L 93 Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v.

(Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af ældreloven m.v.).

Af: Ældreminister Mette Kierkgaard (M)
Udvalg: Ældreudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-11-2024

Fremsættelse: 07-11-2024

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

20241_l93_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

Ældreministeren (Mette Kierkgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. (Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af ældreloven m.v.)

(Lovforslag nr. L 93)

Lovforslaget udmønter de dele af aftale af 18. april 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om en reform af ældreområdet, som omhandler flere muligheder for friplejehjem.

Med lovforslaget forhøjes den årlige ramme for støtte til friplejeboliger fra 225 til 400 boliger, og der indføres en ny finansieringsordning i visse dele af landet med 100 pct. statsgaranterede lån og obligationer, som vil svare til den ordning, som anvendes ved finansiering af almene boliger.

Lovforslaget indeholder endvidere forslag om en revision af friplejeboliglovens regler for prisfastsættelse af støttede friplejeboliger ved afhændelse til anden anvendelse end friplejeboligejendom, herunder betingelse for godkendelse af salg af støttede friplejeboliger til anden anvendelse. Revisionen af regler for prisfastsættelse af støttede friplejeboliger indebærer endvidere et forbud mod sale and lease back-aftaler om støttede friplejeboliger.

Det foreslås herudover, at en friplejeboligleverandør som udgangspunkt ikke skal kunne afvise borgere. Kun hvis borgeren ikke kan tilslutte sig friplejehjemmets værdigrundlag, eller friplejeboligleverandøren vurderer ikke at kunne levere de ydelser, som borgeren er visiteret til, vil borgeren kunne afvises.

Lovforslaget indeholder desuden forslag om ændringer vedrørende afregning af friplejeboligleverandører, som vil skulle anvendes, når kommunen opgør sine langsigtede omkostninger ved levering af ydelser til borgerne.

Endelig indeholder lovforslaget konsekvensændringer som følge af de samtidig fremsatte forslag til ældrelov og forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.