Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Ældreministeren (Mette Kierkgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger
m.v. (Finansiering af støttede friplejeboliger,
forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse
af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod
afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser,
ændringer som følge af ældreloven
m.v.)
(Lovforslag nr. L 93)
Lovforslaget udmønter de dele af
aftale af 18. april 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om en reform af ældreområdet, som
omhandler flere muligheder for friplejehjem.
Med lovforslaget forhøjes den
årlige ramme for støtte til friplejeboliger fra 225
til 400 boliger, og der indføres en ny finansieringsordning
i visse dele af landet med 100 pct. statsgaranterede lån og
obligationer, som vil svare til den ordning, som anvendes ved
finansiering af almene boliger.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag
om en revision af friplejeboliglovens regler for
prisfastsættelse af støttede friplejeboliger ved
afhændelse til anden anvendelse end friplejeboligejendom,
herunder betingelse for godkendelse af salg af støttede
friplejeboliger til anden anvendelse. Revisionen af regler for
prisfastsættelse af støttede friplejeboliger
indebærer endvidere et forbud mod sale
and lease back-aftaler om støttede
friplejeboliger.
Det foreslås herudover, at en
friplejeboligleverandør som udgangspunkt ikke skal kunne
afvise borgere. Kun hvis borgeren ikke kan tilslutte sig
friplejehjemmets værdigrundlag, eller
friplejeboligleverandøren vurderer ikke at kunne levere de
ydelser, som borgeren er visiteret til, vil borgeren kunne
afvises.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om
ændringer vedrørende afregning af
friplejeboligleverandører, som vil skulle anvendes,
når kommunen opgør sine langsigtede omkostninger ved
levering af ydelser til borgerne.
Endelig indeholder lovforslaget
konsekvensændringer som følge af de samtidig fremsatte
forslag til ældrelov og forslag til lov om ændring af
lov om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om socialtilsyn og
forskellige andre love (Ændringer som følge af
ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om
lokalplejehjem).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.