Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Ældreministeren (Mette Kierkgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ældretilsyn
(Lovforslag nr. L 91)
Lovforslaget udmønter sammen med det
samtidigt fremsatte forslag til ældrelov, forslag til lov om
lokalplejehjem, forslag til lov om ændring af lov om
friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. og forslag til lov om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem) (følgelovforslaget) de
lovgivningsmæssige elementer i aftalen, som regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 18. april 2024 om en
reform af ældreområdet.
Med forslaget til lov om ældretilsyn
etableres et nyt, forenklet tværkommunalt ældretilsyn.
Ældretilsynet vil have til formål at støtte
plejeenheder (plejehjem og hjemmeplejeenheder m.v.) i at sikre
kvalitet i helhedsplejen, der gives i medfør af
ældreloven, igennem læringsorienteret dialog.
Ældretilsynets centrale opgaver vil være at bistå
den enkelte plejeenhed med rådgivning og sparring om kvalitet
i helhedsplejen og føre et risikobaseret og reaktivt tilsyn
med kvalitet i helhedsplejen i de enkelte plejeenheder inden for en
periode på 5 år. I den forbindelse vil
ældretilsynet have kompetence til at træffe
afgørelse om sanktioner.
Med lovforslaget indføres der
derudover samtilsyn på plejehjem. Ordningen med samtilsyn vil
indebære, at relevante tilsynsmyndigheder, som omfattes af
ordningen, fremover skal gennemføre tilsyn på
plejehjem samtidig, i det omfang at to eller flere
tilsynsmyndigheder udtager samme plejehjem til tilsyn i det samme
kalenderår. Samtilsyn vil have til formål at lette
tilsynstrykket for de enkelte plejeenheder samt sikre et
koordineret og helhedsorienteret tilsyn med plejehjem, der skal
understøtte, at der frigives tid til kerneopgaven, og at
tilsynene opleves som meningsfulde og koordinerede af borgerne og
personalet på plejehjem og i kommunerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.