L 94 Forslag til lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love.

(Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-11-2024

Fremsættelse: 07-11-2024

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

20241_l94_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.)

(Lovforslag nr. L 94)

Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2025 og har til formål at gennemføre de dele af politisk prioriteret opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område, der kræver lovændring. Med lovforslaget fjernes statslig administration med halvårseffekt svarende til 15,0 fulde årsværk i 2025 på Børne- og Undervisningsministeriets område.

Lovforslaget udmønter i den forbindelse følgende initiativer:

- Nedlæggelse af Dansk Center for Undervisningsmiljø og overførsel af Den Nationale Klageinstans for Mobning til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, indtil klageinstansen udløber den 31. juli 2027.

- Ændringer i lov om Danmarks Evalueringsinstitut som følge af, at Uddannelses- og Forskningsministeriets finanslovsbevilling til evalueringsinstituttet bortfalder.

- Afskaffelse af det statslige kvalitetstilsyn med folkeskolen, herunder også specialområdet.

- Afskaffelse af det lovbestemte, statslige tilsyn med regionale lands- og landsdelsdækkende specialundervisningstilbud m.v.

- Nedlæggelse af Rådet for Børns Læring.

- Afskaffelse af det statslige kvalitetstilsyn med kommunale internationale grundskoler.

- Harmonisering af regler på gymnasieområdet om elevers klageadgang.

- Forenkling af vedtægtsområdet gennem anvendelse af standardvedtægter og mindre tilsyn.

Lovforslaget indeholder endvidere præciseringer af den videreførte ordning med udpegning af skoler med bekymrende kvalitet efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 2, som er indarbejdet i lovbemærkninger til afskaffelsen af kvalitetstilsynet med folkeskolen.

Derudover indeholder lovforslaget konsekvensændringer i lov om kommunale internationale grundskoler, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, og lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven).

Samtidig hermed gør lovforslaget det muligt, at regionerne allerede fra den 1. juli 2025 kan igangsætte arbejdet med at fastsætte kapaciteterne for optag på det gymnasiale område til skoleåret 2026/27.

Det foreslås, at loven skal træde i kraft 1. april 2025 med visse undtagelser.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.