Ca. 220 statstlige virksomheder, f.eks. departementer, styrelser og universiteter, aflægger regnskaber.
Udover disse regnskaber gennemgår og/eller reviderer Rigsrevisionen og Statsrevisorerne også regnskaberne for en række virksomheder, aktieselskaber, fonde osv., som har fået tilskud fra staten.
Revisionen af statens regnskaber sker på 3 forskellige måder:
- ved finansiel revision
- ved juridisk-kritisk revision
- ved forvaltningsrevision
De 3 forskellige former for revision gør det muligt både at se på, hvad pengene er brugt til, og hvordan de er brugt.
Finansiel revision
Om regnskabet er rigtigt, efterprøver man ved at gennemgå bilag, interne kontroller og forretningsgange og kontrollere, at regnskabet ikke indeholder væsentlige fejl og mangler. Det kaldes finansiel revision.
Juridisk-kritisk revision
Om de dispositioner, en statslig myndighed, virksomhed eller institution har foretaget, og som den har pligt til at aflægge regnskab for, er lovlige, ser man på ved den juridisk-kritiske revision.
Det vil sige, at man ser på, om pengene er brugt på den måde, der står i bevillingen, loven, andre forskrifter og aftaler, eller på en måde, der er en del af den gældende praksis på området.
Forvaltningsrevision
Om de opgaver, den statslige bevilling er givet til, er udført på en sparsommelig, produktiv og effektiv måde, er det, man ser på ved det, der kaldes forvaltningsrevision.
Revisionsopgaverne er beskrevet i lov om statsrevisorerne
Sådan her forklarer man de 3 forskellige former for revision i lov om statsrevisorerne, § 2:
”§ 2. Statsregnskabet afgives til statsrevisorerne senest 6 måneder efter finansårets udløb.
Stk. 2. Statsrevisorerne gennemgår det årlige statsregnskab og påser, at samtlige statens indtægter er opført deri, og at ingen udgift er afholdt uden hjemmel i finansloven eller anden bevillingslov.
Stk. 3. Statsrevisorerne kontrollerer, at regnskabet er rigtigt, og at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. De vurderer, om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet.”
Den statslige revision blev undersøgt i 2009 og vurderet som tilfredsstillende
Statsrevisorerne bad i 2009 professor ved Institut for Statskundskab Jørgen Grønnegaard Christensen om at foretage en kritisk gennemgang og vurdering af den måde, statens revision er indrettet på. Konklusionen var, at den statslige revision i helt overvejende grad fungerede efter hensigten.