Tak for ordet. Lad mig starte med at slå fast, at bedrageri ikke hører nogen som helst steder hjemme i vores samfund. Vi skal kunne stole på hinanden, og folk skal ikke frygte at blive bedraget. Bedrageri og databedrageri er en del af straffelovens berigelsesforbrydelser, og begge dele har som udgangspunkt en strafferamme på fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog stige til fængsel indtil 8 år, hvis forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed, og det kan f.eks. være på grund af udførelsesmåden, at forbrydelsen er udført af flere i forening, eller som følge af omfanget. Der er på den måde mulighed for at fastsætte en ganske høj straf for bedrageri og databedrageri, og det afspejler også sagernes alvor.
Udmålingen af straffen i konkrete sager vil jeg overlade til domstolene. Jeg kan bare konstatere, at der i sagen, som bliver omtalt i spørgsmålet, er blevet udmålt straffe på helt op til 6 års fængsel.
Det er vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at stoppe de it-kriminelle. Der er i de seneste år iværksat mange tiltag for at styrke indsatsen mod it-relateret økonomisk kriminalitet. Vi etablerede i 2022 en helt ny politikreds, nemlig NSK, altså vores Nationale enhed for Særlig Kriminalitet, der bl.a. er specialiseret i at håndtere komplekse sager om it-relateret økonomisk kvalitet. Jeg har bedt Strafferetsplejeudvalget om at se på en modernisering af retsplejelovens regler, så vi også fremadrettet sikrer, at politiet effektivt kan få udleveret digitalt materiale.
Derudover har regeringen indgået et samarbejde med Finans Danmark, Teleindustrien, Ældre Sagen og Forbrugerrådet Tænk i kampen mod digitale svindlere. De første initiativer blev lanceret i november 2023, hvor det bl.a. blev aftalt at sænke loftet over straksoverførsler, og det skal gøre det sværere for svindlere at stjæle store beløb hurtigt. Senest er samarbejdet den 14. november i år mundet ud i yderligere tre initiativer for at stramme grebet om digitale svindler. F.eks. udvides beskyttelsen mod såkaldt spoofing, altså hvor svindlere eksempelvis ringer og udgiver sig for at være en bank eller myndighed. Regeringen bliver ved med at have fokus på området, herunder også at fortsætte den gode og konstruktive dialog med branchen. Tak for ordet.