B 52 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af det lokale demokrati.
Fremsat den 18. november 2004 af
Mogens Nørgård Pedersen (KD),
Bodil Kornbek (KD),
Jann Sjursen (KD) og Tove Videbæk (KD)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af det lokale demokrati
Folketinget opfordrer regeringen til snarest at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer i administrative forskrifter med
henblik på at forbedre det lokale demokrati på
følgende måder:
1) Antallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer skal
fastsættes til ét medlem pr. 1.000 indbyggere, dog
højst 36 medlemmer. I kommuner med under 20.000 indbyggere
og i Københavns Kommune skal medlemstallet fastlægges
som hidtil.
2) Ideen med lokaludvalg i kommunerne skal
revitaliseres på følgende måde:
Kommunalbestyrelsen skal kunne bestemme, at
lokaludvalgene kan arbejde med alle kommunale politikområder
inden for lokalområdet.
I kommuner med over 30.000 indbyggere skal
det være obligatorisk for
kommunalbestyrelsen at afholde valg til
lokaludvalg, hvis der i lokalområdet er mindst 10
pct. af de stemmeberettigede, der har
fremsat ønske herom. Et lokalområde defineres som
et
område, der før
strukturreformen har været en selvstændig kommune, men
som bliver en del
af en større kommune. Lokaludvalgene
skal tillægges en bred rådgivende indflydelse på
kommunalbestyrelsernes beslutninger i lokalområdet.
3) Borgmestre, der ikke nyder
kommunalbestyrelsens tillid, skal kunne væltes af et flertal
i
kommunalbestyrelsen på mindst 2/3.
4) Der skal afholdes kommunale folkeafstemninger,
hvis mindst 10 pct. af de stemmeberettigede
borgere i kommunen kræver det.
5) Ændringerne gennemføres senest
samtidig med vedtagelsen af den nye strukturreform.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Regeringen har vedtaget en strukturreform sammen
med Dansk Folkeparti, der efter forslagsstillernes opfattelse
ventes at føre til forringelse af det lokale demokrati.
Når kommuner lægges sammen, vil færre personer
være engageret i lokal politik, og de lokale politikere vil
have en mindre berøringsflade med borgerne.
Det fremgår af Strukturkommissionens
Hovedbetænkning s. 190, at i kommuner med 7.500-9.999
indbyggere har 35 pct. af borgerne kontaktet en kommunalpolitiker.
Hvis kommunestørrelsen øges til over 100.000
indbyggere, er det kun 14 pct. af borgerne, der har kontaktet en
kommunalpolitiker.
Når store kommuner lægges sammen med
små kommuner, vil befolkningen i de små kommuner have
så få stemmer i forhold til de store kommuner, at de
kun i begrænset omfang bliver repræsenteret i de nye
kommunalbestyrelser.
Sammenlægning af kommuner vil også
føre til, at de store partier som Socialdemokraterne og
Venstre bliver styrket, mens der bliver valgt færre
kommunalpolitikere fra de mindre partier og fra lokallisterne. Det
nævner professor i forvaltning Peter Bogason den 8. januar
2004 i Berlingske Tidende.
Det fremgår endvidere af
Strukturkommissionens Hovedbetænkning s. 152-153, at
stemmeprocenten til kommunalvalg falder med stigende
kommunestørrelser. En forøgelse af
kommunestørrelsen fra 10.000 til 50.000 indbyggere forventes
at ville føre til et fald i valgdeltagelsen på 3,6
procentpoint.
Kristendemokraterne er på den baggrund
bekymret for, hvordan det vil gå med det lokale demokrati,
efter strukturreformen er gennemført. Der er derfor behov
for at styrke det lokale demokrati. I særlig grad er der
behov for at forbedre lokaldemokratiet i de små kommuner, som
lægges sammen som led i kommunalreformen.
Strukturreformen og kommunalt
demokrati
Det fremgår af strukturaftalen, at
»forligspartierne er enige om at undersøge
mulighederne for, at strukturreformen kan danne afsæt for en
styrkelse af det lokale demokrati gennem en øget
borgerdeltagelse. Der iværksættes derfor i samarbejde
med repræsentanter for kommunerne, landsbyforeninger og andre
repræsentanter for foreningslivet et arbejde om, hvordan der
kan gives mulighed for bedre inddragelse af borgere og brugere i de
lokale beslutninger.
Det skal i den forbindelse undersøges
nærmere, om brugerbestyrelser kan gives mere kompetence. Det
skal desuden undersøges, om reglerne om nedsættelse af
lokalråd giver de nødvendige muligheder for
inddragelse af lokalområderne i de nye større
kommuner.«
Det fremgår af aftalen om strukturreformen
fra juni 2004, at antallet af medlemmer af kommunalbestyrelsen for
de nye sammenlagte kommuner fastsættes efter ønske fra
kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i
sammenlægningen. Antallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer
skal være et ulige antal mellem 25-31.
I tilfælde af uenighed fastsættes
medlemstallet til mellem 25-31 for kommunalbestyrelsens
første funktionsperiode efter følgende fordeling:
25 medlemmer i kommuner med 20-40.000
indbyggere.
27 medlemmer i kommuner med 40-60.000
indbyggere.
29 medlemmer i kommuner med 60-80.000
indbyggere.
31 medlemmer i kommuner med mere end 80.000
indbyggere.
Med virkning fra den 1. januar 2010
fastsættes antallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer til et
ulige antal mellem 19 og 31, i København dog højst 55
medlemmer.
For kommuner med under 20.000 indbyggere kan
medlemstallet fastsættes som hidtil.
Beskrivelse af lokaludvalg
Et lokaludvalg er et politisk organ med
beslutningsret for et afgrænset geografisk område inden
for en kommune.
Den kommunale styrelseslov § 65 d giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at nedsætte lokaludvalg.
Kommunalbestyrelsen bestemmer inden for lovens rammer, hvilke
opgaver der kan henlægges til et lokaludvalg. Derudover er
der mulighed for, at et antal observatører kan deltage i
lokaludvalgets møder.
Fordelen ved brug af lokaludvalg er, at man
får styrket nærdemokratiet og modvirker
sektortankegangen. I brugerbestyrelser drejer det sig om at fremme
brugernes egne interesser. Et lokaludvalg tager i højere
grad stilling til sagerne ud fra et lokalt helhedssyn, idet
lokaludvalget har ansvaret for flere opgaver inden for et
lokalområde.
Økonomiske
konsekvenser
Udvidelsen af antallet af
kommunalbestyrelsesmedlemmer vil medføre merudgifter for
kommunerne, fordi kommunalbestyrelserne skal have vederlag,
transportudgifter m.v. dækket. Kommunerne skal kompenseres
for disse merudgifter. Det er vanskeligt at vurdere de
økonomiske konsekvenser af forslaget, fordi det
afhænger af, hvor mange kommuner der vil være efter
strukturreformen.
Derudover vil kommunernes pligt til at oprette
lokaludvalg, se punkt 2c, medføre merudgifter. Det er
vanskeligt at vurdere, hvor meget det koster.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1)
Det foreslås, at antallet af
kommunalbestyrelsesmedlemmer skal fastsættes til et medlem
pr. 1.000 indbyggere, dog højst 36 medlemmer. I kommuner med
under 20.000 indbyggere og i Københavns Kommune skal
medlemstallet fastlægges som hidtil.
Efter de gældende regler er det kommunernes
eget valg, hvor mange medlemmer, der skal være i
kommunalbestyrelsen, hvis de holder sig inden for lovens rammer,
der ligger fra 9 til højst 31. Københavns Kommune
må dog have op til 55 medlemmer.
Ad 2)
Det foreslås, at lokaludvalgene i
øget omfang inddrages i det kommunale demokrati.
Forslag 2a) har til hensigt at fjerne
begrænsningerne for, hvilke kommunale politikområder
lokalrådene kan beskæftige sig med. Efter de
gældende regler i § 65 d i den kommunale styrelseslov
kan lokalrådene især arbejde med lokalplaner, lokal
trafik, støjulemper ved fritidsaktiviteter, visse sager
vedrørende forurening, opgaver vedrørende folkeskolen
og opgaver vedrørende dagtilbud til børn.
Forslag 2b) forpligter kommunalbestyrelsen i
kommuner med over 30.000 indbyggere til at afholde valg til
lokaludvalg, hvis der i lokalområdet er mindst 10 pct. af de
stemmeberettigede, der har fremsat ønske derom. Et
lokalområde defineres som et område, der før
strukturreformen har været en selvstændig kommune, men
som bliver en del af en større kommune. Lokaludvalgene skal
tillægges en bred rådgivende indflydelse på
kommunalbestyrelsernes beslutninger i lokalområdet
Ad 3)
Det foreslås, at borgmestre, der ikke nyder
kommunalbestyrelsens tillid, skal kunne væltes af et flertal
i kommunalbestyrelsen på mindst 2/3.
Forslaget har til hensigt at sikre, at en
borgmester kan væltes, hvis vedkommende mister opbakningen
fra brede dele af kommunalbestyrelsen. Til gengæld er det
ikke hensigten, at en borgmester, der er valgt med et smalt
flertal, skal kunne afsættes, fordi få personer i
kommunalbestyrelsen, f.eks. af politiske årsager,
ønsker borgmesteren væltet.
Ad 4)
Der skal afholdes kommunale folkeafstemninger,
hvis mindst 10 pct. af de stemmeberettigede borgere i kommunen
kræver det.
I dag er der mulighed for at indføre
vejledende folkeafstemninger i kommunerne, men initiativet skal
komme fra et flertal i kommunalbestyrelsen. Formålet med
forslaget er at udvide kredsen af personer, der kan begære,
at sager sendes til folkeafstemning.
Tilsynsrådet skal påse, at
kommunalbestyrelsen retter sig efter en kommunal folkeafstemning.
Hvis ikke folkeafstemningen respekteres af kommunalbestyrelsen, kan
Tilsynsrådet gribe ind med dagbøder til
kommunalbestyrelsen.
Skriftlig fremsættelse
Mogens Nørgård
Pedersen (KD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om styrkelse
af det lokale demokrati.
(Beslutningsforslag nr. B 52).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.