Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks
Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald
på Børne- og Undervisningsministeriets område
m.v.)
(Lovforslag nr. L 94)
Lovforslaget
er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov
for 2025 og har til formål at gennemføre de dele af
politisk prioriteret opgavebortfald på Børne- og
Undervisningsministeriets område, der kræver
lovændring. Med lovforslaget fjernes statslig administration
med halvårseffekt svarende til 15,0 fulde årsværk
i 2025 på Børne- og Undervisningsministeriets
område.
Lovforslaget
udmønter i den forbindelse følgende initiativer:
- Nedlæggelse af Dansk Center for
Undervisningsmiljø og overførsel af Den Nationale
Klageinstans for Mobning til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet, indtil klageinstansen udløber den 31. juli
2027.
- Ændringer i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut som følge af, at Uddannelses- og
Forskningsministeriets finanslovsbevilling til
evalueringsinstituttet bortfalder.
- Afskaffelse af det statslige
kvalitetstilsyn med folkeskolen, herunder også
specialområdet.
- Afskaffelse af det lovbestemte, statslige
tilsyn med regionale lands- og landsdelsdækkende
specialundervisningstilbud m.v.
- Nedlæggelse af Rådet for
Børns Læring.
- Afskaffelse af det statslige
kvalitetstilsyn med kommunale internationale grundskoler.
- Harmonisering af regler på
gymnasieområdet om elevers klageadgang.
- Forenkling af vedtægtsområdet
gennem anvendelse af standardvedtægter og mindre tilsyn.
Lovforslaget
indeholder endvidere præciseringer af den videreførte
ordning med udpegning af skoler med bekymrende kvalitet efter
folkeskolelovens § 57 d, stk. 2, som er indarbejdet i
lovbemærkninger til afskaffelsen af kvalitetstilsynet med
folkeskolen.
Derudover
indeholder lovforslaget konsekvensændringer i lov om
kommunale internationale grundskoler, lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, og lov
om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven).
Samtidig
hermed gør lovforslaget det muligt, at regionerne allerede
fra den 1. juli 2025 kan igangsætte arbejdet med at
fastsætte kapaciteterne for optag på det gymnasiale
område til skoleåret 2026/27.
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft 1. april 2025 med
visse undtagelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.