Tak for spørgsmålet. Helt indledningsvis skal jeg bare lige sige, at jeg jo ikke kan gå ind i konkrete sager. Men generelt kan jeg oplyse, at spørgsmålet om private tilbuds mulighed for at udtage overskud af driften senest var oppe som en del af de politiske drøftelser, der i april 2021 førte til aftalen om at styrke socialtilsynet og også styrke det økonomiske tilsyn med sociale tilbud, en styrkelse, som den daværende regering gennemførte sammen med Venstre, SF, Radikale Venstre, Konservative, Enhedslisten og Alternativet.
Aftalen blev gennemført ved en ændring af socialtilsynsloven, der så trådte i kraft den 1. februar 2022, og på daværende tidspunkt var der ikke et flertal for og politisk tilslutning til, at man indførte et decideret forbud mod, at tilbud på det sociale område kunne opnå profit på driften.
Til gengæld har man jo så indført en række regler, hvor socialtilsynet har ansvar for løbende at godkende og føre et driftsorienteret og økonomisk tilsyn med tilbuddene. Det betyder, at private tilbud, som socialtilsynet godkender og fører tilsyn med efter socialtilsynsloven, er forpligtet til løbende at offentliggøre deres oplysninger. Det fremgår således af Tilbudsportalen, hvilke priser man tager, og også hvilket udbytte man har fået.
Det er sådan, at det med den her åbenhed og transparens derfor er muligt for kommunerne at gå ind og fravælge de tilbud, hvor man ser at priserne er sat for højt, eller hvor der er et meget stort overskud, der bliver taget ud af driften. Det giver altså kommunerne mulighed for at tage stilling til ikke at bruge de tilbud, hvor der f.eks. ser ud til at være en alt for stor profit, der bliver taget ud af driften.