Det er min klare opfattelse, at det ikke bør være sådan, at det kan betale sig at oprette et tilbud, hvor man ikke behandler borgerne godt. Derfor skal vi også sikre, at socialtilsynet har endnu mere fokus på de brodne kar og på de tilbud, hvor der er problemer, og det er vi i gang med at se på med de nuværende forhandlinger om socialtilsynet.
De gældende regler i socialtilsynet forpligter socialtilsynet til at godkende og føre et driftsorienteret økonomisk tilsyn med tilbuddet, og samtidig vil det fremgå af tilbudsportalen, hvis det økonomiske tilsyn har vurderet, at et botilbud eller et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt sammenholdt med tilbuddets kvalitet og sammenholdt med øvrige tilbud. De her regler er blevet indført for at skabe en gennemsigtighed for kommunerne om de økonomiske forhold for det enkelte tilbud. Kommunerne har således mulighed for i hver enkelt sag at tage stilling til, om de ønsker at benytte et tilbud, som på tilbudsportalen er anmærket for at være uforholdsmæssigt dyrt.
Kommunerne er også underlagt den forvaltningsretlige grundsætning om, at en myndighed skal handle økonomisk ansvarligt. Kommunerne har således mulighed for at fravælge tilbud, som er mærket som uforholdsmæssigt dyre, eller som genererer store overskud på driften. På den måde kan kommunerne være med til at sikre, at offentlige midler først og fremmest kommer den udsatte borger til gavn og ikke det enkelte tilbud eller dets ejerkreds, herunder på anbringelsesområdet.