelsen om statens bemyndigelse til at give 4 pct.
rentegaranti til obligationslån udstedt i 1875 i forbindelse
med anlægget af Østbanen mellem Køge og
henholdsvis Faxe og Rødvig ophæves.
Ligeledes ophæves bestemmelsen om
statens garantiforpligtelse i forbindelse med opløsningen af
Det A/S lolland-falsterske Jernbaneselskab og etableringen af
Lollandsbanen A/S.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.