§ 20-spørgsmål S 85 Om det bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det justerede undervisningstaxameter.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 10-10-2024
Samling: 2024-25
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 10-10-2024
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at det er bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det såkaldte justerede undervisningstaxameter, hvis justeringen fører til faglig ensretning, forringelse af naturvidenskabelige og sproglige fag og lukning af mindre studieretninger som græsk og latin, kreative fag eller naturvidenskab på højt niveau?
Skriftlig begrundelse:
Regeringen ønsker at fordele penge fra de store til de små gymnasier via en justering af det såkaldte undervisningstaxameter. Regeringen vil altså straffe de store gymnasier for at være populære. Silkeborg Gymnasium vil med regeringens forslag miste 8 mio. kr., mens Roskilde Katedralskole vil miste 7 mio. kr.
Dokumentdato: 10-10-2024
Modtaget: 10-10-2024
Omdelt: 10-10-2024

Mener ministeren, at det er bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det såkaldte justerede undervisningstaxameter, hvis justeringen fører til faglig ensretning, forringelse af naturvidenskabelige og sproglige fag og lukning af mindre studieretninger som græsk og latin, kreative fag eller naturvidenskab på højt niveau?

Mener ministeren, at det er bare er ærgerligt for eleverne på de gymnasier, der berøres af det såkaldte justerede undervisningstaxameter, hvis justeringen fører til faglig ensretning, forringelse af naturvidenskabelige og sproglige fag og lukning af mindre studieretninger som græsk og latin, kreative fag eller naturvidenskab på højt niveau? (pdf-version)
Html-version