L 95 Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven.

(Ændring af regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-11-2024

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

20241_l95_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Ændring af regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)

(Lovforslag nr. L 95)

Regeringen ønsker at justere parallelsamfundsreglerne på dagtilbudsområdet, så de i endnu højere grad understøtter en effektiv og sammenhængende parallelsamfundsindsats til gavn for børnene, hvor der tages højde for kommunale forskelle og behov og med henblik på at nå målet om, at der ikke er parallelsamfund i Danmark i 2030.

Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal kunne træffe beslutning om, at børn, der bor i et udsat boligområde, ikke skal medregnes i de 30 pct. børn fra udsatte boligområder, der maksimalt må optages i en daginstitution i løbet af et kalenderår, hvis (den af) forældrene, som barnet bor hos, på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om barnets optagelse til en plads i et dagtilbud er i beskæftigelse eller under uddannelse.

Den foreslåede ordning vil kunne betyde, at børn af forældre, der er i beskæftigelse eller under uddannelse og er bosat i et udsat boligområde, vil have lettere ved at få en plads i en daginstitution tættere på bopælen, hvilket kan bidrage til at gøre det udsatte boligområde mere attraktivt for personer, der er i beskæftigelse eller under uddannelse. Ligeledes vil den foreslåede bestemmelse kunne medvirke til en bedre fordeling af børn i daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder, idet ordningen vil indebære, at flere børn med forældre i beskæftigelse og uddannelse kan blive optaget i disse daginstitutioner.

Endvidere foreslås det, at kommunalbestyrelsen i indtil tre år efter, at et boligområde, som har fremgået af listen over udsatte boligområder, ikke længere fremgår heraf, skal kunne lade 30-pct-reglen i dagtilbudslovens § 26 a, den dobbelte anvisningsregel i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, mulighed for ikke at medregne børn af forældre i beskæftigelse eller under uddannelse i 30-pct.-reglen, og dagtilbudslovens kapitel 5 a om obligatorisk læringstilbud finde anvendelse på det pågældende boligområde.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.