§ 20-spørgsmål S 644 Om at øge energieffektiviteten i skibsfarten.

Til: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Dato: 07-11-2006
Samling: 2006-07
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 07-11-2006
Endelig besvarelse 16-11-2006
Spørgsmålets ordlyd:
Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at øge energieffektiviteten i skibsfarten, så der kommer sammenhæng mellem statsministerens erklæring om, at Danmark skal være »verdens allerbedste til at udnytte energi effektivt« (åbningstalen) og økonomi- og erhvervsministerens handlingsplan om »Danmark som Europas førende søfartsnation«?
Skriftlig begrundelse:
Målsætningerne i »Danmark som Europas førende søfartsnation« virker, som om de er skrevet uden mindste sammenhæng med tankegangen i regeringens bæredygtighedsstrategi og regeringens vedtagelser og hensigtserklæringer om at øge energieffektiviteten. Det virker helt besynderligt, når man ser på dansk søfarts energiforbrug, herunder udenrigssøfarten. Det forhold, at en stor del af energiforbruget anvendes uden for Danmarks grænser er ikke et godt argument for en politik, hvor der ikke gøres noget, ja tilsyneladende lægges op til yderligere skattebegunstigelse. Tal fra Energistyrelsens og Danmarks Statistiks viser, hvorfor det er helt centralt at beskæftige sig med skibsfarten, når miljø, klima og energi er på dagsordenen. Tallene viser således, at skibsfarten inkl. dansk udenrigsskibsfart tegner sig for 61 pct. af det samlede danske energiforbrug til transport. Helt grelt bliver det, hvis oplysninger fra Danmarks Rederiforening medtages. Herudfra kan det samlede energiforbrug fra dansk opereret skibsfart (interesse/ejerskab) beregnes. Ifølge Danmarks Miljøøkonomiske Regnskab hos Danmarks Statistik var skibsfartens samlede energiforbrug i 2004 på 333.638 TJ ved en tonnage på 7.395.000 brutto tonnage (BT). Men hvis hele den dansk opererede og dansk ejede skibsfart tages med, som ifølge Danmarks Rederiforening er 40 mio. BT viser et groft overslag, at det totale energiforbrug for den dansk opererede/ejede skibsfart er ca. 1.804 PJ svarende til ca. 44 mio. tons olie, hvoraf ca. 90 pct. er tung fuelolie (brændselsoliens nedre brandværdi er sat til 41 GJ/ton olie). Det svarer til ca. 3 gange Danmarks indenlandske energiforbrug.
Dokumentdato: 16-11-2006
Modtaget: 16-11-2006
Omdelt: 16-11-2006

Svar på spm. nr. S 644

S 644 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 07-11-2006
Modtaget: 07-11-2006
Omdelt: 07-11-2006

Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at øge energieffektiviteten i skibsfarten, så der kommer sammenhæng mellem statsministerens erklæring om, at Danmark skal være »verdens allerbedste til at udnytte energi effektivt« (åbningstalen) og økonomi- og erhvervsministerens handlingsplan om »Danmark som Europas førende søfartsnation«?

Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at øge energieffektiviteten i skibsfarten, så der kommer sammenhæng mellem statsministerens erklæring om, at Danmark skal være »verdens allerbedste til at udnytte energi effektivt« (åbningstalen) og økonomi- og erhvervsministerens handlingsplan om »Danmark som Europas førende søfartsnation«? (pdf-version)
Html-version