L 93 Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v.

(Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af ældreloven m.v.).

Af: Ældreminister Mette Kierkgaard (M)
Udvalg: Ældreudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 11-12-2024

Afgivet: 11-12-2024

Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024

20241_l93_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024

1. Ændringsforslag

Ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget beklager, at der med lovforslaget lægges op til en yderligere privatisering af plejehjemsområdet. Med en forbedring af finansieringsvilkårene for etablering af friplejehjem i visse områder og forhøjelsen af rammen for støtte til opførelse af friplejeboliger fra 225 til 400 boliger om året vil lovforslaget medvirke til, at en stadig større del af plejehjemssektoren skal drives af private ejere, der kan trække overskud, der burde være anvendt til gavn for de ældre, ud af området. Enhedslisten kan derfor ikke støtte lovforslaget.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af ældreministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 41 indsættes:

»01. I § 86, nr. 4, ændres »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til: »§ 76, stk. 8, 4. pkt.««

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 36]

Til § 3

2) I stk. 2, 1. pkt., ændres »og 41« til: », 41 og 01«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]

3) Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:

»Stk. 3. Friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale med personer, som efter den 30. juni 2025 er omfattet af ældreloven, skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.

Stk. 4. Indtil den 1. januar 2026 har en person, der er omfattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visiteret til en plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå en lejeaftale med en friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.«

Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.

[Nye overgangsbestemmelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 2]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det følger af den foreslåede § 1, nr. 36, at § 76, stk. 8, 3. og 6. pkt., i lov om friplejeboliger ophæves. Det betyder, at § 76, stk. 8, 5. pkt., bliver til § 76, stk. 8, 4. pkt.

I § 86, nr. 4, i lov om friplejeboliger henvises der til § 76, stk. 8, 5. pkt. Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk. 8, 4. pkt.«.

Til nr. 2

Det fremgår af den foreslåede § 3, stk. 2, at § 1, nr. 31, 32, 34, 36, 38, 40 og 41, og § 2, nr. 4, ikke finder anvendelse for friplejeboliger, som før lovens ikrafttræden er meddelt tilsagn om støtte efter det dagældende § 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter § 11 a, stk. 1, i lov om friplejeboliger, eller som er godkendt ved omdannelse af eksisterende ejendomme efter § 11, stk. 2, i lov om friplejeboliger. For friplejeboligleverandører med sådanne friplejeboligejendomme vil de hidtil gældende regler fortsat finde anvendelse.

Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 i friplejeboliglovens § 86, nr. 4, at ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk. 8, 4. pkt.« som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 36. Da det er foreslået i § 3, stk. 2, at § 1, nr. 36, ikke skal finde anvendelse for friplejeboliger, som er meddelt tilsagn om støtte eller godkendt før lovens ikrafttræden, foreslås det, at ændringsforslag nr. 1 skal omfattes af den samme ikrafttrædelsesbestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 2.

Til nr. 3

Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 5, stk. 2, i friplejeboligloven affattes således, at certifikationen som friplejeboligleverandør skal omfatte 1) levering af personlig pleje, praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 87 i lov om social service eller 2) levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven.

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets § 5 indsættes to nye overgangsbestemmelser.

Med det foreslåede stk. 3 foreslås det, at friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale med personer, som efter den 30. juni 2025 er omfattet af ældreloven, senest den 1. januar 2026 skal være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.

Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at friplejeboligleverandører, der før den 1. juli 2025 har indgået lejeaftaler med personer, som vil blive omfattet af den samtidig foreslåede ældrelov, ikke vil skulle være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025, som er det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for ældreloven. Friplejeboligleverandørerne vil således have tid til at ansøge Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter den 1. juli 2025, ligesom Sundhedsstyrelsen vil have tid til at behandle ansøgningerne. Senest den 1. januar 2026 skal friplejeboligleverandørerne være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.

Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den 1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en lignende boligform.

Med det foreslåede stk. 4 foreslås det, at indtil den 1. januar 2026 har en person, der er omfattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visiteret til en plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå en lejeaftale med en friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.

Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at en person, der pr. 1. juli 2025 vil blive omfattet af den samtidig foreslåede ældrelov, og som kommunalbestyrelsen visiterer til en plejebolig eller en lignende boligform, vil have ret til frit at vælge en friplejeboligleverandør, forudsat at friplejeboligleverandøren skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør vil derfor ikke skulle være meddelt certifikation af Sundhedsstyrelsen, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025. Senest den 1. januar 2026 vil friplejeboligleverandøren skulle være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i friplejeboliglovens kapitel 3 og efter regler udstedt i medfør af friplejeboliglovens § 9.

Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den 1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en lignende boligform.

Formålet med de foreslåede overgangsbestemmelser er at gøre certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, så ubureaukratisk, smidig og tryg som muligt for de ældre og friplejeboligleverandørerne.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ældreministeren sendte den 23. august 2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del - bilag 65, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til ældreministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Louise Mehnke (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA) Birgitte Bergman (KF) Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) fmd. Theresa Berg Andersen (SF) Claus Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6