Det kunne man sagtens forestille sig, og det er jo også det, der er bevæggrunden for de danske støttekroner og den vej, de har fundet over de seneste 10 år. Den første forudsætning for det er jo så, at man tager den dialog. Jeg noterer mig altså med stor glæde, at der både i det spørgsmål, der var fra Danmarksdemokraterne, og nu i det, der er fra Enhedslisten, sådan set implicit også er en opbakning til, at vi nok ikke skal sidde og vente på, der kommer et transitionsregeringsprogram, som lever op til alle de kriterier, vi kunne have, før vi tager en eller anden dialog. For jeg vil bare sige, at det jo er en position, man også kan finde rundtomkring, også i Europa, hvor nogle vil sige, at hvis vi skal have en relation her, kommer det med en konditionalitet. Og så vil jeg bare sige, at hvis man sidder og venter på, at den konditionalitet er eftervist i praksis, så forpasser man måske muligheden for at få en dialog på et tidspunkt, hvor alle mulige andre – og nogle af dem har været nævnt her i løbet af den her time, vi nu har brugt – jo ikke sidder og venter. Og der vil jeg sige, at det må være en del af en realpolitisk tilgang til verden, at vi møder den, som den er, med det håb, at vi så også kan formgive den.
Så ja, vi ønsker at række ud. Og det er ikke for at sanktionere det nye styre – vi skal se manden, før vi tager hatten af – men vi er nødt til at række ud. Og det må jo være på alle de spørgsmål, som kan være af gensidig interesse. For jeg vil tro, at hvis man rækker ud og alene holder et foredrag om alle de forpligtigelser, en ny syrisk transitionsregering har uden også at vise en parathed til at understøtte den i nogle af de udfordringer, de har af humanitær karakter, genopbygningsmæssig karakter, så bliver det en ubalanceret samtale.