L 118 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Fripladstilskud i skolefritidsordninger af
økonomiske, sociale eller pædagogiske grunde).
Fremsat den 17. november 2004 af
undervisningsministeren (Ulla Tørnæs)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Fripladstilskud i skolefritidsordninger af
økonomiske, sociale eller pædagogiske grunde)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændring:
1.§ 50, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4,
og yder søskendetilskud til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. Kommunalbestyrelsen
yder tillige hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til
forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale
eller pædagogiske forhold gør sig gældende.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af
hel eller delvis fripladstilskud.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Forslaget fremsættes som led i
udmøntningen af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om
finansloven for 2005.
Folkeskolen kan tilbyde børn optagelse
i en skolefritidsordning (SFO), hvis børnene er optaget i
skolen eller har nået en alder, hvor de tidligst ville kunne
optages i børnehaveklassen.
Desuden kan der for at bevare små
skoler på baggrund af en konkret
dispensationsansøgning til Undervisningsministeriet gives
tilladelse til, at elever, der endnu ikke er begyndt i skolen eller
endnu ikke har nået skolealderen, kan optages i skolens
skolefritidsordning.
Skolefritidsordninger supplerer i dag
således i vidt omfang de kommunale eller selvejende
fritidshjem som det pædagogiske dagtilbud, der gives
skolesøgende børn i næsten alle landets
kommuner.
Efter de gældende regler er det
frivilligt for kommunerne at tilbyde hel eller delvis friplads. Det
indebærer, at der mellem kommunerne kan være ganske
betydelige forskelle i SFO-betalingen for familier med lave
indkomster, ligesom familier med lave indkomster kan opleve en
relativt stor stigning i betalingen ved overgangen fra
børnehave til SFO.
Med lovforslaget forpligtes kommunerne til at
tilbyde hel eller delvis friplads til familier med børn
optaget i en skolefritidsordning svarende til, hvad der
gælder for børn i dagtilbud, hvorefter der gives hel
eller delvis fritagelse for egenbetalingen, når
forældrenes årlige indkomst er under 387.400 kr. i
2004, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør
sig gældende.
Indberetninger fra kommunerne
vedrørende de kommunale budgetter for 2005 til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet viser, at der i 2005 vil være 247
kommuner med pladser i SFO svarende til godt 138.000 pladser
på landsplan. 46 kommuner med SFO oplyser, at de ikke yder
fripladstilskud til børn i skolefritidsordninger
Bestemmelserne om ydelse af hel eller delvis
friplads blev indsat ved lov nr. 354 af 9. juni 1993 om
ændring af lov om folkeskolen (Hjemmel til at yde hel eller
delvis friplads til skolefritidsordninger samt udskydelse af
redegørelse om styrelsen af kommunernes skolevæsen).
Der henvises til Folketingstidende 1993-94 (lovforslag nr. L 201),
fremsat den 24. februar 1993: Folketingets forhandlinger, spalte
5630, 6418, 9821 og 10154, Tillæg A spalte 7237, Tillæg
B spalte 1373 og Tillæg C spalte 1219.
2. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt til høring hos følgende:
Amtsrådsforeningen, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk
(BUPL), Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Danske Skoleelever, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd,
Frie Grundskolers Lærerforening, Grundskolerådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Kommune,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og
behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen i
Danmarks Lærerforening, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skole- og Samfund, Ungdomsringen, Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der er i dag kun 46 kommuner, der ikke yder
fripladstilskud i skolefritidsordninger. Kommunernes merudgifter
ved ordningen forventes således at blive 30 mio. kr.
årligt inkl. administration.
Det skal bemærkes, at de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget vil blive
drøftet med de kommunale parter i overensstemmelse med det
udvidede totalbalanceprincip (DUT).
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
kommunale merudgifter på 30 mio. kr. til fripladstilskud og
til administration |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og amtskommuner | Ingen | Kommuner, der i dag ikke tildeler friplads i
SFO, vil få meradministration i forbindelse med
ansøgninger og tildeling af friplads i SFO |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Familier med børn i dagtilbud,
klubtilbud mv. er berettiget til hel eller delvis friplads, hvis
familiens årlige indkomst er under 387.400 kr. i 2004 Efter
de hidtidige regler er det frivilligt for kommunerne at tilbyde hel
eller delvis friplads til familier med børn i
skolefritidsordninger.
Med lovforslaget skal alle kommuner yde hel
eller delvis fritagelse for egenbetaling.
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders regler om kommunens tilskud til brug for
dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og
fripladstilskud m.v. finder anvendelse i SFO ved ydelse af hel
eller delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.
Beregningen af fripladser foretages på
samme måde som for de kommuner, der i dag har besluttet at
give hel eller delvis friplads, og hvor reglerne i
bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 om kommunernes
tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes
egenbetaling og fripladstilskud m.v. skal følges, jf.
§ 26, stk. 4. Her er der taget højde for, at
fripladser i SFO fortsat beregnes på grundlag af taksten for
en plads.
Kommunen skal således yde hel eller
delvis fritagelse for egenbetalingen, når forældrene
dokumenterer, at deres aktuelle indtægter ligger inden for de
efter reglerne fastsatte indtægtsgrænser. Herudover kan
kommunen yde hel eller delvis friplads, hvor ophold i SFO må
anses som særligt påkrævet af sociale eller
pædagogiske grunde, hvis betalingsspørgsmålet
vanskeliggør barnets optagelse eller forbliven i SFO.
Den ændrede formulering for så
vidt angår søskendetilskud (moderation) i forhold til
den gældende formulering er begrundet i, at lovgivningen om
social service ved ressortændring er flyttet fra
Socialministeriet til Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, og at der er indført andre
betalingstermer med hjemmel i lov om social service.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2005
og får dermed virkning for fripladstilskud til børn,
der er optaget i en skolefritidsordning på denne dato, eller
som optages efter denne dato.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som
ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. § 50, stk. 2,
affattes således: |
§ 50. --- Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
opkræver betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4.
Socialministeriets regler om betaling for ophold i dagtilbud for
børn og unge finder anvendelse ved ydelse af
søskendemoderation til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v., og i tilfælde
af, at en kommune beslutter at yde hel eller delvis friplads under
hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor
sociale eller pædagogiske forhold gør sig
gældende. Stk. 3. --- | | » S tk. 2.
Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til
børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf.
§ 3, stk. 4, og yder søskendetilskud til
familier med mere end et barn i skolefritidsordninger,
daginstitutioner m.v. Kommunalbestyrelsen yder tillige hel eller
delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale eller
pædagogiske forhold gør sig gældende.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn,
forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder
anvendelse ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af
hel eller delvis fripladstilskud.« |