L 45 Forslag til lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, lov om anlæg af jernbaner til Tuborg Havn samt til Fakse og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland-Falster.

(Privatbanernes godskørsel og statens garantiforpligtelse).

Af: Trafikminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-10-2004

Fremsættelse: 20-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l45_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (20. oktober 2004)

 

Trafikministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, lov om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland-Falster (Privatbanernes godskørsel og statens garantiforpligtelse)

(Lovforslag nr. L 45).

Med loven om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, der trådte i kraft den 1. januar 2001, blev privatbanerne overdraget til amterne. Loven og de dertil hørende juridiske aftaler indebærer bl.a., at godstrafikken på privatbanerne inden udgangen af 2004 søges videreudviklet i separate godsselskaber, hvor amtskommunerne ikke må have bestemmende indflydelse. Det er dog ikke lykkedes for amterne eller privatbanerne at finde en egentlig løsning på godstrafikken, og i dag vil privatbanerne reelt stå over for en lukning af deres godsaktiviteter.

Der har derfor igennem længere tid været et ønske om at finde en løsning, hvor privatbanerne får mulighed for at fortsætte den lokale godstransport på jernbane. Det er hensigten, at lovforslaget skal give nye muligheder for at videreføre privatbanernes godstransport på jernbane. Privatbanernes godstransport vil dog fortsat være underlagt de generelle markedsvilkår, som jernbanegodsbranchen lever under i dag.

Lovforslaget indebærer således, at privatbaneselskaber, hvor primærkommuner er medejere uden bestemmende indflydelse, får mulighed for udlejning af materiel med lokomotivførere til godskørsel i privat regi. Desuden udvides muligheden for, at privatbaner, hvor amtskommuner er medejere med bestemmende indflydelse, kan udføre anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift uden for amtet. Privatbanerne vil derfor fremover kunne udleje materiel og personel til godstransport mellem destinationer i amtet og nærmeste afleverings- afhentningssted for godsvogne, der eventuelt er beliggende uden for amtet.

Det foreslås endvidere, at den i loven angivne overgangsordning, der udløber den 31. december 2004, forlænges med et år indtil 31. december 2005. Baggrunden er hensynet til implementeringen af den nye ordningen.

Endvidere indebærer lovforslaget, at bestemmelsen om statens bemyndigelse til at give 4 pct. rentegaranti til obligationslån udstedt i 1875 i forbindelse med anlægget af Østbanen mellem Køge og henholdsvis Faxe og Rødvig ophæves.

Ligeledes ophæves bestemmelsen om statens garantiforpligtelse i forbindelse med opløsningen af Det A/S lolland-falsterske Jernbaneselskab og etableringen af Lollandsbanen A/S.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.