Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af dagtilbudsloven (Ændring af regler om bedre
fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk
læringstilbud)
(Lovforslag nr. L 95)
Regeringen ønsker at justere
parallelsamfundsreglerne på dagtilbudsområdet, så
de i endnu højere grad understøtter en effektiv og
sammenhængende parallelsamfundsindsats til gavn for
børnene, hvor der tages højde for kommunale forskelle
og behov og med henblik på at nå målet om, at der
ikke er parallelsamfund i Danmark i 2030.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
skal kunne træffe beslutning om, at børn, der bor i et
udsat boligområde, ikke skal medregnes i de 30 pct.
børn fra udsatte boligområder, der maksimalt må
optages i en daginstitution i løbet af et kalenderår,
hvis (den af) forældrene, som barnet bor hos, på
tidspunktet for indgivelse af ansøgning om barnets optagelse
til en plads i et dagtilbud er i beskæftigelse eller under
uddannelse.
Den foreslåede ordning vil kunne
betyde, at børn af forældre, der er i
beskæftigelse eller under uddannelse og er bosat i et udsat
boligområde, vil have lettere ved at få en plads i en
daginstitution tættere på bopælen, hvilket kan
bidrage til at gøre det udsatte boligområde mere
attraktivt for personer, der er i beskæftigelse eller under
uddannelse. Ligeledes vil den foreslåede bestemmelse kunne
medvirke til en bedre fordeling af børn i daginstitutioner
beliggende i udsatte boligområder, idet ordningen vil
indebære, at flere børn med forældre i
beskæftigelse og uddannelse kan blive optaget i disse
daginstitutioner.
Endvidere foreslås det, at
kommunalbestyrelsen i indtil tre år efter, at et
boligområde, som har fremgået af listen over udsatte
boligområder, ikke længere fremgår heraf, skal
kunne lade 30-pct-reglen i dagtilbudslovens § 26 a, den
dobbelte anvisningsregel i dagtilbudslovens § 23, stk. 4,
mulighed for ikke at medregne børn af forældre i
beskæftigelse eller under uddannelse i 30-pct.-reglen, og
dagtilbudslovens kapitel 5 a om obligatorisk læringstilbud
finde anvendelse på det pågældende
boligområde.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.