Jeg skal jo være den første til at forbyde varer, der er baseret på afskovning, men jeg synes virkelig, vi skal gøre det ordentligt. Så man kan sige, at selve indholdet er jeg jo sådan set optaget af, men det, jeg er meget bekymret over, er, at vi har nogle krisesituationer og nogle politiske ambitioner, som vi så håndterer ved samtidig at skære i grundlæggende rettigheder, og jeg har set det i flere tilfælde.
Generelt i forhold til den grønne omstilling er det meget vigtigt, at vi ikke krænker borgernes eller virksomhedernes retssikkerhed, og ministeren har jo selv siddet som skatteminister på en sag om ejendomsværdivurderingerne, hvor man netop så et eksempel på, at man havde en forvaltningsform baseret på bemyndigelser, automatisering og også fjernelser af klageretten i de her forvaltningsmæssige afgørelser, der netop strider mod de grundlæggende retsprincipper. I alt det har ministeren jo selv erfaret, hvor store problemer det giver, når vi har den her kombination, og derfor mener jeg, at ministerens erfaring burde føre til, at vi er meget, meget mere forsigtige, når vi fjerner klageret, fordi det kan have nogle afledte effekter.
Derfor står vi nu med det her forslag, hvor jeg føler det ubegrundet og ikke forstår, hvorfor ministeren siger, at der skal være klageadgang eller domstolsprøvelse. Der står meget tydeligt i EU-forordningen, at der skal være klageadgang og domstolsprøvelse, men alligevel bliver det fjernet. Jeg forstår faktisk godt, at vi sådan politisk kan diskutere det, men juridisk forstår jeg faktisk ikke, hvordan det er muligt.
Jeg ser meget det her som en diskussion om, at vi har en hovedmotorvej, som går tilbage til Århuskonventionen og også vores egen naturbeskyttelseslovgivning, og som handler om, at klageret er en hjørnesten i vores retsstat og i vores måde at forvalte vores forskellige områder på, og så er der selvfølgelig nogle undtagelsesparagraffer, som ministeren også refererer til, men det er jo ikke sådan, at vi kan begynde at bruge undtagelserne, sådan at de bliver den nye hovedmotorvej. Det er det, jeg er bekymret for sker i øjeblikket.
Så hvad er ministerens egentlige argument for, hvorfor det er nødvendigt at fjerne klageretten? Hvorfor kan vi ikke have EU-forordningen og den danske lovgivning på skovområdet uden at fjerne virksomhedernes klageret?