(Den fg. formand (Bjarne Laustsen): Det er den forkerte mikrofon). Undskyld, jeg tager den her mikrofon. Jeg kan i hvert fald oplyse ordføreren om, at status er, siden spørgsmålet er blevet stillet, at det er seks elevatorer i landet, der er ude af drift. Det er jo aldrig tilfredsstillende, når en elevator ikke virker, og derfor er det noget, vi løbende har fokus på hvordan vi kan forbedre. Sandheden er, at der ikke er nogen simpel løsning på det; der er kun dyre løsninger, og det er ombygninger. Der er mange forskellige elevatortyper, og der er både elevatorer, der er ejet af DSB, og elevatorer, der er ejet af Banedanmark. Men det, man gør nu, er, at man laver en øget sambehandling af de elevatorer, der er, og laver den samme drift af elevatorerne.
Så er der udfordringer med de her elevatorer på vores stationer, som i vid udstrækning kommer af hårdt brug, men også af hærværk. Og det er trist, man hver gang der er lavet hærværk på en elevator, skal den jo repareres, og er man så uheldig, at det er hærværk på en gammel model, så er der ikke reservedele dertil, og det er jo noget af det, som man bliver nødt til at kigge på: Hvad skal der være af minimumsbeholdninger af reservedele, sådan at vi ikke står i den her situation? For det er jo problematisk, især for handicappede, men jo også for almindelige mennesker med barnevogn, at man ikke kan benytte sig af den kollektive transport, når elevatoren ikke virker. Så vi har flere ting i gang på området, og noget af det er det, jeg lige har nævnt. Derudover er det simpelt hen en styrkelse af elevatorerne. Man bygger dem simpelt hen om stille og roligt, i forhold til at de skal kunne holde til mere. Der er desværre mange, som laver hærværk lige fra at male graffiti og bruge syre til at sparke og slå på elevatorerne, dørene, trykpanelerne osv. Alt bliver forstærket og bygget om. Og det er trist, at det er sådan, men det betyder jo, at man vil se de her åbne, lyse glaselevatorer blive pakket mere og mere ind.