Tak for spørgsmålet. Kommunernes tilsyn med dagtilbuddene går populært sagt på to ben. For det første er tilsynet et vigtigt element i dagtilbuddenes løbende kvalitetsudvikling. Det handler f.eks. om dialog og sparring mellem den tilsynsførende og dagtilbuddet om, hvordan der skabes pædagogiske læringsmiljøer, som understøtter alle børns trivsel, læring og udvikling, altså om dialog og sparring. Men for det andet handler det også om, at kommunerne skal føre tilsyn, altså kontrollere, at dagtilbuddene efterlever de regler, der gælder, og har den pædagogiske kvalitet, som forventes.
Sådan har det været siden 2002, hvor kommunerne fik pligt til at sikre uvildighed i deres tilsyn med dagtilbuddene. Det betyder, at tilsynet skal tilrettelægges, så den tilsynsførende i videst muligt omfang er upartisk og kan forholde sig neutralt. Det synes jeg er fornuftigt, altså at kommunernes tilsyn både har til formål at understøtte den pædagogiske udvikling og føre kontrol med den pædagogiske kvalitet, og derfor mener jeg også, det er hensigtsmæssigt, at tilsynet med dagtilbuddene ligger hos kommunerne. Men det er klart, at det aldrig må betyde, at den tilsynsførende bliver blind for de eventuelle udfordringer, der kan være med den pædagogiske kvalitet.
Resultaterne fra Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelser af kommunernes tilsynsrapporter, som der henvises til, stemmer ikke overens med resultaterne fra den nationale kvalitetsundersøgelse af vuggestuerne og dagplejen. Det er helt åbenlyst. Resultaterne fra den nationale kvalitetsundersøgelse er repræsentative for kommunerne, og derfor går det ikke, hvis alle kommuner melder hus forbi og peger på, at udfordringerne kun bor i andre kommuner. Jeg opfordrer derfor kommunerne til at bruge resultaterne fra kvalitetsundersøgelsen til at kigge kritisk på egne tilbud og på deres egen tilsynspraksis, og hvis den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddene skal løftes, er det afgørende, at tilsynet føres på en måde, så kommunerne får et reelt billede af, hvordan hverdagen ser ud for de mindste børn.