Betænkning afgivet af
Ældreudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at
lovforslaget helt generelt vil have en negativ indvirkning på
plejehjemsområdet.
Firmatiseringen af kommunale plejehjem
gennem en ny aktieselskabskonstruktion rummer efter Enhedslistens
opfattelse absolut ingen fordele. Tværtimod vil
indførelsen af lokalplejehjem medføre nye
overflødige og omkostningskrævende ledelseslag og
indebære flere administrative opgaver og mere bureaukrati i
kommunerne. Det er således svært at se noget
formål med etableringen af nye lokalplejehjem, medmindre det
skal ses som et første trin til en yderligere privatisering
af plejehjemsområdet.
Enhedslisten har noteret, at der i
lovprocessen er sket en tilretning af formuleringerne
vedrørende de overenskomstmæssige forhold på
lokalplejehjemmene, men det fremstår uforståeligt,
hvorfor det ikke blot er fastslået, at lokalplejehjemmene vil
være omfattet af de eksisterende kommunale
overenskomster.
Endelig finder Enhedslisten det
beklageligt, at der med indførelse af tilkøbsydelser
skabes yderligere risiko for en stigende ulighed blandt de
ældre på plejehjemsområdet. Enhedslisten kan ikke
støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
1) I
stk. 1 ændres »almen
ældrebolig« til: »plejebolig«.
[Lovteknisk justering]
Til § 7
2) I
stk. 1 ændres »lokaler, der
er etableret efter« til: »plejeboliger, jf.«, og
efter »eller« indsættes: »plejehjem,
jf.«
[Lovteknisk justering]
Til § 12
3)
Ordene »for andre almene« ændres til: »om
levering af hjælp og støtte m.v. for«.
[Lovteknisk justering og
ændring af afgrænsning af muligheden for at fravige
kommunale retningslinjer]
Til § 13
4) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 7« til: »§§ 7 og 12«.
[Lovteknisk justering]
5) I
stk. 2, 2. pkt., ændres »1.
juli« til: »30. juni«, og »stk. 3 og
4« ændres til: »stk. 3-5.«
[Lovteknisk justering]
6) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Det kommunale aktieselskab er ved sin drift af lokalplejehjemmet
ikke bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer om levering af
hjælp og støtte m.v. for andre plejeboliger efter
§ 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. eller plejehjem
efter § 192 i lov om social service, medmindre
kommunalbestyrelsen træffer anden beslutning.«
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
1, stk. 1, at det foreslås, at en eller flere
kommunalbestyrelser kan etablere et kommunalt aktieselskab, der
driver lokalplejehjem, som skal levere hjælp og støtte
m.v. efter ældreloven eller lov om social service til
personer, der opfylder betingelserne for at få anvist en
almen ældrebolig, jf. § 5, stk. 2, i lov om almene
boliger m.v., eller et plejehjem, jf. § 47 i
ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås
»almene ældreboliger« ændret til
»plejeboliger«, da der med formuleringen henvises til
§ 5, stk. 2, i lov om almene boliger (almenboligloven), som
specifikt definerer plejeboliger og ikke det bredere begreb almene
ældreboliger.
Med ændringsforslaget vil denne del
af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, stk.
1, dermed være mere i overensstemmelse med formuleringen i
almenboliglovens § 5, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 1, at det foreslås, at det kommunale aktieselskab
driver lokalplejehjem i lokaler, der er etableret efter § 5,
stk. 2, i lov om almene boliger m.v. eller § 47 i
ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås
»lokaler« ændret til »plejeboliger«,
da der henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, der
omhandler plejeboliger og ikke lokaler. Derudover foreslås
»der er etableret efter« ændret til
»jf.«, da der også her henvises til
almenboliglovens § 5, stk. 2, som ikke vedrører
etablering. Endelig foreslås det at indsætte
»plejehjem, jf.«, da der her henvises til den
foreslåede § 47 i forslaget til ældreloven, der
omhandler plejehjem.
Med ændringsforslaget vil disse dele
af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 7, stk.
1, dermed være mere i overensstemmelse med formuleringen i
almenboliglovens § 5, stk. 2, og den foreslåede §
47 i forslaget til ældreloven.
Til nr. 3
I lovforslagets § 12 foreslås
det, at det kommunale aktieselskab ved sin drift ikke skal
være bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer for andre
almene plejeboliger efter § 5, stk. 2, i lov om almene boliger
m.v. eller § 47 i ældreloven, medmindre
kommunalbestyrelsen træffer anden bestemmelse.
Med ændringsforslaget foreslås
det at afgrænse kommunalbestyrelsens mulighed for at fravige
kommunens retningslinjer, således at kommunalbestyrelsen vil
kunne fravige kommunalbestyrelsens retningslinjer for hjælp
og støtte m.v., f.eks. kommunalbestyrelsens kostpolitik,
pårørendepolitik m.v. Kommunalbestyrelsen vil derimod
ikke kunne fravige krav til hjælp og støtte m.v., der
følger af anden lovgivning eller regler fastsat i
medfør heraf, f.eks. krav om tilrettelæggelsen af
helhedspleje i § 11 i den samtidig foreslåede
ældrelov.
Desuden foreslås det af lovtekniske
årsager, at ordet »almene« udgår, da der
her henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, der alene
definerer »plejeboliger« og ikke »almene
plejeboliger«.
Med ændringsforslaget vil det
således tydeligt fremgå, at de retningslinjer, der kan
fraviges, alene vedrører den hjælp og støtte,
lokalplejehjemmet yder, og ikke eksempelvis retningslinjer
vedrørende vedligehold af servicearealer.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
13, stk. 2, 1. pkt., at det foreslås, at § 1, stk. 1, og
§ 7 har virkning fra den 1. juli 2025.
Af lovtekniske årsager foreslås
det, at denne overgangsbestemmelse også skal omfatte
lovforslagets § 12, da der i denne bestemmelse henvises til
§ 47 i det samtidig fremsatte forslag til ældreloven,
der foreslås at skulle træde i kraft den 1. juli 2025.
For en nærmere beskrivelse af ændringsforslaget
henvises til ændringsforslag nr. 6 og bemærkningerne
dertil.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets §
13, stk. 2, at det foreslås, at § 1, stk. 1, og § 7
har virkning fra den 1. juli 2025. I perioden fra den 1. januar
2025 til den 1. juli 2025 gælder stk. 3 og 4.
Af lovtekniske årsager foreslås
det, at overgangsbestemmelsen skal gælde til og med den 30.
juni 2025 og altså ikke til og med den 1. juli 2025.
Årsagen er, at de bestemmelser, der henvises til i
lovforslagets § 13, stk. 2, 1. pkt., foreslås
først at have virkning fra den 1. juli 2025.
Forslaget vil betyde, at
overgangsbestemmelserne, der i overgangsperioden træder i
stedet for disse bestemmelser, alene vil gælde til og med den
30. juni 2025. Det foreslås derudover, at lovforslagets
overgangsbestemmelse også skal omfatte det foreslåede
nye § 13, stk. 5. For en nærmere beskrivelse af
ændringsforslaget henvises til ændringsforslag nr. 4 og
6 og bemærkningerne dertil.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
12, at det foreslås, at det kommunale aktieselskab ved sin
drift af lokalplejehjemmet ikke er bundet af kommunalbestyrelsens
retningslinjer for andre almene plejeboliger efter § 5, stk.
2, i lov om almene boliger eller plejehjem efter § 47 i
ældreloven, medmindre kommunalbestyrelsen træffer anden
bestemmelse.
Det foreslås, at der efter det
foreslåede § 13, stk. 4, indsættes et nyt stk. 5
med en overgangsbestemmelse, der i overgangsperioden, jf.
lovforslagets § 13, stk. 2, skal træde i stedet for den
foreslåede § 12. Årsagen er, at der i § 12
henvises til § 47 i det samtidig fremsatte forslag til
ældreloven, der foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2025.
Forslaget vil betyde, at det, der
foreslås med § 12, også vil gælde i
overgangsperioden, idet der dog i det foreslåede stk. 5 i
stedet henvises til § 192 i serviceloven frem for den
foreslåede § 47 i ældreloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra
Ældreministeriet har den 13. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ældreministeren sendte den 22. august 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ÆLU alm. del - bilag 63, folketingsåret
2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til ældreministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S)
Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa
Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA)
Birgitte Bergman (KF) Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) fmd. Theresa Berg Andersen (SF) Claus
Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha
Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |