L 40 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer.

(Ophævelse af revisionsbestemmelsen).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-10-2004

Fremsættelse: 20-10-2004

Fremsættelsestale af lovforslag

20041_l40_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (20. oktober 2004)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer (ophævelse af revisionsbestemmelsen)

(Lovforslag nr. L 40).

I forbindelse med ændringen af reglerne om konkurrence- og kundeklausuler for funktionærer i 1999 blev der indsat en bestemmelse om, at reglerne skulle revideres senest 1. juni 2001. Formålet hermed var at vurdere effekten af ændringerne efter, at de havde virket et par år, og om nødvendigt at foretage justeringer i reglerne.

Efter konsultationer med arbejdsmarkedets parter viste det sig imidlertid, at der ikke inden udløbet af revisionsfristen var tilstrækkeligt grundlag for at vurdere reglernes effekt. Revisionsfristen blev derfor udskudt til 1. oktober 2004.

Regeringen nedsatte i efteråret 2003 udvalget om konkurrence- og kundeklausuler med deltagelse af LO, AC, Ledernes Hovedorganisation, Danske Sælgere, FTF, DA, HTS-I, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FA, SALA, Advokatrådet samt en række ministerier.

Udvalget har udarbejdet en redegørelse, som er offentliggjort i september 2004.

Et hovedhensyn ved ændringen i 1999 var at sikre mobiliteten på arbejdsmarkedet og samtidig tage hensyn til virksomhedernes behov for at kunne beskytte erhvervshemmeligheder mv.

Det er regeringens opfattelse, at udbredelsen af de nuværende klausuler ikke synes at hæmme den generelle mobilitet på arbejdsmarkedet væsentligt, og at der derfor ikke er behov for nye lovgivningsmæssige tiltag på området.

I redegørelsen peges der på forskellige problemstillinger omkring afgrænsning af klausulernes område, herunder anvendelsen af klausuler på timelønsområdet. Det er imidlertid regeringens opfattelse, at disse problemstillinger ikke løses bedst ved yderligere detaljering af lovreglerne, men derimod ved større opmærksomhed og information om de nuværende regler og mulighederne for at udforme klausulen efter det konkrete behov. Dette gælder måske særligt timelønsområdet, hvor mange af de klausuler, der pålægges, formentlig vil være ugyldige efter de nuværende regler i aftaleloven. Der er således et udtalt behov for, at såvel arbejdsgivere som lønmodtagere bliver gjort opmærksom på og vejledt om de gældende regler. Denne opgave er efter regeringens opfattelse først og fremmest en opgave for de relevante organisationer.

Regeringen skal også påpege, at der allerede i dag i lovgivningen er mulighed for, at parterne selv kan løse eventuelle problemer ved kollektive overenskomster, som jo i højere grad kan tilpasses forholdene på de enkelte områder. Denne mulighed kunne være velegnet til at fastsætte særlige regler inden for de brancher, hvor parterne vurderer, at der er et særligt behov, både inden for og uden for funktionærlovsområdet.

På den baggrund foreslås det, at konkurrence- og kundeklausulerne bevares i deres nuværende form, og at revisionsbestemmelsen ophæves.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Tingets velvillige behandling.