Ja, det gør jeg, og jeg kan også sige, at jeg aldrig kommer til som transportminister at lukke den direkte forbindelse mellem Struer og København. Faktisk valgte jeg jo at forlænge den direkte forbindelse mellem Struer og København indtil 2030. Men det, som ordføreren nok hentyder til, er den debat, jeg har startet omkring, hvad det er for togprodukt, vi skal have på den skrå bane i fremtiden. Selv om jeg ikke kommer til at lukke de direkte forbindelser, frygter jeg jo, at fremtidige Folketing fra 2030 og frem kommer til at lukke dem. For jo, et batteritog kan godt køre fra Struer til København, men det kan kun køre 160 km/t., og derfor tror jeg ikke på, at fremtidige Folketing kommer til at acceptere, at man har et batteritog, der bremser trafikken på banen med 160 km/t.
Så min pointe er: Skal vi ikke tage en snak om, hvordan vi sikrer det bedste togprodukt, og hvilket togprodukt det er, vi vil have for fremtiden – ikke på kort sigt, men på længere sigt? Det er ikke en beslutning, der er op til mig. Det er en beslutning, der er op til stort set hele Folketinget, fordi stort set hele Folketinget, bl.a. SF, har aftalt i 2021, at man skulle indkøbe batteritog til den skrå bane. Det, jeg er bekymret for, er, at man har valgt den løsning, og derfor er det, at mit spørgsmål går den anden vej: Hvad er det, SF og de øvrige aftalepartier vil? Er I med på, at vi revurderer den beslutning? For så skal vi jo i forligskredsen have truffet en beslutning om en anden løsning, hvis det er de direkte tog, vi vil fremtidssikre på lang sigt. Så spørgsmålet går jo nærmere den modsatte vej. Jeg kommer ikke til at lukke de direkte tog. Tværtimod vil jeg gerne se på en løsning for køreledninger, som jeg tror er den langsigtede, sikre løsning for de direkte tog til hele Nordvestjylland og på den skrå bane. Er SF med på den?