Betænkning afgivet af
Ældreudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF, DF, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget beklager,
at der med lovforslaget lægges op til en yderligere
privatisering af plejehjemsområdet. Med en forbedring af
finansieringsvilkårene for etablering af friplejehjem i visse
områder og forhøjelsen af rammen for støtte til
opførelse af friplejeboliger fra 225 til 400 boliger om
året vil lovforslaget medvirke til, at en stadig
større del af plejehjemssektoren skal drives af private
ejere, der kan trække overskud, der burde være anvendt
til gavn for de ældre, ud af området. Enhedslisten kan
derfor ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ældreministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 41 indsættes:
»01. I §
86, nr. 4, ændres »§ 76, stk. 8, 5.
pkt.« til: »§ 76, stk. 8, 4.
pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 36]
Til § 3
2) I
stk. 2, 1. pkt., ændres »og
41« til: », 41 og 01«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli 2025 har
indgået lejeaftale med personer, som efter den 30. juni 2025
er omfattet af ældreloven, skal senest den 1. januar 2026
være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om
friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9
i lov om friplejeboliger.
Stk. 4. Indtil
den 1. januar 2026 har en person, der er omfattet af
ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visiteret til en
plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit at vælge
at indgå en lejeaftale med en friplejeboligleverandør,
der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte
friplejeboligleverandør skriftligt har ansøgt
Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør skal
senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som
omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning
efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i
kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i
medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Nye overgangsbestemmelser som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af den foreslåede
§ 1, nr. 36, at § 76, stk. 8, 3. og 6. pkt., i lov om
friplejeboliger ophæves. Det betyder, at § 76, stk. 8,
5. pkt., bliver til § 76, stk. 8, 4. pkt.
I § 86, nr. 4, i lov om
friplejeboliger henvises der til § 76, stk. 8, 5. pkt. Som
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at
ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til
»§ 76, stk. 8, 4. pkt.«.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede
§ 3, stk. 2, at § 1, nr. 31, 32, 34, 36, 38, 40 og 41, og
§ 2, nr. 4, ikke finder anvendelse for friplejeboliger, som
før lovens ikrafttræden er meddelt tilsagn om
støtte efter det dagældende § 10, stk. 1, i lov
om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17.
august 2011, eller efter § 11 a, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, eller som er godkendt ved omdannelse af
eksisterende ejendomme efter § 11, stk. 2, i lov om
friplejeboliger. For friplejeboligleverandører med
sådanne friplejeboligejendomme vil de hidtil gældende
regler fortsat finde anvendelse.
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 1 i friplejeboliglovens § 86, nr. 4, at ændre
»§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk.
8, 4. pkt.« som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
36. Da det er foreslået i § 3, stk. 2, at § 1, nr.
36, ikke skal finde anvendelse for friplejeboliger, som er meddelt
tilsagn om støtte eller godkendt før lovens
ikrafttræden, foreslås det, at ændringsforslag
nr. 1 skal omfattes af den samme ikrafttrædelsesbestemmelse i
lovforslagets § 3, stk. 2.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at § 5, stk. 2, i friplejeboligloven
affattes således, at certifikationen som
friplejeboligleverandør skal omfatte 1) levering af
personlig pleje, praktisk hjælp og madservice efter
§§ 83 og 87 i lov om social service eller 2) levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10
og 14 i ældreloven.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 5 indsættes to nye
overgangsbestemmelser.
Med det foreslåede stk. 3
foreslås det, at friplejeboligleverandører, som inden
den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale med personer, som
efter den 30. juni 2025 er omfattet af ældreloven, senest den
1. januar 2026 skal være meddelt certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter
§§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel
3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør
af § 9 i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 3 vil
medføre, at friplejeboligleverandører, der før
den 1. juli 2025 har indgået lejeaftaler med personer, som
vil blive omfattet af den samtidig foreslåede ældrelov,
ikke vil skulle være meddelt certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter
§§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025, som
er det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for
ældreloven. Friplejeboligleverandørerne vil
således have tid til at ansøge Sundhedsstyrelsen om
certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter den 1. juli 2025, ligesom Sundhedsstyrelsen
vil have tid til at behandle ansøgningerne. Senest den 1.
januar 2026 skal friplejeboligleverandørerne være
meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om
friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9
i lov om friplejeboliger.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke
er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, senest den 1. januar 2026, vil
friplejeboligleverandøren ikke kunne fortsætte med at
have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven.
Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at
disse personer flytter til en anden plejebolig eller en lignende
boligform.
Med det foreslåede stk. 4
foreslås det, at indtil den 1. januar 2026 har en person, der
er omfattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har
visiteret til en plejebolig eller en lignende boligform, ret til
frit at vælge at indgå en lejeaftale med en
friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1. pkt.
gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør
skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den
valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar
2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10
og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om
friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9
i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 4 vil
medføre, at en person, der pr. 1. juli 2025 vil blive
omfattet af den samtidig foreslåede ældrelov, og som
kommunalbestyrelsen visiterer til en plejebolig eller en lignende
boligform, vil have ret til frit at vælge en
friplejeboligleverandør, forudsat at
friplejeboligleverandøren skriftligt har ansøgt
Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør vil
derfor ikke skulle være meddelt certifikation af
Sundhedsstyrelsen, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, fra den 1. juli 2025. Senest den 1. januar 2026
vil friplejeboligleverandøren skulle være meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter reglerne i friplejeboliglovens kapitel 3 og
efter regler udstedt i medfør af friplejeboliglovens §
9.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke
er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, senest den 1. januar 2026, vil
friplejeboligleverandøren ikke kunne fortsætte med at
have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven.
Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at
disse personer flytter til en anden plejebolig eller en lignende
boligform.
Formålet med de foreslåede
overgangsbestemmelser er at gøre certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter
§§ 10 og 14 i ældreloven, så ubureaukratisk,
smidig og tryg som muligt for de ældre og
friplejeboligleverandørerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra
Ældreministeriet har den 13. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ældreministeren sendte den 23. august 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ÆLU alm. del - bilag 65, folketingsåret
2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til ældreministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S)
Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa
Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA)
Birgitte Bergman (KF) Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) fmd. Theresa Berg Andersen (SF) Claus
Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha
Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |