It-systemerne i Skatteforvaltningen har jo deres helt særegne historie, så det kommer ikke bag på mig, at ministeren svarer det.
Der sidder rigtig mange eksempelvis ældre mennesker, som pludselig får den her besked i deres e-Boks – og mange får den her besked – om, at man kan få et statsligt kviklån, fordi man skylder under 5.000 kr., men man kan ikke rigtig få at vide, hvor meget man skylder. Man ville måske egentlig hellere bare have fået en opkrævning, men i stedet kommer der den her besked: Nu har vi automatisk sat dig til at få et statsligt kviklån, og så skal du udfylde en blanket, hvis du gerne vil slippe for det kviklån. Kan ministeren ikke godt se, at det er lidt omvendt? Altså, det mest naturlige ville vel være, at man fik en opkrævning, hvor der stod, at man enten kan vælge, at det bliver indberegnet i skatten for det kommende år eksempelvis, eller at man kan tilvælge at få det her kviklån?
Jeg har været inde at kigge på den banket, og jeg skal være ærlig og tilstå, at jeg godt kan forstå, hvis der sidder især ældre mennesker, som måske ikke er meget digitale, som synes, at det er en voldsom omgang, at man skal gå ind i forskellige registre og finde forskellige numre på ejendommen osv. for netop at kunne gå ind og fravælge det her lån. Og jeg kender også mange, som simpelt hen blev så forskrækkede, da de fik den her besked, fordi de jo er en generation, hvor man netop absolut ikke har lyst til at skylde noget som helst, og pludselig får man oprettet et lån, uden at man har bedt om det. Hvad har ministeren tænkt sig at gøre for de her konkrete borgere? For det er korrekt, som ministeren siger, at man selvfølgelig kan gå ind og udfylde den her meget udførlige blanket og så komme ud af det, men havde det ikke været smartere, hvis man havde lavet den anden løsning, hvor man havde vendt det om og sagt, at man kunne tilvælge det, i stedet for at det bare bliver indregnet i ens skattebillet for det kommende år?